9.4 Hvordan blitt slik?
Ovenfor har vi laget en slags modellskisse av hvordan naturen - i videste betydning - kan være. En gjenganger ved studiet som har ført oss frem til denne modellen, er hvor utrolig komplisert og samtidig velordnet denne naturen er. Avslutningsvis vil vi spørre oss hvordan alt dette kan ha oppstått.
Hva er genuint opprinnelig?
Det synes å være på det rene at vårt univers
har hatt en begynnelse. Da intet kan frembringe seg selv, må
av alt som eksisterer noe være opprinnelig, og noe annet
må være en følge av det opprinnelige. Det som
har eksistert opprinnelig, må altså ha gått
inn i en selvbefruktende prosess, fordi intet utenfra har kunnet
innvirke på det, fordi noe slikt per definisjon ikke finnes.
Hva kan være genuint opprinnelig av alt som er beskrevet
i denne boken? En egenskap ved det genuint opprinnelige må
være at det kan frembringe det som ikke er genuint opprinnelig.
Denne tankerekken har imidlertid et svakt punkt, fordi man enten
kan tenke seg at alt som eksisterer, er like opprinnelig, eller
at det opprinnelige var de betingelsene som var til stede da universet
ble til. Jeg har ikke funnet noen som mener at alt er like opprinnelig.
Man regner jo med at rommet og tiden oppsto sammen med universet.
Vi har også sett at noe er styrende og noe blir styrt. Når
alt ikke er like opprinnelig, virker det rimelig at det styrende
er mer opprinnelig enn det styrte. Ved slike drøfinger
må vi vel også spørre om det genuint opprinnelige
kan gå til grunne. Et resonnement fører oss frem
til å anta at alt ikke er like opprinnelig. Hva kan da ha
vært først? Blant alt det vi har behandlet, har vi
funnet følgende mulige "kandidater":
- energi
- urstoff
- naturlover
- tid
- rom
- bevissthet (med sin intelligens og kreative evne)
- informasjon
Er det slik at energien i universet er lik null, at det mao.
finnes positiv og negativ energi, er det vanskelig å se
at (denne type?) energi kan være genuint opprinnelig. Energi
kan da "lages" ved å "spalte" intet
i positiv og negativ energi. Men "oppskriften" på
denne energifremstillingen er ikke kjent. Andre forskere synes
derimot å regne med at energi er genuint opprinnelig. Da
stoff og energi må antas å være synonymer på
alle plan, gjelder disse tankene også for "urstoff"
og stoff/materie av alle fortettningsgrader. Men vi foretrekker
å se det slik: Universet er under utvikling og ser hele
tiden ut til å ha vært det. Utvikling betyr forandring,
og forandring er ikke mulig uten energi. Det må bety at
en form for energi må ha vært opprinnelig. I tillegg
kan energi kanskje være frembragt ved deling i positiv og
negativ energi? Finnes da tre typer energi utenom de omformete
variantene, nemlig ur-energi + "laget" positiv og negativ
energi?
Fysikernes naturlover, tid og rom, slik vi kjenner dem, skal ha
oppstått sammen med universet. De kan derfor ikke være
genuint opprinnelige. Det synes ikke å forhindre at det
kan eksistere overordnete naturlover og andre former for tid og
rom som kan ha vært genuint opprinnelige. Å si at
tid oppsto samtidig med det store smellet, synes å innebære
en selvmotsigelse. For det må jo være tillatt å
spørre om det fantes noe før smellet. En slik gigantisk
hendelse kan vel ikke bare skje uten årsak og ut av intet?
Og fantes det noe før smellet, så antyder ordet "før"
at en form for tid også må ha eksistert før
smellet. Tilbake står bevissthet og informasjon. Og som
vi har sett, synes de i våre sammenhenger å opptre
som et to-spann som sammen og i våken tilstand utgjør
en intelligent psyke.
Det genuint opprinnelige ser ut fra dette ut til å være
en form for rom og tid, en ur-energi samt to-spannet bevissthet
og informasjon. Alt annet som eksisterer, må være
"laget" av det genuint opprinnelige. Spørsmålet
blir da hvordan disse elementene kan ha innvirket på hverandre.
Jeg må innrømme at det var et spesielt øyeblikk
da jeg plutselig ble klar over at mine studier hadde ført
meg frem til noe jeg dro kjennsel på; en moderne formulering
av noe meget kjent og meget gammelt: I begynnelsen var informasjon.
Og informasjon var hos bevissthet. Og informasjon var bevissthet.
Kan det være slik det henger sammen? Og hva ville det innebære?
Med bakgrunn i vår vandring langs erkjennelsens grenseland
som nå nærmer seg slutten, stiger en noe klarere og
mer logisk anelse frem: Et bilde av en prosess som kanskje kan
bringe oss et lite skritt nærmere en forståelse av
det helt opprinnelige.
Denne anelsen går ut på at en slags potensiell bevissthet
i tidenes morgen kan ha vært en egenskap ved det tomme rom.
Med det tomme rom er da ment den type tomt rom som forelå
før vårt materielle univers og finstofflige verdener
ble til. Et tomt rom med egenskaper som kanskje, (eller nødvendigvis?)
avviker noe fra det tomme rom i vår (materielle) begrepsverden,
og som i likhet med dette heller ikke var helt "tomt".
Langsomt, nesten uendelig langsomt våknet den potensielle
bevissthet til bevissthet ved at det, ved ur-energiens vibrasjon,
oppsto spor av informasjon som bidro til å gjøre
den potensielle bevisstheten bitte lite grann bevisst. Dette førte
i sin tur til nye spor av informasjon som bidro til å gjøre
den langsomt oppvåknende bevisstheten bitte lite grann mer
bevisst osv. Slik kan rudimentær informasjon over enorme
tidsrom ha frembragt rudimentær bevissthet. Og slik kan
det tenkes at rudimentær bevissthet har frembragt spor av
ny informasjon, slik at bevisstheten ble litt mindre rudimentær.
Slik ble den potensielle bevissthet som en (opprinnelig) egenskap
ved det opprin-nelige "tomme" rom, seg bevisst. Den
ble seg bevisst i et meget langsomt og langsomt akselererende
tempo, i en slags selvbefruktende prosess. Derved ble det tomme
rommet fylt av oppvåknende bevissthet med alle dens egenskaper
samt informasjon. Det opprinnelig tomme rommet med sine opprinnelige
egenskaper ble fylt av alt dette i en irreversibel prosess. Med
tiltagende bevissthet oppsto muligheten for bevisst, villet initiativ
i tillegg til det fysiske initiativ knyttet til den opprinnelige
energien.
Ser vi litt nærmere på dette, synes det klart at ethvert
selvutviklende system ved begynnelsen må ha minst to aspekter
som innvirker på hverandre til en felles utvikling. Prosessen
involverer informasjon og energi. Den antydete utviklingen av
universet ovenfor passer inn i denne generelle modellen det er
ur-energi som driver prosessen. De to aspektene er informasjon
og den potensielle bevissthet, hvor det er informasjon som omgjør
den potensielle bevissthet til aktuell, det vil si oppvåknende
eller våken bevissthet. Og prosessen innebærer en
oppvåkning av bevissthet med alle dens egenskaper samt skaping
av informasjon. Modellen skaper en bro mellom fysikk og ånd.
Det er ikke kjent at det eksisterer andre dualiteter med et tilsvarende
utviklingspotensiale.
Er ur-energien et aspekt ved bevissthet, blir "bevissthetens
kreativitet" og "energi som former seg selv" -
to begrep vi har diskutert tidligere - overensstemmende. Kanskje
begrepet nødvendighetens kraft blir et tredje uttrykk for
samme sak? Og hva med den universelle prosessens bevegelse og
retning? Vil den så og si automatisk være hensikten
eller meningen med alle ting i den totale, universelle prosessen
som per definisjon ikke får noen impulser utenfra?
Tillater vi oss å tilskrive denne universelle bevisstheten
de egenskapene som vi har analysert oss frem til for vår
egen bevissthets vedkommende, får det en rekke konsekvenser.
(Denne antagelsen er ikke helt ubegrunnet, siden vår bevissthet
nødvendigvis må være nær beslektet med
den opprinnelige, fordi vår bevissthet må være
utgått av den opprinnelige.) Konsekvensene kan i knappe
ordelag formuleres til å være: et (mor-)univers
fylt av intelligens, kreativitet og harmoni, fordi intet i utgangspunktet
kan være i motsetning til sitt genuine opphav.
Hvordan kan det som er, være
blitt slik?
Hva er da et "sannsynlig" bilde av hvordan det som nå
eksisterer har oppstått med utgangspunkt i det genuint opprinnelige?
Her åpner seg et stort og utilgjengelig område. Det
vi med rimelighet kanskje kan anta er at den opprinnelige bevissthet
med sin intelligens og kreative evner måtte ha et slags
genuint ønske om å utforske og gjøre bruk
av sine evner. Men fra vårt perspektiv må vi bare
se tilbake og spørre:
Fantes noe før vårt univers ble til? Forskere utelukker
ikke den muligheten. Noen sier at vårt univers kan ha oppstått
som en "vakuumboble" i et annet, og da nødvendigvis
mer opprinnelig univers. Andre sier at universet kan ha oppstått
ved at et enormt, usynlig energihav har "skvulpet" over.
Det kan derfor se ut til at et annet, og mer opprinnelig univers
og/eller et enormt energihav allerede eksisterte da vårt
univers oppsto. I tillegg antar vi at det genuint opprinnelige
eksisterte på det tidspunktet, da det synes utenkelig at
det noengang skulle kunne forsvinne. Vi regner derfor med at det
genuint opprinnelige eksisterer fremdeles, eventuelt i en noe
annen form. Det synes også utenkelig, og ingen har - sålangt
jeg har kunnet registrere - sagt at et eventuelt mor-univers eller
et energihav som "sto fadder" til vårt univers,
skulle ha forsvunnet i mellomtiden. Vi må derfor regne med
at de eksisterer fremdeles, hvis de eksisterte da universet vårt
ble til. Det er vel dette vi fra vårt ståsted har
mulighet for å si om betingelsene som kan ha vært
til stede da universet ble til.
Hva kan dette bety for tilblivelsen av "ingrediensene"
i vårt univers som er materie, antimaterie, skyggestoff,
fysikkens naturlover, naturlover på andre områder,
liv, bevissthet, informasjon, psyke, intelligens, kreativitet?
Intet av dette synes å være "originalt",
fordi kompetansen og "råvarene" for å frembringe
det kan ha vært til stede på forhånd.
Hva med den finstofflige verden? Vi har sett at det materielle,
ut fra forskjellige innfallsvinkler synes å være illusjonært.
Da det finstofflige dessuten synes å være bærer
av visse styrende funksjoner i den materielle verden, drister
vi oss til å antyde at det finstofflige kan være mer
opprinnelig enn det materielle. Kan det bety at et eventuelt mor-univers
var og er finstofflig? Da vi har kommet frem til at livsformene
i den materielle og den finstofflige verden må være
forholdsvis parallelle, er det kanskje mulig å antyde at
vår materielle verden på mange måter er en fortettet,
materiell utgave av den finstofflige? Materiens rom-tid kontinuum
ble kanskje til i et finstofflig rom-tid kontinuum med andre kvaliteter.
Kanskje kan tiden her kalles imaginær i samsvar med det
matematikken tilsier? Og det at kjent matematikk takler dette
forholdet og behandlingen av grenseflatene mellom to univers,
kan kanskje antyde at alle dimensjonene er større enn 10-33
cm?
Men det genuint opprinnelige i tilværelsen må selvsagt
også være genuint opprin-nelig for den finstofflige
verden. Vår materielle verden og den finstofflige må
altså ha samme opprinnelse. Vår antagelse at det genuint
opprinnelige er energi, informasjon og bevissthet tilsier at de
også kan ha vært genuint opprinnelige for en finstofflig
verden.
Som vi har sett, må det opprinnelige være del av det
totale systemet. Det kan ikke stå utenfor. For det opprinnelige
må ha en relasjon til alt som er utgått fra det opprinnelige,
og vise versa. Og alt som er utgått må ha en innbyrdes
relasjon, en slags "søsken-relasjon". Slik henger
alt sammen og utgjør i bunn og grunn et udelt hele, selv
om mange deler av denne helheten presenterer seg som relativt
autonome størrelser. Dette stemmer bra overens med tidligere
erkjennelse: (1) At universets materie utgjør en udelt
helhet. (2) At bevissthet i alle dens former synes å være
nær beslektet, kanskje sågar av samme "stoff".
Og det at menneskets psyke kan påvirke materien og vise
versa sier oss (3) at det sågar må være en forbindelse
mellom bevissthet og materie.
Mange vil finne dette helt absurd. De bør spørre
seg om de finner det absurd ut fra det som foreligger av fakta
eller ut fra fordommer. Men vi er faktisk i godt selskap med slike
tanker og minner om Hoyle's bok, "Det intelligente univers".
Og Bohm ser i sin teori bevissthet og psyke som del av den innfoldete
orden.
9.5 Videre utvikling eller
ved veis ende?
Vi har erkjent universet som et univers i utvikling, en utvikling
som har skjedd over enorme tidsrom, og hvor kanskje også
"naturlovene" tar del i utviklingen. Er utviklingsprosessen
igang ennå, eller er vi ved veis ende? Hvilke typer utvikling
har vi truffet?
Det fysiske universets ekspansjon går videre enten uten
ende, eller til et vendepunkt hvor utvidelsen snur og blir til
en kontraksjon. Det synes forskerne stort sett å være
enige om. Livets utvikling på Jorden har gått gjennom
et enormt antall arter som stort sett er blitt mer og mer utviklet,
og hvor mennesket i øyeblikket "kroner verket".
Ved å se reinkarnasjonsfenomenet i sammenheng med utviklingen
av artene kom vi frem til at det kan foregå en parallell
utvikling i den finstofflige verden.
Utviklingen har gått svært langsomt etter våre
tidsbegreper. Med de små tidsrom vi overblikker, er det
derfor vanskelig å si om denne prosessen fortsetter, eller
om vi er ved veis ende. Hvis den skulle fortsette, er det også
vanskelig å si om den vil gå videre i samme retning
til et slags "supermenneske", eller om vi sågar
må regne med en degenerering, fordi mekanismene som har
ført utviklingen fremover, kan være blitt endret
gjennom menneskelig aktivitet. Moderne genteknologi kommer også
inn med den tyngde menneskene selv "bestemmer".
I vår modell er også antydet en utvikling som kan
ha funnet sted i uminnelige tider, en utvikling mot stadig våknere
bevissthet, hvor bevissthet og informasjon befrukter hverandre
gjensidig. Er den prosessen, hvis den virkelig har funnet sted
avsluttet, eller pågår den ennå etter samme
mønster, eventuelt med et utviklingspotensiale uten ende?
Det kan i så fall bety at bevissthet ikke har noen form
for kapasitetsbegrensning, verken når det gjelder type informasjonsbærer,
mengden informasjon eller dens kompleksitet. Ved slutten av vår
vandring må vi konstatere at bevisstheten - som vi alle
bærer i oss - synes å være det mest gåtefulle
i hele universet. Uten bevissthet ingen glede, ingen smerte, ingen
kjærlighet, ingen kreativitet, ingen opplevelse, ingen innsikt
- intet bevisst liv. Bevisstheten synes å være uten
grenser, som et endeløst hav. Av dette havet kan man hente
ut en dråpe, og derved gjøre bevissthet individuell.
Det ser ut til å skje ved hjelp av materie av forskjellige
finhetsgrader som er formet til komplekse legemer. Under visse
forutsetninger kan dråpen som forlot havet, igjen oppnå
kontakt med sin opprinnelse. I alt dette synes det å være
en utviklingsprosess. Og vi selv og vårt univers er inne
i denne proses-sen. Hvor kommer den fra? Og hvor fører
den hen? Det er spørsmål som, bortsett fra vage anelser,
blir stående ubesvart ved slutten av vår vandring
langs erkjennelsens grenseland.
9.6 Kritisk vurdering
Vi har i denne boken tatt utgangspunkt i vitenskapens siste
resultater, i den grad vi har hatt tilgang til dem, samt egne
observasjoner og erfaringer. På dette grunnlaget har vi
resonert oss frem til mulige forklaringer og sammenhenger uten
hensyn til aksepterte meninger i samfunnet på disse områdene.
Denne form for ubundet tenkning har ført oss frem til uvanlige
synspunkter på en rekke områder. At noe er uvanlig,
behøver ikke å bety at det er feil. På den
annen side mener vi selvsagt ikke at det ligger noen form for
"endelig sannhet" i det vi har kommet frem til. Det
kan likevel være interessant å spørre: Hvilke
sterke og svake sider synes våre modeller eller hypoteser
å ha?
Vi har kommet frem til skissen av et slags verdensbilde og menneskesyn
som ikke står i strid med erkjent virkelighet. Det må
være en styrke at hypotesene er svært omfattende og
- så langt vi kan se - likevel setter alle delene i relasjon
til hverandre uten vesentlige selvmotsigelser. Dessuten har modellene
på flere steder gitt grunnlag for å forklare fenomen
som det forligger ganske mange beretninger om, men som vi likevel
ikke har godkjent som realiteter. Det må også være
et pluss når vi ut fra vår forståelse kan forklare
fenomen som "vitenskapen" finner paradoksale.
Svakheter ved det vi har kommet frem til, kan ligge på flere
steder: De kan ligge i faktamaterialet, i forståelsen av
det og i resonnementene. En svakhet må det dessuten være
at vi flere ganger har foretatt dristige tankesprang. I tillegg
skulle vi gjerne hatt tid og anledning til å studere forskningsfronten
enda grundigere og mer oppdatert. Det er et problem enhver forfatter
av et så bredt anlagt arbeid vil møte. For i det
hele tatt å bli ferdig, må man på et gitt tidspunkt
sette strek for ytterligere studium og oppdateringer av faktaopplysninger.
Det ligger dessuten i sakens natur, og er selvsagt en svakhet
at tanker som gjelder "tidenes morgen" ikke kan være
mer enn anelser.
Men for å være meget nøkterne og ærlige: Etter så meget forskning vet vi, mennes-keheten, ikke hvordan livet oppsto på Jorden. Vi vet ikke hvordan livet har utviklet seg. Vi kjenner ikke tidens og rommets natur. Og bevisstheten synes å være den største gåten. Likevel kom vi frem til at universet er gjennomsyret av bevissthet og intelligens. Dette virker overraskende, siden det er forskjellige former for materie som mest møter sansene våre i det daglige og i meget av forskningen. Har vi tatt grundig feil, leter vi feil, eller har denne bevisstheten og intelligensen bare gjemt seg godt? Og hvis det er slik, hvorfor har den gjort det?
9.7 Hva sier andre, tverrfaglige
teorier?
Det foreligger ikke så mange tverrfaglige og bredtfavnende
teorier eller hypoteser. Men det foreligger noen. Og det kan være
interessant kort å se hva fire av dem går ut på,
så kan leseren vurdere i hvilken grad de harmonerer med
det vi har kommet frem til.
Det kan vel ikke kalles en helhetlig teori, men mer en tenkemåte
det som har dominert undervisning, naturvitenskap, medisin, media
og samfunnet generelt i flere generasjoner. Det er en kombinasjon
av flere delteorier som på en måte supplerer hverandre
uten å komme i konflikt med hverandre. Et stort antall forskere
på de forskjelligste fagområder tenker i disse baner.
Vi har behandlet delteoriene tidligere: Det materialistiske synet
på universet, hvor begynnelsen til alt vi kjenner, dateres
til et stort smell for ca. 15 milliarder år siden. Alt som
har skjedd siden, skal være en konsekvens av det som skjedde
på dette fjerne tidspunktet. Livet på Jorden oppsto
tilfeldig, dvs. uten plan ad kjemisk-fysisk vei i en ursuppe,
og utviklingen av livsformene har skjedd gjennom tilfeldige forandringer
i arvematerialet i kombinasjon av virkningene av naturens utvalg.
Ifølge dette synet er bevissthet og psyke en ren følge
av kjemisk-fysiske prosesser. Og ekte, parapsykologiske fenomen,
mener man, eksisterer ikke.
Hoyle som er fysiker og kosmolog, er en av de få som har
gått langt ut over sitt egentlige fagfelt og skissert et
helhetssyn som vi har referert til i forskjellige sammenhenger.
Han kommer frem til at universet kan ha oppstått gjennom
et antall "mindre" smell. Han har kommet frem til at
livet er kosmisk. Det finnes en intelligent, kosmisk styring av
livet og dets utvikling. Livet på Jorden kan ikke ha oppstått
tilfeldig, heller ikke i en ursuppe. Det er like galt å
tro at Jorden er universets biologiske midtpunkt som det var å
tro at Jorden er universets fysiske midtpunkt, slik man gjorde
i middelalderen. Utviklingen av livsformene er en følge
av tilfeldige forandringer av arvestoffet ved mutasjon og inkorporering
av arvestoff fra et dryss av mikroorganismer fra rommet, begge
deler i kombinasjon med naturens utvalg.
Bohm er som nevnt fysiker. Men ut over det er han også filosof,
og med basis i de fysiske realiteter har han skissert et bilde
av tilværelsen som kan sies å være altomfattende.
Også han søker en teori som slår bro mellom
relativitetsteorien og kvanteteorien. Men teorien går langt
ut over dette. Han påviser behovet for nytenkning, og sier
at det å finne en ny teori vil kreve radikalt nye idéer
om orden, mål og struktur. Vi har ennå ikke fullstendig
befridd oss fra det gamle som ligger i tilvante tankebaner i språket
og måter å iaktta på. Men det vil være
nødvendig for å gi plass for det nye som må
komme.
Bohm resonerer seg frem til at livet er innfoldet i helheten,
og at det ligger implisit i ikke-levende materie når det,
livet, ikke er manifest. På lignende måte resonerer
han seg frem til at bevisstheten også må forstås
ut fra den infoldete orden på samme måten som all
annen virkelighet. (Med bevissthet mener han tanke, følelser,
begjær, vilje, oppmerksomhet, erkjennelse, forståelse
og kanskje enda mer.) Ja det er faktisk en innfoldet orden bevisstheten
direkte er fyllt av når man lytter til musikk. Det inngår
i hypotesen en begrunnelse hvorfor vi i det daglige ikke legger
merke til den innfoldete ordens forrang, og hvorfor vi opplever
bevissthetens manifeste, statiske og fragmenterte innhold som
selve grunnlaget for virkeligheten, noe som er en illusjon. Kreativitet
er påbegynnelsen av noe nytt som ikke fullstendig kan avledes
av det som ligger forut i forløpet av hendelser. Utviklingen
av livsformene blir i lys av dette kreativ, da nye arter ikke
fullstendig kan avledes av de tidligere.
Sheldrake er særlig optatt av hvordan formene utvikler
seg, ikke hvordan de har oppstått. Dette åpner for
at hans hypoteser kan finne sin plass i vidt forskjellige syn
på tilværelsen: (1) i en modifisert materialisme,
(2) i et syn som ut over det materielle regner med eksistensen
av et bevisst selv, som er noe mer enn bare materie og energi,
(3) i et kreativt univers som inneholder et hierarki av bevisste
selv'er samt (4) i en tilværelse som har sin opprinnelse
i en transcendent, bevisst instans, hvor alt som stammer fra denne
instansen også deltar i dens natur.
Som vi ser: Variasjonene er store, og seriøse forskere
finner det nå nødvendig å gripe til uvanlige
tanker for å favne det som man nå vet virkelig eksisterer,
slik også vi på vår måte har måttet
gjøre det.
Til LEG - Innhold | Til LEG - kapittel 10 |