5 Hva har vi inne i oss?
Snakker
jeg Ut
fra Eller
ut fra
ut fra egne
fordommer egen
innsikt
egne fordommer om
andres i
andres
om andres innsikt, fordommer?
fordommer,
I de to foregående kapitlene har vi sett på hva som driver oss, og hvordan vi forholder oss til det vi møter i livet. Både det som driver oss og hvordan vi forholder oss, avhenger av noe av det vi har inne i oss. Og hva er så det? Vi har visse forestillinger om oss selv, våre nærmeste, om verden og tilværelsen. Vi har kunnskaper og intelligens, initiativ og kreativitet, evner og ferdigheter, indre ro eller usikkerhet, angst og skyldfølelse etc. Det er noe av dette vi i det følgende skal se på. Og vi begynner med det noe upresise begrepet som kalles holdninger, men som likevel sier en del om våre egenskaper.
Ordet holdninger og avledete former, som holdningsendring,
holdningsløs etc. møter vi relativt ofte. Men selv
om de forekommer ofte, synes holdning å være et lite
presist begrep. Begrepet må ha noe å gjøre
med relasjoner til andre mennesker, kanskje også med relasjonene
til meg selv, til dyr, planter, og ting? Disse relasjonene har
tydeligvis både følelsesmessige og tankemessige sider.
Hvordan brukes begrepet i dagliglivet? La oss se.
I de seneste årene, og til
dels ennå, pågår en holdningsendring i samfunnet
vårt på flere felter. Holdningen til tobakksrøking
har endret seg kraftig - i det minste den offisielle. Mens det
tidligere var ikke-røkeren som var på vikende front
og måtte godta både røk i ansiktet og passiv
røking, er det idag ganske annerledes. Røkerne er
nå mer eller mindre forvist til begrensede områder.
Tobakksreklamen er forbudt, og alle som røker, blir minnet
om farene gjennom informasjon på emballasjen og andre steder.
Resultatet av denne påvirkningen på røkerne
synes derimot å være beskjeden.
Synet på, og holdningen til
kvinnens plass i hjemmet og samfunnet har også endret seg
sterkt. I tråd med denne endringen har også synet
på mannens rolle, særlig i hjemmet endret seg noe.
Den "myke" mannen blir godtatt på en annen måte
enn tidligere. Vi hører om hjemmeværende "husfedre"
uten å smile av det. Tilsvarende har skjedd i synet på-
og følelsene overfor homofile. I det minste har det som
samfunnet godtar av diskriminerende holdninger endret seg. Forholdet
til mennesker av andre raser og kulturer søkes påvirket
på samme måte.
For å påvirke holdninger bruker man i første
rekke informasjon. Med den vil man formidle kunnskap og forståelse,
også vis a vis barn og ungdom i skolene. I tillegg sørger
nye lover og påbud for å sette nye normer for hva
som er bra og hva som ikke kan aksepteres. Hvor virksomme disse
tiltakene er for å endre holdninger, kan nok diskuteres.
Enklere går det nok hvis man forstår at en tvilsom
holding er et ureflektert resultat av den påvirkningen man
har fått fra hjem og samfunn. Det kan ofte i seg selv være
nok til å forandre personens holdning.
Lovene og faren for å bli
"hengt ut" kan derimot i første rekke bevirke
en opportunistisk endring av handlingsmønsteret på
overflaten, mens man i sitt stille sinn vil være av samme
oppfatning som tidligere. Man snakker og handler i samsvar med
de nye lover og normer - man oppfører seg "moralsk"
- men følelsene og tankene i sinnets dyp er mer eller mindre
uendret. Men den unge slekt vil etter hvert betrakte de nye normene
som normale.
Skal vi så vende tilbake til spørsmålet
om hva en holdning egentlig er? Det ser ut til at holdninger særlig
har noe å gjøre med mønsteret eller hovedmønsteret
i våre relasjoner til andre og i visse tilfeller til oss
selv: Om vi er tolerante eller intolerante, dømmende eller
unnskyldende, om vi er sta eller ettergivende, forsonlige eller
uforsonlige, om vi føler ansvar eller er likeglade. Men
vi kan også ha en kritisk holdning, en spørrende
holdning, en avvisende eller en nedlatende holdning. Våre
holdninger synes også å påvirke hva vår
bevissthet har fokus på.
Noe - eller kanskje mye av dette
- må henge sammen med styringsmekanismene inne i oss. Som
vi skal se senere, går disse i korthet ut på at vi
begynner å gjøre noe, hvis avviket mellom det som
er, og det vi mener burde være overskrider våre
personlige toleransegrenser. Disse styringsmekanismene fra den
tekniske verden er også virksomme inne i oss.
Men holdning ser også ut til
å ha noe å gjøre med utgangspunktet, meg selv,
eller mitt eget syn på meg selv. Det må være
en bevisst eller ubevisst tro på ens egen fortreffelighet
som får et menneske til å være nedlatende overfor
andre. Denne troen kan igjen være en reaksjon på skjulte
følelser av ikke å strekke til - av å være
underlegen. Kanskje fører det også til at jeg legger
skitne ben på setene på trikken, tenner sigaretten
med en hundrelapp, eller gir hunden et spark.
Har jeg endret min holdning, slik
at jeg nå ikke reagerer som tidligere, vil det kunne bety
at jeg også har endret synet på det som er bra, normalt
eller akseptabelt. Men det kan også bety at jeg har utvidet
mine toleransegrenser, slik at jeg av den grunn unnlater å
reagere. Har jeg innsett at jeg ikke har noen grunn til å
føle meg overlegen overfor andre, må det bety at
jeg har fått et mer realistisk syn på meg selv. Å
endre holdninger knyttet til slike følelser er snaut gjort
med informasjon. Her vil den form for selvinnsikt som denne boken
handler om, kunne hjelpe.
En egenskap i psyken som minner mye om en holdning, gjelder
spørsmålet om jeg tar et avvik mellom det som er
og det som burde være, som en utfordring eller et
problem. Utfordring og problem er ikke det samme, selv
om de har mye felles; bak begge begrepene er altså en tilstand
hvor noe er annerledes enn det etter min mening burde være.
Det ser ut til at det som er et problem for noen, det tar andre
som en utfordring. Det vekker nysgjerrigheten vår. Hva er
et problem, og hva er en utfordring. Og hvorfor oppfatter vi en
og samme situasjon på så forskjellige måter?
Ordet problem ser ut til å
ha to betydninger: En teknisk og en psykologisk. Den tekniske
betydningen av ordet innebærer, at en tilstand av ett eller
annet er oppfattet å være (eller å bli) annerledes
enn det du, jeg eller vi ønsker den skal være: Det
kan være inntektene som er (eller vil bli) mindre enn vi
regnet med. Ett av barna har problemer. Utenriksøkonomien
er i "ubalanse". Bedriften vår klarer ikke å
holde budsjettene. Vanskelighetene med å bli ferdig med
oppgaven i rett tid ser ut til å bli for store osv. Slike
situasjoner møter de fleste av oss nesten daglig eller
ukentlig. Og det er slike situasjoner man kan forholde seg ulikt
til.
Den som føler seg sterk nok
til å angripe det foreliggende, tekniske problemet, gjør
det, og tar dermed situasjonen som en utfordring. Dette innebærer
at økonomien, prosjektfremdriften, problemene eller hva
det måtte være - gjennom egnede virkemidler - og ved
økt innsats påvirkes slik at den ønskede tilstanden
helt, eller i tilstrekkelig grad, kan oppnås likevel.
Er forutsetningene for slik adekvat handling ikke til stede,
kan et psykologisk problem lett - men ikke nødvendigvis
- oppstå i tillegg til det tekniske. Det består i
at man mer eller mindre uvirksom må se på at noe utvikler
seg i en uønsket retning, at noe går galt. Og denne
situasjonen oppstår særlig hvis jeg stadig tenker
på den ønskede tilstanden og min manglende mulighet
for å nå den. Avhengig av hva det dreier seg om, og
hvor ømfintlig man er, kan angst, fortvilelse eller desperasjon
oppstå.
I denne situasjonen er det også
flere måter å forholde seg på - psykologisk.
Man kan vende seg bort eller flykte fra de ubehagelige tankene,
"stikke hodet i sanden", Man kan prøve å
bagatellisere betydningen av problemet, eller sløve tanken
for derved å gjøre det lettere å leve med problemet.
Jeg kan også bli aggressiv mot den eller det som hindrer
oppfyllelsen av det jeg ønsker. Ikke i noen av disse tilfellene
har jeg en dypere forståelse av hva som skjer.
Men slik forståelse er mulig
og virker befriende. Iakttar man det som foregår i sitt
indre i samspill med omgivelsene, ser man følelsenene og
tankene som jager hverandre og problemets rot, da er problemet
løst - rent psykologisk - fordi man uten psykisk smerte
har godtatt tingenes tilstand - har løst opp de energiene
i psyken som var så sterkt knyttet til tanken på den
ønskede, men uoppnåelige situasjonen.
Det vi kaller temperament er også en psykisk egenskap
som påvirker det som driver oss og måten vi møter
våre omgivelser på. Temperamentet kan være resultatet
av flere forskjellige faktorer eller del-temperamenter som i sitt
vesen kan være ganske forskjellige, selv om de utad kan
være vanskelige å skille fra hverandre. Hva vi bringer
med oss av temperament eller temperament-anlegg i vuggegave er
ukjent. Det henger blant annet sammen med at andre temperamentfaktorer
tidlig begynner å innvirke på oss og å forme
vårt "totale" temperament. Noen faktorer kan kalles
miljøfaktorer, slik som naturen og klimaet vi vokser opp
i, maten vi spiser og vårt sosiale klima i vid forstand.
Vi må anta at det i stor grad er slike faktorer som ligger
bak de lett iøynefallende temperamentsforskjellene mellom
en ordknapp fisker og en "snakkesalig" urban italiener.
Ved at fiskeren har vært mye
alene eller bare sammen med få mennesker som han i tillegg
er avhengig av, er han blitt preget av et fåmælt miljø
med få konflikter og med stor vekt på å ta imot
sanseinntrykk fra det man holder på med og fra vær
og vind.
I moderne bymiljøer i Syd-Europa
er det på den annen side ofte slik at det gjelder å
hevde seg for å komme videre i de tett befolkede og derfor
konkurransepregede miljøene man ofte finner der. Da utvikles
gjerne argumentasjonens edle kunst ved bruk av mange ord, fakter
og decibel.
Den tredje store temperamentsfaktoren
- ved siden av arv og miljø - henger sammen med i hvilken
grad personen er nevrotisk; sint, oppfarende, irritabel, selvhevdende
osv. med mer eller mindre sterke reaksjoner. Mens slike nevrotiske
tendenser under visse forutsetninger kan "avprogrammeres",
synes de to førstnevnte temperament-faktorene å være
mindre påvirkelige.
I livet i hverdagen føler, mener og aner vi ganske
mye. Men hva innebærer det? La oss se: Det er nå blitt
vanlig å bruke begrepet føle om mange forskjellige
ting; ved nærmere ettersyn også om ting som knapt
har noe med følelser å gjøre. Grovt sett synes
begrepet følelse å ha mening i fire forskjellige
sammenhenger. (1) Følelse som sanseinntrykk: jeg føler
et sikk i huden osv. (2) Følelse som emosjon, slik som
angst, lengsel, sinne, glede, sorg, hovmod osv. Det karakteristiske
ved emosjonene er at de ofte er knyttet til tanker, og at de kan
avprogrammeres, avreageres, tømmes ut av psyken. Tilbake
etter slik avprogrammering finnes (3) fryd, frihet, barmhjertighet,
medfølelse, (ekte) kjærlighet, ansvarsfølelse.
Som en fjerde gruppe kan vi nevne at erindringen om de forskjellige
opplevde følelsene også kan ha et snev av de opplevde
følelsene ved seg. Det er lett å kontrollere selv.
I stedet for å si jeg mener
det og det, sier man nå ofte jeg føler det og det.
Da følelsesbegrepet kan bety så mye allerede, vil
en slik sammenblanding gjøre kommunikasjonen enda vanskeligere.
Meninger dannes på mange forskjellige - mer eller mindre
seriøse - måter. Men hva er en mening? Enten mener
- eller tror - man at noe er eller har vært slik eller slik.
Det dreier seg altså om informasjon, en forestilling om
ett eller annet. Eller man mener at noe bør eller ikke
bør gjøres. Dette er i første omgang tankens
doméne og har lite med følelser å gjøre.
Ved å erstatte «jeg mener» med «jeg føler»
flytter man temaet bort fra det takemessige - intellektuelle plan
og over på et uklart følelsesplan.
De som har for vane å si "jeg
føler" i stedet for "jeg mener", unngår
derved behendig å begrunne sine standpunkter. Etter et "jeg
føler" stopper gjerne samtalen. Person X føler
det eller det. Javel, hva så? Det er ikke mer å si
om det. Det er klart at en samtale med mange "jeg føler"
vil bli lite interessant. Har jeg derimot en mening, bør
den kunne begrunnes, og begrunnelsen åpner for å gå
dypere inn i problemstillingen.
Til overmål kan man også bruke ordet føle når man aner noe. Hva vil det si å ane? Det synes å indikere uklar og/eller usikker informasjon eller tanke fra den egne ubevisste psyken. Forskere og etterforskere lar seg ofte lede av anelser. Noen kaller det også intuisjon. Tenkeprosessens produkt foreligger da ikke i "klartekst", men som en slags skygge, eller som uklare konturer av det man vil frem til. Komponister og diktere som får "ånden over seg" kjenner denne tilstanden meget vel. Men det gjelder altså også forskeren og politietterforskeren som aner at her ligger det "noe" som kan lede til målet. Undersøkelser tyder på at slike anelser - statistisk sett - er gode rådgivere. De fleste mennesker har vel også latt seg lede av "følelser" i den forstand at de "følte" at de burde gjøre det de valgte å gjøre. Det er vanskelig å si hva som i det enkelte tilfellet ligger bak. Er det fars eller mors pekefinger fra barneårene? Er det et arbeid utført av den ubevisste psyken med utilstrekkelig informasjon, eller er det inspirasjon fra en utenforliggende instans?
Bekreftes anelsene, sier man at forskeren har "teft". Vi befinner oss her i et vanskelig grenseland. Det kan derfor være bekvemt å kalle alt sammen for følelse, men det kan være problematisk å blande sammen tanker - selv om de er uklare - og følelsebegrepet som vel prinsipielt sett er noe helt annet, og som allerede brukes i så mange sammenhenger.
Vi sa tidligere at vi har og bruker toleransegrenser på lignende måte som i det tekniske liv. Da våre toleransegrenser og måten vi bruker dem på kan være ganske forskjellige, kan de hjelpe oss å få et innblikk i sider av vår personlighet. La oss se på det tekniske først: Når vi kjører bil, holder vi oss i den høyre filen. De fleste holder seg stort sett midt i kjørefeltet. Kommer vi for langt til høyre, styrer vi oss litt vekk fra høyre veikant. Og kommer vi for langt mot venstre, styrer vi oss litt vekk fra midtstripen. Slik har vi en slags "skal-verdi" som sier at vi skal ligge omtrent midt i filen. Dessuten har vi ubevisste toleransegrenser til begge sider som sier at hvis vi fjerner oss så mye fra midten - dvs. fra "skal-verdien" - at vi nærmer oss filens avgrensning, så dreier vi litt på rattet, slik at vi kommer innenfor (de mer eller mindre bevisste) toleransegrensene igjen.
Også deler av vårt psykiske liv styrer vi ut fra
analoge prinsipper. Har jeg en avtale, forventer jeg at vedkommende
ikke kommer senere enn f.eks. 5 minutter etter avtalt tid. Kommer
han eller hun innenfor dette tidsrom, blir møtet hjertelig,
siden vedkommende kom innenfor min første toleransegrense.
Overskrides denne grensen, merker jeg at irritasjon og utålmodighet
begynner å gjøre seg gjeldende. På et visst
tidspunkt - toleransegrense to eller tre - sier jeg at nå
er grensen nådd, og jeg forlater møtestedet. Lignende
situasjoner opplever vi ofte i familien, blant venner og ellers
i samfunnet. Leseren kan selv observere dette i sitt eget liv
og også legge merke til sine egne reaksjoner.
Noen mennesker har trange toleransegrenser,
andre har vide. Det setter i betydelig grad preg på personens
karakter og holdninger. Og - som vi nettopp så - påvirker
det i betydelig grad vårt forhold til andre mennesker, men
også til dyr, naturen, penger og til arbeidet. Alle skilsmissene
i vår tid tyder på at ektefellene nå tåler
mindre av hverandre enn tidligere før de går fra
hverandre. Vi sier at terskelen er blitt lavere. På en rekke
områder har også samfunnet toleransegrenser. Og ulike
sosiale sjikt kan ha sine uskrevne toleransegrenser.
Søker jeg sannhet eller bekreftelse
av mine meninger? Svaret på dette spørsmålet
sier også ganske mye om personligheten - det som er inne
i den "sorte boksen". Som vi har sett, søker
mange mennesker trygghet og slutter seg til strømninger
og ideologier uten å reflektere videre over det. Det de
slutter seg til, slutter de seg til fordi de der finner venner,
sosial kontakt og autoriteter som tenker for dem, og som de stoler
på uten nærmere tester. Mennesker som lar seg forføre
på denne måten, lar vi ligge her. Vi vil se på
dem som gjør en innsats for å finne ut - som er ærlig
søkende mennesker.
Ett av de første spørsmålene
slike mennesker bør stille seg er: Søker jeg sannhet
eller bekreftelse av mine meninger? For meninger har de aller
fleste voksne mennesker - forestillinger om samfunn, verden, universet
og tilværelsen - om de kaller seg troende eller ateister.
Forestillingene sniker seg inn allerede i barne- og ungdomsårene
gjennom påvirkning fra samfunnets mange forskjellige kilder;
ideologier, reklame, skole, foreldre etc. Hvordan finner jeg ut
om jeg søker det ene eller det andre? For det dreier seg
vel om to forskjellige prosesser med forskjellige kjennetegn?
La oss se.
Søker jeg sannhet eller virkelighet,
realiteter, må jeg være klar over at de kan være
ubehagelige. Det nytter altså ikke å søke det
behagelige, slik vi mennesker har så lett for å gjøre.
Kjærligheten til sannhet må altså i utgangspunktet
være sterk nok til å overvinne et eller flere møter
med ubehag. Og i sannhetens øyeblikk må man velge
sannheten - selv om den skulle være ubehagelig - fremfor
bekreftelsen av egen mening - selv om den skulle være behagelig.
I visse situasjoner kan det føre til at jeg må gi
avkall på et kjært verdensbilde jeg har investert
mye arbeid i - og kanskje har identifisert meg med - hvis det
viser seg ikke å holde mål.
Testen som kan avgjøre det, er kontakten med virkeligheten.
Dukker et reelt fenomen opp som viser at noe i min forestillingsverden
eller modell ikke kan stemme, da vil jeg se det som en kjær,
men kanskje ubekvem mulighet til å komme et skritt nærmere
sannheten eller virkeligheten. For da vil jeg fjerne alt i min
modell - eller forestillingsverden - som er uforenlig med vedkommende
reelle fenomen og prøve å forandre modellen, slik
at også dette fenomenet, i likhet med alle andre reelle
fenomener jeg kjenner, finner sin plass i modellen, slik at alle
brikkene igjen faller på plass.
Jeg vet ikke hvor mange mennesker
som arbeider på denne måten. Det kan ikke være
så mange. Heller ikke alle forskere gjør det, dessverre.
Men de som gjør det på denne saklige måten,
vil finne stor tilfredsstillelse når brikker faller på
plass - for ikke å si når brikkene faller på
plass - uten selvmotsigelser og i samsvar med alle kjente fenomen
av betydning for saken. Og de vil - av nevnte grunn - være
takknemlige for innspill fra utenforstående som gjør
oppmerksom på at noe ved deres forestilling ikke kan stemme.
Hvordan er så situasjonen for den som primært søker
bekreftelse av egne meninger? Da er man ikke så opptatt
av å ha virkeligheten som autoritet. Man støtter
seg på mennesker som autoriteter, og velger lett slike som
underbygger det man allerede mener selv. Den modellen man bygger
opp på denne måten, blir helt avhengig av autoritetenes
kvalitet. Dessverre har man ikke mulighet for å kontrollere
dette skikkelig, fordi den egne kontakten med virkeligheten jo
er forsømt. Siden modellen eller ideologien eller meningen
er bygget opp på denne måten - som føles behagelig
- identifiserer man seg lett med den. Da forsvinner ofte sakligheten,
og man reagerer irritert - emosjonelt - på innspill som
setter spørsmåltegn ved modellens riktighet. Mange
konflikter mellom mennesker, grupper og nasjoner har sin bakgrunn
i slike forhold. Forskjellen mellom de to prosessene er altså
betydelig.
Men hva skjer, hvis autoritetene
man støtter seg til, virkelig har god - og tilstrekkelig
bred - kontakt med realitetens verden innenfor det området
modellen dekker? Er man ikke da tilbake til det første
alternativet? Overfladisk sett, er resultatet det samme. Man har
modellforestillinger som er i samsvar med virkeligheten. Men her
er to forbehold: et problem er at forestillingen er basert på
tro, en tro som man eventuelt identifiserer seg med. Man har altså
ikke innsett selv, heller ikke der hvor man hadde mulighet for
å innse selv. Dessuten må man bare tro at alle faktiske
forhold av betydning for saken, er tatt med og innebygget i modellen.
Også her må man stole helt på autoritetene.
Spørsmålet blir da
om man med utgangspunkt i en korrekt modellforestilling kan skaffe
seg en egen erfaring som oppretter en direkte forbindelse mellom
det man tenker seg og en egen erfaring av virkeligheten. Det er
vanskelig å avvise at denne muligheten kan eksistere på
enkelte områder. Men man bør være svært
oppmerksom for ikke å gå feil - bl.a. fordi et sterkt
- eventuelt ubevisst - ønske om å få en spesiell
erfaring, ser ut til å kunne frembringe denne erfaringen.
Alle mennesker kommer i sin modellbygging til en grense hvor
man er avhengig av autoriteter som er spesialister innen et fagområde;
biologer, kosmologer, fysikere, vismenn og -kvinner, mennesker
med paranormale evner, eventuelle åpenbaringer fra andre
tilværelser etc. Menneskene henter sine autoriteter på
mange forskjellige områder. Da gjelder det for det første
å avgjøre om man vil sette en grense for modellen
før det blir nødvendig å støtte seg
til slike autoriteter, og begrense modellens område til
det man kan sette seg inn i selv. Da bør man være
seg denne begrensningen bevisst - at det kan finnes mange og svært
viktige realiteter utenfor modellen. Velger jeg derimot å
gå videre, blir det avgjørende hvilken test jeg underlegger
autoritetene før jeg bestemmer meg for å høre
på dem. Men også da må jeg være klar over
at de kan ta feil. Jeg må ikke identifisere meg med det
som blir sagt, men være glad og takknemlig, hvis ny og bedre
informasjon skulle vise at det autoriteten har sagt, og som jeg
har trodd på og brukt i min modell, var feil. Jeg er blitt
en illusjon fattigere - og er kommet et skritt videre i min erkjennelse
av sannhet.
Hvorfor støtte seg til autoriteter,
når man kan innse selv? Vi har sett at det ikke er det samme,
selv om det i visse tilfeller kan se likt ut. Spørsmålet
leder meg hen til en episode jeg har opplevd for mange år
siden. En liten pike hadde lært fasit'en til matematikkoppgavene
utenat. Denne autoriteten - fasit'en - hadde fullstendig fratatt
henne evnen til å finne frem til løsningen av de
enkle oppgavene selv. Ja, hun prøvde ikke engang. Hun hentet
riktig svar fra fasit'en via hukommelsen, men skjønte ikke
sammenhengene og kunne derfor ikke resonere seg frem til en løsning
selv. Hun hadde riktig resultat uten å skjønne noe
av de matematiske sammenhengene. Er beviset for å ha innsett
selv, at man ikke lenger har bruk for autoriteter?
Noen setter likhetstegn mellom egen
mening og sannhet! Det er klart at den meningen man har, den har
man fordi man tror at virkeligheten er slik. Urealistisk blir
det når man utelukker muligheten for å ta feil - for
at virkeligheten er annerledes enn man trodde, og at ny og bedre
informasjon på et senere tidspunkt kan vise at man tok feil.
Det burde være en kurant sak, men det er det ofte ikke.
Og grunnen er at man har identifisert seg med meningen, knyttet
prestisje til den og derved opphøyet meningen til sannhet.
På en måte er man blitt fundamentalist. Og da finnes
ingen plass for den virkelige sannheten på dette punktet,
hvis den skulle dukke opp på et senere tidspunkt. Og det
er jo meget beklagelig!
I dette kapitlet må vi også se på to (prinsipielt)
forskjellige måter å leve på; det vi kan kalle
produkt-orientert og dessuten prosess-orientert måte
å leve på. Mange - og kanskje stadig flere mennesker
i konkurransesamfunnet vårt - setter seg mål, og prøver
å gjøre det som skal til for å nå målet.
Å nå målet en gang i fremtiden er da det store,
ikke arbeidet frem dit som kan være både strevsomt
og kjedelig. De lever på en måte produktorientert.
For å sette saken på spissen kan man si at man lever
et liv i "tidens dimensjon". Man gjør det man
gjør for å oppnå noe en gang i fremtiden -
ikke fordi det man gjør er "gøy". Og straks
et mål er nådd, melder det seg ofte et nytt mål
for de menneskene som lever på denne måten.
De som på den annen side lever
prosessorientert, er interessert i å gjøre
det de gjør mens de gjør det. De lever her og nå
- på en måte utenfor tidens (psykologiske) dimensjon.
Et slikt liv kan eventuelt være fattig på materielle
goder, men rikt på trivsel og utvikling. Slike mennesker
lar seg styre av interesser som springer ut av deres evner, og
som vi derfor har kalt genuine. Ikke noe menneske lever bare prosess-
eller produktorientert. Vi har alle noe av begge deler, hvor det
ene eller det andre kan ha overvekt.
Et annet personlighetstrekk som i betydelig grad påvirker
det som driver oss, og hvordan vi forholder oss i forskjellige
situasjoner, er hvor "programmert" og hvor emosjonelle
vi er; det vil blant annet si hvor fastlåste våre
mer eller mindre begrunnede standpunkter er, med hvilken "glød"
vi forfekter våre argumenter og meninger, og hvor sårbare
vi er.
For å komme videre her, må
vi undersøke hvilke opplevelser som setter hvilke spor
i sinnet? At livet setter spor i psyken, har de fleste av
oss erfart - spor gjennom forskjellige typer tanker og emosjoner.
Men spor oppstår også i form av forståelse og
ferdigheter. I tråd med egen og andres erfaring ser det
ut til at hjernen "programmeres" (1) gjennom øvelse
av ferdigheter, gjennom (2) interessert oppmerksomhet og (3) gjennom
ufullstendig opplevelse, slik som opplevelse med motstand som
krever konsentrasjon eller andre former for motstand, slik som
tvil, angst og hemning osv, men også ved "positive"
opplevelser, slik som ved glede og sympati som skaper følelsesmessige
bindinger.
Vi har allerede snakket en del om emosjoner. Men her vil vi
se nærmere på hva emosjoner er, hvordan de oppstår
og hvordan de virker inn på livet til oss mennesker. Emosjoner
er en gruppe følelser. Da følelsesbegrepet også
brukes i annen sammenheng, må vi minne om disse for å
holde begrepene fra hverandre. For det første har vi følelser
knyttet til kroppen. Dét er sanseinntrykk og noe annet
enn emosjoner. Dessuten har vi en annen gruppe følelser,
nemlig kjærlighet, barmhjertighet og frihet som vi kommer
tilbake til. De må heller ikke forveksles med emosjoner.
Angst, irritasjon, aggression, sinne,
glede, forventning, selvmedlidenhet, skuffelse, lengsel, anger,
skyldfølelse, sjalusi og hat er sentrale eksempler på
emosjoner. De fleste av oss har vel stiftet bekjentskap med flere
av dem; vi har gruet oss for eksamen eller tannlegebehandlingen,
har irritert oss over alle avbrytelsene eller all støyen
om natten, har følt skuffelse når en annen fikk den
jobben jeg gjerne ville hatt, har angret en uoverlagt handling,
har følt (den psykiske) smerten når en annen drog
avgårde med kjæresten osv.
Disse følelsene eller emosjonene
er så utbredt og alminnelige at det virker dumt å
spørre hvorfor vi lar oss irritere, føler angst,
sjalusi osv. Likevel: Alle disse emosjonene har en årsak
som ligger inne i psyken vår. Det finnes mennesker som vanskelig
lar seg irritere, som stort sett lever uten forventninger, som
ikke gruer seg, ikke synes synd på seg selv osv. Vi må
ikke si at slike mennesker er følelseskalde. Intet tyder
på det. Vi kjenner ikke slike tilstander godt nok og har
derfor ikke forutsetning for å uttale oss. Deres psyke inneholder
ganske enkelt ikke det som lar seg irritere. Deres psyke har ikke
for vane å tenke i fortid og fremtid. Sinnets dyp har innsett
det meningsløse i å synes synd på seg selv
ved å sammenligne nåværende tilstand med en
ønsket og mye bedre tilstand - det som kunne eller burde
ha vært så mye bedre og så videre. Hos slike
mennesker "glir" inntrykkene igjennom bevisstheten uten
å fremkalle store reaksjoner. Vi må heller ikke si
at da må de være sløve. Alt tyder på
at de er høyst våkne og intelligente. Det at vi vanskelig
forstår slike tilstander, tyder heller på at vi har
store muligheter i oss for å forandre oss dithen at vi kan
leve uten å plages av slike emosjoner.
Vi kan ikke gå inn på hvordan alle slike emosjoner
oppstår, men tar for oss noen av dem. Angst ser særlig
ut til å oppstå av to grunner. Skjulte traumatiske
opplevelser fra tidligere i livet gjør at følelsen
av angst kan dukke opp i bevisstheten, enten tilsynelatende tilfeldig
eller når visse forutsetninger er til stede; når man
f.eks. er i et lite lukket rom eller på en stor åpen
plass. Dessuten skaper tanken på et mulig ubehag i fremtiden
angst. Jeg gruer meg for flyturen, fordi jeg tenker på alt
det forferdelige som da kan skje.
Som vi har sett, er angst og frykt
ikke det samme i vår terminologi. Frykt oppstår når
man er utsatt for en akutt fare. Man kan da reagere med å
holde for øynene i betydningen nekte å se hva som
skjer. Eller man kan se faren i øynene og raskt lete etter
muligheter for å redde det som reddes kan. Hvis mange emosjoner
velter frem som et resultat av faren, vil man lett reagere på
den første måten - "miste hodet". Har man
lite emosjoner i sin psyke, har man langt større muligheter
for å "holde hodet kalt" og handle på den
andre måten. Vi har her med hensikt brukt ordet reagere
i det første tilfellet og handle i det andre. Som vi har
sett i foregående kapittel, kommer reaksjonene fra vår
egen fortid og er ikke noe adekvat svar på den aktuelle
situasjonen. Å handle er å gjøre det situasjonen
krever. På lignende måte skiller vi mellom glede som
betyr å glede seg til noe - vi er altså i tidens dimensjon
- og fryd som er en sinnstilstand her og nå. Vi gleder oss
til -, men fryder oss over -.
Som antydet, er noen emosjoner basert
på misnøye med resultatet av en sammenligning. Man
sammenligner det som er med det som burde være.
Jeg blir skuffet, fordi jeg sammenligner det jeg ønsket
skulle skje med det som virkelig skjedde. Jeg synes synd på
meg selv, fordi min situasjon er så mye dårligere
enn den ut fra mine ønsker burde være. Jeg angrer
fordi jeg gjorde noe jeg ikke burde ha gjort osv. Dette har vi
diskutert i kapittel 4, men det henger altså også
nær sammem med temaet i dette kapitlet - Hva har vi inne
i oss? - Det samme gjelder irritasjon som også er en spesiell
form for emosjon. Dessuten har vi sett hvordan sammenligninger
kan skape emosjoner.
Hat oppstår gjerne som svar
på en ydmykelse, som også kan oppstå ved tap
av såkalt prestisje. Min forestilling om meg selv blir satt
på plass, en plass som er lavere enn den jeg hadde tiltenkt
meg selv. Hat kan også oppstå som reaksjon på
langvarig undertrykkelse. Hat avler tanker om hevn, en hevn som
kan rette seg utad, mot den som står i veien for meg, eller
den som ydmyker meg. Eller den kan rette seg innad mot meg selv
som en indirekte straff for ydmykeren. I alle disse tilfellene
foregår registreringer i den ubevisste psyken både
av informasjon om det som har skjedd og av de emosjonelle energiene
som er knyttet til informasjonen.
Dette minner litt om en analyse av årsaker til vold. Og noen av emosjonene er i høy grad virksomme som en destruktiv kraft mellom mennesker og i samfunnet. Det er derfor all grunn til å være oppmerksom på hvordan emosjonene oppstår og får utvikle seg. Stort sett må man kunne si at menneskene blir påført sine emosjoner - ved foresattes forsømmelser under oppveksten, ved erfaringene blant kamerater, og senere i arbeidslivet. Også sykdom kan skape emosjoner. Noen emosjoner agerer utad, andre innad. Utad kan man bli aggressiv eller voldelig. Men man kan også bli innesluttet og deprimert og få alvorlige psykiske problemer. Har de først tatt tak i et menneskes psyke, kan de lett forsterke seg og redusere livskvaliteten betraktelig.
Men emosjonene blir ikke bare påført. Det karakteristiske for emosjonene er at de kan
"avprogrammeres", tømmes ut av psyken. Det finnes flere metoder for det, men
de har et felles prinsipp, nemlig bevisstgjøring. Det betyr
å få de emosjonelle energiene - og den informasjonen
som eventuelt er knyttet til dem - opp på det bevisste plan
som en gjenopplevelse. Det kan skje gjennom gruppeterapier, slik
som gruppesamtaler eller såkalt sensitivitetstrening, eller
mellom terapeut og klient. Men det kan også skje uten hjelp
av andre, slik vi kommer til i kapittel 6.
Etter hvert som emosjonene løses
opp, trer kjærlighet og barmhjertighet frem som mer sentrale
følelser i personens bevissthet. Kjærlighet er ikke
det motsatte av hat, slik mange mener. Kjærlighet har intet
motstykke. Kjærlighet er en tilstand hvor hensynet til meg
selv er underordnet.
Når "jeg'et" forandres,
bygges opp eller ned, slik det er antydet her, påvirkes
også vårt fohold til andre; om vi føler ansvar,
om vi lytter til det andre har å si, eller om vi primært
agerer utad med motargumenter og forsøk på å
overbevise eller vinne en diskusjon. Da ansvarsfølelse
er en sentral karakteregenskap, og ansvar står sentralt
i forholdet mellom mennesker, skal vi nå se litt nærmere
på hva det er , og hva det innebærer.
Det
er fint å være ansvarlig så lenge man ikke blir
trukket til ansvar.
Da gjelder det ofte å fraskrive
seg ansvaret.
Ansvar henger (kvalitativt) sammen med påvirkningsmulighten
eller graden av herredømmet i en gitt situasjon. Uten påvirkningsmulighet
intet ansvar. Og ingen kan ha ansvar ut over sin påvirkningsmulighet.
Ansvarets størrelse avhenger også av om man har ansvaret
for en stor eller en ubetydelig sak. Ansvaret er altså også
avhengig av hvor store konsekvensene blir av det man gjør
eller unnlater å gjøre. Enda et forhold synes å
påvirke - eller redusere - det ansvaret som kan kalles objektivt:
Når påvirkningsmulightene er små, og den personlige
risikoen ved å gjøre noe er stor.
Ansvaret har også en psykologisk
side. Det finnes en naturlig ansvarsfølelse som antagelig
ligger i vår psyke - noen vil vel si i genene. Det gjelder
primært foreldrenes følelse av ansvar overfor barna.
Dette "forvalteransvaret" tilkjennegir at det er et
ansvar som er til stede hele tiden, og som blir aktivisert av
sporadiske situasjoner som måtte oppstå. Foreldreansvaret
er et ansvar man har, men man kan også påta seg ansvar,
for eksempel ved å påta seg en overordnet stilling.
Gjennom sin modning får unge mennesker etter hvert automatisk
større ansvar for seg selv og det de kan påvirke.
Det finnes også andre typer ansvar; blant annet et selvbestaltet-
og derfor illegitimt ansvar som man knytter til en selvbestaltet
myndighet. Slike tilfeller kan man finne i diktaturer, i organisasjoner,
religioner og familier.
Man kan også ha et ansvar
uten å føle det. Dermed er sagt at ansvar ikke bare
kan være objektivt til stede, men også subjektivt
- følt. Den som er ansvarsfull, likeglad, eller mangler
skrupler, vil føle ansvar på helt forskjellige måter.
Man kan altså være ansvarlig uten å være
ansvarsfull. Å være ansvarsfull betyr at man har en
spesiell omtanke og føler omsorg for dem eller det man
har ansvaret for. Gjør man det stikk motsatte, er man uansvarlig;
det kan også gjelde personer i ansvarlig posisjon.
Moral er en annen egenskap som i høy grad påvirker
vår atferd; hvordan vi agerer utad, og hvordan vi forholder
oss i situasjoner vi møter på vår vei gjennom
livet. Moralisere skal man vokte seg for å gjøre
i dette landet. Men moralbegrepet er kanskje på vei til
en slags renessanse likevel? En person av høy moral er
en person som utad handler og agerer i samsvar med samfunnets
lover og normer og religiøse forskrifter. Kanskje kan man
ut over dette også se tegn til uselviskhet og nestekjærlighet?
Men poenget her er at bak den synlige moralske holdningen kan
to vidt forskjellige karakterer skjule seg - og alle mulige varianter
av samme.
Moral er mangel på anledning,
sier et ordtak. Det uttrykker den folkelige oppfatning at menneskene
i bunn og grunn er umoralske, og at de bare opptrer moralsk, fordi
de ikke finner anledning til å leve ut sin umoral under
de betingelser de lever under i samfunnet. Visse forhold i dagens
samfunn indikerer at det kan finnes et visst grunnlag for dette
folkelige utsagnet. For det første kommer det ofte for
en dag at personer i betrodde stillinger har brudt lover og normer
i det skjulte. Mange beveger seg også på kanten av
loven, også der hvor moralske normer skulle ha tilsagt større
forsiktighet. Dessuten har normoppløsningen i samfunnet
gjort forhold "stuerene" som for en generasjon siden
var umoralske.
Mange mennesker lever et moralsk
dobbeltliv; ett liv som fasade, hvor man disiplinerer seg til
å være noe man ikke er, men som stemmer bra overens
med samfunnets normer, og ett liv bak fasaden som er helt annerledes.
Totalt sett, er dette et liv i frykt - i frykt for å bli
avslørt. Men er dette gjelder sikkert ikke alle Vi må
regne med at det også finnes tilfeller hvor det tilsynelatende
gjenspeiler det virkelige: hvor man lever moralsk, fordi man i
sinnets dyp virkelig er det. Et slikt liv er et liv i sannhet
og trygghet - uten angst for å bli avslørt.
Om å være nevrotisk
De fleste av oss har vel lagt merke til at det kan være
stor forskjell på slik man viser seg utad og slik man virkelig
er under overflaten. Det gjelder egenskaper som vanligvis er skjult,
men som ved nærmere bekjentskap kan komme til syne. Vi har
vel merket det i oss selv også, at vi i samvær med
andre mennesker gjerne vil vise våre positive sider og skjule
våre mindre fordelaktige egenskaper.
For de fleste av oss er det altså
ofte slik at vi får et noe for gunstig inntrykk av andre
mennesker som vi ikke kjenner altfor godt. Mange unge som søker
en partner, har gjort slike erfaringer. Man føler seg tiltrukket
av ytre egenskaper, slik som utseendet, sosiale egenskaper etc.
Først senere - ved nærmere bekjentskap - kommer man
i kontakt med egenskaper som bare blir synlige i visse situasjoner.
Det kan dreie seg om spesielle holdninger, reaksjoner og meninger.
Er den følelsesmessige bindingen til en slik person allerede
stor, overser man i første omgang det man ser - eller unnskylder
det. Kjærlighet gjør blind - heter det. Men etter
hvert kan slike negative erfaringer hope seg opp, slik at behovet
for å forandre partneren oppstår. Krav om å
endre atferd og holdninger skaper nye konflikter - konflikter
som i sin tur skaper sine reaksjoner. Slike reaksjoner eksponerer
enda flere av partnerens skjulte sider - egenskaper som kan danne
grunnlag for nye skuffelser. Til slutt finner man ut at forholdet
blir for problematisk, slik at det må opphøre - på
en fredelig eller konfliktfull måte.
Forskjellene mellom det tilsynelatende
og det virkelige ligger på mange plan. Her skal vi se nærmere
på ett av dem - at de fleste av oss er mer eller mindre
nevrotiske. Har vi mange såre punkter i vår psyke,
preger de lett vår personlighet og våre reaksjoner
- som da lett blir nevrotiske. De såre punktene er ofte
spor etter følelsesmessig sterke opplevelser i fortiden
vår som vi ikke har bearbeidet og gjort oss ferdige med,
og som vi heller ikke alltid er klar over. De ligger der i psyken
- fortrengt og ømfintlige, som en slags psykiske arr -
klare til å prege våre reaksjoner straks vi kommer
i situasjoner som er «interessante» for disse såre
punktene. De er blitt del av oss selv - av vår egen personlighet.
Kanskje er vi sågar blitt glade i disse egenskapene og de
reaksjonene de skaper?
Men virkningen av dem er også
- og det er lett å innse - at når vi reagerer ut fra
slike såre punkter, da reagerer vi ut fra vår egen
fortid, og ikke ut fra den situasjonen vi er oppe i der og da.
Slik oppstår usaklighet og misforståelser.
Hva karakteriserer slike nevrotiske tilstander? Er det mulig
å få øye på egenskaper som er - eller
kan være karakteristiske?
For mange fører den nevrotiske
tilstanden til at man agerer utad - dominerer i samvær med
andre, snakker mye i grupper - avbryter gjerne andre, hører
ikke på hva andre har å si, men danner undergrupper
med dem som vil høre på dem. Slik lever de mye ut
fra seg selv og sine innfall og behov, tenker primært på
seg selv og tar mindre hensyn til andre.
I den grad de hører på
andre, har de vanskeligheter med å oppfatte det som blir
sagt uten å tolke. Og når de tolker, tolker de gjerne
det de hører i en bestemt retning. Med sine sterke sympatier
og antipatier, har de en tendens til å tenke i svart eller
hvitt.
Da virkeligheten ofte kan føles
vanskelig for slike mennesker, har de en tendens til å flykte
inn i en tenkt virkelighet. Det gjør de gjerne ved en hvis-tenkning,
en hypotetisk tenkning knyttet til en tenkt og mer behagelig virkelighet
- en «virkelighet» som altså ikke eksisterer
andre steder enn i hodet deres: hadde det bare vært sånn
eller sånn .... Og så forestiller de seg hvor godt
det da ville ha vært.
Men den nevrotiske væremåten
behøver ikke alltid være dominerende og utadvendt.
Noen kan bli innesluttet, påta seg skyld for det andre har
gjort, og i det hele redusere seg selv i egen bevissthet. Avhengig
av personligheten ellers, kan man være engstelig, hvor engstelsen
ikke behøver være knyttet til aktuell risiko eller
fare, men til tenkte «worst case» - situasjoner. Tenk
om det eller det skrekkelige vil skje - eller sågar kunne
ha skjedd! På grunnlag av «alle mulige» tanker
om fremtidig fare oppstår ønsket om å sikre
seg.
Når nevrotiske mennesker gjør
noe med hendene sine, har de ofte oppmerksonheten andre steder
enn der de arbeider. Det er gjerne tanker om andre ting som fanger
oppmerksomheten og leder den bort fra det de holder på med.
Det fører til at de gjerne søler på seg eller
på duken eller er uheldige på andre måter.
Den intense tankevirksomheten som
ikke alltid er like logisk og reflektert, fortsetter ofte om natten
i form av tallrike drømmer som til tider kan være
ganske traumatiske.
Nevrotiske personer er sårbare
- ømfindligheten går på bekostning av følsomheten.
De lar seg også lett irritere, og de tåler lite før
de reagerer. De har mao. snevre toleranser. De hisser seg lett
opp over andres feil bl.a. i trafikken, er nærtagende og
blir lett fornærmet. I mer ekstreme tilfeller har de sterke
reaksjoner utad eller innad - ofte med ubeherskede utbrudd. På
den annen side er nevrotiske personer gjerne kreative - på
sin måte.
Ser vi etter, er vi nok mer eller
mindre nevrotiske alle sammen. Og det preger samfunnet - det politiske
systemet, media, parforholdene og barn og unges oppvekstvilkår.
Påvirkningen av samfunnet synes entydig å være
negativ. Men - som denne boken viser, finnes det en vei ut av
denne utviklingen.
Refleksjoner om livskvalitet
Hva er livskvalitet? Hva i samfunnet påvirker livskvalitetens
forskjellige aspekter og hvordan?
Det synes klart at menneskene er
forskjellige også på den måten at det er forskjellige
livssituasjoner som gir en bra livskvalitet. Noen elsker å
kunne bruke penger på mat og luksus, andre foretrekker å
leve enkelt og i nær kontakt med naturen, selv om økonomien
hadde tillatt et «dyrere liv». For noen er ubehaget
i tannlegestolen en bagatell, for andre nedsetter bare tanken
på en slik forestående behandling livskvaliteten i
uker på forhånd.
Hva med selve livskvaliteten, er
den den samme for alle mennesker? Man kan gjøre det enkelt
og si at livskvalitet, det er slik man
har det inne i seg, et slags generelt «være»
som kan variere fra det ypperste vel-være og til det motsatte.
Dette synes å innebære at dette generelle -være
kan fremstå som resultatet av en rekke del-værer av
forskjellig valør. En liten pike jeg kjente kom engang
i en situasjon som lot dette bli synlig. På samme tid opplevde
hun to ting som lå på hvert sitt ytterpunkt på
valørskalaen: Hun hadde gjort en strålende eksamen
på tross av en viss diskriminering av piker i forhold til
gutter. (Det var ikke i Norge.) Av den grunn var hun hoppende
lykkelig. I denne situasjonen får hun vite at den syke moren
hennes er død. Reaksjonen bærer preg av at hennes
tilstand på en måte ble «null-stilt».
Den sterke sorgreaksjonen som ville vært normal, uteble
- antagelig fordi hun samtidig hadde noe stort og varig å
glede seg over, og som delvis kompenserte for sorgen.
Men hva er det man har inne i seg,
som påvirkes av omverdenen, og som gjør at man opplever
en bra eller mindre bra livskvalitet? Det dreier seg altså
om en møteplass av noe inne i meg, som antagelig har flere
(individuelt forskjellige) aspekter, og noe utenfra, som kan være
mye og svært forskjellige ting. Og deler av dette utenfra
gjør noe med deler av det inne i meg, slik at ett eller
flere «del-værer», og derved mitt generelle
vel-være, blir påvirket.
Ser vi først på det
inne i meg, så vil det på grovt nivå være
sanseinntrykk, tanker og forskjellige typer (særlig emosjonelle)
følelser, slik som sorg, angst, glede osv. Kanskje finnes
også følelser som ikke er emosjonelle. Men før
vi går nærmere inn på visse sider av dette,
synes det riktig å være klar over at de forskjellige
indre aspekter, tanker og emosjonelle følelser, også
kan møtes i bevisstheten og påvirke vårt generelle
velvære, mer eller mindre uavhengig av det som skjer rundt
oss. Som eksempler kan nevnes forskeren som på en måte
lever i sin tankeverden og trives utmerket med det. For andre
mennesker er tankevirksomheten blitt en plage, fordi tankene stadig
kretser omkring det samme uten å komme videre, samtidig
med at ubehagelige følelser av skyld, avmakt, angst osv.
er til stede og reduserer det generelle velværet.
Denne lille refleksjonen har kanskje
gitt en slags «struktur» på stoffet som gjør
det mulig å plassere de følgende tankene inn i en
slags bredere orden eller forståelse.
For å nærme seg en vanskelig
problemstilling, slik som hva god livskvalitet er, kan det være
nyttig å se på det motsatte: hva som kan redusere
livskvaliteten. At sult og kulde etc. reduserer livskvaliteten,
er elementært. Men mange går frivillig inn i situasjoner
med redusert livskvalitet på «del-værer».
Det må bety at vedkommende får økt andre sider
av sin livskvalitet, slik at den totale livskvaliteten blir, eller
kan bli større.
Treningsprogrammene til topp-idrettsutøvere
blir oppfattet som «pinsler». Likevel blir øvelsene
gjennomført år etter år. Det å gjøre
det godt, eller (utsikten til) å stå øverst
på seierpallen og andre positive ting som også følger
med, må tydeligvis oppveie ulempene, slik at den totale
livskvaliteten blir- eller forventes å bli bedre, noe som
også fører til bedring straks.
Ansvarsbevisste foreldre vil ofte
øke sin livskvalitet ved å redusere tilfredsstillelsen
av egne ønsker til fordel for barnas trivsel og utvikling.
De gjør det de synes er rett og meningsfylt, og det gir
en livskvalitet som mer enn oppveier det de må forsake.
Generelt uttrykt kan man altså ha bra livskvalitet, selv
om man har det mindre bra i øyeblikket, hvis man mener
det man gjør er riktig eller meningsfylt i en større
sammenheng.
Har kvinner og menn forskjellig
livskvalitet? Spørsmålet kan oppfattes på to
måter. Antagelig finnes det på noen områder
forskjeller i den forstand at det som bidrar til økt og/eller
redusert livskvalitet for kvinner generelt, ikke nødvendigvis
har den samme virkningen for menn. Når et par venter et
barn, vil kvinnens livskvalitet antagelig påvirkes annerledes
og sterkere enn mannens. Men det er, sålangt jeg kan se,
ikke noe som tilsier at livskvalitetens «substans»
eller kvalitet, - hvis det kan uttrykkes slik - er forskjellig
hos de to kjønn. Selve livskvaliteten er knyttet til det
å være menneske. Tilsvarende synes også å
gjelde for alt som har en form for bevisst liv. Er tankevirksomheten
dårlig utviklet, vil påvirkningen av livskvaliteten
fra denne kilden, det vil si fra tidens dimensjon, være
tilsvarende redusert og sanseinntrykkenes betydning tilsvarende
økt.
Er «liv» i forbindelse
med «kvalitet» en varig tilstand eller noe i øyeblikket?
Man bruker vel ikke begrepet livskvalitet om kortvarig lykke eller
ubehag. Livet har en varighet som det virker mer rimelig å
forbinde livskvalitets-begrepet med. Men hvor lenge skal denne
varigheten vare? Uker? - måneder? - år? - i ubegrenset
tid? Å glede seg til en ferie kan gi større livskvalitet
enn det å oppleve ferien. Å grue seg til pensjonsalderen
kan redusere livskvaliteten mer enn det å oppleve pensjonisttilværelsen.
Usikkerheten om hva fremtiden vil bringe, kan her bidra til å
redusere livskvaliteten. Det å se eller tenke på andres
lidelser vil redusere livskvaliteten til dem som har evne til
medfølelse, en type følelse som kanskje ikke er
emosjonell. Tilsvarende vil man kunne glede seg med de glade.
Valg av yrke vil for mange mennesker
påvirke livskvaliteten for resten av livet. Vi liker å
gjøre det vi mestrer, og vi mestrer det vi har anlegg for,
og som vi derfor interesserer oss for. Å bli klar over egne
evner og interesser er derfor av stor betydning for alle unge
mennesker når de skal gjøre sitt yrkesvalg.
Det som er sagt, indikerer at livskvaliteten
har en psykisk- og en fysisk side. Selv om all livskvalitet oppleves
på det bevisste, dvs. på det psykiske plan, så
kan det som påvirker livskvaliteten, ha sin årsak
på det fysiske- og/eller psykiske plan. Det kan eksempelvis
være en fysisk funksjonshemning eller plagsomme tanker det
er vanskelig å bli kvitt.
Til hovedsiden Til innholdsfortegnelsen Til kapittel 6