8 HVORDAN STEMMER DETTE MED KRISTENDOMMEN AV IDAG?
De [åndene] fikk til svar [av englene] at en tro som er atskilt fra kjærlighet og barmhjertighet ikke er noe i det hele tatt; fordi en tro kalles tro på grunn av kjærligheten og barmhjertigheten ... . Emanuel Swedenborg
All kjærlighet til denne verden er bygget på egenkjærlighet; har du sluppet den, har du sluppet hele verden. Mester Eckehardt
8.1 Kristendom, hva er
det?
Ser en på kristenheten av idag, kan man med rette spørre: Kristendom, hva er det? Kristenheten er splittet, særlig på grunnlag av forskjellige oppfatninger om den kristne lære. Dessverre er oppfatningene også ofte forbundet med sterke følelser som synes å ha den ene hensikten å forsvare egne meninger. Da jeg studerte NT i forbindelse med denne boken, ble jeg overrasket over hvor mye annerledes det Nye Testamentets kristendom er enn det jeg lærte på barneskolen. Ville man bare gå tilbake til det skriften virkelig sier, ville man komme nærmere både sannheten og hverandre. Det er mitt klare inntrykk nå.
8.2 Er skriften riktig oversatt? - Er skriften riktig tolket?
Vi har sett at originalskriftene er gått
tapt, og det samme gjelder avskrifter av originalskriftene. Per
idag foreligger over 2500 ufullstendige "originalskrifter"
av forskjellig omfang, alder og kvalitet. Og ikke minst: Innholdet
stemmer ofte heller ikke overens. Derfor oppstår tvil -
og strid - om (1) hvilket utvalg av tekster som skal danne grunnlaget
for en moderne bibeloversettelse. Så kommer (2) selve oversettelsen
som møter to problemstillinger: ett av språklig karakter,
det andre gjelder tolkningen av innholdet som man ofte ikke kommer
utenom.
Det språklige problem gjelder følgende: Enten kan
ett gresk ord dekke forhold som vi på norsk har flere forskjellige
ord for - de fleste skriftene foreligger på gresk. - Da
må oversetteren, ut fra sammenhengen, gjette seg til hvilke
norske ord som er mest dekkende for det den greske teksten sier.
I andre tilfeller kan det hende at det greske språket har
et mer presist uttrykk for noe som det norske språket bare
har et samlebegrep for. Da kan man i en fotnote forklare mer presist
hva som er ment.
De som oversetter, har som oftest en kristen tro i sitt bakhode.
Selv om man ønsker å være så objektiv
som mulig, vil denne troen påvirke resultatet, og da særlig
på to punkter i prosessen: Ved utvalget av de tekstene en
vil basere oversettelsen på. Det er et ganske vesentlig
valg som ofte ikke engang kommenteres i bibeloversettelsen. Dessuten
vil oversetterens tro påvirke resultatet i de tilfellene
det er mulig på norsk å lese forskjellige meninger
ut av den greske teksten. Dette har resultert i et stort og stadig
stigende antall Ny-testamenter som alle avviker fra hverandre.
I avsnitt 4.5 er vist at avvikene kan være vesentlige.
De hadde det fint på det området,
de første kristne som, ad paranormal vei - gjennom Talsmannen
- mottok informasjon som - ifølge Jesus - lærte dem
alt og minnet dem om alt han hadde sagt dem, (Joh.14.24).
Mange spør hva
bibelen sier om Jesus,
men hva sa Jesus om bibelen?
Ingen prognose, ingen beskjed,
Sannhetens
ånd var den arv han gav.
Hvordan - mon - skal vi tolke det? Hvor
er den blitt av?
8.3 Supplerende beskrivelse av kristendommen
Siden kristendommen spiller en så sentral rolle i vår kultur, og fordi den er en ganske "komplisert" religion, skal vi her supplere den tidligere beskrivelsen på en rekke punkter.
Om kildene
Som nevnt, finnes ingen av originalskriftene til NT lenger. Det
eldste bevarte bruddstykket - fra Joh.18 - stammer fra ca. år
120. De eldste skriftene som ligger til grunn for våre ny-testamenter,
foreligger på forskjellige språk, og ble til i det
første århundre etter vår tidsregning. Paulusbrevene
ble samlet før år 100, og de fire evangeliene kom
i alment bruk før år 150. NT forelå stort sett
i sin nåværende form før år 180, men
ble endelig avklaret henimot år 400. De eldste fullstendig
bevarte håndskrifter på pergament (Vaticanus og Sinaiticus)
stammer fra ca. år 350.
I løpet av århundrene er det også foretatt
et utvalg av de skrifter som skulle bli "kanonisert",
det vil si bli betraktet som hellige, og hvilke som ikke skulle
være med i NT. Denne prosessen ble offisielt avsluttet i
annen halvdel av det fjerde århundre. Men NT hadde allerede
eksistert som skriftsamling, antagelig lenge før slutten
av det andre århundre. Noen mener før slutten av
det første århundre.
De forskjellige skriftene stemmer heller ikke
helt overens i sitt innhold. Litt nyere skrifter inneholder ofte
flere opplysninger enn eldre skrifter, et forhold som tyder på
at noe er føyd til i løpet av tiden. Det hefter
altså følgende typer mangler ved de oversettelsene
vi har idag: Opplysninger mangler, fordi de ikke finnes i noen
av de gamle skriftene. Konf. (Joh.20.30): "Jesus gjorde også
mange andre tegn for disiplenes øyne, som det ikke er skrevet
om i denne boken." Der innholdet er forskjellig, og der tekstene
kan tolkes på ulike måter, må oversetteren foreta
et valg. I våre dager er oversetterne blitt flinkere til
- i fotnoter - å gjøre oppmerksom på usikkerheter,
og hvordan en tekst også kan forstås annerledes enn
den tolkningen som er valgt.
Enkelte steder kan man identifisere feil i NT, slik som her: (Joh.20.17):
"Jesus sier til henne [Maria som hadde gjenkjent Herren etter
hans oppstandelse]: 'Rør meg ikke, for jeg er ennå
ikke faret opp til Faderen. Men gå til mine brødre
og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for
dere, min Gud og deres Gud.'" Begrunnelsen for at hun ikke
måtte røre ham, kan ikke stemme. For disiplene berørte
han mange ganger før himmelfarten. Hva kan den reelle begrunnelsen
være? (Her sier Jesus for øvrig rett ut at Faderen
også er hans Gud, slik han er vår Gud). I (2.Tim.2.18)
synes også noe ikke å stemme: "De [to navngitte
personer] har forlatt sannheten og er kommet på avveier,
for de sier at oppstandelsen allerede har funnet sted, og de bryter
ned troen hos folk." Tar Paulus her feil? Er det feil i overleveringen?
Jesu oppstandelse hadde jo funnet sted på det tidspunktet?
Og (Mat.27.52) om det som skjedde da Jesus døde på
korset: "Jorden skalv og klippene slo sprekker. Gravene åpnet
seg, og mange hellige som var døde, sto legemlig opp. Efter
Jesu oppstandelse gikk de ut av gravene og inn i den hellige by,
hvor de viste seg for mange." Dette stemmer ikke overens
med det NT ellers forteller, nemlig at Jesus var den første
som sto opp fra de døde. At disse andre først viste
seg etter Jesu oppstandelse, kan ikke spille noen rolle her.
(Apg.26.22): "Men da Gud til denne dag har hjulpet meg, så
vitner jeg nå for høy og lav, og jeg har ikke sagt
annet enn det profetene og Moses sa skulle hende, at Messias skulle
lide og være den første som sto opp fra de
døde, og deretter skulle han forkynne lyset for folket
og for hedningene (folkeslagene)."
Også et annet utsangn virker merkelig. (Mat.5.18): "Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne med begjær etter henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte." Samtidig sier Gud at menneskene skal formere seg og fylle Jorden, (1.Mos.1.28). Kan mennesket etterleve påbudet om formering uten at mannen begjærer sin hustru? Og Gud krever vel ikke at mennesket skal gjøre noe som medfører synd? Det kan se ut som et lite ord har falt ut av den opprinnelige teksten, slik at det kanskje skal hete: Hvis du ser på en annen kvinne [enn din hustru] for å begjære henne osv. Med dette lille ordet forsvinner selvmotsigelsen i ovenstående. Gud kan umulig være imot sexuell omgang mellom ektefeller; Han har jo villet det slik. Bok (28) har følgende tekstvariant som virker mer logisk: "Enhver som ser på en gift kvinne for å begjære henne, har begått ekteskapsbrudd overfor henne i sitt hjerte." Men hva med en gift mann som ser på en ugift kvinne?
Det finnes også apokryfe skrifter til
NT1). De omfatter både apokryfe evangelier,
-apostelgjerninger, -brev og -åpenbaringer. Apokryfene til
NT har aldri vært innlemmet i NT. Et tidligere studium av
de apokryfe skriftene til NT har gitt forfatteren av denne boken
inntrykk av at ikke mye er gått tapt ved å utelate
dem fra bibelen. Koptisk-gnostiske skrifter fra de tre første
århundrer synes heller ikke å kunne gi vesentlige
bidrag til en bedre forståelse av Jesu liv og lære.
Egyptiske skrifter skrevet med gresk alfabet kalles koptiske.
Avsnittet om apokryfene ovenfor viser at man i mange hundre år
har regnet med at det var knyttet grader av hellighet til skriftene.
Nå blir vel alle skriftene i NT vanligvis betraktet som
like hellige. Men forfatteren av denne boken har lagt størst
vekt på evangeliene, fordi disse har religionsstifteren
i sentrum; det han sa og gjorde, og det som skjedde rundt ham.
Selv om apostlene hadde god kontakt med Herren gjennom Den Hellige
Ånd, så talte apostlene også av og til av seg
selv, slik Paulus også åpent har gitt uttrykk for.
Hvilken rolle har Den Hellige Ånd spilt ved utformingen
av tekstene? Og i hvilken form skjedde denne påvirkningen?
Talte Jesus ut fra seg selv? Selv sa han at han bare sa det som
hans Far i himmelen ønsket han skulle si. Jesus talte og
handlet, han skrev ikke. Han kan heller ikke ha oppfordret sine
disipler til å skrive. Hadde han gjort det, hadde utvilsomt
NT blitt til på en annen og mer ryddig måte enn det
gjorde. Nedtegningen av hendelsene og det som ble sagt, synes
stort sett å ha skjedd på eget initiativ av de respektive
forfatterne og ved å samle stoff hos vitner.
Jesus hadde en annen måte å formidle
informasjon på: Den Hellige Ånd. Jesus sier til sine
disipler i (Joh.14.24): "Og det ord dere hører er
ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg. Dette har jeg
sagt dere mens jeg ennå er hos dere. Men talsmannen, Den
Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal
lære dere alt og minne dere om alt jeg har
sagt dere." Likesom Herrens ord gjennom profetene stilnet
blant jødene etter hjemkomsten fra Babylon, har Herrens
ord gjennom Den Hellige Ånd stilnet i de aller fleste kristne
menigheter av idag. De ufullkomne skriftene og de skriftlærde
har overtatt.
Likevel kan man vanskelig tenke seg at deler av tekstene har kunnet
oppstå uten medvirkning av Den Hellige Ånd, for eks.
beretningen om Jesu fristelse i ørkenen, eller det Jesus
gjorde da han var alene i Getsemane hage før pågripelsen,
eller Jesu bønn i (Joh.17). Hvor skulle disse opplysningene
ellers ha kommet fra?
Guds allvitenhet
Mange mennesker får problemer når kirken lærer
at Gud er allvitende i den forstand at han kjenner hele fremtiden
fullt og helt. Samtidig lærer man at det finnes et evig
helvete med evig pine, selv om dette er tonet noe ned i våre
dager. Hvorfor blir dette så vanskelig? Fordi Gud ut fra
en slik lære skal ha skapt mennesker som han med sikkerhet
visste ville havne i helvete til evig tid. Og så prøver
man samtidig å la menneskene tro at det er en kjærlig
Gud som gjør noe slikt! Er det rart at tenkende mennesker
avviser dette?
Vi har vært inne på problemstillingen i avsnitt 4.5.
Og vi har sett at Guds allvitenhet ikke kan være slik at
han kjenner fremtiden med ufravikelig sikkerhet. Det ville utelukke
frihet i viljen, ansvar og meningen med straff. Forhold som avhenger
av skapningenes vilje, er da heller ikke - med ufavikelig sikkerhet
- kjent på forhånd av Gud. Det viser skriften både
i GT og NT. At Gud med stor grad av treffsikkerhet likevel kan
si på forhånd hva den enkelte vil gjøre i en
gitt situasjon, er en annen sak. Det er en prognose, som kan slå
feil. All prøving av menneskene ville være et meningsløst
narrespill, hvis det ikke var slik. Heldigvis sier også
skriften forholdsvis klart at det er slik det er.
Forholdet mellom Gud og
Kristus
Hvordan er forholdet mellom Gud og Kristus, mellom Faderen og
Sønnen?
(Joh.5.19): "Men Jesus tok til orde og sa til dem: Sannelig,
sannelig, det sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre
noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. Det
Faderen gjør, det gjør også Sønnen.
For Faderen elsker Sønnen og viser ham alt det han selv
gjør. .... For liksom Faderen oppvekker de døde
og gjør dem levende, slik gjør også Sønnen
levende hvem han vil. Og Faderen dømmer ingen, men han
har overgitt all dom til Sønnen, for at alle skal ære
Sønnen, slik de ærer Faderen. .... Den som hører
mitt ord og tror på ham som har sendt meg, han har evig
liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden
til livet."
(Joh.4.34): "Men Jesus sa til dem: 'Min
mat er å gjøre det han vil som har sendt meg, og
fullføre hans verk." (Joh.10.29): "Min Far som
har gitt meg dem, er større enn alle, og ingen kan rive
noen ut av min Fars hånd. Jeg og Faderen er ett." Og
(Joh.10.24): "'Er du Messias, så si oss det rett ut!'
Jesus svarte: 'Jeg har sagt dere det, men dere tror meg ikke.
De gjerninger jeg gjør i min Fars navn, de vitner om meg.'"
(Joh.14.28): "Dere hørte at jeg
sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere
elsket meg, hadde dere vært glade for at jeg går til
Faderen, for han er større enn jeg." Og (Joh.14.6.):
"Jesus sier: 'Jeg er veien [til?] sannheten og livet. Ingen
kommer til Faderen uten ved meg.'"
(Joh.10.17): "Faderen elsker meg fordi jeg gir mitt liv,
for siden å ta det tilbake. Ingen har tatt mitt liv; jeg
gir det frivillig, for jeg har makt til å gi mitt liv og
makt til å ta det igjen. Dette er det oppdrag jeg har fått
av min Far." (Joh.6.37): "Alle de som Faderen gir meg,
kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg ikke støte
bort. For jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre
det jeg selv vil, men det han vil som har sendt meg. Og hans vilje
er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men
reise dem opp på den siste dag." (Mat.20.23): "....
hvem som skal sitte ved min høyre eller venstre side, er
det ikke min sak å avgjøre. Der må de sitte
som min Far har bestemt til det."
Det fremgår altså ganske klart
av skriften - på mange steder og i mange sammenhenger -
at det er stor forskjell på Faderen og Sønnen. Faderen
er den suverene - JEG ER - personen. Alt det Faderen er og har,
det er og har han i kraft av Seg Selv. Alt det Sønnen er
og har - og det er veldig mye - det har han fra Faderen.
Dessuten: En far er nødvendigvis eldre
enn sin sønn. Det betyr at Faderen har eksistert før
sønnen ble til. Sønnen er altså skapt av Faderen.
Kristus er ikke Gud. Mer om dette i neste avsnitt.
Treenigheten
Den såkalte treenigheten er en merkelig konstruksjon. Ordet
finnes ikke i skriften. Som kjent går denne læren
ut på at Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Den Hellige
Ånd er Gud. Likevel utgjør de ikke tre guder, men
én Gud. Det er vanskelig å forstå hvorfor kirkens
menn i tidligere tider har innført en slik lære.
Og det er enda vanskeligere å forstå at den i vår
tid blir opprettholdt. Grunnlaget i NT er tynt. Av avsnittet ovenfor,
om forholdet mellom Faderen og Sønnen fremgår det
klart at Jesus Kristus ikke er Gud, men Guds stattholder vis a
vis det øvrige skaperverket og med full myndighet til å
handle på Guds vegne, slik Josef var Faraos stattholder
i Egypt og kunne handle på vegne av ham. Men også
Kristi myndighet var og er en delegert myndighet - ikke
en myndighet han har i kraft av seg selv. Slik myndighet har bare
Gud Faderen. (Mat.28.18): "Meg er gitt all makt i himmel
og på jord." Jesus har altså ikke denne makten
ut fra egen evne. Han har fått den av Gud Faderen - Han
som alene er Gud.
Hvordan kan treenighetslæren forenes med (Rom.16)?: "Ånden selv vitner sammen med vår ånd og sier at vi er Guds barn. Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, såsant vi lider med ham; ... " Enhver som leser NT med et åpent sinn, vil finne tallrike steder som viser hvor umulig treenighetslæren er. Hva med Getsemane, hvor Jesus av angst ber Faderen - om mulig - å la denne prøvelsens kalk gå ham forbi. Og ropet på korset: Min Far - hvorfor har du forlatt meg? Utsagnet innebærer at Jesus inntil da hadde hatt en nærmest kontinuerlig kontakt med Gud Fader. Denne kontakten var - i den ytterste nød - blitt borte uten at Jesus skjønte hvorfor. Hvordan kan dette forklares ut fra treenighetslæren? Også logisk sett er denne læren en umulighet. Hvorfor da skyve menneskene fra seg på denne måten?
Hvordan det onde kom inn
i tilværelsen
Bibelen forteller at djevelen er en fallen engel, Lucifer, lysengelen.
Hvordan kunne det skje? Det skjedde før verden ble til,
mens hele skaperverket ennå bare omfattet finstofflige verdener.
Ved at englene var skapt i Guds bilde, hadde de også fått
den guddommelige egenskap å gjøre noe ut fra seg
selv. Det innebar at de også kunne - og kan - sette seg
opp mot Guds vilje. Det ser ut til at Lucifer med tiden ikke var
tilfreds med å være den nest-høyeste i himlene,
nest under Kristus. Han ville opphøye seg selv, noe Gud
ikke tillot. Ydmyket hovmod forvandler seg til ondskap, og da
ondskap ikke kunne tåles i himlene, ble han og de som støttet
ham, utstødt fra livets rike, og sendt til dødens
rike, som ble opprettet for dem som da levde i opposisjon til
Gud.
Først noen sitater om syndefallet:
(1.Tim.3.6): "Han [tilsynsmannen i menigheten] må ikke
være nyomvendt, for da kan han bli innbilsk og komme under
samme dom som djevelen." Her antydes at det var hovmod som
felte Lucifer.
(2.Pet.2.4): "For Gud skånte ikke
de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i underverdenen
(avgrunnen), hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil
dommen."
(Ju.6): "Og de engler som ikke bevarte
sin verdighet (ikke tok vare på sine høye verv),
men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørke
med evige lenker til dommen på den store dag." Det
er verd å merke seg at evig her ikke varer evig, men til
dommens dag. Antagelig er det oversetteren som her har glemt at
aeon også kan bety en svært lang tid.
(Ef.2.1): "Dere var engang døde
på grunn av deres misgjerninger og synder. Dere levde på
den nåværende verdens vis og lot dere lede av ...
den ånd som nå er virksom i de ulydige. Ja, vi levde
en gang alle som de. Vi fulgte lystene i vår syndige natur
og lot oss lede av dem og av våre egne tanker. Slik var
vi av naturen under Guds vrede, liksom de andre."2) Jordens
mennesker var altså del av dødsriket før muligheten
for frelse kom. Etter at muligheten for frelse oppsto, er den
del av menneskeheten som vet om muligheten for frelse, delt i
de som gjør bruk av muligheten her på Jorden, og
de andre.
Den "andre siden"
Teksten ovenfor har allerede formidlet et visst inntrykk av hvordan
det - ifølge NT - er på "den andre siden".
(Mat.12.28): "Men er det ved Guds Ånd jeg [Jesus] driver
ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere."
Guds rike består av åndsvesener. Gud er ånd.
Kristus er et åndsvesen. Engler er åndsvesener. Onde
ånder er altså også åndsvesener. De tilhører
dødsriket. Og i (Luk.17.20): sier Jesus: "Guds rike
kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene.
Ingen vil kunne si: Se her er det, eller: Der er det. For Guds
rike er iblant dere."
(Mat.22.29): "Men Jesus svarte: 'Dere tar
feil (farer vill), fordi dere ikke kjenner skriftene og heller
ikke Guds makt.' For ved (etter) oppstandelsen tar de ikke til
ekte og tas ikke til ekte, men de er som englene i himmelen."
(Heb.4.14): "Da vi nå har en stor
øversteprest som har gått gjennom himlene, Jesus,
Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen!"
Dette sitatet er tatt med for å vise at også bok (21)
på dette stedet (unntaksvis) sier at det finnes flere himler.
Besettelse omtales ofte i NT. Den kan blant annet føre til stumhet: (Mat.9.32): "Med det samme de var gått, førte noen til ham [Jesus] en stum man som var besatt av en ond ånd. Så snart ånden var drevet ut, kunne den stumme tale." (Mat.8.28): "De [to besatte] var så fulle av ondskap (ville) at ingen kunne ta veien der forbi. De skrek ut: 'Hva har vi å gjøre med deg (du med oss å gjøre), du Guds Sønn? ...'"
Relasjoner mellom Jorden
og det hinsidige
(Mat.8.21): "En annen, en av disiplene, sa til ham: 'Herre,
la meg først gå hjem og begrave min far.' Men Jesus
svarte: 'Følg du meg, og la de døde begrave sine
døde.'" Hva mente Jesus med dette? Vi går ut
fra at det ikke bare var en litt flåsete bemerkning. De
døde kan selvsagt ikke begrave andre døde. Men vi
har sett at det finnes to typer død: Den vanlige, jordiske
død, og det å leve atskilt fra Gud, som er Livet
Selv. Lever man atskilt fra livet, er man (åndelig) død.
Mange levende mennesker levde og lever atskilt fra Gud. I bibelens
terminologi er man da død. Slik sett, mente Jesus kanskje
å si at mennesker som levde atskilt fra Gud, skulle foreta
begravelsen av disipelens avdøde far. For disipelen var
det viktigere å følge Ham som sa om seg selv at han
var sannheten og livet.
Materialisasjon av åndsvesener,
visjoner etc.
(Apg.10.19): "Peter tenkte fremdeles på synet da Ånden
sa: 'Tre (to) menn spør etter deg. Skynd deg å gå
ned; du skal følge med dem uten å betenke deg, for
jeg har sendt dem.'" Brukes begrepene Ånd og engel
om hverandre? I dette synet hadde Peter fått vite at
dét Gud hadde sagt var rent, dét var rent,
selv om det etter loven tidligere var ansett som urent av jødene.
(Apg.12.6): Peter lå og sov mellom to
soldater i Herodes' fengsel. "Han var bundet med to lenker,
og fengselet ble bevoktet av vaktposter som sto utenfor døren.
Med ett sto en Herrens engel der, og et lys strålte i rommet.
Han vekket Peter med et puff i siden og sa: 'Skynd deg, stå
opp!' Da falt lenkene av hendene hans, og engelen sa til ham:
'Ta på deg beltet og sandalene dine.' Da han hadde gjort
det, sa engelen: 'Kast kappen om deg og følg etter meg.'
Og han fulgte etter han ut. Han forsto ikke at engelen og det
som hendte, var virkelig, men trodde det var et syn." Både
blant fangevokterne og blant Peters venner ble det imidlertid
stort oppstyr over den mirakuløse befrielsen som altså
var reell nok.
Om dommen
Begrepet dommen og dommens dag synes å være brukt
i forskjellig sammenheng, slik at det finnes flere dommens dager.
Én dom skjedde i forbindelse med Jesu død og oppstandelse:
I (Joh.12.31) sier Jesus da han talte om sin død: "Nå
felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste
kastes ut. Og når jeg blir løftet opp fra jorden,
skal jeg dra alle til meg." Dommen besto i at verdens fyrste
skulle kastes ut. Men det fremgår ikke hva dette innebærer.
Han ble ikke kastet ut av verden, og heller ikke av dødsriket.
For disse "alle" som Jesus skulle dra opp til seg, må
det bety oppstandelse i tråd med dette Jesu utsagn i (Joh.5.24):
"Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører
mitt ord og tror på ham som har sendt meg, han har evig
liv og kommer ikke for dommen, men er gått rett over fra
døden til livet." Det Peter sier i (1.Pet.4.5) synes
også å angå dette: "Men de skal få
avlegge regnskap for ham som står klar til å dømme
både levende og døde. Også for døde
er jo evangeliet blitt forkynt, for at de ved Ånden skulle
leve, likesom Gud lever, selv om de her i verden var kommet under
den dom som rammer alle mennesker."
Frelse og oppstandelse synes å være synonyme begrep
for menneskene. Å få lov til å stå opp,
det vil si å unnslippe dødsriket - det være
seg på Jorden eller i det hinsidige - og gå inn i
en av Guds himler er ensbetydende med frelse. Om lys til de døde
på jord og hinsides forteller (Mat.4.16): "Det folk
som satt i mørke [nemlig hedningene i Galilea som Jesus
besøkte], har sett et stort lys. Over dem som bor i dødens
land og skygge, har lyset gått opp."
Det er en form for dom som synes å avgjøre
om kriteriene for frelse (eller oppstandelse) er oppfylt. Dommen
synes å skje ved forskjellige anledninger og kan være
formalisert på forskjellig måte. Behovet for frelse
oppsto gjennom syndefallet. Muligheten for frelse ble åpnet
ved at Jesus gjennomførte Guds frelsesplan. (Rom.5.18):
"Altså, likesom én manns fall [Adams] ble til
fordømmelse for alle
mennesker, så fører én manns rettferdige gjerning
til frifinnelse og liv til alle." Her blir syndefallet tilbakeført
til Adam og ikke til Lucifer.
De som ikke oppfyller disse kriteriene, vil
da møte dommen. (Joh.5.28): "Dere må ikke undre
dere over dette, for den time kommer da alle de som er i gravene,
skal høre hans røst. De skal komme frem, og de som
har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har
gjort det onde, skal stå opp til dom." Dommen over
Israel som Peter snakker om i (1.Pet.4.17), henger antagelig også
sammen med Jesu oppstandelse: "For nå er tiden kommet
da dommen skal begynne, og den skal begynne med Guds eget folk."
En annen dom er knyttet til Kristi gjenkomst
på Herrens dag, den siste dag eller dommens dag som antas
å være det samme. (2.Pet.3.10): "Herrens dag
skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn,
elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og
alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme frem
i lyset." Og (Joh.12.48): "Den som avviser meg og ikke
tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ord jeg har talt,
skal dømme han på den siste dag."
Det er vanskeligere å forstå hva
som er ment med (2.Tes.2.3): "La ingen bedra dere på
noe vis! For først må frafallet komme og Den Lovløse
komme til syne, han som ender i fortapelse." Om det samme
uttaler antagelig også (1.Joh.2.18) seg: "Dere har
hørt at Antikrist skal komme, og mange antikrister har
alt stått frem. Derfor vet vi at den siste tid er kommet."
Dette henger kanskje sammen med den todelte dommen i Johannes
Åpenbaring som vi kommer tilbake til.
Men egentlig dømmer man seg selv gjennom det man gjør.
(2.Pet.2.3): "De [falske profeter] er ute etter penger og
farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere.
Men alt lenge har de hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen
venter på dem." Og (Esek.18.20): "..., og den
som gjør ondt, skal rammes av sin ondskap."
Man kan - og må - gjøre noe selv
for å ta del i oppstandelsen. (Rom.6.5): "Har vi vokst
sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi også
være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. ...
For synden har ikke lenger noen rett over den som er død."
Hva kan dette bety? Er det slik å forstå?: Har vi
vokst sammen med Kristus i en [jordisk] død som er lik
hans, skal vi også være ett med ham i en oppstandelse
som er lik hans. ... For synden har ikke lenger noen rett over
den som er [jordisk] død [i troen på Kristus].
(Mat.13.11): "Han svarte: 'Dere er det
gitt å kjenne himmelrikets hemmeligheter, men dem er det
ikke gitt. For den som har, den skal få, og det i overflod.
Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.'"
Hvordan kan dette forstås? Den som har kommet dithen at
han har kjennskep til himmelrikets hemmeligheter, den vil gjøre
det som er rett, og derved ha rikelig tilgang på det himmelen
har å by på. Den derimot som ikke har skjønt
og mottatt himlenes hemmeligheter, den vil ikke på samme
måte gjøre det som er rett, og derfor lett komme
inn i en spiral som peker nedover?
Det synes også å komme en dommens dag i fremtiden.
Den blir også kalt Kristi gjenkomst. (Mat.24.24): "For
falske messiaser og falske profeter skal stå frem og gjøre
store tegn og under, for om mulig å føre vill selv
de utvalgte. .... som lynet begynner i øst og lyser like
til vest, slik skal det være når Menneskesønnen
kommer. .... Så snart denne trengselstiden er over, skal
solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene
skal falle ned fra himmelen og himmelrommets krefter skal rokkes.
Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen....
og de skal se Menneskesøn-nen komme på himmelens
skyer med stor makt og herlighet. Når basunen lyder, skal
han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de
fire vinder (verdenshjørner), fra himmelens ene ende til
den andre." (Mat.25.45): "Men han [Herren] skal svare
dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot en ev
disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal
gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv."
Opplysningene om evig straff stemmer ikke overens med at Gud vil
at alle skal bli frelst. Får Gud ikke til det han vil? Eller
er det bruken av ordet evig som er feil? I avsnitt 4.54 gjorde
vi oppmerksom på at det greske ordet aeon oftest blir til
evig i oversettelsene, mens det også kan bety et lengre
tidsavsnitt. Det er ingen grunn til at aeon her skal oversettes
med evig. Så teksten ovenfor kunne like godt, eller bedre(?)
bli oversatt til "Og disse skal gå bort til en langvarig
straff, men de rettferdige til evig liv."
(Mat.13.40): "Og likesom ugresset blir
sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå
ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende sine engler
ut, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alle (alt)
som er til ergrelse og som handler mot loven (som fører
til fall, og alle som gjør urett)." De himmelske hærskarer
som synes å utgjøre Guds rike, må ut fra dette
i det minste delvis bestå av engler.
(1.Kor.1.13): "... Dommens dag skal gjøre det klart
[hva slags arbeid den enkelte har gjort], for den åpenbarer
seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk
er. Om det noen har bygd, blir stående, skal han få
sin lønn. Dersom hans verk brenner opp, må han lide
tapet. Selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild."
Og (2.Pet.2.9): "Herren vet altså å utfri de
gudfryktige av prøvelser, men å holde de onde i forvaring
inntil straffen på dommens dag, først og fremst dem
som følger sitt urene, sanselige begjær og forakter
den myndighet som er over dem." Det som andre steder er betegnet
som Kristi gjenkomst, synes å være det samme som denne
fremtidige dommens dag.
Og (Heb.9.27): "Likeså visst som
det er menneskets lodd å dø én gang og siden
komme for dommen, slik er også Kristus ofret én gang
for å ta bort manges synder, og siden skal han for annen
gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for å frelse
dem som venter på ham." Dette synes å være
knyttet til en dom over dem som ikke venter på ham. Kanskje
passer følgende sitater til denne situasjonen? (Mat.25.34):
"Så skal kongen si til dem på sin høyre
side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta det riket
i eie, som er gjort istand til dere fra verdens grunnleggelse."
Og (Mat.25.41): "Deretter skal han si til dem på venstre
side: 'Gå fra meg, dere som er forbannet, bort til den evige
ild, som min Far har (er) gjort istand for djevelen og hans engler!"
Her brukes altså også begrepet engel. Og stedet disse
oppholder seg, er også gjort istand av Gud. Guds makt hviler
også over helvete.
Ifølge Johannes Åpenbaring kap. 20 skal de døde
som etter en dom oppfyller visse kriterier, bli levende igjen
og herske sammen med Kristus i tusen år. Det kalles den
første oppstandelse. I denne tiden skal djevelen være
innesperret. De som ikke fikk del i den første oppstandelse,
led den annen død: "Men de andre døde ble ikke
levende før de tusen år var gått." Den
første død er kanskje syndefallet?
De første kristne trodde at dommens
dag - da Jesus skulle komme igjen, var nær forestående.
(1.Tes.4.15): "Dette sier vi dere med et ord fra Herren [som
ikke finnes i evengeliene]: Vi som nå lever og blir tilbake
til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er
sovnet inn." Og (1.Tim.6.14): "Ta vare på ditt
oppdrag så det holdes rent og uangripelig helt til vår
Herre Jesus Kristus kommer i herlighet." Dessuten (Heb.1.1):
"Mange ganger og på mange måter har Gud i fordums
tid talt til fedrene gjennom profetene. Men (nå,) ved slutten
av disse dager (da de siste tider er kommet), har han talt til
oss gjennom Sønnen." Og (Jak.5.8): "Så
må også dere være tålmodige og ved godt
mot, for Herrens gjenkomst er nær." (1.Joh.2.18): "Mine
barn, nå er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist
skal komme, og mange antikrister har alt stått frem. Derfor
vet vi at den siste tid er kommet."
Men Peter synes å være skeptisk
til denne forventningen: (2.Pet.3.8): "Men én ting,
mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én
dag som tusen år og tusen år som én dag."
Men (lenge?) etter dommens dag kommer enden,
da det opprinnelige er gjenopprettet. (1.Kor.15.24): "Så
kommer enden, når han overgir sin kongemakt til Gud, Faderen,
etter at han har tilintetgjort all makt, myndighet og velde. For
han skal herske som konge inntil Gud 'har lagt alle fiender under
hans føtter.' Den siste fiende som tilintetgjøres,
er døden. For 'alt la han under hans føtter.' Når
det heter alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette.
For han er jo den som har lagt alt under ham. Og når så
alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne
seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være
alt i alle."
Her står det veldig mye. Hvem er den siste
fiende? Det finnes ingen annen fiende enn døden. Og tilintetgjørelsen
av døden begynte med den første oppstandelsen. Så
må det antagelig være dødsfyrsten som er ment,
og det ville være rimelig at han er den som aller sist "tilintetgjøres",
dvs. overgir seg til Gud igjen, siden det var han som opprinnelig
forårsaket hele syndefallet. Dermed kan Sønnen underlegge
Gud alt det Gud opprinnelig underla Sønnen. Her gjøres
også en klar distinksjon mellom Faderen og Sønnen.
Like lite som Guds opprinnelige rike, vil det
fremtidige, gjenopprettede Guds rike, være av materiell
karakter: (1.Kor.15.50): "Og det sier jeg [Paulus], brødre:
Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige
skal ikke arve uforgjengelighet." Kjøtt og blod er
forgjengelig, og det forgjengelige hører ikke Guds rike
til. (2.Pet.3.13): "Men vi ser frem til det han har lovet:
en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor." Derimot
vil denne verden forgå: (1.Joh.2.17): "Og verden forgår
med (alt) sitt begjær, men den som gjør Guds vilje,
blir til evig tid."
8.4 Noen spesifikt kristne tilleggs-spørsmål
Jeg tenkte forleden ved en viss anledning at hvis Gud ikke ville som jeg, så ville jeg dog som Han! Mester Eckehardt
Kirkens kvinner og menn kan ikke gjøre noe på vegne av Gud overfor menigheten. Men de kan gjøre noe overfor Gud på vegne av menigheten.
Vi skal her se på noen av de spørsmålene som splitter kristenheten, og som ofte skaper problemer og tvil hos både troende og søkende mennesker.
Hva vil det si å
være ett?
Hva betyr dette uttrykket som brukes så ofte i NT?: (Joh.17.11):
"Jeg blir ikke lenger i verden, men de er i verden, og jeg
går til deg. Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navn
du har gitt meg, så de kan være ett, liksom vi er
ett." Og: (Joh.17.21): "Jeg ber at de alle må
være ett, liksom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal
også de være i oss, for at verden skal tro at du har
sendt meg. Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for
at de skal være ett, liksom vi er ett: jeg i dem og du i
meg, så de helt og fullt kan være ett." (Joh.14.20):
"Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far,
og at dere er i meg og jeg i dere."
Begrunnelsen for læren om treenigheten må antagelig være Jesu gjentatte utsagn om at Han og Faderen er ett. Men han sier også at Han på samme måte er ett med dem som kommer til tro på ham, (Joh.17.20): "Jeg ber ikke bare for dem [disiplene], men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg. Jeg ber at de alle skal være ett, liksom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg." Det å være ett, er altså ikke bare et forhold mellom Far og Sønn. Det favner også disiplene og de mennesker som gjennom disiplenes arbeid kommer til å tro på Jesus. Andre skriftsteder peker i samme retning, slik som: (Joh.14.11 og 14.20).
Hva innebærer frelsen?
Den forutsetter et behov for frelse. Behovet består i at
mennesker og avdøde og falne engler på den "andre
siden" ikke oppfyller kravene til å kunne leve i Guds
nærhet i himlene. Derfor er de utelukket fra disse himlene.
Hvordan det onde kom inn i tilværelsen er antydet tidligere,
og at Gud ville gjøre noe med dette. I samsvar med sin
plan skapte Han den materielle verden. Hvordan den utviklet seg
over uminnelige tider, forteller bibelen ikke mye om. Etter at
mennesket hadde vært en tid på Jorden, var tiden kommet
da den neste delen av frelsesgjerningen skulle gjennomføres.
Den skulle bestå i to ledd.
Det første besto i at Guds førstefødte,
Kristus, skulle komme til Jorden som menneske for å fortelle
om Guds rike og for å vise sin troskap mot Gud i alle situasjoner,
også ved til slutt å dø på korset uten
å oppgi troskapen til Gud. Men før det kunne gjennomføres,
måtte det skapes ytre omgivelser som dette kunne skje innenfor.
Hensikten med jødefolket fra Abraham til og med Jesus var
tydeligvis å skape slike betingelser.
Da Jesus døde på korset med utbruddet: "Det
er fullbragt" (Joh.19.30), hadde han gjennomført det
første leddet, ved å vise Gud sin troskap til siste
slutt. Det ga ham retten til å gjennomføre det andre
leddet som besto i å åpne dødsrikets porter
og forkynne evangeliet for dem som var der. Derfor fôr han
ned til dødsriket og oppsto - som den første - fra
de døde tredje dag.
Jesu oppstandelse fra de døde betydde altså to ting.
For det første: Å komme ut av dødsriket, hvilket
ingen før han hadde kunnet. Det var den viktige del av
frelsesgjerningen. Åpningen hadde han selv skaffet tilveie.
Retten til å gjøre det hadde han opparbeidet seg,
fordi han hadde holdt stand mot alle fristelser under livet på
Jorden og forblitt trofast mot Gud i alt han tenkte, sa og gjode.
Dessuten innebar oppstandelsen å vise seg på Jorden
igjen i materialisert form.
Porten var åpnet og veien til Guds rike var lagt for de
syndige på Jorden og i det hinsidige. Frelsens andre ledd
gjelder hvert enkelt menneske, om det vil gå den veien som
nå var åpnet. De som vil gå veien, vil snuble
underveis. De vil få hjelp og bli tilgitt. Hjelpen skulle
blant annet bestå i utsendelsen av det som er kalt Den Hellige
Ånd. Men det det ikke finnes tilgivelse for er dødssynden,
det å vende ryggen til Guds rike og bevisst å gå
ondskapens vei.
En rekke steder i skriften uttaler seg om denne frelsesplanen:
(Joh.8.58): "Jesus svarte: 'Før Abraham var, er jeg.'"
Ja, Kristus er ifølge (Joh.17.5) mye eldre enn som så:
"Og nå ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet
som jeg hadde hos deg før verden ble til." Og (Joh.17.24):
"Far, jeg vil at der jeg er, skal de som du har gitt meg,
være hos meg, så de får se min herlighet, som
du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens grunnleggelse."
(Joh.5.25): "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer,
ja den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns
røst, og de som hører, skal leve." Her sikter
Jesus antagelig til at han skal fare ned til dødsriket
og ta med seg til livet, dvs. til Guds rike, de som hører
og vil følge ham - når han - på den tredje
dag - drar tilbake til sitt og Guds rike. Og han drar over den
bro som han - ved sin frelsesgjerning - hadde lagt over kløften
mellom dødsriket og Guds rike. For hør videre, vers
28: "Dere må ikke undre dere over dette, for den time
kommer, da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.
De skal komme frem, og de som har gjort det gode, skal stå
opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp
til dom." Her nevnes to kriterier for frelse: At man hører
hans røst der og da, og at man tidligere har gjort det
gode. I (Pet.3.19) sies det også hvem Jesus skal forkynne
for i fangenskapet. ".. og slik gikk han bort og forkynte
for åndene som var i fangenskap. Det var de som på
Noahs tid hadde vært ulydige, da Gud i sitt tålmod
ventet mens arken ble bygd."
Hvorfor besto frelsesgjerningen i to ledd? Guds rettferdighet,
som også gjelder Lucifer, må antagelig ha vært
bakgrunnen for det. For å tillate dem som angret, å
forlate Lucifers rike, måtte Kristus gjøre seg fortjent
til å få dem tilbake i sitt rike; de hadde tross alt
frivillig valgt side i den store striden. Det skulle skje ved
at Jesus tålte alle angrep under livet sitt på Jorden.
Det var den vanskeligste oppgaven. Og dessuten skulle han beseire
Lucifer i hans eget rike, dødsriket. For det var vel det
han gjorde i løpet av de tre dagene mellom døden
på korset og oppstandelsen? En rekke av sitatene i det følgende
vil støtte opp under dette synet.
(Luk.19.9): "Da sa Jesus: 'Idag er frelse
kommet til dette hus. For også han [Sakkeus] er en Abrahams
sønn, og Menneskesønnen er kommet for å oppsøke
det som var fortapt, og frelse det.'" Menneskeheten er altså
fortapt og avhengig av frelse. Samtidig gir Jesus frelse til noen
før hans frelsesgjerning er fullbyrdet. Det må vel
forståes som et løfte om frelse, når frelsesgjerningen
er gjort. Det må vel også bety at frelse ikke er avhengig
av at man er fullkommen. Løftet til røveren på
korset og andre beretninger tyder også på det. Det
kan også tyde på at det gjenstår en vei å
gå til fullkommenhet. For først da er det
gjenopprettet som engang var, slik målet med hele det gigantiske
prosjektet er.
(Mark.1.4): "Slik sto døperen Johannes frem i ødemarken
og forkynte at folk skulle vende om og bli døpt og få
tilgivelse for sine synder." Dette var før frelsesplanen
var gjennomført. Hva kunne dette innebære? At man
fikk bedre vilkår der man var, for ut av dødens rike
kunne man jo ikke komme? Også ut fra dette kan man få
inntrykk av at det også i dødsriket var flere sfærer
av forskjellig kvalitet.
(1.Joh.3.8): "... Og det var for å ødelegge (gjøre ende på) djevelens gjerninger at Guds sønn åpenbarte seg." Dessuten (1.Pet.1.20): "Han var bestemt til dette [å gjennomføre frelsesplanen] før verden ble skapt, og for deres skyld er han blitt åpenbart nå ved tidenes ende."
Avsnittene ovenfor handler om Jesu oppgaver i forbindelse med påsken. Men disse dramatiske begivenheter var planlagt. Ifølge Paulus i (Ef.1.4/8) var detaljene i denne planen ferdige allerede på et meget tidlig tidspunkt: "I Kristus har han utvalgt oss [apostlene og de første kristne?] før verden ble skapt. ... Slik gav han oss all visdom og innsikt, da han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, den frie beslutning han hadde fattet om å fullføre sin frelsesplan når tiden var inne: å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord."
(Luk.1.30): "Men engelen sa til henne:
'Frykt ikke, Maria! For du har funnet nåde hos Gud. Du skal
bli med barn og få en sønn, og du skal gi ham navnet
Jesus. Han skal være stor og kalles Den Høyestes
Sønn. Herren Gud skal gi ham hans far Davids trone, og
han skal være konge over Jakobs ætt til evig tid;
det skal ikke være ende på hans kongedømme."
(Joh.3.17): "Gud sendte ikke sin Sønn
til verden for å dømme verden, men for at verden
skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke
dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi
han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn."
Og (Mark.10.45): "For Menneskesønnen er ikke kommet
for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt
liv som løsepenge for mange." Dessuten (Joh.12.50):
"Og jeg [Jesus] vet at det han [Faderen] vil med sitt oppdrag
(sin befaling), er evig liv." (Mat.18.14): "Slik vil
heller ikke den himmelske Far at en eneste av disse små
skal gå tapt." Og (Joh.6.39): "Og hans vilje er
at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men
oppvekke dem (reise dem opp) på den siste dag. For dette
er min Fars vilje, at den som ser Sønnen og tror på
ham, skal ha evig liv, og jeg skal oppvekke ham (reise ham opp)
på den siste dag."
Frelsen gjalt altså ikke bare jødefolket.
I (Mat.8.10) sier Jesus noe om ikke-jødiske folkeslag og
jøder: "Jesus undret seg da han hørte dette
[fra den ikke-jødiske offiseren] og sa til dem som fulgte
ham: 'Sannelig, jeg sier dere: En slik tro har jeg ikke funnet
hos noen i Israel. Det skal dere vite: Mange skal komme fra øst
og fra vest og sitte til bords med Abraham, Isak og Jakob i himmelriket.
Men arvingene til riket skal kastes ut i mørket utenfor,
der en gråter og skjærer tenner."
Ja, frelsen gjaldt også de som befant
seg i dødsriket: (1.Pet.4.6): "Også for døde
er jo evangeliet blitt forkynt, for at de ved Ånden skulle
leve, likesom Gud lever, selv om de her i verden var kommet under
den dom som rammer alle mennesker." Dette må vel forstås
slik? De døde som nevnes her, synes å være
avdøde mennesker som levde i dødsriket da Jesus
døde på korset. Og da Jesus fôr ned til dødsriket,
fikk de høre om evangeliet for at også de skulle
få en mulighet for frelse, slik vi har vært inne på
tidligere.
(Luk.13.23): "Da var det en som spurte: 'Herre, er det få
som blir frelset?' Han sa til dem: Kjemp for å komme inn
gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke
å komme inn, men ikke klare det." Og (Mat.19.24): "Ja,
jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom
et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds
rike. ..... For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt
mulig." - Kanskje ved et nytt liv på Jorden?
Hva omfatter frelsen?
Om dette har diskusjonen gått høyt. De fleste kristne
trossamfunn er vel kommet til at frelsen er en soning for alle
våre synder; de fra fortiden og de vi vil gjøre i
fremtiden. Kan det ut fra NT stemme? For det første skiller
NT mellom to typer synd. Den ene kalles dødssynd. Den andre
typen synes ikke å ha et spesielt navn, kanskje fordi det
dreier seg om de feiltrinn vi som svakelige mennesker gjør,
selv om vi bestreber oss på å leve i samsvar med Guds
vilje. (1.Joh.5.(16)-17): "All urett er synd; men ikke all
synd fører til død."
Dette er vanskelig å forstå sålenge man tror
at mennesket kommer til verden nylagd og uten en fortid. Til dette
synet knytter det seg flere problemer som vi kommer tilbake til.
Men vi mennesker har en fortid, ja, en enorm fortid. Det
fremgår også av Skriften. Grunnen til at vi lever
på Jorden - som NT betrakter som tilhørende dødsfyrstens
rike (konf. Joh.14.30) - er at vi er falne engler. I hin fjerne
fortid begikk vi dødssynden ved - som medløpere
- å komme i motsetning til Gud og Kristus. Først
da Jesus fullbragte sin frelsesgjerning, ble veien tilbake til
Guds rike åpnet for de falne engler som ønsket å
vende tilbake. Denne synden - som var en dødssynd, en synd
til døden - var dermed tilgitt.
Vi har sett at Kristi gjerning besto av to
ledd. Å forbli trofast mot Gud til siste slutt på
korset. Og dessuten åpne veien fra dødsriket for
dem som ville vende tilbake til Guds rike. (1.Pet.3.18): "For
Kristus selv led døden for syndens skyld, én gang
for alle. Den rettferdige led for urettferdige for å føre
dere frem for Gud. Han døde legemlig, men ved Ånden
ble han gjort levende, og slik gikk han bort og forkynte for åndene
som var i fangenskap."
Her står ganske mye. Kristus led den jordiske døden
på grunn av den ene synden - syndefallet. Det var en engangsforeteelse.
Og hensikten var å føre "dere" - det vil
si de som mottok Peters første brev (og alle andre mennesker)
- frem til Gud. Dette betyr vel også at Kristus var død
i den forstand at han befant seg i dødsriket en kort stund.
Og hensikten var to-sidig. Som vi har sett, forkynte han det glade
budskap for åndene som var i fangenskap. Og dessuten: (2.Tim:1.10):
"... Han har tilintetgjort døden og ført liv
og udødelighet frem i lyset ved evangeliet;" Men ved
Ånden ble Kristus igjen gjort levende, det vil si at Han
(påskemorgen) forlot dødsriket - dvs. Lucifers rike
- igjen av egen kraft, noe ingen før eller siden har gjort.
Omtrent det samme sies vel her? (Efes.4.8):
"Derfor står det: Han steg opp i det høye og
førte fanger bort, og menneskene gav han gaver. At han
steg opp, må jo bety at han først var steget ned
i Jordens dyp." Han steg opp som seierherre: (Joh.åp.1.18):
"Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den
levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet og
har nøklene til døden og dødsriket."
Dette var allerede tidligere forutsagt: (Joh.5.28):
".... den time kommer da alle som er i gravene skal høre
hans røst. De skal komme frem, og de som har gjort det
gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde,
skal stå opp til dom."
Det var mange som ventet: (Rom.8.19-24): "Alt som er skapt,
venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares
i herrlighet. For det som er skapt, ble lagt under forgjengelighet,
ikke frivillig, men fordi Gud gjorde det slik. Likevel var det
håp, for det skapte skal bli frigjort fra trelldommen under
forgjengeligheten og få del i den frihet som Guds barn skal
eie i herligheten." Med forgjengeligheten menes her antagelig
både det forgjengelige, materielle univers og dødsriket.
Den praktiske konsekvens av frelsen var at
veien tilbake til Guds rike var åpnet. Men vi må gå
veien selv! I den betydning frelser de seg selv, de som velger
å gå den veien. Og den er - ifølge Jesu eget
utsagn - smal og vanskelig å gå. Heller ikke idag
finnes noe som tyder på at veien er enkel. Ikke noe i NT
tilsier at vi underveis ikke må ta konsekvensene av våre
feiltrinn selv. I dette lys smuldrer den uforståelige læren
om stedfortredende soning hen.
En annen følge av frelsen er at vi mennesker
nå har fått en hjelper fra det hinsidige - Talsmannen
- som i apostolisk tid også fikk lov til å hjelpe,
antagelig fordi hjelpen ble mottatt i ydmykhet, lydighet og takknemlighet.
Frelse ved troen alene?
Det er i dette lys spørsmålet om "frelse ved
troen alene" må ses; et spørsmål som har
vært et stridstema allerede fra reformasjonens tid. Hva
sier NT om dette? Jesus uttaler seg på en rekke steder om
hvem som vil bli frelst, det vil si hvilke forutsetninger som
vil være tilstrekkelige for å oppnå frelse.
Frelse må vel her forstås som minst å være
kommet over kløften, det vil si ut av dødsriket
og innenfor "porten" til en av himlene i Guds rike.
Hva sier Jesus? Vi gjentar ikke tidligere sitater her, men henviser
bare til dem: Joh.5.24 - Joh.3.36 - Mat.18.3 - Luk.10.27 - Mat.19.16
- Matt 7.24 - Luk.3.8 - Kol.3.5 - Jak.1.21 - Jak.2.24 med flere.
Selv om noen av disse ikke fremhever gjerningene, så kan
det ikke være grunnlag i NT for å si at "troen
alene" frelser. Det er nemlig en sammenheng mellom tro og
gjerninger, slik det fremgår av Jak.2.24: "... For
som kroppen er død uten ånd, er troen død
uten gjerninger." Og (Mat.16.27) er enda klarere: "For
Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med
sine engler, og skal da gi enhver igjen etter det han har gjort."
Og vi supplerer med (1.Joh.3.10): "Den som ikke lever rett
og elsker sin bror, han er ikke av Gud." Og (1.Pet.1.17):
"Dere påkaller Gud som far, han som uten å gjøre
forskjell dømmer enhver etter hans gjerninger." Og
(Jak.2.14): "Mine brødre! Hva hjelper det om noen
sier at han har tro, når han ikke har gjerninger?"
Både GT og NT bruker begrepet den eller de rettferdige.
De er motsetningene til de syndige og de onde, slik det for eksempel
fremgår av (Mat.9.13 og 13.49). Det fremgår ikke klart
hva som skal til for å bli rettferdig i bibelens forstand.
Men det synes klart at både sinnelag og gjerninger må
spille en vesentlig rolle. I (Tim.1.9) sies det for eksempel at
"loven ikke er gitt for de rettferdige, men for lovbrytere."
Og (Mat.25.46) sier: "... men de rettferdige (skal gå
bort) til evig liv."
I påsken 1997 kunne vi lese i en avis: "Halleluja!
Vi skyldfrie er! Halleluja! Vår Jesus er her!" Er det
så enkelt? Dette synet kan lett forlede noen til å
"leve livet" og vente med å tenke på Gud
til de blir gamle. Selvsagt er det bedre å vende seg til
Gud sent enn aldri. Men det vi gjør, må vi stå
til rette for, og å forandre sinnelaget krever vanligvis
langvarig arbeid med seg selv. Det er ingen grunn til å
tro at vi kommer utenom det.
Men frelsen omfatter mer enn dette. Frelsesverket er først
fullført når alt er tilbakeført til Gud. Ifølge
(Efes.1.9-10) - og mange andre steder i NT - innebar frelsesplanen,
når tiden var inne: "å sammenfatte alt i Kristus,
alt i himmel og på Jord." Det finnes et langvarig,
men intet evig helvete. Det finnes bare et evig liv forutsatt
at det ikke oppstår et nytt syndefall en gang i fremtiden.
Ble frelse mulig fordi
Jesus døde på korset?
Ofte kan man høre at vi mennesker nå kan bli frelst
fordi Jesus døde på korset, og bragte et såkalt
syndoffer, hvor han påtok seg verdens synd. Kan det stemme?
Hadde Jesus ikke holdt stand i sluttfasen av sin lidelsesgang,
og vendt seg bort fra Gud, hadde han da bragt frelse, selv om
han døde på korset? Da hadde han ikke kunnet si "Det
er fullbragt!" (Joh.19.30). Og "Far, i dine hender overgir
jeg min ånd!" (Luk.23.46). Derfor må det være
feil å si at vi fikk muligheten for frelse fordi Jesus døde
på korset. Frelsen ble fullbyrdet fordi Jesus forble trofast
mot Gud på tross av alle lidelsene, inklusive døden
på korset. Og det selv om Gud i den kritiske sluttfasen
sågar forlot Jesus, kuttet den løpende forbindelsen
Jesus hadde hatt med Gud under sitt virke her på Jorden,
og lot Jesus fullstendig alene i hans ytterste psykiske og fysiske
nød.
Kan Gud være rettferdig?
Som nevnt, skaper forestillingen om at vi kommer "nylaget"
til Jorden, flere problemer. Hvordan kan det ha seg at noen er
begavet, noen kommer med svake evner, noen med sykdommer og skader.
Kan det være rettferdig? Og Gud skulle jo være rettferdig?
Hvordan kan man forklare de mange tragiske barneskjebner, hvis
man mener at hvert barn kommer nyskapt til verden for aller første
gang?
Den såkalte arvesynden blir også problematisk hvis
man tror at mennesket ikke har en fortid i andre tilværelser
når det kommer til Jorden. Arvesynden leses blant annet
ut av følgende tekster i GT, (Mos.5.9): Herren sier til
Moses på Sinai: "Jeg lar straffen for fedrenes synd
komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg,
men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder
mine bud." Og i NT: (Mat.23.36): "Sannelig, jeg sier
dere: Alt dette skal ramme denne slekt." Man får inntrykk
av at barna skal lide for fedrenes synder, og det i flere slektsledd.
Gud må jo være urimelig og urettferdig når han
gjør slikt?
Men barna lider ikke for fedrenes synder. De
lider for sine egne synder fra sin egen fortid. (Esek.18.17):
"Han skal ikke dø fordi hans far har syndet. ... Dere
vil kanskje spørre 'Hvorfor skal ikke sønnen bære
farens skyld?' Jo, sønnen har gjort det som er rett og
rettferdig; han har holdt mine forskrifter og levd etter dem.
Derfor skal han beholde livet. Den som synder, han skal dø.
Men en sønn skal ikke bære farens skyld, og en far
skal ikke bære sønnens skyld."
Vi må vel forstå det slik at foreldrenes straff består
i at de får barn som vil måtte lide som følge
av sin egen fortid. Men det kan også tenkes at et foreldrepar
har påtatt seg en slik oppgave frivillig. Foreldrenes gener
påvirker nok barnets legeme i betydelig grad. Men hvilket
finstofflige barn som skal inkarneres i dette barnefosteret, bestemmes
av andre instanser, slik at den såkalte arvesynden blir
et ledd i Guds plan for gjenforeningen med menneskene.
Pre-eksistens
Vi har sagt at vi har en fortid før livet på Jorden.
Pre-eksistens fremgår allerede av GT. I Jeremia 1.5 heter
det: "Allerede før Jeg skapte deg i mors liv, har
Jeg valgt deg." - og eksempler fra NT har vi nevnt tidligere.
Også (Joh.17.12) peker i den retning: "Jeg voktet dem,
og ingen av dem gikk fortapt, uten den ene, som hørte fortapelsen
til." Her sier Jesus at Judas hørte fortapelsen til.
Det kan vel ikke bety annet enn at han var et inkarnert vesen
fra fortapelsens rike? I (Joh.6.70) er han kanskje enda tydeligere:
"Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og én av dere er
en djevel." Før Jesus ble tatt til fange, ba han for
alle sine, (Joh.17.6 og 16): "De var dine, og du gav meg
dem, og de har holdt fast på ditt ord." Og "De
er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden." Her sier
Jesus at de mennesker Gud hadde gitt ham, ikke var av denne verden,
slik Jesus heller ikke var av denne verden. Det kan bety at de
øvrige disiplene, i likhet med Jesus, var inkarnerte Guds
engler. I (Salm.58.4) heter det: "Frafalne er de gudløse
[allerede] fra morslivet, og løynerne går feil fra
fødselen av." Dette kan vel ikke gjelde barn uten
en fortid? Det heter også i (Ef.1.4) at de - antagelig apostlene
og noen til - ble utvalgt før verden ble til. Og i (2Tes.2.13):
"Gud utvalgte dere [brødre som er elsket av Herren]
fra begynnelsen av til å bli frelst."
Dessuten er pre-eksistens en naturlig del av
buddhismen, hinduismen og LEG. Men det er verd å understreke
at det forhold at vår skjebne er påvirket av vår
egen fortid, ikke gir oss noen som helst rett til å dømme
eller å la være å hjelpe vår neste.
Re-inkarnasjon (gjenfødelse) er noe svakere antydet i NT. Men en rekke utsagn peker i den retning, slik vi har beskrevet tidligere. Derimot er fenomenet så godt begrunnet gjennom observerte fenomen i nyere tid, konferer LEG, at vi må gå ut fra at det er ekte, og ta konsekvensen av det. På en måte kan de kristne kirkers forhold til re-inkarnasjonsfenomenet sammenlignes med kirkens forhold til Jordens form i middelalderen. Men Jorden var rund, selv om kirken tviholdt på at den skulle være flat. Det er mindre enn 50 år siden den katolske kirken "godtok" at Jorden er rund. Det er å håpe at de kristne kirkene ikke bruker så lang tid denne gangen til å "godta" at reinkarnasjonsfenomenet er ekte. Straks det er godtatt, vil det bli mulig å forklare arvesynden, barns forskjellige utrustnig og skjebne samt noe så sentralt som frelsen uten å måtte tillegge Gud egenskaper som virker urimelige og frastøtende på søkende mennesker.
Finnes engler?
I de tidsrom NT omhandler, fantes engler, og disse spilte en viktig
rolle i forskjellige sammenheng, både i forbindelse med
Jesu liv på Jorden og ikke minst ved arbeidet til de første
kristne. Dette synes å være nesten borte nå.
Finnes ikke engler lenger? Tror ikke kirkens kvinner og menn at
engler finnes? Det er i det minste vanskelig å se at de
spiller en rolle lenger i de kristne samfunn. De dukker opp i
fortellingene til jul og påske. Men hvor er de resten av
året? Hva hadde kirken gjort hvis en engel plutselig hadde
materialisert seg i vår midte, slik det av og til skjedde
for 2000 år siden?
Fortsatt ber kristenheten "Ditt rike komme til oss".
Men hva betyr det? Består ikke Guds rike av engler, rene,
finstofflige vesener? Man ber altså Gud om at de skal komme,
men ønsker man virkelig at de skal komme? Ville man ta
imot dem med glede? Ville man følge deres råd, hvis
de snakket til dem "ansikt til ansikt" slik det skjedde
i Moses' tid? Ville det være en behagelig eller ubehagelig
tanke for kirkelederne å ha en slik håndgripelig (og
absolutt) overordnet, kjærlig instans?
Hvem eller hva er Den Hellige
Ånd?
Den tredje person i den såkalte treenigheten er Den Hellige
Ånd. Hvem eller hva er det? Er det en person? En kraft?
Eller noe annet? Gud er et hellig åndsvesen, også
Kristus er det. Men Gud og Kristus kan ikke være ment. Guds
engler er også hellige åndsvesener. Er uttrykket "Den
Hellige Ånd" et annet uttrykk for den bestemte form
av ordet engel, altså engelen? I (Joh.14.24) omtales Den
Hellige Ånd som "han" og ikke som "den".
Det tyder på at det dreier seg om en person og ikke en kraft.
NT's bruk av begrepet gir riktignok inntrykk av at det bare finnes
én slik ånd, siden den bestemte formen stadig blir
brukt. Ut over det gir skriften ikke mye informasjon som kan belyse
hva eller hvem "Den Hellige Ånd" er. Men noe finnes
likevel.
Det er blitt hevdet at uttrykket "Den Hellige Ånd"
er resultatet av en systematisk feil-oversettelse. I mange greske
tekster skal det nemlig stå "en hellig ånd".
Det ville stemme overens med Joh.14.24. Det ville også knytte
begrepet sammen med englenes virke og gi leseren mulighet for
å forestille seg noe mer konkret i den forbindelse. (Heb.1.14)
sier det i klartekst: "Er ikke alle englene ånder i
Guds tjeneste, som sendes ut til hjelp for dem som skal få
frelsen?" Johannes første brev (kap. 4.1) understøtter
dette synet og virker ganske avklarende: "Mine kjære,
tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av
Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden.
Guds Ånd kjenner dere på dette: Hver ånd som
bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er
av Gud. Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke
av Gud."
Her sier Johannes at det finnes mange åndsvesener i det
hinsidige. Av disse er noen av Gud, mens andre ikke er av Gud.
Kriteriet for å skille de gode fra de onde er slik: Guds
åndsvesener bekjenner at Jesus Kristus er kommet til Jorden
som menneske. De som tilhører Antikrist, kan ikke gjøre
det. Videre fremgår at både Guds ånder og de
onde åndene kunne kommunisere med menneskene i klartekst,
slik at menneskene - med det oppgitte kriteriet - kunne teste
ut hvor det aktuelle åndsvesenet kom fra. Johannes oppfordret
mennekene i menigheten til å gjøre bruk av denne
testen, slik at de kunne "skjelne mellom sannhetens ånd
og villfarelsens ånd." (1.Joh.4.6).
I (1. Kor. 14) informerer Paulus om tungetale og profetisk tale,
hvor profetisk tale også omtales som åpenbaring som
kan få mennesker til å bekjenne at "Gud er sannelig
blant dere." Lenger nede, i vers 32, heter det videre: "Profeter
har herre-dømme over åndene som taler i dem."
Og i vers 39: "Dere skal legge vinn på å tale
profetisk..." Her sier også Paulus at ved profetisk
tale - som de skulle legge vinn på - er det (Guds) ånder
som taler i dem. Konferer det som er sagt tidligere om paranor-male
fenomen. Hvorfor man nesten konsekvent har brukt den bestemte
formen "Den Hellige Ånd" i den offisielle teksten,
er uvisst.
Det er verd å legge merke til at selv om englene har en
omfattende viten og innsikt, så er de ikke allvitende, heller
ikke Kristus. (Mark.13.32): "Men den dag eller time [da himmel
og Jord skal forgå] kjenner ingen, ikke englene i himmelen
og heller ikke Sønnen, men bare Faderen." Og (1.Pet.1.12):
"... Dette er ting selv engler gjerne vil se inn i."
Kirkelederne i vår tid er blitt så
"rasjonelle", så påvirket av naturvitenskpen,
at de står mer eller mindre uforstående til alle de
paranormale fenomen som bibelen samt kristne og indiske mystikere
vitner om. Og uten forståelse av disse fenomenene er det
for det første lett å bli fanget av naturvitenskapens
til dels ideologisk pregete tankegods. Dessuten er det svært
vanskelig å skjønne de paranormale fenomen bibelen
forteller om både i GT og NT. Vår tids mennesker er
såpass opplyste og selvstedig tenkende at det ikke nytter
å opptre som autoritet og forlange at man skal tro på
urimeligheter og selvmotsigelser. Da viker folk unna for å
søke noe annet. Det er spørsmål om det ikke
er nettopp det som skjer i våre dager. Store folkgrupper
er idag på leting etter noe som kan gi livet mening. Slik
kirken er idag, finner menneskene ikke det de søker i kirken.
Svaret kan ikke være mer naturvitenskapelig ideologi eller
flere populære innslag i kirkelivet. Svaret må være
mer sannhet! Kirken bør inn i en ny reformasjon, en ny
ydmyk søken som kan fjerne urimeligheter og selvmotsigelser.
Det er ikke nok å innbille seg en eller annen lære,
kanskje er det ikke engang så viktig. NT viser med all tydelighet
at Gud ønsker hele mennesket, mennesker som er rene av
hjertet. Til hjelp i den prosessen må kirken igjen få
kontakt med den Talsmannen som Jesus sendte, han som skulle lære
oss alt og minne oss om det Jesus hadde sagt mens han var på
Jorden.
Sakramentene
Mitt leksikon sier at et sakrament er en hellig kirkelig handling
som formidler den guddommelige nåde fra Gud til mennesker.
Det gjelder særlig barnedåp og nattverd, men den katolske
kirke har også konfirmasjon, ekteskap, skriftemål,
ordinasjon og den siste olje som sakramenter. Vi skal her bare
se på barnedåp og nattverd, og hvilket grunnlag skriften
gir for disse sakramentene.
Første spørsmål er: Kan en kirke formidle guddommelig nåde fra Gud til mennesker? Kan en kirke på en måte gjøre noe på Guds vegne? Det man støtter seg til når man mener det, er særlig følgende bibelsteder: (Mat.18.18): "Sannelig sier jeg dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen." Og Mat.16.19): "Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen." Etter jødisk språkbruk skal "binde" og "løse" bety henholdsvis å "erklære for forbudt" og "erklære for tillatt".
Dessuten (Joh.20,23): "Dersom dere tilgir noen deres synder, da er de tilgitt. Dersom dere ikke tilgir dem deres synder, er de ikke tilgitt (fastholder dem for noen, da er de fastholdt)." Eller ordrett: "hvis dere noen fastholder, er de holdt fast." Som også kan tolkes slik: Hvis dere fastholder (eller ikke tilgir) noen deres skyld mot dere, så vil heller ikke deres skyld bli tilgitt [av Gud]. Dette utsagnet får da samme mening som - Forlat oss vår skyld, liksom vi har tilgitt våre skyldnere - i bønnen Fader vår og flere andre steder i NT, slik som (Mat.6.14).
Man leter forgjeves, hvis man vil finne barnedåp omtalt i skriften. Derimot sier Jesus om små - udøpte - barn at de hører himmelriket til, (Mat.19.14). Og i (Mat.18.10) sier Jesus at små - udøpte - barn har høytstående engler i himlene til å passe på seg. Vi har sett tidligere at dåps-begrepet blir brukt i forskjellig sammenheng. Det fremgår også av (Apg.1.5): "For Johannes døpte med vann, men dere skal om få dager døpes med Den Hellige Ånd."
Når det gjelder nattverden, så oppfordret Jesus disiplene å gjenta måltidet han hadde med disiplene skjærtorsdag. De skulle gjøre det "til minne om meg", sa Jesus. (Luk.22.19). Evangelisten Johannes nevner ikke sekvensen med vinen og brødet. Og Paulus skriver: (1.Kor.11.23): "I den natt Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket, brøt det og sa: 'Dette er mitt legeme som er for dere. Gjør dette til minne om meg!' Likeså tok han kalken etter måltidet og sa: 'Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. Gjør dette så ofte som dere drikker det, til minne om meg!'" Men den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom. Det å spise av det samme brødet, skulle ifølge (1.Kor.10.17) symbolisere at de var ett legeme og derfor hadde del i Kristi legeme. Det var en symbolsk handling, ikke et sakrament. Men det var en symbolsk handling man skulle omgås med stor forsiktighet og ærefrykt.
Kjødets oppstandelse
Av jord skal du igjen oppstå, heter det i begravelsesritualet
her i landet. Og i trosbekjennelsen heter det blant annet at man
tror på kjødets oppstandelse. Dette kan vel ikke
bety annet enn at man tror at alle som er døde her på
Jorden på et visst fremtidig tidspunkt, ved dommens dag(?)
skal stå opp fra de døde på den måten
at man skal komme ut av gravene i sine materielle legemer? Hvor
stammer dette synet fra? Det kan vanskelig stamme fra noe annet
sted enn (Mat.27.52) som vi har kommentert i avsnitt 4.53, og
hvor vi påviste at noe ikke kan stemme. Ingen av de tre
andre evangeliene nevner noe om denne angivelige hendelsen, som
jo hadde vært vel verd å nevne, hadde den virkelig
hendt. Når målet med frelsesplanen er å gjenforene
alle falne skapninger med Gud, slik alt var før den materielle
verden ble til, hvordan kan en så materiell hendelse som
kjødets oppstandelse forenes med dette høyst åndelige
eller finstofflige perspektiv?
På samme måte som englene har finstofflige legemer,
slik vil også alle som dør en jordisk død
få et finstofflig legeme i det hinsidige. Dette sier Paulus
noe om i (1.Kor.15.40 og 49): "Og det finnes himmelske legemer
og jordiske legemer, og de himmelske legemer har én glans,
de jordiske en annen." Og "For likesom vi har båret
den jordiskes bilde, skal vi også bære den himmelskes
bilde. Og det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan
ikke arve Guds rike, og forgjengelighet skal ikke arve uforgjengelighet."
I (Fil.3.21) sier Paulus dessuten: "Han [Kristus] skal forvandle
vårt svake og forgjengelige legeme så det blir likt
det legeme han har i herligheten." Troen på at kjødet
skal oppstå, virker alt i alt tynt begrunnet og bidrar ikke
til å forklare noe. Derimot virker den nærmest grotesk
og absurd på dagens mennesker.
Til hovedsiden | Til Innholdsfortegnelsen | Til 9 Etterord |