1 VERDEN HVORHEN?
Oppbyggingen av boken
For å lette leserens oversikt, forklarer vi først
hvordan stoffet i boken er bygget opp. Dette første kapitlet
gir hovedkonklusjonene fra analysen og de vesentligste tiltakene.
Resonnementene bak konklusjonene kommer først i senere
kapitler, slik at sammenhenger mellom konklusjonene vil bli bedre
forstått etter hvert. I kapittel 2 følger noen tanker
om analysearbeidet og hensikten med boken. Kapitlene 3 og 4 er
viet en visjon av vår felles fremtid, et "ideelt"
samfunn som angir retningen for tiltakene. Kapittel 3 lister opp
de grunnleggende egenskapene det ideelle samfunnet er bygget på,
mens kapittel 4 gir en mer konkret beskrivelse av dette samfunnet.
Kapittel 5 inneholder analysen av det som i store trekk skjer
i verden idag. Strategien og tiltakene for å oppnå
en bedre utvikling er presentert i kapitlene 6 til 10. I fem tillegg
er noen sentrale temaer utdypet. Det sjette tillegget har tanker
om hvordan stoffet kan brukes i studiesirkler og undervisning.
En helhetlig forståelse er nødvendig
Det våkne, samfunnsbevisste mennesket vil forlengst
ha lagt merke til at det er mange ugunstige trekk ved utviklingen
i verden idag: Fattigdommen, den såkalte befolkningseksplosjonen,
de økonomiske og økologiske flyktningene, miljøbelastningene,
kriminaliteten, arbeidsledigheten og de tiltagende psykiske problemene.
Symptomene er klare. Hvorfor skjer alt dette, og hvordan få
en bedre utvikling?
Utfordringen består i første omgang i at vi danner
oss et realistisk bilde av verden, slik at vi best mulig kan forstå
det som holder på å skje. For løsningen av
problemene ligger i forståelsen av problemene. Slik helhetlig
forståelse er åpenbart mangelvare idag. Å prøve
å løse problemene uten slik innsikt, kan lett føre
til at nye problemer blir skapt uten at de gamle blir løst.
Visse ting tyder på at det ofte skjer. Det kan henge sammen
med at verden er blitt så sammensatt og komplisert at det
er vanskelig å danne seg en slik helhetlig forståelse.
"Løsningen av problemene ligger i forståelsen av problemene"
Oppgavene synes nå så store at det ikke er gitt på forhånd at landenes styrende organer uten videre vil være i stand til å løse dem. Det har erfaringen vist. Selvsagt skjer også positive ting. Men det som blir gjort er åpenbart ikke tilstrekkelig. Politikerne er ofte i villrede. De former for demokrati vi har, har også den svakhet at langsiktige behov lider til fordel for oppgaver som kan løses innenfor en valgperiode. Politikerne har dessuten en partipolitisk vinkling på mange problemstillinger som gjør at sakligheten lider. Taktikk og mangel på helhetlig tenkning preger dessverre det politiske arbeidet i betydelig grad med den følge at det politikerne får til, ikke er på høyde med vår tids utfordringer. Det er derfor behov for impulser utenfra, utenfor de politiske miljøer.
Erkjennelseskrise og moralkrise
Vår tids krise er to-delt. Den er en erkjennelseskrise,
fordi vi ikke forstår sammenhengene mellom mål og
midler godt nok. Vi ser ikke klart nok hvilke tiltak som vil løse
problemene. Men den er også en moralsk krise, fordi vi ikke
handler i samsvar med det vi tross alt har tilstrekkelig innsikt
til å gjøre.
Miljøproblemene kan ikke løses uten å
justere det økonomiske systemet. Det finnes ikke grunnlag
for å tro at vekst-økonomien kan gjøres "bærekraftig"
bare ved bedre teknologier.
Arbeidsledighetsproblemet kan ikke løses gjennom
tradisjonell økonomisk vekst, slik myndighetene i mange
land vil. Det vil si at arbeidsledigheten heller ikke kan avskaffes
uten å justere det økonomiske systemet.
"Det vi egentlig er interessert i, er en god livskvalitet."
Det vi egentlig er interessert i, er en god livskvalitet. Levestandard
er bra sålenge den tjener livskvaliteten, men er intet mål
i seg selv. Dette er en sentral erkjennelse som vi må ta
inn over oss etter hvert som det blir klart at forbruket ikke
kan økes mer og mer, av hensyn til naturen, ressursene
og kommende generasjoner.
Den økonomiske del av krisen synes delvis å være
strukturell, dvs. en følge av hvordan det økonomiske
systemet er utformet, ikke bare en følge av dårlige
konjunkturer. Det finnes altså nye elementer i problemstillingen
som gjør at arbeidsledigheten også varer ved i oppgangstider.
Mennesket er den sentrale del av verdenssystemet
Skal vi løse verdens problemer, må vi forstå
hvordan det kompliserte verdenssyste-met fungerer. Vi mennesker
inngår som sentrale deler av verdenssystemet. Verden er
ikke atskilt fra oss mennesker, selv om vi ofte tenker slik. Dette
har to vesentlige konsekvenser.
Verden kan (1) bare i noen grad forbedres ved å forbedre
systemene. Det er ikke mulig å lage harmoniske samfunn når
menneskene er konfliktfylte og egoistiske. Systemforbedringene
har altså sin begrensning. For å forstå verden,
må vi altså (2) forstå oss selv. Dette er et
stort problem, fordi selvinnsikt ikke er del av vår kultur.
Vi har gjort store teknologiske fremskritt, men er nesten like
ukjente med det som foregår i vår egen psyke. Men
det er der de fleste problemene skapes.
Vi må også forstå de øvrige sammenhenger
i verden bedre, sammenhengene mellom menneskene i sine forskjellige
roller, det økonomiske systemet, teknologien og naturen
eller miljøet. Denne forståelsen må bli allemannseie.
Uten slik forståelse vil ikke politikerne, med vår
støtte, kunne treffe de (eventuelt upopulære) tiltak
som vil gi den ønskede virkningen.
Helhetlig forståelse gir helhetlige
tiltak
Har man skaffet seg bedre innsikt, reiser spørsmålet
seg i neste omgang: Hvordan kan vi bruke denne innsikten til å
skape et bedre liv for Jordens nåværende og fremtidige
befolkning? Det må være en utfordring for oss alle.
Mange prøver da også å gi et svar, men fremdeles
er meningene ufullstendige, fragmentariske, og de er ofte dårlig
begrunnet.
Konklusjonene i denne boken består av en skisse av en strategi
for en bedre utvikling og en rekke mer konkrete tiltak. Disse
må stort sett ses på som en pakkeløsning, fordi
tiltakene skal understøtte hverandre. I den følgende
oversikten kan vi stort sett bare nevne det vi ønsker å
oppnå med tiltakene. Det som bør gjøres for
å nå målene, er nærmere beskrevet og begrunnet
i senere kapitler.
Den erkjennelse som mangler, og som vi må skaffe oss, synes å være tredelt:
(1) Vi må forstå verden som system langt bedre.
(2) Vi må ta inn over oss at verden det er oss. Det er vi mennesker som langt på vei utgjør det vi kaller verden.
(3) Det er god livskvalitet vi egentlig søker.
Alt dette peker på behovet for å forstå oss selv bedre. Og livskvalitet? Det er hvor-dan vi har det inne i oss. Her er også selverkjennelse sentral. Selverkjennelse og samfunnsforståelse må bli del av vår kultur. Livskvalitet må bli målestokken i samfunnet, ikke levestandard, slik det er nå.
For å angripe den moralske krisen må opinionen i første omgang presse nåværende politikere til bedre handling. Det forutsetter at media blir seg sitt store ansvar mer bevisst. På lengre sikt må mer egnete personer kanaliseres inn i samfunnets nøkkelstillinger på alle nivåer, slik at makt, innsikt og moral kan forenes. Da kan vi få en politisk vilje til rett handling som gir:
(1) En økonomi som naturen kan tåle på varig
basis, og som styres bedre med henblikk på å dekke
reelle behov.
(2) Bra livskvalitet for alle mennesker, et liv med mening.
(3) Gode oppvekstvilkår for barn og unge og en skole som
utvikler barnas iboende evner, slik at de
vokser opp til harmoniske mennesker.
(4) At det biologiske mangfold i verden - alle plante-, dyre- og insektarter osv. - blir tatt vare på.
Menneskets livsbetingelser (arbeidsledigheten - fattigdommen
- stresset med videre) vil ikke kunne bedres uten å justere
det økonomiske systemet. Justeringen må være
slik at naturen kan tåle menneskehetens økonomiske
virksomhet på varig basis, under hensyntagen til at Jordens
befolkning øker med ca. 90 millioner mennesker hvert år
i mange år fremover.
Justeringene må redusere den sterke utviklingen i retning
av (tradisjonell) økonomisk vekst. Dessuten må vår
økonomiske virksomhet forbedres til å bli mindre
forurensende og ressurskrevende gjennom utvikling og anvendelse
av bedre teknologi og organisasjon.
Analysene har vist at frihandelen har en rekke skadelige virkninger.
Det bør derfor innføres reguleringer som demper
de skadelige følgene av frihandelen ved å dempe frihandelen
selv. Dessuten bør tiltak settes iverk for å redusere
de skadelige følgene av frihandelen etter at den er redusert.
Vi må styre kapitalen dit den gjør størst
nytte målt i samlet livskvalitet.
Forat Jorden skal kunne brødfø langt flere mennesker,
må vi spise mer planteføde og redusere kjøttforbruket.
På det politiske plan fremmes demokratiet med åpne
forhold og gjensidig kontroll.
Også det politiske systemet må justeres for at de
mest egnede personene skal komme i samfunnets nøkkelposisjoner,
og for at oppgaver av vital betydning for hele menneskeheten kan
bli løst på overordnet, internasjonalt nivå.
Ingen, heller ikke politikerne, bør lage rammebetingelsene
for seg selv. Derved reduseres mulighetene for at "bukken"
skal passe "havresekken".
Media og opinionen må bli seg sitt store ansvar mer bevisst.
Vi som utgjør verdenssamfunnet, må ta ansvar for
hverandre og for Jorden, slik at vi kan overlevere den i minst
like god stand til neste generasjon som vi selv overtok den fra
våre foreldre.
Til innhold Verden Hvorhen? | Til neste kapittel Verden Hvorhen? |