10 HVORDAN PASSER ET SLIKT VERDENSBILDE INN I VÅR TID?
Meget av innholdet i modellskissene som er utviklet i denne
boken, faller utenfor det som idag er anerkjent vitenskap. Det
ligger i sakens natur. Boken tillater seg for det første
å anerkjenne fenomen som ekte, selv om de ikke er vitenskapelig
"bevist". Jeg har dessuten tillatt meg å se på
begrensningene til det vitenskapelige bevis: Det må finnes
realiteter som er av en slik natur at de ikke kan bevises med
de tilgjengelige og anerkjente vitenskapelige metodene. Mange
forskere er idag enige i det, heldigvis. Mange av dem har funnet
hverandre i såkalte nettverk med stor internasjonal utbredelse.
Dessuten skaper ikke bevis realiteter. Jorden var rund også
dengang alle var overbevist om at den var flat - før det
ble bevist at den var rund. Men noen erkjente at Jorden var rund
lenge før bevis forelå. Slik går det også
idag (selvsagt) an å erkjenne noe som reelt, selv om det
ikke er bevist. Og hensikten med denne boken har vært å
prøve å erkjenne nye realiteter, ikke å bevise
dem.
Bokens metode har vært logisk tenkning ut fra observerte
fenomen. Forskning vil følge etter og bekrefte eller avkrefte.
Det vil alle de sette pris på som er glad i realiteter fremfor
bekreftelse av egne meninger. Men det å bli støttet
av ny forskning i sitt syn er selvsagt ingen ulempe.
De som henter kunnskep i religionsbøker, er splittet i
forskjellige religioner og sekter. De som henter kunnskap i vitenskapelige
bøker, oppdager at også vitenskapen ofte er delt
i retninger eller skoler som bygger på hver sine teorier
som tilhengerne tror på. De som på den annen side
lærer av naturen uten å være forutinntatt og
prestisjebelagt, blir automatisk koordinert i sine synspunkter
av det som eksisterer. Dette kan snus om, slik at sammenfallende
synspunkter som ikke er koordinert på annen måte enn
gjennom forståelse av observasjoner, kan indikere at synspunktene
kan bero på noe som er reelt.
Det merkelige med mange sider ved hypotesene våre i denne
boken er at de harmonerer bra med mye av det paranormale erfaringsmaterialet
som finnes spredt over hele verden, og som har den påfallende
egenskapen at det stort sett er sammenfallende uten en organisert
koordinerende instans. Kanskje betyr det at det er koordinert
av naturen selv, av det som er? Modellen synes derfor egnet
til å bringe religion og vitenskap nærmere det som
er, og derved nærmere hverandre.
Svakheter ved gjeldende oppfatninger
Næringslivet er presset av konkurranse og utvikler en enorm
oppdateringsaktivitet i retning av bedre prosesser og produkter.
Samfunnet er derimot enormt bevarende på områdene
verdensanskuelse, menneskesyn og mange av de øvrige tema
i denne boken. Det er mindre enn femti år siden man i en
liten melding i en avis (i utlandet) kunne lese at den katolske
kirken nå hadde "godtatt" at Jorden var rund!
Det illustrerer noe av tregheten i utviklingsprosessen i samfunnet
på disse områdene.
Selv om tilværelsen og mennesket stort sett er de samme
som for hundrevis av år siden, vil det være et behov
for å oppdatere vårt syn på alt sammen så
lenge vi ikke har den fulle og hele sannhet. Altfor lett bli dette
faktum tildekket ved at manglende viten og innsikt blir erstattet
med meninger og "tro". Disse identifiserer man seg med,
selv om de i betydelig grad må være illusjonære.
Vi kan her ikke gå inn på de enkelte svakhetene som
finnes i gjeldende oppfatninger, men nøye oss med å
si at slike må være til stede bl.a. av de grunnene
som er nevnt ovenfor. Noen av svakhetene vil bli eksponert mer
i detalj når vi i det følgende behandler behovene
for oppdateringer.
Behov for oppdateringer
Sammenholdes de hypotensene som vi på grunnlag av frontforskningen
har kommet frem til, med gjeldende oppfatninger, avtegner det
seg et stort behov for justering av de "offisielle"
syn på en rekke områder. La oss se på noen av
dem.
Forestillingen om et univers som består av atskilte deler
som eksisterer mer eller mindre uavhengig av hverandre, synes
ikke å være holdbar, da en rekke sammenhenger og avhengigheter
er påvist, slik som opprinnelsen, gravitasjonen, ikke-lokalitet,
vakuum, bevissthet med videre. Ja det som ser ut til å være
atskilte ting, kan vise seg å være forskjellige aspekter
av én og samme overordnete virkelighet.
Det finnes intelligens i universet, også andre steder enn
i menneskesinnet. Ja universet synes å være gjennomsyret
av bevissthet, selv om den har "gjemt seg" godt. Det
kan se ut til å være et prinsipp for bevisstheten
i vårt univers å holde seg skjult, men den objektive
forsker kan kanskje finne den likevel?
Det er åpenbart at neo-darwinismen ikke stemmer, selv om
det er den teorien vi presenterer for barna våre i skolebøkene.
Det finnes idag intet grunnlag for å hevde at livet har
oppstått i en "ursuppe". Og som vi har sett, kan
det ikke stemme at artene i sin helhet har utviklet seg gjennom
tilfeldige forandringer i arvematerialet i kombinasjon med naturens
utvalg.
En rekke parapsykologiske fenomen er reelle. Noen av dem er
tilgjengelige for vår tids forskning. Og dokumentasjon foreligger,
slik at det allerede nå finnes tilstrekkelige holdepunkter
til å ta konsekvensen av disse fenomenes eksistens. Det
kan bl.a. få følger for legevitenskapen, psykologien
og for forståelsen av materiens natur.
Introspeksjon er mulig, og mennesket har mulighet for å
lære seg selv å kjenne på denne måten.
De intellektuelle og emosjonelle konsekvensene av slik selv-innsikt
vil bringe psykologene og psykologien et stort skritt videre fremover.
Den vil utøve en harmoniserende effekt på alle dem
som lar selv-innsikt ved introspeksjon bli en del av livet. Problemet
er å få denne form for selv-innsikt inkorporert i
psykologien, i barneoppdragelsen og vår kultur.
Dette viser at det er behov for å oppdatere vårt syn
på naturen og på oss selv, med tilhørende konsekvenser
for vitenskap, undervisning og politikk på flere felter.
Dessuten er det åpenbart behov for en ny reformasjon, denne
gangen også av den lutherske kristendommen. Vi har ganske
enkelt et urealistisk syn på mennesket, på livet,
på materien, på universet og på det som ligger
hinsides vårt materielle univers.
Kirken må oppdatere seg, og vil da finne ut at parapsykologien
og et ajour-ført menneskesyn vil kaste nytt lys over en
rekke fenomen i bibelen som man idag ikke skjønner. Humanetikerne
vil måtte innse at store deler av grunnlaget for deres livssyn
mangler. De på venstre- og høyresiden i politikken
som dyrker det materielle og det behagelige, vil måtte oppdage
at det kan foreligge andre, og mer vesentlige meninger med dette
livet.
En videre konsekvens av det vi har sett langs erkjennelsens grenseland,
er at selvmord ikke kan være noen løsning på
livets problemer. Livet går videre i finstofflig form. Og
sålangt vi har kunnet se, beholder psyken sitt innhold.
Vårt syn på provosert abort må nødvendigvis
også bli berørt av det vi her har kommet frem til.
Det ser ut til at vi lever i en meget større sammenheng
enn vi vanligvis antar, og med et langt større ansvar.
Følger vi Ornsteins tanker (59), kan legevitenskapen også
dra nytte av slik nytenkning: "Vi forsøker å
kontrollere kroppsproblemer utenfra i stedet for å forsøke
å ta i bruk individets egen innebyggede kapasitet til selvregulering.
Vi har nesten glemt at det er mulig for pasienten selv å
lære at de kan senke blodtrykket direkte." Kan vi snart
forvente at legen foreskriver feedback-programmer i stedet for
medisiner?
Rent generelt kan vi si at et justert syn på mennesket,
livet og tilværelsen nødvendigvis vil få konsekvenser
for hvordan vi oppfører oss, og hvordan store og små
samfunn fungerer. Men vil man forholde seg rasjonelt til slik
ny informasjon? Er menneskene rede til å gå igang
med en slik oppdatering? Neppe, for innsikt behøver ikke
være behagelig i første omgang. Og spørsmålet
er da om vi søker det sanne eller det behagelige? Det er
det stor forskjell på. Realitetene spør oss ikke
om de passer oss. Det som er, er slik det er, uavhengig
av hva vi sier eller mener, uavhengig av om vi synes om det eller
ei. Sålenge vi søker det behagelige og ikke det
reelle, står vi i fare for å lure oss selv. Derfor
vil altfor mange være interessert i å fortie. Og det
vil man antagelig forsøke å gjøre i første
omgang. Konsekvensene av å oppdatere seg vil være
så vidtrekkende at mange vil skyve det hele til side, benekte
eller latterliggjøre de nye tankene. Vil man mot formodning
ikke lykkes med det, er det mobbing, svartmaling, utstøtning
som står for tur. Inkvisisjonens ånd er ikke død,
selv om virkemidlene ikke lenger er så blodige.
Det forhold at samfunnet er så lite villig til å oppdatere
slike spørsmål, har gitt grobunn for et konglomerat
av "alternative" syn på en rekke spørsmål.
De som er imot slike strømninger, har puttet alt i en sekk
og kalt det "new age". Men selv om "new age"
med rette setter spørsmål ved en rekke utviklingstendenser
i vår tid, kan den ikke være svaret på våre
behov for innsikt. Man måtte i så fall kvitte seg
med en masse fantasteri. Mye tyder på at disse strømningene
er mer på jakt etter psykologisk trygghet enn innsikt.
Og hva med "vitenskapen"? Hvor saklig forholder vitenskapens
menn og kvinner seg til impulser som ikke kommer fra deres eget
miljø, til en bok som sier at de leter etter noe de aldri
vil finne, fordi de leter på feil grunnlag og med instrumen-ter
som ikke kan fange mye av det som eksisterer? Mye kunne vært
avklart hvis man hadde samarbeidet og var interessert i realiteter
i stedet for bekreftelse av egne meninger. Oppdatering består
i to ting, å slippe ny erkjennelse innpå seg, og å
ta konsekvensene av det. På begge felter er etterslepet
stort.
11 ETTERORD
Da jeg begynte på denne vandringen, hadde jeg ingen anelse
om hva jeg skulle møte på veien. Ja jeg var ikke
engang sikker på at jeg skulle komme igjennom alt stoffet,
profilere det og foreta det store antall tankekoblinger som har
vært nødvendige for å se de forskjellige ting
i sammenheng. Jeg leste, tenkte og skrev primært for meg
selv, av egen interesse, for å få svar på spørsmål
som var vesentlige for meg. Jeg fant mer enn jeg hadde drømt
om. Forskningsfronten på en rekke områder overrasket
meg. Og det å se forskjellige ting i sammenheng har gitt
mer enn jeg til å begynne med trodde. Troen på at
det ved en slik fremgangsmåte lå interessante ting
og ventet, har vist seg å være berettiget. For min
egen del er jeg derfor ganske tilfreds med det jeg har funnet.
Som nevnt, har hensikten aldri vært å overbevise noen
om noe. Derimot håper jeg at leseren som har vært
så åpen for nye tanker og så utholdende at hun/han
har fulgt meg til veis ende, også har fått en del
impulser som det vil være bryet verd å arbeide videre
med.
Som antydet i innledningen, kan det tenkes at teksten gir inntrykk
av å være mer konkluderende enn det som er ment. Å
"pepre" teksten med altfor mange tviler og forbehold
har vært lite praktisk. I virkeligheten har jeg ikke ønsket
å trekke noen endelige konklusjoner, kanskje bortsett fra
noen ganske få. Til det vet vi for lite, har vi for lite
sikker informasjon. Vi må aldri glemme at vi hele tiden
er underveis. Det som foreligger som nye hypoteser, er da
heller ingen "lære" eller "tro". Jeg
er interessert i å oppdatere synspunktene straks det foreligger
ny, bedre og tilstrekkelig pålitelig informasjon om fakta,
og straks jeg oppdager feilslutninger eller ubrukte koblinger.
Impulser i denne retningen fra leseren vil bli mottatt med takk.
Kanskje kan boken gi impulser til forskning som kan bidra til
å bekrefte eller avkrefte noen av de tankene som er presentert
her. I begge tilfeller vil det være et skritt videre i riktig
retning, mot bredere og dypere erkjennelse av livet, universet,
tilværelsen, oss selv. Her i denne boken har vi bare gjort
noe av grovarbeidet. Vi trenger forskning, helst reproduserbare
eksperimenter. Desverre har jeg ikke kunnet utrede hvor og hvordan
slike eksperimenter skulle gjennomføres. Men det første
skrittet måtte være å finne frem til de forskningsmulighetene
som finnes og hvilke som synes mest "matnyttige".
Til LEG - Innhold | Til LEG - Tillegg, Parapsyk. begr. |