en bok av Johan Lem som er basert på introspeksjon |
INNHOLD april 04
Forord . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . 3
1 Innledning . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . 4
2 Det er mulig . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
3 Hva er det som driver oss? . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Ønsker
og behov
Identifikasjon
Idé
og virkelighet
Flukten
fra virkeligheten
Om
å glede seg (samtale)
Interesse
Behagelige
opplevelser
Da
ønskene gjennomskuet seg selv - fabel
4 Hvordan forholder vi oss til det vi møter
i livet? . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Rasjonell
og irrasjonell tenkning
Reaksjon
og handling
Irritasjon
Sammenligning
og emosjonelle reaksjoner
Assosiasjoner
Læring
Konsentrasjon
og oppmerksomhet
Da
emosjonene ransaket seg selv - fabel
Angst
5 Hva har vi inne i oss? . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Holdninger
Utfordring
og problem
Temperament
Føle,
mene, ane
Indre
toleransegrenser
Søker
jeg sannhet eller bekreftelse av mine meninger?
Produkt-
eller prosessorientert?
Hvor
"programmert" og hvor emosjonell er jeg?
Ansvar
Moral
Om
å være nevrotisk
Refleksjoner
om livskvalitet
6 Kan vi gjøre noe selv? . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .60
Om
å lære seg selv å kjenne
Disiplinering
Selvransakelse,
analyse
Tildekkende/avdekkende
metoder
Introspeksjon
Finnes
muligheter for effektiv selvhjelp?
Konsekvenser
"Metoder"
for å forstå seg selv
Om
å "fiske" i psyken
Huske
eller gjenoppleve
Forholdet
mellom tanken og sanseinntrykkene
Om
å være
Egoet
Om
kjærlighet
Ubehagelig
pminnelse?
Behagelig
opplevelse og nu'et
Refleksjoner
ved en aftentur
Mannjevning
mellom tankene og sanseinntrykkene - fabel
Fabelen
om speilet som "spiste opp" deler av speilbildet
Hvordan
barn kan lære om seg selv
7 Hva kan vi ellers lære når vi studerer
oss selv på denne måten? . . . . . 96
Hva
vil det si å oppfatte?
Frihet
Følsomhet
og ømfintlighet
Ro
og selvbeherskelse
Stillhet
Mening
og innsikt
Oppfattelse
av tid og bevegelse
Om
å tilgi
Vår
tids oppdagelsesreiser
8 Psyken og samfunnet . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Vi
lever i forskjellige «verdener»
Trygghet
og frihet
Klatrestigene
Menneskene
i klatrestigene
Media
og deres rolle
Konsekvenser
av det som skjer i klatresitgene
Identifikasjon,
gruppeinndeling og prestisje
En
samtale om autoritet, meninger og innsikt
Konflikt
og vold
Språk
og tanke
Hvordan
styrer vi livet vårt?
Styringsprinsipper
i dagliglivet
Hvordan
samfunnet bruker våre styringsmekanismer
Hvordan
takler vi samfunnets krav?
Strukturer
i forandring?
9 Litt supplerende teori om psyken . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
9.1
Registrering og lagring . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 134
9.2
Tenkevirksomheten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 135
Tankens
elementer
Symbolene
og virkeligheten
Tanke
og tid
Tanken
og det kjente
Kunnskap
og forståelse
9.3
Mannjevning mellom kunnskapen og forståelsen - fabel
. . . . . 140
9.4
Mer om tenkeprosessen . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . 141
Tenkeprosessens
"kvalitet"
Drivkreftene
i tenkeprosessen
Kan
tanken forstå tanken?
Om
barns behov
Fra
nyere barneforskning
9.5
Bevissthet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Metodeproblemer
Bevisstheten
og den ubevisste psyken
Fabelen
om hvordan bevisstheten reflekterte over seg selv
9.6
Bevissthetstilstander . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Bevissthetstilstander
basert på "blanding" av inntrykk
fra
kjente kanaler
Drømmer
og hva de kan fortelle
9.7
Bevisstgjøring . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
9.8
Intelligens, kreativitet og vilje . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . 158
Intelligens
Kreativitet
Vilje
9.9
Refleksjoner over tid . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . 165
En
fabel om tiden
10 Hvordan
stemmer dette med det som står i bøkene? . .
. . . . . . . . 168
10.1
Hva sier bøkene? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 168
Innledning
Hva
foreligger av fakta?
Metoder
Psykoanalysen
C.G.
Jung
Behaviorismen
Den
humanistiske psykologien
Evolusjonspsykologien
Kognitiv
psykologi
Sosialpsykologien
Andre
retninger innen psykologien
Kommentar
10.2 Hvordan
stemmer de to overens? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . ..182
Ulik
innfallsvinkel
Ulik
hensikt
Ulik
metode
Ulik
beskrivelse
Ulikt
begrepsapparat
Tillegg Kan
vi nå forstå dyrene noe bedre? . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . 187
Agnes'
katt 1-4
Schäferen
så dobbelt
Hesten
valgte minste motstands vei
Fuglen
som var på kollisjonskurs med bilen
Hva
foregikk i hodet på den afrikanske oksefrosken?
Anden
Donald mister vennen sin
Kuene
valgte og valgte bort
Andemor
i nød
Litteratur . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .197
Hvordan kildehenvisningene er brukt i teksten:
Henvisning til bok/bøker: (5; 8) eventuelt med sidenummer
(5,,97)
Henvisninger til tidsskrifter:
I.2.97.2 = Tidsskriftet Impuls nr. 2-97 - side 2
IV.3.93.44 = Illustrert Vitenskap nr. 3-93 side 44
NS.7.8.94 = New Scientist nr. 7
N.347.98 = Nature 347.1998
Impuls - Tidsskrift for Norsk Psykologiforening, Boks 8733 Youngstorget
- 0028 Oslo
Boken er i sin helhet lagt ut på Internett |