2 Det er mulig - Brev til en venn
Hvorfor skriver jeg til deg om dette? Saken er den at jeg -
gjennom store deler av livet - har gjort en så god erfaring
med en form for meditasjon at jeg synes du bør få
vite om denne formen for meditasjon og hva den innebærer.
Impulsen kom fra den indiske tenker J. Krishnamurti. Resten har
jeg stort sett gjort selv. Krishnamurti er derfor ingen "guru"
eller autoritet for meg. Som du senere vil se, vil dette forhold
fremstå som en selvfølgelighet.
Det jeg skriver her, er et resultat
av egen, skal jeg kalle det forskning, som er iakttakelse og logisk
tenkning. Selv om jeg vil forsøke å skrive klart
og enkelt om disse vanskelige forhold, venter jeg ikke å
bli trodd. Ja, jeg må for all del ikke bli trodd.
Selv om det jeg skriver her er iakttatt
virkelighet i meg selv og derfor skulle stemme, så er det
for deg som leser dette, en teori som i beste fall vil virke interessant
og logisk. Men det nytter lite å være enig eller ikke
enig. Det som betyr noe, er å se selv og derigjennom forstå
umiddelbart. Derfor kan (og bør) disse linjene ikke være
noe annet enn den impulsen som skal til for å vekke interessen
og forskertrangen.
Men hvis interessen vekkes, og du
med den nødvendige seriøsitet begynner å lære
deg selv å kjenne, slik du er, da vil du for det
første gå inn i en meget interessant periode i ditt
liv. Dessuten vil du erfare at denne utforskningen har bivirkninger
som du i høy grad vil oppfatte som nyttige og befriende.
Vi skal etter hvert komme inn på alt dette. Men jeg vil
allerede nå gjøre oppmerksom på et interessant
og vesentlig forhold, som i første omgang ikke er så
lett å innse. Griper man nemlig fatt i informasjonen om
bieffektene, lar seg friste av disse og gjør dem til et
mål man ønsker å oppnå, da har man gjort
dem til hovedsak. Og den prosessen som hjernen da setter igang
for å virkeliggjøre disse målene, er vesensforskjellig,
jeg gjentar: vesensforskjellig fra den prosess vi skal behandle
her.
Som antydet allerede, gjelder mitt
anliggende erkjennelse, forståelse av seg selv. Min egen
forståelse av meg selv: At det er mulig; deri ligger impulsen.
Hva denne forståelsen innebærer, og hvilke konsekvenser
den har, skal vi behandle på det intellektuelle plan. Men
det er ikke nok, ja ikke engang så vesentlig. Men så
langt og ikke lenger kan vi nærme oss problemstillingen
sammen.
Vi beveger oss her nesten på
jomfruelig mark, så lite har vår kultur å bidra
med på dette sentrale feltet. Det kan medføre en
rekke vanskeligheter blant annet i kommunikasjonen omkring disse
spørsmålene. Det kan være vanskelig å
finne ord som passer og som blir oppfattet på samme måte
hos leseren som hos den som skriver. Dessuten tror vi ofte vi
har langt større innsikt i slike spørsmål
enn vi egentlig har. Vi kan m.a.o. ha fordommer. Er vi glad i
våre meninger og fordommer, vil vi ikke komme langt. Det
som er vesentlig, er at vi har en dyp interesse for realiteter,
selv om de skulle være ubehagelige, og ikke velger å
klamre oss til illusjoner, selv om de skulle være behagelige.
***
Har du noen gang spurt deg selv hva det er som utgjør vårt bevisste liv? Det må vel være det som til enhver tid befinner seg i vår bevissthet, ikke sant?
Og hva er så det?
Tanker er vi moderne mennesker fulle av, så tankene utgjør
åpenbart en del av vårt bevisste liv. Ja, de fleste
av oss er så fulle av tanker at vi knapt kjenner tilstander
hvor tankene ikke er til stede.
Så har vi sanseinntrykkene
som til stadighet formidles til bevisstheten av våre forskjellige
sanser. Jeg tenker da både på de fem sansene som primært
formidler inntrykk fra våre nære og fjernere omgivelser:
synssansen, luktesansen, hørsel, smak og hudfølelsen.
Dessuten har vi sanseinntrykk fra mer interne sanser som formidler
inntrykk av balanse, varme, tyngde, fysisk smerte osv. Det er
ikke vanskelig å finne en hel rekke slike sanseinntrykk
(og de sansene som formidler dem) fra våre omgivelser og
vår kropp.
Den siste store gruppen "ingredienser"
som befinner seg i vår bevissthet og som skal nevnes her,
er følelsene (hvor vi da utelukker de typer følelser
som allerede er nevnt under sanseinntrykkene). Vi tenker på
følelser som angst, lengsel, glede, sorg, irritasjon osv.
som vi kaller emosjonelle følelser.
Dette ser for meg ut til å
være de vesentligste elementene som i stadig variasjon og
vekslende "blandingforhold" i vår bevissthet,
til enhver tid utgjør vårt liv. Vi skal ikke her
gi oss inn på en analyse av alle tenkelige kombinasjonsmuligheter
som er til stede, selv om det kunne vært interessant. Gjennom
iakttakelse av seg selv og andre er det derimot lett å finne
ut at alle disse tre gruppene: tanker, sanseinntrykk og emosjonelle
følelser er til stede samtidig praktisk talt hele vårt
bevisste liv, selv om de forskjellige gruppene kan skifte på
å ha "overvekt".
Forståelse av disse forhold
må altså bidra til å forstå oss selv og
livet vårt med alle dets utfordringer og problemer, med
dets rutine og skaperglede, tilfredshet og fortvilelse etc.
I det følgende skal vi derfor gå nærmere inn på tanken og dens vesen, sanseinntrykkene og de emosjonelle følelsene og på samspillet mellom dem. Men aller først må vi oppholde oss litt ved begrepet forståelse, som allerede er brukt flere ganger, og som spiller en vesentlig rolle.
Forståelsen kan ligge på det intellektuelle plan.
Man tenker seg det som blir forklart eller hva som skal til for
å løse en oppgave og har dermed forstått hva
det dreier seg om. Forståelsen blir her en tankemessig prosess.
Tankens symboler etterligner (simulerer) noe som forventes å
kunne skje i virkeligheten.
Men forståelsen kan også
være direkte, ved at man iakttar det som skjer mens det
skjer og slik det skjer. Tanken er her ikke til stede. Det er
virkeligheten formidlet gjennom sansene som presenterer seg slik
den er. Derved oppstår umiddelbar forståelse.
Tenkevirksomheten og dens produkt tankene spiller - som du sikkert har erfart - en meget stor rolle i livet. Det gjelder både livet til den enkelte, deg og meg, og samværet, relasjonene mellom mennesker og grupper av mennesker. Og det er bemerkelsesverdig og beklagelig hvor liten vår forståelse er for denne så betydningsfulle siden av vårt liv.
Hva består så tanken av?
Ord, javel, men også av bilder og andre symboler, samt lyder som for eksempel musikk. Du er sikkert klar over hvordan språket er utviklet i oss fra vi var små; hvordan gjenstandene vi så og følte på fikk navn, og hvordan ting som skjedde, ble beskrevet gjennom setninger.
Men jeg tror det er nødvendig å si noe, som høres
meget unødvendig ut: Ordene er ikke virkeligheten. Ordene
er symboler, som i beste fall representerer en virkelighet.
At ordet sjokoladeplate er noe annet
enn selve sjokoladeplaten, er åpenbart. Men vårt,
og alle andre sprog inneholder en rekke ofte brukte ord - dvs.
symboler - hvor det kan være forbundet med vanskeligheter
å finne den virkelighet ordet skulle representere. Skal
vi forsøke med noen slike ord?: Det lille ordet "jeg"
for eksempel, eller "tid", "kirken", "norsk
skøytesport", "ønske", "død",
"frihet", "angst". Disse eksemplene kan være
en liten impuls til å søke den (eventuelle?) virkeligheten
ordene står for.
Det er både interessant og
nyttig hele tiden å være oppmerksom på dette
forhold. Hvis ikke ordenes mening er klar, hvordan kan det da
bli meningsfylt det vi tenker og sier - og hører?
Kanskje det etter hvert blir klart for oss at det ikke er ordene, men virkeligheten som er vesentlig, det som er - som eksisterer. Er du observant på dette, vil du antagelig bli forbauset over hvor fanget vi er i ord og forestillinger - til og med i slike som ikke har et klart motstykke i virkeligheten. Det er meget mulig at en virkelighet, som motsvarer ordet eksisterer. Angst, f.eks. er et slikt ord. De fleste av oss har vel følt angsten og umiddelbart prøvd å flykte fra den eller skyve den til side. Men hvor mange av oss har ganske enkelt betraktet angsten i sitt eget indre og derved sett den slik den virkelig er?
Som du sikkert vil oppdage, eksisterer på den annen side
en rekke viktige ord uten motstykke i virkeligheten i det hele
tatt. Det vil overraske de fleste å oppdage at "fortid"
og "fremtid" er slike ord. Det eksisterer ingen fortid
og fremtid. Begrepene er produkter av tanken og eksisterer ingen
andre steder enn i menneskenes hoder som forestillinger om noe
som ikke eksisterer.
Det som eksisterer hele tiden er
nåtid. Virkeligheten er umiddelbart tilstede her og nå,
hele tiden. Og det er våre sanser som formidler kontakten
med virkeligheten. Tankens vesen derimot, er fortid, eller fortidens
projeksjon som kalles fremtid.
De inntrykkene vi mottar gjennom
sansene fra vår tidligste barndom og gjennom oppveksten
blir til de elementer som i samme- eller i bearbeidet form utgjør
tankene senere i livet. Ikke alle sanser bidrar i samme grad.
Det er lett å se at det er syn og hørsel som i særlig
grad bidrar med inntrykk som blir til tankens byggeklosser.
Herav fremgår også at
tankens vesen er det kjente. Den som aldri har sett farger,
kan ikke tenke seg farger. Tanken kan konstruere ukjente
ting som kan oppstå gjennom kombinasjon og variasjon av
kjente ting. Men det som ut over dette er ukjent, kan tanken ikke
fatte.
Dette innebærer at man ikke kan definere seg til ny erkjennelse.
Mange definisjoner er dessverre oppstått på den måten
at man har tatt utgangspunkt i et ord, og med en rekke setninger
forklares hva dette ordet skal bety. Kommunikasjonen kan nok bli
lettere på denne måten. Men man har ingen garanti
for at det man kommuniserer om, er reelt. En definisjon bør
derfor ta utgangspunkt i et stykke erkjent virkelighet, som avgrenses,
beskrives og gis en betegnelse. Å erkjenne er å se
virkeligheten slik den er.
De fleste av oss lever med den forestillingen
at det er jeg som tenker, og at jeg kan tenke hva jeg vil.
Jeg'et i meg er m.a.o. tenkeren som tenker tanker. Det er vel
best om du selv finner ut - dvs. oppdager - hvoran dette egentlig
forholder seg. Men vær forberedt på overraskelser.
Hadde vår interesse vært noe mer rettet mot livet
vårt, hadde vi vel forlengst stilt et spørsmålstegn
ved denne forestillingen. Men på dette viktige felt av vårt
liv er vi i villrede. Og vi aner knapt hvor viktig det ville være
å ha et begrepsapparat som er realistisk, å ha modellforestillinger
som gjenspeiler lovmesslighetene eller avhengighetene i den virkelige
verden, og å skjønne tankens begrensning og de kreftene
som driver den.
Disse mangelfulle forestillingene går i arv fra generasjon til generasjon. Meget må forandres i påvirkningen av de unge for å komme ut av denne onde sirkelen.
***
Vi moderne mennesker er oppdradd til å bruke tanken, intellektet,
mens bruken av sansene er tilsvarende forsømt. Gjennom
tenkevirksomheten trekkes fortiden inn i vår bevissthet.
Da tenkevirksomheten fyller en stor del av livet vårt, innebærer
dette at livet i stor grad er fylt av fortiden. Iaktta samtaler
mellom mennesker, og du vil se i hvor stor grad den dreier seg
om fortiden og fortidens forlengelse, fremtiden.
Sanseinntrykk vi mottar og mye av
det vi opplever, fremkaller bevisst eller ubevisst en mengde assosiasjoner
i form av tanker og eventuelle emosjonelle følelser som
alle stammer fra vår egen fortid. Disse assosiasjonene påvirker
sanseinntrykkene slik at vi så å si ser virkeligheten
gjennom en brille, tilslipt og farget av vår egen fortid.
Påvirkningen kan ligge på flere plan. Eksempelvis
kan følelser bringes inn, slik at vi ser på noe med
sympati eller antipati. Inntrykkene kan også bli silt, slik
at vi fortrinnsvis ser alt det som ikke er slik det etter vårt
skjønn burde være. Kanskje ser vi bare deler av helheten,
tolker inntrykkene i den ene eller andre retning eller sammenligner
med tidligere inntrykk eller normer.
Alt i alt blir virkningen den, at vi ikke ser det som er.
Dessverre er det ofte slik at vi ikke er tilstrekkelig oppmerksomme
på dette forhold og tror at dette fargete og fordreide bilde
som vi lager oss, er korrekt. Dette gjelder ikke bare de visuelle
inntrykkene, men i høy grad grad også det vi hører.
Konsekvensene kan bli at vi blir hengende med våre urealistiske
eller ensidige synspunkter. Saklighet og nøkternhet må
vike. Og misforståelser og konflikter har lett for å
oppstå.
Små barn har ennå en
tenkevirksomhet som ikke er fullt utviklet. Derimot er de gjerne
flinke til å iaktta. Disse to forhold henger tydeligvis
nær sammen. Voksne menneskers tenkevirksomhet er ofte intens.
For mange er tanken sågar blitt et problem som det er vanskelig
å bli kvitt. Dette reduserer evnen til å iaktta, da
tanken legger beslag på oppmerksomheten, og assosiasjonene
som er knyttet til det vi ser og hører, blir mange. Gjenoppdager
man sin evne til ren sansing, ren iakttakelse, får man en
fornyet mulighet til å leve i nå'et, utenfor tankens,
dvs. utenfor tidens dimensjon.
Ofte blir altså tanker og
følelser knyttet til vår fortid kalt frem på
et mer eller mindre bevisst plan som assosiasjoner til sanseinntrykk.
Men det eksisterer også et annet forhold mellom tanker og
emosjonelle følelser. Du har sikkert - som de fleste mennesker
- vært i den situasjonen at du har gruet deg for noe. Det
som skjer er, at man tenker med gru eller angst på noe som
skal eller kan skje i fremtiden, og til dette "noe"
er knyttet forestillingen om et forventet ubehag eller fare. Tanken
skaper her angsten på grunnlag av egen eller andres erfaring
fra fortiden.
Men likesom tanken kan skape emosjonelle
følelser, kan slike følelser skape tanker. Opplever
vi noe som føles behagelig, oppstår gjerne ønsket
om gjentagelse. Er opplevelsen ubehagelig, ønsker vi det
motsatte. Tankens oppgave blir det da å finne ut hvordan
vi skal få det behagelige til å gjenta seg, respektive
nye ubehageligheter til å utebli. På denne ytterst
overfladiske måten styrer vi mennesker stort sett livet
vårt. Dette er noe av grunnlaget for den nevrotiseringsprosess
som så mange mennesker er inne i.
Ved å skape angst (ubehag)
og love belønning bruker eller misbruker autoriteter våre
primitive styringsmekanismer til å påvirke eller beherske
oss innenfra. Det skjer på en måte de fleste av oss
ikke har oversikt over og ikke aner konsekvensene av.
***
Ser vi nærmere etter hvordan menneskene har det i verden
idag, så ser det for meg ut til å være et påtrengende
behov for å lære mer om oss selv. Er det noe feil
med en sykkel, undersøker vi den. Feilen blir funnet og
rettet på.
Er det noe feil med oss på
den måten at vi har psykiske problemer av en eller annen
art, forholder vi oss helt annerledes. I stedet for å iaktta
problemet og forstå det, skyver vi det fra oss og fortrenger
det og det ubehaget som følger med. Store deler av vår
kultur er rettet mot vårt behov for å fortrenge og
drømme oss bort fra en ubehagelig virkelighet.
Hvorfor ikke gjøre som nevnt
ovenfor i forbindelse med sykkelen, undersøke, dvs. iaktta
problemet? Bare jeg selv kan iaktta mine problemer, likesom bare
du kan iaktta dine. Spør ikke hvordan man skal iaktta.
Gjør det. Vi kan det alle sammen. Iaktta angsten der
den er slik den er mens den er der. Å tenke på
angsten er ikke det samme som å "se" eller "iaktta"
den. Ordet angst er ikke det samme som selve angsten, og angsten
og angstens årsak er heller ikke det samme. Vi moderne mennesker
har så lett for å verbalisere i stedet for å
stille oss "ansikt til ansikt" med selve fenomenet angst
i vårt eget bryst. Har du gjort dette, har du så og
si "sett angsten i hvitøyet", har du fått
en første direkte - umiddelbar - forståelse av hva
angst er. Og du vil se om ikke angstens bestanddeler faller fra
hverandre og denne angsten derved mister sin makt over deg. Angsten
er ufarlig, og har man iakttatt angsten umiddelbart, skjønner
man dens vesen og at den er ufarlig. Dermed er dens makt brutt.
Angsten ble trukket frem her som et viktig eksempel. Men alle
de andre følelsene som plager oss mennesker kan iakttas
på samme måte. Jeg tenker på følelser
som utålmodighet, irritasjon, sinne, sjalusi, ensomhet og
hat, ja hele det kompliserte reaksjonsmønster som hver
av oss legger for dagen i form av tanker, følelser, ansiktsuttrykk,
kroppsbevegelser og holdninger kan iakttas i samspillet med våre
omgivelser. Men vi må bare iaktta, uten å dømme,
rettferdiggjøre, unnskylde eller kommentere.
Er vi interessert i å lære
oss selv å kjenne på denne måten, er muligheten
til stede. Men det krever et engasjement i form av intensitet,
utholdenhet og skal vi si mot. For på en måte skal
det mot til å møte eller se seg selv slik man er,
å se grådigheten, selvmedlidenheten, angsten og sluheten
osv. i sitt eget sinn. Man kan da med rette spørre: Hvorfor
i all verden skal jeg da utsette meg for dette ubehaget? Grunnen
gjelder ikke bare at det er interessant. Men det har også
positive bivirkninger som vi snart kommer tilbake til.
Ved siden av denne direkte forståelsen
- som i likhet med all forståelse har sin gjennomgripende
virkning - kommer selvsagt også en forståelse på
det intellektuelle plan. Denne bidrar bl.a. til å klargjøre
ordene og deres mening og til å gjennomskue tankeklisjeer,
meninger og holdninger som er preget inn i sinnet gjennom påvirkning
av omgivelsenes autoritet.
Men svært meget av det som preger vår karakter,
ligger gjemt dypt nede i sinnet, utilgjengelig for iakttakelse
og direkte forståelse. Vi har ikke evnen til å lete
det frem av vårt eget sinn. Men våre reaksjoner bærer
deler av vårt indre til overflaten i det øyeblikk
de finner sted, og ved å iaktta reaksjonene får vi
samtidig innblikk i de sider av vårt indre som står
i direkte kontakt med dem. Reaksjonene mine betyr m.a.o. en anledning
til å lære om meg selv. Læringen skjer på
en så passiv måte som våkent å legge merke
til, til våkent å se med vårt indre øye:
Ved bare å se, uten å dømme, unnskylde eller
tolke.
Gjennom denne passive, årvåkne
iakttakelsen skjer noe av stor betydning, utenom selve forståelsen.
De energier av emosjonell karakter som ligger bak reaksjonene,
får komme til overflaten og bli avreagert eller tømt.
Et ømfintlig punkt i mitt følelsesliv er derved
blitt helt eller delvis helbredet.
Det er kanskje vanskelig for et menneske i vår del av
verden å forstå dette. Vi er så vant til å
sette mål og å virkeliggjøre disse målene
gjennom aktiv innsats. Som følge av denne holdningen prøver
vi å "rydde opp" i vårt eget indre. Vi prøver
å disiplinere oss til å være det andre og vi
selv forventer av oss. Slik prøver vi nesten hele tiden
å være det vi ikke er, og lever i en stadig kamp med
oss selv. Men denne måten å forholde seg på
er helt i tråd med vår manglende forståelse
av menneskets vesen og de lovmessigheter som gjelder i vårt
indre. Mange klarer å holde fasaden. Men for stadig flere
mennesker - også mennesker i ung alder - ser det ut til
at problemene blir så store at de slår igjennom. Det
holder på å bli normalt å ha psykiske problemer,
og man er i villrede om hvordan psykiske problemer i slikt omfang
skal behandles. Da dét i meg som vil "rydde opp",
er det samme som dét i meg som skal ryddes opp i, duger
ikke denne metoden. Det er det viktig å innse, slik at man
helt slutter å bruke tid og krefter på denne metoden.
Hva gjør man da?
Har du noen gang sittet med anspente
muskler, og iakttatt hvordan musklene ble avslappet i det øyeblikk
du ble oppmerksom på at de var anspent? På lignende
måte virker den våkne iakttagelsen på fortrengningsmekanismene
i menneskesinnet. Får du øye på en slik i ditt
indre, og blir værende i denne årvåkne observsjonen,
kan det hende at fortrengningen åpner seg og slipper ut
det den holder innestengt. Bak de fleste små bevegelser
som man kan oppdage i sitt indre, er en slik innelukket spenning.
Å være oppmerksom på slike små bevegelser
i sitt indre er ikke å være selvopptatt. Selvopptatthet
er egosentrisk tankevirksomhet. I den tilstanden vi snakker om
her, er iakttagelse - og tanken er knapt nok til stede.
Denne tilstanden bevirker altså en prosess som medfører tømming av sinnet - tømming av emosjonelle energier, av illusjoner og rigide tankemønstere. Etter hvert som psykens øvre "lag" tømmes, kan det hende at dypereliggende lag får komme til overflaten. Inntrykk og opplevelser fra tidligere år, fra ungdoms- og barneårene kan komme til overflaten, og du kan erkjenne - og kanskje gjenoppleve - ikke bare de hendelser som ga deg hemninger, angst og følelse av urettferdig behandling osv, men også selve disse følelsene. I denne prosessen er du helt henvist til deg selv.
Det må være åpenbart at denne form for bevisstgjøring virker befriende.
Dette høres enkelt ut, så enkelt at det virker
utrolig. For mange vil det også være så enkelt
at det blir vanskelig. Det som gjerne skjer, er at tanken griper
fatt i utfordringen og søker en metode. Vi har så
vanskelig for å forstå at det vi ønsker å
oppnå kan oppnås som biprodukt i en prosess der tanken
ikke er aktiv; ved at vi lar noe skje. Kunsten består i
å tillate det å skje som skjer når man ikke
gjør noe annet enn våkent å iaktta.
Det jeg kan si til dette er at
det er mulig. Men en metode, en oppskrift som man kan følge,
finnes ikke. Virkemidlene her er årvåken iakttagelse
og umiddelbar forståelse. Men iakttakelse er ingen metode,
og forståelse er heller ingen metode. Metoden er tankens
domene. I denne form for iakttakelse og forståelse er tanken
knapt til stede. Så lenge du bruker tanken til å søke,
vil du ikke finne. Det det gjelder å "finne" her,
kan ikke finnes, bare oppdages.
***
Jeg er vel nødt til å si noe om konsekvensene,
selv om det kan lede på villspor: Konsekvensene er nemlig
av stor betydning, og det som lett kan skje er at tanken griper
fatt i disse konsekvensene og ønsker å oppnå
dem. Men det som virkelig er av betydning, er forståelsen,
den umiddelbare forståelsen av det som foregår i deg
i samspill med dine omgivelser. Alt annet er bivirkning, bivirkninger
som bare kan komme på den måten, og aldri som resultat
av et ønske.
Svært mange mennesker har
et problematisk forhold til sine følelser. Mennesket er
i konflikt med seg selv, spaltet i en del som gjerne vil og i
en del som sier "jeg tør ikke" eller "du
får ikke lov". På begge sider i disse interne
konfliktene er ikke bare ord, men i høy grad også
følelser. Det finnes mange typer følelser som skaper
problemer for enkeltmennesker og for samværet mellom større
eller mindre grupperinger av mennesker. Her er rikelig anledning
i dagliglivet til å se og å lære.
Det ser ut til å bli mer eller mindre oversett at konflikter
mellom mennesker, organisasjoner og nasjoner er et psykologisk
fenomen med bakgrunn i konflikter i de enkelte menneskers sinn.
Fred er ikke mulig mellom konfliktfylte mennesker. Ønske
om fred og nedrustning nytter lite sålenge man ikke ser
årsaksforholdene og handler ut fra det.
Å se uordenen i sitt eget
sinn skaper orden. Forandringene er gjennomgripemde og varige.
De omfatter følelseslivet i deg selv og følelsene
i dine relasjoner til andre mennesker, til autoriteter, ting og
ideologier.
Forandringene på det følelsesmessige
plan kan også få virkninger på det fysiologiske
plan. Det skulle være nok å minne om hvordan angst
skaper svette. Reduseres angsten, vil dette også få
følger for slik svette, klamme hender og føtter.
Også drømmene kan bli forandret, både i antall og innhold.
Som vi har antydet tidligere, henger følelseslivet og
tenkevirksomheten nær sammen. Det er derfor lett å
forstå at denne tømningsprosessen også virker
inn på det intellektuelle plan. Du har sikkert lagt merke
til hvordan en diskusjon, også blandt intelligente mennesker,
kan bli usaklig når følelser av antipati eller prestisje
blander seg inn.
Kanskje har du også opplevd
hvordan dine egne tanker skifter fra det ene tema til det andre
uten å komme riktig videre. Vil du tenke videre på
det ene, blir oppmerksomheten avledet av andre tanker som dukker
opp. I begge tilfeller fungerer ikke hjernen så intelligent
som den kunne ha gjort. Både den større roen som
oppstår i sinnet, og klargjøringen av begrepene på
det intellektuelle plan virker i samme retning. Faktorer som hindrer
deg i å leve opp til din intellektuelle yteevne, blir redusert.
Alt dette kan man danne seg et noenlunde realistisk bilde av,
fordi det innebærer gradsforskjeller sammenlignet med det
hver av oss er eller har idag. Men her oppstår også
noe nytt, en helt ny erfaring, som derfor ikke kan kommuniseres.
Det henger sammen med ditt forhold til tanken og sansene.
Som nevnt tidligere, kjenner de
fleste av oss knapt til noen annen tilstand enn den hvor tanker,
sanseinntrykk og følelser samtidig er til stede. Iakttar
du årvåkent - slik vi har snakket om det - kan du
oppleve at tanken faller til ro av seg selv, uten tvang. Dette
er frihet fra tankens plage, fra tidens dimensjon. I denne tilstand
har sinnet mulighet for å tømme seg. Dette kan skje
mens du sitter eller ligger, går på gaten, kjører
bil eller flyr.
Etter hvert som sinnet tømmer seg, oppstår ro
og orden, og splittelsen i det som vil og det som ikke tillater,
svekkes eller opphører. Et slikt sinn er et våkent
sinn som lever i fred med seg selv. Tanken er ikke lenger i stadig
virksomhet. Er der en utfordring, en oppgave, setter tanken seg
i bevegelse. Er oppgaven løst, faller tanken til ro.
Tanken kan ikke forestille seg en
tilstand der tanken ikke er til stede. I mangel av denne innsikt
prøver den likevel. Resultatet blir feil. Det oppstår
verken skremmende tomhet eller fare. Sinnet blir fylt av sanseinntrykk.
Du lever i nå'et. Dette er en ny erfaring, å kunne
leve uten tidens dimensjon. I denne tilstanden er der stor frihet.
Får tømningsprosessen
virke lenge nok og dypt nok, kan den også innvirke direkte
på nervesystemet i kroppen, slik at forkrampninger løser
seg og kroppsfunksjoner normaliseres.
***
Det var stort sett dette jeg syntes jeg måtte fortelle
deg. Formen er med hensikt knapp. Det er ikke behov for lange
utredninger. Derimot ser det for meg ut å være påtrengende
nødvendig for svært mange å iaktta, å
finne ut, å begi seg på denne oppdagelsesreisen selv.
Jeg håper jeg har klart å
formidle et inntrykk av at denne reisen kan være både
interessant og givende. Intet i min mangeårige "praksis"
tyder på at den skulle være farlig. Det er også
feil å tro at den innebærer løssluppenhet eller
hemningsløshet. I selve iakttakelsen ligger en stor disiplin,
en disiplin som er uten tvang. Dette er også en ny erfaring.
Spørsmålet er om vi
er seriøse nok, eller om vi sier oss tilfreds med autoritetenes
svar på grunnleggende spørsmål, om vi er villige
til å erstatte manglende innsikt med en eller annen forestilling
eller tro som gir følelse av trygghet, om vi fortsatt vil
styre vårt liv mot det behagelige uten å skjønne
hva som skjer i og omkring oss, uten å skjønne hva
vi egentlig er med på.
***
Som jeg har nevnt tidligere, har tanker og den tankemessige
kommunikasjonen sin begrensning. Det er det kjente man kan tenke
og fortelle om. Det som er ukjent for mottakeren kan man fortelle
om. Men man kan ikke nå frem, og faren for misforståelse
er stor hvis kommunikasjonsformen er konvensjonell og presis.
Misforståelsen har lett for å sette seg fast, fordi
man tror man har forstått, idet man overser at forutsetningen
for forståelse slett ikke er til stede. De manglende forutsetninger
er også knyttet til at begrepsapparatet er utilstrekkelig.
Skal kommunikasjonen tøyes
et lite stykke videre, må den presise formen vike plass.
Det er her fabelen kommer til sin rett. For det første
åpner den for et vidt spektrum av virkemidler til å
fortelle om det uvanlige. Dessuten er kravet til presisjon og
forbindtlighet borte, slik at ingen kan mene å vinne presis
og gyldig forståelse på denne måten. Men en
anelse kan man kanskje få med seg?
Hensikten med de to følgende
fablene er således å formidle en anelse av utvalgte
deler av de ukjente ting som er nevnt tidligere, og å kaste
et skjær av lys over noe av det som ikke kan forklares på
vanlig måte.
Fabelen om fiskeren og garnet.
Havet er stort, og selv om det er begrenset, er det uten ende. Og selv om det er uten ende, ender det langs alle kyster.
Fiskeren har et garn, og garnet er merkelig. Jo mer fisk som går i garnet, desto mindre blir maskene. Når fisken går i garnet, blir det en vase der fisken står, samtidig som maskevidden blir lite grann mindre. Jo mindre maskene blir, desto mer fisk går i garnet, og fisken garnet tar blir stadig mindre.
Med tiden var det fare for at også småfisk skulle bli hengende, og garnet bli en eneste stor vase full av store og små fisk. De som nylig var gått i garnet sprellet sterkt, mens de som hadde stått der lenge, bare gispet. Fisken går i garnet fra begge sider. Ofte er det slik at går det en fisk i garnet utenfra, så kommer det en innenfra også, som er minst like stor.
Fiskesortene utenfra var særlig maktsabb, hånfisk, frekkas og kulding. Noen torsker var der også, og mange, mange andre sorter. Fiskene innenfra var skylding, prestisjelaks, angstspord, hatflabb og mange fler.
Fiskeren så på garnet sitt og la merke til at fisken som var gått i det, ikke var til å få ut igjen. Og da var garnet og fisken til liten nytte, snarere tvert imot. Her måtte noe gjøres.
Så satte han seg på et sted hvor han hadde god
utsikt over havet, garnet og fisken som gikk i det fra begge sider.
Han ville først se hva som foregikk, og så ville
han finne ut hva som burde gjøres.
Der kom det allerede en stor fisk utenfra som nærmet seg
garnet, og tror du ikke det var en på vei innenfra også.
Det så ut som denne fisken kom fordi den andre hadde kommet.
Dette ser ut til å gå gale veien med dobbelt fart,
tenkte fiskeren. Han holdt på å sukke tungt da han
måtte sperre øynene opp. For enten du tror det eller
ei, så svømte først fisken utenfra rett igjennom
garnet uten å bli sittende fast. Og sannelig gjorde den
andre fisken det samme.
Fiskeren trodde ikke sine egne øyne. Men det kom en fisk til utenfra, og akkurat det samme gjentok seg. Fiskeren satt og så og så, og stadig så han det samme skje. Men ikke bare det. De fiskene som allerede satt i garnet hans, fant også veien ut av garnet mens han satt og så på.
Litt etter litt la fiskeren også merke til at garnet hans begynte å få større masker, slik at småfisken ikke lengre ble sittende fast. De gamle garnvasene rettet seg også ut etter hvert. Fiskeren fortsatte med å se, og skjønte at han ikke behøvde gjøre noe annet, slik han hadde trodd til å begynne med.
Slik tømtes garnet for fisk, også den gamle fisken, og maskene ble større og større.
Og garnet var fiskerens sinn, og sinnet gikk opp i havet.
Vi er alle fiskere.
***
Fabelen om solen som smeltet sneen den "gale" veien
Kulden holdt landskapet i sin favn, og elver, bekker og vann var frosset. Vanligvis smelter isen nede i dalen først. Men i dette landskapet var det omvendt. Først strålte solen på toppene, og sne og is fordampet og ble borte. Etterhvert kom turen til liene, og der sne og is smeltet og telen gikk av jorden, begynte nytt liv å gro. Bekkene gikk i alle stryk.
I bunnen av dalen ble det masse vann. Men villheten i strykene var mindre, og aller nederst var strømmen enda stillere, men floden enda mektigere, og det begynte å gro nytt liv overalt.
Solen som skinte var den stille, intense, våkne oppmerksomheten, og landskapet var sjelens indre, som opplevde våren.
***
Til hovedsiden Til innholdsfortegnelsen Til kapittel 3