4 VISJONENS PRAKTISKE VIRKELIGHET
La oss utdype noe av dette. Som nevnt, har innføringen
av livskvalitet som mål på velferd kommet godt igang,
men det har vært en tung prosess å fjerne seg fra
den konvensjonelle vekstfilosofien og levestandard som mål
for lykke. Forestillinen om å gi arbeid til alle gjennom
en "bærekraftig" fortsatt økonomisk vekst
viste seg å være en illusjon. Omstillingen til en
ny økonomisk praksis kom derfor i havn med forsinkelse.
I tråd med dette har man innsett hvilken negativ kraft som
ligger i det å være egoistisk. Det tidligere samfunnssystemet
med sterk vekt på konkurranse og karriere, hadde sett på
ambisiøse mennesker med beundring, og kanalisert dem inn
i de fleste ledende posisjoner. Nå lykkes man stort sett
i å holde slike mennesker borte fra private og offentlige
nøkkelstillinger. Egoismen som drivende kraft i næringsliv
og samfunn er derved vesentlig svekket, og hensynet til andre
mennesker tilsvarende styrket. Dessuten har de bedrede oppvekstvilkårene
for barn og unge etter hvert sørget for at det er blitt
færre mennesker med sterke egoistiske tendenser.
Dette, sammen med en våken presse og andre forhold har hatt
en rekke gunstige virkninger. Blandt mye annet har det ført
til at forskningsmidler blir tildelt etter saklige kriterier med
henblikk på størst mulig ny erkjennelse og nytte
for publikum.
Gamle industriland
De gamle industriland har funnet seg til rette i en ny verden,
hvor tyngdepunktet, på grunn av folkemengden og produksjonspotensialet,
er flyttet fra Nord-Amerika og Europa til Det Fjerne Østen.
De gamle industrilandene er blitt førende i utviklingen
av miljøtilpassede teknologier, og innfører dem
også hos seg selv etter hvert som tidligere teknologier
må skiftes ut. Det er innført restriksjoner på
bruk av olje, mens solenergi er på vei inn i økonomien,
enten i form av hydrogén eller elektrisitet. Varmepumper
er også blitt en vesentlig energikilde. Den landbaserte
kollektivtrafikken har overtatt store deler av den transporten
privatbilen tidligere utførte. En stigende andel av den
gjenværende private transporten i byene er overtatt av små
elektrobiler. Dette, sammen med andre forhold gjør at luften
i byene ikke lenger er forurenset av eksos og støy, og
at byene har fått et mer menneskelig ansikt med lite stress
og vold.
Som resultat av denne utviklingen sitter mange stater og byer
igjen med overdimensjonerte trafikkårer fra den tiden man
trodde at privatbilismen bare kunne øke uten grenser. Også
den sterkt forurensende flytransporten er vesentlig redusert for
å redusere utslippene av klimagasser til atmosfæren.
Det henger også sammen med at elektronisk kommunikasjon
(f.eks. konferanser med billedtelefon) har redusert behovet for
å reise. Nye flytyper (og luftskip?) basert på hydrogén
som drivstoff er på vei inn, slik at lufttransporten igjen
kan øke uten at naturen tar skade.
Volden er drastisk redusert bl.a. som følge av at alle
som ønsker det, har lønnet arbeid. De bedrede oppvekstvilkårene
for barna, har også bidradd vesentlig. Blant annet har det
vært en sterk nedgang i bruken av alkohol og narkotiske
stoffer. Dessuten har man fjernet en rekke andre voldsfremmende
faktorer, slik som vold som underholdning og ideologisk indoktrinering.
Behovet for å flytte til mer sentrale strøk er redusert,
ja, fordelene ved å bo i distriktet er blitt så store
at mange nå drar dit fra såkalte sentrale strøk.
Det henger sammen med at kulturtilbudene er nesten like gode der
som i byene, og den elektro-niske kommunikasjonen muliggjør
god kontakt over lange avstander.
I de gamle industrisamfunn er prestisje nå knyttet til
noe annet enn Mercedes'er og lignende statussymboler; nemlig til
det som er riktig å gjøre. Samtidig er det
i større grad blitt "prestisje" ikke å
ha "prestisje". Mange hadde tvilt på om en slik
holdningsendring ville være mulig. Men man kjente en parallell
fra oldtiden: Da slavene overtok det prestisjefylte håndverket,
ble prestisje flyttet over til det å filosofere. - Dessuten
hadde allerede for en del år tilbake noen personer skiftet
yrke på tvers av tradisjonelle prestisjebegreper. De gjorde
det fordi de fant det meningsfylt og riktig, og det veide mer
for dem enn tilvante prestisjebegreper. Det syntes altså
mulig å forandre oppfatningen av hva som er bra. Og det
er i ettertid blitt bekreftet.
I dette samfunnet har man innsett at vi mennesker primært
har ansvar for hverandre og oss selv, og at det offentliges
kapasitet alltid vil være begrenset. I tråd med dette
spør man ikke bare "Hvorfor blir man syk?", og
forsker på det. Man er i like stor grad interessert i å
vite hvordan flest mulig kan leve fjernt fra grensen til å
bli syk.
Etter en drastisk omlegging av jordbruket har nye dyrkningsmetoder
etter hvert gitt jorden mye av sin opprinnelige kraft tilbake.
Slik er den mindre utsatt for erosjon og gir grunnlag for produksjon
av sunnere mat med vesentlig mindre bruk av giftstoffer (såkalte
plantevernmidler), og kunstgjødsel som dessverre har tilført
jorden tungme-taller og skadet mikroorganismene. Det industrielle
husdyrholdet basert på importert fôr fra u-land er
i det store og hele oppgitt som en feilsatsning. Den jorden som
ble benyttet til fôr, brukes nå i langt større
grad til å produsere menneskemat direkte, slik at Jordens
stadig stigende befolkningen får nok mat. Det gir også
et sunnere kosthold.
Omleggingen innebærer at jordbruket er vesentlig mer arbeidsintensivt
enn tidligere. Samtidig er arbeidet knyttet til husdyrholdet redusert.
Som tilskudd til den reduserte naturgjødselen, brukes kompost
og kloakkslam fra byene. Det kan gjøres uten skade, fordi
dette slammet, etter en stor innsats, nå er fritt for farlige
bakterier, giftstoffer og tungmetaller.
Det må presiseres som en vesentlig egenskap ved det fremtidige
verdenssamfunnet at opinionen er våken, informert og ansvarsbevisst,
og at demokratiet også på denne måten er styrket.
Myndighetene påvirker opinionen i denne retningen, og opinionen
myndighetene. En aktiv medspiller i denne oppadgående spiralen
er media, som i fullt monn har skjønt det ansvar og den
oppgaven som tilkommer dem.
Nye industriland
De fleste av de nye industrilandene, de tidligere utviklingsland,
har lært å prioritere og ta hånd om de mest
påtrengende behov i egen befolkning. Dels etter påtrykk
fra de gamle i-landene har de oppgitt tanken på ukritisk
å overføre i-landenes teknologi og økonomiske
system til seg selv, fordi man innså at det ikke var tilstrekkelig
fremtidsrettet og i samsvar med de økologiske begrensningene.
Eksperimentene med forskjellige modeller for en jordreform er
stort sett avslut-tet. Siktemålet har vært å
bremse den store folkevandringen til byene i eget land. Men årsakene
til strømmen av økonomiske flyktninger fra enkelte
av disse landene til de gamle industrilandene skulle også
fjernes, gjennom jordreformen og andre tiltak. En modell gikk
f.eks. ut på å selge jord til selveiende bønder
for en symbolsk sum. Jorden var da ekspropriert av staten på
forhånd, med et visst vederlag til de store jordeierne.
I en annen modell leide bøndene jorden på "evigvarende"
kontrakt av staten. En tredje gikk ut på å danne landbruksbedrifter
som aksjeselskaper, hvor de bøndene som arbeidet på
selskapets jord, eide majoriteten av aksjene. Penger fra den tidligere
utviklingshjelpen var benyttet til å få til disse
store forandringene. Samtidig hadde man organisert samarbeid om
vanningsanlegg, tiltak for å få slutt på ørkenspredning
og lignende prosjekter.
Den herskende klassen hadde først satt seg imot denne utviklingen,
men press utenfra og innenfra hadde likevel gjort en slik bedring
av livsvilkårene mulig, også på landet. At risikoen
for sosial uro i de store, utilfredse og forholdsvis informerte
massene var blitt reduseret, hadde bidradd til at den herskende
klassen motstrebende hadde godtatt forandringene.
De nye industrilandene har utviklet et utstrakt varebytte seg
imellom ved at bedriftene har gjort bruk av de naturgitte fortrinn
landene har hatt. Denne spesialiseringen har vært nyttig
på flere måter. Men særlig har den bidradd til
å utvikle næringslivet og den materielle velstanden
i disse landene på tross av at de gamle industrilandene
hadde begrenset tilgangen til sine kjøpesterke markeder.
De gamle industrilandene hadde nemlig måttet gjøre
dette i en overgangsperiode for ikke å tape for mange arbeidsplasser
selv, og derved svekke sin økonomi for meget. Denne overgangsperioden
begynte da de gamle industrilandene ikke kunne skape tilstrekkelig
mange nye arbeidsplasser til erstatning for dem som gikk tapt
blandt annet pga. den billige importen fra utviklingslandene.
Nå, da de nye industrilandene er kommet opp på et
lønnsnivå omtrent på høyde med de gamle
industrilandenes, samtidig som både arbeidstiden og de sosiale
kostnadene er blitt sammenlignbare, er varebyttet igjen "fritt".
Det vil si at det har de samme begrensningene som de gamle industrilandene
tidligere måtte innføre på handelen seg imellom.
Det hører med til historien at lønningene i de gamle
industri-landene har gått ned for å dempe overforbruket
i disse landene. Derved kom de gamle og de nye industrilandene
fortere på nivå med hverandre. Til stor forundring
for vekstfilosofene ble dette godtatt av befolkningen, fordi deres
livskvalitet snarere ble bedre, samtidig som det bidro til å
sikre fremtiden for deres barn og barnebarn.
Med det nye økonomiske systemet og den nye teknologien
var den materielle velstanden kommet opp på et såpass
bra nivå at antall barn nå nesten var kommet ned på
to per familie. Til dette resultatet hadde også en utstrakt
folkeopplysning bidradd. Dermed syntes løsningen på
ett av de store problemene, befolkningseks-plosjonen, innen rekkevidde.
Vi kjenner fra tidligere tider hvordan Japan utviklet seg til
en industrigigant som på mange måter gikk forbi sine
forbilder og læremestre. Med økende velstand og utdannelse
er de kreative evnene i de store folkemassene til de nye industrinasjonene
blitt frigjort, blandt annet til videre utvikling av bærekraftig
teknologi. Dessuten har ny forskning som er preget av disse landenes
tradisjoner innen livssyn og samfunn ført til nye innsikter
vedrørende samfunnsformer, økonomi, økologi
og grenselandet mellom liv og materie. Slike impulser har også
kommet til de gamle industrilandene og hjulpet dem med å
komme vekk fra materialismens levestan-dardsfilosofi og over til
å sette livskvalitet i fokus.
De tidligere naturktastrofer, oversvømmelser, erosjon og
tørke, er nå i stor grad overvunnet gjennom effektive
tiltak. Erosjonen i fjellsidene er stoppet, og tidligere skader
stort sett reparert og beplantet. Og folk har lært å
høste av skogene uten å ødelegge dem.
Forholdet mellom gamle og nye industriland
Dette forholdet inneholder en rekke aspekter også i det
fremtidige verdenssam-funnet, selv om mye har forandret seg radikalt
siden u-landsperioden. Noe er nevnt allerede, forandringer knyttet
til samhandelen og at tyngdepunktet er forskjøvet.
De gamle industrilandene var førende på omstilling
av økonomien, slik at livskvalitet ble et sentralt mål
for den økonomiske politikken. Dette har vært og
er fortsatt av sentral betydning også i de nye industrilandene.
Dessuten har de gamle industrilandene vært førende
i utviklingen av miljøvennlig teknologi, noe de nye industrilandene,
og ikke minst miljøet har hatt og fremdeles har stor fordel
av.
Handelen mellom de gamle og nye industrilandene skjer nå
som mellom likeverdige partnere. Det forhold at noen få,
flernasjonale selskaper behersket markedene for produktene til
de tidligere utviklingslandene har opphørt. Ved at disse
landene i større grad produserer for å dekke egne
behov, og pga. den store samhandelen mellom disse landene, er
tilbudet på verdensmarkedet av tradisjonelle "kolonialvarer"
redusert, slik at prisene nå er akseptable.
Det spiller også en rolle i denne sammenheng at de nye industrilandene
har trappet ned produksjonen av nytelsesmidler til mennesker og
fôr til egne og Europas husdyr. Derved kan også denne
jorden brukes til produksjon av planteføde til mennesker.
Behandlingen av problemavfall er kommet inn i internasjonalt regulerte
former. All "dumping" av slikt avfall fra de gamle industrilandene
har forlengst opphørt. Og en del av de nye i-landene har
strengere forskrifter for medisiner og matvarer med videre enn
flere av de gamle industrilandene.
Enkelte land, særlig i Nord-Afrika, har spesialisert seg
på produksjon og eksport av solenergi fra de utstrakte ørkenområdene.
De gamle i-landene er derfor fortsatt avhengig av å importere
energi fra dette området.
Ut fra erkjennelsen av å være i samme "romskip"
har de gamle og nye indus-trinasjonene i fellesskap løst
en rekke oppgaver. For det første har de gamle industrilandene
trappet ned sine utslipp av klimagasser for å gi rom for
en viss nødvendig økning av de nye i-landenes utslipp.
Ved felles anstrengelser har man også lykkes i å bevare
de siste tropiske regnskogene. Ny forskning har vist hvordan det
er mulig å høste av skogene uten å ødelegge
dem og livsmangfoldet i dem. Dessuten har det vist seg å
være mulig å gjenskape noen av de skogsområdene
som i tidligere tiders uforstand var blitt rasert. Giftfritt kloakkslam
fra byene blir nå brukt i ørkengjenvinningen og der
jordsmonnet er erodert vekk.
Både de gamle og de nye industrilandene som er rike på
naturressurser, har gått sammen om en viss hjelp til de
landene som ikke har slike rikdommer til sin disposisjon. Den
store og kvelende gjelden er for det meste avskrevet, og ellers
tilbakebetalt.
Internasjonal handel
Etter at den økonomiske utviklingen i de tidligere u-land
og den reduserte økonomiske aktiviteten i de gamle industrilandene
har nærmet seg hverandre er, som nevnt, forutsetningene
skapt for en åpnere internasjonal handel. De restrik-sjonene
som nå er til stede, tar - sammen med andre tiltak - i første
rekke sikte på
- å legge en demper på den internasjonale konkurransen og den tilhørende rasjonaliseringen med tap av arbeidsplasser
- å motvirke transporter over store avstander, og fremme
bruken av egne ressurser i lokale bedrifter
- å motvirke rask tømming av lokale ressurser
- å motvirke konsentrasjonen av mennesker
- å motvirke konsentrasjonen av økonomisk makt i internasjonale gigantselskaper
Internasjonalt samarbeid
Den rollen i retning av en verdensregjering som FN's sikkerhetsråd
begynte å påta seg i 1990-årene, er utviklet
til en slags verdensregjering som har et kraftfullt internasjonalt
politi til sin disposisjon. Likevel ønsker man i størst
mulig grad å påvirke utviklingen, slik majoriteten
ønsker, gjennom politisk press, det internasjonale rettsvesen,
økonomiske- og andre boikottsanksjoner. Dessuten står
et desentralisert hjelpeapparat til disposisjon i tilfelle naturkatastrofer
og konflikter som går ut over sivilbefolkningen.
Alle nasjonale problemer av en viss størrelse - hvor mange
mennesker lider - og alle nasjonale tiltak eller prosesser som
kan gi alvorlige konsekvenser for mennesker i andre land, står
under internasjonal oppmerksomhet og kontroll. Dette har, blandt
mye annet, ført til at man er gått sammen om å
regulere oppbevaring av problemav-fall på en betryggende
måte sett i et globalt perspektiv.
Det har også ført til at handelen med restene av
de farligste og tyngste våpen er kommet under internasjonal
kontroll. Bruken av knappe ressurser er regulert. Og når
det gjelder vannårer som går på tvers av landegrensene,
er obligatoriske prosedyrer i internasjonal regi fastlagt for
å unngå alvorlige konflikter. Kontroll av flernasjonale
selskaper er innført. Det samme gjelder regler for internasjonal
handel og kvoter for miljøbelastning. Det nevnte maktapparatet
blir satt i funksjon: Ved brudd på menneskerettighetene,
ved en belastning av miljøet som er av betydning utenfor
landets grenser, ved uansvarlig bruk av bioteknologiske forskningsresul-tater
og ved brudd på det internasjonale samfunnets regler for
de farligste våpen.
Statsterrorismen er på det nærmeste avskaffet blandt
annet pga. effektive sanksjoner fra det internasjonale samfunn,
og fordi befolkningen er blitt bedre informert, samtidig som den,
med økende demokratisering, har fått større
innflytelse på landenes styre. Av spesiell betydning har
det vært at vitner har gått til politiet uten å
la seg skremme av represalier. Politiet og media har da innsett
nødvendigheten av streng diskresjon. Media fyller også
sin rolle vis a vis internasjonale organer. Det gjelder disse
organenes effektivitet, at de er fri for korrupsjon, og at de
prakti-serer den foreskrevne åpenhet.
Staters organisasjon
Selv om samfunnenes organisasjon nå fungerer tilfredsstillende,
er videre utvikling fortsatt nødvendig i takt med forandringene
i verden og med ny erkjennelse. Ved denne utviklingen har man
innsett at menneskets psykologi finnes bak alt som skjer i samfunnet.
Å la egoismen være hoveddrivkraften hos sentrale aktørene
i samfunnet, slik det ofte hadde vært før, ble etter
hvert ansett som uholdbart. Man skjønte at det er en grense
for hvor langt man kan forbedre et samfunn uten også å
forbedre menneskene som utgjør dette samfunnet. Å
gi barna gode oppvekstvilkår gir derfor ikke bare gevinst
i form av økt livskvalitet for dem det gjelder og deres
nærmeste omgivelser. Det danner grunnlaget for på
lengre sikt å utvikle enda bedre samfunn. Da det ville være
en lang prosess før man var kommet så langt, gjennomførte
man, som et første skritt, tiltak som førte de best
egnete personene inn i alle posisjoner med stor innflytelse i
samfunnet. Ett av kravene til disse personene er at de ikke reagerer,
dvs. tenker og agerer ut fra sin egen emosjonelle fortid, men
ser realitetene, tenker saklig og langsiktig og handler til folkets
beste. Partipolitikkens innflytelse er vesentlig redusert. Ingen
yrkesgruppe styrer den politikken som regulerer deres virksomhet.
Eksempelvis styrer ikke leger helsepolitikken osv.
Den organiserte egoismen som preget de gamle demokratiene i så
stor grad, er altså redusert, særlig av to grunner:
For det første har menneskene innsett at slik egoisme er
destruktiv, i likhet med annen egoisme. Dessuten er systemene
laget slik at egoistiske menneskers innflytelse er redusert til
det som er basert på deres saklige informasjon.
Demokratiene er også gjort mer direkte. Opinionen har fått
en sterk (moralsk, om ikke faglig) innflytelse. Det medfører
blandt mye annet at politikerne ikke "må" lyve
for å få mandat til å gjøre upopulære
ting. Politikere som har løyet for folket, føres
for en egen partiuavhengig domstol. Erfaringen har vist at demokratiene
etter den nye modellen fungerer tilfredsstillende i motsetning
til de mange dårlig fungerende demokratier man hadde tidligere.
Et grunnleggende prinsipp i det nye samfunn er å forebygge
i stedet for å reparere, slik man gjorde tidligere. Ved
overgangen fra det gamle systemet til det nye var det nødvendig
med en investering for å ta de økte kostnadene. Det
har siden vist seg at denne investeringen var samfunnsøkonomisk
lønnsom.
Produksjon og arbeid
Av hensyn til miljøet og for å forbedre sin egen
livskvalitet har man redusert men-neskenes totale forbruk i de
gamle i-landene og i u-landenes overklasse. Sammen med økt
produktivitet og andre tiltak har dette redusert behovet for å
arbeide så lenge som man gjorde tidligere. Dessuten har
man sørget for å fordele arbeidet og fritiden på
alle og derved avskaffet arbeidsledigheten. For dem som hadde
arbeid, har det redusert arbeidstiden ytterligere. For å
komme dithen har man vært igjennom en nytenkningsprosess.
Tidligere var hensikten med arbeidet å skape flere produk-ter
for å øke den materielle levestandarden. Man trodde
jo at jo mer materielle goder man hadde, desto lykkeligere ville
man bli, og desto bedre ville samfunnet bli. Senere ville man
produsere stadig mer, ikke for å dekke behov, men for å
skape arbeidsplasser.
Nå er situasjonen en annen. Grovt sett kan man tillate seg
å produsere en viss mengde materielle goder i samsvar med
den "utslippskvote" av klimagasser man disponerer. Denne
grensen er selvsagt tøyelig, fordi teknologier kan forbedres,
og fordi man kan øke forbruket av miljøvennlige
produkter og tjenester. Denne produksjonen er stor nok til å
gi en bra livskvalitet for alle, hvis produktene blir fordelt.
Og fordelingen er stort sett uproblematisk, fordi samfunnet er
innrettet slik at alle i utgangspunktet får anledning til
å produsere motverdien av det de konsume-rer. Det er ikke
lenger nødvendig å produsere produkter det ikke er
behov for, og som skader miljøet, bare for å skape
arbeidsplasser.
Alternativet var det man hadde praktisert tidligere. At stadig
færre mennesker produserte alt som skulle forbrukes, samtidig
som produktene skulle fordels også til dem som ikke hadde
deltatt i produksjonen. Dette hadde ført til arbeidslediget
og to tredjedels samfunnet, med stress til dem som hadde arbeid,
problemer for dem som var uten arbeid, og misnøye hos dem
som måtte gi fra seg så mye av det de hadde produsert.
Man var fort blitt enige om at det systemet skulle man bort fra.
Arbeidsmengden som skal til for å produsere den nødvendige
mengden produkter, er nå blitt forholdsvis lav. Og den blir
stadig lavere, selv om produktivi-tetsøkningen nå
er bremset ned. Denne arbeidsmengden blir nå fordelt på
alle arbeidstagerne. På denne måten har alle arbeid,
og alle har det materielle grunnlaget for en bra livskvalitet
med mye fritid. Dette, sammen med andre forhold, bidro til at
familielivet ble bedre og at antallet samlivsbrudd var betydelig
redusert. Den økte fritiden gjorde det mulig for foreldrene
å gi barna sine den roen og den voksenkon-takten de trengte.
En debatt hadde ført frem til den entydige konklusjonen
at arbeidstiden ikke burde reduseres ved å redusere honnøralderen
(tidligere kalt pensjonsalder). Arbeidstiden måtte som en
hovedregel reduseres ved å arbeide færre timer per
år. Derved kunne alle lengst mulig sørge for sin
egen inntekt og samtidig ha et meningsfylt arbeid. Med det timetall
pr. uke det nå var tale om, kunne de fleste personer under
70 år ha glede av å være yrkesaktive.
Hva så med arbeid i hjemmet? Tidligere var det store urimeligheter
her. Noen fikk sine pårørende på sykehjem til
en sterkt subsidiert betaling og kunne fritt disponere sin tid.
Andre måtte mer eller mindre frivillig pleie sine pleietrengende
familiemedlemmer hjemme. På kort sikt er det nå gjort
slik, at den som tar seg av en pleiepasient i familien, blir midlertidig
ansatt i den kommunen som har ansvaret for pleiepasienten. På
lengre sikt vil menneskene få mer tid og ansvarsfølelse
til å ta seg av sine egne.
Det økonomiske systemet
En rekke elementer i det økonomiske systemet er annerledes
enn tidligere bl.a. for å ivareta de behov som er antydet
ovenfor. Forandringene gjelder markering av landegrensene, de
økonomiske systemene innen landegrensene, regler for bedrifts-regnskapene
og tiltak for å redusere ustabiliteter som man hadde i det
tidligere økonomiske systemet. La oss se på noe av
dette.
De åpne grensers politikk, som man eksperimenterte med tidligere,
ble forlatt, fordi de ugunstige virkningene ble for påtrengende.
For å unngå at borgerne i et land blir kasteball i
et system som blir sterkt påvirket av fjerne og ukjente
aktører, som fortrinnsvis tenker på sin egen fordel,
har man nå en viss markering av landegrensene. Det har gjort
det mulig å bremse ned den internasjonale konkurransen til
et akseptabelt nivå. Kvalitetskontrollen med de varene som
skal tilbys folket, sikres. Dessuten er spekulasjonskapitalens
destruktive spill redusert til et minimum. Grensekontroller reduserer
påny virksomheten til den gjenværende internasjonale
kriminaliteten.
Nasjonal-regnskapsystemet er forandret slik at livskvalitet er
i fokus. Forskning har nå klargjort sammenhengene mellom
BNP (det gammeldagse brutto nasjonalproduktet) og livskvalitet
i tilstrekkelig grad til å gjøre livskvalitet til
en sentral størrelse i den økonomiske politikken.
Målene blir nå uttrykt i begrep som beskriver livskvaliteten
til den enkelte og den samlede livskvaliteten for alle i samfunnet.
Pengene og BNP er nå knyttet opp til disse målene.
Det nye samfunnsregnskapet skiller mellom drift, forvaltning og
utvikling/-investering. Derved skiller man mellom det man forbruker,
det som medgår til å opprettholde de verdier man har,
og det som medgår til å skape nye, varige verdier.
Regnskapssystemet har et balanseregnskap som ivaretar forbruket
av engangsressurser fra år til år. Dessuten ivaretas
samfunnets totale verdiskapning av dette regnskapet uavhengig
av om det er knyttet en pengestrøm til produksjonen og
"salget" eller ikke, og uavhengig av om den skapte verdien
betales over skatte-seddelen eller privat. Det omfatter også
ressurser som ikke kan verdsettes i kroner.
Egnete tiltak har dempet de psykologisk betingede svingningene
på børsene rundt om i verden vesentlig. Derved har
børsene tapt mye ev sin interesse for spekulantene, slik
at børsene, kan fylle sin egentlige funksjon. Ved at svingningene
er redusert, er de ugunstige følgene av disse svingningene
også tilsvarende redusert. I tillegg er andre tiltak satt
iverk for å redusere de såkalte "dominoeffektene",
det forhold at en hendelse ett sted i systemet forplanter seg
til andre områder. Ved at urimelige regnskapsregler er avskaffet,
blir verdiene av aksjer og obligasjoner i bedriftenes regnskaper
basert på gjennomsnittsverdier og ikke på den børsnoterte
verdien på ett enkelt tidspunkt.
Landene har igjen skaffet seg virkemidler for å påvirke
rentenivået i landet, da man har innsett at renten spiller
en så sentral rolle i det økonomiske systemet. Siktemålet
er en lavrentepolitikk, som også motvirker den ugunstige
konsentrasjonen av kapital. Dessuten har man redusert den dominoeffekten
som oppstår gjennom rentens forskjellige roller. Konsekvensen
av det er bl.a. at offentligheten er mindre innstilt på
å leve på forskudd og investere med lånte midler.
Fritid
Med omleggingen av det økonomiske systemet internasjonalt
har menneskene fått mer fritid. Hvordan bruker menneskene
tiden sin i dette fremtidige samfunnet? For det første
er en rekke fritidsaktiviteter avskaffet, fordi de laget mye skadelige
utslipp av klimagasser til atmosfæren. Nå søker
man å fylle fritiden med meningsfylte aktiviteter, hvor
man er like opptatt av prosessen (trivselen ved å gjøre
det man gjør) som av produktet eller resultatet.
Med den miljøbevissthet menneskene i dette samfunnet har,
har restriksjonene ikke medført store motforestillinger.
For de fleste interesser står fritidsaktiviteter til disposisjon
som både skaper livskvalitet, og som ikke skader miljøet
nevneverdig.
Barn og ungdoms kår
I det samfunnet vi beskriver, har man erkjent at kvaliteten til
det fremtidige samfunn er knyttet til det ungdommen har inne i
seg, det som er i psyken, i sinnets dyp, og ikke bare til de konvensjonelle
tingene, kunnskap og ferdigheter med videre, slik man lenge hadde
trodd.
"Kvaliteten til det fremtidige samfunn er knyttet
til det ung-
dommen har inne i seg, det som er i psyken, i sinnets dyp."
Dette innebærer at hele samfunnet er rettet mot å
utvikle barna til harmoniske og intelligente mennesker. Med det
er ment at barna får realisere og utvikle det intelligenspotensialet
som arveanleggene har gitt dem. Det innebærer videre at
en av foreldrene eller besteforeldrene er til stede når
barna trenger dem, med kjærlighet, tålmodighet og
fasthet, og at barn og unge ikke er utsatt for indoktrinering
av noe slag. Derimot står selverkjennelse og den selvutvikling
den gir, sentralt i all oppdragelse og undervisning i dette samfunnet.
Barnas første tre leveår tillegges spesielt stor
oppmerksomhet. Også læreren er opp-prioritert. Prestisjen
er snudd opp-ned. Det som foregår i klasserommet er viktigst.
Skolesystemet i hele verden er snart formet slik at alle barn
har like muligheter! Det betyr også noe for oppdragelsen
hvordan skolebøker og skolebygget ser ut. Hvorfor ta vare
på ting som ser sjuskete ut? Som konsekvens av dette er
skolene skikkelig vedlikeholdt og bøkene i orden.
Å lære er nå et mål i seg selv, en oppdagelsesreise
i kunnskapens verden. Å lære å lære blir
derfor også sett på som vesentlig. Som nye, prioriterte
fagfelt er dessuten innført i de fleste land: ikke-ideologiserte
basiskunnskaper i samfunnslære, samfunnsøkonomi og
psykologi. Det henger sammen med betydningen av å ha en
våken og informert opinion.
Fysisk og psykisk helse
Omleggingen av det økonomiske systemet, omleggingen av
kostholdet til å omfatte mer økologisk dyrket plantemat,
bedringen av barn og unges oppvekstvilkår og den økte
vekten på livskvalitet har, sammen med andre forhold, ført
til en langt bedre fysisk og psykisk folkehelse.
Til innhold Verden Hvorhen? | Til neste kapittel Verden Hvorhen? |