5.6 Økonomi-miljø-ressurser-teknologi
For første gang i menneskehetens historie befinner vi oss
i et dilemma av skjebnesvanger betydning. Dilemmaet består
i at økonomisk vekst er det alment aksepterte virkemidlet
for å bedre de fattiges kår i u-land og for å
løse arbeidsledighetsproblemet i hele verden. Samtidig
kan den økonomiske veksten true det globale klimaet og
menneskehetens ressursgrunnlag. Av de forskjellige miljøfaktorene
som spiller inn, synes tilførselen av CO2 og andre klimagasser
til atmosfæren å være blant de alvorligste.
Jo mer industrialisert et land er og jo høyere levestandarden,
desto større er, grovt sett, utslippet av CO2 til atmosfæren.
Det er ikke vanskelig å forutsi at økonomisk vekst
i lang tid fremover vil føre til økte utslipp. Atmosfærens
miljømessige begrensninger skulle derimot tilsi at CO2-utslippene
i stedet burde reduseres. I løpet av de siste 100 årene
har atmosfærens innhold av CO2 steget med ca. 25%, delvis
som følge av menneskenes virksomhet. Konsentrasjonen av
klimagasser i atmosfæ-ren er nå større enn
den har vært på 160'000 år på grunn av
en rask stigning i dette århundre. Vi vet også at
atmosfærens gjennomsnittstemperatur er stigende på
tross av at vi i et langsiktig perspektiv egentlig skulle nærme
oss en ny istid.
På den annen side finnes en viss selvregulering i naturen,
fordi høyere CO2-konsentrasjon (eventuelt i kombinasjon
med høyere temperatur) gir høyere kullsyre-assimilasjon
på land og større opptak av denne gassen i havets
biomasse. Derimot vil en høyere temperatur redusere hav-vannets
opptak av CO2. Alle målinger er heller ikke entydige. Det
forhold at ca. 35 milliarder tonn CO2 ble bundet i de nordiske
barskogene i tiden fra 1940 til 1980, kan ha bidradd til å
utsette virkningen av CO2-utslippene. Men nå er hugsten
større enn tilveksten også i disse områdene.
Hvorfor er dette betenkelig? Vi vet at økt CO2-innhold
i atmosfæren kan ha en rekke alvorlige konsekvenser: klimaforandringer
med oppvarming av atmosfæren og verdenshavene gjennom drivhuseffekten,
ekstreme værforhold, endringer av plantenes vekstvilkår
etc. Ekspertene er nå stort sett enige om at noe utvikler
seg annerledes enn vi ønsker. Mye kunnskap mangler riktignok
ennå. Det skulle tilsi at vi handler etter "føre
var" prinsippet.
Vi må derfor anta at atmosfæren allerede har fått
nok kunstig tilførte klimagas-ser. Helst bør de
årlige tilførslene reduseres sterkt. Samtidig må
en drastisk "omfordeling" av "CO2-kvoten"
finne sted: U-landene må få lov å slippe ut
mer enn de gjør idag, slik at de kan bedre befolkningens
til dels elendige levekår. Dette forutsetter at i-landene
reduserer sine årlige utslipp av CO2. Det finnes lovende
teknologier som kan bidra til å løse dette problemet.
Men dels er de ikke utviklet tilstrekkelig, og dels er de ikke
"lønnsomme" ut fra konvensjonell tenkning.
Et annet alvorlig miljøproblem er angrepet på
ozonlaget i stratosfæren. Et stort antall land har
her satt iverk tiltak, og reduksjonen av KFK-gassene (og tilsvarende)
er blitt parade-eksemplet for dem som mener at de fleste miljøproblemene
kan løses ved hjelp av teknologi og avtaler. Men det kan
også bli eksemplet på at man kom for sent, fordi reduksjonen
av ozonlaget vil fortsette ennå i 10-15 år selv om
alle utslipp av disse gassene ville opphøre nå. Så
lang tid tar det før de gassene som slippes ut idag, når
opp til ozonlaget og får sin skadelige virkning.
Nær bakken skaper ozon et helt annet problem. Ozon er nemlig
en giftig gass som angriper helse og avlinger. I mange byer og
tettbygde strøk det er mye ozon. Her er små barn
særlig utsatt, fordi de puster inn luft som er nær
bakken. Også her finnes internasjonale avtaler, men gjennomføringen
lar mange steder vente på seg.
Forurensningen av jord og vann i stadig større
områder må også nevnes. Det gjelder f.eks. tungmetaller
fra industri, tilførsel av kadmium gjennom kunstgjødsel(!)
og bilbruk som kan gjøre dyrkbar mark og utmark nær
større trafikkårer ubrukelige til landbruksformål.
Og det gjelder forurensning av sparsomme grunnvannsreser-voirer.
Men også dumping av problemavfall truer livet i havet enkelte
steder.
Under produksjonsprosessene og ved bruken av produktene kan altså
naturen bli tilført skadelige stoffer. Kostnadene med å
fjerne eller uskadeliggjøre disse stoffene er idag stort
sett ikke innkalkulert i prisene på produktene. Almenheten
må da betale denne regningen over skatteseddelen. Det samme
gjelder de eventuelle kostnadene med å bli kvitt restene
av produktet etter bruk. Dermed vet man ikke hva det alt i alt
koster å produsere og bruke produktet. Denne svakheten ved
det økonomiske systemet kan føre til et langt høyere
forbruk enn om priskalkylen også inneholdt disse kostnadene.
Etter hvert er landene i den industrialiserte verden likevel begynt
å bli mer miljøbevisst med skjerpede krav til miljøgifter
og behandling av farlig avfall. Dette har ført til at en
del slikt avfall blir eksportert til u-land som har få restriksjoner.
Denne liberale praksis i mange u-land kombinert med svak økonomi
fører også til at gammel og ny industri tilfører
miljøet unødvendig mye skadelige stoffer. Da mange
av disse landene er inne i en sterk ekspansjon både befolkningsmessig
og økono-misk, vil utviklingen i de kommende årene
være meget uheldig for nærmiljøet og menneskene
som bor der. Men omfanget er etter hvert også blitt så
stort at det globale miljøet i stadig stigende grad kan
bli skadelidende.
Ressursspørsmål blir diskutert i forskjellige
sammenhenger. Her skal vi se på tre sentrale ressurser,
vann, fisk og jord. Med utsiktene til en knapp fordobling av Jordens
befolkning de neste 30 - 35 år kan vannkrisen utvikle
seg til et alvorlig globalt problem. Det regner riktignok mer
enn nok vann over landområdene til å dekke langt større
behov. Men bare en brøkdel av dette står til disposisjon
som tilgjengelig bruksvann, og mye av dette igjen går til
spille. Resultatet er at store byer, områder og mange land
allerede har alvorlige vannproblemer. I enkelte byer er noen vannkilder
blitt ubrukelige pga. forurensning med den følge at gjenværende
kilder er så knappe at nettet bare står til disposisjon
et begrenset antall timer i døgnet. Utsatte byer arbeider
med planer om hvordan det enorme vannforbruket kan reduseres.
Kunstig fremstilling av ferskvann ser foreløpig ikke ut
til å være en løsning som kan anvendes i større
skala. Det blir for energikrevende og dyrt.
Anslagsvis tre fjerdedeler av det tilgjengelige ferskvannet blir
nå brukt til vanning. Men mye av det går til spille.
Verst skal det være i de landene som har minst råd
til å sløse. Med moderne vanningsmetoder ville eksempelvis
Egypt kunne vanne et femten ganger så stort landområde.
Irrigasjonsvannet er subsisiert og så billig at incitamentet
til å bruke vann med større fornuft ikke er til stede.
Elver og grunnvannsforekomster som krysser landegrenser skaper
ofte strid om de knappe vannressursene. Som eksempler minner vi
om Tyrkias regulering av kildene til Eufrat og Tigris og striden
om Jordan-vannet mellom palestinerne og Israel. Samarbeid mellom
landene om vannet, som synes påtrengende nødvendig,
er ikke på langt nær på det ønskede nivået.
Noen opplysninger fra Aftenposten 23.3.94 gir et inntrykk av krisen
i verdens fiskerier. Ca 75% av havets biologiske produksjon
foregår i kystnære områder. Denne produksjonen
er truet på to måter som begge henger sammen med den
stadig stigende folketettheten i kystområdene. Det gjelder
overfiske og forurensning. Sammenhengene er klare: Menneskene
trenger mat, og da er fisken lett å ta til. Dessuten slippes
avfallet fra menneskenes liv og virksomhet ut i havet uten tilstrekkelig
behandling på forhånd. Hvis ikke fangstene reduseres,
forventes store deler av kyst- og havfisket å bryte sammen.
Det tredje store ressursproblemet vi vil nevne, er tapet av
dyrkbar jord gjennom erosjon, forgiftning og utpining. Det
er anslått at et område på størrelse
med Alaska kan miste mye av sin verdi som jordbruksareal innen
20 år. Og langt større områder har allerede
mistet mye av sin produktivitet. Økt bruk av kunstgjød-sel
har ikke den samme effekt som tidligere. Gjenskapningen av matjord
skjer stort sett så langsomt at den kan betraktes som en
ikke fornybar ressurs.
Det finnes visse muligheter for å verne om og øke
fiskeressursene, og det er mulig å motvirke tap av dyrkbar
jord med kjent teknologi. Dessuten finnes nye teknologier under
utvikling. Men ofte mangler kapital, kunnskap og organisasjon.
5.7 Mennesket i det økonomiske
systemet
Glemte barns smerte omskapes daglig til samfunnsproblemer
Berit
Bryn-Jensen
Før vi drøfter disse sammenhengene, vil vi minne om avsnitt 5.4 "Menneskets roller" som også forteller en del om mennesket i det økonomiske systemet, og som vi ikke gjentar her.
5.7.1 Menneskets vilkår
Hva mener vi med menneskets vilkår? Med "menneske"
tenker vi på barn, voksne og gamle i i-land og u-land. Med
"vilkår" tenker vi på de betingelser de
lever under, fysisk og psykisk. Disse betingelsene består
av et stort antall elementer. Vi må derfor velge ut de vi
tror er vesentligst og se nærmere på dem. I tråd
med inndelingen ovenfor ser vi først på menneskenes
livsvilkår knyttet til det økonomiske systemet, deretter
på andre livsvilkår. Men først vil vi minne
om de to begrepene som ofte blir brukt til å karakterisere
menneskers livsvilkår, nemlig levestandard og livskvalitet.
Disse begrepene kommer vi nærmere inn på i avsnitt
5.8 og i Tillegg 2.
Menneskets vilkår i i-land som
følge av det økonomiske systemet
Det økonomiske systemet griper inn i menneskenes livsvilkår
på en rekke sentrale måter. Det gir arbeid,
og er man heldig, gir det også trivsel i arbeidet, kanskje
også status og anseelse. At så mange kvinner er gått
ut i lønnet arbeid de siste 20-30 årene kan også
henge sammen med ønsket om økonomisk uavhengighet,
fordi arbeidet også gir økonomi, mulighet for å
anskaffe det man har bruk for og kanskje også det man har
lyst på. Utviklingen av det økonomiske systemet etter
den siste verdenskrigen har gitt en eventyrlig utvikling av levestandarden
til de aller fleste i den industrialiserte verden, sett i et historisk
perspektiv. Så positiv denne utviklingen har vært
på mange måter, så har den også fått
en rekke uventede og ugunstige konsekvenser. Det som unyansert
kalles "materialisme" er en slik følge. Den innebærer
i sin ytterste konsekvens at bare det som kan måles i kroner
og øre har verdi, at materielle verdier får en så
høy status at slike verdier blir til en ledetråd
i livet, blir virkemiddel til makt, innflytelse og personlig prestisje:
Jeg er noe, fordi jeg har noe. Om nødvendig,
gjør man tvilsomme ting for å oppnå det man
ønsker. Konkurransesamfunnet passer inn i denne tenkemåten.
Og det stresset det medfører, særlig i tett befolkede
områder, preger livsvilkårene for yrkesaktive kvinner
og menn og deres barn.
Konsentrasjonen av mennesker og virksomhet på begrensede områder øker, selv om den har klare ulemper for menneskene som bor så tett sammen: Lange transportdistanser til arbeidsplassen, stress, konsentrasjon av forurensning (med tilhørende helseskader), mangel på tomter og pris-press på tomtene. I tillegg kommer ofte fremmedgjøring, økt kriminalitet og en redusert kontakt med naturen for barn og voksne.
Konkurransesamfunnet skaper også arbeidsledighet, når betingelsene for det er til stede. For det første tapes da de nevnte fordeler lønnet arbeid gir. I tillegg skapes ofte usikkerhet, dårlig økonomi og andre problemer for familien, lavt selvbilde, eventuelt med depresjon og andre psykiske problemer. For samfunnet, fellesskapet, skapes økonomiske problemer i form av reduserte inntekter og økte utgifter.
Små barn i byene er ofte utsatt for en luftforurensning
på bakkenivå som er langt verre enn det voksne opplever,
bare en meter høyere over bakken. I tillegg synes inneklimaet
i mange hjem å være dårligere nå enn tidligere,
fordi nye hus er så mye tettere enn gamle. Dette vil være
særlig uheldig i hjem hvor barn er utsatt for passiv røyking.
Selv ufødte barn blir i vår tid utsatt for nikotinpåvirkning
hvis far, og særlig mor røker. I alle fall synes
det å være en klar sammenheng mellom slik kjemisk
forurensning inne og ute og det økende antall tilfeller
av allergier og astma som barn er plaget av. Men det kan ikke
utelukkes at helseskadene er flere. Det kan også henge sammen
med det stadig stigende antallet kjemiske stoffer i våre
omgivelser, i mat, klær, kosmetikk, møbler og bygninger
med videre.
I den seneste tid er det blitt kjent at østrogénlignende
stoffer finnes spredd i naturen, og at de kan ha påført
enkelte dyr skader. Det kan heller ikke utelukkes at menneskets
forplantningsevne kan påvirkes.
Når det gjelder de eldres situasjon som følge
av det økonomiske systemet, så har det både
positive og negative sider. Det står idag langt større
materielle ressurser enn noengang tidligere til disposisjon for
å sikre de gamle en tilstrekkelig levestan-dard og pleie,
hvis helsen skulle svikte. Men båndene mellom generasjonene
er svekket, til skade både for besteforeldre og barnebarn.
Og det offentlige har i stor grad overtatt ansvaret for de eldre
som ikke klarer seg selv. Dette henger bl.a. sammen med boligforholdene
i byene, med kvinners deltagelse i arbeidslivet og med myndighetenes
iver etter å påta seg flere oppgaver.
De gamle, som etter hvert beholder sin fysiske og psykiske helse
i høy alder, føler seg ofte tilsidesatt, fordi synet
på de gamle har endret seg vesentlig i løpet av de
siste 30-40 årene. Fra å være mennesker med
erfaring og kunnskaper som man lyttet til og æret, betraktes
de mer som en anonym belastning for en anstrengt samfunnsøkonomi.
Vil en pensjonist arbeide, tar han eller hun en arbeidsplass fra
en arbeidsledig. Og i politikken er de gamle skjøvet ut
og blitt en sjeldenhet. Har man passert pensjonsalderen, er man
blitt "pensjonist", hvis man da ikke tilhører
den nye overklassen av eldre som ikke blir pensjonister, men forhenværende
statsråd, tidligere general, - ambassadør osv.
Disse og andre ugunstige følger av det økonomiske
systemet har aktualisert bruken av livskvalitet i stedet for levestandard
som mål på velferd. Og mange spør seg nå
om ikke livskvaliteten var bedre for mange mennesker da levestandarden
var noe lavere. Å ha noe å leve for er for mange mennesker
nå blitt like aktuelt som å ha noe å leve av.
"Å ha noe å leve
for er for mange mennesker nå
blitt like aktuelt som å ha noe å leve av."
Det er manglende logikk i det som det økonomiske systemet
tvinger oss til å gjøre. Vi arbeider og produserer
stadig mer for å tjene mer penger. Pengene bruker vi til
å kjøpe oss et bedre liv. Men arbeidet i dette økonomiske
systemet gir oss ikke bare billetten til et bedre liv. Det påfører
oss også ulemper og skader som reduserer livets kvaliteter.
Noen har allerede følt at reduksjonen ble større
enn økningen av livets godhet, og tatt konsekvensen av
det. De har "hoppet av" og valgt en mindre materiell
måte å leve på, én som åpnet rom
for verdier som ga livet mer mening.
Menneskets vilkår i u-land som
følge av det økonomiske systemet
U-landene har enda mer ekstreme forskjeller i menneskers livsvilkår
enn i-landene. Konsentrasjonen av makt og rikdom hos relativt
få kan være enorm, mens de store massene lever i uvitenhet,
fattigdom og avmakt. Mellom disse ytterpunktene lever en stadig
voksende klasse av arbeidere, funksjonærer, selvstendig
næringsdrivende og byråkrater. Temaet kunne fylle
bøker, mens vi må fatte oss i korthet og få
tak i det vesentligste.
Karakteristisk for den rike og mektige overklassen synes å
være tanken på seg selv og sin familie. De behersker
i betydelig grad det politiske systemet og viser utilstrekkelig
vilje og evne til å bedre livsvilkårene for de fattige.
Selv om mange i og for seg positive tiltak settes iverk, er disse
ofte hemmet av korrupsjon og preget av kynisme overfor fattige
som blir rammet.
Den øvre middelklassen synes å ha mye felles i sine
livsvilkår med tilsvarende personer i i-land, mens arbeideren,
som også kan være et barn, ofte har en utrolig lang
og stressende arbeidsuke med særdeles lav lønn. Det
som er mest fremmed for oss, er livsvilkårene for de hundrevis
av millioner mennesker som dels lever fra hånd til munn
på gaten i de store byene, i usle skur i slumområdene
utenfor storbyene eller på søppelfyllingene. Den
eneste form for luksus de har, kan være en radio eller et
TV-apparat som er kastet av andre. Men dette medium hjelper dem
å drømme seg bort fra sin triste virkelighet.
Omtrent like fattig er landarbeideren som arbeider uten rettigheter
på de enorme godsene. Mens småbonden og håndverkeren
kan ha det et lite hakk bedre, hvis ikke gjeld og ågerrenter
tvinger han til å gi opp.
Med de mekanismene som gjelder idag, er det stort sett de allerede
fattige som må betale for u-landenes gjeld til de rike landene.
Slik skapes også et motsetningsforhold mellom i-landene
og de store fattige massene i u-landene som ofte også har
urealistiske forestillinger om hva i-landene kan gjøre
for dem. Med tilgang på våpen, organisasjon og ledelse
kan meget skje. Å skape tilfredsstillende forhold i eget
land for seg og sin familie synes uoverkommelig for stadig flere.
Hva dette kan føre til i fremtiden, vet vi selvsagt ikke.
Bl.a. gjennom TV fremstår i-landene som forlokkende utvandringsmål
for de som er unge og sterke. Grunnlaget er lagt for en enorm
illegal folkevandring som allerede er igang, og som lar mange
gamle tilbake i elendighet. Mange bryter opp fra landsbygda, der
jordlappene og landarbeiderlønningene blir for små
for den voksende befolkningen, for å søke arbeid
i storbyene i eget land. Andre gir seg ut på lengre reiser
som økonomiske flyktninger til nærmeste i-land i
stedet for å utvikle sitt eget, fordi de er utålmodige
og har mistet troen på makthaverne og de rike i samfunnet.
Antallet mennesker som bor i et fremmed land øker raskt,
fra ca. 50 millioner i slutten av 80-årene til ca. 80 millioner
i 1993. Utviklingshjelpen blir bare i liten grad rettet inn mot
å stanse folkevandringene ved å utvikle u-landenes
økonomi, selv om det ville være en form for moderne
forsvar. Ved de krav Verdensbanken setter til mange u-lands økonomiske
disposisjoner, bidrar de tvert imot til å øke fattigdommen
og fremme strømmen av økonomiske flyktninger til
byene i eget land og til velstå-ende land.
Er det rart at mange unge i u-landene blir utålmodige
og synes at politikerne gjør for lite? I mange av disse
landene har lederne holdninger fjernt fra demokrati og humanisme,
holdninger som hemmer den utvikling som menneskene ønsker
og sårt trenger. Og er det rart at mange unge i i-landene
blir utålmodige og synes at deres politikere gjør
for lite? Jo mindre som blir gjort nå, desto mer blir overlatt
til den kommende generasjonen. Jo lenger man venter, desto vanskeligere
vil det være å gjøre det som er nødvendig.
Og til overmål: Jo mer man forsømmer barn og unges
oppvekstvilkår nå, desto mindre vil de siden være
istand til å rette opp voksengenerasjonens forsømmelser.
Barn og unges vilkår i i-land og u-land
Hvordan har så barn og unge det i verden idag? De som
utgjør "befolkningseksplosjonen", og som vil
oppleve følgene av det som utvikler seg skjevt idag? Oppvekstvilkårene
til barn og unge i i-land er preget av foreldrenes plass
i konkurransesamfunnet, et samfunn barna skal lære å
tilpasse seg. Det er særlig hjemmet, skolen, nærmiljøet,
fritiden, økonomien og fremtidsutsiktene som preger oppvekstvilkårene
til barn og unge i i-landene. Stort sett opplever barn både
positive og negative ting her. Mange hjem er gode og harmoniske.
Og de barna er heldige som får vokse opp slik. Men stadig
flere hjem har så store spenninger mellom foreldrene at
familien går i oppløsning, og barna må gi avkall
på tryggheten og omsorgen i et hjem med både far og
mor. Også økonomien lider, fordi det er dyrere å
bo på to steder og ha to husholdninger.
I skolen møter barna kravene om å få gode karakterer,
både av hensyn til egen fremtid i arbeidslivet og til foreldrenes
ambisjoner. Gode skolepolitiske målsettinger om å
utvikle barnas evner har ikke kunnet fjerne disse realitetene.
Også fritiden er for mange blitt fylt av konkurranse av
ulike slag, ikke minst i forbindelse med barneidrett. Og TV og
video sender store doser av passiverende underholdning, voldfilmer
og usammenhengende "action" inn i sårbare barnesinn.
Det er utrolig at samfunnet eksperimenterer med barnas psykiske
helse på denne måten. At roen og oppmerksomheten om
undervisningen i skolen er en annen nå enn tidligere, er
et klart symptom på en uønsket utvikling.
"Det er utrolig at samfunnet
eksperimenterer med
barnas psykiske helse på denne måten."
Luftforurensningen nær bakken er nevnt tidligere. Undersøkelser
i San Francisko har nylig (1995) vist at barn også påvirkes
ugunstig hvis de er mye utsatt for støy. Det gjelder særlig
tre forhold: Deres læreevne reduseres, slik at det tar lengre
tid for dem å lære enn under normale forhold. De får
et for høyt blodtrykk. Og hjelpeløshet synes å
bli en vane hos dem. Det henger kanskje sammen med at de føler
hjelpeløshet overfor støyen. De har måttet
kapitulere overfor denne plagsomme livsbetingelsen, uten å
kunne gjøre noe med problemet.
For de unge som er såpass gamle og bevisste at de har begynt
å tenke på sin fremtid, melder mange spørsmål
seg, også regningen fra foreldregenerasjonen som dukker
opp i horisonten i form av miljøbelastning, dårlig
naturforvaltning og oppbrukte naturressurser. Får jeg jobb
når jeg er ferdig med utdannelsen? Klarer vi å ta
oss av foreldregenerasjonen og "eldrebølgen"?
Må vi overta en stor statsgjeld i tillegg? Hvordan vil drivhuseffekten
virke? Og uttynningen av ozonlaget? Vil det oppstå store
folkevandringer til i-landene? Det er lenge siden den unge generasjo-nen
har måttet stille seg så mange og alvorlige spørsmål.
Det finnes tegn på at psykiske spenninger bygger
seg langsomt opp som følge av de nevnte forhold. F.eks.
synes en viss håpløshet å tilta hos en del
unge mennesker pga. av mangel på lønnet arbeid, og
fordi så meget på Jorden er skakkjørt. Selv
meget små barn møter stresset når foreldrene
tar dem halvsovende ut av sengen tidlig om morgenen før
de skal på jobb.
At harmonien mellom foreldrene er av vesentlig betydning
for barns psykiske utvikling, er åpenbart. Enten er terskelen
for å oppløse samlivet blitt lavere, eller så
er de kreftene som støter foreldrene fra hverandre blitt
større. Kanskje begge deler er tilfelle. For faktum er
at skilsmissefrekvensen har økt betydelig i mange land.
Både det som skjer før samlivsbruddet og i mange
tilfeller også det som foregår etterpå, vil
i det store og hele gå ut over barnas livskvalitet. Men
barn vil også kunne få det bedre ved at foreldrene
går fra hverandre. Hva er det som ligger bak? Er det økede
krav og forventninger hos foreldrene, svak økonomi (pga.
arbeidsledighet, høy rente eller lav utdannelse)? Er det
den økende tendensen blandt voksne til å "realisere
seg selv", som det heter? Er vi blitt mer nevrotiske? Er
det kvinnenes frigjøring og deltagelse i arbeidslivet,
eller er det andre grunner? I Norge er det i ca. 70% av tilfellene
kvinnen som tar initiativet til samlivsbruddet.
Men også utenfor hjemmet møter ungdommen livsbetingelser
med nye egenskaper. Mange kan f.eks. møte overfylte universiteter
og mangel på skoleplasser. Og etter endt utdannelse kan
de risikere å gå inn i rekken av arbeidsledige. I
tillegg skal de prøve å orientere seg i en komplisert
verden med informasjonspress, teknologiske nyvinninger, internasjonalisering
og etniske konflikter med videre. Er det rart at kravene kan føles
stressende?
Hvordan innvirker livsbetingelsene på barn og ungdoms situasjon?
Etter å ha sett på noen "nye" elementer
i barn og ungdoms livsbetingelser, vil vi nå se på
"nye" elementer i barn og ungdoms atferd og helse.
For det er nærliggende å anta at det nye i atferden
og helsen kan ha noe å gjøre med det nye i livsbetingelsene.
Å finne mer konkrete sammenhenger synes vanskelig eller
umulig, bortsett fra noen få tilfeller, som f.eks. den sannsynlige
sammenhengen mellom allergier og luftforurensning samt nikotin
og fosterskader.
Hva nytt av betydning i vår sammenheng kan vi trekke frem
i barn og unges atferd? Skolene klager over dårlig konsentrasjon,
uro og mangel på disiplin. Siden mandagene synes å
være særlig utsatt, mener mange at det er weekendens
intense TV- og video-seing som kan være en medvirkende årsak.
Tidlig sex er et annet trekk i tiden; noen unge flytter hjemmefra
og sammen med en kjæreste. Er det et udekket behov for trygghet
og fortrolighet i hjemmet som gir seg utslag på denne måten?
Det store fellesskapet som unge søker (og går opp
i) på musikkfestivaler, kan kanskje ha noe av den samme
forklaringen?
Alkohol, narkotika, kriminalitet og selvmord er dessverre ikke
nye fenomen blandt ungdom. Men økningen de siste ti-årene
gir grunn til oppmerksomhet. At ungdom fra hjem som bruker, og
særlig misbruker alkohol, er mer utsatt for å ta etter,
synes å være påvist. Her kommer igjen hjemmets
betydning til syne. Problemhjem skaper også barn som er
svakere overfor narkotika og kriminalitet. Men årsakssammenhengene
er selvsagt langt mer komplekse enn som så. Samtidig skjer
en liberalisering av det økonomiske systemet som med tiden
vil øke tilgjengeligheten på alkohol og narkotika.
Går vi nå fra atferd og helse til de unges situasjon
i det store og hele, synes følgende hovedtrekk å
utkrystallisere seg: De unge er stilt overfor større krav
både i nå-situasjonen og i fremtiden. På den
annen side har foreldrene og samfunnet ikke gitt de unge mer å
stå imot med, snarere tvert imot, fordi så mange foreldrepar
ikke klarer å skape en trygg og harmonisk ramme om sine
barns oppvekst. Derfor opplever altfor mange barn et underskudd
på kjærlighet og omsorg, med den følge at mange
får problemer senere. Dessverre inneholder vår kultur
lite som kan hjelpe menneskene til å forstå seg selv,
slik at de blir bedre istand til å løse sine problemer
på en konfliktfri måte.
"Dessverre inneholder vår kultur lite som kan hjelpe menneskene til å forstå seg selv, slik at de blir bedre i stand til å løse sine problemer på en konfliktfri måte."
Kan alle disse forhold øke tendensen for noen unge til å reagere på en av to måter: Å "leve livet" mens det ennå er mulig. Eller å gi opp, bli frustrert og søke tilflukt i video og desibel?
I flere utviklingsland er over halvparten av befolkningen
under 20 år. Ja, barn og ungdom i utviklingsland kan om
få år, takket være befolkningseksplosjonen,
utgjøre oppimot halvparten av Jordens befolkning.
For de store massene av barn og unge synes oppveksten stort sett
å være ugunstig påvirket fra flere vesentlige
hold. Hundrevis av millioner barn er dømt til å leve
i fattigdom hele livet, sultne, og uten å vite hva de skal
leve av imorgen. Underernæring, sykdom og et usundt miljø
vil gi mange av dem en svekket psykisk og fysisk helse. Cirka
trettifem tusen barn dør hver dag i u-landene på
grunn av sykdom og underernæring! (Og hvor forurenset drikkevann
synes å spille en stor rolle). Det sier noe om oppvekstvilkårene.
Selv om stadig flere får en enkel skolegang, vil hundrevis
av millioner barn vokse opp uten tilstrekkelig undervisning og
utdannelse. Til gjengjeld lærer svært mange av disse
barna i livets harde skole. Mange må hjelpe til med
familiens livsopphold fra de er små, enten som tiggere,
naskere, søppelsorterere eller som barnearbeidere uten
rettigheter. Miljøet de lever i kan være voldelig.
Bor de i slum-men rundt storbyene, vil de snaut komme i kontakt
med naturen og med dyr, kanskje bortsett fra fugler og rotter.
Noen blir soldater før de har fylt 10 år. Andre blir
skutt fordi horder av foreldreløse barn skremmer vekk turistene,
eller fordi deres gruppe er uønsket. Noen lever i stor
ufrihet i diktaturer, selv om de får brukbar skolegang.
I vinduene til TV-butikkene ser de hvordan de rike lever. Det
skaper ønsker og motsetninger. Mange av dem blir også
påvirket av myndighetene til aversjon mot de rike land (og
da særlig USA) som angivelig utbytter dem og motarbeider
dem.
Motsetninger skapes også i rikt monn gjennom den religiøse
indoktrinering av barn i alle aldre som skjer i mange land
og kulturer (og som av de voksne kalles "religionsfrihet").
Også etnisk, sosial og kulturell indoktrinering skjer i
stor utstrekning. At de som blir undertrykt, er i opposisjon til
undertrykkerne, er velkjent fra Kina, Burma og andre land, hvor
studentene og andre unge ofte danner kjernen i opposisjonen.
Hvilke muligheter har disse unge i u-landene for å bli harmoniske mennesker og danne harmoniske samfunn når de blir voksne? Det er nærliggende å si at hverken de materielle eller psykiske forutsetningene kan være til stede. I de fleste av disse landene vil det være enorme forskjeller mellom fattig og rik og mellom de som bestemmer og "grasrota". Det er gitt på forhånd hvilke barn som vil bli rike, og hvem som vil leve i fattigdom. At alle barn skal ha de samme muligheter, er en drøm som er så fjern at den ikke engang blir drømt. En stadig større andel av barna vil vokse opp i overbefolkede millionbyer med så store avstander til landsbygda at mange, kanskje de fleste av disse fattige mister enhver kontakt med naturen.
Konklusjoner
Overordnete konklusjoner er: Vi, i-landenes borgere, bruker allerede
for mye, og vi behøver ikke arbeide så lenge. Våre
barn og vi kan likevel ha det bra.
"Vi bruker allerede for mye,
og vi behøver ikke arbeide så lenge. Våre barn
og vi kan likevel ha det bra."
Hvorfor arbeider vi for mye? Vi, som har lønnet
arbeid, arbeider for mye, fordi det vi produserer, er nok til
også å dekke behovene til de arbeidsledige, de som
kunne produsere, men som ikke får anledning til det. Ved
å la alle arbeidsføre produsere til dekning av egne
behov, kan alle andre arbeide mindre. Behovsdekningen av varer
og tjenester blir den samme. Gjennon arbeidsledigheten har vi
allerede redusert den totale arbeidsinnsatsen. Men dessverre har
vi latt noen, de arbeidsledige, ta hele reduksjonen. Vi arbeider
for mye
- fordi vi produserer ting som bare blir kjøpt hvis en pågående reklameindustri presser det på oss, og fordi vi må betale for denne reklameindustrien som i seg selv er overdimensjonert. Den fordyrer forbruksvarene og produserer dyr påvirkning av forbrukerne som forbrukerne selv ofte finner uønsket, men som de vanskelig kan beskytte seg mot.
- Vi arbeider for mye, fordi vi kaster fullt brukbare ting, eller vi forvalter dem dårlig, slik at tingene svikter før tiden. Ved å forvalte og bruke det vi har bedre, kunne vi vente lengre til vi må kjøpe nytt. Deler av dette kan forklares ut fra et teknologisk kjøpepress, særlig innen datateknologien som fremdeles utvikler seg svært fort. Det gjør at det man kjøpte er blitt foreldet få år senere. Men også moteindustrien nører opp under bruk og kast-mentaliteten ved bruk av psykologiske virkemidler. Bl.a. spiller man på angsten for ikke å være "trendy".
- Konkurransesystemet fører også til mye dobbeltarbeid. Det gjelder å komme først og å la konkurrentene få vite minst mulig om hva nytt man har utviklet. Men dette er det antagelig ikke så lett å komme bort fra.
- Det rådende økonomiske systemet lar ikke det private næringslivet alltid arbeide så rasjonelt som mange vil ha det til. Som eksempel kan nevnes flyselskapenes mange parallele ruter mellom Europa og Nord-Amerika som tidvis kjøres med bare halvfulle fly.
- Vi arbeider for mye, fordi vi arbeider for å skape økonomisk vekst, en vekst som Jorden på lengre sikt ikke vil kunne tåle.
- Vi arbeider for mye, fordi vi utnytter våre investeringer, produksjonsmidler, hytter, båter etc. dårlig.
- Vi arbeider for mye, fordi vi betaler for et stort byråkrati
som angivelig er nødvendig for samfunnets gode funksjon.
Her må det være et betydelig rasjonaliseringspotensiale.
Ved et neste skritt: Innføring av samfunnslønn ville
dessuten store deler av byråkratiets arbeid bli overflødig.
- Vi arbeider for mye, fordi vi mer eller mindre frivillig betaler
for et stort sekundærbyråkrati, interesseorganisasjoner
og bransjeorganisasjoner med tilhørende redaksjoner og
fine medlemsblader. Her må også være et betydelig
rasjonaliserings-potensiale.
Vi arbeider for mye, fordi vi lever i et samfunn som i betydelig
grad går på tomgang. Og rasjonaliseringen går
videre. Selv om det skulle skje i en noe dempet form, vil det
gi grunnlag for ytterligere reduksjon av arbeidstiden.
"Vi arbeider for mye, fordi
vi lever i et samfunn
som i betydelig grad går på tomgang."
På den annen side finnes også områder hvor
vi arbeider for lite. Hvor og hvorfor? Gjenvinning av komponenter
og reparasjon av apparater etc. vil, etter hvert som det - av
hensyn til miljøet - blir mer aktuelt, kreve mer folk,
fordi slike aktiviteter er mer arbeidsintensive, og ikke så
lett kan utføres av roboter.
Helsevesenet vil i uoverskuelig fremtid være en "vekstnæring"
etter hvert som "eldrebølgen" kommer over oss,
og den teknologiske utviklingen øker mulighetene for å
hjelpe syke og pleietrengende. Helsevesenet vil antagelig alltid
være en arbeidsintensiv "næring".
Det økologiske jordbruket øker langsomt, men sikkert.
Det er langt mer arbeidsintensivt enn vanlig, teknifisert jordbruk,
slik at det etter hvert vil kreves flere årsverk for å
produsere de samme mengder jordbruksprodukter. Men: Det vi arbei-der
for mye, synes foreløpig langt å overskride det i
arbeider for lite.
5.7.2 Lokalisering
Om forholdet mellom "sentrum"
og "periferi"
Gjennom EU/EØS og handelsavtaler med de nye
landene i Øst-Europa søker man å redusere
handelshindringene i Europa. Og handelshindringer på verdensbasis
søkes redusert gjennom WTO-avtalene. Hvilke konsekvenser
kan denne utviklingen mot friere handel ha for forholdet mellom
sentrum og periferi, for en eventuell avfolkning eller konsentrasjon
av mennesker på geografiske områder, for lokaliseringen
av produksjonsenhetene med videre? Med sentrum menes her områder
med store befolkningskonsentrasjoner.
I Europa synes to tendenser å avtegne seg: En tendens til
konsentrasjon som vesentlig er styrt av markedskreftene. Som reaksjon
på dette setter myndighetene i EU og de enkelte land inn
tiltak i retning av desentralisering. Ønsket bak disse
tiltakene er å unngå en avfolkning av næringssvake
områder og en for stor konsentrasjon av mennesker og virksomhet
i "sentrale" strøk.
Hvor blir arbeidsplassene lokalisert
i et stort, fritt marked?
De eksisterende arbeidsplassene i Europa er stort sett
lokalisert etter andre kriterier enn de som gjelder innen et stort,
fritt marked. De er i betydelig grad etablert på nasjonalstatens
premisser. Etter hvert som frihandelen i Europa utvides, vil nyetableringer
skje ut fra de nye betingelser som den utvidete frihandelen skaper.
Det vil også skje en tilpasning av "gamle" arbeidsplasser
til de nye betingelsene. Men det er en stor treghet i systemet
som gjør at omlokalisering bare vil skje delvis og i langsomt
tempo. Nedenfor skal vi diskutere lokaliseringen av nye arbeidsplasser
i et stort, fritt marked. Dermed har vi også sagt noe om
tendensene i omlokaliseringene.
Når ny virksomhet skal etableres, er ett av spørsmålene
hvor virksomheten skal plasseres, og man begynner å
analysere de såkalte lokaliseringsfaktorene: Tomte- og transportmulighetene,
støtteordninger, tilgang på arbeidskraft, nøkkel-personell
og kompetanse, skatter og avgifter, lover og bestemmelser, kostnadsbildet
generelt, kultur, språk med videre. Hensikten er å
finne det stedet hvor man har de beste mulighetene for å
konkurrere på de markedene man arbeider, nå og senere.
Da konkurransen i et slikt marked er hard, vil det være
virksomhetens forventede økonomi som primært vil
påvirke lokaliseringen.
Næringslivet tenderer i retning av sentralisering i og omkring
områder med stor befolkningstetthet. Man ønsker å
være nær sine markeder både pga. markedets størrelse,
kundekontakten, for å kunne yte best mulig service uten
for store kostnader og for å redusere transportkostnadene.
Ikke alle typer industri/virksomhet er avhengig av markedsnærhet.
Det gjelder f.eks. produkter og tjenester hvor transportkostnadene
er underordnet. Dessuten vil industri som bearbeider naturres-surser
ofte være lokalisert der hvor råvaren finnes i naturen.
Hvilke land eller områder vil gå seirende ut av konkurransen
om arbeidsplassene i et stort og fritt marked? Land med lave lønninger
og sosiale kostnader, svake fagforeninger, korte og billige transporter,
høy kompetanse og arbeidsmoral vil i utganspunktet stille
sterkt hvis virksomheten ikke er knyttet til lokale råvarer
eller naturressurser. Regioner eller land uten slike fordeler
vil ha større problemer med å få nye- og i
tillegg vil de lett miste arbeidsplasser, hvis myndighetene ikke
griper regulerende inn. Bedriftsbeskatningen er antagelig ikke
så vesentlig, fordi det er forholdsvis enkelt å unngå
den for flernasjonale selskaper. Overskuddet overføres
til- og regnskapsføres i det landet som har den gunstigste
selskapsbeskatningen. Men personbeskatningen kan være av
betydning når det gjelder å tiltrekke seg personer
med spisskompetanse.
Konsekvenser av utviklingen
Vi kan se resultatet av denne utviklingen i de fleste land hvor
det finnes områder med store befolkningskonsentrasjoner.
Og utviklingen er ikke avsluttet. Bl.a. har mange virksomheter
fra EFTA-landene nylig etablert seg innenfor EU og dermed bidradd
ytterligere til ny bosetting og nye arbeidsplasser i de tett befolkede
deler av Europa. (Det er altså stor arbeidsledighet i Europa
på tross av disse investeringene.)
Som vi har beskrevet tidligere, har denne konsentrasjonen av mennesker
og virksomheter klare ulemper for menneskene der. Hvorfor fortsetter
konsentrasjonen når den har så klare ulemper? Ofte
vil to krefter være virksomme: Et "sug" som utøves
av konsentrasjonen og en viss "frastøtning" fra
områder som avfolkes. Suget består primært i
muligheten for å finne arbeid. Mange mennesker finner det
også attraktivt å leve i slike miljøer. Det
øker deres livskvalitet bl.a. fordi de store befolkningskonsentrasjonene
gir kulturtilbud som man ellers ikke ville hatt adgang til. På
den annen side kan områder som avfolkes, etter hvert miste
det ene servicetilbudet etter det andre, butikker, post, lege,
offentlige kontorer etc. Arbeidsføre og unge mister troen
på at stedet har en fremtid, og flytter til mer sentrale
områder.
Men en hovedårsak til konsentrasjonen, som på en
måte ligger i bunnen, i det minste i i-land, må være
at ulempene bokføres på en annen konto. Næringslivet
må ikke betale de kostnadene de indirekte forårsaker,
særlig i sentrale strøk. De skaper nye arbeidsplasser,
og myndighetene legger til rette for at bedriftene skal komme.
Men, som vi har sett, kan de indirekte kostnadene av arbeidsplassenes
konsentrasjon bli store. Og det er (lokal)-befolkningen som må
betale. Det bør vel tilføyes at myndighetene i stor
grad også konsentrerer de mange arbeidsplassene de skaper.
Begrun-nelsen for denne konsentrasjonen er behovet for kommunikasjon.
Men denne begrunnelsen svekkes etter hvert som den elektroniske
kommunikasjonen utbygges.
At de industrialiserte landene fungerer som et slags sentrum for
de økonomiske flyktningene fra u-land, er diskutert i annen
sammenheng. Uten tiltak synes konsen-trasjonen av mennesker å
fortsette både i i-land og u-land. I i-landene går
etablering av arbeidsplasser foran. I u-land er det håpet
om arbeid som får menneskene til å strømme
fra landet til byene.
5.8 Vilkår som ikke er en direkte følge av det økonomiske systemet
Det er nedslående å leve i en tid da det er
lettere å sprenge et atom enn en fordom
Albert
Einstein
5.8.1 Konkurranse og livskvalitet
På samme måte som konkurranse i stigende grad preger
næringslivet, vinner konkurransementaliteten innpass
i andre deler av samfunnslivet, særlig innenfor (barne)idretten,
men også innenfor visse kunstarter, slik som dans, musikk,
litteratur og tegning. Ja, til og med forskjellige former for
intelligens-aktiviteter, slik som forskning, bridge- og sjakkspill
er gjenstand for konkurranse. Målet er å komme gunstig
ut ved en sammeligning med andre. Det skaper den følelse
av glede som følger med status, andres beundring og den
karrieremulighet som eventuelt følger med. Gleden ved å
lykkes, rent faglig kommer i bakgrunnen.
I konkurransens kjølvann følger penger i form av
reklame og "sponsing". Bedrifter kjøper seg på
en måte plass i glansen fra enerne for å skape "goodwill"
for produktene sine. På denne måten blir konkurransen
komersiell. Utøverne blir professionelle og har en arbeidsplass
så lenge de utstråler en "glans" som det
er verd for bedrifter å identifisere seg med. Slik skaper
man få vinnere og mange tapere.
Selv om konkurranse kan være akseptabelt i noen sammenhenger,
f.eks. i lek, må man kunne si at konkurransesamfunnet er
hardt. Det synes å påvirke mennes-kene til å
bli mer egoistiske. Det som lett går tapt i dette spillet,
særlig blandt unge, er gleden ved å gjøre det
man gjør, mens man gjør det, uten tanke på
sammenligning og gevinst. Dette bringer oss over til forholdet
mellom levestandard og livskvalitet.
Menneskeheten er stort sett fattig. Og de få prosentene
av verdens befolkning som er rike, er stort sett nyrike. Dette
innebærer at de aller fleste har den velbegrunnede tanke
at økt levestandard gir økt livskvalitet. For de
som er fattige, er det faktisk slik. Og denne forestillingen
henger igjen hos alle oss som er nyrike, selv om den ikke lenger
stemmer på samme måte for oss som for de fattige.
Det er ingen lett oppgave, psykisk å fri seg fra godt innarbeidete
forestillinger, selv om de er foreldet.
Følgen av dette er at nesten alle er innstilt på
å øke sin levestandard i den tro at livskvaliteten
derved automatisk vil bli bedre. Tillegg 2 om levestandard og
livskvalitet viser imidlertid at dette ikke uten videre stemmer.
Er levestandarden kommet opp på et visst nivå, som
særlig er avhengig av personlig legning og alder, kan økt
levestandard for den enkelte sågar bety redusert livskvalitet.
Denne innsik-ten innebærer en viktig mulighet for å
komme ut av en del problemer. Det kommer vi tilbake til. Slik
det skjer i verden idag, vil en forsatt satsning på økt
levestandard for Jordens befolkning med overveiende sannsynlighet
føre til en drastisk reduksjon av livskvaliteten til våre
barn og barnebarn, fordi naturen ikke vil tåle de belastningene
som en slik levestandardvekst vil føre med seg.
5.8.2 Media som rammebetingelse i menneskenes liv
Misforholdet er skrikende mellom virkeligheten og den utmerkede normen i journalistenes egne presse-etiske regler. G. F. Rieber-Mohn
Medias roller i samfunnet er diskutert i avsnitt 5.4.1. Her
vil vi se på media som rammebetingelse i menneskenes liv.
Vi lever i informasjonssamfunnet eller mediesamfunnet. Det er
en enorm strøm av informasjon som media daglig sender ut
til verdens mennesker. Hva inneholder denne informasjonen, hvem
når den, og hvilke virkninger kan den ha?
Såvidt vites finnes ingen oversikt over hva "den totale"
informasjonsstrømmen inneholder. Men musikk og underholdning
må ta en vesentlig del av etermedias tid. Dette er lett
stoff, uten krav til stor oppmerksomhet eller forkunnskaper, og
som når veldig mange. Svært meget av dette er selvsagt
harmløst eller positivt. Men det finnes også betenkelige
sider: Forherligelse av vold, leksjoner i kriminalitet, flukt
fra virkeligheten, blanding av fantasi og virkelighet, osv. Dessuten
kommer passiviseringen knyttet til store doser TV. Det er klart
at den tiden man passivt mottar slike inntrykk, kunne vært
brukt på en annen, mer aktiv og utviklende måte.
Ved siden av underholdning er det medias viktige oppgave å
formidle informasjon. Selv om strømmen av informasjon gjennom
media er enorm, er det havet av informasjon som media øser
av, enda mye større. Noen skaper informasjonen, og noen
mennesker velger ut hva vi andre skal få vite. Får
vi vite det som er vesentlig? Er det riktig fremstilt det vi får
høre? Får vi høre det vi liker å høre?
Eller får vi høre det som gjør media mest
lønnsomme, som tjener deres bedriftsøkonomiske målsettinger?
Får vi høre det som gir journalisten et bra omdømme
i hans eller hennes eget fagmiljø? Får vi høre
det myndighetene vil vi skal høre? Eller får vi høre
og se det noen har betalt for at vi skal tro på? Vi kan
antagelig svare ja på alle disse spørsmålene.
Det er altså en broget blanding informasjon media formidler
til publikum, til deg og meg. Så det gjelder å være
kritisk.
Personfokuseringen er et nytt trekk i tiden. De som kan snakke
for seg og gjør en god figur foran mikrofonen og TV-kameraet
har uvurderlige preferanser både hos mediafolkene og publikum.
"Langsomtsnakkerne" får snaut komme til orde,
selv om de skulle ha vesentlige ting å si. Informasjon bør
være underholdende. Også viktig og saklig informasjon
kan være underholdende. Men mediene synes i stadig større
grad å underholde for å underholde, også der
hvor den gir inntrykk av å ville informere. Kampen om seerne,
lytterne og leserne øker etter hvert som media kommersialiseres.
Det stoffet og den fremstillingen som appellerer til de mange,
går av med seieren.
De fleste land ser ut til å delta i denne utviklingen. USA
ligger langt "fremme". Satt på spissen skal den
offentlige debatten der være redusert til et spørsmål
om å fortelle den beste vitsen i direktesendte TV-program.
Rike mennesker kan her kjøpe TV-tid og presentere manipulerte
skjønnmalerier av seg selv. Det er ingen tilfeldighet at
USA's senat er en rikmannsklubb. Det er verd å legge merke
til at bak denne manipuleringen står ikke bare de som betaler,
men også de som mangler moralsk ryggrad og som lar seg betale
for å ha lureri som profesjon.
Hvilke virkninger kan media ha, slik de spiller rollen sin
nå? Vi har sett at media spiller en rolle som informator,
folkeopplyser, underholder, påvirker og medaktør
i samfunnsprosessen. Det som særlig interesserer oss her,
er rollen vis a vis opinionen, vis a vis det politiske systemet
og vis a vis barn og unge.
Opinionen spiller en sentral rolle for samfunnets helse og sunne
utvikling. Det gjelder ikke bare for demokratier. At media påvirker
opinionen i betydelig grad er hevet over tvil. Gjør de
jobben sin bra? Setter de søkelyset på det som er
vesentlig? Gir de saklig og balansert informasjon? Ferske undersøkelser
viser at folk flest i Norge har svært liten tillit til journalister.
En eldre redaktør (Oddvar Munksgaard) sier det slik: "Jeg
gremmes ofte ved kynismen i moderne jounalistikk." Det gjelder
nok ikke bare for Norge. Likevel er mediekonsumet stigende.
Opinionens våkenhet og oppdaterthet synes viktigere enn
noensinne. Det henger bl.a. sammen med at politikerne helst gjør
populære ting, dvs. unngår å gjennomføre
upopulære tiltak, selv om de skulle være høyst
nødvendige. Forutsetningen for at slikt likevel skal skje,
er at opinionen går foran, og det kan ikke skje uten medias
bistand. Spørsmålet blir da hvordan media kan påvirke
opinionen dithen at den foretrekker det nødvendige, fremfor
det behagelige i øyeblikket. Idag synes media fjernt fra
å kunne spille den rollen i samfunnet på en tilfredsstillende
måte.
Når det gjelder medias generelle påvirkning av befolkningen,
må vi velge ut noen sentrale aspekter: Informasjonens bredde,
grundighet og saklighet. Innenfor de populære områdene
blir vel befolkningen i i-landene rimelig bra informert. Men media
kan gi folk et feil inntrykk av hva som er viktig eller uvesentlig.
Dessuten vil medias hyppige feilskjær påvirke folk
psykisk, særlig når disse feilskjærene ikke
blir påtalt. Og selvkritikk finnes nesten ikke. Kanskje
er vi inne i en ond sirkel ved at media vil tekkes kjøperne
av økonomiske grunner. Dette kan forlede til å fokusere
på det sensasjonelle og til (populære) overtramp.
Da kjøperne på denne måten får det de
vil ha, påvirkes de i sin tur av media osv. Derfor er kjøperne
medansvarlige når dårlige media har store opplag eller
seertall.
Til slutt må nevnes de moderne medias tendens til å
snakke "i store bokstaver". Den tiltagende bruk av bilder
og store overskrifter kan hos mange også bidra til en overfladisk
oppfattelse av innholdet. Hovedbudskapet skal presenteres kort
og fort, og derfor ofte også ufullstendig og unyansert.
En forståelse av hva som egentlig skjer, kan ikke formidles
på en slik måte. Da opinionen bør være
et våkent og velinformert korrektiv til det som skjer (og
ikke skjer) på det politiske plan, er denne overfladiske
journalistikken særlig betenkelig. Opinionens brodd svekkes
av folks likegyldighet. Men den svekkes også av mangel på
riktig- og av feil informasjon.
TV-programmer for ungdom fortjener også en kommentar. Meget
av dette er "normalt". Men en del består også
av usammenhengende følger av lyd, og bruddstykker av bilder
og sekvenser. Her finnes intet innhold ut over det å være
"action". Hva kan konsekvensene bli av denne påvirkningen
som synes å være en bevisst og ubevisst pirring av
emosjonelle følelser, slik som angst, sexlyst, ensomhet,
aggresjon med videre. Dette må da gi mangel på konsentrasjon
og i beste fall virke passiviserende? At en del av denne underholdningen
kan virke sløvende synes mindre betenkelig enn at vold
som underholdning i lengden kan virke avstumpende og bryte ned
nyttige grenser for atferd i samfunnet. Det kan neppe komme noe
godt ut av denne forurensningen av menneskesinnet i stor og professjonell
målestokk.
5.8.3 Vold og samfunn
Vold i forskjellige former og av forskjellige grunner spiller
en stor rolle i samfunn og mellom samfunn. Og vi spør:
Hvor finnes vold i samfunnet og hvorfor oppstår vold i og
mellom samfunn?
Følgende stikkord viser til lett synlige voldsfenomener
i et samfunn: Familie-vold i forskjellige former, overfall, drap,
selvmord, voldtekt, ran, trakassering, utpressing, utkastelse
av boligen ved manglende betalingsevne osv. I noen land finnes
også væpnede konflikter mellom grupper av mennesker.
De hyppigste voldsfenomenene mellom samfunn er grensetvister,
hevntokt og krig.
Men det finnes også mer skjulte og mindre fysiske former
for vold, slik som løftebrudd, svik, trusler om represalier,
å påføre andre en følelse av mindreverd
osv. Som vi ser, kan volden ramme fysisk, økonomisk og
psykisk, også i kombinasjon.
Det er ofte konflikter som fører til vold mellom mennesker
og stater. Men ikke alle konflikter fører til voldshandlinger.
I tillegg finnes vold som ikke uten videre kan tilbakeføres
til konflikter mellom to parter, slik som mobbing, bedrageri,
ildsp-settelse og voldshandling uten motiv, slik det er blitt
registrert i den senere tid.
Noen former for vold er akseptert, andre ikke. Eksempelvis
er forsvarskrig akseptert. I tillegg kommer den vold samfunnet
utøver for å opprettholde ro, orden og respekt for
loven.
Volden i samfunnet er etter hvert så omfattende at den (og
frykten for den) er blitt en rammebetingelse for livet til mange
mennesker. Da vold synes å avle vold, er man på denne
måten inne i en ond spiral. Samtidig innebærer dette
en mulighet for å redusere volden, fordi de samme avhengigheter
kan bidra til å redusere den, hvis man bare kommer igang.
Hvordan kan det skje? Da må vi se på voldens årsaker.
Det er ikke så lett, fordi meget ennå er uavklaret
på dette feltet.
Hva slags vold er det vi snakker om? Det går vi nærmere
inn på i Tillegg 3. Her tar vi bare med en oversikt over
situasjoner som lett fører til vold: Ekspansjonsvold
er vold som er rettet mot den eller de som er i veien for min
vilje til å oppnå noe. Det er ikke vanskelig å
finne eksempler fra dagliglivet mellom mennesker, i forretningslivet
og mellom stater. Psykologien synes å være: Mer til
meg på bekostning av andre. Tåle-vold oppstår
som reaksjon på ubehagelige, og gjerne langvarige, livsbetingelser,
slik som voldelig opprør mot undertrykkelse. Men tålevold
kan også finnes i forholdet mellom mennesker. Kjernen i
denne voldens psykologi ligger i ønsket om å kvitte
seg med et lenge tålt ubehag. Fornærmelse er
en annen form for vold. Den kan utøves mot dem som lar
seg fornærme. Da svært mange mennesker gjør
det, er denne form for vold farlig, og da særlig gjennom
de reaksjonene den kan fremkalle, og som vi har kalt hat-vold.
Voldelige reaksjoner på diskriminering på etnisk,
sosialt og religiøst grunnlag kommer inn her.
Den psykologiske kjernen i hat-volden synes å være
at selvbildet, eller noe i meg som jeg identifiserer meg med,
føler seg såret eller fornedret. Forutsetningene
for denne type vold er altså et såret selvbilde, dessuten
en voldelig indre reaksjon og indre moralske bindinger som ikke
er sterke nok til å hindre at voldstendensene får
utløp. Det er åpenbart at også frykt spiller
en sentral rolle i mange sammenhenger. Den som holder mennesker
nede, frykter oppstand og bruker enda sterkere vold for å
holde folk nede.
Alle disse formene for vold (og noen til) er med å danne
livsbetingelse for millioner av mennesker i den industrialiserte
verden og i u-landene: Hjemme, på skolen og på jobben.
Gamle som føler seg truet på gaten. De mange som
utnyttes fordi de frykter å miste jobben. De som blir frustrerte
fordi de har mistet jobben, og som lar frustrasjonen gå
ut over andre. De som tar andres eiendom for å overleve,
for å berike seg, eller for å kunne flykte fra elendigheten
i en kortvarig narkorus osv.
Forutsetningen for mye av volden innen de tre førstnevnte
typene (ekspansjonsvold, tålevold og hat-vold) er en inndeling
i "vi" og "de andre", de som ikke tilhører
den "rette" rasen, den "rette" nasjonen, det
"rette" sosiale sjiktet, det "rette" partiet,
den "rette" religionen, den "rette" banden
osv. Identifikasjonen med gruppen og dens ideologi skaper den
avstand til mennesker i andre grupper som er en forutsetning for
denne volden. Slik identifikasjon finner vi i mer eller mindre
ekstrem form blandt mennesker i Boznia, India, Israel, Norge og
de fleste andre steder. Det sosiale klima innen gruppen bidrar
ofte til å redusere hemninger og til å gjøre
en konflikt på dette grunnlaget "hellig". Når
følelsene involveres på denne måten, har sakligheten
trangere kår enn fordommene. Derfor er både den ideologiske
inndelingen og identifikasjonen så farlig. Og derfor er
slike konflikter ofte spesielt fastlåste og hensynsløse.
"Derfor er både den ideologiske inndelingen og identifikasjonen så farlig."
Mange samfunn ser farene. Den medisinen man setter sin lit til, er toleranse. Men et blikk på verden idag - Boznia, Irak, Midtøsten, Mellom-Amerika, Tibet osv. - viser hvor langt toleransen rekker når man samtidig driver en ideologisk indoktrinering gjennom kulturen og i statlig regi. Å skape forutsetningene for ideologisk vold gjennom ideologisk indoktrinering og samtidig tro at denne tilretteleggingen for vold kan uskadelig-gjøres gjennom toleranse, er åpenbart en illusjon. Toleranse har vist seg å ikke være et sterkt psykologisk virkemiddel. Vil man ha slutt på vold på dette grunnlaget, må man tydeligvis slutte med religiøs, nasjonal, rasemessig og sosial indoktrinering og den tilhørende gruppedannelsen. Her gjenstår mye. Ja, nasjonal og religiøs ideologi synes sågar å være på fremmarsj i form av nasjonalisme og fundamentalisme.
5.8.4 Kultur
Hva er kultur? Er kultur teater, ballett, musikk, film, litteratur
og så idrett, da, som nå er innlemmet i kultur-begrepet
her i landet? Her vil vi se på kultur som et vidt begrep,
som omfatter en folkegruppes måte å være på,
å tenke på, å gjøre ting på, språket,
moralnormer osv. Uformelle samarbeidsformer, slik som kvinnebevegelsen
er også del av kulturen. Det samme gjelder frivillige organisasjoner.
Det innebærer at sivilisasjonen blir en (teknisk) del av
kulturen. Kulturarven blir også en del av kulturen. Den
er dét som våre forfedre har overlatt oss av forandret
natur, gjenstander, ritualer og tenkemåter. Slik blir de
fleste av oss del av en kultur, og kulturen blir del av oss, idet
den preger vår måte å tenke på, å
reagere på, å handle på. Det er ganske vanskelig
å være fri fra en kultur som har preget oss fra barneårene.
Vi er på en måte fanget i-, eller fanger av, vår
kultur, sålenge vi ikke blir oss denne avhengigheten bevisst.
Felles kultur sveiser mennesker sammen. Men samtidig er det en
fare for at alle andre stenges ute. Kultur blir lett ideologi
som skaper forestillinger om "vi" og "de andre".
Som vi har sett, er slike gruppedannelser en forutsetning for
konflikter av ideologisk karakter. Slik sett kan kultur være
farlig.
Kulturimperialisme er et moderne begrep som tyder på
at kultur også kan danne grunnlag for en annen type konflikt.
Visse kulturer har frembragt kunnskaper, teknologi og organisasjonsformer
som gjør dem bedre egnet til å dominere over andre
på det praktiske og økonomiske plan. Slike kulturer
kan (sågar) seire over andre kulturer uten bruk av fysisk
vold. "Fornorskningen" av samene som foregikk tidligere,
er et slikt eksempel som omfattet bruk av psykisk vold. Kinesernes
fremferd i Tibet er en form for kulturimperialisme som også
fremmes med brutal fysisk vold. Som en tredje mulighet foregår
nesten overalt en kulturell påvirkning utenfra som er helt
frivillig. Eksempelvis er vår norske kultur i betydelig
grad et resultat av slik frivillig kulturpåvirkning utenfra.
Kultur kan også være del av et forsvar mot (fremmed)
undertrykkelse. Og kulturpersonligheter kan av fremmede autoriteter
bli oppfattet som en fare. I slike kulturkamper har man brent
både mennesker og bøker. Noen av fortidens såkalte
kulturminnesmerker er laget av slaver. De vitner om en annen kulturkamp,
kampen mellom den sosiale topp og bunn, som lett glemmes i beundringen
av slike minnesmerker. Kulturutveksling er idag et middel til
å øke forståelsen mellom mennesker med ulike
kulturer for derved å redusere faren for kulturkonflikter.
All kreativ, skapende virksomhet er kultur: Virksomheten
til komponisten, den utøvende musiker og skuespiller, forfatteren,
maleren og billedkunstneren, brukskunstneren, forskeren og filosofen,
dvs. den som er glad i sannhet. Ja, ifølge vanlig språkbruk
er dette kultur. Men egentlig er det et paradoks. For kultur er
viderefø-ring av det kjente, mens kreativitet er
å skape noe nytt. Bare de som er fri fra gammelt
tankegods og -mønstre er i stand til å være
kreative, i ordets egentlige betydning. Derfor har etablert
kultur ofte bekjempet det nye, og slikt hender fortsatt.
Det forhold at mennesker er villige til å betale for i det
minste noen av kulturens produkter, gjør kultur til en
næringsvei for mange av utøverne. Vi må
gå ut fra at det er sin "hobby" de heldige da
får som næringsvei. Å gjøre det man har
evner til, og derfor er interessert i å gjøre, gjør
livet meningsfylt for disse utøverne; det bidrar til høy
livskvalitet.
Men samtidig skaper de noe som andre oppfatter som meningsfylt
å bruke tid på, å se på, å høre
på, å lese, å oppleve. Det øker deres
livskvalitet i fritiden. Og de er villige til å betale (noe)
for det, men vanligvis ikke det det koster. Derfor må staten
betale en del av regningen. Dvs. vi alle betaler det over skatteseddelen
(i form av offentlig konsum). Det er mulig at det er slik kultur
vi i fremtiden vil fylle større deler av vår fritid
med.
Ved våre inngrep i naturen skaper vi en kulturarv som
vi overlater til neste generasjon, slik vi har mottatt bygninger,
dyrket mark, veier, jernbaner og tomme gruver fra våre forfedre.
Den kritiske situasjonen Jordens miljø befinner seg i,
er en del av den kulturarven vår generasjon etterlater seg.
Den mediakultur vi er på vei inn i, har en rekke
egenskaper. Den åpner enorme muligheter for informasjon
og folkeopplysning. En betenkelig side ved denne infor-masjonen
er den blanding av fantasi og virkelighet som finner sted i stadig
stigende grad uten at grensene er synlige. Slik påvirkning
over lengre tid kan medføre at menneskene ikke lenger klarer
å skille realiteter fra fantasi i tilstrekkelig grad. På
denne måten kan (eventuelt farlige) illusjoner oppstå,
og rollen som våken opinion kan bli svekket. Ja, myndighetene
kan bli redde for å fortelle sannheten om en rekke ting,
fordi reaksjonene blandt folk kan bli så sterke at de kan
føre til kaos. Men det henger også sammen med en
annen side ved kulturen, nemlig det vi har inne i oss. Jo mer
fordommer, angst og andre emosjoner vi har inne i oss, desto mer
utilregne-lige blir vi i våre reaksjoner.
"Jo mer fordommer, angst og
andre emosjoner vi har inne
i oss, desto mer utilregnelige blir vi i våre reaksjoner."
5.8.5 Fritid, miljø og arbeid
Hva er fritid?
Etter hvert som produktiviteten øker, har menneskene i
de fleste land tatt ut en del av gevinsten i form av økt
fritid. Man har altså økt både sin levestandard
og sin fritid. Men hva mener vi med fritid? Med fritid mener vi
her den delen av livet som ikke brukes til betalt arbeid "på
jobben", som vi anslår til 1800 timeverk pr. år.
Hva slags aktiviteter omfatter denne fritiden? Skiller vi mellom
barneårene, den yrkes-aktive alder og alderdommen, så
er det i denne omgang fritiden innen den yrkesak-tive alder vi
snakker om. For å få et mer konkret begrep om det,
er årets ca. 8760 timer anslagsvis fordelt på de aktuelle
typer aktiviteter: Nødvendig transporttid til og fra arbeidet
(ca. 300t eller 3%), søvn (ca. 2900t eller 33%), tid for
matlagning og spising (ca. 900t eller 10%), personlig hygiene
(ca. 200t eller 2%), sykdom og rekre-asjon (ca. 500t eller 5%),
formaliserte ferier og fritidsaktiviteter utenom arbeidstiden
(ca. 2140t eller 24%). Det er det siste punktet som er særlig
interessant her. For de fleste mennesker som har arbeid, vil dette
mønsteret vare i ca. 40 (yrkesaktive) år. Tar man
med 10% arbeidsledige i gjennomsnittstallene, vil den gjennomsnittlige
arbeidstiden per år være ca. 1620 timeverk, mens fritiden
blir ca. 2350t eller 27%. (Barns fritid ser ut til stadig å
bli mindre pga. større krav til læring.)
Hvordan brukes fritiden idag?
Antar vi at de øvrige punktene tar et nokså konstant
antall timer per år, er det feriene og fritiden utenom
arbeidstiden som vil øke med redusert arbeidstid. Hva brukes
denne tiden til idag, den tiden som kanskje utgjør ca.
24-27% av vårt yrkes-aktive liv? Vi har ingen statistikk.
Men ut fra den iakttatte virkelighet vil vi anta at følgende
aktiviteter legger beslag på størstedelen av fritiden:
Reising, diverse kroppslige aktiviteter, slik som turgåing,
jogging, sport av ulike slag, mentale aktiviteter, slik som lesing,
samtaler, samvær i forbindelse med spill, læring/videre
utdannelse, skriving, hvile, meditasjon, diverse kulturaktiviteter,
slik som å spille og synge, danse, spille teater med videre,
passivt mottak av diverse kulturtilbud, slik som å høre
musikk, gå på kino og teater med videre. Dessuten
transporter i forbin-delse med disse aktivitetene.
Fritidsaktivitetene i lys av miljøbegrensningene
Selv om de fleste aktiviteter gir et visst utslipp av klimagasser
og eventuelt bidrar til minimal forurensning av annen art, så
synes de følgende fritids-aktivitetene å være
ganske miljøvennlige:
- Turgåing, jogging, sykling og andre ikke-motoriserte sportslige aktiviteter og gruppeidretter som utøves i nærmiljøet.
- Mentale aktiviteter, slik som: Lesing, samtaler, spill, læring og videre utdan- nelse, skriving, meditasjon.
- Kulturaktiviteter, slik som å spille, synge, danse med videre, hvis de kan utøves uten lengre transporter.
- Passivt mottak av nevnte kulturtilbud, hvis disse kan mottas uten lengre transporter.
Særlig miljøbelastende er alle motoriserte fritidsaktiviteter,
slik som reising med privatbil og -båt, fly og turistskip,
og motorisert sport på land, sjø og i luft. Jo større
motoren er, og jo eldre, desto verre med hensyn til miljøet.
I tillegg kommer den reduksjon av livskvalitet som bråket
skaper for andre.
Massearrangementer sommer og vinter krever en egen kommentar.
Å gå på ski om vinteren er meget miljøvennlig,
hvis de nødvendige transportene skjer med kollektive transportmidler
(bortsett fra fly). Men masse-arrangementer som et VM på
ski eller et OL må være ganske miljøbelastende
særlig pga. all person- og material-transporten i forbindelse
med markedsføring, planlegging, utbygging og gjennom-føring
av prosjektet, hvor ti-tusener av mennesker fra fjern og nær
skal være til stede. I samme kategori kommer alle lignende
arrangementer inklusive fotballcuper og -serier og internasjonale
mesterskap.
Utviklingstendenser
Utviklingstendensene idag er lite påvirket av miljøhensyn.
Masseturisme er en vekstnæring på lengre sikt. Sydenturer
og andre former for masseturisme er blitt storindustri, i noen
grad blir den nå individualisert. Reisemålene ligger
stadig lengre borte. Eksempelvis besøker tusenvis av japanere
og amerikanere hvert år Nordkapp. Og man kan spørre:
Hva i all verden skal de der? Dette synes å være opplevelses-ferie
for nyrike som mener slike eksotiske reiser er det beste de kan
gjøre med sin fritid og sine penger. Snart vil den øvre
middelklasse (på mange hundre millioner mennesker) i India,
Kina, Indonesia, Korea og andre land også være på
jakt etter sjeldne opplevelser, som kan hjelpe dem med å
komme bort fra sin trivielle hverdag, og som de kan fortelle om
når de kommer hjem.
På sportssiden synes de tradisjonelle arrangementene å
bli stadig større. Og flere typer arrangementer kommer
til. Det gjelder nye sportsgrener og konkurranser for ungdom og
barn på det nasjonale og internasjonale plan. Også
TV-titting og video synes å være vekstbransjer av
stort omfang og betydning. Omfanget til de andre miljøvennlige
fritidsaktivitetene synes å være forholdsvis stabilt.
Alt ialt ser det ut til at de typer fritidsaktiviteter som (uten
tiltak) vil øke i fremtiden, er lite miljøvennlige.
5.9 Det myndighetene gjør og hvordan det virker
5.9.1 Økonomisk politikk
Hva mener regjeringene i de forskjellige landene om den økonomiske
situasjonen, og hva gjør de for å løse problemene?
Vi må selvsagt begrense oss til utvalgte, sentrale områder.
I dette avsnittet ser vi derfor på noe av det myndighetene
gjør idag ut fra den virkelighetsoppfatningen de har. Dessuten
skal vi se litt på hva noen andre hovedaktører gjør
og noen vesentlige konsekvenser. Utgangspunktet vårt er
(1) de tidligere nevnte problemene, massearbeidsledigheten, forurensningen
osv. Og (2) at myndighetene ikke klarer å løse problemene.
Kanskje har de sågar bidradd til å skape dem? Vi håper
det ikke har skjedd bevisst. Men det må i så fall
innebære at myndighetene ikke har skjønt konskvensene
av sine tidligere tiltak eller mangel på tiltak.
Hva tror man er tilfelle?
I i-land har myndighetene stort sett en virkelighetsoppfatning
som blandt annet innebærer: (1) At økonomisk vekst
skal løse arbeidsledighetsproblemet. (Det er altså
ikke behovet for flere produkter som primært begrunner ønsket
om økonomisk vekst.) Dessuten skal (2) mer utstrakt bruk
av kjent og miljøvennlig teknologi og (3) utvikling av
nye teknologiske løsninger sørge for at den økonomiske
utviklingen blir "bærekraftig" på tross
av veksten i økonomien. Tanken er at den økonomiske
veksten med forbedret teknologi ikke skal påføre
miljøet for stor skade.
Man tror (4) at økt frihandel er et sentralt virkemiddel
for å oppnå større økonomisk vekst.
Dessuten tror man (5) at en friere flyt av kapital, vil føre
til etablering av flere arbeidsplasser, ut fra den forestilling
at kapitalen også i dagens situasjon fortrinnsvis vil søke
nye, lønnsomme næringsprosjekter som gir nye arbeidsplasser.
Opprettelse av mer frihandel gjennom større frihandelsområder
(EØS, EU) og internasjonale avtaler (GATT/WTO) skal altså
føre til økonomisk vekst og færre arbeidsledige.
Den økonomiske veksten skal gjøres bærekraftig
ved teknologier som bare delvis eksisterer. En så upresis
formulering som "internasjonalt samarbeid" skal dessuten
bidra til å få slutt på arbeidsledigheten. I
den forbindelse venter de små nasjonene på "drahjelp"
fra de store som skal være "lokomotiv".
På EU's ministermøte i København i juli 1993
skulle man finne egnede tiltak mot arbeidsledigheten. Noen ville
bekjempe problemet ved å øke den offentlige virksomheten,
noen ved å gjøre det stikk motsatte! Bedre kan den
store forvirringen på dette området idag ikke demonstreres.
Når det gjelder ikke-økonomiske problemer, slik som
kriminalitet, bruk av alkohol og narkotika, rasekonflikter med
videre, er man klar over at man vet for lite om årsakssammenhengene,
men er likevel tilbøyelig til å se arbeidsledigheten
som en vesentlig faktor.
Hva så med u-landene? I den grad de har noenlunde ordnede
forhold, er økonomisk vekst en sentral målsetting
for de fleste. Om denne veksten skal være "bærekraftig",
synes å være et spørsmål som de færreste
u-landene har overskudd til å gi høy prioritet, foreløpig.
Men en del av ny-investeringene skjer med moderne og forholdsvis
miljøvennlig vestlig teknologi, en teknologi som likevel
ikke er bra nok ut fra det langsiktige hensynet til miljøet.
Utviklingshjelpen gir beskjedne resultater i forhold til innsatsen.
Og regjerin-gene i de fleste land ser ut til å godta Verdensbankens
økonomiske direktiver til u-landene, direktiver som rammer
så mange underpriviligerte mennesker hardt. Likevel skjer
en enorm utvikling i mange u-land som gir millioner av mennesker
økt levestandard og livskvalitet.
Hva gjør myndighetene ut fra
det man tror?
Innen det økonomiske systemet satser verdenssamfunnet
fortsatt på å øke den internasjonale frihandelen
med alle dens fordeler og ulemper. Kapitalen har fått fritt
spillerom. Samtidig har myndighetene til tider skapt gunstigere
vilkår for kapitalen utenfor- enn innenfor næringslivet.
I noen grad har man også lokket kapitaleierne til å
plassere i skattemessig motiverte investeringer. Myndighetene
fremmer dessuten konsentrasjonen av kapital og øker derved
ustabiliteten i økonomien og ulempene i forbindelse med
den. Visse regler for bedrifters regnskapsførsel virker
i samme retning. Man ønsker en lav rente, men har i mange
år samtidig ført en økonomisk politikk som
har skapt en høy rente.
Fastkurspolitikken har spilt falitt. Og det er myndighetene som
selv har sørget for det: De har ført en økonomisk
politikk som har undergravet valutakursen og gitt fritt spillerom
for spekulasjonskapitalen.
Myndighetene har stort sett akseptert geografisk- og organisatorisk
konsentrasjon av næringslivet i store og stadig voksende
enheter og i stadig større befolkningssentra. De har akseptert
alle de ulempene som er beskrevet tidligere. Bortsett fra å
bedre den kollektive og private transporten, blir lite gjort.
Alt i alt kan man si at myndighetene i mange i-land nå innfører
det såkalte to tredjedelssamfunnet med åpne øyne.
Det er underlig at myndighetene i de vestlige land opprettholder
en slik praksis.
I miljøspørsmålene foregår
en rekke positive ting. Vi tenker på reduksjonen av KFK-gassene,
håndtering av problemavfall, rensing av kloakk osv. Dårlig
teknologi blir også erstattet med mer miljøvennlig
teknologi. Likevel tar man ikke den fulle konsekvensen av det
man tross alt vet, og skyver store deler av problemene foran seg.
Man er lite villig til å handle ut fra "føre
var" prinsippet. Når det gjelder hensy-net til naturen
og miljøet, spør man ikke hva naturen tåler,
men hva konkurransen tåler.
"Når det gjelder hensynet
til naturen og miljøet,
spør man ikke hva naturen tåler, men hva konkurransen
tåler."
Rio-konferansen sommeren 1992 samlet statsoverhoder fra store
deler av verden. De uttrykte verbal vilje til å redde verden.
Nye og storstilte overføringer av penger fra Nord til Sør
skulle på bordet for å slippe rovdrift på miljøet.
Og Vesten underskrev faktisk behovet for å endre sine ødeleggende
vaner innen produksjon og forbruk. Dessuten fremkom en uforpliktende
avtale om tiltak mot drivhuseffekten. I rettferdighetens navn
må også en mer håndfast avtale nevnes som skulle
sikre at Jordens genetiske mangfold ikke skal gå til grunne.
Noen milliarder $ ble også gjort disponible for u-landenes
miljøtiltak.
Men hva gjorde de, regjeringene i Norge, Sverige, Finland og Holland
da de kom hjem? De reduserte u-hjelpen med til sammen milliardbeløp.
Europa og USA har også brutt sine Rio-løfter om nye,
store bidrag til IDA - Det Internasjonale Utviklingsfondet. Dette
er verdens ledere i 1990-årene, dessverre! Etter at rapporten
fra FN´s klimapanel nå foreligger, er det grunnlag
for å si at de gambler med Jordens fremtid.
Befolkningseksplosjonen er ett av verdens alvorligste problemer.
Hva gjør myndighetene i de forskjellige land? Prevensjonsopplysning
og -veiledning anvendes de fleste steder. Ettbarn-politikken er
Kinas harde metode, som bare delvis er effektiv. Tvangssterilisering
og premiering for små barnetall blir brukt andre steder,
mens frivillig sterilisering vel brukes i de fleste land. Men,
sålenge barna er foreldrenes aldersforsikring, vil det bli
mange barn. Det har erfaringen vist. Erfaringen fra Vesten tilsier
derimot at den eneste kjente gangbare veien for å bremse
befolkningsveksten er å få de fattige opp på
et velstandsnivå som frir dem fra tanken på at barna
skal være deres aldersforsikring. Slik sett er økonomisk
utvikling, hvor kvinnene i u-land spiller en sentral rolle, også
et virkemiddel for å bekjempe befolkningseksplosjonen. Det
betyr at den måten den økonomiske utviklingen nå
drives på, er lite egnet til å motvirke befolkningsøkningen
på kort sikt. Det er levekårene til de store massene
som må bedres, og det går altfor langsomt, også
av hensyn til befolkningseksplosjonen.
Anskaffelse av våpen synes å være høyt
prioritert i mange u-land. Det er påfallende hvor rikelig
det er med våpen og ammunisjon i konflikt-områdene,
mens det samtidig er mangel på mat og medisiner. Det er
(industri-)lands myndigheter som tillater mye av disse våpenleveransene,
Frankrike, USA og mange andre. Våpenhandelen er for lukrativ
til å bli stanset. Den skaper mange arbeidsplasser, som
arbeidstagerorganisasjonene også er interessert i.
Men her er flere paradokser i myndighetenes økonomiske
system: Mens flere millioner mennesker dør av sult hvert
år, brukes deler av jorden i u-landene til å dyrke
dyrefôr som i store mengder eksporteres til i-landenes
industrialiserte husdyrhold, som til dels leverer overproduksjon
til lager. Av og til dumpes deler av denne overproduksjonen på
verdensmarkedet med den følge at matvareprodusenter i utviklingsland
får økonomiske problemer.
I tillegg påfører denne formen for husdyrhold
millioner av dyr store lidelser samtidig med at husdyrproduktene
kan få en tvilsom kvalitet, særlig pga. bruken av
hormoner og medisiner. Men det er heller ikke særlig overbevisende
at broilere i de store hønsefarmene hadde dødd av
seg selv(!), hvis de hadde måttet leve under de samme forholdene
noen uker lenger enn de 36 - 42 dagene de får leve før
de blir slaktet. Alt dette gjør myndighetene ikke noe med.
De andre aktørenes medansvar
Det er ikke bare myndighetene, men stort sett også de øvrige
samfunnspåvirkerne på det økonomiske området
som står ansvarlig for det som skjer. Sosialøkonomenes
råd til myndighetene synes ikke å være gode
nok. Fagforeningene vil sikre arbeidsplassene og gjøre
dem mer produktive som grunnlag for høyere lønn
til medlemmene. Næringslivet vil ha bedre konkurransevilkår
og bedyrer at de er interessert i friest mulig konkurranse. Sammen
med bankene deltar mange av bedriftene aktivt i den valutaspekulasjonen
som har så mange uheldige følger for samfunnet og
enkeltpersoner. Og den lille delen av opinionen og det politiske
liv som vil at noe skal bli gjort, er i villrede av mangel på
innsikt i denne kompliserte materien.
Det er ikke vanskelig å få øye på de
psykologiske faktorene til aktørene i dette spillet. De
arbeidsledige ønsker selvsagt en økonomisk vekst
som kan skape nye arbeidsplasser. Det samme gjør fagforeningene,
myndighetene og de fleste av våre medborgere i alle industriland
og selvsagt også i u-landene.
Konsekvensene
Hva er konsekvensen av denne "utviklingen", dvs. av
det aktørene på det økono-miske området
samlet gjør eller unnlater å gjøre? Stort
sett må vi si at problemene fortsetter å eksistere
i minst like stort omfang som før. Arbeidsledigheten stiger.
Tilførselen av klimagasser til atmosfæren øker
i stedet for å avta. Fattigdommen øker. Det samme
gjør folkemengden på Jorden. I det store og hele
må vi si at konsekvensene av myndighetenes og de andre aktørenes
tiltak og mangel på tiltak er at problemene øker.
De tiltakene som tross alt blir satt iverk, er utilstrekkelige.
Myndighetene svikter sin oppgave særlig overfor fremtidige
generasjoner. I lys av våre undersøkelser synes dét
også å være en logisk følge av det som
blir gjort, og det som ikke blir gjort.
5.9.2 Ikke-økonomiske
forhold
Vi skal her bare komme inn på noen få ikke-økonomiske
forhold, og begynner med materialismen. Hele utviklingen
mot materiell velstand har hvilt på det synet at materiell
velstand for alle ville fjerne de fleste problemer og stort sett
skape lykke-lige mennesker og et harmonisk samfunn. Derved ble
alt lagt til rette av myndigheter og andre for å oppvurdere
materielle ting, for materialisme. Dagens situasjon har vist at
det gikk annerledes enn man tenkte, og at noe må ha vært
feil ved det man trodde tidligere.
Kan det henge sammen med det som ble tilsvarende nedvurdert da
det materielle ble oppvurdert? Og hva var det? Var det egoismens
betydning, jakten etter det behagelige i øyeblikket, og
den likegyldigheten overfor andre som det innebærer? Var
det misunnelsen som lett oppstår ved sammenligning med dem
som har det bedre? Var det det forhold at materielle ting ikke
bare er egnet til å tilfredsstille fysiske behov, men også
psykiske ønsker. At mer penger kan gi mer makt og mer anseelse,
mer selvfølelse, nesten uten grenser? Var det hensynet
til barnas behov for omsorg og nærhet som bevisst eller
ubevisst ble nedprioritert til fordel for foreldrenes ønske
om materiell velstand? Var det systemene det var noe feil med?
Eller var det feil ved menneskesynet, at man f.eks. trodde for
godt om mennesket? Spiller ikke materiell velstand den rollen
man trodde? Ja, kan velstand sågar gjøre menneskene
egosentriske og harde? Var det feil mennesker som var kommet i
nøkkelposisjonene? Og: I hvilken grad kan egoistiske, konfliktfylte,
likegyldige mennesker overhode skape harmoniske samfunn?
Det psykiske velværet er ikke så entydig koblet til
levestandarden som man lenge har trodd og basert politikken på.
Det at begrepet livskvalitet nølende er kommet inn i samfunnsdebatten
har foreløpig ikke ført til noen grunnleggende nye
innsikter og holdninger, selv om "myke verdier" blir
noe høyere prioritert idag enn tidligere. Men med nåværende
systemer og tilhørende tenkning må man først
opparbeide seg økonomi for å ha råd til myke
verdier.
Et annet tema vi vil ta opp her, er det som kan kalles usakligheten
i "vitenskapen". Grunnen er at denne usakligheten
er av ganske stor betydning for menneskers levekår. Man
skulle tro at de vitenskapelige miljøer var sterkt opptatt
av å utvide sin erkjennelse og å gjøre resultatene
tilgjengelige for almenheten så saklig og så fort
som mulig. Men slik er det ikke alltid. Vi skal nevne to eksempler
fra Norge, som illustrerer hva vi mener. Men problemet er kjent
over hele verden. Det kan eksistere fordi myndighetene i for stor
grad opptrer som medspillere til "den offisielle vitenskap".
Og media har ikke interessert seg tilstrekkelig.
Den såkalte Nitter-kuren er en form for kreftbehandling
som har til hensikt å bekjempe sykdommen ved å styrke
pasientens eget immunsystem. Denne filosofien brøt med
akseptert tenkning innen de medisinsk-vitenskapelige miljøer
da den ble lansert og i ti-årene etter. Metoden og mannen
bak metoden ble derfor bekjempet. En (av flere) effektive måter,
er å sørge for at metoden ikke får tildelt
forskningsmidler. Samtidig kan man beskylde metoden for ikke å
være vitenskapelig dokumentert. Takket være positive
erfaringer fra pasienter, har metoden på en måte likevel
kunnet overleve.
Etter ca. førti år har myndighetene nå funnet
det riktig å se nærmere på denne Nitter-kuren
med saklige øyne. Det kan ikke være tilfeldig at
den offisielle medi-sinske vitenskap i mellomtiden har skjønt
og akseptert at filosofien bak Nitter-kuren kan ha noe for seg.
I den forbindelse gjennomføres nå internasjonale
kongresser uten at pioneren Nitter er blitt rehabilitert. Alt
tyder på at et stort antall pasienter gjennom førti
år er blitt berøvet et virksomt behandlingstilbud
pga. usaklighet i et vitenskapelig miljø, et miljø
som også har en arm inn i myndighetenes kontorer.
Kiropraktorbehandling ble godkjent i Norge gjennom et politisk
vedtak i strid med faginstansens anbefaling! Det tjener politikerne
til ære. Men homøopati er fremdeles et ord som får
mange innen det medisinsk-vitenskapelige miljø til å
riste oppgitt på hodet. Ut fra deres forståelse av
menneskekroppens fysiologi kan homøopatien bare karakteriseres
som tøv. Hvis homøopatien har en virkning, må
den bero på innbilning (placebo). Å godta homøopatien
ville nemlig innebære en ny dimensjon i forståelsen
av menneskekroppen og ryste den moderne legevitenskap i sine grunnvoller.
"Det vi ikke skjønner, kan ikke eksistere" er
en gammel forestilling i vitenskapelige (og kirkelige) miljøer.
Det legevitenskapen konsekvent overser er, at homøopatisk
behandling også virker på dyr, hvor placeboeffekten
snaut kan være til stede.
Tidligere tiders vitenskapsmenn skjønte ikke at Jorden
kunne være rund. Altså var den flat, og alle som hadde
innsett at den var rund, var ute av det gode selskap. Slik er
det i prinsippet fremdeles. Det henger blandt mye annet sammen
med at fagmiljøene i stor grad får skape sine egne
rammebetingelser og beskytte seg selv på en måte som
er skadelig for almen erkjennelse og for folk flest.
I stedet for å avvise det man ikke forstår, ville
enhver saklig reaksjon gå ut på å undersøke
om det man hittil har trodd, er feil. Her vil det vise seg om
man søker støtte for egne oppfatninger, eller har
en vitenskapelig holdning og søker det som er reelt. Observasjoner
som ikke passer inn i gjeldende teorier, har, etter en altfor
lang tid, alltid gitt støtet til nye og bedre teorier,
til dypere erkjennelse. Når fagmiljøene ikke skjønner
dette selv, når nye "uforklarlige" fenomen oppdages,
bør samfunnet hjelpe dem til det. Her har media og myndigheter
en oppgave som ikke blir godt nok ivaretatt.
Utdanningspolitikken har også store mangler. Idag
er det slik, at mange av de arbeidsledige ungdommene søker
videre utdanning, naturlig nok. Og i tråd med samfunnets
anbefalinger studerer mange ved universitetene, som da blir overfylte.
Resultatet er at det blir altfor mange akademikere. Svært
mange av dem vil aldri kunne utøve det yrket de har lært.
Mange nyutdannede akademikere vil bli møtt av arbeidsledighet.
I tillegg vil de ha et stort studielån som de ikke vil ha
noen mulighet for å betjene. På den annen side vil
det i nær fremtid antagelig være mangel på kvalifiserte
håndverkere av forskjellig slag. I år 2000 regner
man med at det bare i Tyskland vil være 600 - 800'000 for
mange akademikere.
5.9.3 Hvorfor virker ikke medisinen?
Vi har i de foregående avsnittene analysert nå-situasjonen
og noe av det myndigheter og andre gjør. Meget er bra i
vår del av verden. Men vi har også sett at mye ikke
er så bra, og at utviklingen på flere vesentlige områder
går i en retning vi ikke ønsker. Hvorfor virker ikke
myndighetenes medisin? Vi vet at noen myndigheter ikke gir medisin
i det hele tatt. Noen prater om medisin, og noen gir så
altfor lite, fordi medisinen er for dyr.
Hvorfor går ikke arbeidsledigheten ned med de tiltakene
som settes iverk? Svaret ser ut til å være at man
(1) fører en schizofren politikk som også omfatter
tiltak som fremmer arbeidsledighet, både på
kort og lang sikt, at man (2) har gitt fra seg virkemidler og
(3) at tiltakene som vil fremme sysselsettingen, er utilstrekkelige
eller uvirksomme. Begrunnelsene for dette er gitt tidligere.
Myndighetenes tiltak vis a vis arbeidsledigheten består
hovedsakelig i å bearbeide de ledige, ikke å skape
nye jobber. Derved påvirker de i første rekke hvem
som skal vinne i kampen om de få jobbene som finnes.
Meget få arbeidsledige skaper noe nytt på grunnlag
av det de har lært, eller går inn i jobber det ellers
er vanskelig å skaffe kvalifiserte folk til. Derfor bidrar
denne dyre politikken ikke til å løse arbeidsledighetsproblemet
Når det gjelder i-landene, sitter vi med det generelle inntrykk
at regjeringene i for stor grad er fanget i gamle tankebaner i
en økonomisk situasjon med nye elementer. Dessuten vil
de bekjempe mange menneskelige problemer ved å angripe symptomene
i stedet for å fjerne årsakene.
Hva så med u-landene? At de mangler ressurser for å takle de enorme problemene, synes åpenbart, men dels er det også likegyldighet og endog kynisme. Slike regimer vil ikke gjøre det som er nødvendig uten påtrykk og hjelp fra i-land. Alt dette kan bare bety at menneskene i maktposisjonene i i-landene og u-landene altfor ofte ikke holder mål. Mangelen på innsikt synes å være gjennomgående. Vi har altså en erkjennelseskrise. Men i større eller mindre grad unnlater også myndighetene å gjøre det de har skjønt burde gjøres. Å beholde makten ble viktigere. Det innebærer at vi også står overfor en moralkrise. Spørsmålet blir da om det finnes mer egnete personer, og hvordan man i så fall kan få dem inn i nøkkelposisjonene. Vi har mange steder fått yrkespolitikere, et forhold som strider mot demokratiets grunnprinsipp.
"Vi har mange steder fått
yrkespolitikere, et forhold
som strider mot demokratiets grunnprinsipp."
Myndighetene har ikke innsett at den materialistiske tenkningen
ikke fører frem. Den fører ikke frem pga. miljøet.
Men den fører heller ikke frem, fordi den har skapt et
samfunn som prioriterer videre materiell vekst på bekostning
av livsviktige menneskelige verdier. Barns og unges behov for
nærhet og omsorg er nedprioritert ut fra en "lønnsomhetens"
tankegang. Selvtillit og fremtidshåp blir mangelvare hos
ungdom som ikke har fått dekket sine primære følelsesmessige
behov.
Så kommer da mange av sykdomstegnene nettopp til syne blandt
unge mennesker: Narkotika, dop, alkohol, arbeidsledighet og kriminalitet
som lett følger i kjølvannet til det andre. Og så
det mest tragiske av alt, selvmordene. Kanskje kjernen i hele
denne situasjonen kan uttrykkes så kort og unyansert som
dette: Den som ikke får kjærlig oppmerksomhet, skaffer
seg oppmerksomhet. Det er bedre å ha kontakt med politiet
enn å være uten kontakt med noen.
"Den som ikke får kjærlig
oppmerksomhet,
skaffer seg oppmerksomhet."
Dagens politikk lar altfor mange unge møte stengte dører:
På skolene og i arbeidslivet. Ja, på en måte
møter de sågar den stengte fremtid. De ser gjelden
foreldregenerasjonen overlater dem i form av pengegjeld og miljøbelastninger.
De ser at noe må gjøres radikalt annerledes i samfunnet
og i verden. Men de ser også at myndighe-tene og foreldregenerasjonen
ikke gjør-, og kanskje heller ikke vet hva som må
gjøres.
Til innhold Verden Hvorhen? | Til neste kapittel Verden Hvorhen? |