10 Hvordan stemmer dette med det som står i bøkene?
Visst
skulle man ville være seg selv,
om
man bare visste hvem det var. Magnus
von Platen
Min
far er psykolog, bare ikke hjemme.
Liten
jente i nabolaget
10.1 Hva sier bøkene?
Innledning
Psykologi er vitenskapen om atferd, opplevelse og mentale prosesser. Psykologi beskrives som en erkjennelsesvitenskap som innebærer at ulike fenomen kan forklares og forståes ulikt. Innen psykologien finnes derfor flere skoler eller hovedretninger: De tre som synes viktigst, er kort nevnt nedenfor. Men vi skal i det følgende også se nærmere på flere andre retninger.
Den psykoanalytiske/psykodynamiske retning
med psykoanalysen til Sigmund Freud (1856-1939) og individualpsykologien
til Alfred Adler (1871-1938).
Den læringsteoretiske retning
med læringsteorien til J. Dollard og N.E. Miller (1950)
m.fl., behavioristene B.F.Skinner (1904 - 1990) m.fl. og den sosiale
læringsteorien til A. Bandura og Walters (1963) m.fl. Man
undersøker særlig hvordan sansestimulering nedfelles
i ferdigheter, vaner, erfaring og kunnskap.
Den humanistiske/eksistensialpsykologiske retning
Mens de to førstnevnte skolene ser på mennesket som
forholdsvis passivt og reagerende, ser den humanistiske psykologi
på mennesket som aktivt agerende og selv-bestemmende. Menneskets
handlinger er ikke fullstendig årsaksbestemte, men kan bero
på rasjonell tenkning og frie valg. Atferd er resultatet
av individets målrettede forsøk på å
tilfredsstille sine opplevde behov. Under denne prosessen utvikles
det som kalles Selvet, hvor selv-aktualisering innebærer
utfoldelse av egne iboende muligheter. Sentrale personer innen
denne retningen har vært C. Rogers (1902-1987) og A. Maslow
(1908-1970).
Tar vi utgangspunkt i hva psykologien er opptatt av, får vi følgende inndeling:
- Studiet av menneskets utvikling fra fødsel til død.
(Utviklingspsykologi eller evolusjonspsykologi)
- Studiet av hvordan læring foregår, hva som skjer
når vi lærer. (Læringspsykologi)
- Studiet av vår evne til å sanse, oppfatte, fortolke
og gi hendelser mening. (Persepsjonspsykologi)
- Studiet av tenkeprosesser og bearbeidelse av informasjon, slik
som sanseinntrykk, språk, hukommelse og problemløsning.
(Kognitiv psykologi)
- Studiet av synlig og registrerbar atferd. (Behaviorismen
eller atferdspsykologi)
- Studiet av de ubevisste prosesser i personligheten, (Psykoanalyse)
- Studiet av subjektive opplevelser, vekst og verdier. (Humanistisk
psykologi)
- Studiet av mennesket som del av et sosialt system (Sosialpsykologi)
- Studiet av sammenhenger mellom psykologiske prosesser og aktiviteter
i nervesystemet (Biologisk psykologi)
- Studiet av hvordan og hvorfor vi blir de personene vi er (Personlighetspsykologi)
Som vi ser, er psykologien en ung og uferdig vitenskap med mange «skoler» og modeller. Den har dessuten et mangelfullt (uklart/ufullstendig) begrepsapparat, hvor det er mye uenighet om definisjoner og avgrensninger, men også om hvordan deler av den psykologiske virkeligheten «ser ut».
Psykologien som fag er ikke så oppsplittet som denne
oversikten kan gi inntrykk av. For det eksisterer en rekke tverrforbindelser
- tema - mellom disse studieområdene som også er gjenstand
for undersøkelse. Slike tema er motivasjon, emosjoner og
intelligens. Men det er likevel fare for at noe ved helheten mennesket
går tapt som følge av denne oppsplittingen. Konsekvensen
er at det innen psykologien ikke finnes noen helhetlig teori om
mennesket. Vil man hente kunnskap om og/eller forklaringer av
fenomen innen atferd og opplevelse, må man konsultere de
ulike teoriene. Men kanskje skjer en langsom tilnærming.
Bjarte Rekdal sier i Impuls 4/97: Egopsykologisk teori er nå
alment tankegods i de fleste miljøene. Teorien om ego,
id og superego, om forsvarsmekanismen, om de ulike psykoseksuelle
stadier osv inngår stort sett i de fleste lærebøkene
om psykologi.
I det følgende skal vi se
nærmere på de nevnte retninger innen psykologien som
står med uthevet skrift ovenfor. Men først
skal vi si litt om psykologiens omfattende faktagrunnlag.
Hva foreligger av fakta?
Store deler av psykologien er utviklet på grunnlag av psykologers erfaringer fra egen psykologisk praksis. Mye innen psykologien er utenfor rekkeviden til vanlig naturvitenskapelig forskning og dokumentasjon. Likevel foreligger et stort forskningsmateriale som det ikke er mulig å komme nærmere inn på her. Ofte er det basert på utforskning av mennesket som en slags input - output modell. Alt ialt må man likevel si at det på psykologiens område ikke foreligger så mye «fakta» i ordets strenge betydning. For å illustrere hva slags typer fakta som foreligger, følger her noen eksempler på vitenskapelige resultater fra ulike kilder:
- Forsøk har vist at selv nyfødte barn kan lære - oppdage sammenhenger mellom hendelser - og at de lærer fort. Den motiverende faktor er de stadig skiftende oppgavene og det å lykkes. (Popousek 1969): Å lære kan utløse smil og er sin egen belønning. Barnet kommer også til verden med ganske avanserte perseptuelle ferdigheter.
- Barnets sosiale og kognitive utvikling er ikke avhengig av motivasjon og styring utenfra. Barnet kommer til verden med en sosial og kognitiv kompetanse som det har behov for å gjøre bruk av. Tilstedeværelsen av udekkede behov som sult og tørst virker forstyrrende, ikke fremmende på sosial og kognitiv utvikling.
- Man vet ikke om de forskjellige formene for læring - klassisk og instrumentell betinging, verbal læring, ferdighetslæring og begrepsdannelse i bunn og grunn er de samme eller forskjellige læringsformer. I førstnevnte tilfelle kan man anta at all læring er problemløsende atferd.
- Det foreligger eksperimentelle studier av såkalt beskyttelsesmotivasjon. Er det f.eks. stor sannsynlighet for at sykdom skal inntreffe, og at personen har muligheter for å redusere risikoen vesentlig, da vil (ifølge Rogers) motivasjonen for å gjøre bruk av disse mulighetene være stor.
- Emosjoner uttrykkes noenlunde likt i ulike kulturer (Ekman/Friesen 1975-88)
- Det foreligger en del studier av sammenhenger mellom emosjoner og fysiologiske forandringer - slik som hjertebank, klamme hender osv.
- Også innen læringspsykologien foreligger det mye forskning.
I Impuls 1/98 s.76 sier Steinar Kvale: «Så vidt jeg har forstått, har den terapi-kritiske forskning vist at inngående og gjentatte samtaler fører til noen resultater, men at virkningene ikke er større om det er langvarig utdannete psykologer eller andre som er den ene samtalepartneren.»
Metoder
Som antydet, synes psykologiens kilder særlig å
være: Terapeutisk praksis eller praktisk klinisk erfaring,
selv-iakttagelse og laboratorieeksperimenter eller masseundersøkelser.
Dessuten har ny teknologi gjort en kombinasjon av psykisk forskning
og hjerneforskning mulig.
Det har vært strid om forskningsmetodene,
som stort sett har dreid seg om å studere mennesket utenfra.
Men mange menneskelige fenomen kan vanskelig studeres utenfra,
eventuelt av en forsker som ikke har erfart tilsvarende selv.
Særlig humanistiske psykologer har hevdet at psykologien
må komme mer «på talefot» med sitt studieobjekt,
mennesket. Atferds- og laboratorieforskerne har etter de humanistiske
psykologers mening lagt så stor vekt på objektivitet
at forskningen mister kontakten med den menneskelige virkeligheten.
I den psykologiske forskningen støtter man seg dessuten
i betydelig grad på resultatene fra dyreforsøk; ja
til og med på forsøk med insekter.
Utviklingspsykologien synes å
være opptatt av normale menneskers utvikling og psykologi,
mens andre retninger fortrinnsvis studerer mennesker i syke, kritiske
eller kunstig fremkalte tilstander.
Utgangspunktet for en undersøkelse er ofte teorier som allerede finnes på området. Ville det ikke være mer nærliggende og sikrere å ta utgansgpunkt i observert virkelighet, og så finne ut hva som kan ligge bak?
Psykoanalysen
Psykoanalysen studerer ubevisste prosesser, nemlig tanker,
følelser, fortrengninger og ønsker og - ikke minst
- drifter som vi ikke er klar over, men som likevel har stor innvirkning
på vår atferd. Mye energi brukes også på
å holde driftene i sjakk.
Psykoanalysen ble grunnlagt av Sigmund
Freud i begynnelsen av forrige århundre. Den ble utviklet
i flere trinn. Vi henter noen tanker fra E. Hartmanns artikkel
i Impuls 4/97: Freuds første teori var en enkel traumeteori
fra 1895. På dette grunnlag ble den såkalte katarsismetoden
utviklet. Den gikk ut på at pasienten måtte hjelpes
til å gjenoppleve traumatiske hendelser og å gi uttrykk
for de følelser som var forbundet med dem. Seksuelle overgrep
i barndommen ble etter hvert sett på som bakgrunnen for
nærmest alle nevroser. Senere mente han at det i stedet
var pasientens egne fortrengninger av skyldbelagte seksuelle ønsker
og fantasier som lå bak nevrosene. Tankene omkring fortrengningen
av disse følelsene førte til teorien om de indre
drivkreftenes seksuelle og følelsesmessige karakter (ødipuskomplekset
og libido-teorien).
Behandlingens mål var å
gjøre den ubevisste fortrengningen bevisst. Innsikten i
de infantile ønsker og behov skulle skape bedre løsninger
på konfliktene i egen psyke. Hovedtanken var at man ved
å assosiere fritt ut fra ord eller drømmer kunne
få frem i bevisstheten fortrengte og ubevisste forestillinger,
slik at de kunne bearbeides.
Enda senere kom strukturmodellen
med begrepene id, ego og superego. (Den ubevisste psyken tenkes
delt i tre deler: id, ego og superego med hver sine egenskaper.
Som "ødipal" betegnes den tanken at et barn tiltrekkes
av den av foreldrene som har motsatt kjønn.) Hva som er
bevisst og ubevisst ble ikke lenger sett på som viktigst
for utviklingen av patologiske trekk, men - litt forenklet - hvordan
ego mestrer konfliktene mellom superego og id og ditto i forhold
til ytre realiteter. Det gjelder å behandle egos forsvarsmekanismer
og motstand mot å erkjenne egne infantile - spesielt ødipale
- følelser, fantasier og behov. Pasienten frigjør
seg fra dette ved å nedkjempe motstanden mot slik erkjennelse.
Mens hovedårsaken til nevrose tidligere
var traumatiske opplevelser i barneårene, gikk teorien over
til å betrakte psyke-interne konflikter som årsak
til nevrotisk utvikling.
Psykoanalysen er etter den tid utviklet
videre, og er dessuten delt opp i flere retninger. En av to hovedretninger
er den franske som har utviklet en psykologi i dialog med humanvitenskapene.
Sentralt står subjektets status og forholdet til den andre.
Den anglikanske psykoanalysen har på den annen side understreket
forestillingen om det sterke, konfliktfrie og autonome egoet som
ideal og målsetting for terapien. Det er tatt initiativ
til å samle psykoanalytikere fra mange land til å
gjøre opp status for psykoanalysen.
Det har oppstått flere motstrømninger mot psykoanalysen.
En av dem er selvpsykologien som ble utviklet av Heinz Kohut på
70-tallet som kritikk av drifts- og egopsykologien. Den omtaler
hvordan psykisk struktur utvikles, hvordan psykiske forstyrrelser
oppstår og omfatter dessuten en ny motivasjonsteori. Selvet
har her en overordnet status over id, ego og superego. Selvet
har en iboende utviklingskraft som imidlertid er avhengig av en
annen person som støtter opp om individets opplevelse av
å ha et selv, en støtte som består i medfølelse
og anerkjennelse. Også denne teorien er utviklet videre
og er da blitt splittet opp, særlig i tre retninger.
Andre kritiske røster mente
det var feil å forlate traumeteorien, som imidlertid måtte
utvides slik at traumet besto i en rekke enkelthendelser i forholdet
til foreldrene og de nære omgivelser. Det patologe ligger
derved i oppvekstmiljøet, ikke i barnet.
På slutten av sitt liv skrev
Freud: «Det vi leter etter, er et bilde av pasientens glemte
år som er så sant og fullstendig som mulig.»
Flere psykologer setter nå
spørsmålstegn ved psykoanalysen bl.a. fordi dagens
psykologi er sterkt påvirket av hjerne- og genforskningen.
C.G. Jung
Jung synes ikke å ha en høy status i moderne psykologi. Han innførte imidlertid enkelte begrep og forestillinger som i noen grad fremdeles er levende innen enkelte fagmiljøer. Det gjelder forestillingen om de såkalte archetypene - nedarvede urbilder (eller forestillingsbaner) som særlig kommer til uttrykk i noen typer drømmer. Følgende sitater fra Jungs bok «Jeg'et og det ubevisste» (17) vil kort si noe om hans forestillinger om psyken:
- Drømmen oppstår spontant og
uavhengig av viljen. Den er et naturprodukt som gir indikasjoner
på grunntendenser - den er et selvportrett av den psykiske
livsprosess. Drømmene gjentar bevisstheten, uten den bevisste
kritikk.
- Den som går videre på denne vei
til realisering av sitt ubevisste selv, fører med nødvendighet
det personlig ubevisstes innhold over i bevisstheten, hvorved
personlighetens omfang blir utvidet. (Utvidelsen angår særlig
den moralske bevissthet, selverkjennelsen som oppstår når
fortrengte ting blir ført over i bevisstheten.)
- Men likesom det finnes et samfunn hinsides
individet, finnes det hinsides vår personlige psyke en kollektiv
psyke; det kollektivt ubevisste. Hjernens universelle likhet resulterer
i en universell mulighet for en likeartet sjelsfunksjon. Denne
funksjon er kollektivpsyken.
- For personlighetens utvikling er altså
streng atskillelse fra kollektivpsyken et ubetinget krav, for
enhver mangelfull differensiering bevirker en øyeblikkelig
oppløsning av det individuelle i det kollektive.
- Den bevisste personlighet er et mer eller mindre
vilkårlig utsnitt av kollektivpsyken. Den består av
en sum av psykiske kjennsgjerninger som fornemmes som personlige.
Det ofte med stort besvær tilveiebragte utsnitt av kollektivpsyken
har jeg betegnet som persona.
- Det individuelle er en maske som forespeiler
individualitet, som får andre og en selv til å
tro at man er individuell, og hvor det er kollektivpsyken som
taler. Persona er kollektivpsykens maske. Med oppløsningen
av persona skjer det en frigjøring av den uvilkårlige
fantasi som tilsynelatende ikke er noe annet enn kollektivpsykens
spesifikke virksomhet.
- Derfor er hver enkelt når han er i samfunnet,
ubevisst i en viss forstand et dårligere menneske enn når
han handler på egen hånd. For han bæres av samfunnet
og er i samme grad befridd fra sitt individuelle ansvar. En stor
forsamling, bestående av lutter utmerkede mennesker, ligner
hva moralitet og intelligens angår, et stort, dumt og farlig
dyr.
- Mennesket har en evne som er den aller nyttigste
for kollektivformålet og den aller skadeligste for individuasjonen,
nemlig evnen til å etterligne.
- Individuasjonens mål er å fri selvet
ut fra personas falske hylster og på den annen side ubevisste
bilders suggestive makt.
- De ubevisste prosesser kan man indirekte vite
noe om ved at de undertiden dels maifesterer seg gjennom symptomer,
dels gjennom handlinger, meninger, affekter, fantasier og drømmer.
- Men jo mer man gjennom selverkjennelse og tilsvarende
handling blir bevisst om seg selv, desto mer forsvinner dette
sjikt av personlig ubevissthet som har lagret seg på det
kollektive ubevisste. Derved oppstår en bevissthet som ikke
lenger er hildet i en smålig og personlig sårbar jeg-verden,
men som tar del i en større verden, i objektet. Denne større
verden er ikke lenger den ømtålige, egoistiske sammenfiltring
av personlige ønsker, engstelser, håp og ambisjoner,
som må kompenseres og kanskje også korrigeres av ubevisste
mottendenser. Men den er en med objektet-verden forbundet relasjonsfunksjon,
som plasserer individet i et ubetinget, forpliktende og uoppløselig
fellesskap med verden. De forviklinger som oppstår på
dette trinn, er ikke lenger egoistiske ønskekonflikter,
men vanskeligheter som angår både deg og meg og andre.
Det dreier seg på dette trinn i siste instans om kollektive
problemer som setter det kollektive ubevisste i bevegelse, fordi
de behøver en kollektiv og ikke en personlig kompensasjon.
Her kan vi nå oppleve at det ubevisste produserer innhold
som har gyldighet ikke bare for den angjeldende enkelte, men også
for andre, ja, endog for mange, og kanskje alle.
- Man kan ganske sikkert ikke pådytte det
ubevisste noen bevissthetspsykologi. Dets mentalitet er instinktiv.
Det tenker ikke i den form vi forstår med «tenkning».
Det skaper bare et bilde som svarer til bevissthetssituasjonen,
et bilde som inneholder like meget idé som følelse
og er alt annet enn et rasjonalistisk produkt av gjennomtenkning.
- En fortløpende bevisstgjørelse
av de ellers ubevisste fantasier med aktiv deltagelse av fantasihendelsene
har den følge at - for det første - bevisstheten
blir utvidet, at for det annet det ubevisstes dominerende innflytelse
etterhånden reduseres, og for det tredje at en personlighetsforandring
finner sted.
- Hvis man tenker seg bevisstheten med jeg'et
som sentrum, stilt overfor det ubevisste, og hvis man dertil forestiller
seg den prosess som består i assimilasjonen av det ubevisste,
så kan man tenke seg denne assimilasjonen som en slags tilnærmelse
mellom bevisstheten og det ubevisste, hvorved sentrum for den
totale personlighet ikke lenger faller sammen med jeg'et, men
er et punkt midt mellom bevissthet og det ubevisste. (plumpt forsøk)
Jeg taler her som psykolog, men med vitenskapelig samvittighet.
Det dreier seg om bestemte psykiske fenomen som adlyder psykiske
lover. Kommentar: Etter eget utsagn har Jung ingen teori om hva
disse prosessene består av, men nøyer seg med å
konstatere kjennsgjerninger.
Behaviorismen
Behaviorismen er psykologien som særlig studerer atferd
- det eneste som kan studeres direkte: Atferden viser seg som
en serie av responser (R) på de stimuli (S) personen utsettes
for. Det finnes enkelte S-R - forbindelser som er innebygget i
nervesystemet (refleksene), men de fleste blir dannet ved læring.
Studiet av læring er derfor sentralt for atferdsforskerne.
Og man er opptatt av at læringen først er vellykket
når den har ført til den ønskede atferden.
Senere forskere innen denne skolen har
i større grad også interessert seg for det som ligger
mellom S(timuli) og R(esponser) - det som foregår inne i
psyken, og som bl.a. påvirkes av tidligere erfaringer, evner,
behov, hvordan S blir oppfattet, og hva R ventes å føre
til (28,24). Moderne atferdsanalyse er altså også
opptatt av de betingelser som frembringer forskjellige former
for atferd; tenkning, emosjoner, hensikter og mening.
Merkelig nok synes ikke forståelse
å stå sentralt ved den læringsteoretiske retning.
Det finnes også en retning innen behaviorismen - den radikale
behaviorismen - som heller leter etter miljømessige hendelser
som forklaring på den atferden man studerer. Tilhengerne
av denne retningen betrakter behaviorismen som en objektiv naturvitenskap,
fordi det er åpen, registrerbar atferd som er gjenstand
for undersøkelsene. Det som foregår skjult inne i
psyken - tanker, følelser og indre opplevelser - er mindre
interessant, fordi det ikke er objektivt tilgjengelig for andre.
Denne retningen har også benyttet dyreforsøk i forskningen.
Behaviorismen har bidradd til å gjøre den psykologiske
vitenskapen mer objektiv - mer i tråd med naturvitenskapen
for øvrig. Det kanskje mest sentrale navn her er J.B. Watson
(1878 - 1958).
Den humanistiske psykologien
Psykologien bør studere det genuint menneskelige, enkeltindividets
opplevelse av seg selv i de forskjellige situasjoner og ta opp
tema som meninger, frihet og ansvar, isolasjon og kontakt (28,26).
Her ser man på det enkelte mennesket som et unikt individ
som opplever verden på sin spesielle måte bl.a. fordi
vi har forskjellig fortid som har preget oss på ulike måter.
Man benytter seg derfor av en mer filosofisk tilnærming,
hvor det vitenskapelige av nærliggende grunner trer tilbake.
Mennesket blir gjerne betraktet i relasjon til- og i motsetning
til dyr. For mennesket har en selvoppfatning og frihet til å
gjøre valg. Mennesket blir sett på som en aktiv aktør
som streber mot det positive og for å virkeliggjøre
egne iboende muligheter.
Denne psykologien vil studere det
felles menneskelige - studiet av hele individet. Personlighetspsykologien
undersøker personens vesentlige evner, behov og reaksjonsmønstre
(affekter og følelsesliv) og relasjonene mellom disse.
Hva aktualiserer atferden, gir den retning og energi? Dette er
spørsmål man her søker svar på. Sentrale
begrep innen den humanistiske psykologien er motivasjon og emosjon.
Emosjonene er klassifisert etter tre akser: Behag-ubehag; rolig-opphisset;
og avslappet-anspent. Andre inndelinger finnes også, f.eks.
ut fra hvilket alderstrinn emosjonen først kommer til syne.
Emosjonsbegrepet er vanskelig å avgrense. Denne retningen
har hatt problemer med å etablere en egen forskning og teori.
Differensialpsykologien undersøker hvordan forskjellige
mennesker vil tenke, føle og handle i samme situasjon.
Evolusjonspsykologien
I utviklingspsykologien studerer man både den intellektuelle,
den følelsesmessige og sosiale utviklingen fra barn til
voksen. Utviklingen er både påvirket av medfødte
faktorer og av omgivelsene. Utviklingen av barns første
leveår står sentralt innen denne psykologien. Den
favner bredt fordi både grunnlaget for språk og annen
kommunikasjon, tilknytningen til foreldrene, en realistisk oppfattelse
av verden og de forskjellige former for tenkning etc. utvikles
i denne fasen av livet.
For at normal utvikling skal finne
sted, må barnet få de rette impulsene til rett tid
- slik at «læringsvinduene» blir brukt. Dette
er tidsavsnitt som er spesielt egnet for de forskjellige typer
læring. Gjør man ikke bruk av disse «vinduene»
og unnlater å gi barnet de rette impulser, har man i noen
grad forspilt en enestående sjanse i barnets liv. Og barnet
kan få en annen utvikling enn normalt eller optimalt.
Det er ikke klart hvorvidt aldringen
også kan betraktes som en utviklingsprosess. Man er derfor
stort sett enige om at psykologisk utvikling er noe som først
og fremst hører hjemme i barne- og ungdomsårene (28,254).
Hva innebærer den psykologiske modenheten som inntreffer
i voksen alder? Større erfaringsmengde - mer lagret informasjon
- større evne til å behandle mye informasjon raskt.
Dette innebærer at det dreier seg om kvantitative forskjeller
mellom barn og voksen, ikke kvalitative. Men finnes også
kvalitative forskjeller mellom barn og voksne? Ja, mente J. Piaget
som har hatt en stor innflytelse på kognitiv utviklingspsykologi
og pedagogikk. Han hevdet bl.a.: At barn ikke har samme evne til
å se et fenomen fra andre synsvinkler enn sitt eget. Og
de tror at alle tenker som de selv.
Fra Impuls 2.98,91 siterer vi Solveig
A. Wahl: «Vi kan ikke forandre vår fortid, skadene
som er påført oss i barndommen kan ikke gjøres
ugjort. Men vi kan forandre oss, reparere oss. Vi kan finne sannheten
om vår unike historie med hjelp av emosjonene - gjenoppdage
og ta alvorlig våre primære behov. (Miller, 1996).
Målet må være å gjenvinne vår primære
integritet, så vi endelig kan forholde oss til omverden
på en selvbeskyttende måte, uten å angripe,
skade eller manipulere andre, - heller ikke våre egne barn
(Stettbacher, 1991).»
Kognitiv psykologi
Her er man opptatt av de indre mentale prosesser med å
tenke, løse problemer og foreta ulike vurderinger, og man
søker å forklare ulike sider ved ytre atferd ut fra
disse mentale prosessene. Man søker å forstå
hvordan vi behandler, fortolker og gir mening til den informasjonen
vi mottar fra omverdenen; særlig gjelder det prosessene
som er involvert i persepsjon, hukommelse, språk og problemløsning,
(Gestaltpsykologi). Man er også opptatt av «Hvem er
jeg?» og identitetsbegrepet.
Den kognitive psykologien og den
kognitive neuropsykologien som tok seg opp på slutten av
1950-tallet, støtter seg på naturvitenskapen og gjør
bl.a. bruk av datasimuleringer og eksperimenter. Den opererer
stort sett på et forklaringsnivå som verken er nevrobiologisk
eller erfaringsbasert, og antar at alle våre aktiviteter
kan reduseres ned til formelle prosesser og strukturer. Mennesket
inter-agerer med verden gjennom sinnet som betraktes som et generelt
symbolprosesserende system. Kognisjonsvitenskapen mener at det
både er legitimt og nødvendig å postulere et
eget analysenivå, som kan kalles «representasjonsnivået».
Teorien hevder at persepsjon er indirekte og styres av begrepsdrevne
prosesser. Persepsjon oppstår som sluttprodukt fra påvirkningskilder
slik som interne hypoteser, forventninger, kunnskaper og faktorer
som emosjoner og motivasjon. (I,2.97.4-5). I gitte tilfeller kan
dette gi uoverensstemmelse mellom et gitt materiale og den perseptuelle
erfaringen.
James J. Gibson har utviklet en persepsjonsteori som vi henter
noen klipp fra: Persepsjon er noe som skjer direkte, uten mellomliggende
variabler. Dette i sterk kontrast til tidligere oppfatninger.
Persepsjon kan forstås som vår første tilgang
til objektene. Persepsjon er noe annet enn slutninger, analyser
og tenkning.
Gibson mener at perseptuell erfaring
avhenger av at inntrykket har struktur. Ser vi på et allestedsnærværende
lys uten struktur er det vanskelig å si at en har en persepsjon
av lys. Persepsjon foregår ved at observatøren plukker
opp strukturer og forholdet mellom disse fra sin omverden.
Persepsjonen er en aktivitet og
ikke en respons, noe passivt mottagende. Gibson sier - her i motsetning
til den kognitive psykologien - at informasjonen vi plukker opp
gjennom sansene ikke avhenger av flere mentale handlinger.
Kommentar: Persepsjonen må både være en respons
og noe passivt mottagende. Det foregår en intern ubevisst
prosessering av (minst) to typer; Én er nødvendig,
nemlig den som gir det stereoskopiske synet. Den andre kan unngås.
Den består av vår psykologiske bakgrunn, «fortidens
brille» som - ubemerket - allerede har filtrert og «farget»
sanseinntrykkene når de ankommer bevisstheten. Persepsjonen
er ikke bare visuell! Det visuelle er bare en viktig del av det
totale persepsjonssystemet.
Dette er mer i tråd med en
annen persepsjonsmodell innen kognitiv psykologi som sier: Vi
persiperer ikke direkte et objekt i verden. Men persepsjonen skjer
fra en flat netthinne. Dessuten antar man at det mellom sansestimuli
og erfaring er en serie kognitive prosesser.
Gibson mener at persepsjon impliserer
bevegelse, og at den informasjon vi plukker opp fra miljøet
kontrollerer våre bevegelser. Det gjenstår [merkelig
nok!] forskning på forholdet mellom persepsjon og bevegelse.
Ifølge Rogers vil vi evaluere
enhver erfaring i lys av vår selvforståelse. Selvet
fungerer som et «filter» overfor omgivelsene. (13,120).
Kommentar: Er dette bare noe Rogers mener, eller er det et faktum?
Hvorfor kalle dette filteret for «selvet»? Er det
en bevisst evaluering - eller er det en ubevisst siling og tolkning
av mottatt sanseinformasjon?
Følgende eksempler viser
at det også finnes andre relasjoner mellom hjernen og psyken
som er gjenstand for studier. H.M. Eysenck sier at en splittet
hjerne gir to hjerner med hver sin bevissthet. Ifølge L.F.
Brudal har undersøkelser vist at den smertereduserende
effekten til hypnosen ikke skyldes kroppens eget morfin, men andre
mekanismer som man ikke har oversikt over. Disse to eksemplene
kommer vi tilbake til. Hjerneforskerne undrer seg fortsatt over
den gåten det er at hjernen klarer å oversette signaler
fra netthinnen til en persepsjon av den virkelige verden. (Fra
bok 10).
Sosialpsykologien
Sosialpsykologien tar opp mennesket som gruppe- og samfunnsvesen
og viser hvordan forholdet til andre mennesker og omgivelsene
forøvrig kan påvirke atferden. Barnets utvikling
blir her sett på som læring. Og virkemidlene i den
sosiale læringen er de forskjelligste former for belønning
og straff, inklusiv skolekarakterer. Rollemodeller skal vise hvordan
man bør oppføre seg.
Barnet fødes inn i familien og
de grupperinger familien tilhører. Siden får barnet
også andre gruppetilhørigheter. Tilknytningene skaper
grobunn for sosial og kulturell påvirkning begge veier,
slik at de etter hvert blir en del av individets personlighet.
Sosiale faktorer virker altså både utenfra og innenfra.
Tilstedeværelsen av andre mennesker kan - etter uskrevne
lover - virke hemmende eller fremmende på en person. Den
arbeidsdeling som finner sted i grupper, vil ofte være et
resultat av om man er aktiv eller passiv.
Deltagelsen i en gruppe kan tilfredsstille
vidt forskjellige behov eller ønsker, slik som trygghet
og akseptering, status og prestisje etc. Men gruppen kan også
utøve et ubehagelig press for å utføre gratis
funksjoner eller overta fremmede holdninger og synspunkter som
er rådende i gruppen og derved skape indre konflikt hos
den enkelte og konformitet i gruppens holdninger utad.
Verken Piaget, Freud eller behavioristene
legger vekt på individuelle egenskaper hos barnet som en
faktor i utviklingen av psykologiske prosesser (28,257).
Andre retninger innen psykologien
Andre retninger innen psykologien er: Individualismen og Relasjonell
psykologi eller selvpsykologi. Essensialismen og «postmodernismens
relasjonelle selv» er andre begrep som benyttes. Dessuten
har vi den akademiske psykologien. Den professjonelle psykologien
har gjort liten bruk av kunnskapsproduksjonen til den akademiske
psykologien. Den terapeutisk frembragte viten finner større
interesse i samfunnet!
Bjørnar Olsen sier i Impuls
1.98 s. 63: «Et relasjonelt syn på selvet bryter med
en lang tradisjon i den vestlige verden... [som kan kalles individualismen].
Her ses individet som senter for tanker, følelser og atferd.
Det antas at det er ett eller annet inne i meg som er den bevirkende
kraft for mine gjøremål - og dette «ett eller
annet inne i meg» er hva psykologien har søkt å
oppdage gjennom stadig mer raffinerte metoder. .... Dette selvet
ses av Bruner (1990) som å ha opphav i essensialismen. Her
antar man at det finnes noe «der inne» å oppdage;
en essens å observere uavhengig av de ord vi bruker for
å beskrive dette selvet.» Her lager man en sirkel
rundt selvet og markerer skillet mot de andre. I denne psykologien
blir kulturen noe tilfeldig og lokalt.
Tverrkulturelle og historiske studier
har vist at selvet ikke er gitt som en essens som kan oppdages....
Alt hva psykologien beskriver er i seg selv et produkt av kulturen
- inkl. observatøren.... Dermed blir selvet et produkt
av de situasjoner det opererer i, og ikke et resultat av
unike, indre egenskaper slik store deler av psykologien (og vår
kultur) antar. Dette synes å være kjernen i den relasjonelle
psykologien.
Kommentar
Vi spurte: Hva sier bøkene? De sier mye og selvsagt
mye riktig og interessant. Men de gir et forvirrende og uferdig
bilde av menneskets psyke som vitner om en ung og splittet vitenskap,
hvor de enkelte fraksjonene sågar kan være ganske
kritiske overfor hverandre. Det er vanskelig - for ikke å
si umulig - å finne ut hva psykologien av idag er kommet
frem til. Man har ikke engang en felles struktur på faget
med et felles begrepsapparat; det noen f.eks. kaller kognitiv
psykologi, kaller en annen biologisk psykologi.
Bakgrunnen for dette uavklarte bildet
ligger selvsagt i kompleksiteten i menneskets psyke, og det faktum
at utenforstående ikke kan se - direkte eller indirekte
- hva som foregår i menneskets psyke. De metodeproblemer
som derved oppstår, må være en medvirkende årsak
til mangfoldet. Svært mye av beskrivelsene er basert på
terapeutisk erfaring. Den som vet, forteller til den som ikke
vet, slik det er vanlig også innenfor andre fag. Det innebærer
at det er terapeuten som beskriver og forstår, ikke det
vanlige mennesket; det eksisterer bare som pasient i denne problemstillingen.
Det innebærer også at det er psyker med problemer
som danner grunnlag for mye av beskrivelsene. Og det innebærer
at det er enkeltskjebner som er i fokus, og som sammen med andre
enkeltskjebner må danne grunnlag for ekspertens mer generelle
beskrivelser og modellforestillinger. De inneholder altså
opplysninger om personer eller psyker sett utenfra - ikke innenfra
- slik at vi kunne kjent oss bedre igjen.
Dette er kanskje bakgrunnen for
det påfallende forhold at nær sagt ingen synes å
være sikre på noe. Nesten ikke noe er slik,
fordi alle har skjønt det. Man henviser stadig til en eller
annen forfatter eller ekspert eller teori som hevder det ene eller
det andre. Dette gjelder sågar forhold som leseren kan finne
ut av selv ved å observere eller eksperimentere med seg
selv. Det er da nærliggende å spørre: Finnes
ikke fakta som alle teoriene er enige om, og som kan ligge til
grunn for en felles forståelse av i det minste noen vesentlige
aspekter av menneskets psyke? Denne frykten for fakta - hvis man
unyansert kan si det slik - fører ofte til at man i beskrivelsene
«går rundt grøten» i stedet for å
gå inn i det som er og det som skjer. I stedet
får leseren vite at noen sier det, andre noe annet, noen
reagerer slik andre slik osv. Og da er man ikke blitt så
mye klokere.
Når faget er så oppsplittet
i delteorier, er det nærliggende å spørre hvordan
tilknytningen til virkeligheten er. Virkeligheten må jo
være hel og udelt. Er det ideologier som vanskeliggjør
dannelsen av en helhetlig virkelighetsoppfatning? Dette har også
noe med begrepsdannelsen å gjøre. Man synes ofte
å ta utgangspunkt i et begrep som man etterpå prøver
å definere ved å konstruere en virkelighet bak. Det
fører av og til til strid om definisjoner. Som vi har sett
tidligere, bør en definisjon derimot ta utgangspunkt i
et avgrenset stykke erkjent virkelighet som man så setter
et navn på. Da er kontakten med virkeligheten sikret.
Per idag finnes det altså ingen enhetlig psykologi. Mennesket
kan betraktes som mer eller mindre fritt, som biologisk produkt
og som samfunnsvesen etc. Psykologene synes å godta at det
kan drives psykologi på flere måter. Mangfoldet er
dels en følge av spesialisering, men også en følge
av forskjellige innfallsvinkler og vektlegging. Det finnes heller
ikke en helhetlig forståelse. På en måte har
man dessuten kompromisset seg frem til at de fleste psykologiske
faktorene er påvirket av både arv og miljø.
Ett og samme miljø kan ha ulik innvirkning på ulike
mennesker. Og én og samme person vil utvikle seg forskjellig
i forskjellige omgivelser.
Studiet av litteraturen har vist
at man er svært opptatt av fortiden. Psykologi = hva mange
fremtredende psykologer mente og mener. Man gjentar også
ofte tidligere forskeres feilaktige oppfatninger. Psykologien
er full av meninger, men har lite fakta. Troen på autoriteters
uriktige meninger må ha hemmet - og hemmer kanskje fortsatt?
- utviklingen av faget.
Den naturvitenskapelige tenkningen synes nå å ligge
i bunnen av psykologien. Vanligvis er forskningens formål
å forstå. I psykologien synes også effektivitetstenkningen
å være sentral. Man er på jakt etter metoder
for å oppnå noe på det praktiske plan, i terapien
og andre steder. Å forbedre problemløsning og hukommelse
synes for noen å være sentrale mål for psykologien.
Forskerne fra de ulike retningene
har stort sett sine egne teorisystemer, ofte med svak tilknytning
til observasjon. Likevel utøves psykologi i stor skala
på det praktiste plan i form av rådgivning, klinisk
virksomhet og i skolen. Samtidig går forskningen langsomt
videre fremover på den enormt vanskelige veien til dypere
forståelse av menneskesinnet - for bedre å skjønne
hvordan mennesker oppfatter, tenker, lærer, føler
og handler (28,27).
Den psykologiske litteraturen forteller
mye om forhold som er uten betydning for dagliglivet. Om forskningsmetoder
- finurlige tilfeller, definisjoner - skoler etc. Psykologien
er flyttet fra dagliglivet til skrivebordet og laboratoriet -
som undersøker kunstige situasjoner som er lite aktuelle
i dagliglivet til de fleste. Ofte mangler eksempler som illustrerer
og konkretiserer det generelle på en slik måte at
leseren kjenner seg igjen.
Det finnes også psykologibøker
som søker å løsrive seg fra de forskjellige
skolenes innfallsvinkler og som gir stoffet en inndeling som stort
sett stemmer overens med inndelingen i denne boken.
Psykologien synes å være i en slags brytningstid. For tiden synes den kognitive psykologien å tiltrekke seg stor interesse og å være det sentrale forskningsfeltet innen den akademiske psykologien. (I-2/97 s.2). Det er overraskende at man fremdeles diskuterer noe så fundamentalt som persepsjon. Det finnes en konflikt mellom Marr og Gibson som har å gjøre med to vidt forskjellige måter å forstå persepsjonen på. Marr vektlegger subjektets bearbeiding av den informasjonen vi får projisert på netthinnen. Det er et klart skille mellom subjekt og objekt. Verden er i utgangspunktet meningsløs (uten mening?) inntil subjektene - gjennom en mental bearbeiding - tillegger den mening. Gibson vektlegger individets møte med omgivelsene og dets meningsgenererende ferdigheter. Skillet mellom subjekt og objekt er avledet av refleksjonen tingliggjøringen av verden. Her følger noen små innblikk i forholdet mellom forskjellige retninger innen psykologien:
- Er kognitiv psykologi og psykoanalyse uforenlig?
Det oppstår konseptuelle og metodologiske problemer når
man vil forsøke å bringe eksperimentell psykologi
og psykoanalyse sammen (I-2/97 s.43). Der den kognitive vitenskapen
byr på en kausal forklaring på et fenomen, har psykoanalysen
til hensikt å gjøre fenomenet meningsfylt for individet.
- Trenden har vært at psykoanalysen har
vendt seg mot kognitivpsykologien for å få vitenskapelig
legitimasjon for en del av sine teoretiseringer.
Olav Nyttingnes sier i I-2/97 s.55 bl.a.: Psykologisk teori forholder seg ikke eksplisitt til mange viktige spørsmål. ... Hver teoretisk retning synes å ha et begrenset sett av doméner der den passer, og integreringen med andre teorier og empiri innen andre doméner er begrenset. Psykologien og samfunnsvitenskapene ser ut til å mangle store integrerende teorier. I stedet finnes miniteorier på begrensede områder som ikke er eksplisitt forenlige eller som er et spesialtilfelle innen et større paradigme.
Her følger noen spørsmål som ifølge Nyttingnes ikke er besvart av psykologien:
- Hvorfor er vår og mange dyrs mentale fungering
slik at det er en selvfølge at gitte situasjonskarakteristika
er så umiddelbart knyttet sammen med gitte atferdstyper
og responser?
- Hvorfor er sinne og ikke glede, sexlyst, vennskap
eller sorg den naturlige reaksjonen på manglende behovstilfredsstillelse?
- Hvorfor er man ikke like gjerne snillere, mer
gavmild og tolerant dess mer forskjellig man er?
- Hvorfor finnes ikke en god teoretisk begrunnelse
for at kognitiv terapi skal gi høyere aktivitet, bedre
appetitt og mindre selvmord.
- Hvorfor er vi så motivert til å
utføre responser for å oppnå mat, unngå
smerte, skaffe oss en partner osv, og hvorfor blir vi nedstemt
når vi viser oss fra en dårlig side eller mister en
god venn?
10.2 Hvordan stemmer de to overens?
I dette avsnittet skal vi sammenligne innholdet i denne boken med psykologien i fagbøkene. Når den offisielle psykologien er så mangforldig og lite homogen, blir det ikke lett å sammenligne. Men på grovt nivå kan vi straks slå fast hva sammenligningen viser: ulik innfallsvinkel - ulik hensikt - ulik metode - ulik beskrivelse, dels på grunn av at forskjellige ting beskrives, dels på grunn av forskjellige virkelighetsoppfatninger - samt ulikt begrepsapparat. Vi skal nå se på de vesentligste ulikhetene.
Ulik innfallsvinkel
Mens bøkenes psykologi er et fag for spesialisten og behandleren - ikke for det vanlige mennesket - er innholdet i denne boken innrettet mot at leseren bedre skal forstå og derved mestre sitt eget liv. Den offisielle psykologien må sies å være vevd dårlig inn i det vanlige menneskets daglige liv. Mens fagbøkene i psykologi bruker mange faguttrykk som det vanlige mennesket ikke forstår så mye av, unngår denne boken vanskelige ord. I det ene tilfellet dreier det seg altså om fremtidige terapeuters lærebøker - ikke lærebøker i selvforståelse. I det andre tilfellet er det nettopp det siste det dreier seg om.
Ulik hensikt
Det dreier seg her på den ene siden om en psykologi for psykologene; på den annen side om en psykologi for Ola og Kari - det vil si for vanlige mennesker. På den ene siden er man på jakt etter forskernes intellektuelle forståelse av menneskesinnet. Man lager teorier og modeller særlig med henblikk på anvendelse i et yrke. På den annen side dreier det seg om det enkelte menneskes mulighet for å forstå seg selv - intellektuelt og umiddelbart - med de positive følgene det har for evnen til å mestre sitt eget liv. Ved å forstå seg selv, har man bedre grunnlag for å forstå de aller fleste mennesker. Dette er en ny og direkte tilnærming. Gjennom (årvåkent) møte med omverdenen lærer man seg selv å kjenne. Derved forandrer man seg - sin "identitet" - i en prosess hvor veien blir til mens man går.
Ulik metode
Psykologi dreier seg hele tiden om psykens undersøkelse
av seg selv. Det finnes da to muligheter; utenfra og innenfra.
Man kan kanskje noe unyansert si at lærebøkene undersøker
psyken utenfra, mens denne boken vil hjelpe leseren med å
undersøke innenfra. Nøkkelen her er årvåken
introspeksjon. Introspeksjonsbegrepet finnes også i litteraturen,
men er ikke det samme som i kapittel 6 i denne boken. I den psykologiske
litteraturen finner vi også begrepet introspektiv metode.
Ved slike forsøk skulle forsøkspersonene rapportere
innholdet i sin tenkeprosess ved løsningen av oppgaver.
(Metoden er i denne form droppet som uvitenskapelig.) Dessuten
brukes begrepet introspektiv psykologi om en tidlig eksperimentell
observasjonsmetode, hvor man søkte å finne (det som
kalles)
bevissthetens strukturelle enheter - følelser, sanseinntrykk
og tankemessige forestillinger - som man mente ble kjedet sammen
gjennom assosiasjon.
Introspeksjon i denne bokens betydning
er - som vi har sett - en årvåken tilstand, hvor den
årvåkne «ser» inn i sin egen psyke og
blir vitne til det som foregår der i samspillet med impulsene
fra omverdenen. I stedet for å «se» kunne vi
også si «legge merke til» uten noen form for
kommentar. Den årvåkne tilstanden gjør at tankevirksomheten
faller til ro av seg selv - uten tvang, og at «filteret»
- min egen bakgrunn og kulturens gjenskinn av seg selv i meg -
svakt kan observeres som et slags indre objekt.
Ulik beskrivelse
Psykologien beskrives ulikt i de to tilnærmingene, dels
på grunn av at forskjellige «ting» beskrives,
dels på grunn av forskjellige virkelighetsoppfatninger.
Dette er et omfattende tema som vi bare kan komme inn på
i korte trekk.
I stikkordregisteret til en omfattende
psykologibok på over 400 sider mangler ord som står
sentralt i denne boken, slik som: tenkevirksomheten, ønsker,
styring av livet, forståelse, konsentrasjon, disiplinering
og identifikasjon. Andre forhold som har en sentral plass i denne
boken er: Muligheten for å lære seg selv å kjenne
ut fra introspeksjon - Bevissthet og bevissthetstilstander - Tankens
vesen - Den viktige oppdagelsen at «det tenker i meg»;
at det ikke finnes en tenker atskilt fra tanken som tenker tanker
etc. Men de fleste av disse stikkordene finnes i det nevnte registeret.
På det mer detaljerte plan finnes i tillegg en rekke forskjeller,
slik de utvalgte eksemplene nedenfor viser:
Når det gjelder spørsmål
i forbindelse med bevisstheten kommer grunnleggende avvik til
syne, slik det fremgår av følgende sitat fra ukjent
kilde: «Å bli bevisst på noe innebærer
at vi gjør fortolkninger og gir mening til de sanseinntrykkene
vi mottar.» Den som har lest om bevisstheten i denne boken
og dessuten observert seg selv, vil lett finne avviket.
Vi er i denne boken meget tvilende til om empati er en emosjonell
reaksjon, slik det hevdes i en sentral bok. Eller at vi i så
sterk grad lar oss styre av våre holdninger. Vi har også
funnet noe avvikende syn innen persepsjon og tolkning, modning
og læring samt gjenkalling, hvor man ikke skiller mellom
villet og assosiativ gjenkalling. Man skiller heller ikke mellom
intellektuell og umiddelbar forståelse respektive innsikt.
Og er vi mennesker virkelig så bevisste og rasjonelt reflekterende
som noen bøker gir uttrykk for?
I motsetning til evolusjonspsykologiens
oppfatning blir det klart for oss at psykologisk utvikling - under
visse forutsetninger - er mulig hele livet.
Vi har lest om H.M. Eysencks mening om
at en splittet hjerne gir to hjerner med hver sin bevissthet.
Dette er han tydeligvis kommet frem til, fordi han knytter bevissthet
sammen med språkevnen som skal finnes i den venstre hjernehalvdelen.
I vår modell ser dette annerledes ut. Bevissthet er (selvsagt)
ikke avhengig av språk. Ved at hjernen blir delt i to, oppstår
det to jeg'er, to psyker. Disse to jeg'ene sender avvekslende
sine produkter til en og samme bevissthet. På den annen
side spiller bevisstgjøring en sentral rolle i begge leire,
selv om bevisstgjøringen ikke alltid skjer på samme
måte.
Det kan virke hovmodig å si at introspeksjonen - slik den er definert her - åpner for en forståelse av menneskets psyke som mennesker uten denne erfaringen ikke kan ha. Men det er slik likevel. Man må oppdage at det i meg som tenker og føler emosjonelt, ikke er det samme som det i meg som sanser - legger merke til - oppfatter. Man må oppdage i seg selv at det ikke finnes en tenker atskilt fra tanken, men bare en tenkeprosess som skaper tanker. Bevisstheten er det ultimate sanseorgan, slik at også tankene til syvende og sist sanses - før den årvåkne bevissthetstilstanden bevirker at tenkevirksomheten faller til ro av seg selv. Slik de ytre sansene bringer oss - dvs. det ultimate sanseorgan - i kontakt med den ytre virkeligheten der og da, slik bringer det ultimate sanseorgan oss i kontakt med den indre virkeligheten; det de indre sanser bærer bud om - også når tenkevirksomheten ikke er til stede. Det er her de som ikke har denne erfaringen, har et problem: For - uten denne erfaringen - kan tanken vanskelig forestille seg en tilstand hvor tenkevirksomheten ikke er til stede. Derfor overvurderer tanken seg selv - særlig i våre vestlige kulturer, slik at noen sågar mener at bevisstheten som sådan er avhengig av tenkevirksomheten, hvilket den ikke på noen måte er.
Ulikt begrepsapparat
Forskjellige begrepsapparater kan gjøre en sammenligning
vanskelig, særlig tatt i betraktning at de forskjellige
«ismene» innen psykologien også bruker begreper
ulikt. Vi har sett at man i psykologien av og til definerer begrep
ut fra ord som man konstruerer en (antatt) virkelighet bak. Da
blir psykologien langt på vei et resultat av kulturen. Som
vi har sett, tar en virkelig definisjon utgangspunkt i en erkjent
og avgrenset del av virkeligheten. Denne beskriver man og denne
gir man et navn. Da vil psykologiens vitenskapelighet og bruken
av vitenskapelige metoder innen psykologien kunne øke,
fordi det man da snakker om, er nært knyttet opp til virkeligheten.
Bok (13) uttaler seg slik om emosjoner på s. 137: «Emosjoner
- følelser - er et av de mest sentrale begrep innen psykologien.
... Emosjoner er en kompleks reaksjon med to vesentlige komponenter:
en rekke fysiologiske forandringer som ledsager eller ligger til
grunn for emosjonen og en subjektiv opplevelse, erfaring eller
«følelse». Vi er alltid i en emosjonell tilstand
som påvirker atferd og opplevelse. De har en sentral plass
innen psykopatologien. Emosjoner kan både være et
resultat av og ligge til grunn for psykiske lidelser.»
I denne boken skiller vi mellom
tre typer følelser: (1) Følelser som egentlig er
sanseinntrykk, (2) emosjonelle følelser eller emosjoner.
De har den egenskapen at de ikke bare kan påføres,
men også kan «avprogrammeres». I den grad man
gjør det, gjør en tredje gruppe følelser
seg mer og mer gjeldende; kjærlighet, barmhjertighet, medfølelse,
følelse av frihet, følelse av ansvar.
Fagbøkene skiller dårlig mellom det å oppfatte
og å registrere. Det er mulig å oppfatte uten å
registrere. Og det synes i visse tilfeller faktisk også
å være mulig å registrere uten å oppfatte.
Det er derfor all grunn til å se og ta hensyn til forskjellen
mellom å oppfatte og å registrere. Som påpekt
tidligere, har vi unngått å bruke det misvisende begrepet
underbevissthet. I stedet har vi brukt den ubevisste psyken som
da omfatter alt i psyken som ikke er bevisst.
Til hovedsiden Til innholdsfortegnelsen Til tillegget