7 MENNESKET SETT I SAMMENHENG
Det er ofte blitt sagt at naturen er enkel. Illusjon! Det er vårt sinn som ser etter enkelhet for å unngå anstrengelse. Leon Brillouin
7.1 Tilbakeblikk
I de tre foregående kapitlene har vi sett på:
- Menneskets psyke, bevissthet og hjerne,
- Menneskekroppen og
- Paranormale menneskelige fenomen.
Etter hvert område har vi prøvd å se de diskuterte fenomenene innen hvert område i sammenheng. Dessuten har vi prøvd å se det nye og de tidligere områdene i sammenheng. De resulterende modellbetraktningene
- til det første kapitlet - delmodell 1 - finner vi
i avsnitt 4.1.4, "Hypotese om psyken og bevisstheten"
og i avsnitt 4.3, "Samspillet mellom psyken og hjernen",
- til det andre området - delmodell 2 - finner vi i avsnitt
5.5, "Hovedinntrykk og drøftelse" og i avsnitt
5.6, "Samspillet mellom psyken og kroppen", og modellbetraktningene
- til det tredje området - delmodell 3 - finner vi i avsnitt
6.6, "De paranormale fenomenene sett i sammenheng".
Fremgangsmåte
Vi står nå ved neste trinn i vår
modellutvikling, hvor vi skal prøve å se disse 3
del-modellene i sammenheng og avklare en rekke spørsmål:
- Utelukker de hverandre, helt eller delvis?
- Henger de sammen eller overlapper de hverandre?
- Supplerer de hverandre?
- Gir de ny innsikt?
- Kan vi lage én modell som omfatter alle, og hvordan ser
den i så fall ut?
- Må de tidligere delmodellene suppleres, korrigeres eller
forkastes?
En mer sammenfattende modell skal favne alle godkjente fenomen
som vi har undersøkt hittil (og eventuelt noen ikke godkjente).
Den skal omfatte det vi har kalt "fysiske ting" (som
også omfatter finstofflige ting), hvordan ting fungerer,
dvs. hvordan fenomenene tilveiebringes og hvilke evner som eventuelt
er involvert. Den skal være konsistent, dvs. uten indre
motsetninger. Men den kan selvsagt ha "hull", bl.a.
fordi vi er midt inne i en prosess for å erverve mer omfattende
forståelse.
Fremgangsmåten vil være å finne berøringspunkter
mellom delmodellene, analysere mulige sammenhenger og beskrive
en oppdatert og mer helhetlig modell.
Grov vurdering
Hvordan tar modellen om psyken, bevisstheten og hjernen (delmodell
1) imot modellen fra de paranormale fenomenene (delmodell 3)?
Mens forstillinger om psyken, bevisstheten og hjernen utgjør
hele den første delmodellen, inntar disse elementene bare
en liten del av delmodell (3). Den sier at mennesket har én
psyke, men to hjerner, en finstofflig i tillegg til den materielle,
som våre hjerneforskere forsker på. Den sier også
at mennesket kan ha flere bevissthetstilstander enn de som ble
beskrevet under psyken og bevisstheten. Tilstander hvor informasjon
fra LS og LF spiller en sentral rolle, og hvor det som foregår
i psyken speiles i LS og registreres i LF. Mennesket har en rekke
psykiske egenskaper som er latente. Det synes å være
tilknytningen til den fysiske kroppen som gjør at disse
egenskapene bare er latente hos de aller fleste mennesker. Blir
forbindelsen mellom den fysiske kroppen og det finstofflige legemet
løsere, kan de paranormale egenskapene som enkelte mennesker
har, oppstå. En av disse egenskapene er en form for tankekraft
som er i stand til å påvirke fysiske ting.
Vi kan i første omgang ikke se at delmodell (1) om psyken
og hjernen avviser noe av dette som umulig. Og hvordan harmonerer
delmodell (2) om kroppen med den "paranormale" delmodell
(3)? Delmodell (3) sier at mennesket har en finstofflig kropp
i tillegg til den fysiske som vi ser i speilet, og som våre
leger behandler og forsker på. Delmodell (3) sier også
at mennesket ikke bare er et resultat av arv og miljø,
men også av et inkarnert, finstofflig vesen, og at det finnes
paranormale, kroppslige fenomen. Heller ikke disse delmodellene
synes å utelukke hverandre. Kan LF ha noe å gjøre
med informasjonsbærende felt som ifølge visse teorier
kan spille en rolle når de fysiske molekylene gir kroppen
sin form? Eller er det det finstofflige legemet som skal inkarneres
som påvirker kroppens form?
Den siste relasjonen, den mellom delmodellene (1) om psyken og
hjernen og (2) om kroppen har fått et nytt elemet å
ta stilling til, nemlig at det mellom psyken, inklusive bevisstheten,
og den fysiske kroppen er kommet et finstofflig legeme, som selvsagt
også omfatter hjernen. Det eksisterer også en rekke
forskjellige typer relasjoner mellom kroppen og psyken, og kroppen
og bevisstheten, som vi har diskutert tidligere. Heller ikke her
synes å være motsetninger. Tvert imot kan dette f-legemet
bidra til å kaste lys over visse forhold. Delmodellene synes
altså, så langt, ikke å utelukke hverandre.
7.2 Analyse og resultat
Vi skal nå gjennomgå de forskjellige elementene mer i detalj, og se hva konfron-tasjonen av disse delmodellene innebærer. Resultatet av denne undersøkelsen vil føre til et mer helhetlig bilde av mennesket, et slags oppdatert menneskesyn.
Delmodell 1+3
Mennesket har én psyke, men to hjerner; en finstofflig
hjerne i tillegg til den materielle, som vanligvis inntar samme
rom. Vi kan ikke si om den finstofflige er en kopi av den fysiske,
eller omvendt. Men den finstofflige hjernen synes stort sett å
ha de samme egenskapene som den fysiske, fordi den kan tenke og
sanse. Og den har evnen til å motta sanseinntrykk både
fra den materielle verden, via kroppens sanser, og fra den finstofflige.
Den fysiske hjernen kopler ut bevissthetens sansekontakt med den
finstofflige verden. Vi ser da bort fra personer med paranormale
egenskaper, hvor denne utkoplingen ikke fungerer hundre prosent.
Hvis det er slik i naturen, at funksjon = hensikt, kan man spørre
om denne utkoplingen av sanseinn-trykkene fra den finstofflige
verden er en av hensiktene med den fysiske hjernen og kroppen?
Vi har sett at det er en gåte for vitenskapen hvordan sanseorganenes
nerveimpulser blir til bevisste sanseinntrykk. I lys av denne
modellen blir det klart at forskning på den fysiske hjernen
aldri vil kunne avdekke hvordan: Den bevisste sansningen foregår
på et plan som ikke er tilgjengelig for den type (fysisk)
hjerneforskning.
Flere bevissthetstilstander: Mennesket kan ha flere
bevissthetstilstander, hvor informasjon fra LS og LF kan spille
en rolle. Det dreier seg særlig om følgende paranormale
bevissthetstilstander: En klarsynt kan se bortkomne dyr og gjenstander.
Gjennom telepati kan en person motta budskap fra andre personer
som er langt borte. En psykometriker kan gjenoppleve en gjenstands
fortid. Tilsvarende skjer ved en reprisehallusinasjon, og det
på én av to måter; som tilskuer eller som deltaker.
Automatisk skrift, trance og visjoner representerer også
"nye" bevissthetstilstander. Vi vil nå undersøke
om disse bevissthetstilstandene kan passe inn i den modellen for
psyken og bevisstheten som vi har utledet på grunnlag av
vanlige bevissthetstilstander.
Det er tydelig at antallet "kanaler" til bevisstheten
må utvides for å forklare disse fenomenene. Og ovenfor
er en mulig forklaring gitt på hvordan dette kan skje. Hvis
den fysiske hjernen ikke helt blokkerer sanseinntrykkene fra den
finstofflige verden, åpnes nye sansekanaler på en
måte utenom den fysiske hjernen og inn i en finstofflig
verden som også omfatter LS og LF. Slik kan delmodellen
for psyke og bevissthet utvides på en naturlig måte.
Derved åpnes en mulighet for å forklare de fleste
av de nevnte paranormale bevissthetstilstandene, klarsyn, telepati,
psykometri samt reprisehallusinasjon og visjoner. Hva så
med automatisk skrift og trance?
Det finnes flere typer automatisk skrift. Her er bare de bevisste
typene interessante. En slik bevissthetstilstand kan omfatte inntil
tre elementer samtidig: Den vanlige dagsbevisstheten, eventuelt
noe begrenset i bredde og intensitet. Mottak av "diktert"
informasjon gjennom det indre øret, informasjon som ikke
kan stamme fra den egne ubevisste psyken. Og endelig er bevisstheten
endret fordi den skrivende hånden - eventuelt sågar
begge de skrivende hendene - ikke lenger er underlagt dagsbevisstheten
og viljen. Kan det som skjer her, forklares i lys av modellene
våre? Her er det vanskelig å komme utenom en direkte
innvirkning av intelligens fra en finstofflig verden, en intelligens
som både fremskaffer informasjonen, "dikterer"
og påvirker hånden til å skrive.
Alt i alt synes altså våre delmodeller fra psyken,
bevisstheten og de paranormale fenomenene å gli inn i hverandre
uten indre motsetninger, slik at de til sammen utgjør en
mer omfattende og integrert delmodell.
Det er også nærliggende å spørre om bevissthetstilstandene
med paranormale innslag sier noe nytt om selve bevisstheten? Vi
kan ikke se at noe av det som er kommet til fra den paranormale
siden, har (1) slått ben under noe av det vi har sagt om
menneskets bevissthet tidligere, eller at det (2) er behov for
å supplere opplysningene om bevisstheten ut fra de nye impulsene.
(Bortsett fra noe om viljen?) Noe annerledes er det kanskje med
den kollektive bevisstheten, hvis den virkelig eksisterer. Man
kan spørre om den har noe med den finstofflige verdenen
å gjøre, eller med LS og LF? Det kommer vi tilbake
til.
Konkurransen om plassen i bevisstheten: Bringer de nye
bevissthetstilstandene noe nytt om dette forholdet? Vi vet at
mennesket ikke kan konsentrere seg om flere ting samtidig. Vi
vet også at svært mange forskjellige typer inntrykk
teknisk sett kan befinne seg konfliktfritt i bevisstheten samtidig
(selv om de kan utløse psykiske konflikter). Dessuten vet
vi at det kan være en slags konkurranse om "plass"
i bevisstheten. Og det synes nå at paranormale inntrykk
kan dempe ned eksisterende inntrykk og på en måte
ta deres plass i bevissthetens sentrum uten at det medfører
konflikt eller konkurranse. Ja, visse opplevelser tyder på
at bevisstheten kan befinne seg i to forskjellige verdener samtidig,
på midlertidig basis, uten at det behøver å
være patologisk. Det må være en oppgave for
fremtidig forskning å gå inn i denne problemstillingen.
Konkurranse om plass i bevisstheten synes å være en
teknisk sak som ikke bør forveksles med konkurranse om
oppmerksomheten som fører til en prioritering i (eller
av) bevisstheten.
Den stort sett konfliktløse prioriteringen som i visse
tilfeller finner sted i bevisstheten, synes å være
styrt av fire forhold avhengig av situasjonen. (1) Påkallingseffekten
foretar tydeligvis en prioritering. Det synes å være
en prioritering som særlig er knyttet til egenskaper ved
inntrykket, spesielt dets intensitet og faregehalt. Viljen prøver
(2) å prioritere når man vil konsentrere seg om en
oppgave. Dessuten prioriterer vi (3) ved å rette oppmerksomheten
mot noe. Dette må dels være genetisk betinget, og
dels være styrt av psyken. Det må (4) være en
lignende form for prioritering som personer med paranormale evner
foretar når de mer eller mindre bevisst setter seg i beredskap
for å motta paranormal informasjon. Denne prioriteringen
som - bortsett fra konsentrasjonen - synes å være
konfliktløs, må ikke forveksles med konflikter på
det psykiske plan, hvor f.eks. noe sier jeg vil, og noe annet
i meg sier at jeg ikke må.
Kan LS og LF forklare andre ting i delmodell 1? (om psyken
og bevisstheten.)
Vi ser en viss mulighet for at LF og LS kan bidra til å
kaste lys over spørsmålet om LS og/eller LF spiller
en rolle for det som foregår i psykens ubevisste lag. Vi
har tidligere kommet frem til at det synes å skje en dobbeltregistrering,
en i psyken og en i LF. Men hvor kommer informasjonen fra når
den i direkte eller bearbeidet form kommer frem igjen i tanker,
drømmer, trance, automatisk skrift og hypnose? Kommer informasjonen
fra egen psyke, fra LF, fra begge eller fra andre kilder? På
den annen side sier modellen at det alltid og overalt er en forbindelse
den andre veien: Det som foregår bevisst i psyken, speiles
i LS og registreres i LF, i det minste så lenge psyken befinner
seg i den fysiske kroppen.
Er bevisstheten "dreieskiven" her? Vi har i beskrivelsen
av bevisstheten tidligere brukt speilet som en illustrasjon. Har
bevisstheten noe å gjøre med Livets Speil? Kan det
bety at Livets Speil også har eller er bevissthet - kollektiv
bevissthet? Gjør vi den antagelsen et øyeblikk,
kan vi tenke oss følgende hendelsesforløp: Et kjemisk
stoff eller egnet meditasjon bringer strømmen av vanlige
impulser gjennom de vanlige kanalene til bevisstheten til opphør.
Derved forsvinner også de ego-definerende impulsene fra
bevisstheten. Psyken har derved ingen mulighet for selv å
produsere de opplevelsene vedkommende har under denne påvirkningen.
De skulle da være ekte. Bevisstheten uten ego-dannende impulser
mister identiteten knyttet til psyken og går opp i bevissthetsaspektet
ved LS og får derved tilgang til informasjonen i LF og LS'
øvrige egenskaper. Det bør være en oppgave
for forsk-ningen å finne ut om den elektriske virksomheten
i hjernen nærmer seg null når dette fenomenet inntreffer.
Kreativitet fra LF fremtid? Man kan spørre om informasjonen
om fremtiden i LF kan spille en rolle i forbindelse med menneskers
kreativitet. Kan det f.eks. tenkes at en slik innvirkning kan
ligge til grunn når flere personer gjør en og samme
oppfinnelse samtidig, men uavhengig av hverandre? Det ligger nær
å tenke på fire mulige forklaringer på det nevnte
fenomenet: Er det (1) betingelsene på Jorden som nå
ligger til rette for oppfinnelsen flere steder samtidig? Er det
(2) telepati, hvor en person gjør oppfinnelsen og - uten
å være klar over det - overfører sine tanker
til andre telepatisk? Er det (3) informasjon fra fremtidsaspektet
til LF som på en måte frigis, eller (4) er det rett
og slett tilfeldigheter som gjør seg gjeldende? Det foreligger
informasjon som kanskje kan bidra til å gi svar på
dette spørsmålet. BBC og nasjo-nale TV-selskaper
i andre land skal nå gjennomføre eksperimenter med
millioner av deltagere for å finne ut om det er lettere
å lære noe som mange allerede kan. Dyreforsøk
har vist at det er slik i dyreverdenen. De første forsøksresultatene
har vist at det også er slik blant mennesker. Det gjør
at (1) og (2) svekkes som mulighet. Da statistikken sier at det
her ikke kan dreie seg om tilfeldigheter, står vi tilbake
med alternativ (3), eller i det minste noe som ligger nær
opptil det. Fremtidsaspektet ved LF kan altså være
kilden, eller en av kildene for i det minste noe av den kreative
virksomhet som foregår i menneskers hjerner.
Kreativitet kan også tenkes å være knyttet til
inkarnasjonsfenomenet. Kan vidunderbarns ofte utrolige evner tilbakeføres
til evner som det inkarnerte, finstofflige mennesket hadde?
Hvordan er relasjonene mellom tanke og vilje? Vi kommer
tilbake til dette fordi
f-mennesket i den finstofflige verden har vist et nytt aspekt
ved det å ville. I den finstofflige verden utløser
viljen en automatisk hendelse i samsvar med viljen. Finnes et
skinn av dette forhold også i vår fysiske verden hvor
man med "tankens kraft" kan påvirke materielle
ting? Er det slik bevisst vilje innvirker på kroppen? Er
det å synkverve, det samme fenomenet? Noen klarsynte personer
kan også lese andres tanker. Synliggjøres tankene,
og hvordan skjer det i så fall? Er det en følge av
den samme viljesakten? Har psykokinese noe med dette å gjøre?
De svake magnetfelt som dannes av signaler mellom nerveceller
kan nå fanges opp. Kan de danne grunnlaget for tankelesning
eller telepati?
I det daglige finnes to tilfeller hvor vilje er involvert: Jeg
ønsker noe. Ønsket konkretiseres til vedtak om å
anskaffe det, og jeg utfører mitt eget oppdrag. Siden vedtaket
førte til handling, lå viljen både i vedtaket
og i handlingen. I motsatt fall er det ingen vilje. Å
ville er å gjøre. Selve ønsket består
i tanken på dette "noe", kombinert med den (behagelige)
følelsen dette "noe" vil gi meg. Slik styrer
behagelige følelser våre tanker som igjen ligger
til grunn for denne type vilje og handling som skjer ut fra et
motiv, et ønske om å oppnå noe.
Men det er også mulig å ville uten å tenke.
Det innebærer at man handler ut fra persepsjon og ikke ut
fra tanken. Den som betviler dette, kan prøve å få
et egg til å stå på sin buttende på et
bord. Mange vil da oppleve at hele balanseringsprosessen skjer
i en tilstand av mer eller mindre ren persepsjon og handling med
pekefingeren. Alle automatiserte prosesser, som å gå
eller å spille Måneskinnssonaten fra noter eller utenat,
er også utøvelse av vilje uten tanke på utøvelsesprosessen,
bare på prosessens mål. Likevel er man seg selvsagt
bevisst at det skjer.
Kan vi slutte noe av dette? Kan vi si at det finnes en type vilje
som er knyttet til psykens ønsker, tanker og emosjoner?
Og en annen type vilje som opererer frikoblet fra tanken og dens
følgesvenn, emosjonene, en vilje som er knyttet til bevisstheten,
ja, som kanskje er en egenskap ved bevisstheten? Eller er det
bare slik at den første "erobrer" den andre,
gir den retning og styrke ut fra emosjonenes retning og styrke?
Og at den andre først kan tre frem med full styrke når
den første har opphørt å eksistere?
Det forhold at enkelte personer kan lese andres tanker, kan tyde
på at i det minste vanlige tanker har en fysisk-finstofflig
form. Hvis det er slik at tankene registreres i LF i samme øyeblikk
de finner sted, og enkelte personer har evnen til å lese
i LF, da er det kanskje slik tankene blir lest ut fra LF? En slik
forklaring ville føye seg naturlig inn i vår modell.
Slik sett blir tanken både en hjerne-intern prosess med
et produkt, og noe objektivt, finstofflig-fysisk som kan ses av
dem som har en slags åpning mellom sitt fysiske sanseapparat
og det sanseapparatet som finnes i det finstofflige legemet. Jeg
har ikke funnet noe i hjerneforskernes resultater som tilsier
at dette ikke er mulig.
Hva skjer med viljen til en hynotisert person, og hvordan skjer det? En person som lar seg hypnotisere, oppgir sin egen vilje. (Ikke bare ved hypnose, men også ved halvtrance og visse typer automatisk skrift oppgir mediet sin vilje.) Det skjer ikke ved en aktiv viljesakt, det ville være en selvmotsigelse, men ved passivitet. Viljen lar seg kople ut "frivillig". Denne passiviteten synes å være forutsetningen for at den nye viljen kan få innpass. Den "gamle" viljen skyves ut av den "nye" fordi den gamle tillater at det skjer. Og den nye viljen synes å få et større herredømme over mediets psyke enn mediets egen vilje noengang har hatt! Hypnotisørens vilje har tilgang til mediets ellers ubvisste psyke. Kanskje er det noe prinsipielt i veien for at den egne viljen, gjennom trening og/eller bevisstgjøring kan oppnå et utvidet herredømme over egen psyke på linje med den fremmede viljens?
Betyr dette at bevissthet uten vilje er mulig, men ikke vilje uten bevissthet? Hva er vilje? Har viljen egenskaper, og i tilfelle, hvilke? Vi har sett at å ville, er ikke bare bevisst å gjøre noe, men også bevisst å la noe skje, noe som man kunne ha unngått. Viljen har styrke og retning. Dessuten har man tillagt viljen en egenskap av å være "fri". Hvis viljen skal være "fri", må enten styrken, retningen eller begge deler være fri. Er viljens styrke underlagt viljen, eller er den en evne? Viljens styrke kan ikke være underlagt seg selv. Man kan ikke ville ville. Viljestyrke må være en evne. Evner er medfødt, men i likhet med andre evner må den kunne utvikles opp til det medfødte potensialet. Dessuten har vi sett at viljens retning vanligvis er dirigert av våre ønsker. At ønskene ikke er "frie", selv om det kan føles slik, det vet reklamebransjen meget godt. Det er også åpenbart at styrken i våre ønsker påvirker viljens styrke i det konkrete tilfellet. Hvor mye rom er da tilbake til viljens frihet? Viljens frihet har ikke noe å gjøre med valg; det er en utbredt illusjon. Valgene styres av våre ønsker, og fører ofte til frustrasjon.
Også fenomenet postsuggesjon tyder på at det er
det som ligger i vår psyke, som stort sett dirigerer viljen
i det daglige. Hypnotisøren legger inn en ordre eller et
"program" i mediets psyke før opphevelse av hypnosen.
Dette fremmede programmet utføres i mediets normaltilstand,
som om det ble gjort av fri vilje. Bare hvis dette fremmede programmet
innholder instruksjoner som strider mot andre sider av personens
psyke, føles det som en slags indre, konfliktfylt tvang.
Da først merker man at man har et "datavirus"
i psyken. Det å føle seg uten tvang betyr altså
ikke at man virkelig er uten tvang. Det gjelder også
for alle indoktrinerte barn og voksne som med iver misjonerer
for sine meninger. Slike programmer kan også være
en medfødt del av vår psyke i form av instinkt og
kjønnsdrift.
Da viljen er så sentral i vår tilværelse, vil
vi se om det er mulig å trekke en slags kvintessens ut av
dette. Vi har sett at vilje synes å være to ting:
(1) Å gjøre, eller la være, for å oppnå
et ønsket mål. Når vilje er å gjøre,
å drive noe fremover, er vilje også å overvinne
indre og/eller ytre motstand, eventuelt vha. hensynsløshet,
mot, frykt. Er vilje å la være å gjøre,
å holde seg passiv, da er vilje også å tåle,
om nødvendig over tid, dvs. å holde ut.
Vilje er i begge undertilfeller energi, fysisk og/eller psykisk
energi, drivkraft eller motivasjon. Uten motivasjon står
hjulene, slik det skjer under streik. Bak viljen eller motivasjonen
ligger en av to typer interesse. Den som beror på evner
(prosess-orientert), og den som beror på ønsket om
et resultat (produktorientert). Det man oppfatter som mening i
livet kan være både prosessorientert (det å
gjøre spesielle ting) og produktorientert (f.eks. ønsket
om å komme til himmelen).
Men vilje behøver (2) ikke være basert på
tanker og ønsker. Det finnes bevissthets-tilstander hvor
tanken ikke er til stede, og hvor man likevel gjør noe
bevisst, eller bevisst lar noe skje; man utøver mao. vilje.
Meget av det små barn gjør bevisst må bero
på denne form for vilje. Den blir fortrengt i trassalderen,
hvor tankevirksom-heten er såpass utviklet at ønsker
begynner å dirigere tanker og handlinger; den ønskebaserte
formen for vilje overtar. Men barnets spontane vilje kan åpenbart
gjenoppdages, slik at man også i voksen alder blir fortrolig
med våkne bevissthets-tilstander, hvor vilje utøves
uten at tankevirksomheten er aktiv. Det gjelder bio-feedback øvelser
og årvåken iakttagelse av bevegelser i psyken og kroppen.
Kanskje vi ser noe klarere når vi har sett på viljens
virkemidler, som synes å være forskjellige avhengig
av hvilken type vilje det dreier seg om. Hva er det viljen kan
innvirke på, totalt sett? Den kan innvirke (1) på
de deler av kroppen som i utgangspunktet er underlagt viljen,
(2) på bevisstgjorte deler av den autonome delen av nervesystemet
og kroppen, (3) på selve bevisstgjøringsprosessen,
(4) på psyken og kanskje (5) på livets film, dens
innhold og hva den "spiller av", (6) på fysiske
gjenstander gjennom psykokinese og healing, samt (7) på
med vilje å forlate den fysiske kroppen, for å nevne
de viktigste.
Delmodell 2+3
Fysisk og finstofflig kropp: Paranormale fenomen har vist oss
at mennesket må ha en finstofflig kropp (f-kroppen) i tillegg
til den fysiske (m-kroppen). Det er da nærliggende å
spørre: Hvilke relasjoner består mellom disse to
kroppene? Er f.eks. f-legemet en slags form eller mal for m-legemet?
Hva vet vi om f-kroppens egenskaper? Av foreliggende fenomen må
vi slutte at f-mennesket kan se og høre, registrere inntrykk,
huske, tenke og så videre. Det må bety at f-kroppen
har sanseorganer og en hjerne med (omtrent?) de samme bruksegenskapene
som den fysiske m-kroppen. Formen og størrelsen synes også
omtrent å motsvare hverandre.
Hvordan forholder det seg på cellenivå? Finnes finstofflige
celler, en finstofflig cellestruktur osv.? Jeg har ikke funnet
noe som verken kan bekrefte eller avkrefte dette. Men det er nærliggende
å spørre: Er det f-kroppens celler som utgjør
forskjellen mellom den levende og den livløse cellen, det
som skal til for at kjemien og fysikken blir til liv?
At mennesket har en pre-eksistens som f-menneske, innbærer
at dette f-mennesket blir tilpasset og inkarnert i et foster.
Når skjer det og hvordan? Kan f-kroppen bidra til å
kaste lys over hvordan menneskefosteret under sin utvikling inntar
menneskeformen? Finnes informasjon i f-kroppen som supplerer andre
informasjonskilder, og da i første rekke DNA, i utformingen
av kroppen og i utøvelsen av dens driftsfunksjoner? Har
forskerne ikke klart å løse disse gåtene fordi
svarene ligger på et plan som ikke er tilgjengelig for deres
nåværende forskningsmetoder? Det synes nærliggende
å anta at det må finnes en nær forbindelse mellom
cellestrukturen i m-legemet og en cellestruktur i f-legemet. Det
som skal føyes sammen til et lite menneske, er på
den ene siden et lite f-menneske med en finstofflig kropp som
inneholder en psyke og en bevissthet, og på den annen side
et materielt foster. For å unngå "dobbeltdekning"
må fosteret altså bare være materielt, uten
morens f-legeme og uten et annet finstofflig legeme.
Hvilke konsekvenser kan det ha for våre tanker om fosteret.
Er fosteret uten f-kropp, bare en organisk maskin? Finnes et immaterielt
legeme her også, et som har med styringen av fosterets utvikling
å gjøre? Det kan tenkes at det på et tidlig
stadium - kanskje ved den dramatiske omorganiseringen av embryoet
i begynnelsen av svangerskapet - skapes en slags forbindelse mellom
fosteret og f-mennesket som skal inkarneres, og at det er dets
f-legeme som deltar i styringen av fosterets utvikling.
Delmodell 1+2, psyken og kroppen
Vi skal kort supplere det som er sagt om dette i avsnitt 5.6.
Ikke noe av dette kolli-derer med den tidligere teorien vår.
Noe er helt i tråd med teorien, og noe utvider den.
Rent generelt kan man spørre: Hvordan kan psyken og bevisstheten
påvirke cellene og derved kroppen? Skjer det gjennom direkte
påvirkning av cellene eller ved å forandre cellenes
interne miljø i positiv eller negativ retning? Skjer det
gjen-nom hormoner, elektrisk eller på annen måte,
eventuelt i et samspill av flere faktorer, slik det så ofte
er tilfelle i kroppen? Forskning har nå vist at hormoner
i hvert fall er involvert.
Ornstein skriver i sin bok (59): "Freuds betydelige bidrag
var at han forsto at lammelsen var under kvinnens viljemessige,
men riktignok "ubevisste" kontroll. .... Freud oppdaget
at kvinnens lammelse kunne kureres ved å bringe den "ubevisste"
kontroll frem til bevissthet." Hva er det som skjer her og
i lignende tilfeller? Det er f.eks. kjent at oppløsning
av muskelspenninger kan føre til psykiske reaksjoner i
form av gråt eller aggresjon.
Grunnen til at det kan være av interesse å gå
inn på denne problemstillingen igjen er at vi nå må
spørre om f-kroppen kan tenkes å spille en rolle
i denne sammenhengen. Hvis det virkelig er slik at psykiske plager
kan fjernes ved å bevisstgjøre psykisk-kroppslige
hendelser fra tidligere liv, må det innebære at psykisk-kroppslige
hendelser fra det nåværende livet på Jorden
kan tas med til fremtidige liv. Og det kan tydeligvis bare skje
gjennom det som videreføres, nemlig f-legemet, psyken og
bevisstheten. Slike opplevelser setter seg altså fast i
f-mennesket. Alt tyder på at de psykiske og kroppslige konsekvensene
av slike hendelser kan fjernes i det samme livet som de oppsto
i. Det synes å bety at det hele primært foregår
i f-mennesket selv når det er inkarnert i den materielle
kroppen her på Jorden. Det som finnes i f-mennesket, kan
slå ut i kroppslige fenomen primært i dette livet,
og hvis energiene ikke blir avreagert, også i neste liv
i en materiell kropp. For å forstå slike fenomen ser
det altså ut til at man må ta med f-mennesket i problemstillingen.
Delmodell 1+2+3
Ovenfor har vi sett sammenhenger mellom delmodellene to og to.
I tillegg vil vi nå undersøke om nye aspekter kommer
frem, hvis vi ser alle tre delmodellene under ett.
Mennesket, et sammensatt vesen. Selv om vi lever her
på Jorden i en materiell kropp, finnes det noe i oss som
har kontakt med en finstofflig verden eller dimensjon som er usynlig
for de fleste. Ja, det er noe i oss som er svært så
bevisst, nemlig bevisstheten, som synes å ha potensialet
i seg til å ha kontakt med en kollektiv bevissthet, hvis
egenskaper kan tyde på at den sågar er overordnet
den finstofflige dimensjonen. Selv om vi mener å kunne se
noen av bevissthetens egenskaper, er dens natur gåtefull.
Den kan være gåtefull fordi vi ikke har en avstand
til den, og derfor ikke kan utforske den på vanlig måte.
Og den kan være gåtefull i seg selv. Også kontakten
mellom bevisstheten og det finstofflige i oss og omkring oss er
gåtefull. Men når det gjelder forholdet mellom det
finstofflige og det materielle, ser det ut til å være
et visst slektskap. Eksempelvis inntar begge deler sammenlignbare
former og strukturer. Og begge deler må være manifestasjoner
av energi.
Vi har nå beskjeftiget oss ganske mye med mennesket som
et levende vesen. Har vi kommet på sporet av selve livet?
Vi synes å skimte konturene av liv på to plan. Den
organiske maskinen som følger kjemiens og fysikkens lover,
har én form for liv. Dessuten synes bevissthet å
være livets innerste vesen. Det virker ikke urimelig om
det er bevisstheten - eventuelt i sin potensielle form - som via
f-legemet, gir den organiske maskinen som kalles menneskekroppen,
sin form for liv. Hvilken form for liv er så søvn
med potensiell bevissthet? At det er liv, kan det ikke være
tvil om. Det skulle tyde på at hele skalaen av bevissthet,
fra potensiell bevissthet til årvåkenhet, er knyttet
til liv. Det åpner også muligheten for det omvendte
forholdet, at alt liv, fra det sløve og primitive til det
mest avanserte, kan ha sin form for bevissthet. Er det forskjellige
manifestasjoner av en og samme bevissthet eller er det her tale
om forskjellige typer bevissthet?
Et resultat av hva? Den vanlige oppfatning i dag er at mennesket
er et resultat av arv og miljø. - Dette siste omfatter
også kjønnscellenes kvalitet og erfaringene fra og
betingelsene i mors liv. - Ut fra det vi nå har diskutert,
er det grunn til å si at dette ikke kan være hele
sannheten. For å se det noe klarere, skal vi først
betrakte mennesket som en input - output modell. Hvilke av menneskets
egenskaper er arvet, slik forskningen har vist oss det, og hva
leverer informasjon inn i den prosessen som fører frem
til det ferdige mennesket? Deretter vil vi se på det tekniske
arveapparatet som vil være nødvendig for å
frembringe output av input.
Kroppslige egenskaper, dvs. egenskaper knyttet til kroppens utforming
og funksjoner, inklusive anlegg for visse sykdommer, er arvet
fra foreldrene. Det synes klart. Dermed er riktignok ikke påvist
at alle kroppslige egenskaper er overført fra foreldrene,
selv om man tror det er slik.
Psykiske egenskaper er mindre målbare, og derfor vanskeligere
å utforske eller vurdere. Men psykiske egenskaper som er
betinget av (kroppslige) egenskaper ved hjernen, vil rimeligvis
følge de samme arvelover som kroppen for øvrig.
Spørsmålet blir da om alt som foregår i psyken
bare er et resultat av kjemisk-fysiske prosesser i hjernen og
kroppen. Her strides de lærde. Kanskje kan opplysningene
i denne boken bidra til en bedre forståelse.
At psyken til et menneske er preget av omgivelsene, er åpenbart.
Men vi har nå sett at det må finnes et inkarnert f-menneske
i ethvert menneske, og at dette f-mennesket bringer med seg bevissthet
og psyke. Dette er altså en mulig kilde for psykiske egenskaper
i mennesket, men kanskje også for kroppslige. I tillegg
får mennesket tydeligvis sin bevissthet og dens egenskaper
gjennom denne kilden. I lys av dette blir flere forhold lettere
å forstå. For eksempel at sammenhengen mellom foreldrenes
og barnas intelligens ikke er så klar, og at uvanlige barnebegavelser
også kan dukke opp i familier som ikke har noen tilknytning
til vedkommende fag eller kunstart. Helbredelse av psykiske lidelser
gjennom hypnotisk tilbakeføring til tiden før fødselen
ville også få sin naturlige forklaring på denne
måten. Men forskerne har også funnet ut at mennesket
har en nedarvet angst for visse fysiske farer og for blod. Og
arketypene, hvor kommer de fra? Det er grunn til å anta
at f-legemet er innhyllet i LF på samme måten som
kroppen er det. Kan det tenkes at kontakten mellom LF og f-kroppen
kan bidra til å kaste lys over disse fenomenene?
Betrakter vi arvemekanismene, som til sammen må kunne formidle
input'en til all output, regner de fleste forskerne fortsatt bare
med én mekanisme, nemlig DNA. Dette supermolekylet tillegges
evnen å overføre alle arvede egenskapene fra foreldrene
til avkommet i tillegg til styringen av kroppens mange drifts-,
vedlikeholds- og utviklingsfunksjoner. Som vi har sett, kan denne
forestillingen vanskelig være holdbar. For det første
finnes andre inputkilder enn DNA'et. Dessuten er det tvilsomt,
og ikke påvist eller sannsynliggjort, hvordan de ca. 100.000
genene i DNA'et skal kunne fremskaffe alle de arvelige egenskapene
og styringsfunksjonene. Flere forskere sier nå rett ut at
det ikke er mulig. Selv om kroppen bruker svært rasjonelle
styringsprinsipper, gir 100.000 gener for lite informasjon til
summen av alle oppgavene. Såvidt jeg har kunnet se, har
man ikke engang forsøkt å forklare hvordan DNA skal
kunne frembringe bevissthet.
La oss teste disse tankene mot noen merkelige fenomen. Hvordan
kan DNA lage det riktige produktet uten å "vite"
hvordan det skal være? Fenomenet er beskrevet tidligere.
Ut fra våre forestillinger ovenfor, blir dette ikke lenger
et problem å forstå. Den manglende produktinformasjonen
finnes i f-legemet. Denne påvirkningen antas å gå
fra f-kroppen via DNA til den fysiske kroppen. Og: hvordan kan
DNA "vite" hvilke deler av seg selv som er uvirksomme?
Hvis DNA blir styrt utenfra, kan denne styringen selvsagt ta hensyn
til de (tilsynelatende?) uvirksomme delene av DNA.
Det er påvist at fosteret sanser før det fysiske
sanseapparatet er utviklet. Det må enten bety at det ubevisst
reagerer på sanseinntrykk, eller at det har en bevisst sanseopplevelse.
I begge tilfeller må sanseinntrykkene ha en annen kilde
enn det fysiske sanseapparatet, fordi dette ennå ikke foreligger
i operativ stand. Foreligger et finstofflig sanseapparat? Det
måtte i så fall innebære at det allerede på
et relativt tidlig stadium er opprettet en form for forbindelse
mellom f-mennesket, som skal inkarneres, og fosteret.
Psyken og dens ubevisste lag. Hva er innholdet i psykens ubevisste
lag, hvor kommer det fra, og hvilken virkning har det på
vårt liv som mennesker? La oss kort vise til det vi har
sagt tidligere. Psykens ubevisste lag inneholder filmen av bilder
og følelser som har gått gjennom bevisstheten, altså
vårt bevisste liv, fra dette øyeblikket og bakover
i tid. Hypnose og den meditative tømningsprosess av psyken
viser nemlig at meget ligger lagret med utrolig presisjon og detaljrikdom,
selv om det vanligvis ikke er tilgjengelig for hukommelsen. Men
det utgjør likevel en del av oss og øver sin innflytelse
i dagliglivet, antagelig både fysisk og psykisk. Dessuten
finnes lagret i psykens dypere sjikt en medfødt angst for
blod og visse farer, og kanskje også de nevnte arketyper.
Hjernens registreringsmekanismer er svært rasjonelle, slik
at det vi vanligvis husker, er et resultat av lagrete informasjonsfragmenter
som bearbeides fort og effektivt slik at et erindringens bilde
dukker opp i bevisstheten. Det er i det minste slik forskerne
tenker seg det. Men det kan - ut fra det vi har diskutert - også
tenkes at lagringen skjer i LF, og at hjernens oppgave er å
hente frem den informasjonen som finnes der. Det ville lettere
kunne forklare det holografiske prinsippet som synes å gjelde
for en stor del av den lagrete informasjonen i hjernen. Lagringen
kan finne sted på et plan som ikke er tilgjengelig for nåværende
forskningsmetoder.
Grenseoppgangen mellom det som vårt individuelle informasjonslager
(inklusive de emosjonelle energier) inneholder, og det som hører
til LF, er uklar. Vi kom tidligere frem til at det måtte
foregå en dobbeltregistrering, en i hjernen og en i LF.
Når informasjon hentes frem igjen er det imidlertid vanskelig
å si hvilken av de to kildene informasjonen kommer fra.
Hva er det så psykens ubevisste lag gjør eller utfører?
Vi har sett at de produserer tanker og følelser til bevisstheten
på grunnlag av impulser fra omverdenen eller fra psykeinterne
impulser. Dessuten sender psykens ubevisste lag impulser til kroppen,
impulser som kan påvirke kroppens helse i negativ, men antagelig
også i positiv retning. Med dette har vi langt på
vei også behandlet det tredje spørsmålet: Hvor
kommer informasjonen i psykens dypere lag fra?
Men det er i tillegg nærliggende å spørre:
Hva har det lille f-mennesket som skal inkarneres med seg i sin
psyke? Vanligvis er det ens egen fortid som befinner seg i psyken.
Er det slik også her? Regressionspsykologiens suksess i
enkelte tilfeller kan kanskje tas til inntekt for dette synet.
Men ikke nødvendigvis den såkalte hypnosen tilbake
til tidligere liv. Her kan LF også tenkes som informasjonskilde.
Vi har snakket om langtidslagring av informasjon og hukommelse.
Men det dreier seg også om lagring av psykiske programmer,
som både kan være arvet - eller rettere sagt medfødt
- og tillært. Hva slags programmer dreier det seg om, og
hvilket forhold har vi til dem? Interessen for det annet kjønn
må bero på et slikt medfødt program, babyens
trang til å suge bl.a. for å kvitte seg med den ubehagelige
følelsen vi kaller sult, osv. Dyrene har sine instinkter,
som synes å ha færre frihetsgrader og et langt bredere
virkefelt, men ellers å ha mye til felles med våre
psykiske programmer. Hvor kommer de medfødte psykiske programmene
fra? De synes å være den intelligente kvintessensen
av artens erfaring. Stammer de fra DNA, fra f-mennesket eller
fra LF?
Vi har sett at innholdet i LF bl.a. skapes av alt som lever og
derfor utgjør en slags kollektiv erfaring, hvor det individuelle
riktignok ikke går tapt, og hvor individet ubevisst kan
trekke på den informasjonen som finnes der. Tidligere generasjoners
erfaring kan på denne måten gå i "arv"
til etterkommerne. Ser vi dette i kombinasjon med reinkarnasjonen,
betyr det at en person i sitt nåværende liv kan lære
av tidligere generasjoners erfaringer som inkluderer erfaringene
gjort i egne, tidligere liv. Det må innebære at man
gjennom denne mekanismen i det lange tidsperspektiv er med på
å skape sin egen fremtid. På samme måte må
nåværende liv være påvirket av tidligere
liv. Det er hva teorien vår bl.a. innebærer. Hvor
langt dette går, er selvsagt uvisst. Men det kan åpne
for et slags rettferdighetsprinsipp i naturen, fordi man treffes
av den virkning man selv har vært med på å forårsake.
Programmer må kunne forandres ved (1) å glemmes (glemme
å spille et innlært pianostykke), (2) ved å
overstyres (slik det foregår når progammerte bevegelser
møter overraskende hindringer i omgivelsene) og (3) ved
å bli omprogrammert (som når en musiker plutselig
skjønner at en detalj bør spilles på en annen
måte). At programmer også kan avprogrammeres har vi
diskutert tidligere. Det gjelder angst-programmer, fordommer osv.
At alle disse endringene også har fysiologiske tilhørigheter
er klart. Spørsmålet er om avprogrammeringen gjelder
alle typer programmer, eller bare de tillærte? Som nevnt
tidligere, ser det ut til at også medfødte programmer
kan avprogrammeres. I denne forbindelse er det interessant å
nevne at homosexualitet og oversexualitet ikke er avhengig av
det som mannlig sex vanligvis er avhengig av, nemlig hormonet
testosteron. Er det her tale om programmer av annen opprinnelse?
Finnes da noe i oss som fortjener betegnelsen selv'et?
Det vi vet noe om, er at vi har en bevissthet. Kanskje det er
like korrekt å si at vi er en bevissthet. Har så
bevisstheten individualitet? Det er selvsagt vanskelig å
si. Men ett fenomen som beskrives av to vidt forskjellige kilder,
synes å peke i en bestemt retning. Vi sikter til det som
både dyp meditasjon og bruk av visse droger kan føre
til: Indre enhet, hvor ego'et opphører å eksistere,
og hvor bevisstheten synes å gå opp i en enormt mye
større bevissthet uten grenser.
Er dette reelt? Å si ja eller nei synes umulig. Men det
vi kan si, er at hypotesen ovenfor om psykens oppbygging og funksjon
også gir rom for dette tilfellet. Hvis det er reelt, kan
det tyde på at det på en måte er knyttet en
dualitet til bevisstheten, slik at det er et individuelt aspekt
ved bevisstheten samtidig som den kan gå opp i en slags
kollektiv bevissthet. Kanskje man kan uttrykke det slik at selvet
= bevissthet med individualitet, som kan gå opp i noe annet,
noe kollektivt, som er mye større; men at dette selvet
likevel kan komme tilbake for igjen å opptre som individ?
Ut over dette er det vanskelig å se noe i det menneskelige
vesen som fortjener betegnelsen "kjerne".
Det som er sagt ovenfor, berører selvsagt også
spørsmålet om bevissthetens natur. Er bevisstheten
en slags avsondret "gnist" i hvert enkelt menneske,
eller er menneskets bevissthet bare en "dråpe"
som er avsondret fra et enormt bevissthetshav og individualisert
gjennom avsondringen? I tillegg har vi tidligere drøftet
en rekke egenskaper som synes å være knyttet til selve
bevisstheten: Den kan være mer eller mindre våken,
den opplever det behagelige som behagelig, det nøytrale
som nøy-tralt og det ubehagelige som ubehagelig, alt med
gradsforskjeller. Ja, bevisstheten kan sågar være
så lite våken, at den inntar en tilstand av å
være sovende, dvs. bevisstløs eller potensiell. Samtidig
har den et potensiale til bevissthet som utløses straks
det eksisterer en kanal som formidler nerveimpulser av rett kaliber
til bevisstheten.
Vi har sett at bevisstheten kan innvirke på hjernens materielle
strukturer og prosesser. Det skulle bety at bevisstheten og disse
materielle prosessene antagelig ikke er helt vesensforskjellige.
Likevel er det vanskelig å forestille seg bevisstheten som
et slags "stoff". Det må i tilfelle være
svært subtilt. Det er også nærliggende å
spørre om det finnes noe "bak" bevisstheten,
eller om den er noe genuint opprin-nelig?
En finstofflig verden.
Som vi har sett, ser det ut til at det finnes intelligente, menneskelignende
vesen i en usynlig, finstofflig verden. Slike vesener kan ses
av visse klarsynte mennesker og av personer i en ut-av-kroppen
tilstand. Sistnevnte trer på en måte ut av den fysiske
verden og inn i den verden disse finstofflige vesener lever i.
Slike mennesker får, hvis de har sterkt utviklede paranormale
evner, på mange måter egenskaper på linje med
det disse immaterielle vesener har. Og det ser ut til at de kan
innvirke på vår verden på lignende måte
som dem. Det må bety at de og de finstofflige vesener kan
innvirke på vår verden ved direkte kjemisk og fysisk
påvirkning (helbrede, oppfylle bønner og så
videre) og ved å lede og inspirere. Dessuten kan de, som
vi har sett, innvirke gjennom automatisk skrift, krysskorrespondanse
og andre paranormale hendelser. Den finstofflige verden synes
å kunne innta det samme fysiske rommet som vår materielle
verden inntar uten at det oppstår kollisjon. Men visse fenomen
kan tyde på at den finstofflige verden går langt ut
over det rommet vår fysiske verden her på Jorden inntar.
Det foreligger noenlunde parallelle "reiseskildringer"
fra flere troverdige personer om hvordan denne finstofflige verden
er inndelt i såkalte sfærer. Men vi nøyer oss
med det som allerede er sagt, fordi det er best sannsynliggjort,
og fordi det synes å være tilstrekkelig til å
skape eventuelle kryss-koblinger til andre deler av virkeligheten.
Kan vi i kontakten mellom psyken og LF finne en mulig forklaring
på arketypene og det forhold at mennesket kan "arve"
våre forfedres basale angst? Det kan jo tenkes at mennesket
under visse forutsetninger gjennom vår ubevisste psyke kan
ha tilgang til det hav av viten som LF representerer, en film
som også inneholder det våre forfedre kollektivt var
redde for. Det ville innebære at fortidsinformasjon fra
LF under visse forutsetninger kan dukke opp i våre drømmer,
og det på en måte som ikke har noe til felles med
vanlig arv. Betyr det også at fremtidsinformasjon kan forholde
seg likt, og av og til gjøre noen personer sanndrømte?
Hvis det eksisterer en kontaktmulighet mellom LF og psykens ubevisste
deler, synes personer med paranormale evner bare å ha aktivert
evner som ligger latent i oss alle.
Eksisterer det et "to-spann" mellom LF og bevissthet
- mellom informasjon og bevissthet - kan det åpne for en
ny forklaring av klarsyn og beslektede fenomen. Den klarsyntes
bevissthet ville da få kontakt med en bevissthet uten grenser,
en bevissthet som synes å vite "alt", eller i
det minste svært meget. Det kontaktskapende medium, nemlig
personen som spør, eller gjenstanden som psykometrikeren
benytter, kunne da - gjennom en slags resonnans - tenkes å
lede frem til det som er av interesse i den aktuelle situasjonen
innenfor denne bevissthetens hav av viten. Det forhold at fremtiden
synes å foreligge som detaljert informasjon et eller annet
sted, og at denne informasjonen kan brukes av visse klarsynte
personer på samme måten som fortidsinformasjonen fra
LF, har fått oss til å anta at det også er LF
som inneholder fremtidsinformasjonen.
Som nevnt, tyder flere fenomen på at fremtidsinformasjonen
i LF i betydelig grad er et "program" som i stor grad
blir oppfylt av hendelsene. Hvordan kan det skje? Er det slik
at dette "programmet" for vårt liv står
i kontakt med vår ubevisste psyke, og for øvrig med
(nesten?) alt annet som skal til for å oppfylle programmet.
Vi har skrevet "nesten?" fordi gjennomføringen
eller oppfyllelsen av "programmet" ikke skjer 100%.
Spørsmålet er da: Hvilke forutsetninger må
være til stede for at det som skjer, skjer annerledes enn
progammert? Er det noe i menneskets egen psyke som automatisk
sørger for en forandring av programmet, eller skjer det
på initiativ av en utenforliggende instans? Er det slik
at fremtidsaspektet ved LF er en følge av det som er registrert
fra fortiden, da kan kanskje en avregistrering av psyken innebære
en forandring av fremtidsaspektet til LF ifølge den generelle
loven om årsak og virkning, også kalt karma?
Det ser ut til å eksistere forskjellige "frekvensplan"
som mennesker kan kommunisere med. For å kunne kommunisere
må det være et tilsvarende sett av "kontakter"
i hvert menneske som kan "plugges" inn i de tilhørende
svingningsplan. Skal denne kontakten bli virksom i et menneske
og kommunikasjon komme i stand, må mennesket antagelig bli
seg disse kontaktpunktene i seg selv direkte bevisst. Det er vel
dette forskjellige yoga-teknikker går ut på. Da vil
man kunne kople seg inn og ut, og derved oppnå de evner
som de forskjellige svingningsplan åpner for. (Konf. radioens
mulighet for å kople seg inn på forskjellige frekvenser).
7.3 Test av oppdatert modell
Etter å ha diskutert psyken, kroppen og en rekke parapsykologiske
fenomen i sammenheng - og skissert et omfattende menneskesyn -
vil vi ta for oss noen av de åpne spørsmålene
og undersøke om vi nå har fått bedre muligheter
for å øyne en forklaring: Vi spurte bl.a. hva det
er som utgjør forskjellen mellom de kjemisk like aminosyrene,
hvor den ene er organisk laget, den andre kunstig? Er det kontakten
med f-legemet som er forskjellen? Og vi spurte: Hva kan en død
hjerne i en levende kropp bety i vår modell? Betyr denne
tilstanden at f-legemet er ute av kroppen, men at forbindelsen
til kroppen (ennå) ikke er brutt?
Å se resultatat av et komplisert regnestykke på et
øyeblikk er et annet psykisk fenomen som kanskje kan finne
sin forklaring ved å trekke inn LF. Fenomenet er ekte, selv
om bare ganske få personer har denne egenskapen. Hva er
det som gjør fenomenet mulig? Er det (1) hjernen som i
dette spesielle tilfellet har evnen til å utføre
regneoperasjonen fortere enn en datamaskin? Det synes å
være på det rene at den som regner, ikke følger
selve regneprosessen bevisst. Det riktige resultatet dukker bare
opp i bevisstheten. Kommer (2) dette resultatet fra fremtidsaspektet
til LF? Eller stammer (3) resutatet fra en annen intelligens som
vet resultatet på forhånd? Heller ikke her kommer
vi lenger.
Forskerne har i de senere årene funnet flere overraskende
forhold i forbindelse med læring. Hjernebarken synes nemlig
ikke å være nødvendig for mange typer læring,
bortsett fra å holde oppmerksomheten rettet mot det som
skal læres. Tar man med i betraktningen at den levende psyken,
bevisstheten og intelligensen sitter i f-mennesket, som kan leve
uavhengig av den fysiske hjernen, da er det kanskje ikke så
merkelig at læring kan skje uavhengig av den fysiske hjernebarken?
Den dypeste søvnen gir de mest logiske drømmene.
Hvorfor? Ligger emosjonene som et "lag" oppå u-emosjonelle
lag i psyken? Lag som er kommet senere, og som kan programmeres
vekk eller "tømmes"? Det ville i så fall
være i tråd med vår modell.
Noen "druknede" kan overleve etter ganske lang tid under
vann. Hvordan kan det være mulig? Man vet at det innstiller
seg en fysiologisk tilstand hvor behovet for oksygen er svært
lite. Har det noe å gjøre med en ut-av-kroppen tilstand?
Eller er dette en spesiell type bevisstløshet? I begge
tilfeller synes modellen å kunne bidra til å forstå
fenomenet bedre.
Til LEG - Innhold | Til LEG - kapittel 8 |