4 Hvordan forholder vi oss til det vi møter i livet?
I forrige kapittel har vi sett på noe av det som driver
oss når vi agerer utad. I dette kapitlet vil vi se nærmere
på hvordan vi forholder oss til noen av de ulike situasjonene
vi møter i løpet av livet. Vi tenker i første
rekke på situasjoner vi møter i dagliglivet med synsinntrykk,
det vi hører og føler. Det er særlig gjennom
de to førstnevnte sansene - syn og hørsel - vi møter
våre omgivelser. Spørsmålet er hvordan
vi møter alle disse ulike situasjonene. For gjennom måten
vi møter dem på, kan vi lære ganske mye om
oss selv.
Vi kan handle rasjonelt og gi et
svar som passer til situasjonen. Eller vi kan reagere emosjonelt,
med sinne, irritasjon, oppgitthet eller overstadig begeistring.
Vi kan reagere med håp og skuffelse, bli fornærmet
eller hevngjerrige. Vi kan sammenligne vår situasjon med
andres, synes synd på oss selv eller føle oss priviligert,
alt etter utfallet av sammenligningen og våre indre egenskaper.
For å få bedre forståelse av dette, vil vi ta
for oss en rekke typiske situasjoner og hvordan vi kan forholde
oss til dem.
La oss først se på
hva som skjer når vi møter situasjoner rasjonelt,
når vi altså handler - og når vi reagerer emosjonelt
- det vil si urasjonelt, eventuelt også med fordommer. Oftest
vil vi vel også tenke før vi handler eller reagerer.
Men av og til kan reaksjonen komme fort - før vi får
tid til å tenke.
Når det gjelder rasjonell og irrasjonell tenkning,
så dreier det seg ikke om to typer tenkning, men om en skala
med disse to som endepunkter og med glidende overganger. For å
få en oversikt over hva det dreier seg om, er det derfor
tilstrekkelig å ta for seg endepunktene. Den rasjonelle
tenkningen er saklig, logisk, realistisk. Tar emosjonene over
- angst, antipati, egoisme, skyldfølelse etc. blir tanken
følelsesladet. Det fører lett til at tanken blir
usaklig, ulogisk hoppende til forutinntatte konklusjoner. Tenkningen
skifter på en måte karakter, og river i sin ytterste
konsekvens den som tenker med seg i et følelsesladet engasjement.
Emosjonell tenkning har en tendens til å gå rundt
og rundt. Emosjoner skaper tanker, og tanker skaper emosjoner.
Derved kan emosjonene forsterkes, og man kan komme inn i en nevrotiseringsprosess.
Vonde erfaringer som har satt sine
spor i psyken fra tidlig barndom og oppover synes i høy
grad å danne forutsetningen for irrasjonell tenkning. De
virker som sår i psyken. Kanskje kan mangel på gode
erfaringer av omsorg og trygghet også ha en lignende virkning.
Men følelsesladet påvirkning fra omgivelsene i form
av indoktrinering etc. kan også bidra til irrasjonell tenkning.
Det kan også tenkes at noe kan ligge i våre gener.
Både rasjonell og irrasjonell tenkning fører ofte til at man foretar seg noe. Men den form for tankevirksomhet eller planlegging som finner sted i tidsrommet mellom impuls og handling er meget forskjellig i de to nevnte tilfellene. En rask og såkalt spontan handling kan være to vidt forskjellige ting. Den kan være det umiddelbare og adekvate svaret på en realistisk oppfattet situasjon. I så fall kan vi snakke om en spontan handling, en handling som er lite styrt av tanker. Men en tilsynelatende spontan handling kan også være emosjonenes raske svar på en ofte misoppfattet situasjon. Vi kaller det da reaksjon, fordi det her dreier seg om en nærmest mekanisk virkning som stammer fra vår bakgrunn eller fortid og ikke om et passende svar på den foreliggende situasjonen. Dette kan kanskje se ut som flisespikkeri, fordi det her dreier seg om to forhold som tilsynelatende er svært like. Ved nærmere ettersyn vil man kunne oppdage at forskjellen nesten er som svart og hvitt. Spontaniteten er intelligent - tilpasset den virkelige situasjonen. Reaksjonen er mer eller mindre blind og uintelligent og ikke tilpasset den aktuelle situasjonen.
Av det som er sagt tidligere, fremgår at reaksjonene
våre stammer fra vår egen fortid; fra oppdragelsen,
tidligere erfaringer og holdninger etc. som ligger lagret i sinnets
dyp. Reaksjonene er altså fortidens svar på aktuelle
situasjoner. Vi ser det aktuelle gjennom en "brille"
som ubevisst er farget av vår fortid. Denne "brillen"
bevirker at vi ubevisst sorterer og tolker det vi ser og hører.
Denne fargete "brillen" hindrer oss i å se det
som er slik det er. Reaksjonene er derfor lite tilpasset
det den aktuelle situasjonen krever. I tillegg er disse svarene
ofte koblet sammen med emosjonelle energier. Resultatet er usaklighet
i tenkning og kommunikasjon, og det man gjør, er dårlig
tilpasset situasjonen. En ikke uvesentlig del av kommunikasjonen
mellom mennesker, grupper av mennesker - og også mellom
stater - foregår på dette planet. Det kan man se i
hjemmene, mellom naboer, på arbeidsplassen, mellom politiske
partier og i internasjonal politikk.
Det vi her kaller handling,
skjer derimot ut fra forståelse av situasjonen. Det kan
særlig skje når psyken ikke reagerer - man holder
hodet kalt - og situasjonen er oppfattet på en realistisk
måte. Svaret på situasjonen - det man gjør
eller ikke gjør - er da diktert ut fra situasjonens krav,
og ikke ut fra personens fortid. Det er derfor stor forskjell
på reaksjon og handling, selv om de ofte kan se ganske like
ut.
Da de emosjonelle reaksjonene både er mange og sterkt til stede i samfunnet, må vi gå litt nærmere inn på de viktigste av dem. Delvis vil det også skje i kapittel 5. Irritasjon er en type (emosjonell) reaksjon som vel alle mennesker kjenner, og som skaper masse problemer mellom mennesker i dagliglivet. Hva er det som skjer? Utgangspunktet er noe i meg som lar seg irritere - vanligvis av en lyd eller et synsinntrykk - altså et sanseinntrykk. Melder en slik lyd seg, vil jeg vanligvis tåle den - og irritasjonen den skaper - en stund uten at jeg agerer utad. Men etter hvert er det noe i meg som på en måte samler opp irritasjonen. Og på et visst punkt er mine toleransegrenser overskredet, og jeg reagerer utad - i form av sinne, med å holde for ørene etc. etc. Den energien som har bygget seg opp, slippes da ut med kraft. Men "irritasjonsfabrikken" - det i meg som lar seg irritere - er fortsatt til stede. Hensikten er å fjerne det sanseinntrykket utenfra som skaper den ubehagelige følelsen i meg som vi kalle irritasjon. Innen familien og på jobben fører et slikt irritert utbrudd ofte til at kilden til irritasjonen opphører. Bortsett fra misstemningen slikt skaper, er problemet tilsynelatende løst. Den ytre kilden til irritasjon er borte, slik at jeg ikke irriterer meg lenger. Men det i meg som lar seg irritere «irritasjonsfabrikken» er fortsatt til stede. Mennesker kan faktisk til en viss grad karakteriseres ut fra om de har vide eller snevre toleransegrenser og hvor sterkt de reagerer i slike situasjoner.
Spørsmålet er da: Er det mulig å løse problemet på en annen og bedre måte? Og svaret er ja! Skjønner jeg at irritasjonen i meg indikerer at jeg har et svakt punkt i min psyke som lar seg irritere, spør jeg ikke hvorfor, men iakttar det som skjer inne i meg mens irritasjonen vokser inne i meg mens jeg er irritert. Jeg får øye på selve irritasjonen - kanskje er den et sted i kroppen - det stedet som lar seg irritere. Jeg ser eventuelt hvordan et slags lager av irritasjonsenergi bygger seg opp inne i meg, og jeg ser når dette lageret er så stort at det bryter frem og vil sette igang en ukontrollert reaksjon. Og jeg fortsetter med å iaktta årvåkent det som skjer. Jeg ser - legger merke til - hvordan disse energiene kommer opp (som en erupsjon) mot mitt indre blikk, og som avreageres uten å sette igang sinte reaksjoner fra min side, hvis jeg holder stand i min våkenhet. Og er jeg riktig årvåken, kan det hende at jeg ikke bare ser denne energi-erupsjonen, men også det punktet i min psyke som lar seg irritere, og som produserer denne energien. Og jeg kan sågar oppleve å se med mitt indre blikk at det punktet som lar seg irritere løser seg opp. Forundret og glad kan jeg siden erfare at jeg ikke lenger lar meg irritere av det som tidligere var så irriterende. Et svakt punkt i min psyke er blitt helbredet. Og det uten noen form for analyse, uten søken etter årsaker eller hva i fortiden som skapte dette svake punktet.
Mange mennesker reagerer utad; med sinne, overstadig begeistring, eller de blir kanskje hevngjerrige. Noen reagerer med håp og skuffelse. Andre igjen kryper liksom inn i seg selv, blir engstelige, oppgitt, fornærmet eller selvbebreidende. I kapittel 5 "Hva har vi inne i oss?" tar vi for oss noe av dette, fordi det vi har inne i oss og hvordan vi reagerer utad henger så nøye sammen. Men først vil vi se på hva det vil si å sammenligne og sammenligningens rolle i livet. Grunnen er at sammenligninger ofte skaper eller forsterker emosjoner.
Min kropp her Nå
er ditt indre armod bedre gjemt,
idealet der men
angst for forfall dypest ikke glemt.
Vestens svar: Protese La
din bevissthets våkne lykt
Lår og bryst og nese i
stedet løse opp din frykt.
Da vi vanligvis ønsker å være aksepterte
og respekterte mennesker, prøver vi å leve slik vi
selv og våre omgivelser forventer av oss. Resultatet blir
ofte at vi legger oss til en fasade i form av holdninger, atferd,
klær og sminke som etter vårt skjønn stemmer
overens med omgivelsenes og egne forventninger. Vi prøver
å være slik vi (mener at vi) burde være, men
som vi altså ikke er. Angst for ikke å bli akseptert
kan også ligge bak. Ja, hos mange blir også meningene
formet på denne måten, idet vi ukritisk overtar populære,
aksepterte meninger. Problemet er bare at vi selv da kommer inn
i et skisma, fordi det vi presenterer utad - vårt image
- ikke lenger stemmer overens med det vi har inne i oss. Vi lever
som fragmenterte eller delte mennesker. I samværet med andre
mennesker må vi hele tiden prøve å være
annerledes enn vi er. Store deler av vår tid lever vi i
denne konflikten med oss selv. Ja, vi kan etter hvert identifisere
oss så sterkt med vårt image, at vi helt mister kontakten
med det vi virkelig er og har inne i oss. Vi kan sågar bli
så fremmede overfor det vi har inne i oss, at vi blir redde
for å møte det, fordi det bevisst eller ubevisst
føles utilstrekkelig og ubehagelig.
Det rollespillet som denne indre
konflikten innebærer, er slitsomt og tærer på
kreftene, noe som kan bidra til irritabilitet og økte konflikter,
også med våre nære omgivelser. Situasjonen beror
i betydelig grad på vårt ønske om trygghet
i sosiale omgivelser og på en bevisst eller ubevisst sammenligning
mellom det som (etter min mening) er og det som (etter
min mening) burde være. Er ikke det som er, slik
det burde være, oppstår ønsket om å rette
på dette misforholdet. Jeg vil bli noe annet enn
jeg er. Da vi mennesker har så liten innsikt i mulighetene
for å forandre oss selv, griper vi til den kjente og vanlige
metoden: jeg prøver ganske enkelt å være annerledes
enn jeg er, nemlig slik jeg (mener jeg) burde være. Jeg
prøver altså å disiplinere meg, og det
gjør jeg gjennom en indre tvang som eventuelt også
blir kombinert med en ytre fasade.
Skyldfølelse - som så mange mennesker er plaget av - beror også på sammenligning - denne gangen av noe fra fortiden. Jeg sammenligner det jeg (mener jeg) gjorde - med det jeg (mener jeg) burde ha gjort, eller burde ha unnlatt å gjøre. Ut fra dette vokser anger, følelse av mindreverd eller utilstrekkelighet, frykt for straff etc. - følelser som i sin tur gir næring til selvbebreidende tanker av typen "skulle ikke ha gjort". Det er viktig å innse at en slik runddans av tanker og emosjoner er destruktiv og ikke løser noesomhelst. Gjort er gjort; fortiden kan ikke endres. Har man muligheten for å rette opp, bør man selvsagt gjøre det. I det minste kan man lære av denne erfaringen. Dessuten har man muligheten for å løse opp emosjonene i tråd med det vi drøfter i denne boken.
Sammenligning spiller altså en stor rolle i livet vårt
- i måten vi møter forskjellige situasjoner i livet
på - antagelig spiller sammenligning en langt større
rolle enn de fleste er klar over. La oss derfor undersøke
dette fenomenet noe nærmere: Hva vil det si å sammenligne,
i hvilke forbindelser praktiserer vi sammenligning bevisst og
ubevisst, og hva medfører denne sammenligningen?
Å sammenligne vil for det
første si å sidestille to størrelser som forutsettes
å være "sammenlignbare". Det kan dreie seg
om to personer, gjenstander, land etc. Men det kan også
dreie seg om egenskaper til en person, eller et handlingsforløp
som holdes opp mot kravspesifikasjoner, eller "normer"
som er satt opp av personer eller av samfunnet - det som burde
være. Den ene av de to størrelsene er tenkt,
og representerer det som skulle ha vært, eller som vi eventuelt
skal bli en gang i fremtiden, hvis vi anstrenger oss tilstrekkelig
eller er heldige. Den andre av de to kan være det som eksisterer
nå, eller min forestilling eller oppfattelse av det som
eksisterer nå.
Avhengig av hva man finner og hvorfor
man sammenlignet vil man reagere med egnede tiltak og/eller emosjonelle
følelser som avsky, skuffelse, oppgitthet, skyldfølelse
og fordømmelse, håp, tilfredshet eller glede osv.
Dette er ikke del av, men en konsekvens av sammenligningen.
Ovenstående antyder samtidig
at det å sammenligne ikke alltid behøver være
en uskyldig eller harmløs foreteelse. Gir sammenligningen
som resultat at kandidaten ikke har bestått prøven
eller eksamen, kan det eksempelvis bety at en person for resten
av livet er avskåret fra muligheten til å utøve
det yrket han eller hun hadde lyst til. For den som oppfyller
kravene åpnes da mulighetene tilsvarende. En kan med rette
spørre om det kan være riktig at en slik eksamenssituasjon
skal være så avgjørende for hele livet. Sammenligningen
i rettssalen mellom det du blir beskylt for, og det staten tillater,
kan også bety år i fengsel. På tilsvarende grunnlag
kan du bli utstøtt av gruppen, bli kritisert eller rost
av foreldre og lærere.
Sammenligning er selvsagt nødvendig i en hel rekke sammenhenger,
når flygeren går igjennom sine sjekklister, når
bedriftens økonomiske utvikling kontrolleres mot budsjett,
når et produkt går igjennom produktkontrollen osv.
Dette er aktiviteter som ikke er knyttet til emosjonelle følelser,
og som derfor ikke medfører problemer.
I sportens verden er dette noe annerledes.
Her er sammenligning drevet til sin ytterste konsekvens samtidig
med at emosjonelle reaksjoner i stor grad kan være involvert.
Tidsforbruket for øvelser måles helt ned til hundredeler
av ett sekund, ja i en sportsgren måler man tider ned til
tusenedeler av ett sekund(!) for å kunne sammenligne og
finne ut hvem som var "best". Hva hadde et TV-overført
skøytemesterskap vært uten måling og sammenligning
av rundetider?
I tillegg til disse åpenbare
anvendelser av sammenligning finnes flere som virker mer i det
skjulte, uten at betydningen behøver å være
mindre av den grunn. La oss se på noen eksempler.
Å sammenligne barn
er ikke uvanlig. Du må ta deg sammen, se på han, han
får det til, eller hun er snill og du er slem osv. Her blir
det kanskje klarere enn ellers hva sammenligning innebærer:
at det man ser, nemlig barnet - det ser man ikke direkte, men
i lys av noe annet - nemlig det eller den man sammenligner med.
Det barnet har behov for, er å bli forstått ut fra
sine egne forutsetninger. Og det er noe helt annet enn å
bli sammenlignet ut fra den tro, at barnet kan bli noe annet enn
det det er, ved å prøve å tilpasse seg et mønster
eller forbilde eller såkalt rollefigur. Brutalt må
det virke på barnet å bli misforstått og nedvurdert
på denne måten. Blant annet slik skapes grunnlaget
for emosjonelle reaksjoner senere i livet.
I denne forbindelsen vil vi minne
om det vanlige spørsmålet voksne stiller til barn:
Hva vil du bli når du blir stor? Spørsmålet
er malplassert. Barnet lever i en er-verden og ikke en bli-verden.
Barn skal leve i er-verdenen. Det er der forutsetningene for å
lære og å utvikle seg er til stede. Ved stadig å
få spørsmål om de voksnes bli-verden nedvurderes
barnets er-verden og dermed barnet selv. De voksnes oppgave kan
ikke være å rive barnet ut av sin er-verden, men tvert
imot å prøve å forstå barnet under dets
egne forutsetninger i dets er-verden. Da har vi voksne kanskje
muligheten for å gjenoppdage den er-verden som engang også
var vår. Og vi kunne kanskje oppdage at vi derved vant noe
svært verdifullt både i forholdet til våre barn,
men også for vår egen del.
All strebing beror på sammenligning mellom den
plass eller posisjon jeg har og den jeg har uttenkt som passende
for meg selv i den nære eller fjernere fremtid. Også
bruken av virkemidler i denne prosessen beror på sammenligning
mellom de virkemidler som står til disposisjon og de jeg
ut fra normer inne i meg vil, eller ikke vil bruke, dvs. i hvilken
grad jeg vil bruke mine spisse albuer eller andre tvilsomme metoder.
Selvmedlidenhet, ensomhetsfølelse
og lengsel etc. er også emosjonelle reaksjoner som beror
også på sammenligning. Jeg synes synd på meg
selv, fordi jeg ser meg selv i lys av den (bedre) tilstand andre
befinner seg i, eller den tilstand jeg kunne ha befunnet meg i
hvis.... Det er bemerkelsesverdig at enkelte personer med meget
alvorlige handicap ikke synes synd på seg selv, selv om
de mer enn de fleste skulle ha grunn til det. Hva kan årsaken
være? Slik jeg har oppfattet deres uttalelser, henger det
sammen med at de ikke sammenligner. De har i sinnets dyp innsett
hvor destruktiv en slik sammenligning er, med den følge
at trangen til å sammenligne ikke er til stede, uten å
være fortrengt.
Sammenligning er tankevirksomhet.
Og - som vi har sett - er den ofte koblet med emosjonelle følelser
som stammer fra fortiden. Tilstedeværelsen av denne fortiden
i vår bevissthet hindrer oss i å møte øyeblikket
direkte, uten fordommer og ferdige meninger. Man kan undres på
hvorfor vi gjør bruk av all denne sammenligningen. Har
den sitt utspring i selviskhet og trangen til psykologisk trygghet?
Så lenge vi sammenligner på den måten, lever
vi i tidens dimensjon.
Store og små opplevelser og egne tanker fremkaller ofte
en mengde assosiasjoner i form av tanker og emosjonelle
følelser fra vår ubevisste psyke. Det er en form
for automatiske svar som alle stammer fra vår fortid. Og
svaret består i noe som ble lagret i den ubevisste psyken
en gang i fortiden. Slike assosiasjoner setter ofte igang tankevirksomhet
ut fra eksisterende tankemønstre, eventuelt i kombinasjon
med emosjonelle energier. Disse vil i så fall bidra til
å prege tankenes innhold, form og styrke.
Assosiasjonene påvirker i
sin tur oppfattelsen av sanseinntrykkene vi mottar, slik at vi
ser virkeligheten gjennom den brillen vi nevnte, og som er tilslipt
og farget av vår egen fortid. Påvirkningen kan ligge
på flere plan. Vi kan knytte følelser til sanseinntrykkene
og se på noe med sympati eller motvilje. Inntrykkene kan
dessuten bli "silt", slik at vi bare ser det vi bevisst
eller ubevisst ønsker å se. Vi kan også sammenligne
med slik det var tidligere, eller slik det etter vårt skjønn
burde være osv. Alt i alt blir virkningen den at vi ikke
ser det som er. Vi ser det gjennom det filteret som er
dannet av vår bakgrunn, vår fortid. Som vi har vært
inne på, er vi ofte ikke oppmerksomme på dette forholdet
og tror at det fargete og fordreide bilde som oppstår i
vår bevissthet, er korrekt.
Assosiasjoner kan unyansert ses
på som trinn 2 i en 3-trinns "rakett", hvor 1.
trinn er å huske, og trinn 3 er å gjenoppleve. Noe
informasjon kan vi altså hente frem med viljen. Og noe av
det som finnes i den ubevisste psyken, kan bli bevisst gjennom
assosiasjoner. Det er delvis det samme som kan huskes. Å
gjenoppleve er en tredje mulighet hvor informasjon fra fortiden
blir bevisst.
Samfunnet setter en rekke krav til oss, og vi møter
andre menneskers ønsker og rettigheter. Det vi stilles
overfor i livets forskjellige faser må vi lære å
forholde oss til - eventuelt med grader av lyst eller ulyst. Det
gjør at vi må lære gjennom hele livet ikke
bare på skolen. Dels lærer vi fordi vi har lyst til
å lære, dels fordi samfunnet og andre krever det av
oss og dels fordi vi kommer i situasjoner som gir oss anledning
- eller tvinger oss til å lære.
Vi lærer på forskjellige
måter, ikke bare ved å huske eller forstå.
Her spiller interesse, konsentrasjon og oppmerksomhet en rolle.
Ferdigheter - slik som sykling, svømming og strikking lærer
vi derimot gjennom å gjøre ting, gjennom erfaringer
med våre indre og ytre sanser. I slik læring kan både
emosjoner og forståelse være involvert.
Hvordan møter vi så
alle de situasjonene som gir oss anledning til å lære?
Å lære gjennom (presumptivt dårlig) erfaring
er ofte en lite hensiktsmessig vei å gå, og det av
to grunner. For det første har mye av erfaringen en tendens
til å bli foreldet. For det annet er den ofte dyrekjøpt.
Likevel er det mange mennesker som lærer på denne
måten. En våken, fremtidsrettet og realistisk, emosjonsfattig
tenkning kan ofte være et utmerket substitutt for læring
gjennom erfaring. Man tenker seg på forhånd hvilke
ugunstige hendelser som kan skje og søker en fremgangsmåte
som styrer unna slike dyrekjøpte erfaringer. Forutsetningen
er altså at ikke emosjoner hindrer en slik fremgangsmåte.
Man skjønner eksempelvis at røyking er skadelig
i lengden og unngår derfor å gjøre det.
Slik tenkning behøver ikke
nødvendigvis skje med ord, den kan også skje ved
en tankemessig gjenskapning av sanseinntrykk. En slik form for
tenkning foreligger eksempelvis når jeg må foreta
en uvanlig manøver med bilen for å unngå en
kollisjon. Jeg skjønner umiddelbart fordi jeg "ser"
hva som kommer til å skje hvis situasjonen får utvikle
seg uten tiltak. Derfor handler jeg deretter. Alt dette skjer
uten verbal tenkning. Også dyr har denne evnen.
Hos små barn er tankevirksomheten ennå lite utviklet.
Likevel lærer de raskt - antagelig fordi de er flinke til
å iaktta og bruke sansene sine. Disse to forhold ser ut
til å henge sammen. Voksne menneskers tankevirksomhet er
ofte intens. Hos mange er den blitt så dominerende at den
er blitt et problem både for dem selv og eventuelt også
for deres nære omgivelser. Evnen til å iaktta og å
motta andre sanseinntrykk blir da redusert, fordi tanken på
en måte legger beslag på oppmerksomheten. Tilsvarende
blir denne (barnets) måte å lære på redusert.
Gjenoppdager man sin evne til ren sansning, ren iakttagelse, får
man en fornyet mulighet til å leve her og nå - utenfor
tankens, dvs tidens dimensjon, og å lære på
det grunnlaget.
Læringen i vår tid er
mye basert på å huske det læreren eller lærebokforfatteren
har sagt. Oftest dreier det seg om å tilegne seg kunnskaper.
Forståelse av sammenhenger er tilsvarende nedprioritert.
Og elevenes behov for å forstå seg selv blir i vår
kultur nesten fullstendig oversett.
Du kjenner sikkert til at vi ofte
må konsentrere oss når vi skal lære noe. Hvorfor
- hva er det som skjer? Vil vi rette oppmerksomheten mot noe,
vil tankene ofte gå andre veier, utenom det valgte tema.
For likevel å bli værende ved temaet, må vi
konsentrere oss. Konsentrasjonen består i at vi avskjermer
et område i vårt indre for det vi vil holde på
med. Denne avskjermingen er nødvendig, fordi andre impulser
stadig prøver å bryte igjennom baskyttelsen og lede
oppmerksomheten bort fra det vi har satt oss fore å holde
på med. Jo flere og jo sterkere impulsene er, som avleder
oppmerksomheten fra temaet, desto sterkere må vi konsentrere
oss. Impulsene kan komme utenfra, i form av støy. Det er
forholdsvis trivielt. Det er derfor særlig impulsene i vårt
indre - fra en slags indre uro - som interesserer oss her. Men
det ene kan ikke alltid betraktes løsrevet fra det andre.
Konsentrasjon er anstrengende. Og
konsentrasjonen kan faktisk også stjele en del av den oppmerksomheten
den har til oppgave å verne om. Men er konsentrasjonen nødvendig?
Er interessen for det vi holder på med stor, kan behovet
for konsentrasjon reduseres betraktelig. Men ofte må vi
gjøre noe vi ikke finner så interessant. Spørsmåler
blir da om det finnes andre løsninger? Behovet for konsentrasjon
faller åpenbart bort hvis psyken utenfor det avskjermede
området er rolig, og derfor lar være å sende
forstyrrende impulser over "grensen". I et samfunn med
behov for livslang læring vil dette ha praktisk betydning
for mange mennesker.
Hva er det som gjør konsentrasjonen nødvendig?
Det må være en virksomhet i hjernen utenfor det valgte
tema, en virksomhet som foregår på eget initiativ
i vår ubevisste psyke og utenfor bevisst kontroll. Denne
virksomheten kan bli så sterk at den bryter igjennom konsentrasjonens
barriære, slik at den likevel forstyrrer meg i det jeg ønsker
å holde på med. Særlig ille kan det altså
bli, hvis jeg synes at det jeg konsentrerer meg om, er uinteressant.
Da kan jeg lett få problemer med å samle min oppmerksomhet
om det valgte tema.
Er hjernen uten slik ukontrollert
virksomhet - noe som er en intelligent måte å fungere
på - og er jeg noenlunde interessert i temaet, er oppmerksomhet
mulig uten konsentrasjon. Det er en helt annen form for opplevelse.
En lignende form for konfliktløs opplevelse, men ikke like
intelligent, ser ut til å være mulig, hvis man så
og si følger sine innfall fra minutt til minutt. Utenfor
kunstens verden kan man vel knapt fungere i samfunnet på
den måten.
Ofte overvurderer vi de ytre og
undervurderer vi de indre forstyrrelsene. Dette kan medføre
at vi tror det var den ytre forstyrrelsen, lyden eller støyen,
som avledet oppmerksomheten vår fra temaet. Men følger
du nøye med på det som skjer, kan du kanskje oppdage
i deg selv at det ikke var støyen utenfra, men din ergerlige
reaksjon på støyen som avledet oppmerksomheten og
virket forstyrrende. Det kan bli en viktig oppdagelse, en oppdagelse
- som anvendt på den rette måten - sågar kan
føre til en ny utvikling i livet ditt (slik det har gjort
for forfatteren), og at behovet for konsentrasjon etter hvert
reduseres eller faller helt bort.
Da emosjonene ransaket seg
selv
Nede i menneskesinnet lå noen emosjoner og "koste"
seg. Det var for det første angsten, men også selvmedlidenheten
og misunnelsen, begjæret og alle de andre emosjonene som
vanligvis har slått seg ned i menneskets psyke. Stort sett
holdt de seg rolige, selv om de på en måte påvirket
psyken hele tiden, og gjorde den ømfindtlig overfor visse
påkjenninger, eller preget deler av dens tankevirksomhet.
Så hendte det en gang at disse emosjonene kom i prat med hverandre. De syntes nok det var blitt litt ensomt og kjedelig i lengden å ligge der de lå, mer eller mindre glemt eller fortrengt og innelåst i hver sin avkrok i psyken. Tid hadde de jo nok av, så hvorfor ikke stikke hodet fram fra avlukket sitt og se hvordan de andre emosjonene hadde det - og høre hvordan de tenkte? - Som tenkt, så gjort.
"Hvordan er du kommet hit", spurte angsten selvmedlidenheten. "Jeg ble urettferdig behandlet" sa selvmedlidenheten. "Og det opplevde jeg med en slik styrke og motstand at det satte seg fast som selvmedlidenhet. Når det passer, sender jeg opp tanker som sammenligner, og som viser at andre har det bedre, eller at alt kunne ha gått så mye, mye bedre enn det gikk. Slik opprettholder og forsterker jeg meg selv. Og slik setter jeg mitt preg på psyken til dette mennesket, slik at det ofte synes synd på seg selv."
"Da har vi kanskje noe med hverandre å gjøre", sa angsten. "For er du blitt en del av personligheten som mennesket identifiserer seg med, så er det lite villig - ja ofte engstelig for å miste denne delen av seg selv. Ellers har jeg en spesiell evne til å sende opp tanker om hvor galt ting kan gå i fremtiden. Det skaper en herlig angst i mennesket, slik at jeg kan vedlikeholde meg selv. Og er jeg riktig ivrig, kan jeg til og med forsterke meg selv."
"Du - kjære angst - spiller nok en rolle her hos meg også", sa begjæret, som hadde hørt på samtalen uten å si noe. "Det du begjærer, det vil du nemlig eie. Og alt du eier med begjær, det er du engstelig for å miste." "Takk for denne gledelige opplysningen" sa angsten, som så sitt virkefelt og sin betydning forstørret langt ut over det den hadde tenkt seg.
Nå meldte aggressjonen seg på banen. "For jeg blir aktiv" sa den "når noen vil ta eller skade det begjæret vil eie - eller det mennesket identifiserer seg med. Da setter jeg opp skumle tanker om forsvar og motangrep. Og hvis menneskesinnet da ikke har noen grenser i seg fra oppdragelsen, som holder meg i tømme, da får jeg fritt spillerom til å gjøre hva jeg vil. Da er jeg ikke til å spøke med! Da kan jeg til og med gripe til vold." - sa aggresjonen med ettertrykk og så riktig truende ut.
Slik snakket emosjonene frem og tilbake om hvordan de var blitt til, hvordan de ble opprettholdt og forsterket, og hvordan de innvirket på hverandre. Her var tankene også til god hjelp. Det virket ganske enkelt slik at emosjonene ofte laget tanker, og at disse tankene i sin tur laget emosjoner i en evig runddans som det stakkars mennesket hadde problemer med å komme ut av. Det var tanker om hva som skulle ha vært gjort, hvor mye bedre alt hadde blitt, hvis alt hadde vært annerledens enn det virkelig var, om hvordan de gruet seg for noe som skulle skje i fremtiden og mye, mye mer.
I løpet av denne samtalen var det naturlig at de også kom inn på noe de alle hadde lagt merke til i det siste. Noen av deres emosjons-kolleger hadde rett og slett forsvunnet. Og det fant de svært foruroligende. Hva var det som skjedde? De som forsvant, forsvant så fort og så overraskende at de ikke fikk gitt lyd fra seg engang. Plutselig var de borte! Derfor hadde de bare rykter å holde seg til. Men de var alarmerende nok. De gikk nemlig ut på at hvis de - emosjonene - ble utsatt for noe som kaltes bevissthetens speil - menneskets indre årvåkne blikk - så gikk de rett og slett i oppløsning på et øyeblikk! De forsvant som dugg for solen, og det uten et anstendig ettermæle! Det skjedde med dem som med trollet i eventyret som sprakk da solen randt. Var det rart at selv angsten ble engstelig?
Angst
Mange mennesker møter ulike situasjoner i hverdagen
med angst. Og da mener vi ikke den frykten man føler når
der er en akutt fare. Vi skal se nærmere på den angsten
som plager menneskesinnet uten at noen akutt fare er til stede.
Vi har angst for ikke å strekke til, angst for å miste
det vi har kjært eller setter pris på. Noen er engstelige
for å bli syke, og de fleste føler angst for døden.
Andre satser og er engstelige for ikke å lykkes. Vi kan
i tillegg ha angst for en hel rekke andre ting; for å gå
til tannlegen, for å fly, for å kjøre videre,
hvis en svart katt har krysset veien osv. Og mange har rett og
slett angst for angstens kvaler.
Ekspertene har viet saken stor oppmerksomhet.
Men det er likevel mangel på brukbare løsninger,
og interessen er derfor delvis overført til spørsmålet
om hvordan vi skal klare å leve med angsten. I noen grad
blir angsten sågar forsvart, som noe naturlig og nyttig,
noe som sporer til spesiell ytelse.
De som på den annen side lider
under angst, tar initiativ i forskjellige retninger dels for å
bli kvitt, dels for bedre å kunne leve med angsten. De søker
eksperthjelp, snakker ut, tar piller, søker å fortrenge
angsten eller flykte fra den. I noen begrensede tilfeller søker
man å overvinne angsten ved å konfrontere seg med
det som utløser angsten:
Har man fx angst for edderkopper,
tvinger man seg langsomt til å være nær, se
på og tilslutt ta på slike insekter. Derved overvinnes
eller fjernes angsten fullstendig eller i betydelig grad.
Angsten har en årsak, enten
man kjenner den eller ei. I de fleste tilfeller er angstens årsak
lett å erkjenne. Angsten er knyttet til tanker om en hendelse
i fremtiden, en hendelse som kan utvikle seg mer eller mindre
ille, og som i fantasien også blir ille. Man tenker seg
kjæresten sammen med en annen, at flyet faller ned eller
at bilen havner i grøften på det glatte føret
osv. Slike tanker skaper denne ubehagelige følelsen vi
kaller angst. Uten slike tanker - ingen slike følelser
av angst.
Vi ser da bort fra det andre tilfellet,
nemlig at angsten stammer fra en eller flere hendelser i fortiden,
hendelser som er fullstendig glemt og fortrengt, slik at årsaken
ikke på noen måte er kjent. Her kan det virke befriende
hvis disse fortrengte hendelsene - eller de sporene de har satt
i sinnets dyp - ved egnede tiltak får komme til overflaten
til bevisst gjenopplevelse, til å bli forstått og
avreagert.
Men hva med den første gruppen?
Kan jeg få tanken til å la være å tenke
slike ubehagelige tanker om hva som kan hende i fremtiden? Da
ville problemet vært løst. Men vi vet alle av erfaring
at tanken ikke er så lett å regjere. For det i meg
som vil regjere tanken, er jo også del av tanken, ikke sant?
Det vil si at problemet ikke kan løses på det tankemessige
plan, og at det heller ikke nytter særlig meget å
skjønne sammenhengene intellektuelt.
Angsten og angstens årsak
er to vidt forskjellige "ting". Det som heller ikke
må forveksles er ordet "angst" og selve angsten.
De har like lite med hverandre å gjøre som ordet
"appelsinen" med selve appelsinen.
Hvordan reagerer vi vanligvis på angsten? Vi legger merke
til at tanken tenker om og omigjen det (formentlig) vonde som
kan hende. Tilslutt holder vi det ikke ut lenger. Vi prøver
å flykte fra det på en eller annen måte. Og
vår tid har et stort antall virkemidler til disposisjon,
fra arbeidsnarkomani til kulturtilbud, reiser, alkohol og det
som verre er.
Hvorfor ser vi ikke angsten i øynene,
men flykter fra den? Hvorfor ser vi ikke på selve angsten,
følelsen angst i kroppen vår, omtrent på samme
måte som vi så på edderkoppen? Det går
an å "se" på angsten med sitt indre øye.
Virkningen er også sammenlignbar. Ved å rette oppmerksomheten
fullt og helt mot angsten der den er og mens den er der, får
vi "se" den slik den er. Det man da kan oppdage, gjør,
at angsten mister helt sin makt.
Til hovedsiden Til innholdsfortegnelsen Til kapittel 5