Tillegg
Kan vi nå forstå dyrene
bedre?
Kan vi med utgangspunkt i den forståelsen vi nå
har om oss selv, også forstå dyrene omkring oss bedre?
Behovet for økt forståelse på dette området
synes nemlig stort, fordi vårt fohold til dem varierer ganske
mye. Noen projiserer mange menneskelige egenskaper inn i dem,
mens andre behandler dyrene som ting uten bevissthet. Det må
være slike holdninger overfor dyr som ofte ligger til grunn
for behandlingen der dyr inngår i en eller annen kommersiell
produksjon.
I det følgende skal vi se
på en rekke eksempler fra dagliglivet, hvor dyrets atferd
først beskrives. Denne atferden danner så utgangspunkt
for en analyse av hva som kan ha foregått i hodet på
dyret for at den observerte atferden skal kunne oppstå.
Agnes' katt 1
Agnes' katt liker å ligge på maven min når jeg hviler i stresslessen. Han er fullstendig avslappet der han ligger med lukkede øyne. Slik er det også når TV-en står på. Han lar seg ikke forstyrre av lydene derfra. Agnes satt en dag i en annen stol og ville prøve å lokke katten over til seg. Hun «puset og puset» på den, men den reagerte overhode ikke. Så fant hun på å påkalle dens oppmerksomhet ved å skrape med neglene under salongbordet. Denne uvanlige lyden reagerte pus øyeblikkelig på. Den løftet hodet, og så i retning av lyden. Den så tydeligvis hva som foregikk, og at det enten var ufarlig eller uinteressant, og la seg rolig ned igjen som før. Siden Agnes gjerne ville ha katten over til seg, prøvde hun med den samme lyden påny. Men katten reagerte overhode ikke denne gangen.
Hva kan ha foregått i hodet på katten? Alle lydene fra TV-en alarmerte tydeligvis ikke katten. De signaliserte ingen fare. På en måte må de derfor ha vært kjent for katten. Men det var ikke skrapelyden fra neglene mot undersiden av bordplaten. Den lyden hadde den ikke hørt før. Det må ha vært grunnen til at katten raskt åpnet øynene, hevet hodet og så i retning av lyden. Da den etterpå la seg rolig ned igjen og fortsatte dormingen, må den ha skjønt at den fremmede lyden ikke var forbundet med fare eller mulighet for jakt. Det var tydeligvis en lærdom den hadde ervervet seg der og da, siden den straks etterpå ikke reagerte på den samme lyden.
Tre psykologiske forhold må vi se nærmere på: 1) At noe var kjent for katten. 2) At katten må ha skjønt noe. Og 3) At katten hadde lært noe. Hva innebærer dette?
1) Kjennskap beror på sammenligning. Og sammenligning er en form for tenkevirksomhet. Her må katten ha sammenlignet lydene fra TV-en (som er sanseinntrykk) med tidligere lyder som den ikke har opplevd noe farlig med (og som må stamme fra hukommelsen), og som den altså ut fra tidligere erfaring ikke oppfatter som farlige eller interessante.
2) Hva vil det i dette tilfellet si å skjønne eller forstå? At den ukjente lyden ikke signaliserte noen form for fare eller mulighet for jakt, og at denne lyden nå på en måte var blitt uinteressant.
3) En eneste erfaring var tilstrekkelig for katten til å vite at denne lyden ikke varslet fare eller jaktmulighet. Den må ha skjønt at denne ene erfaringen hadde generell gyldighet: Denne lyden ville heller ikke i fremtiden signalisere fare. Derfor var det ikke nødvendig å reagere på lyden den andre gangen.
Hva tyder dette på? At katten har en form for enkel tenkning, at den er istand til å lære gjennom erfaring og til å forstå med en enkel form for abstraksjon. Det hører med til historien at det samme eksperimentet ble foretatt over en uke senere med det resultatet at katten ikke reagerte på den skrapelyden den tidligere hadde reagert så raskt på. Det må vel bety at katten hadde registrert at dette var en lyd den ikke behøvde å reagere på. Det den hadde lært ved det første eksperimentet, «husket» den fremdeles.
Agnes' katt 2
Agnes' katt liker avvekslende å være inne og ute. Når den vil inn, hamrer den med forpotene på glasset i verandadøren. Dette har den lært seg selv, og nå vet den tilsynelatende at det stort sett virker. Når den vil ut, har den to muligheter. Den kan gå ut den samme verandadøren, eller svinge til høyre og gå til husets hovedinngang. Det er ikke tilfeldig hvilken dør den vil ut av. For av og til går den forbi den åpne verandadøren og videre til hovedinngangen, hvor den blir stående til en av oss lukker opp.
Hvordan kan dette forklares? Hva må foregå i hodet
på katten for at den skal ha denne atferden? Hvordan har
den lært seg at døren kan bli åpnet, hvis den
hamrer på glasset i døren? For det første:
Den må ha et ønske om å komme inn. Ut
fra det den gjør inne, må man kunne slutte at ønsket
er knyttet til ett eller flere av disse forhold: Mat og drikke,
varme, noe mykt å ligge på eller kos, for det er tydelig
at Agnes' katt liker kos.
Antagelig har den opprinnelig sett
inn og merket at glasset er i veien. Hamringen med forpotene kan
ha vært en reaksjon på dette - kanskje et forsøk
på å fjerne glasset? Men da døren så
ble åpnet, kan den ha skjønt sammenhengen
mellom hamringen og det at døren ble åpnet. For nå
bruker den åpenbart hamringen som et virkemiddel for å
komme inn. Det gjør den også når forhenget
er trukket for, slik at den ikke kan se inn.
Hva skjer når katten velger hvilken dør den vil
gå ut gjennom? For det første må den vite
at det finnes en dør til når den avslår å
gå ut gjennom verandadøren og går videre mot
den andre døren som den ikke kan se når den
velger vei. Og den må vite hvor denne døren
er. Hva innebærer valgsituasjonen? Den døren den
ser, og som kan være åpen, vil den ikke bruke til
fordel for en dør som den ikke ser, men som den vet hvor
er. Den må altså ha forestillingen om en dør
- en mulighet for å komme ut - som den ikke ser. Men den
vet likevel at døren er der. Det må innebære
en tankemessig forestilling om denne døren, at den
kan åpne seg og gi vei ut. Den må - som nevnt - ha
valgt den ene døren fremfor den andre. Et slikt valg må
bero på sammenligning, hvor det er knyttet vage(?)
forestillinger om alternativenes fordeler og ulemper.
Det hender at katten går til hoveddøren
når den vil ut og finner den stengt. Må den vente
(lenge?) før døren åpnes, hender det at katten
kommer tilbake til oss og mjauer. Vi forstår signalet, og
en av oss reiser seg for å slippe den ut. Da kan katten
snu og gå først til døren, hvor den venter
til vi kommer og åpner den. Dette kan vanskelig tolkes annerledes
enn at katten kommer for å hente hjelp til å
komme ut. Den bruker oss mao som et virkemiddel til å få
et ønske oppfylt. Den må vite sammenhengen mellom
mål og middel, og den gjør samtidig praktisk
bruk av dette virkemiddelet.
Agnes' katt 3
Agnes' katt har for vane å mjaue når den vil ut.
En gang hendte følgende: Katten satt i forstuen da den
mjauet. Jeg var på kjøkkenet - plassert slik at jeg
så katten, og katten så meg. Da den mjauet, begynte
jeg å gå i retning av katten. Det måtte jeg
først gjøre for å nå utgangsdøren
som fra disse posisjonene ikke var synlig hverken for katten eller
meg. Straks katten så meg komme mot seg, travet den raskt
mot utgangsdøren hvor den ventet med snuten tett inntil
døren der dørsprekken ville åpne seg. Jeg
kom da etter og slapp den ut.
Straks katten så meg komme
mot seg, må den ha skjønt at jeg hadde forstått
signalet og at jeg nå var på vei til å åpne
døren og slippe den ut. Dette innebærer åpenbart
at den må ha hatt en forestilling om hva som ville
skje i fremtiden. Hvorfor skulle den ellers trave til døren
i raskt tempo når den så meg komme, hvis den ikke
hadde regnet med at jeg kom for å åpne døren?
Agnes' katt 4
Det er ikke alltid like lett for katten å komme ut når
dørene er stengt, siden den er avhengig av hjelp for å
åpne døren. Nylig hendte dette: Katten var nede og
Agnes - som var alene i huset - lå oppe og hvilte. Katten
hadde ikke sett at Agnes gikk opp, men den kan ha hørt
det. Mens hun ligger der, hører hun et «mjau»
og ser katten stå i døråpningen inn til soveværelset.
Hun skjønner signalet, står opp og går ned
trappen med katten foran seg og videre rett mot den ene ytterdøren.
Agnes åpner døren på gløtt, og katten
smyger ut.
Hva kan ha foregått i kattens
hode? Den må ha hatt et ønske om å komme
ut. Bakgrunnen for ønsket er ikke kjent. Men hva er et
ønske? Er det annerledes hos en katt enn hos et menneske?
Hos mennesket er forestillingen om en behagelig tilstand kjernen
i ethvert ønske. Det er her tale om relativ behagelighet.
Enten vil man vekk fra noe ubehagelig eller oppnå noe som
synes behagelig. Ved nærmere ettersyn ser det ut til at
selve ønsket ikke er verbalt, selv ikke hos mennesket,
selv om tanken på hvordan ønsket kan oppfylles selvsagt
ofte er verbal. Selv om katten ikke kan tenke i ord, kan altså
ønsket være ganske så likt i hodet på
katten som i mennesket.
Men hva med veien for å få
ønsket oppfylt? At katten fant en vei, er åpenbart.
Også at den må ha funnet denne veien gjennom en form
for tenkning som ikke har vært verbal. Hva kan den da ha
tenkt i sitt billedspråk? Den må ha lett for
å finne Agnes for å få hjelp. Å lete innebærer
at man har en forestilling i hodet av det man leter etter.
Det innebærer videre at den må ha skjønt
sammenhengen mellom mål og middel. Målet var den
åpne døren som den kunne slippe ut gjennom. Middelet
var Agnes som måtte finnes og påkalles gjennom et
«mjau». Nå var alt tilrettelagt for å
realisere målet i full fart.
Schäferen så
dobbelt
Meddelt i brev fra Liv Johannson den 12.10.00
«Vår 2 år gamle schäfer (hannhund) var
i stuen da min mors tvillingsøster (enegget) kom inn. Hunden
ble helt fortvilet! Den løp pipende og bjeffende mellom
de to tvillingene (som bl.a. har helt like stemmer). Stakkar -
han kunne selvfølgelig ikke forstå hvorfor min mor
plutselig var blitt til 2! Vi måtte slippe den ut i haven
for å roe den - dette kunne den bare ikke akseptere!»
Det sentrale faktainnholdet for
oss i denne historien er følgende: En hund befinner seg
i en stue sammen med en dame - Livs mor - som den er fortrolig
med. Liv, som dengang var 16 år, og noen andre voksne er
også til stede. Så kommer den eneggete tvillingsøsteren
til Livs mor inn i stuen. Det er en dame hunden ikke har sett
før. Tvillingsøstrene er svært like og har
også like stemmer. Dette reagerte hunden på: Den løp
pipende og bjeffende mellom de to tvillingene som den altså
ikke hadde sett sammen før. Reaksjonen var så sterk
at de måtte slippe hunden ut i haven så den kunne
roe seg ned.
Hva kan ha foregått i hundens
hode? Synet av de to tvillingsøstrene må ha skapt
et problem i hodet på den, hvilket? Hadde den skjønt
at det dreide seg om to forskjellige personer, hadde dette problemet
knapt oppstått. Å se Livs mor sammen med en annen
ukjent person ville knapt utløst noe problem. Slikt reagerer
hunder vanligvis ikke på. Problemet må ha bestått
i at den så to like personer uten at den skjønte
at det var to forskjellige personer - altså samme person
to steder samtidig! La oss i første omgang anta at det
ikke var det ulogiske i denne situasjonen den reagerte på,
men på det uvanlige i situasjonen. Å se noe som uvanlig
beror på sammenligning mellom det som foreligger
(som her er et uvanlig sanseinntrykk) og det vanlige (som her
må være en tankemessig forestilling i form
av bilder, ikke i form av ord). Avviker det foreliggende sanseinntrykk
fra forestillingen om det som er vanlig, oppfattes den foreliggende
tilstanden som uvanlig. Det er altså grunn til å tro
at noe slikt har foregått i hundens hode. Den har en - billedmessig
- forestilling av en vanlig tilstand - nemlig at Livs mor er én
person. Denne forestillingen blir åpenbart sammenlignet
med det den ser, nemlig at Livs mor plutselig er to - en høyst
uvanlig situasjon som den altså mislikte og reagerte
på.
Og dette er et nytt aspekt ved den
uvanlige situasjonen - at hunden åpenbart mislikte den.
Hvorfor følte den et ubehag - for det må den
jo ha gjort? Var det uvisshet om hvem den skulle få mat
fra eller motta ordre fra, slik at den følte seg usikker?
Eller kan det likevel ha vært en logisk sans som fikk den
til å skjønne at noe ikke stemte samtidig
med at den ikke skjønte hva som ikke stemte? Mens
det til en viss grad ser ut til å være mulig å
nærme seg dyrs tankevirksomhet og følelsesliv på
grunnlag av deres atferd, så kan det bl.a. ut fra dette
være vanskeligere å få et begrep om dyrs evne
til å forstå.
Hesten valgte minste motstands vei
Vi skulle på påsketur til Svandalen. Bonden hentet
oss med hest og slede i Saudasjøen. Nede var det lite sne
på den smale kjerrevegen. Men lenger oppe var deler av veien
ennå dekket av sne og issørpe mens andre deler var
bare, slik at grusen kom frem. Det var tydelig at hesten, som
gikk med løse tømmer, prøvde å føre
sleden slik at meiene kom på snøunderlag, hvor det
var mindre friksjon og lasten var lettere å trekke.
Hva foregikk i hestens hode som førte
til dette handlingsmønsteret? Det er åpenbart at
hesten ville gjøre det så lett som mulig for
seg selv. Det hadde den frihet til å gjøre, fordi
den gikk med løse tømmer. Den visste tydeligvis
at det var lettere for den å dra når meiene gled på
sne i stedet for på grus. Antagelig var det en lærdom
som den ikke gjorde av erfaring der og da, men en kunnskap
som den hadde tilegnet seg gjennom erfaring tidligere,
siden den hadde gått denne veien mange ganger før.
Med denne kunnskapen måtte den bare plassere seg selv slik
på veien at meiene i størst mulig grad gled på
sne og is. Og det klarte den da også stort sett å
gjøre. For det første må hesten ha visst
hva den ville. Dessuten må den ha hatt en realistisk
forestilling om sammenhengen mellom mål og middel
samt hvordan den måtte bevege seg selv for å oppnå
det den ønsket. Den må ha visst - eller forstått
- at sleden ble lettere å dra når den førte
seg selv og dermed sleden over på den siden av veien som
var hvit. Og kraften den måtte dra med bekreftet hele tiden
at den valgte riktig.
Fuglen som var på kollisjonskurs med bilen
En dag kom jeg kjørende ned en bakke da jeg så
en liten fugl komme flyvende fra høyre og ut mot veien.
«Her blir det kollisjon» tenkte jeg, «hvis fuglen
ikke endrer kurs.» Men det ble ingen kollisjon for fuglen
endret kurs rett før den nådde bilen, slik at kollisjonen
ble unngått.
Hva kan ha foregått i fuglens
hode? Før vi går inn på det; hva foregikk i
mitt hode? Det kom en tanke i hodet mitt i form av en prognose:
Hvis fuglens og mine bevegelser ville fortsette på samme
måten, ville det bli kollisjon. Må ikke fuglen ha
tenkt noenlunde det samme? Hvis den ikke - gjennom en slags prognose
- hadde sett faren for kollisjon, hvorfor endret den da
retning, slik at kollisjonen ble unngått? At fuglen ikke
tenkte i form av ord, er åpenbart; den kan jo ha tenkt i
form av bilder?
Hva foregikk i hodet på
oksefrosken?
Historien er hentet fra Illustrert Vitenskap nr. 4/2002
Over tusen rumpetroll er bare minutter fra den sikre død når redningen kommer. De har ingen mulighet for å overleve uten vannhullet de er i, et vannhull som langsomt, men sikkert tørker ut i den stekende solen. Og redningen kommer fra froskefar. I løpet av fem timer har han gravet en kanal fra et større vannhull ca 30 cm unna og frem til vannhullet med alle rumpetrollene, slik at de kan svømme i sikkerhet til det større vannhullet.
Hva foregikk i hodet på frosken slik at den gjorde det den gjorde? Illustrert Vitenskap skriver at foreldreinstinktet er imponerende. Men kan instinktet være hele forklaringen? Kan vi resonere oss frem til hva som kan ha foregått i hodet på frosken, for så å vurdere hva av dette som kan være del av et instinkt?
Minst fem timer før kanalforbindelsen var et faktum
- altså før han begynte å grave - må
frosken ha sett og skjønt at noe ville utvikle seg galt
for avkommet hans. Artikkelen sier nemlig at frosken var far til
rumpetrollene, uten å begrunne det nærmere. Hvis det
stemmer, må frosken på en måte ha visst at rumpetrollene
var hans «barn». Men det kan også tenkes at
det ikke var froskens eget avkom. Om han da har trodd det var
hans avkom, eller om han ville redde rumpetrollene uansett, er
uvisst. Det som står fast er, at han ser og skjønner
at noe vil gå galt for svært mange rumpetroll. Han
må dessuten ha følt et slags ansvar for rumpetrollene,
selv om de jo ser ganske annerledes ut enn han selv. Det må
vel være bakgrunnen for at han har sett det som «sin
jobb» å redde dem.
Da frosken fattet sin beslutning,
var det en ca 30 cm bred slamdyne mellom det større vannhullet
og vannhullet med rumpetrollene som holdt på å tørke
ut. Og han må ha hatt en slags forestilling om målet
for prosjektet - å lage en kanal mellom vannhullene, slik
at rumpetrollene kunne svømme over til det større
vannhullet. Dessuten har han kanskje visst at han ville være
istand til å gjøre jobben.
La oss nå plukke ut de psykologiske bitene i denne historien
og se nærmere på dem. Det faktum som foreligger, er
en målrettet og meningsfull handling. Den er så spesiell
at den ikke kan bero på en tilfeldighet. Det betyr at frosken
ikke satte igang dette arbeidet uten grunn. Og grunnen var åpenbart
det som også ble oppnådd, nemlig å redde rumpetrollene.
Denne årsaken ga frosken motivasjon til å gjennomføre
prosjektet. Da frosken begynte å grave, hadde han antagelig
sett at situasjonen var kritisk. For å forstå hans
atferd synes det derfor ikke nødvendig å anta at
han laget en prognose for utviklingen i vannhullet. Så avansert
behøver han vel ikke å ha tenkt. Men han må
ha forstått hva krisen besto i; nemlig mangel på vann!
Dessuten må han ha hatt en forestilling om de to resultatene
av arbeidet hans: nemlig (1) den fysiske kanalen og (2) den adgangen
til mer vann for rumpetrollene som kanalen formidlet.
Hvorfor har frosken sett det som
sin jobb å redde rumpetrollene? Her er det nærliggende
å tenke på instinkt - et program i froskens psyke
som for det første sier at rumpetrollene angår han,
og som dessuten har til hensikt å videreføre egne-
eller artens gener. Men hva av det øvrige han gjorde kan
tenkes styrt av instinkter? At mangel på vann var kritisk,
og at vann var redningen? Alt dette virker såpass prinsipielt
at det kanskje kan styres av standardprogrammer eller instinkter.
Men det spesielle ved den aktuelle situasjonen, at en kanal var
løsningen og hvor han skulle grave? Kan det finnes instinkt
for det?
Det er altså mulig at det meste av det som foregikk i froskens hode, var styrt av instinkter. Men hva er det instinktene styrer? Er det handlingene direkte, eller er det de tankene som i sin tur styrer handlingene? For å knytte instinktprogrammene til den aktuelle virkeligheten, synes det nærliggende at det er tankene instinktene styrer. Det er en selvfølge at det her ikke kan dreie seg om verbale tanker, men tanker i form av anelser, bilder eller lignende; at instinktene altså ikke styrer handlingene direkte. Men at tankene styrer handlingene på en slik måte at det som blir gjort, passer inn i den situasjonen frosken oppfatter med sine sanser.
Anden Donald mister vennen
sin
Bjørg Bråten fra Hanaborg forteller her om anden
Donald på gården hun kom fra.
Anden Donald og hunden på gården var bestevenner.
Men så en dag ble hunden overkjørt og drept. Donald
lette over hele gården uten å finne lekekameraten
sin. Da åpnet de døren til vognskjulet der den døde
hunden lå. Anden gikk inn i vognskjulet og bort til hunden
og nappet i den. Den gikk rundt omkring og oppholdt seg lenge
i vognskjulet. Etter denne hendelsen sluttet anden å lete.
Hva kan ha foregått i hodet
på anden? Anden synes å ha følt et savn.
Det tyder dens oppførsel på som ble tolket som «leting».
Og hva er et savn? For det første innebærer det en
sammenligning mellom en opplevd nå-tilstand og minnet
om en tenkt, lystbetont tilstand. Og sammenligningen - som er
en form for tenkevirksomhet - tilsier at den lystbetonte,
tidligere tilstanden ikke lenger er til stede. Hensikten med letingen
måtte da være å gjenopprette den lystbetonte
tilstanden.
Under oppholdet i vognskjulet må
anden ha skjønt noe. Den må ha skjønt
at den tidligere leken med den tidligere lekekameraten var forbi.
Det kan se ut som om den trengte noe tid for å komme dithen.
Intet i historien sier noe om den følte sorg eller ei -
så det blir et åpent spørsmål. Men savnet
ble tydeligvis fort glemt etter at den straks fant seg
en ny «lekekamerat» i bonden, slik det fremgår
av følgende:
Historien ovenfor har nemlig en
fortsettelse, for nå hadde anden utsett bonden på
gården - Bjørgs bror - til sin nye kamerat som den
fulgte overalt. En dag bonden skulle sette opp et gjærde,
tok han med seg i et klæde alle smådelene som skulle
til. Også Donald var med. Klædet la han utslått
på bakken nær stedet hvor en stolpe skulle settes
ned. Her gikk Donald igang med å «sjekke» alle
smådelene med nebbet - en etter en - til alle var «sjekket».
Da stoppet den, satte seg og «så fornøyd»
ut. Dette gjentok seg ved hver stolpe.
Hva kan her ha foregått i hodet på anden? At den liker
selskap, er åpenbart. Det kan være et sosialt instinkt.
Men hvorfor «sjekket» den alle delene? Var det den
formen for lek som nå var mulig med den nye lekekameraten,
og som den på denne måten kunne ta del i?
Kuene valgte og valgte bort
Det har vært vanlig i mange fjøs å la kuene
stå på bås med betoggulv, eventuelt med halmstrø
på. Noen har spurt seg selv om dette var bra for dyrene
og har satt igang følgende forsøk: I et fjøs
ble det installert forskjellige typer gulv i båsene, fra
hardt betoggulv, slik som tidligere og til et forholdsvis mykt
gulv av gummi.
Så ble kuene sluppet fritt
inn i fjøset, slik at de selv kunne velge bås. Atferden
deres ble hele tiden observert og registrert. Til å begynne
med, mens kuene ennå ikke hadde prøvd de forskjellige
gulvbeleggene, plasserte de seg nokså tilfeldig i båsene.
Men etter hvert begynte de å foretrekke noen båser
fremfor andre; de harde båsene ble valgt bort, og de myke
gulvene ble foretrukket.
Hva kan ha foregått i hodet på
kuene som førte til denne atferden? Ved at de den første
tiden kom inn i forskjellige båser, må de etter hvert
ha oppdaget at båsene var forskjellige på den
måten at noen var mer behagelige å ligge i enn andre.
Dette innebærer opplevelse og registrering av
behag og ubehag, eller sågar grader av behagelighet
eller ubehag. Det innebærer også sammenligning
mellom disse erfaringene; nemlig en sammenligning mellom tidligere
erfaringer, eventuelt mellom erindringen av tidligere erfaringer
og en eksisterende sanse-erfaring. I det første tilfellet
er de tidligere erfaringene lagret i hukommelsen, og dessuten
brukt til styring av handlinger hen mot større behagelighet.
Dette er tenkevirksomhet og ikke instinkt. Og tenkevirksomhet
er også involvert, hvis det er en erindring og et
sanseinntrykk som sammenlignes. Alt i alt kan sies at kuene lærte
av erfaring og gjorde bruk av sin lærdom for å
få det mer behagelig. Kjenner vi oss igjen?
Andemor i nød
NTB/Reuter har fortalt denne historien fra Vancouver, Canada
En andemor var på vei gjennom gatene i Vancouver med ungene sine. Veien gikk over en rist i gaten, og ungene var for små for risten, slik at de falt ned mellom sprinklene og forsvant i dypet. Hva gjorde andemor? Hun hentet hjelp hos en politimann - Ray Peterson - som var på patrulje i nærheten. Han skjønte ikke hvorfor det kom en and og nappet han i buksebenet. Han ble ikke kvitt den, selv om han skubbet den unna, så anden var riktig innpåsliten. Med politimannen etter seg gikk anden tilbake til kummen med ungene, hvor den la seg ned. Politimannen skjønte sammenhengen, fikk fatt i en kranbil som fjernet kumristen, slik at andungene kunne hentes opp med et dørslag - en etter en. Så vagget andemor og de åtte ungene videre til en dam i nærheten.
Hva må ha foregått i andemors hjerne for å
skape et slikt handlingsmønster? Hun må ha hørt
at ungene var i live. At de måtte reddes tilsa antagelig
hennes morsinstinkt. Men hun må ha skjønt
at hun ikke kunne redde ungene selv, og at hun måtte ha
hjelp. På en måte må hun ha spurt seg
hvor hjelp kunne hentes. Av en eller annen grunn falt valget på
politimannen - kanskje var det tilfeldig, kanskje var han nærmest.
Det sier historien ikke noe om. Altså gikk hun dit med den
hensikt å hente hjelp for å redde ungene, tilsynelatende
ut fra den tro at han kunne hjelpe. Hvordan kommuniserer
en and med en politimann? Man napper i buksebenet til han skjønner
at noe er galt og følger etter. Andemor må ha vurdert
situasjonen riktig og gjort de riktige tingene - på en måte
sett sammenhengen mellom mål og middel. For handlingen
førte til det ønskede eller tilsiktede resultatet.
Det er vanskelig å se hvordan
et slikt handlingsmønster kan oppstå uten en psykisk
aktivitet i hjernen som antydet ovenfor. Og da har vi utelatt
de følelsesmessige sidene av saken: Andemor har «tenkt
og handlet rasjonelt» på tross av at hun må
ha hatt et sterkt emosjonelt engagement. I den stressede situasjonen
hun befant seg i, «mistet hun ikke hodet».
At den tenkning og den forståelse
som må ha foregått i andemors hode, ikke har vært
verbal, er innlysende. Vi er så vant til å knytte
tenkning og forståelse til verbale aktiviteter i hjernen,
fordi det vanligvis er slik vi mennesker tenker og forstår.
Men tenkning og forståelse kan også skje på
annen måte, for eksempel ved bruk av bilder som stammer
fra tidligere sanseinntrykk. Og det er vel slik vi må tenke
oss at andemor og mange andre dyr tenker når de løser
sine problemer.
Disse små og enkle eksemplene tyder på at dyr har en psykisk aktivitet som er langt mer avansert enn det man vanligvis regner med. Det synes også å være en logisk konsekvens av utviklingslæren som i det store og hele viser at det stort sett bare finnes gradvise overganger fra våre forgjengere og til oss mennesker.
***
Til hovedsiden Til innholdsfortegnelsen Til litteraturoversikt