Tillegg 1
Kravene til et nytt regnskapssystem og hvordan de kan møtes
Kravene til et nytt regnskapssystem
Skal man lage et nytt eller forbedret samfunnsregnskap, må
man søke å fjerne flest mulig av de nevnte ulempene
(avsnitt 5.5.10) uten å innføre nye. Nedenfor er
listet opp en rekke krav som bør stilles til et nytt samfunnsregnskap:
- Det bør redegjøre for hva man har og hvor det kommer fra (eierne), hva man har skapt og hvem som har gjort det, hva man har brukt og hvem som har gjort det, hva man har vunnet og tapt, uansett om det kan uttrykkes i kroner eller ikke.
- Bare ønskelige hendelser bør gi positive utslag og omvendt.
- Vesentlige resultater ved samfunnets virksomhet målt med egnete indikatorer/målvariable bør kunne redegjøres for.
- Samfunnets styringssystem bør redegjøre for driften av samfunnet, for forvaltningen og utviklingen av samfunnets ressurser. Derved får man også bedre frem de statiske og dynamiske sider ved samfunnet, dvs. det man har, og hvordan det utvikler seg
- Systemet bør redegjøre for det man gjør, og resultatene av det. Det er vanlig å registrere tildelte penger (budsjettet, som politikerne bruker mye tid på å utforme med mange detaljer) og bruken av penger (regnskap). Mindre vanlig, men like nyttig er det å redegjøre for hva denne pengebruken har resultert i. Det som settes igang, bør følges opp, slik at man ser om det man ønsker å oppnå, inntreffer.
- Det bør eventuelt skille mellom typer investeringer: Lønnsomhetsinvesteringer, skadeforebyggende, (-reparerende), flaskehalsutvidende, infrastrukturelle investeringer med videre.
- Det bør vise investeringers "lønnsomhet".
- Det bør vise kapitalslit og tap av alle vesentlige typer kapital/ressurser/verdier.
- Beholdningene av fornybare og ikke fornybare naturressurser bør tas med.
- Det skal vise forbruket, respektive eventuelle tap av viktige fornybare og ikke fornybare naturressurser.
- Alt verdifullt arbeid (all verdiskapning) bør inngå i systemet uavhengig av om det medfører en pengestrøm eller ikke.
- Det bør være egnet for å gi data til analyse og oppfølging. Eksempelvis bør samfunnsregnskapet gi datagrunnlag for analyser av hva som er samfunnsmessig gunstig: Er det f.eks. mer lønnsomt å forebygge (på vedkommende område) enn å reparere skader?
- Det skal sålangt mulig knytte mål for livskvalitet opp mot konvensjonelle, økonomiske verdier.
Generelt bør det være slik at: Alt som kan kvantifiseres (fysisk og/eller i valuta), inngår i et avsluttet regnskapssystem som kan revideres. Det må omfatte verdiskapningen, fordelingen av de skapte ressursene og forbruket av ressursene. Immaterielle verdier, som ikke kan kvantifiseres, "henges på" dette systemet ut fra hva utredning og forskning på mer lokale områder tilsier. Lovmessigheter innen dette ikke-kvantifiserte systemet utvikles i den grad det er mulig og hensiktsmessig. Her ligger forskjellige forskningsoppgaver og venter, inklusive en avklaring av hvordan livskvalitet kan gjøres bedre tilgjengelig for "måling". At systemet bør gi rom for alt dette, betyr ikke at alt bør tas i bruk i første omgang. Det er selvsagt behovene som må styre utviklingen av systemet innen rammen av det systemopplegget tillater.
Hvordan møte kravene?
Kan prinsipper fra bedriftsregnskapene med fordel overføres
til samfunnsregn-skapet? Før vi går inn på
det, skal vi se nærmere på hovedtrekkene ved regnskapene
i en større bedrift.
En slik (produksjons-) bedrift vil vanligvis føre følgende
regnskaper: Balanse og driftsregnskap, prosjektregnskap ved prosjektrettet
produksjon, samt tap- og vinningskonto. Dessuten: Kunde- og leverandør-reskontro
som holder detaljert orden på (vare-) og pengestrømmene
ut og inn av bedriften. Andre aktuelle regnskaper er: Prosjektregnskap
ved investeringer og likviditetsbudsjett.
Det er verd å merke at regnskapene bare er en del av bedriftens
styringssystem. En annen vesentlig del er de tilsvarende planene
eller budsjettene, som etter behov og mulighet er basert på
fysiske planer, det man tenker å gjøre. Budsjetter
(som er plandata eller PD) og regnskap (som er beskrivende data
eller BD) er i Norge uttrykt i (løpende) kroner. Men opplegg
for inflasjonsjusterte regnskaper eksisterer også.
Hensikten med styringssystemet er å fremskaffe nødvendig
informasjon om bedriftens overordnede målparametre eller
målvariable, slik at ledelsen kjenner deres aktuelle størrelse,
deres utvikling og plan/prognose. De vanligste målvariable
er lønnsomhet, likviditet og soliditet (eller finans-struktur).
Men det finnes også en rekke andre sentrale målvariable,
slik som omsetning/størrelse, markedsandeler, bedriftsklima
med videre, samt en rekke nøkkeltall. Lønnsomhet
og de fleste andre målvariable kan uttrykkes tallmessig
på flere måter. Man må da velge, og utforme
systemet deretter. Som man ser, er bedriften et meget komplisert
fungerende målrettet system uten noe entydig mål-middel
hierarki. Det er også tilfelle for et samfunn, noe som kan
indikere at bedriftsregnskapet kan tilføre samfunnsregnskapet
nyttige impulser.
Det som sies nedenfor om balansen gjelder både PD
og BD. Balansen består av to tallkolonner med beskrivende
tekst. Høyre tallkolonne, finansstrukturen (tidligere
kalt passiva), viser hvor bedriftens pengemidler kommer fra; hvem
som har bidradd med hvilke beløp. Hovedpostene her er:
Kortsiktig gjeld [bl.a. mottatte varer fra leverandører
som ikke er betalt ennå (leverandørreskontroen gir
detaljene)], kassakreditt, langsiktig gjeld og egenkapital (i
form av aksjekapital og oppsparte midler) som tilhører
bedriftens egne aksjonærer.
Venstre tallkolonne, ressursstrukturen (tidligere kalt
aktiva), viser i hvilken form de tilførte midler nå
befinner seg. Dermed er sagt at balansen viser et øye-blikksbilde
av situasjonen. Den er avsluttet pr. et visst tidspunkt. Også
i ressurs-strukturen er de kortsiktige plasseringene øverst,
slik at hovedpostene blir: Likvide midler, utestående fordringer
[leverte varer etc. som ikke er betalt ennå (kundereskontroen
gir detaljene)], ferdigvarelager, varer i arbeid, råvarelager,
verdi av maskinpark, verdi av bygninger og verdipapirer.
Da summen av tilførte midler (vanligvis) vil være
lik summen av det man har fått for pengene, vil summen av
de to tallkolonnene være like. Kort sagt viser altså
balansen hvor bedriftens pengemidler kommer fra og hva de pr.
regnskapsdatoen ble brukt til. Viktige bedriftsressurser som ikke
blir uttrykt i penger, slik som kompetanse, patenter, medarbeiderstaben,
kundeforhold, markedsposisjon med videre kommer ikke frem i balansen.
Det samme gjelder de såkalte "skjulte reserver".
Dette er verdier som kan uttrykkes i penger, men som likevel ikke
figurerer i regnskapet. Det kan eksempelvis være en bygning
som er "nedskrevet" til 100,- kr. i regnska-pet mens
salgsverdien kan være hundretusener eller millioner. Motstykket
til "skjulte reserver" i ressurstrukturen er en tilsvarende
stor skjult egenkapital i finansstrukturen.
Driftsregnskapet viser hvordan bedriftens verdiskapning finner sted. Da verdiskap-ningen finner sted over tid med bedriftens ressurser, blir også verdiene i ressurs-strukturen i balansen samtidig berørt. Driftsregnskapet gir et bilde av det som har skjedd i en periode. Ved hyppige regnskaps-avslutninger kan det gi et løpende bilde av bedriftens verdiskapning. Uten å gå inn på definisjonene av de forskjellige begrepene kan vi grovt si at driftsregnskapet viser:
(1) inntektene (verdiskapningen) i en gitt periode
(2) kostnadene (verdien av forbrukte ressurser) i samme periode.
Det forutsettes da vanligvis at (2) omfatter de kostnadene som
skal til for å skape verdiene i (1), og bare de, en forutsetning
som ikke alltid (eller sjelden) er til stede.
(3) Periodens driftsresultat, som er (1) - (2)
Inntektene, kostnadene og driftsresultatet kan inndeles etter
forskjellige kriterier for å bedre regnskapets utsagnskraft,
og for å gjøre dataene bedre egnet for analyseformål,
slik at regnskapene for produktgrupper, avdelinger, markeder,
kundegrupper med videre kan fremskaffes.
Det synes i første rekke å være disse regnskapene
som kan gi impulser til et nytt samfunnsregnskap. Sammenholdes
bedriftsregnskapet med de kravene vi har stilt til samfunnsregnskapet,
finner vi at bedriftsregnskapene gjør rede for
- de av bedriftens ressurser som kan uttrykkes i penger,
- hvem som har deltatt i finansieringen av disse ressursene, og
med hvilke summer,
- ressursforbruk, brutto og netto verdiskapning i en periode,
- de prosjekter som tar sikte på å bedre bedriftens
egne betingelser (utviklings- og investeringsprosjekter),
- ressurs-strømmene inn og ut av bedriften,
- det økonomiske mellomværende med omverdenen,
- lønnstagernes, kapitaleiernes og eiernes inntekter,
Bedriftsregnskapet redegjør ikke for menneskenes sluttforbruk,
bare for den ressursbruken som inngår i produksjonen (i
vid forstand). Det må avklares hvordan man bør redegjøre
for sluttforbruket. Eventuelt kan sluttforbruket betraktes som
produksjon av immaterielle verdier + avfall + forurensning? Produktene
fra visse typer produksjon og tjenester forbrukes direkte. For
restauranten er maten som blir servert, produktet. Det sluttforbrukes
umiddelbart. Tilsvarende gjelder for utleie av bolig, transport
med videre. For denne typen produksjon kan altså bedriftsregnskapet
også tjene sluttforbruksprosessen. Men hva med andre typer
produksjon? Det bør undersøkes nærmere.
Ut fra dette vil vi kunne forvente at de samme prinsipper anvendt
i samfunns-regnskapet vil kunne gi
- en oversikt over samfunnets totale ressurser, og hvem som
har "finansiert" dem,
- hvilke ressurser/produkter/verdier som er blitt skapt i løpet
av en periode
- hvilke innsats-ressurser til hvilken verdi som er blitt brukt
for å skape produktene, og hvem som har levert
dem
- hvilke av disse produktene som er solgt til hvem i inn- og utland
eller som er egne investeringer
- en oversikt over det økonomiske samkvemmet med utlandet
De rike struktureringsmulighetene for ressurser og ressursbruk i bedrifts-regnskapet vil antagelig kunne finne nyttig anvendelse også i samfunns-regnskapet. Det er riktignok ikke opplagt at en detaljert redegjørelse for alle samfunnets ressurser bør foretas i første omgang. Men opplegget bør vel gi rom for det?
I det samfunnsregnskapet vi søker, vil det antagelig være nødvendig å foreta en typifisering av ressursene ut fra forskjellige kriterier:
- De ressursene som kan/ikke kan kvantifiseres i kroner.
- Naturressurser (fornybare og ikke fornybare, de som eies/ikke
eies av noen), menneskeskapte ressurser og mennesket
som ressurs (flere aspekter).
- Ressurser som inngår i produksjonsapparatet, slik som
mennesker og maskiner (virkemiddelressurser). Her
kommer også et ressursforbruk i form av "kapitalslit"
på tale.
- Ressurser som driver virkemiddelressursene, slik som energi,
motivasjon (aktiv transaksjonsressurs).
- Råvarer, (eller passive transaksjonsressurser) som er
den generelle betegnelsen på de ressurser som
inngår i produktet.
- Produkter som blir til nye råvarer (inkl. resirkulering),
som blir til aktiv transaksjonsressurs, virkemiddelressurs
eller som konsumeres.
- Mer eller mindre skadelig sluttavfall.
Hva slags ressurstruktur dette kan føre til, er antydet i den analysen som ligger til grunn for denne boken.
Alternative fremgangsmåter
Impulser fra bedriftsregnskapet er bare en av kildene til forbedring
av nåværende system. Grovt sett kan vi tenke oss følgende
fremgangsmåter:
A. Bibeholde nåværende system og forbedre det i størst mulig grad ut fra de nye kravene som er stilt. Forskere i mange land arbeider nå med dette, også i internasjonal regi.
B. Skissere et nytt samfunnsregnskap for "A/S Land X" basert på bedriftsregnskapets prinsipper i størst mulig grad.
C. Lage et system basert på følgende hovedtanke: Summere opp alle bedrifter, all offentlig og privat verdiskapning innenfor og utenfor pengesystemet, idet alle som skaper noe, defineres til å være "bedrifter" med en verdiskapning. Man søker å betrakte sluttkonsum som en produksjonsprosess.
D. Eventuelle kombinasjoner av alternativene A - C.
Konklusjon
En analyse av disse alternativene, som ikke gjengis her, leder
frem til følgende konklusjon. På dette foreløpige
grunnlaget ser det ut til at alternativ A supplert med visse deler
av alternativ B (deler av ressursregnskapet, eventuelt også
kunde- og leverandørreskontroene) kan gi en akseptabel
løsning.
Kommentar
Summen av det menneskene i et samfunn har (fordelingskurve med
gjennomsnitt) har antagelig steget jevnt hele tiden, bortsett
fra krigsperioden. Fordelingskurven vil vise at noen allerede
har mer enn de har (et rommelig) behov for. Med en fremskrivning
av utviklingstrendene vil man kunne anslå når alle
vil ha nok (hus, innbo, fritidsredskap osv.) Dette kan være
av betydning for når markedene blir mettet og hvis miljøet
setter en stopp for videre økonomisk vekst av konvensjonell
type.
Tillegg 2
Levestandard og livskvalitet
Et notat om livskvalitet fra Per A. Løken er
innarbeidet i teksten.
Hva er levestandard og livskvalitet?
Levestandard har å gjøre med de materielle ressursene
som står til disposisjon for hver enkelt: Hva man har
av materielle verdier til (1) å (for)bruke, til (2) å
leve innen rammen av (f.eks. hus og hjem) og (3) til å oppnå
behagelige følelser med på det psykologiske plan.
(F.eks. materiell trygghet, det å være noe i egne
og andres øyne ved å ha noe andre ikke har o.l.)
Livskvalitet har å gjøre med hvordan man har det
inne i seg. Det igjen synes å henge sammen med tre ting:
(1) Hvordan forholdet er til materielle goder, (2) hvordan forholdet
er til de nære omgivelser, familie, venner (også dyr
og planter), idéer, arbeidsplass og (3) hvilket forhold
man har til seg selv i de forskjellige situasjoner man er i; om
man føler seg frisk, fri, harmonisk, vellykket, lykkelig,
har kontroll med videre. Å ha god samvittighet vil for enkelte
mennesker være en forutsetning for høy livskvalitet.
Forholdet mellom levestandard
og livskvalitet
Selv om levestandard og livskvalitet altså er ganske forskjellige,
er de ikke uavhengige av hverandre. Hvilket forhold eksisterer
mellom dem? Tenker vi oss at levestandarden øker fra null
og opp til et nivå hvor primærbehovene er dekket,
vil livskvaliteten øke tilsvarende. Man kan nesten sette
likhetstegn mellom dem. Øker levestandarden ytterligere,
vil forholdet mellom levestandard og livskvalitet variere ganske
mye, avhengig av personen det gjelder, hvilke interesser og holdninger
vedkommende har.
På den ene enden av en (levestandard-)skala finner vi f.eks.
den buddhistiske yogi som finner sin lykke (= høy livskvalitet)
i meditasjon og det som oppleves som en forening med Guddommen.
Levestandarden består da stort sett i en kopp ris om dagen,
noen enkle klær og en brisk til å sove på om
natten. Dette ser altså ut til å være en kombinasjon
av meget lav levestandard og høy livskvalitet. Det synes
sågar åpenbart at forutsetningen for den høye
livskvaliteten er at vedkommende ikke ønsker en
høyere levestandard. Hvordan kan denne mangel på
ønske om en høyere levestandard ha oppstått?
Da man ikke kan ønske ikke å ønske, synes
denne mangelen på et ønske om høyere levestandard
å være en følge av en virke-lighetsoppfatning
om hva som har mening i en større sammenheng.
Har man en lav levestandard og ønsker en høyere-,
vil altså livskvaliteten lide under det. Ønsket om
en høyere levestandard reduserer altså livskvaliteten.
Sam-menligningen mellom det man har og det man ikke har, men samtidig
ønsker seg, skaper en utilfredshet som reduserer livskvaliteten.
Dette ser ut til å gjelde generelt, ikke bare for den som
har svært lite. (Reklamen og interesseorganisasjonene gjør
f.eks. bruk av denne effekten).
Men det finnes også mindre ekstreme eksempler på at
høy livskvalitet kan forenes med (etter våre forhold)
lav levestandard. Slike mennesker vil kunne finnes blandt visse
naturfolk og blandt mennesker i enkle kår i by og på
land i Norge og andre industriland.
Beveger vi oss langs levestandardskalaen mot høyere levestandard,
finner vi at det vi kan kalle den ytre frihet, øker. Man
kan f.eks. bevege seg friere, uten alltid å måtte
tenke på hva det koster. Har man et ønske av materiell
art, kan man få det tilfredsstilt. (På den annen side
nytter dette lite, hvis man ikke har slike ønsker.) Men
vi finner også at jo høyere levestandard man har,
og jo mer man gjør seg psykisk avhengig av den, desto større
blir frykten for å miste den, og eventuelt ønsket
om å øke den. Denne frykten går åpenbart
på bekostning av livskvaliteten.
Levestandard forutsetter former for konsum. I ekstreme tilfeller
er det nesten ingen grenser for hva en person kan tenke seg å
konsumere. Som eksempel minner vi om diktatorfamiliens palass
i Romania og garderoben til Imelda Markos. Men for de fleste eksisterer
en grense. Har man så mye at man ikke orker å gjøre
bruk av alt, må penger plasseres og verdier forvaltes. Det
skaper en rekke nye problemstillinger og problemer som kan være
egnet til å redusere livskvaliteten. Vi tenker bl.a. på
frykten for å tape noe av det man har, problemer med utro
forvaltere med videre.
Fig. 1 er ikke overført
Dette kan tyde på at det finnes en slags "optimal"
levestandard, i samsvar med
figur 1. Fordelingskurvene antyder den individuelle spredningen.
For de fleste mennesker vil beliggenheten av dette optimumspunktet
bevege seg til venstre med tiltagende alder. Jo eldre man blir,
desto besværligere vil det være å forvalte store
ressurser som man etter hvert har skjønt at man aldri vil
kunne gjøre bruk av, eller som det blir for strevsomt å
bruke. Det er f.eks. bakgrunnen for at gamle mennesker etter hvert
kvitter seg med store hus og tunge, dyre møbler. Dessuten
overfører de verdier til sine barn. De øker
sin livskvalitet ved å redusere sin levestandard.
Hvis den psykiske og fysiske helsen holder, vil man likevel kunne
holde en høy livskvalitet på tross av høy
alder.
For øvrig vil kurven variere fra individ til individ. Noen
vil føle seg lykkelige, dvs. ha en meget høy livskvalitet,
selv om levestandarden (målt med materielle ressurser) er
lav. Andre kan ha mye jordisk gods uten å være lykkelige.
Det finnes åpenbart ingen klar sammenheng mellom BNP (brutto
nasjonalprodukt) og livskvaliteten for dem som skaper dette BNP.
En av verdens rikeste personer, dronning Elisabeth, kalte i sin
nyttårstale 1993 året 1992 for anno horribile, skrekkens
år. Det var riktignok ikke den høye levestan-darden
som hadde forårsaket den lave livskvaliteten, men familietragedier
og omta-len i media. Men det var altså slike forhold, ikke
den luksuriøse levestandarden, som hadde vært utslaggivende
for livskvaliteten.
Men begrepet har flere aspekter. Forløpet av livskvaliteten
for den enkelte person over hans eller hennes livsløp har
dels sammenheng med nå-situasjonen og hvordan denne tas,
men det finnes også tunge konsekvensmekanismer som har innvirkning
på livskvaliteten for resten av livet. Det avtegner seg
tre typer hendelser med langsiktige konsekvenser: (1) Konsekvenser
av f.eks. (uforskyldte) ulykker som kan redusere livskvaliteten
for resten av livet. (2) Konsekvenser av uforsiktig eller uforstandig
livsførsel (nikotin, alkohol, overvekt, uforstandig soling
med videre). Her vil man være sin egen ulykkes smed. Og
(3) det forhold at en persons livskvalitet gjennom hele livet
i betydelig grad påvirkes av andre, både i barneårene
og senere.
I begge de sistnevnte tilfellene er det åpenbart at forebyggelse
er bedre enn å reparere. I tilfelle (2) har man selv ansvaret
for sin egen livskvalitet. I tilfelle (3) har foreldre, familie
og samfunnet ansvaret for livskvaliteten til de mange barn og
unge som man skaper livsbetingelsene for. Ansvaret favner meget
vidt; det gjelder familiens omsorg fysisk og psykisk, stress og
utrygghet i samfunn og familie, miljø-bestemte sykdommer
med videre.
Dette ansvaret gjelder altså ikke bare øyeblikket,
men konsekvensene for livskvaliteten gjennom hele livet
til disse menneskene. Ja, det favner enda videre. Disse menneskene
påvirker livskvaliteten til andre mennesker i sine omgivelser
og til sine barn. Her ligger det an til gode eller dårlige
kjedereaksjoner av stor betydning. (Det er kjent at noen av vår
tids tyranner har hatt en meget lav livskvalitet som barn.) Handler
vi deretter idag?
Figur 2 nedenfor illustrerer noen forløp av livskvaliteten
(LK) over enkeltper-soners levetid. Person A hadde en bra livskvalitet
hele livet. Person B hadde en like bra oppvekst, men ble utsatt
for en bilulykke og havnet i rullestol. Person C fikk dårlig
omsorg i de første leveår, fikk problemer på
skolen og havnet i det kriminelle miljø.
Fig. 2 er ikke overført
Ut fra denne diskusjonen ser det ut til at diagrammet i figur 1 kan inndeles i noen diffust avgrensede soner. Ved lav levestandard øker livskvaliteten i takt med levestandarden. I sone 2 vil det stort sett være slik at høyere levestandard vil gi noe høyere livskvalitet for de fleste mennesker. Har man råd til en sykkel, øker bevegelsesfriheten og dermed også livskvaliteten sterkt. Tillater levestandarden også en billig (men god) bil, øker livskvaliteten vanligvis ytterligere. I en tredje sone bortfaller en klar sammenheng mellom livskvalitet og levestandard. Det er ikke sikkert at en reise verden rundt med kjæresten på luksushoteller gir større livskvalitet enn en ferie sammen i enklere omgivelser. Ett eller annet sted lenger til høyre i diagrammet kommer en sone hvor økte materielle ressurser i de fleste tilfeller vil redusere livskvaliteten. Som antydet, vil disse sonene være diffuse og dessuten delvis overlappende.
Levestandard og livskvalitet
i lys av Jordens problemer
Hvordan skal vi forholde oss til de to begrepene i lys av den
situasjon vi og verden befinner oss i? For det første har
vi etter hvert skjønt at vi må ha noe i tillegg til
penger: Vi må ha noe med mening, og vi må ha lyst
til å leve videre. Bakgrunnen for denne innsikten synes
å være at livskvaliteten antagelig er redusert de
siste 20-30 årene på tross av en vesentlig forbedret
levestandard. Levestandard synes heller ikke å ha høynet
den moralske standard.
Dessuten: Hvordan virker levestandard og livskvalitet inn på
arbeidsledigheten og Jordens miljø? I utgangspunktet synes
det å være en økning av levestandar-den som
skaper problemer for naturen. Vi minner om at det er økonomisk
vekst som ifølge konvensjonell politikk skal løse
ledighetsproblemet. Og foreløpig vil økono-misk
vekst ta sikte på å øke folks levestandard,
fordi det er det konvensjonelle produksjonsapparatet og dets ledige
kapasitet som står til disposisjon. Dessuten ønsker
de store folkemassene i u-land og i Øst-Europa seg en vestlig
levestandard. Hadde Jorden tålt denne veksten, ville den
utvilsomt også gitt en betydelig økning av folks
livskvalitet. Dessverre er det lite som tyder på at Jorden
vil tåle en slik konvensjonell vekst, og at levestandard
og livskvalitet for kommende generasjoner derfor utsettes for
fare. På noe lengre sikt håper man imidlertid å
få til en økonomisk vekst som miljøet vil
kunne tåle, som vil redusere arbeidsledigheten og kanskje
også gi økt livskvalitet ut over det å dekke
de primære behov. Men er dette et realistisk håp?
Sålangt jeg har oppfattet, har ingen kunnet sannsynliggjøre
at en så stor økonomisk vekst skal kunne bli bærekraftig
på så kort tid. Det kan ikke bety annet enn at vi
gambler med Jordens- og kommende generasjoners fremtid.
Hva er det vi vil? Det må vel være å øke
livskvaliteten ytterligere når de primære behov er
dekket? Er det da mulig å øke livskvaliteten uten
å utfordre miljøets bærekraft, og samtidig
oppnå arbeid til alle? Et sentralt spørsmål
blir da: Hva kan øke livskvaliteten uten å øke
levestandarden? Med andre ord: Hvordan kan vi få det bedre
inne i oss uten å øke mengden av materielle verdier?
Og enda mer konkret:
Kan vi (1) forandre forholdet til materielle goder, slik at vi
ikke i samme grad betrakter dem som det eneste egnete virkemiddel
for å oppnå lykke. Kan vi (2) forandre forholdet til
våre nære omgivelser - familien, naboer, venner, naturen,
arbeidsplassen - slik at vi kan leve i fred og harmoni med hverandre
og med naturen? Og kan vi (3) forandre forholdet til oss selv,
forandre oss dithen at vi føler oss fri, harmoniske, lykkelige,
selv uten å være "vellykket", ja eventuelt
sågar uten å være helt fysisk friske?
Hvilke praktiske muligheter har vi for å forandre forholdet
vårt til materielle ting, våre omgivelser og oss selv?
I utgangspunktet synes de to første punktene å være
avhengig av det tredje, fordi en forandring av vårt forhold
til materielle goder og til våre nære omgivelser vil
måtte innebære en forandring av vårt forhold
til oss selv. Mitt forhold til meg selv synes altså å
være en nøkkelfaktor i vår problemstilling
som går ut på å øke livskvaliteten uten
å øke levestandarden og dermed presset på Jordens
ressurser og dens økologiske begrensning. (Temaet "Mitt
forhold til meg selv" er i noen grad behandlet i Tillegg
4.) Dette innebærer også at det må være
mulig å øke livskvaliteten videre innenfor rammen
av det naturen kan tåle.
Indikatorene
Dette var i første rekke en betraktning av livskvalitet
ut fra individet, og slik må det vel være, fordi livet
vårt er knyttet til enkeltindividet. Men vi har også
antydet at livskvalitet kan bli en mer betydningsfull styringsparameter
i samfunnet. Da er tanker om hvordan individenes livskvalitet
kan summeres, interessante. Det samme gjelder tiltak på
samfunnsnivå som vil kunne påvirke livskvaliteten
til mange personer i lange tider.
Det synes altså vesentlig at samfunnet begynner å
tenke livskvalitet i stedet for levestandard. Derved oppstår
behovet for å måle, kvantifisere. Som mål på
levestandard bruker samfunnet BNP, inntekt og formue. Men hvordan
måle livskvalitet? Det er ikke vanskelig å finne noen
samfunns-indikatorer på lav livskvalitet: Antall brutte
ekteskap, antall barn i brutte ekteskap, antall personer med forskjellige
typer psykiske problemer (hvert fjerde bybarn i Norge har psykiske
problemer), antall selvmord og selvmordsforsøk osv. Dette
har man statistikk for. Med spørre-undersøkelser
kan man selvsagt finne ut en hel del også om de mer positive
livskvalitet-valører.
Dersom det lar seg gjøre å etablere en livskvalitet
(LK) for hvert enkelt individ i en nasjon (f.eks. ved et supplement
til selvangivelsen), kan en gjøre det tankeeks-perimentet
at disse summeres til samlet livskvalitet (SLK), f.eks. en gang
i året. Gjøres dette ved årsskiftet, kan den
inngå i balansen til det reviderte nasjonalregn-skapet.
En sammenligning med forrige års balanse vil vise trender
i utviklingen. Ved summeringen kan eventuelt brukes vekttall,
slik at barns vekttall er høyere enn voksnes. Begrunnelsen
er at barns LK vil ha betydning i flere år enn voksnes LK.
Samfunnets overordnete mål blir da å øke befolkningens samlede livskvalitet (SLK). Oppgaven blir derfor å knytte nåværende styringsdata, inklusive BNP opp mot SLK og supplere med nye styringsdata. Med utgangspunkt i den enkeltes LK er det lett å se at den blir påvirket av en rekke kjente forhold, slik som:
- Arbeid, skole, miljø og andre livsbetingelser
- Boforhold, familie, venner, fritid, aktiviteter, naboer
- Offentlige instansers rammebetingelser og atferd
Av dette fremgår at det også vil være visse
sammenhenger mellom bruken av offentlige midler og den enkeltes
livskvalitet. Det samme gjelder lover og forskrifter, ja politikken
generelt. Forskning og genrelle inntrykk tyder på at familievennlige
lokalsamfunn med en mindre oppjaget og materialistisk livsstil
gir mindre grobunn for ungdomsbråk og umotivert vold. T.
Jones har i et innlegg i Fædrelandsvennen (11.7.92) sagt
noe klokt om selvmord: "Det er selvsagt ikke forholdene utenfor,
men innenfor mennesket som får det til å ta sitt eget
liv. Mennesker kan gå gjennom krig, sult, undertrykkelse
og savn uten engang å vurdere selvmord, fordi det inne i
seg eier en grunnleggende kjærlighet til selve livet. Det
er nettopp hva vi i vår materielle overflod har mistet:
Den indre verden av følelser, skapertrang, fantasi og utholden-het.
Midt i all vår "velstand" har vi tørket
ut innvendig, blitt ufruktbare sjeler, fanget i dødvannet
mellom apatien og den bunnløse angst."
Og øko-bonden fra Oremyr/Tromøy sier: "Jeg
skjønner at samfunnet vil ha oss til å skille mellom
jobb, hus og fritid, men jeg vil ikke være med på
det. For dette er en livsform. Jeg har mer glede av å stelle
med dyra enn å stresse til dyreparken og badeland "på
fritida"". Her ligger et stort felt som bør undersøkes
nærmere, slik at det nødvendige underlaget foreligger
når samfunnet skal treffe egnete tiltak.
Hva gir høy livskvalitet,
psykologisk?
Det vil variere noe fra person til person, hva som blir oppfattet
som (bra) livskvalitet. Men det må finnes noen generelle,
psykologiske faktorer som ligger bak opplevelsen av høy
(og lav) livskvalitet. Hvilke kan det være?
Det å føle seg trygg må være en sentral
slik faktor. Det samme gjelder ytre og indre frihet, hvor vår
kultur særlig legger vekt på den ytre friheten, å
kunne gjøre det man vil. Å få arbeide med det
man interesserer seg for og å få oppfylt sine ønsker
synes å være andre sentrale faktorer. Som vi har vært
inne på i andre sammenhenger, er økt behag i øyeblikket
en sentral drivkraft i menneskenes liv. Med økende folkeopplysning
vil det antagelig bli viktig for stadig flere å se en mening
med det man gjør.
Det finnes et mylder av koblinger til levestandard og penger i
disse formene for livskvalitet som det fører for langt
å analysere i detalj. Men det er åpenbart at noen
former for livskvalitet kan oppnås uten mye penger, mens
andre vil være forbeholdt mennesker med høy levestandard.
Som eksempel på det første kan nevnes: Indre frihet
og arbeid med "billige" interesser som i tillegg gir
mening. En ytre frihet derimot, som eksempelvis består i
å reise eller la seg betjene av andre, krever vanligvis
en høy levestandard. Det samme gjelder mange typer ønsker
som gir behag i øyeblikket, store selskaper, privat svømmebasseng,
lystbåt, privatfly etc. Vi så at en billig bil vil
kunne gi økt livskvalitet fordi den gir større bevegelsesfrihet.
Men hva med en dyr bil? Den oppfyller i tillegg ønsket
om (såkalt) prestisje, noe fint å identifisere seg
med, som kan skaffe eieren en posisjon i egne og andres øyne.
Å leve i fred med seg selv og sine omgivelser er en form
for livskvalitet som mange mennesker ikke har, og dét føles
ubehagelig. Den mest sentrale styringsme-kanismen i menneskelivet,
å unngå det ubehagelige, å søke det behagelige
i øyeblikket, fører til ønsker som har det
til felles at livet skal føles mer behagelig. Slike ønsker
koster ofte penger. Her er derfor en mekanisme som kobler livskvalitet
sammen med levestandard. Men forutsetningen vil ofte være
at livskvaliteten er redusert på forhånd. Det må
altså eksistere en annen tilnærming til dette problemet,
nemlig å fjerne det som reduserer livskvaliteten
i stedet for å flykte fra den allerede reduserte livskvaliteten
gjennom opplevelser som krever levestandard. Det er gjennom selverkjennelse
at man kan få innsikt i slike forhold.
Som antydet tidligere, synes dessuten "mening" å
spille en viktig rolle på flere plan i forbindelse med livskvalitet.
Det gjelder bl.a. å ha et meningsfylt arbeid, dvs. at det
tilfredsstiller mine interesser og anses som "nyttig";
at det man gjør idag synes å ha en "fornuftig"
konsekvens på lengre sikt, og derfor fremstår som
meningsfylt. Vi tenker eksempelvis på den utdannelsen unge
mennesker tar og på tiltak for å ta vare på
naturen for kommende slekter. I tillegg til dette finnes mange
tegn i tiden på en utstrakt søking etter en overordnet
"mening", en mening med tilværelsen. Hvis en slik
finnes, er det på tide å finne den. Den kan være
av stor betydning for å vektlegge livskvalitet og for å
øke den.
Tillegg 3
Vold og samfunn
Ekspansjonsvold er vold
som er rettet mot den eller det som er i veien for min vilje til
å oppnå noe. Staters kamp om hegemoni er velkjent
fra historien. Hitler ville ha Lebensraum i et stortysk, germansk
rike. Det var hans ambisjon. Og han og hans nærmeste kjente
ingen grenser for hvilke virkemidler som kunne brukes. Mordet
på gatebarna i Brasil kommer i samme kategori. Noen mente
at de var skadelige for nasjonens anseelse under Rio-konferansen.
Det var grunn nok til å fjerne noen av dem. Sjalusi er et
annet eksempel. Her er en annen person i veien for å få
et ønske oppfylt. Rakner de innebygde psykiske grensene,
kan sjalusien føre til vold. Misunnelse er i prinsippet
det samme.
Selvhevdelse som psykisk går på bekostning av andre,
er også en form for ekspansjonsvold. Å fremme seg
selv ved å skade andres omdømme er f.eks. mulig ved
å spre fortrolig informasjon eller falske rykter. Når
media "henger ut" enkelt-personer på en unødvendig
og utilbørlig måte, er det også en form for
ekspansjons-vold. De gjør det for å skaffe seg selv
en økonomisk fordel.
Reklame er i prinsippet også ekspansjonsvold, selv om graden
av vold er såpass svak at den er akseptert. Med reklamen
vil man stort sett kapre salg fra konkurrentene. Slik sett har
enhver form for konkurranse en snev av ekspansjons-vold i seg:
Det er jeg'et som vil erobre posisjoner på bekostning av
andre. Det gjelder også handelskrig mellom stater. Innen
idretten gjelder det samme. De som flytter lønnsomme arbeidsplasser
for å oppnå større lønnsomhet, øver
(ekspansjons)-vold mot dem som mister jobben. Mer for meg på
bekostning av dem. En annen og verre form for (økonomisk)
ekspansjonsvold er utpressing, hvor offeret må betale seg
ut av en påtruet fare. Skjer det ikke, følger ekspansjonsvolden
i form av represalier.
Psykologien synes altså å være: Mer til meg
(som utøver ekspansjonsvolden) på bekostning av andre.
Hvilken styrke denne volden vil få, og hvor hensynsløs
den vil være, synes (1) å avhenge av hvor meget som
skal til for å oppnå det jeg vil, og (2) hvilke virkemidler
jeg er villig til å bruke, dvs. hvilken vilje og hvilke
indre begrensninger jeg har. De to er ikke alltid uavhengige av
hverandre: Den som er kjent for sin hensynsløshet, kan
oppnå mer uten å iverksette volden. Hvilke former
volden får, synes i betydelig grad å avhenge av "bransje",
av hva jeg ønsker å oppnå, dvs. hva slags ønsker
jeg har. Er de økonomiske eller seksuelle, er det selvhevdelse
overfor et annet menneske osv?
Hvor kommer viljen til å ekspandere på andres bekostning
fra? I mange samfunn dyrkes ambisjonen som en verdifull egenskap.
Og det er de med ambisjoner, som inntar mange av landenes ledende
posisjoner. Upresist formulert synes det å være to
vidt forskjellige årsaker bak det som kalles ambisjon: (1)
En genuin drivkraft i personlighetens karakter basert på
evner. Denne drivkraften behøver ikke komme i konflikt
med andre. Og (2) en kompensasjon av et mindreverdskompleks påført
i barndommen. I motsetning til den førstnevnte, vil denne
siste kategorien antagelig være mer villig til- og avhengig
av å bruke mindre fine virkemidler. Det må være
vesentlig for et samfunn å kunne holde disse to årsakene
fra hverandre. Det må vel være mulig å være
sterk uten at det går på bekostning av andre?
Tåle-vold er vold
som oppstår som reaksjon på ubehagelige og gjerne
langvarige livsbetingelser, som i sin tur vel oftest vil være
en følge av ekspansjonsvold. Som eksempler kan nevnes:
Vold i forbindelse med revolusjoner, hvor folket har vært
undertrykket i lengre tid. Men tålevold kan også finnes
innen familien, hvis f.eks. far eller mor er for dominerende.
Volden retter seg primært mot den som er ansvarlig for ubehaget.
Men den kan også rette seg mot alt og alle i vilt raseri.
Også selvmord kan betraktes som tåle-vold, hvor de
indre, psykiske livsbetingelsene føles uutholdelige. Opprøret
slår innover i stedet for utover. I denne reaksjonsformen
kan også ligge et ønske om å skade, hevne seg
på, den, de eller det som har skapt de dårlige livsbetingelsene.
Kjernen i tålevoldens psykologi synes å ligge i ønsket
om å kvitte seg med et lenge tålt ubehag. Måten
man gjør det på, kan variere sterkt, fra et emosjonelt
utbrudd uten plan og uten sjanse til å lykkes, til et nøye
planlagt og gjennomført komplott. I dette tilfellet synes
følgende psykiske egenskaper å spille en avgjørende
rolle: Intelligens, "kaldblodighet", som er vilje kombinert
med de indre begrensninger som avgjør hvilke virkemidler
man er villig til å bruke. Og, som vi har sett, kan volden
bli rettet mot ubehagets kilde eller mot en selv. I begge tilfeller
er det primære siktemålet å kvitte seg med ubehaget.
Men utsikten til triumf kan vel også spille inn.
Fornærmelse er en form for vold som kan utøves mot dem som lar seg fornærme. I seg selv kan denne formen for vold virke forholdsvis ufarlig, i det minste for dem som har lært seg å gjennomskue fornærmelsens natur og derved har befridd seg fra dens svøpe. Men da svært mange mennesker ikke har gjort det, er den farlig gjen-nom de reaksjonene den kan fremkalle, og som her er kalt hat-vold.
Hat-vold er vold som oppstår som følge av at personer, grupper eller nasjoner er "fornærmet", hvor mitt image av meg selv, inklusive noe jeg identifiserer meg med, føler seg såret eller fornedret.
Overlevelsesvold oppstår når man må ta seg til rette for å overleve, for å tilfredsstille de primære behovene til seg og sin familie. Tyveri, ran og plyndring kan ha denne årsaken. En avart av overlevelsesvolden foreligger når det er trangen til narkotiske stoffer som er drivkraften; man tror at man ikke kan leve uten. En form for overlevelsesvold oppstår også når en vital ressurs blir knapp. Verden vil antagelig oppleve vold i flere regioner som følge av at det ikke lenger er nok vann til alle.
Sykelig vold kan man kanskje kalle det når en pyroman tenner på et hus, og når en person bevisst påfører en forbipasserende skade uten noen form for ytre årsak.
Sadisme er en form for (sykelig?) vold som per definisjon utøves av hensyn til egen tilfredsstillelse. Om det er "ren ondskap" som ligger bak, eller om det er en form for ekspansjonsvold som gir utøveren en behagelig følelse av makt over andre, er vanskelig å si. I det siste tilfellet kan det dreie seg om en reaksjon på undertrykkelse tidligere i livet.
Diskriminering på etnisk, sosialt og religiøst grunnlag er også en form for vold, som da særlig utøves på det psykiske plan. Også andre kriterier kan bli lagt til grunn for diskrimineringen: kjønn, seksuell legning, tro, organisasjonstilhørighet med videre. Den som har meninger som avviker fra gruppens, kan bli "frosset ut". Arbeidsledige som har fått avslag på et antall søknader, vil også lett føle seg diskriminert. Enkelte mennesker i mange land føler seg nå diskriminert av samfunnet fordi de mener at innvandrere og asylsøkere kan få mer hjelp enn de selv. Langvarig psykisk vold kan i enkelte tilfeller føre til fysisk sykdom.
Vold henger i noen grad
sammen med egoisme. Ønsker jeg å oppnå noe,
en posi-sjon, en pengesum osv., og har jeg få indre begrensninger,
kan jeg gripe til vold for å fjerne det som er i veien,
for å oppnå det jeg vil. Men den psykologiske bakgrunnen
for vold kan også være ideologi på idémessig,
religiøst, etnisk, nasjonalt eller sosialt grunnlag. Det
er ikke vanskelig å finne eksempler, fra stridigheter i
politiske partier til kriger eller undertrykkelse av minoriteter.
Mye av volden har en inndeling av mennesker i "vi" og
"de andre" som forutsetning. "Vi" har da den
"rette lære" eller er "bedre" på
den ene eller andre måten. Det foregår en intens ideologisk
påvirkning mange steder i verden idag. Erfaringen har vist
at toleranse ikke er et tilstrekkelig kraftig virkemiddel til
å unngå slik vold når den, toleransen, settes
på prøve.
Tillegg 4
Hvilke muligheter har mennesket
for å forandre seg selv?
Ett av utgangspunktene for samfunnsnalysen var tanken om at
et samfunn ikke kan forbedres nærmest i det uendelige gjennom
systemforbedringer. Bakgrunnen for denne tanken var (1) at disharmoniske
mennesker ikke vil kunne danne harmoniske samfunn, selv med de
beste systemer. Og (2) at harmoniske mennesker vil kunne danne
harmoniske samfunn selv med systemer som i utgangspunktet er mangelfulle.
Da samfunnene fremdeles er alt annet enn harmoniske på trots
av årtiers systemforbedringer, aktualiseres to spørsmål:
Har man (1) begynt å nærme seg grensen for hva som
kan oppnås ved hjelp av systemforbedringer og (2) hvilke
muligheter har mennesket for å å forandre seg selv,
som da er temaet for denne utredningen.
Forbedring av mennesket kan tenkes på mange plan. Kunnskapene
kan forbedres, man kan lære seg ferdigheter, slik som å
svømme, sykle osv. Atferden kan forbedres. Og evnen til
å forstå kan antagelig økes. Holdningsendring
er blitt et moteord i mange sammenhenger. Og hva med karakteregenskapene,
kan de endres? Med karakteregenskaper mener vi da bl.a. intelligens,
initiativ, engasjement, utad-/innad-vendthet, nærtagenhet,
pålitelighet, irritabilitet og sinne som eventuelt kan føre
til håndgripelighet, tålmodighet, engstelighet, mot/feighet,
medfølelse/omsorg, selvopptatthet/egoisme osv.
Vi vet alle at man kan øke sine kunnskaper og ferdigheter.
Det kan skje ved å lese, høre foredrag og delta i
diskusjoner, reise og se selv, øve seg osv. Dette er elementære
og vanlige måter å forandre seg på. Da kunnskaper
har en tendens til å bli foreldet, kreves en stadig oppdatering.
Kan intelligensen og evnen til å oppfatte forbedres? For
barn og unge synes virkemidlet særlig å være
en skolegang og oppdragelse som legger vekt på trygghet,
oversikt, logikk, saklighet og forståelse. Dette er en langsiktig
påvirkning som de heldige kan nyte godt av hele livet. Et
miljø med rike impulser og utfordringer vil dessuten kunne
virke gunstig på intelligensen til alle.
Er man plaget av angst og ubehagelige tanker, ser det ut til
at fire virkemidler vanligvis er i bruk. (1) Jeg prøver
å fortrenge ved å disiplinere meg. Jeg prøver
altså å være annerledes på overflaten
enn jeg er inne i meg. (2) Jeg prøver å flykte fra
plagene ved å reise, drikke, bli arbeidsnarkoman eller lignende.
Jeg (3) prøver med bønn, meditasjon og/eller religiøst
ritual. Eller jeg (4) søker bistand hos en psykolog eller
en god venn.
Gjennom disiplinering og aksepterte former for flukt kan jeg utad
funksjonere normalt, selv om det kan koste meget. Men alt som
er vont, er fortsatt til stede. Det har ikke funnet sted noen
forandring. Og hvordan jeg vil reagere i en presset situasjon
er uvisst.
Meditasjon og bønn vil i de fleste tilfeller ha en virkning
som føles positiv, og som også kan påvises
som en objektiv realitet. De "psykiske bølgene"
har roet seg noe ned. En dypere forandring synes dessuten å
finne sted av og til.
Psykologens virkemidler går i to retninger. (1) Fortrengning
gjennom suggesjon og hypnose, eller i den motsatte retning ved
(2) å hente frem fra sinnets dyp de hendelser fra fortiden
som forårsaker problemene, slik at disse skal bli gjenopplevd
og forstått (perseptuelt og intellektuelt) og avreagert.
I begge tilfeller, men selvsagt særlig i det siste, foreligger
en reell mulighet til en viss forandring, selv om veien kan være
lang og kostbar på mer enn en måte.
Det man imidlertid er for lite oppmerksom på er, at man
uten fremmed bistand kan få den samme kontakten med sinnets
dyp, hvis man årvåkent iakttar sine egne reaksjoner
på de daglige impulser man mottar fra omverdenen. Den prosessen
man derved setter igang, vil kunne forandre personen grunnleggende,
til å bli et menneske som er istand til å løse
sine problemer og konflikter etter hvert som de oppstår.
I et slikt menneskesinn får intelligens og kreativitet nye
muligheter. At dette er av vesentlig betydning for livskvaliteten
til vedkommende og hans eller hennes nære omgivelser, er
åpenbart.
Konflikter mellom mennesker er ofte et resultat av problemer i
personenes indre. Blir menneskene mer harmoniske, vil samkvemmet
mellom menneskene nød-vendigvis også bli det. Her
ligger et potensiale av stor samfunnsmessig betydning.
Forandring av atferd synes å være den vanligste form
for forandring av en personlig egenskap, og slik forandring er
vanligvis lett synlig. Kampen mot vaner og uvaner må være
ganske utbredt i mange familier. Det kan gjelde røking,
drikking, biting av negler, osv. Har atferden en dypere psykologisk
forankring, kan den være ganske vanskelig å endre
gjennom de vanligste metodene, nemlig gjennom disiplinering og
apellering til fornuften.
Holdningsendringer er et meget brukt uttrykk. Og samfunnet bruker
nå store summer på å endre menneskenes holdninger.
Det er samfunnets første innrømmelse av at systemforbedringer
ikke kan løse alle problemer. Men, hva er holdninger
og hvordan endrer man dem? Det ser ut til at samfunnet setter
igang sine kampanjer uten å ha svar på disse spørsmålene.
For resultatet av denne påvirkningen synes ikke å
være særlig overbevisende, skal man dømme etter
folks forbruk av nikotin og alkohol, kjørekultur osv. La
oss se nærmere på dette.
Virkemidlene i påvirkningen av holdninger er for det første
informasjon til barn og voksne med henblikk på å formidle
kunnskap og forståelse. I tillegg sørger nye lover
og påbud for å sette nye normer for hva som er bra,
og hva som ikke kan aksepteres.
Virkemåten til disse virkemidlene er antagelig forskjellig.
Forståelsen for at det var urimeligheter i tidligere praksis,
vil antagelig gå "under huden" på folk og
medføre en ekte og varig forandring. Dette vil ofte være
tilfellet når holdningen bare var et ureflektert resultat
av den oppdragelsen man har fått.
Lovene og faren for å bli "hengt ut" kan derimot
i første rekke bevirke en opportunistisk endring av handlingsmønsteret
på overflaten, mens man i sitt stille sinn vil være
av samme oppfatning som tidligere. Man snakker og handler i samsvar
med de nye normer, men følelsene og tankene i sinnets dyp
er mer eller mindre uendret. Men den unge slekt vil etter hvert
betrakte de nye normene som normale.
Men hva er en holdning? Skal man endre noe, må
det være nyttig å vite hva man skal endre. Begrepet
må ha noe med relasjoner til andre mennesker å gjøre,
med relasjonene til meg selv, til dyr, til ting og til naturen.
La oss ta et eksempel. Å være miljøbevisst
innebærer at jeg har et bevisst forhold til miljøets
betydning, og hva som må gjøres for å forvalte
miljøet på en "bærekraftig" måte.
Denne bevissthet synes i mange tilfeller å være en
forutsetning for mitt endrede atferdsmønster. Holdningen
er da både bevisstheten og atferden. Men ofte er bevissthet
ikke nok. Man kan ha skjønt tobakkens skadevirkninger for
egen og familiens helse. Likevel forandres ikke atferden vesentlig.
Den mer eller mindre ubevisste trangen til nikotin er for sterk
til å bli overvunnet av den bevisstheten vanlig informasjon
og intellektuell forståelse skaper. Holdningsendringen uteblir.
Men eksemplet viser at begrepet både har følelses-
og tankemessige sider, og at begge synes å danne hovedmønsteret
også i følgende tilfeller: Om vi er tolerante eller
intolerante, dømmende eller unnskyldende, sta eller ettergivende,
om vi er forsonlige eller uforsonlige, føler ansvar eller
er likeglade. Om vi har en kritisk holdning, en spørrende-,
en avvisende eller nedlatende holdning.
Meget av dette synes å henge sammen med styringsmekanismene
inne i oss. Disse går i korthet ut på at vi begynner
å gjøre noe hvis avviket mellom det som er,
og det vi mener burde være, overskrider våre
personlige toleransegrenser. Dette er styringsmekanismene fra
den tekniske verden. Men enhver kan iaktta seg selv og overbevise
seg om at de samme styringsmekanismene også er virksomme
inne i oss. Toleransegrensene er del av holdningsbegrepet.
Men holdning ser også ut til å angå utgangspunktet,
meg selv, eller mitt eget syn på meg selv. Det må
f.eks. være en bevisst eller ubevisst tro på egen
fortreffelighet som får et menneske til å være
nedlatende overfor andre. At denne troen kan være en kompensasjon
av en følelse av mindreverd er en annen sak.
Har jeg endret min holdning, slik at jeg ikke reagerer som tidligere,
kan det bety at jeg har endret synet på det som er bra,
normalt eller akseptabelt, det som burde være. Men
det kan også bety at jeg har utvidet mine toleransegrenser,
slik at jeg av den grunn unnlater å reagere. Men styringsmekanismene
har også andre elementer som kan være forandret. Eksempelvis
kan forholdet mellom de drivende og de bremsende kreftene i meg
være forrykket, slik at jeg nå gjør noe, der
jeg før var passiv, eller omvendt. Dette antyder (på
det intellektuelle plan) det man kan vite gjennom erfaring, nemlig
at selverkjennelse, eller et bevisst forhold til seg selv, er
vesentlig også når det gjelder holdninger og behovet
for å endre dem.
Vi kan vel ikke forlate temaet holdninger uten å nevne "syndebukksyndro-met".
Det synes å oppstå når generelt aggressive mennesker
uten spesiell grunn lar sin aggression gå ut over tilfeldige
eller utvalgte grupper av svake mennesker.
Til slutt skal vi nevne spesielle, sterke opplevelser som tydeligvis
også kan medføre varige endringer av personligheten.
Det gjelder paranormale opplevelser av visjonær karakter,
spesielle drømmer, religiøs omvendelse, såkalte
ut-av-kroppen opplevelser, å bli ett med den "kosmiske
bevissthet" med videre. Slike opplevelser kan gi en subjektiv
forståelse av store sammenhenger og mening. De kan ikke
skaffes til veie på vanlig måte og er derfor ikke
virkemidler til endring av personligheten. De inntreffer bare,
uten at man vet hvorfor. Men det kan være av betydning at
man skaper forutsetningene for at slike hendelser skal kunne inntreffe
Tillegg 5
Grunnleggende psykologiske
faktorer i mennesket, og hvordan de kan virke i samfunnet
Som nevnt tidligere, synes det vesentlig å forstå
hva som skjer, fordi løsningen av problemene ligger
i forståelsen av problemene. Og vi har ofte ikke forstått
godt nok, hvis vi ikke også har forstått de psykologiske
drivkreftene som ligger bak det som skjer i samfunnet. Gjennom
hele dette arbeidet er det lagt vekt på å finne frem
til psykologien bak det som skjer, og ikke skjer, i de nasjonale-
og i det internasjonale samfunnet. I teksten finnes en rekke uttalelser
av psykologisk natur.
Hensikten med dette tillegget er å se nærmere på
de psykiske faktorene som ligger bak noen av disse uttalelsene.
Ut fra bredden i problemstillingene våre kan man si at det
alt i alt dreier det seg om å forstå menneskesinnet
og dets innvirkning på samfunnet bedre. Det finnes her to
teorier: Den ene sier at det er mennesket som utgjør samfunnet,
den andre at mennesket er et produkt av samfunnet. Det er åpenbart
at begge deler stemmer. De to teoriene er to sider av en og samme
sak. Det dreier seg derfor om å forstå oss selv i
samspill med samfunnet litt bedre. Men før vi prøver
på det, må vi se på noen "mekanismer"
i menneskesinnet.
"Mekanismer" i
menneskesinnet
Vi er vant til å lære om menneskets psyke i bøker
om psykologi. Det stemmer selvsagt at vi kan lære meget
der. Likevel er det jo slik at vi lever med oss selv, vår
egen psyke, i år etter år, hele livet. Det gir også
mulighet for å lære om oss selv mer direkte, hvis
vi bare er oppmerksomme nok. Her presenteres noe av det som man
ved årvåken iakttagelse kan oppdage i seg selv, og
som man kan slutte seg til ut fra disse iaktagelsene.
Vi er svært produktorientert i den vestlige verden. Vi arbeider
for å oppnå noe, underforstått en gang
i den nære eller fjerne fremtid. Det innebærer at
det bak vår virksomhet ligger et motiv, det vi ønsker
å oppnå. Det innebærer også at vi lever
i tidens dimensjon. Når målet er nådd, skal
det bli bra. Men det finnes også en annen måte
å leve på. "Motivet" her er interessen
i å holde på med det man gjør. Motivet er satt
i hermetegn, fordi det ikke dreier seg om noe egentlig motiv.
Man gjør det man gjør, fordi man liker å holde
på med det, ikke for å oppnå noe i fremtiden.
Man er til stede her og nå. Hele aktiviteten er prosessorientert,
ikke produktorientert. Ja, man kan til og med bli skuffet, når
prosessen er ferdig, fordi det var den som var engasjerende, interessant,
"gøy".
Som barn levde vi prosessorientert alle sammen. Legg merke til
det lille barnet, når det er oppslukt av å se på,
sanse, eksperimentere med det det har i hendene. Det er da inne
i en prosessorientert læreprosess som er praktisk talt fri
for tanker om et resultat. Dette innebærer at det i meg
som tenker, ikke er det samme, som det i meg som sanser og føler.
Det innebærer også at det ikke finnes en tenker i
oss atskilt fra tanken, men bare en tenkeprosess som skaper
tanker. Dette er også noe enhver kan oppdage i seg selv.
Den nevnte læreprosessen er utrolig effektiv. Ikke på
noe stadi-um lærer barnet så fort. Og det det lærer,
er reelt, fordi sansningen og bevegelsene bringer barnet i direkte
kontakt med virkeligheten.
Men etter hvert som tankevirksomheten utvikler seg, går
kontakten med denne måten å leve på mer eller
mindre tapt. Tankevirksomheten (og de typer følelser som
er knyttet til den) overtar som den dominerende faktor i vår
bevissthet. Tanken håndterer symboler, som bare representerer
(biter av) virkeligheten, og ikke alltid det heller. For vi bruker
også ord som ikke har noe motstykke i virkeligheten. Fortid
og fremtid er slike ord. Alt som eksisterer, eksisterer her og
nå. I virkelighetens verden finnes
ingen fortid og fremtid, bare i vår symbolverden, tankene.
Vi voksne vokste ikke fra barnets måte å leve på,
fordi vi hadde utviklet oss forbi et barnslig stadium. Vi tapte
noe verdifullt da tankevirksomheten ble dominant. Men det
tapte kan gjenvinnes, og det kan fungere utmerket sammen med et
velutviklet intellekt. Man kan oppdage og gjøre bruk av
den sikkerhetsventil som består i å iaktta sine egne
reaksjoner med årvåken nysgjerrighet og interesse
der og da. Dette er ett aspekt ved den selverkjennelse som bør
bli del av vår kultur. Det vil i så fall være
et vesentlig bidrag til å bedre vår livskvalitet i
arbeid og fritid.
Samfunnet har til gode å ta denne erkjennelsen inn over
seg. Når det blir gjort, vil det ha store konsekvenser bl.a.
for vårt syn på mennesket, dets muligheter og begrensninger.
Ofte hører vi at "alt" ville bli bra, hvis man
bare gjorde det eller det. Den stilltiende forutsetning er da
at mennesket har en tilstrekkelig frihet i viljen til å
gjøre det som foreslås. Men er det tilfelle? Erfaringen
tyder på at det ikke er slik. "Med betydelig klarsyn
ble kursen (for oljealderen) staket ut" sa Hermod Skånland
en gang. "Deretter tok vi raskt en annen vei."
For å handle mer rasjonelt som menneske og nasjon
må man erkjenne det urasjonelle i seg selv. På
det psykiske plan er det innsikt som kan skape forand-ring, ikke
vilje. I det øyeblikket vi forstår noe, intellektuelt
eller umiddelbart, har det skjedd en varig forandring i vår
psyke. Forandringen er irreversibel, fordi vi ikke kan sette oss
tilbake til den tilstanden da vi ikke forsto. Det er mulig, men
ikke lett å forstå seg selv. Men det er tross alt
slik vi stort sett legger av oss det barnslige og modnes som mennesker.
Det gir oss også muligheten for å legge av oss våre
fordommer, som spiller en så stor og ugunstig rolle i menneskelige
relasjoner. Likevel vil det være en bedre vei å gå
å gi barn oppvekstvilkår som allerede fra starten
utvikler dem til rasjonelt tenkende og handlende mennesker. Kreativiteten
og evnen til godhet går derved ikke tapt.
Et annet aspekt av generell karakter er "trekantforholdet"
autoritet, avhengighet og frykt. Det spiller en enorm rolle
på alle plan i samfunnet. Vi er oppdradd til å betrakte
noen som autoriteter. Enkelt sagt, er det de som vet mer enn oss,
de som bestemmer over oss, og de som kan gi oss det vi gjerne
vil ha. Dette bringer oss i et avhengighetsforhold til slike autoriteter.
Og dette igjen skaper ufrihet og frykt.
Mer konkret finner vi slike situasjoner i bedriftslivet, i politiske
og faglige organisasjoner med videre. De høyere oppe i
"systemet" bestemmer over avansement, titler og lønn.
Ja, i enkelte tilfeller bestemmer de hva jeg skal ha lov til å
mene og si. At staten har en autoritet som lager og håndhever
lover, er en nødvendighet. I demokratier er det ment å
være slik at folket skal være øverste myndighet
over seg selv. Av praktiske grunner må folket delegere ansvar
og myndighet til politiske organer og en administrasjon. Da opplever
borgere i de aller fleste land at personer med delegert autoritet
faller for fristelsen til å utnytte andres avhengighet til
å skaffe seg materielle fordeler eller til å ha den
søte følelse av å kunne bestemme over andre.
Eller de kan i sin tur være redde for å vise forståelse,
hvis de må avvike fra lovens bokstav.
I ideologisk pregede organisasjoner og stater kan lederne bruke
dette trekant-forholdet med styrke. De som ikke er med oss, er
mot oss. Det defineres en "sann" lære av religiøs
eller politisk natur som lederne forvalter. Og som medlemmene
og deres barn skal tro på og være lojale mot. Å
tvile på eller opponere mot vedtatte normer, målsettinger
og læresetninger kan medføre eksklusjon og det som
verre er. Det skal stort mot og uavhengighet til for å
trosse gruppepresset, og gjøre det man mener er rett.
Blir barna oppdradd til slik uavhengighet?
Medias rolle i utformingen av opinionens psyke ser ut til å være av vital betydning for hvordan de enkelte demokratiske samfunn vil utvikle seg videre. Meget tyder på at opinionen vil vise både "fornuft" og ansvarlighet hvis den får riktig informasjon. På den annen side kan opinionen forledes til å interessere seg for uvesentlige og urealistiske ting, ting som "selger" i vår kommersialiserte medieverden.
Psykologien bak hendelser
i samfunnet
Som nevnt, skal vi her ta for oss noen forhold i samfunnet som
er omhandlet i teksten. Hensikten er å se nærmere
på de psykologiske sider ved dem. Vi snakker om å
oppdra barn til harmoniske og intelligente mennesker, og
mener med det at oppdragelsen skal fremme et likevektig følelsesliv
og realisere det intelligenspotensiale som barnet har fått
i vuggegave. Det blir dessverre altfor ofte ikke gjort, og årsakene
kan være flere: Mangel på impulser og oppfordring
til kritisk bedømmelse av det barnet ser og hører,
er en ting. Indoktrinering er en annen faktor som låser
tanken fast i visse baner, og derved hemmer intelligensens utvikling.
Et annet sentralt spørsmål er hvordan barnet utvikler
seg emosjonelt. Mangler barnet trygghet og omsorg, og blir det
i stedet utsatt for likegyldighet, urettferdig eller ubehersket
behandling, vil barnet kunne bli hemmet av angst, skyldfølelse
og komplekser, eller av aggresjon.
Slike emosjonelle følelser har selvsagt stor innvirkning
på velværet, men også på tankevirksomheten
og intelligensen. Det kan føre til at man tolker det man
ser og hører i spesielle retninger. Eksempelvis kan uskyldige
hendelser bli oppfattet som sårende eller nedverdigende.
Noen reagerer med å trekke seg inn i seg selv, andre med
aggresjon. Og tankene omkring slike hendelser kan gå rundt
og rundt i en ørkesløs runddans. Svært mange
av oss er mer eller mindre nevrotiske, og stadig flere har behov
for fremmed hjelp for å komme ut av problemene. At livskvaliteten
for den enkelte lider, er åpenbart, men det gjelder også
familien. Er svært mange i et samfunn i følelsmessig
ubalanse, kan det innebære at opinionen ikke kan spille
den rollen den må spille for at demokratiet skal fungere.
I midten av vårt århundre fikk vi se hvordan et folk
ble erobret og ført i katastrofen av et regime som visste
å spille på deres følelser bl.a. av såret
nasjonal stolthet og frykt.
Det er allment anerkjent at gjensidig forståelse fremmer
fred. Hva er ment med gjensidig forståelse? Slik forståelse
forutsetter kommunikasjon, og kommunikasjon er vanskelig. Mye
tyder på at problemet ikke bare er å forstå,
men å høre etter, å oppfatte det den andre
sier, uten å tolke det. Det finnes så mange impulser
utenfra som avleder oppmerksomheten, og vi lar oss så lett
avlede, at vi må konsentrere oss. Det er en vanskelighet.
En annen er våre egne reaksjoner på det vi tror blir
sagt. I dette ligger for det første at vi nesten fortløpende
tolker det vi hører. Tolkningen er svarene fra vår
egen bakgrunn, vår egen fortid, inklusive eventuelle fordommer.
Dessuten reagerer vi følelsesmessig på vår
tolkning av det som ble sagt. Begge disse forhold, som virker
begge veier, gjør kommunikasjon vanskelig. Vår tolkning
og våre reaksjoner gjør det vanskelig å oppfatte
det som blir sagt. Slike mekanismer danner mye av bakgrunnen for
at mennesker ofte snakker forbi hverandre og ikke forstår
hverandre. Det skjer i ekteskapet, mellom barn og voksne, i politikken
osv. Å gjennomskue slike forhold både intellektuelt
og umiddelbart (dvs. ved å legge merke til det mens det
skjer) er en viktig del av den selvinnsikt som er nevnt i flere
sammenhenger. Meget tyder på at TV-konsumet til barn og
unge med den spenning, angst og identifisering som følger
med, påvirker barnas psyke slik at de kan få problemer
med å kommunisere, lytte og oppfatte.
I våre pengebaserte samfunn er det vesentlig å se
at inntekt også har en følel-sesmessig betydning
som oppstår ved å sammenligne egen økonomi
med andres. Det virker "uheldig" når forskjellene
blir for store. Arbeidstagerorganisasjonene "lever"
til dels av å sammenligne inntekter. Slik skaper de utilfredshet
som de gjennom sin innsats søker å tilfredsstille.
Den som har for vane å måle sin lykke ved å
sammenligne med andre, vil ikke komme i nærheten av den
lykke som kan oppleves når man lever her og nå,
og all sammenligning er borte.
Det at så mange mennesker er såpass nevrotiske som
de er, gjør at intelligensen er såpass redusert,
at den intelligensen som bl.a. skal til for å bli kvitt
nevrosen, er borte. Psyken er i en slags vranglås som det
er vanskelig å komme ut av. Da dette angår ganske
mange, blir samfunnet i noen grad preget av forholdet. Det påvirker
oppfatningene om hva som er "normalt" og hva som er
mulig. Og det kan gjøre det vanskelig å forstå
at selverkjennelse alt fra barneårene kan være avgjørende
for å komme ut av denne psykiske vranglåsen.
Det som foreslås i boken er en slags dobbel oppdragelse.
En oppdragelse etter mer konvensjonelt mønster, hvor undervisningen
riktignok er mer basert på forståelse og mindre på
kunnskap. Ferdigheter bør også ha en sentral plass
for barn med slike evner og interesser. For siktemålet er
å hjelpe barnet til å utvikle sine evner. Dessuten
foreslås en oppdragelse som tar sikte på å gi
barnet selvinnsikt. Vi skal se nærmere på disse to
formene for oppdragelse.
Den konvensjonelle oppdragelsen har to "angrepspunkter".
Den ene gjelder å sette grenser. Den andre tar sikte på
å redusere trangen til å overskride disse grensene.
Det er mange måter å sette grenser på. Vesentlig
synes å være at oppdra-geren, foreldrene, skolen og
samfunnet, er entydige og konsekvente. Derved får barnet
en klar oppfatning av hva som er akseptabelt og ikke. For den
som ønsker å holde seg innenfor grensene, er det
viktig å vite hvor grensene er. De må dessuten være
rimelige. Å begrunne grensene er også viktig, særlig
overfor barn med en intellektuell legning. Dette innebærer
også at grensesettingen må være logisk og konsistent,
dvs. uten indre motsetninger. At grensesettingen skjer med den
rette, omsorgsfulle holdningen overfor barnet, er selvsagt.
Eksemplets makt er også meget vesentlig. Selv om de fleste
oppdragerne gjør det så godt de kan, er problemet
ofte at oppdrageren ikke i tilstrekkelig grad skjønner
seg selv og sin oppgave. Slik kan barnet bli oppdradd ut fra oppdragerens
fortid i stedet for ut fra barnets egne muligheter og behov. Barnet
mitt skal ikke ha det slik jeg hadde det, da jeg var liten. Det
jeg ikke fikk anledning til, det skal barnet mitt få, osv.
Men barnet må bli kjent med- og få utfolde seg innenfor
sine egne muligheter.
Hvordan reduseres så barnets egen trang til å overskride
oppsatte grenser? Stikkordet her er kjærlig omsorg og tilstedeværelse
når barnet trenger deg. Å la barnet vokse opp i en
åpen, vennlig og trygg atmosfære som er rik på
impulser og fattig på fordommer, synes å være
nøkkelen til å la barna bli psykisk friske, kreative,
fordomsfrie og harmoniske mennesker.
Hvordan virker så den andre oppdragelsen i dette
bildet, oppdragelsen til selvinnsikt? Den synes å virke
på to måter: Den bidrar sterkt til å redusere
trangen til å overskride grenser, fordi den bevirker en
indre harmoni og klarhet. Og denne klarheten virker i sin tur
slik at barnet på en måte blir istand til å
sette sine egne grenser ut fra sin egen innsikt i sin egen psyke
og forholdet til omgivelsene. Grensene blir en naturlig del av
psyken uten å bli oppfattet, eller følt som en indre
begrensning. Problemet med indre konflikter, mellom det i meg
som så gjerne vil, og den indre grensen i meg som sier "du
må ikke gjøre", reduseres betydelig. Barnet
blir et helhetlig menneske som ikke lever i konflikt med
seg selv. Som følge av det blir det også få
konflikter med omgivelsene. Å la en slik oppdragelse bli
del av kulturen, synes derfor å være svært vesentlig,
både av hensyn til den enkelte og til samfunnet.
Hvordan oppnås en slik indre harmoni, er et nærliggende
spørsmål, i tråd med vår intellektuelle
kultur. Man søker en metode. Men, metoden er tankens doméne.
Det det gjelder her, er å oppdage, bruke sine ytre og ikke
minst, indre sanser, sin indre persepsjon, bevissthetens speil.
Gjennom det som iakttas på denne måten, skapes en
umiddelbar forståelse, som har en gjennomgripende virkning
på psyken. Det oppstår klar, umiddelbar forståelse,
og emosjonelle energier knyttet til angst, aggresjon, irritasjon
osv. slippes ut uten en skadelig reaksjon utad eller innad. Det
kan i utgangspunktet enhver oppdage i seg selv.
I vår analyse av drivkreftene i samfunnet kom
vi frem til at egeninteressen er den alt overveiende drivkraften.
Samtidig har vi beskrevet Jordens og menneskehetens tilstand,
som et praktisk resultat av disse drivkreftene. For 60 - 80 %
av Jordens befolkning, eller 3 - 4 milliarder mennesker, er resultatet
ille. Og det bærer fortsatt galt avsted uten at nødvendige
tiltak blir satt iverk. Det synes derfor interessant å se
nærmere på de kreftene som spiller en slik rolle,
og som fører til et slikt resultat.
I egoismen er både emosjonelle følelser og tankevirksomhet
involvert. Egoismen utøves i tidens dimensjon. Jeg forestiller
meg en fremtidig tilstand, hvor jeg har noe som jeg ikke har nå,
og som jeg mener vil være behagelig. Eksempelvis ser jeg
meg som innehaver av en stilling lenger oppe i hierarkiet, eller
som leder av en større bedrift eller organisasjon. Det
kan være meget behagelig å føle seg som en
mer betydningsfull person. Jeg ser meg selv som den smarte som
har skaffet meg arbeids-fri inntekt på børsen, eller
som den rike som mottar beundrende blikk og kan skaffe meg det
som kan skaffes for penger. Hos en del mennesker har slike ønsker
karakteren av "mest mulig". Derfor kan ønsket
om mer penger og mer økonomisk og politisk makt være
uten grenser.
I det politiske miljø er det ikke uvanlig å gå
på akkord med seg selv og stemme mot det en synes er rett,
for å beholde sin posisjon i partiet. Det er heller ikke
uvanlig å gi urealistiske løfter til velgerne for
å skaffe seg et bedre valgresultat. Alt dette og mye mer
er egoisme i praksis.
Slike tanker og følelser er det som setter målene,
og som ligger bak den mer detaljerte planleggingen som i sin tur
danner mønsteret for handlingene. I hele denne prosessen
er følelsen av ansvar for Jorden, for de fattige og for
kommende generasjoner unødvendig. Når mange likevel
opptrer med en viss ansvarlighet, henger det sammen med to typer
begrensninger: De som oppdragelsen har innebygget i vår
psyke, og de som er definert av samfunnet. Disse begrensningene
er ikke uavhengige av hverandre. Vi kan være oppdradd til
å respektere samfunnets begrensninger av vår handlefrihet.
Men det kan også være frykten for å bli oppdaget
av samfunnets kontrollerende organer som får oss til å
være "moralske".
Hvordan synes utviklingen å gå på disse feltene?
Samfunnene har etter hvert så mange regler at det kan være
vanskelig å opprettholde en effektiv kontroll. Samtidig
synes påvirkningen av barn og unge til å bli lovlydige
og ansvarlige mennesker å bli svakere. Det kan bl.a. henge
sammen med ufreden i mange ekteskap, med vold som underholdning
og med de mange dårlige eksempler som finnes i samfun-net.
Dette underbygger inntrykket av at det er helt sentralt å
bedre barns og unges oppvekstvilkår. Noe av psykologien
bak vold i samfunnet er beskrevet i Tillegg 3.
Disse små blikk inn i de psykologiske faktorene som ligger
bak sentrale fenomener i samfunnet, viser hvordan slike faktorer
preger store deler av det som skjer i verden. Grunnleggende forandringer
i verden synes ikke mulig uten å forandre deler av de bakenforliggende
psykiske årsakene. Forandring av menneskesinnet kan, i likhet
med all annen forandring, bare skje i ordnede former ut fra kunnskap
og innsikt. Det viser igjen hvor viktig det er å kjenne
seg selv. Fagfolk kan hjelpe. Men vi må like-vel lære
å løse våre egne problemer, slik at vi kan
fungere som våkne og ansvarlige mennesker. Det finnes ikke
nok fagfolk til å hjelpe alle med psykiske problemer, med
sterke antipatier og fastlåste tankebaner. Og de tallrike
holdningskampanjene som har vært gjennomført, har
vært lite effektive.
Det er ikke lett å gi avkall på foreldet tankegods
og gi rom for nye tanker. Særlig vanskelig blir det hvis
man har identifisert seg med synspunkter som viser seg å
være feil. Selv i vitenskapelige kretser kan det da skje
at det "går prestisje" i saken, som det så
fint heter. Man forsvarer det man hittil har ment, og nekter å
ta inn over seg de nye tankene, selv om de har mye for seg. Slik
unngår man "å tape ansikt".
Tillegg 6
Opplegg for studiesirkler
og seminarer
Stoffet i denne boken er ganske tverrfaglig og omfattende,
og bringer til dels nye innfallsvinkler og konklusjoner. Men konklusjonene
er ikke det vesentlige. Vesentlig er at leseren danner seg et
så riktig og fullstendig bilde som mulig av de problemstillinger
verden står overfor, og som boken tar opp til kritisk drøftelse.
Derfor appellerer boken til en åpen og fordomsfri holdning
og til logisk tenkning.
En forutsetning for å kunne løse problemene er åpenbart
at vi har et så realistisk bilde som mulig av verden, slik
den foreligger og fungerer idag. Dessverre har hovedaktørene
i verden forskjellige meninger om disse spørsmålene,
meninger som spriker i mange retninger. Da er det vanskelig å
få fornuftige ting til å skje. Erfaringer fra andre
områder har vist, at jo mer innsikt aktørene har,
desto større er sjansen for at de kan enes om mål
og virkemidler. Har boken bidradd til mer selvstendig tenkning,
til et mer realistisk bilde av vår situasjon og en større
følelse av ansvar blandt sine lesere for å gjøre
det som er nødvendig, da har dette arbeidet fylt sin hensikt.
De som har tilstrekkelig interesse, kan selvsagt lese boken i
sammenheng. Men boken kan også brukes som utgangspunkt for
diskusjoner i skoler og studiesirkler. Dessuten egner stoffet
seg for videre bearbeidelse på seminarer. For å lette
denne bruken av stoffet, følger korte veiledninger for
gjennomføring av slike studiesirkler og seminarer.
Studiesirkler
En studiesirkel bør helst bestå av fra fem til ni
personer. Den bør ha en ledelse som (1) tar seg av det
rent administrative i forbindelse med møte-innkallinger,
hvor møtet skal være osv., og hvem som (2) leder
arbeidet i sirkelen. Disse to funksjonene kan deles på to
personer, og de kan (og bør) gå på rundgang
blandt deltagerne. Ett møte hver uke eller hver annen uke
er passe. På første møte bør man velge
en rekke tema som man ønsker å diskutere, og så
plasserer man dem på de forskjellige møtene fremover
i en logisk rekkefølge. Nedenfor følger en liste
over tema man eksempelvis kan velge.
Når et tema diskuteres på et møte, bør
en av deltagerne ha en kort innledning om temaet. Innledningen
bør gi en oversikt over temaets innhold og struktur og
dets relasjoner til andre forhold i samfunnet. For å gi
innlederne tid til å forberede innleggene sine skikkelig,
fordeles temaene på innlederne straks temalisten foreligger.
Den som leder diskusjonen, og som bør være en annen
enn innlederen, sørger for en fri diskusjon, hvor alle
kommer til orde. Med "fri" menes at det må være
plass for ukonvensjonelle og "dumme" synspunkter. Man
bør fremelske en kritisk og søkende holdning til
stoffet. Å stille riktige spørsmål kan være
like viktig som å prøve å gi "riktige"
svar. Standardspørsmål bør være: Hva
holder på å skje innenfor det aktuelle tema (eller
undertema)? Hvilke konsekvenser vil det ha? Hva bør ikke
skje? Med hvilke virkemidler kan utviklingen påvirkes? Sentrale
punkter som etter hvert kommer frem, kan lederen notere på
et flip-over ark. Arkene kan danne grunnlag for korte møtereferater
som skrives og distribueres.
Gruppen bør se det som sin primære oppgave bedre
å forstå det som skjer i verden. Man lærer også
mye av å diskutere hva som kan gjøres for
å oppnå noe, altså hvilke virkemidler som står
til disposisjon, og hvordan de virker. Å diskutere hva som
bør gjøres, bør man være tilbakeholdende
med. Det bør først gjøres når man har
diskutert og forstått sammenhengene ganske grundig. I motsatt
fall kan diskusjonene lett utarte og bli en krig med argumenter
ut fra faste meninger og for å få "rett".
Nedenfor følger en rekke tema man kan diskutere. Til hvert
tema er listet opp noen spørsmål som det kan være
aktuelt å stille i løpet av diskusjonen.
Livskvalitet og levestandard
Hva er livskvalitet og levestandard? Hva er det som gir høy
livskvalitet? Og hva er det som gir høy levestandard? Hvilke
sammenhenger finnes mellom livskvalitet og levestandard? Hvordan
forholder de to begrepene seg til miljøets begrensninger?
Kapital
Hva er finanskapital og realkapital? Hva er forholdet mellom finanskapital
og realkapital? Hvordan dannes finanskapital? Hvordan kan finanskapital
brukes og misbrukes? Hvilke interesser har kapitaleierne og -forvalterne?
Hvordan konsentreres kapital, og hvordan fordeles kapital? Hvilke
konsekvenser kan det ha når kapital konsentreres, respektive
fordeles? Hvordan oppstår og tapes verdier?
Kapitalanvendelser
På hvilke måter kan finanskapital anvendes? Hva gjør
at en anvendelse foretrekkes fremfor en annen? Kan samfunnet påvirke
hvilke mulige anvendelser som står til disposisjon? Kan
samfunnet påvirke hvilke anvendelser som blir valgt? Hvilke
konsekvenser kan de ulike anvendelser ha for kapitalforvalteren,
for det nasjonale og internasjonale samfunnet og for enkeltmennesker?
Produktivitet
På hvilke områder i næringsliv og offentlig
forvaltning (i i-land og u-land) øker produktiviteten?
Hvorfor øker den? På hvilke områder får
det konsekvenser? Hvilke konsekvenser får det? Hvem har
fordel av denne produktivitetsveksten, og hvem har eventuelle
ulemper? Finnes områder hvor produktiviteten avtar? Finnes
grenser for produktivitetsveksten? Hva vil en produktivitetsvekst
uten ende føre til?
Renten og dens roller
Hva er rente? Kan renten også være negativ, og hvis
ja, hvorfor? Hva presser renten oppover, og hva presser den nedover?
På hvilke områder innvirker renten? Hvilke konsekvenser
har (1) en svakt negativ og (2) en positiv rente på 4-6%?
Hvordan utvikler konsekvensene av renten seg, hvis den varierer
fra svakt negativ til f.eks. 20%?
Grunnrenten
Hva er grunnrente, og hvor forekommer den? Hvordan oppstår
grunnrenten, og hvordan virker den? Hvem har fordel, og hvem har
eventuelle ulemper? Finnes virkemidler for å påvirke
grunnrenten og/eller dens konsekvenser?
Drivkreftene i samfunnsmaskineriet
Hvem er hovedaktørene i det nasjonale- og internasjonale
samfunnet, og hvilke motiver har de? I hvilken retning fører
det utviklingen? (Nevn en rekke sentrale punkter.) Hvilke fordeler
og ulemper har denne utviklingen? Kan denne utviklingen fortsette,
eller bør kursen justeres? Hvorfor? I hvilken retning bør
kursen eventuelt justeres? Hvilke muligheter har hovedaktørene
for å foreta en slik eventuell kursendring? Hvor mye tid
har vi til disposisjon for eventuelle kursendringer?
"Bærekraftig" teknologi
På hvilke områder synes utvikling av miljøtilpasset
teknologi å være mest påtrengende i i-land og
u-land? På hvilke områder skjer nå en utvikling
av "bærekraftig" teknologi? Og på hvilke
områder synes flere muligheter å være tilstede
når nåværende kunnskap er utviklet i full målestokk?
Hvordan kan slik teknologi innføres i u-land og i-land?
Økonomisk vekst og miljø
Hva menes med økonomisk vekst? Hvorfor har økonomisk
vekst vært et politisk mål, og hvorfor er det det
fremdeles? Hvilke sammenhenger finnes mellom økonomisk
vekst på den ene side og på den annen side Jordens
ressurstilfang og Jordens evne til å motta avfallsstoffene
fra menneskets produksjon og konsum? Hva gjelder for i-land og
for u-land? Påvirker det forholdet mellom i-land og u-land,
og hvis ja, hvordan? Hva kan gjøres for å gjøre
den økonomiske veksten mer "bærekraftig"?
Forholdet mellom økonomisk vekst
og livskvalitet
På hvilken måte vil videre økonomisk vekst
påvirke nålevende menneskers livskvalitet i i-land
og u-land? Hva med kommende generasjoner?
Internasjonal handel
Hvilke fordeler har vanlige mennesker av en utstrakt internasjonal
handel? Hvilke ulemper har vanlige mennesker av en slik handel?
Hvordan innvirker internasjonal handel på ressursbruken
og på miljøet?
Internasjonal frihandel
Hva vil det si at handelen er "fri"? På
hvilke måter kan internasjonal handel gjøres mer
eller mindre "fri"? Hvordan påvirkes menneskenes
livsbetingelser ved at handelen er mer eller mindre fri? Det tas
da hensyn til at menneskene i i-land og u-land er både produsenter
og konsumenter. Og hvordan påvirkes kapitalstrømmene?
Hva kan materiell velstand (levestandard)
bero på?
Er det et sundt prinsipp at alle land bør skape de verdiene
det selv (direkte eller gjennom varebytte) skal leve av? Finnes
situasjoner hvor dette prinsippet bør fravikes? Det ser
ut til at velstand særlig kan bero på fire "ting":
Naturressurser, kreativitet, kompetanse og arbeidsinnsats. Diskuter
hvordan disse faktorene kan omdannes til materiell velstand.
Utviklingshjelp
Hva bør man oppnå med hjelpen til utviklingslandene?
Hvilke former for utviklingshjelp kan man tenke seg? (Varebytte,
ettergivelse av gjeld, private investeringer, ekspertise, gaver
osv.) På hvilke måter og i hvilken grad tjener disse
former for hjelp målsettingene?
Naturens ressursgrunnlag og befolkningseksplosjonen
Er fattigdommen i verden et ressursproblem og/eller et fordelingsproblem?
Hvis det er et ressursproblem, hvilke virkemidler står til
disposisjon for å bekjempe problemet? Og hvilke virkemidler
har man, hvis det er et fordelingsproblem?
Ustabiliteter i det økonomiske
systemet
Hvilke typer ustablilitet finnes i det nåværende
økonomiske systemet, og hva består de i? Hvordan
oppstår de forskjellige former for ustabilitet? Hvilke konsekvenser
har de? Er det mulig å redusere de uheldige konsekvensene,
og hvilke virkemidler står i så fall til disposisjon?
Arbeidsledighet
Hvilke forhold bidrar til økt arbeidsledighet i i-land
og u-land, og hvilke faktorer kan redusere den? Hvilke konsekvenser
har arbeidsledigheten for den arbeidsledige, for samfunnet og
for det internasjonale samfunn?
Media
Hvilke roller spiller media i samfunnet? Hvordan spiller media
stort sett disse rollene idag? Kan noe gjøres for å
oppnå at media, om nødvendig, spiller sine roller
på en bedre måte?
Opinionens rolle
Hvem er opinionen? Innenfor hvilke områder har opinionen
store påvirkningsmulig-heter? Hvordan kan opinionen påvirke
på de forskjellige områdene? Hvordan gjør opinionen
bruk av sine påvirkningsmuligheter idag? Hvilket ansvar
følger med det man gjør, og det man unnlater å
gjøre?
Samfunnsregnskapet
Hva redegjør samfunnsregnskapet for idag? Hva redegjør
det ikke for? Hvilke kon-sekvenser har det? Hvilke fordeler og
mangler har nåværende samfunnsregnskap?
Hva slags krise 1?
Er krisen(e) i verden idag en erkjennelseskrise og/eller
en moralsk krise? Eller bør krisen betegnes på annen
måte? Hva menes med en erkjennelseskrise? Og moralsk krise?
Hvilke virkemidler står til disposisjon hvis vi må
bekjempe en erkjenneseskrise? Og hvis det er en moralsk krise?
Hva slags krise 2?
Hva er karakteristisk for en krisepreget konjunkturnedgang?
Hva kan tenkes å være elementer i en strukturell krise?
Er verden inne i en ren konjunkturkrise, en strukturell krise
eller en kombinasjon av begge deler? Gi et begrunnet svar.
Vold
Hvilke typer vold spiller størst rolle i verden idag? Hva
er den psykologiske bakgrunnen for denne volden? Hvilke fire angrepspunkter
har man for å redusere volden? Og hva innebærer de?
Bekjemper man idag symptomene eller fjerner man årsakene
til vold?
Organiseringen av nasjonalstaten og
verdenssamfunnet
Hvorfor løser ikke statene de store problemene verden står
overfor? (Mangel ved styreform, systemer, personer, ressurser,
erkjennelse?) Hva kan gjøres på det nasjonale plan?
Og det internasjonale plan?
Barn og unges oppvekstvilkår
Hvilke faktorer er sentrale i barn og unges oppvekstvilkår?
Hvordan er barn og unges oppvekstvilkår stort sett idag
i i-land og u-land? Hva er bra og hva er mindre bra? Hvilke konsekvenser
kan det ha at det er slik det nå er? Hva kan gjøres
for å styrke det som er bra og redusere det som er mindre
bra?
Selverkjennelse
Hvilke muligheter har mennesket for å forandre seg selv?
Hva er selverkjennelse? Hvilke muligheter har mennesket for å
erkjenne seg selv? Hvilken betydning kan selverkjennelse ha for
den enkeltes livskvalitet, for familien, for barns oppvekstvilkår
og for samfunnet?
Seminarer
Stoffet i boken egner seg også for drøftelse på
seminarer: Et seminar kan settes sammen på forskjellige
måter. Elementene i et seminar er særlig: (1) Foredrag
delt opp i korte sekvenser. Foredragene bør invitere til
kritisk og selvstendig tenkning. Å knytte deler av foredraget
til figurer er å foretrekke. Foredragene kan eventuelt avbrytes
med (2) spørsmål og svar. Hovedpunkter under foredragene
og under (3) diskusjonene etterpå kan skrives på flippover
el.l. Diskusjonene kan ta form av (4) rene kollokvier. I (5) gruppearbeider
kan deler av stoffet diskuteres. Gruppene kan få samme oppgave
og levere parallelle svar. Eller de kan få forskjellige
oppgaver. I så fall bør det være en sammenheng
mellom oppgavene. Etter at svarene fra gruppene er presentert,
bør man avslutte med en diskusjon.
Opplegget for gruppearbeidet kan inneholde:
- Hvem som er med i gruppen.
- Rollefordelingen, særlig hvem som skal rapportere på
vegne av gruppen.
- Gruppens oppgave kan formuleres på grunnlag av temaene
for studiesirklene som er listet opp ovenfor.
- Krav til dokumentasjon og presentasjon i plenum.
LITTERATUR
Ahmad, Y.J.; Serafy, S.El.; Lutz, E. (eds.) 1989. Environmental Accounting for Sustainable Development. Washington D.C., World Bank
Amland, Bjørn H. Bistand og Børs - Næringslivets rolle i norsk u-hjelp. Cappelen 1993
Barbier, Edward B; Economics, natural-resource scarity and development: Conventional and alternative views. Earthscan in coll. with the London Environmental Economic Centre and the International Institute for Environment and Development. London 1989
Batra, Ravi. Den store depresjonen fra 1990. EFI forlag, Oslo 1989
Brown, Lester R. State of the World. Aschehoug 1995
Brox, Ottar. Dit vi ikke vil. EXIL 1995
E. Burri und F. Schwarz. Der Zins.
Genossenschaft Verlag freiwirtschaftlicher Schriften. Bern
Cornwall, John. The theory of economic breakdown. Blackwell.
Cambridge,
Mass. and Oxford 1990
Delman, J; Østergaard, C-S; Christiansen, F. Remarking peasant China. Aarhus University Press 1990
Dietz, F-J; van-der-Ploeg, F; van der Straaten, J. eds. Environmental policy and the economy. Elsevier Science. New York 1991
Ekins, Paul, ed. The living economy: A new economics in the making. Routledge and Kegan Paul. London 1986
Ekins, Paul, (Hillman, H. og Hutchison, R.) Fra vekst til utvikling. Cappelen/Senter for ny økonomi. 1992
Entreprenørenes Landssammenslutning 1978. Regnskap og kontoplan. Et bransjeopplegg for entreprenørbedrifter
Etzioni, Anitai. The Moral Dimention: Toward a New Economics. The Free Press, A Division of Macmillan Inc. New York 1988
Evang, Anders. Verdier som kompass. J. W. Cappelens Forlag 1991
Goodland, Robert; Daly, Herman; Serafy Salah El; Droste Bernd von. Økonomisk politikk for en bærekraftig utvikling. J.W. Cappelens Forlag A/S/UNESCO 1991
Hareide, Dag. Det Gode Norge. Veien mot et medmenneskelig samfunn. Gyldendal 1991
Hegge, Hjalmar. Frihet, individualitet og samfunn. Universitetsforlaget 1988.
Herrmannstorfer, Udo. Schein-Marktwirtschaft. Verlag Freies Geistesleben, Stuttgart 1991
Isachsen, Arne Jon. Norsk økonomi - en vei ut av krisen.
Andersen & Butenschøn A/S 1992
Johansen, Leif. Samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Industriøkonomisk institutt 1977
Kennedy, Margrit. Det nye pengesystemet. J. W. Cappelens Forlag 1991
Lea, Stephen E.G., Webly, P. and Young, B. (Red.) New Directions in Economic Psychology. Eduard Elgar Publishing Ltd. Hants England 1992
Meadows, Meadows og Randers. Over grensen. J. W. Cappelen 1992
Moe, Thorvald og Schreiner, Per. Planlegging og budsjettering
i staten. Tanum 1976
New Economics. Tidsskrift utgitt av New Economics, London
Nilsen, Fritz. Norsk sosialisme, hva nå? Cappelen 1991
Næss, Arne. Økologi, samfunn og livsstil. Universitetsforlaget 1976
Pearce, D; Markandya, A; Barbier, E-B. Blueprint for a green economy. Earthscan. London 1989
Penger og Kreditt, Norges Banks kvartalskrift
Poleszynski, Dag V., Galtung, Johan og Benestad, Olav M.
Ja til Norge, til Norden, til hele Europa. J. W. Cappelens Forlag
1992
Postman, Neil. Teknopolis. Gyldendal 1992
Rich, Bruce. Med Jorda i pant. Universitetsforlaget 1994
Ryan, Charles P. Capitalism in the U.S.A. Vantage Press, New York 1990
Schwarz, Fritz. Das Experiment von Woergl. Genossenschaft Verlag freiwirtschaftlicher Schriften. Bern 1951
Schwarz, Fritz. Vorwaerts zur festen Kaufkraft des Geldes und zur zinsbefreiten Wirtschaft! Genossenschaft Verlag freiwirtschaftlicher Schriften. Bern 1931
Shanks, Michael. Noe gikk galt. Dreyer 1979
Statistisk Sentralbyrå. Miljøstatistikker
Svendsen, Knud E. red.: U-landenes gældskrise. Handelshøyskolens Forlag 1994
Toffler, Alvin. The Third Wave. Pan Books. London 1981
Willis, J-F; Primack, M-L. Explorations in macroeconomics. Redding, Calif.: CAT 1990
Østerberg, Dag. Sosiologiens nøkkelbegreper. J.W. Cappelens Forlag 1984
Til innhold Verden Hvorhen? |