3 LIVETS MANGFOLDIGHET, SLIK VI KJENNER DET NÅ
Vi iakttar ikke selve naturen, men slik den eksponerer seg overfor vår måte å spørre på. Werner Heisenberg
I dette kapitlet vil vi gi et inntrykk av livets mangfoldighet og intelligens. Stoffet kunne fylle bøker. Det utvalget vi har måttet gjøre tar sikte på å presentere forhold som kan være av betydning for den helhetsforståelsen vi søker. Forskerne er stort sett enige om hvordan livet skal beskrives, selv om det også finnes forskjellige syn når vi nærmer oss erkjennelsens grenseland. I teksten finnes en rekke tids- og aldersangivelser. De er i samsvar med det som er akseptert blant forskerne. Men ny forskning medfører ennå justeringer av tidsangivelsene som ikke må oppfattes som endelige. Det finnes også forskere som mener de er feil. Vesentlige kilder ved siden av de nevnte tidsskriftene er: 9, 10, 13, 20, 23, 25, 37, 49, 50, 69, 87.
3.1 Mikroorganismer og livets
byggestener
Som så ofte ellers, er det hensiktsmessig å begynne
med det enkle, med mikroorganismene og livets byggestener, cellene.
Problemet er bare at selv det enkle er så komplisert og
avansert at vi allerede befinner oss midt oppe i erkjennelsens
grenseland. Før vi går nærmere inn på
mikroorgansimene, må vi si litt om den levende cellen som
vi for øvrig går nærmere inn på i kapittel
4 om menneskekroppen.
Selv om cellene bare er ganske små, fra 0,01 til 0,0002
mm, er de svært kompliserte i sin oppbygning og funksjon.
Cellen består av en cellevegg med et grunnplasma eller cytoplasma
inni, en kjerne, bl.a. med arvestoffet DNA, og såkalte organeller
av forskjellig type, antall, størrelse og kompleksitet,
som er fordelt omkring i cytoplasmaet. Noen organeller kan også
inneholde arvestoff.
Hvilke mikroorganismer og celler
snakker vi om?
Nedenfor er en grov oversikt over de mikroorganismene og cellene
vi snakker om, fra "store" encellede organismer til
de minste virus på grensen til liv. Spesialuttrykk er forklart
lenger nede. En my = 1/1000 mm:
- Det finnes to typer store encellede organismer (1000-100 my).
Den eukaryote typen har kjerne, såkalte mitokondrier og
andre celleorganeller. Amøbene er eksempelvis slike encellede
organismer. De prokaryote encellede organis- mene er uten cellekjerne
og andre celleorganeller, slik at kromosomer og andre cellekomponenter
flyter mer eller mindre fritt omkring i cellen som likevel har
en struktur i sitt indre. Menneskets eggcelle har også denne
størrelsen.
- Små encellede organismer som for eksempel sovesykeparasitten har en størrelse på (100-10 my). Det har også de røde blodlegemer.
- Bakterier (10-1 my)
- Encellede bakterielignende organismer i samsvar med de eldste, ca. 3 milliarder år gamle bakteriefossilene.
- Plasmider er DNA-tråder som kan dupliseres i en celle når cellen deler seg. Men de (og bare de) dupliseres også når cellen overfører (resistent) arvestoff til en annen celle. Det kommer vi tilbake til.
- Virus (1-0,1 my). Eksempler er: Influensa- og poliomyelitt-virus.
- Viroïder er minivirus som bare inneholder ett eller to gener.
- Prioner er enda mindre enn virene, ned til 0,005 my. De har også et tynt skall omkring en kjerne. De forårsaker ikke betennelse, men kan skade hjernevevet uten at immunforsvaret reagerer. Prionene er proteiner på grensen mellom liv og ikke-liv. De kan oppstå spontant ved mutasjon av et gen og formerer seg i kroppen ved at det muterte proteinet omdanner ikke-muterte utgaver til mutert status.
- Molekyler er vanligvis mindre enn 0,1 my når de er rullet sammen. Utrullet kan de bli flere hundre ganger lengre.
Jorden er kanskje befolket med over en million forskjellige bakteriearter. De færreste av disse er kjent, også nye former for liv kan oppdages. Genetisk sett kan to bakteriearter være mer forskjellige enn mennesket og potteplanten, (IV7.96.42). Cellene i kroppen til omtrent alle dyr, små som store, er omtrent like store. Slik må det være, fordi den celle-interne transporten av kjemiske molekyler beror på diffusjon. Størrelsen på cellene varierer fra 2 - 120 my, vanligst er 10 - 20 my.
Hvordan er mikroorganismene bygget
opp, og hvordan fungerer de?
Et virus består av et stykke arvestoff, som (angivelig)
rommer koden for liv. Det er enten et såkalt DNA- eller
et RNA-molekyl som ligger beskyttet i en proteinkapsel. (DNA og
RNA, er kjedelignende makromolekyler som inneholder informasjon
om selvreproduksjon og proteinsyntese, og som vi kommer tilbake
til.) De fleste virer har også en ekstra kapsel ytterst
som består av fettstoff og proteiner, de to stoffene som
er de grunnleggende elementene i levende materie. Viruset er i
sin oppbygning langt enklere enn noen mikroorganisme; det består
bare av et begrenset antall molekyler og er uten de cellestrukturene
som er felles for alt liv. Det har bare en begrenset del av de
funksjonene vi vanligvis forbinder med liv: det har ikke evnen
til å omsette næringsstoffer, det vokser ikke og kan
ikke formere seg utenfor og uten hjelp av en levende vertcelle.
De er altså bare levende i en begrenset betydning av ordet
og representerer overgangen mellom det levende og det livløse.
Utenfor cellen viser virer ikke noe synlig tegn på liv.
De er kompliserte kjemikalier, men med vanlige molekylære
strukturer. I noen tilfeller har det til og med vært mulig
å dele opp et virus, rense dens deler, og deretter sette
dem sammen igjen uten at deres funksjonsevne er blitt ødelagt
(20). Ekstrakter fra bakterier med to degenererte og ukomplette
virus kan blandes og bli til aktive virer igjen!
For å formere seg må viruset innta en celle og overta
kontrollen over den, slik at cellen produserer de molekylene som
trengs for å danne nye virus. Dette kan gjøres på
2 måter: Enten overføres virusgenene til vertscellens
kromosomer, eller det opprettes et slags flytende kommandosenter
med virusets DNA i cellen. Når virusgenene er aktivert,
gir de cellens arvemateriale beskjed om å produsere flere
virus. Det er ikke kjent hvordan det flytende kommandosenteret
opprettes, hva som aktiverer virusgenene, eller hvordan cellens
DNA får beskjed om å produsere flere virus. Det er
heller ikke kjent hvordan denne form for samspill har oppstått.
Når et virus trenger inn i en levende celle, er det altså
i stand til å ta cellens biokjemiske maskineri i bruk for
å bygge nye viruspartikler i samsvar med de instruksjoner
som er kodet inn i virusets DNA og RNA. Et virus er derfor ingen
vanlig parasitt som tar næring fra sin vert for å
leve og reprodusere seg. Viruset er et kjemisk budskap. Dets eneste
"funksjon" er å overta cellens reproduksjonsmaskineri
for å bruke det til å kopiere opp nye virer, (20).
Selv om strukturene og funksjonene i virer nå er godt kjent,
er deres grunnleggende natur fortsatt gåtefull. Inne i cellen
danner den et levende system sammen med cellen, men av en meget
spesiell type. Den spesielle metode virer utnytter sine omgivelser
på, er et unntak i den levende verden, (20).
Et virus kan bare angripe en celle hvis virusets kapsel er laget
av det riktige proteinet. Det er nærmest en genistrek at
virusene har kapselproteiner som tilsvarer reseptorene på
overflaten av vertscellene og som gjør at viruset kan komme
inn i cellen. Virusgenene kan ligge i ro i cellen i lange tider,
for så plutselig å bli aktive for en kort tid. Det
er ennå ikke klart hva som forårsaker at de blir aktive.
Men det skjer gjerne i forbindelse med stress, angst eller nedsatt
motstandskraft hos vertsorganismen.
Bakterier kan ha oppsiktsvekkende egenskaper. (25): Når
bakterier støter på et nytt antibiotikum i kroppen,
kan dens innebyggete genetiske informasjon finne ut, stort sett
ved prøving og feiling, hvilke indre forandringer som må
til for at de skal kunne stå imot virkningen av antibiotikumet.
Tilsvarende kan en bakterie på kort tid utvikle seg til
å bli aggressiv, dvs. til å utvikle en ny type gift.
Kommentar: Det må innebære at bakterien tilpasser
sitt DNA til forandringer i sine omgivelser, i dette tilfelle
et antibiotikum. Kan andre arter også tilpasse sitt DNA
på tilsvarende måte, altså ved aktivt å
prøve og feile? Det er verd å legge merke til at
tilpasningen ikke skjer ved mutasjoner inntil en egenskap som
gir evnen til å overleve, tilfeldigvis oppstår. I
løpet av de siste ca. 10 år har forskerne funnet
ut at bakterier kan hjelpe hverandre til å bli resistente.
Det skjer ved at de utveksler genbiter som gir resistens! Dette
kan bidra til å forklare hvordan resistens kan oppstå
så fort og effektivt som det gjør.
Cellen må ha eksistert før reproduserte virer, fordi
viruset ikke kan formere seg uten cellen. Man tenker seg at virer
oppstår ut fra løse DNA-biter i cellenes cytoplasma.
Det innebærer at nye virer også kan oppstå i
dag i tillegg til nye varianter av "gamle" virer.
Tilslutt må vi komme tilbake til prionene som ligger i erkjennelsens
grenseland. Ut fra det forskerne tror i dag, oppstår prionene
spontant ved at mutasjon inntreffer tilfeldig i et egnet gen i
en eller annen nervecelle. I stedet for det riktige proteinet,
koder da genet for prionet. Siden omdanner prionene sine umuterte
slektninger til prioner uten bruk av gener. Det virker som et
katalytisk enzym. I tillegg kan de spre seg (også til andre
arter) og forandre seg, og de virker på en måte "levende".
3.2 Formering og arv
Dette avsnittet handler om arv, eller rettere: om overføring av arveegenskaper til neste generasjon, men også til andre levende organismer. Dette siste skjer nå kunstig gjennom genspleising. Men nyere forskning har vist at genspleising også forekommer i naturen.
Om arvens mekanismer
Hvordan er de mekanismene som sørger for overføringen
av de nedarvede egenskapene fra foreldrene til avkommet?
Arvematerialet DNA finnes så og si i alle levende celler
i alle organismer. Det gir instruksjoner, dvs. informasjon og
ordre til produksjon av proteiner i cellens "fabrikker"
- ribosomene - som er fordelt i cellens cytoplasma. Instruksjonene
er kodet inn i DNAs molekylstruktur som altså ikke bare
er en molekylstruktur, men også en rekke oppskrifter på
hvordan forskjellige proteiner skal lages. DNA'et er et langstrakt
proteinmolekyl (vanligvis i cellekjernen) som er bygget opp av
sekvenser av såkalte baspar. Det finnes fire forskjellige
typer baspar, og tre og tre baspar utgjør koden for en
aminosyre som er proteinenes byggestener. Enkel matematikk sier
da at det finnes 64 forskjellige koder for produksjon av aminosyrer.
Basparene er igjen gruppert til genpar. Disse er i sin tur gruppert
til kromosompar - som varierer i antall og innhold fra art til
art - og som til sammen utgjør cellens (og organismens)
DNA.
Hvert kromosom består altså av 2 lange DNA-molekyler
som er krøllet sammen inne i cellekjernen. Halvparten av
kromosomparene stammer fra far og halvparten fra mor. Et sinnrikt
system sørger for at det er tilfeldig hvilke gener avkommet
arver fra hver av foreldrene. Derfor blir søsken forskjellige.
(Tilfeldig betyr her uten plan, ikke uten årsak).
Proteinet - altså produktet av DNA's styring - er på
sin side bygget opp av aminosyrer. Det finnes i alt 61 forskjellige
aminosyrer som bidrar til oppbyggingen av proteinene, dessuten
3 som tjener som av og på brytere. I alt blir det de nevnte
64 mulige aminosyrene. Av de 61 aminosyrene kan det skapes et
tilnærmet uendelig antall proteiner. De fire basene er genenes
byggeklosser, og de 61 aminosyrene er proteinenes byggeklosser.
Koblingen mellom de to strukturene - DNA og det produserte proteinet
- er altså slik at
- tre og tre baspar i DNA utgjør koden for en aminosyre,
proteinets byggesten, og
- et gen i DNA koder for de aminosyrene som til sammen utgjør
det tilhørende proteinet.
Kodeordene for de forskjellige aminosyrene er (tilnærmet) universelle. Koden vil føre til dannelesen av vedkommende aminosyre uavhengig av om det dreier seg om bakterier, planter eller dyr. Proteiner - som altså består av aminosyrer - inngår overalt i det biologiske maskineri: Negler, hår, enzymer, hormoner, som budbringere mellom nerveceller osv. Aminosyreoppbygningen av over 100.000 proteiner er kjent, men molekylstrukturen er bare kjent for noen hundre av dem.
Nesten alle genene hos planter og dyr inneholder meningsfulle
sekvenser (eksoner) og meningsløse sekvenser (introner)
som tilsynelatende ikke har noen funksjon. De siste er ofte både
mange og lange og kan splitte opp et gen i flere biter. Hos mennesket
har kanskje hele 95% av det genetiske materialet ingen (kjent)
funksjon. Store deler av (eller alt?) dette tilsynelatende uvirksomme
genetiske materialet befinner seg innenfor ellers virksomme gener.
Når genene arbeider, sjaltes de inaktive basene ut på
en sinnrik måte. Det ser altså ut til at DNA'et "vet"
hvilke deler av seg selv som er virksomme i cellen, og hvilke
som ikke er det(!) Arvestoffet i DNA i cellene er et informasjonsarkiv.
Men i tillegg er det også del av et styringssystem som aktiviserer
deler av seg selv til rett tid og lar den aktuelle styringsinformasjonen
delta i de riktige styringsprosessene på riktig måte.
Når man snakker om DNA, mener man vanligvis arvestoffet
i cellekjernen. Men organismene kan også ha såkalt
mitokondrielt DNA i sine celler. Mitokondrier er små strukturer
som finnes i stort antall i cellenes cytoplasma utenfor cellekjernen.
De produserer kjemisk energi ved forbrenning av næringsstoffene
i cellen. Mitokondriene antas å være etterkommere
etter oksygenkrevende bakterier - celler uten kjerner - som for
milliarder av år siden invaderte celler med kjerner. At
de kom utenfra, mener man, støttes av det faktum at mitokondrienes
vekst og deling ikke er underlagt kjernens kontroll, og av at
de inneholder sitt eget DNA. Biter av DNA kan dessuten flyte omkring
i cellens cytoplasma.
Et individs celler inneholder bare etterkommere av mitokondrier
fra moren, da farens mitokondrier finnes i sædcellens hale
som faller av ved befruktningen av eggcellen, (IV.7.88). Mitokondrielt
DNA arves altså bare gjennom moren, og endres ikke gjennom
blanding med en manns gener, bare ved mutasjoner. Dette forhold
brukes nå i den såkalte "Eva"-forskningen,
som vi kommer tilbake til. DNA inneholder altså koden for
alt det proteinfabrikkene i cellene, ribosomene, skal produsere,
og dessuten informasjon om hvordan produksjonen skal reguleres.
DNA har dobbelt så mange regulerende gener som såkalte
strukturgener. Normalt er over 90% av arvematerialet i en celle
blokkert av en proteinkappe. Resten blir "avlest".
Når cellen skal lage et bestemt stoff, blir det laget en slags "støpeform" av vedkommende gen i form av en såkalt ribonukleïnsyre, eller RNA som også er et proteinmolekyl. (Den korrekte betegnelsen er messenger-RNA eller m-RNA). RNA vandrer gjennom små hull i cellekjernens membran og ut til cellens cytoplasma. Der legger den seg inntil de små legemene - ribosomene - hvor produksjonen av proteiner foregår. Med RNA som støpeform eller oppskrift lager ribosomene proteiner ved at en og en aminosyre produseres og hektes etter hverandre. Her er sågar et eget system for oppretting av mulige feil. Når proteinet er ferdig, kveiles det opp og er klart til å utføre sin funksjon.
Ovenfor har vi kort beskrevet den klassiske modellen for arvens mekanisme. Den er fortsatt gyldig, men seneste forskning har vist at bildet er mer komplekst og variert. Det finnes også en større dynamikk i genmaterialet enn tidligere antatt. Det kommer vi tilbake til. Molekylærbiologien har åpnet en forunderlig verden med mange ubesvarte spørsmål. Det man bl.a. er opptatt av nå, er å finne ut hva som forgår på molekylært nivå når deler av DNA i en celle aktiveres og RNA-kopier dannes; hvordan de vandrer gjennom cellekjernens membran og ut til rett ribosom, slik at den produserer rett mengde av rett protein til rett tid.
Dannelsen av RNA skjer trinnvis: Først dannes en tro
gjenpart av vedkommende DNA. Men da denne inneholder store mengder
uvirksomme baspar, introner, kuttes gjenparten av disse bort fra
det RNA som er dannet, slik at det RNA som transporteres ut i
cellen, bare inneholder den informasjonen som skal brukes! Om
nødvendig, spleises rest-RNA'et sammen igjen etter kuttingen.
SA.3.93 gjør oppmerksom på en bemerkelsesverdig side
ved spleisingen av det "rensede" RNA. Informasjon som
ikke er klart spesifisert i DNA'et blir føyet til
RNA-molekylet! RNA-molekylet får altså tilføyd
nye baspar eller eksisterende baspar blir endret. Hvor kommer
denne tilleggsinformasjonen fra og hva styrer den på plass?
Dette tilleggs-RNA kan bli ganske langt. Det kan sågar tilføre
mening til "meningsløse" deler av DNA! Det meningsløse
DNA blir her et slags lager av bokstaver som kan settes sammen
slik at de gir mening. I cellekjernen har man nå oppdaget
redigeringssentraler - spleisosomer - som styrer denne prosessen.
De nylig oppdagete "sinkfingrene" spiller en sentral
rolle ved avlesningen av DNA på rett sted. Dessuten forventes
at de kan påvirke DNA og eventuelt RNA på andre og
hittil ukjente måter. Vi er i erkjennelsens grenseland.
Sinkfingrene kan også spille en rolle for bedre forståelse
av livets utvikling på Jorden. Og alt dette, og mye mer,
skjer inne i den enkelte celle som er så liten at vi knapt
kan se den uten mikroskop! DNA er nå fremstilt syntetisk,
(IV10.96.62).
Vi nevnte kort at den genetiske koden i alle organismer er
den samme! Det innebærer at instruksene i en DNA-bit blir
"forstått" på samme måte i bakterier,
planter og dyr. Dette forhold danner grunnlaget for moderne genmanipulasjon
og for den "genmanipulasjon" som naturen utfører
i egen regi, eventuelt på tvers av artsgren-sene. Den kan
blant mye annet føre til at en genmanipulert plante kan
produsere stoffer som er helt fremmed for planten.
Det betyr ikke at koden er universell, slik man lenge har trodd.
Koden for å tolke RNA er f.eks. ikke helt den samme i cellekjernen
som i det mitokondrielle RNA. Eksperimenter har vist at kodene
noen ganger er fleksible. For å lage noen proteiner
må et ribosom - altså en proteinfabrikk i cellen -
endre sin oversettelse av visse koder i RNA. Av og til må
ribosomet sågar "hoppe" frem eller tilbake en
eller flere baser for å finne en kode! Andre forsøk
tyder på at ribosomet re-interpreterer informasjonen i RNA;
en ytterligere sikkerhet mot feilfunksjon er altså innebygget
i hver eneste celle i kroppen! (SA.3.93).
Arvemassens størrelse kan variere mye mellom forskjellige organismer, og størrelsen synes ikke å stå i forhold til organismenes kompleksitet eller antallet gener som koder for proteiner. En salamander har eksempelvis seks ganger så mye DNA som mennesket. Mye av denne forskjellen kan tilbakeføres til parvis multidupliserte sekvenser av DNA, en duplisering som kan skje på flere forskjellige måter. (N.15.9.94).
Hvordan ser så resultatet av denne DNA-utviklingen ut per idag? Tabellen nedenfor lister opp en rekke arter, DNA'ets omfang målt i antall millioner bas-par, og hvor stor andel av DNA'et som er aktivt og koder for proteiner.
DNA
Kodende
Kodende
bas-
bas-par
x 106 DNA (%)
par
x 106
E. coli bakterie 4
100
4
Gjær 9
70
6.3
Fruktflue 180
33
600
Blomst (Arabidopsis) 200
31
620
(Fritillaria)
130000
0.02
260
Maur 19000
1.5-4.5
280-850
Mennesket 3500
9-27
320-950
Lungefisk 140000
0.4-1.2
560-1680
Opplysningene ovenfor, som er hentet fra N16.3.95, er oppsiktsvekkende.
Den kodende del av DNA varierer fra 100% til 0.02%! I mennesket
er den 9-27%. Det aktive DNA i mennesket, mauren og lungefisken
er av samme størrelsesorden! Ja, det finnes sågar
amøber som har mer DNA i sine celler enn mennesket. Dette
virker svært tilfeldig. Det eneste som virker noenlunde
logisk er forskjellen mellom de tre gruppene man kan skjelne i
tabellen. Men hvorfor en slik enorm forskjell mellom fruktflue
og maur? Henger det sammen med at mauren danner samfunn? Kan den
sosiale atferden kreve så mye ekstra DNA? Og hvor kommer
alt det tilsynelatende unyttige DNA fra? Det er liksom ikke del
av livet. Det blir kuttet ut av RNA-molekylet og kassert. Finnes
det noe overordnet, som gjør bruk av det DNA som er nødvendig,
og som overser det øvrige, selv om det er til stede?
Fuglene har bare halvparten så mye DNA i sine celler som
krypdyr og pattedyr. Det som "mangler" er "overfløding
DNA som ikke gjør noen særlig nytte." Derved
har fuglene fått mindre og mer effektive celler som passer
til det høye stoffskiftet flygingen krever, (IV7.96.26).
Hvordan ordnes cellene til en hel organisme under utviklingen
av fosteret? Den fundamentale prosessen er den samme, men
resultatet er høyst forskjellig, nemlig: menneskefoster/menneske,
mus, fluer og ormer osv. Man mener nå at nesten identiske
molekylære mekanismer bestemmer kroppens form i alle dyr.
Det finnes styrende gener (HOM/Hox-gener) på flere nivåer.
Det øverste nivå, segmenterings-genene, tildeler
spesielle identiteter til celler ut fra deres posisjon langs foran-bak
aksen. Etterpå "vet" cellene at de er del av hodet,
overkroppen, bakkroppen osv. Genene ligger i samme rekkefølge
i DNA som delene av kroppen som de skal styre utviklingen av.
Disse genene er altså "hovedbrytere" som sikrer
at kroppens forskjellige hoveddeler dannes på de riktige
steder og får sin rette form. Innenfor hver hoveddel overtar
styrende gener på neste nivå - sjefsgener - styringen
av den videre utviklingen av vedkommende hoveddel. Hox-genene
i mus og mennesker finnes samlet i fire store grupper på
forskjellige kromosomer. Arveanleggene til mus og mennesker er
svært like. Eksempelvis har begge arter 38 Hox-gener. Mens
den styrende delen i arvemassen til pattedyr kan bestå av
fra noen få hundre til flere tusen baspar, består
proteinkoden i snitt av ca. 1000 baspar.1) Hva gjør de
38 Hox-genene? Man vet at de "skrur" de proteinkodende
genene på og av. Men mye må ennå utforskes før
man vet hvordan Hox-genene deltar i utformingen av mus, mennesker
og andre organismer. Vi befinner oss i erkjennelsens grenseland,
hvor forskerne prøver å finne ut hvordan alt dette
foregår på molekylnivå.
Ett av spørsmålene er fremdeles om informasjonen
i DNA er tilstrekkelig til å forme kroppen. Dette er et
vanskelig forskningsområde bl.a. fordi mange gener er delaktige
i utviklingen av ett organ eller funksjon, samtidig som ett og
samme gen kan påvirke utviklingen av en rekke organer og
funksjoner. Eksempelvis har en ny og lovende forskningsmetode,
kalt målrettet generstatning (Targeted Gene Replacement),
vist at ett Hox-gen kan påvirke utformingen av mange vev
og organer. Og at mer en 50 gener er med å påvirke
utviklingen og funksjonene til immunsystemets B- og T-lymfosytter.
(SA.2.94.36 og SA.3.94.34).
Prinsipper for overføring
av arveegenskaper fra et individ til et annet og fra en generasjon
til den neste
Som vi har antydet, eksisterer det flere former for overføring
av arveegenskaper i tillegg til kjønnslig formering. Vi
må i utgangspunktet regne med at alle kan ha hatt en betydning
for utviklingen av artene på Jorden. Det dreier seg om:
1. Formering ved celledeling
2. Utveksling av gener mellom samme livsformer på to mulige
måter; konjugasjon og transformasjon.
3. Utveksling av gener mellom vidt forskjellige livsformer; konjugasjon,
(transduksjon og transformasjon).
4. Kjønnslig formering
5. Andre formeringsprinsipper
Ad 1) Formering ved celledeling.
Ved celledeling oppstår to nye celler av morcellen som samtidig
opphører å eksistere uten å dø. Det
er en form for videreføring av liv uten død.
Morcellen deler seg i to nøyaktig(?) like deler. Det betyr
at også mitokondrielt DNA og eventuelle plasmider i morcellen
deler seg. Man antar at forandringer i volumforholdet mellom kjernen
og cytoplasmaet umiddelbart vil stimulere celledelingen. Men det
synes ikke å være kjent hvordan delingen av cellekjernen,
av mitokondriene og plasmidene koordineres. Plasmider er nå
produsert kunstig, (FP6.2.80).
Ad 2 og 3) Utveksling av gener mellom samme eller vidt
forskjellige livsformer.
Ved konjugasjon oppstår det en rørforbindelse
mellom de to encellede organis-mene. I den ene blir en DNA-bit
kopiert og sprøytet inn i den andre organismen. Det fremmede
arvematerialet settes inn blant mottakerbakteriens egne gener.
Ved å overføre arvestoff for resistens kan bakterier
på denne måten hjelpe hverandre til å motstå
antibiotika. Overføringen kan også skje mellom bakterier
som ikke er i nær slekt med hverandre.
Ved transformasjon opptar en bakterie i seg fremmed DNA
i form av et selvstendig molekyl (plasmid). Derved oppstår
en variant av bakterien med til dels andre egenskaper. Eksempelvis
kan den bli mer resistent overfor et kjemisk stoff. Ved siden
av bakteriens eget arvestoff som har ca. 5000 gener, har de fleste
bakterier plasmider. De kan kopiere seg før cellen deler
seg, slik at dattercellene blir lik morcellen.
Man har funnet plasmider i mitokondriene hos celler fra høyerestående
dyr. Dessuten kan enkelte virus sågar integreres i kromosomene
våre og følge oss hele livet, (IV.5.90). Skjer dette
med en kjønnscelle som fører til et nytt individ,
da er individet tilført nytt arvestoff som ikke stammer
fra foreldrenes arvestoff. Og det har heller ikke skjedd ved mutasjon.
Dette kan ha betydning i forbindelse med hvordan livet har utviklet
seg. Det kan også forekomme at to forskjellige virer kombineres
til et nytt virus med nye egenskaper.
Ad 3)
Transduksjon er betegnelsen på følgende fenomen:
Når et virus angriper en celle ved å sprøyte
sitt DNA inn i cellen, reproduserer cellen virusets DNA inntil
cellen dør. De nye virene som strømmer ut av den
døde cellen, kan ha et DNA som er forskjellig fra det opprinnelige
virusets DNA, nemlig det opprinnelige DNA + deler av den døde
cellens DNA. Det er mao. skapt et nytt virus eller en ny virusvariant.
Hvis den infiserte bakterien ikke dør, blir virusets DNA
en del av bakteriens arvemateriale. Det har da oppstått
en ny bakterie eller bakterievariant.
Ad 4) Prinsipper for kjønnslighet
Vi er vant til å betrakte begynnelsen på kjønnslig
formering som sammensmeltningen av kjønnscellene til en
hann og en hunn, slik at alle gener finnes i to eksemplarer, ett
fra mor og ett fra far. Men i tillegg til denne vanlige formen
finnes i naturen en rekke andre prinsipper for kjønnslig
formering.
Noen dyr, og da særlig krypdyr, er hermafroditter,
dvs. at hvert individ både er hann og hunn. Enhver kontakt
mellom to slike individer kan føre til at begge blir befruktet!
Men de befrukter nesten aldri seg selv, slik enkelte såkalte
selvfertile planter gjør når samme plante både
har hannblomst og hunnblomst.
Andre dyrearter klarer seg uten kjønn. De bruker selvkloning
(parthenogenese) som danner avkom identisk til moren. Slike arter
består altså bare av hunner som - merkelig nok - også
viser en sexuell atferd, som sågar synes avgjørende
for en sunn videreføring av avkommet. En variant av dette
har en fisk i Amazonas,
(P. formosa). Dens kjønnslige funksjoner utløses
av sperm fra hanner til en beslektet bisexuell fiskeart! I utviklingshistorien
synes alle de ikke-genetiske variantene å ha eksistert forut
for pattedyrenes genetisk kontrollerte formering. (D. Crews i
SA.1.94.96: Om dyrs seksualitet.) Slik formering gir arveanlegg
med få varianter, et forhold som medfører ulemper
når arten må tilpasse seg endrede livsbetingelser.
(IV.2.90).
Egg fra flere nålevende krypdyrarter er ikke utstyrt med
kjønnskromosomer. Fosterets kjønn bestemmes av hvilken
temperatur egget har under utviklingen. En teori går
ut på at dinosaurene kan ha dødd ut da temperaturen
på Jorden ble så lav at eggene bare ga hunner. Når
alle hannene etter hvert var døde, døde hele arten
ut. (IV.11.88).
Flere organismer har et komplisert formeringsmønster
med flere faser, hvorav en fase kan være kjønnet
og en annen ukjønnet. Eksempelvis representerer en bregne
den ukjønnete fasen i en cyklus. Bregnen får sporer
som spirer til små, såkalte kimplanter. Det er den
kjønnete generasjonen som produserer eggceller og sædceller,
som etter befruktning vokser til en ny bregne. (IV.5.87).
Ad 5) Andre formeringsprinsipper
I flere fiskearter kan individet skifte kjønn ut fra dets
sosiale omgivelser. Skiftet kan skje i løpet av minutter.
Arter som mangler kjønnskromosomer, er avhengige av at
noe utenfor genene utløser utviklingen av kjønn.
Også for disse beror seksualitet på subtil hormonell
kontroll som har sitt utspring i hjernen. Den kultiverte bananpal-men
setter frøløse frukter og formerer seg ved ukjønnet
eller vegetativ formering, dvs. med rotskudd. Og løvetannfrø
er spiredyktig uten befruktning. Det finnes ferskvannsmarker som
formerer seg ved å dele seg opp i biter som alle
regenererer til fullstendige individer. Noen flimmermarker kan
hakkes i småbiter, som hver og en regenererer til et fullstendig
individ.
I laboratoriet kan man i dag skille cellene i en plante fra
hverandre og fjerne celleveggene. Disse enkeltcellene uten cellevegg
kalles protoplaster. De kan dyrkes og formeres ved hormonbehandling
i et næringsmedium. Ved deling utvikles av dette en merkelig,
formløs vevsklump som kalles kallus, en klump planteceller
som ikke tregner lys for å vokse. Denne kan igjen deles
opp i tusener av småbiter som hver vha. hormonbehandlinger,
kan bringes til å utvikle blader og røtter. Den lille
planten kan så settes i jorden og dyrkes opp til en vanlig
plante. (IV.12.88).
Disse eksemplene viser oss at naturen gjør bruk av mange
forskjellige formeringsprinsipper. Spørsmålet er
om de kan antyde noe om eventuelle lovmessigheter som kan ligge
bak de mangfoldige livsprosessene.
Forandringer i arvematerialet
Vi har ovenfor beskrevet en rekke prinsipper for overføring
av arveegenskaper som også innebærer forandringer
i DNA'et, nemlig konjugasjon, transformasjon og transduksjon som
altså innebærer overføring av DNA fra en organisme
til en annen også på tvers av artsgrenser. I tillegg
kan arveegenskapene forandres på andre måter. Og da
særlig ved feil som oppstår ved celledelingen og ved
mutasjoner. I de seneste år har man oppdaget at DNA'et ikke
er så stabilt som man hittil har trodd. Det åpner
også for hittil ukjente forandringer i arveegenskapene.
Mutasjoner er sprangvise endringer av DNA som kan skyldes en rekke
forskjellige årsaker: kjemikalier, radioaktiv og kosmisk
stråling, kopieringsfeil og så videre. De fleste fagfolk
har i dag gått bort fra forestillingen om at tillærte,
eller miljøbetingede egenskaper kan gå i arv. Ikke
desto mindre har vi nettopp sett at bakterier kan tilpasse sitt
DNA til endrede omgivelser etter prøve- og feile metoden,
respektive genspleising.
Man har oppdaget at gener noen ganger kan flytte seg fra et kromosom
til et annet. Det kan medføre forandringer i genets egenskaper
eller i tidspunktet når genet aktiveres. Ytre faktorer,
slik som høy temperatur, kan øke denne tendensen
til genflytting. Nyere forskning indikerer dessuten at organismer
kan svare på forand-ringer i omgivelsene ved å forandre
genene sine! Noen få virus lager et enzym som forvandler
RNA-molekyler til DNA-molekyler. Den vanlige informasjonsflyten
i cellen blir derved reversert. Kanskje dette kan bidra til å
forklare de to førstnevnte fenomenene?
Det finnes mobile DNA-elementer (transposoner) i arvestoffet som
kanskje er rester av viruslignende elementer. De kan kopiere seg
selv og skyte seg inn på nye steder i vertens DNA. Kroppens
immunsceller kan danne ulike proteiner ved å stokke om på
genbiter. Det kan tenkes at splittingen av gener har gjort det
mulig å stokke om på eksoner fra ulike gener og dermed
raskere utvikle nye proteiner i evolusjonen. Dermed kan arter
med splittede gener raskere tilpasse seg skiftende miljøer,
et forhold som antas å være en forutsetning for utviklingen
av høyerestående arter. Mange av våre proteiner
har faktisk vist seg å være resultat av ekson-stokking.
(S. Fossum i Aftenposten 9.11.93.)
Visse forskningsresultater kan tyde på at celler i immunsystemet
kan endre sine gener som svar på forandringer i omgivelsene.
Man skal derfor ikke utelukke at i det minste noen arter kan forandre
sitt genmateriale hvis det fremmer muligheten for å overleve.
(SA.3.93).
Gjennom en nylig oppdaget type mutasjon kan noen gener blåse
seg opp til det mangedobbelte av hva de var. Og fenomenet kan
vokse fra generasjon til generasjon og få tragiske konsekvenser.
Årsaken til denne gendupliseringen er ikke kjent (1993).
Som nevnt, er et genpar en bestemt del av DNA-molekylet som koder
for dannelsen av et bestemt protein. Enkle bakterier har bare
ett kopi av hvert gen. En endring av genet pga. mutasjon vil da
alltid gi seg utslag. Høyerestående celler har derimot
to kopier av hvert gen, én fra hver av foreldrene. En mutasjon
i det dominante gen vil gi seg utslag, men ikke en mutasjon i
det recessive (eller underlegne) genet.
En av metodene til å foredle planter på er å
behandle dem med radioaktiv stråling eller kjemikalier som
gir mutasjoner i arvestoffet. Kanskje har én av en million
fått en positiv forandring etter behandlingen. Mange av
de mest populære potteplantene har oppstått på
denne måten.
Kommentar
Tar man i betraktning hvor komplisert celledelingen er, forekommer
det forbausende få endringer i arvematerialet som følge
av (forskjellige typer) feilkopiering. Men på grunn av det
enorme antallet delinger er feilkopiering likevel ikke så
sjelden. Når de bare sjelden får praktisk betydning,
henger det sammen med DNA'ets merkelige evne til å reparere
seg selv før det skal dele seg neste gang. Denne evnen
henger bl.a. sammen med at arvens informasjon er lagret i begge
DNA-trådene. Dessuten er det jo slik at forandringer i arvematerialet
bare får følger for de kommende slekter, hvis forandringen
skjer i en kjønnscelle som fører til befruktning.
I motsatt fall blir forandringen og dens eventuelle konsekvenser
begrenset til det ene individet.
Det er viktig å være klar over at man også kan
erverve kroppslige egenskaper på annen måte enn
gjennom arv. Krillen i Sydishavet gir et eksempel på
det. Vanligvis blir skallet skiftet ut med et større etter
hvert som krillen vokser, slik det skjer hos vanlige reker. Det
spesielle er at krillen også kan reversere prosessen og
skifte til et mindre skall, hvis den lider under mangel på
mat, (IV.4.95).
Resistens - eller motstandskraft mot gifter - er også
en slik egenskap. Det er et faktum at antallet resistente skadedyrarter
stadig vokser. Man antar at resistens kan oppstå på
tre forskjellige måter: Ved at det enkelte individ mobiliserer
egne motstandskrefter. De som er flinkest til å mobilisere
motstand, overlever da og formerer seg. Vi har også sett
at bakterier kan få tilført et resistensgen fra en
annen bakterie. Antagelig kan resistens også oppstå
gjennom mutasjon og naturlig utvalg.
Også i dette tilfellet går resistensen i arv til neste
generasjoner, eventuelt også i det første tilfellet.
Man antar at resistens i så fall er bundet til et enkelt
gen. Men skadedyrene behøver ikke få genetiske forandringer
for å bli mindre følsomme overfor insektmidlene.
Et dyr kan venne seg til et bekjempelsesmiddel ved å innta
det noen ganger i doser som ikke er dødelige. Den ervervede
toleransen går ikke inn i arvestoffet og kommer ikke avkommet
til gode. Dessuten finnes en atferdsmessig resistens som går
ut på at dyrene unngår å komme i kontakt med
stoffet. Det er ikke klart hvordan de har lært seg dette.
Blader som ble samlet inn fra trær før den industrielle
revolusjon (for ca. 250 år siden) har opptil 60% flere porer
enn trær av samme art idag. Dette antas å være
en følge av det økte CO2-innholdet i atmosfæren.
Trærne har i så fall tilpasset seg endrede omgivelser.
Hvilken mekanisme ligger bak denne tilpasningen? (86.97).
Men genene kan også forbedre seg selv. Ettersom genene har
evnen til å stokke om på seg selv, er enhver levende
art i stand til å forbedre sin egen utrustning. Når
de utsettes for påkjenninger de er dårlig utrustet
for å overleve, er dette et signal til forandring. Bakteriers
resistens kan utvikles på bare noen få år på
dette grunnlaget.
Man kan nå lage kunstige gener - DNA-prober - som er kopier
av bestemte gener. De kan bare binde seg til et gen av samme slag
i cellens DNA-molekyler. (IV.11.88). Kommentar: Det er bemerkelsesverdig
at noe så sentralt i livsfunksjonene som DNA kan fremstilles
kunstig.
Krysningsbarrierer
Dyr av forskjellige arter kan ikke få avkom sammen pga.
de såkalte krysningsbar-rierene. Det finnes flere typer:
genetiske, barrierer ut fra forskjeller i utseende og parringsrituale,
i lyder og dufter. Arter som er svært forskjellige har mange
genetiske krysningsbarrierer. Jo nærmere beslektet artene
er, desto færre er krysningsbarrierene. Hybrider eller blandingsindivider,
dvs. individer som er oppstått ved krysning på tvers
av vedkommende artsgrense, er sjeldne i naturen.
Det mest kjente eksemplet er vel muldyret som er en krysning mellom
hest og esel. Men muldyret kan ikke få avkom. Planter med
forskjellig kromosomtall lar seg heller ikke krysse.
Moderne genteknikk kan lage et stort spekter av hybrider og genmanipulerte
artsvarianter, også på tvers av krysningsbarrierene.
Dessuten er det nå mulig å manipulere befruktede egg
slik at et dyr blir en mosaikk av celler som opprinnelig var bestemt
å bli til 2 individer. Arvematerialet fra en art blir flyttet
til en annen arts celler. Ungene får på denne måten
4 foreldre. (IV.6.89). Det må være tillatt å
spørre om ikke denne virksomheten bør komme under
bedre styring.
3.3 Utvalgte fenomen fra
nåværende livsformer
Som grunnlag for våre betraktninger om livet, dets opprinnelse
og utvikling må vi også se nærmere på
merkelige fenomen blant de nåværende livsformene.
Det er fenomen som ligger i erkjennelsens grenseland, og som derfor
eventuelt kan hjelpe oss til (1) å avklare i store trekk
hvor dette grenselandet ligger. Dessuten vil de (2) hjelpe oss
med å stille krav til en hypotese om livets tilblivelse
og utvikling, fordi en slik hypotese må kunne forklare alle
disse fenomenene. Og sist, men ikke minst vil de (3) kunne gi
oss eventuelle innblikk i mulige bakenforliggende sammenhenger
med andre fenomen og fagområder.
Mikroorganismer
Dwyer uttaler seg (i 25) om et spesielt fenomen, nemlig om malariaparasitten
i menneskeblodet: ... Nå er tiden inne for en av naturens
mest bemerkelsesverdige overlevelsesmekanismer. Parasittene "vet"
at virksomheten deres kan drepe verten. Derfor må de komme
over i en annen kropp før det er for sent. Noen av dem
formerer seg i røde blodlegemer, men uten å sprenge
dem! Der venter de på at myggen skal komme tilbake og hente
seg nok et måltid. I myggen utvikler parasittene seg til
modne organismer, og forflytter seg over i myggens spyttkjertler,
klare for å angripe ett nytt menneske som blir stukket av
myggen.
Førti - 40 - millioner år gamle bakterier er nå
vakt til live igjen! Når bakterien blir stresset, klemmer
den vannet ut av cellen og beskytter seg med et hardt protein-skall.
Cellen dør, men etterlater seg skallet med sitt DNA og
de andre livsnødvendige delene av cellen i, og som kalles
en spore. I denne tilstanden av dvale er sporen på det nærmeste
død. Den kan tåle ekstreme påkjenninger, slik
at den kan overleve i millioner av år. Får sporen
de rette betingelsene, våkner den av dvalen, og gjenskaper
fort bakteriecellen som påny har alle livsfunksjoner og
er i stand til å dele seg igjen, (IV.13.95).
Dyr og fugler
Her følger noen merkelige fenomen fra dyreverdenen som
også krever en forklaring.
Fenomen: Løven har faktisk en helt uhensiktsmessig kroppsbygning.
Løvekroppen er altfor stor i forhold til hjertets yteevne.
Dette gir den dårlig utholdenhet som sprinter. Man kjenner
ikke årsaken til løvens uhensiktsmessige kroppsbygning.
(IV.2.89).
Mulig forklaring: Kanskje har den ikke behov for å være
bedre utrustet, da den er godt nok utrustet for å overleve
likevel. Har naturen derfor kunnet tillate seg en uhensiktsmessighet?
Hadde løven vært mer hensiktsmessig, ville den kanskje
ha blitt for dominerende? Er det noe som sørger for at
en art ikke blir for dominerende? Kan det være økologi,
tilgangen på mat eller noe annet?
Fenomen: Tidspunktet for brunstperioden til dyr er slik at avkommet
kommer ved begynnelsen av den lyse årstiden, hvor avkommet
får de beste betingelsene. For å få til dette
er sågar implantasjonen av det befruktede egget i livmoren
forsinket hos en spesiell dyreart. For foreldrene spiller det
ingen rolle. Men for avkommet har denne regulerende klokken hos
foreldrene en vesentlig betydning. Hvordan naturen har klart dette,
er fremdeles en gåte, (49, 50).
Utviklingen har skapt dyr på Borneo med hudfolder som kan
brukes til glideflukt. Men de virker så dårlig, at
de ikke har noen fordel av dem. Hvorfor ble de da utviklet? Det
forstår ikke forskerne ut fra nåværende teorier,
(IV.10.97.74).
Kivien er en fugl i New Zealand med et ekstremt stort egg,
ca, 25% av hunnfuglens vekt. Man mener at fuglen er blitt mindre
fordi noe i naturen forandret seg for lenge siden, men at egget
ikke har blitt mindre som en følge av dette. Det er altså
ikke egget som er blitt for stort for kivien, men kivien som er
blitt for liten for egget. Dette har vært mulig - mener
man - fordi mangelen på rovdyr har gjort det mulig for den
tidvis funksjonshemmede fuglen likevel å overleve, (IV.3.93).
Fuglene har et utmerket fargesyn. Også fisker og krypdyr
kan skjelne mellom forskjellige farger. Samtidig er fisker og
fugler i det store og hele mer fargerike enn pattedyr som har
mange fargeblinde arter. Også insekter har et godt fargesyn,
og de er ofte fargerike. Fargesyn og fargeprakt synes altså
å høre sammen. Overordnet denne regelen er regelen
om at dyr som er aktive om dagen, ofte er fargerike og kan se
farger, mens nattaktive dyr har lite farger og er fargeblinde,
(IV.4.90).
Kommentar: Hvis det er mutasjoner etc. og naturlig utvalg som
har tilveiebragt dette, må vel fargesynet ha kommet først,
slik at dyrene har kunnet foretrekke de av det annet kjønn
med de fineste fargene? Hva kan så ha frembragt det avanserte
fargesynet? Kan genene for fargesyn og fargeprakt være koordinert?
Dyrs bruk av hjelpemidler bør også nevnes her. Nye undersøkelser har vist at sjimpanser gjør bruk av plantemedisin. Plantene de velger, behandles på en spesiell måte, og inneholder stoffer som er virksomme både mot parasitter, bakterier og enkelte former for virus. Det kan derfor neppe være tvil om at apene virkelig bruker plantene som medisin, (IV.2.94). Det finnes en rekke eksempler på dyr og fugler som bruker redskap for å oppnå et resultat. Sågar maur kan bruke redskap. I India finnes en maur-art som bruker dun og fjær til å samle nattens dugg som de må ha for å overleve, (IV.5.95).
Fenomen: Brevduene kan innenfor en radius på 800 km finne
hjem til sitt dueslag, selv om de ikke kjenner veien på
forhånd. Hvordan finner de hjem? Nye undersøkelser
tyder på at duene bruker tre systemer til navigasjonen.
Forskerne mener at magnetismen er viktigst. Duen har flere millioner
små magnetkrystaller i hodet. De har på en måte
kompass i hjernen som setter dem i stand til å reagere på
Jordens magnetfelt. Italienske forskere har dessuten fastslått
at duene også kan orientere seg vha. en utrolig fin luktesans.
Blokkeres luktesansen, finner de ikke veien. Duene vet hvordan
det lukter hjemme og bruker den kunnskapen til å velge veien.
Man regner med at de følger en omvendt duftrute. Men duftene
avhenger både av vindretning og vindstyrke, og brevduene
kan til og med korrigere for det. Men forskerne vet ikke hvilke
dufter de styrer etter, og hvordan de korrigerer. Duene benytter
seg også av hørselen. Lange frekvenser, slik som
bølgeslag med videre, kan spille en rolle her. Hvordan
disse systemene avveies i forhold til hverandre, og hvordan de
presist fungerer, er ennå ikke kjent. (IV.4.87 og IV8.97.8).
Kommentar: Det virker ikke innlysende at hjemlige lukter kan identifiseres
og vise riktig retning over hundrevis av kilometer. Duene må
styre etter noe mer stabilt enn dufter i luften. Transporten frem
foregikk jo på jordoverflaten og veien tilbake flere hundre
meter oppe i luften. Vindretningen må i det minste være
svært gunstig. Hvor stor er sannsynligheten for at kjente
duftmolekyler eksisterer der duene flyr? Ut fra det vi behandler
i kapittel 6 om paranormale fenomen, kan det ikke være riktig
å utelukke muligheten for at duene kan ha en form for klarsyn,
som kan hjelpe dem med å finne frem. Flere forhold kan nemlig
tyde på at dyr kan motta det vi kaller paranormale sanseinntrykk.
Det ville også kunne forklare hvordan en katt fant hjem
etter å ha blitt "bortført" over en avstand
på 70 km. Derfor kan paranormale sanseinntrykk kanskje være
forklaringen på det "luktsystemet" som italienske
forskere har påvist, og som samarbeider med de to andre
systemene.
Diskosfisken har en helt spesiell atferd. De to fiskene, som gjennom et rituale først har bestemt seg for å få barn sammen, renser et slags "rede" for avkommet sitt. Under parringen følges et rituale som sørger for at eggene blir klebet til redet og befruktet der. Under utviklingen til fiskelarver pleier begge foreldrene eggene ved å holde dem rene og med friskt vann. Når eggene blir klekket, hjelper foreldrene de små larvene til å bli kvitt resten av egghylsteret ved å ta dem inn i munnen. De første par ukene utskiller begge foreldrene et sekret på huden som ungene beiter på som eneste næring. Utskillelsen er "timet" i forhold til tidspunktet for klekkingen. Forskerne mener at sekretet er perfekt sammensatt som næring for yngelen. Da matingen av ca. 200 sultne små tærer på kreftene, har foreldrene en skiftordning, (IV.6.95). Kommentar: Det er ingen lett sak å tenke seg hvordan dette har kunnet oppstå. Aner vi en viss likhet mellom en fiskeart og pattedyr?
På larvestadiet ligner sjøpungen virveldyrene
inklusive mennesket. Men i løpet av tre døgn har
det skjedd en bemerkelsesverdig forandring. Når larven har
festet seg til bunnen, befinner kroppsåpningene seg nesten
nederst. Men de begynner straks å vandre oppover på
den vordende sjøpungens kropp, slik at de til sist vender
oppover. Energien til forvandlingen dannes av spesielle kannibalceller
som eter ryggstrengen innenfra! (IV.1.95).
Noen dyrearter tåler lave temperaturer ned mot - 35 gr.
De bruker følgende teknik-ker: Frostvæske - Produksjon
av visse proteiner som hindrer iskrystallene i å bli for
store - Styrking av cellemembranene - Produksjon av stoffer som
kan kontrollere isdannelsen i cellene. Opptil 65% av kroppsvæsken
kan være frosset til is. Disse dyrene beveger seg ikke,
puster ikke, har ikke hjerteslag eller blodsirkulasjon og nesten
ingen hjerneaktivitet. De er på en måte levende døde,
(IV2.96.74). Hva slags form for liv er dette?
Insekter
Bier velger alltid den raskeste veien til honningen uansett hvor
de starter fra i et kjent område. De synes å være
i stand til å danne seg et detaljert indre "kart",
slik at de alltid finner den enkleste veien til målet ved
å kombinere kunnskap om landskapets enkelte punkter, (IV.3.87).
Kommentar: Biene er altså i stand til å gjøre
det vi også ville ha gjort i samme situasjon. En mulig forklaring
synes da å være at biene også har tilsvarende
organer, og at de kan bruke dem på tilsvarende måte.
På grunnlag av en rekke synsinntrykk danner vi oss et grovt
bilde av terrenget som blir registrert i hjernen og projisert
inn i vår bevissthet. Bieforskere kaller det "et detaljert
indre kart". Vi kan plassere oss i dette terrenget og samtidig
orientere oss. På dette grunnlaget kan vi finne ut hvilken
retning som er den gunstigste til ethvert mål, som da også
er plassert i dette vårt tankemessige kart av terrenget.
For å klare denne oppgaven trenger vi mange synsinntrykk
som er registrert i en samlet orden. Vi gjør bruk av vår
tankevirksomhet og vår bevissthet. Har biene alt dette?
Eller kan andre løsninger tenkes?
Uten å kunne gå i detalj vil vi her minne om bienes
og termittenes fantastiske verden. De har en velfungerende samfunnsorganisasjon
med en rekke spesialiserte oppgaver og utøvere. De lager
fantastiske byggverk med temperatur- og fuktighetsregulering.
Organisasjon og byggverk er rettet mot overlevelse i kampen om
føde, mot ytre fiender og reproduksjon. Jeg har i litteraturen
ikke funnet noen rimelig forklaring på hvordan dette har
kunnet oppstå.
Fenomen: Sommerfuglen monarken er en slags "trekkfugl".
Hver vår flyr millioner av dem sydover fra Nord-Amerikas
østkyst til furutrærne i noen få vulkanske
fjell i Mexico, og om våren begynner de på den lange
veien tilbake. Det bemerkelsesverdige med dette trekket er at
hele fem generasjoner av monarkene lever og dør på
ferden nordover om våren til grenseområdene mellom
USA og Canada, mens én generasjon, den sjette, vender sydover
om høsten, overvintrer og begynner turen nordover neste
vår. Likevel finner de veien til det snevre området
i Mexico, ca. 4000 kilometer unna, som hverken de, deres foreldre
eller besteforeldre osv. har sett. Kommentar:
Hvordan skjer dette? Kan det være en avansert informasjons-overføring
fra generasjon til generasjon gjennom DNA? Hvordan er i så
fall disse genene? Eller følger de et usynlig spor i naturen
med en sans vi ikke kjenner, et spor som i så fall må
være tegnet eller tydeliggjort av tidligere generasjoners
trekk? Men en arvelig komponenet må vel være til stede
også i dette tilfellet, en arvet atferd i en seks-generasjoners
cyklus? Og hvilket navigasjonssystem gjør de bruk av, et
system som synes å ha en sammenheng med følehornene?
Fenomen: Den 4 cm lange elysien-sneglen gjør - som eneste
kjente ikke-plante - bruk av fotosyntesen. Den tar grønnkorn
(kloroplaster) fra bestemte algearter, og bygger dem inn i sin
egen organisme. Grønnkornene - som må fornyes fra
tid til annen - blir tilsynelatende tatt opp som næring
av sneglens celler. Men i motsetning til annen næring blir
grønnkornene ikke nedbrutt. I stedet blir de på en
måte innebygd og blir til virksomme deler av sneglens egne
celler! Under fotosyntesen produserer de melkesukker i motsetning
til druesukker, som de fleste planter lager. Vanligvis gjør
organismer forskjell på sine egne og fremmede celler. Det
er derfor helt uvanlig at sneglen ikke nedbryter eller avstøter
kloroplastene selv om de ikke er celler, men utnytter dem i sitt
stoffskifte. Det er ukjent hvordan dette skjer, og hvordan sneglen
utnytter solenergien.
Kommentar: Dette interessante fenomenet som på en måte
kobler sammen dyr og plante, kan kanskje gi oss visse kunnskaper
om (1) hvordan livet på Jorden har utviklet seg. Og (2)
om immunsystemets utvikling. Sneglen synes nemlig å ha innebygd
en mekanisme som gjør at den kan gjenkjenne kloroplastene,
siden de ikke blir avstøtt.
Hvordan blir larven til sommerfugl? Som kjent spinner larven seg
inn i et hylster og blir til puppe. Noen dager etterpå sprenges
puppen, og ut kommer en ferdig sommerfugl. Hvordan tilveiebringer
naturen dette fantastiske kunststykket? Tre prosesser må
være involvert: Oppløsning, omgruppering og nydanning.
På hvilket nivå skjer det, på cellenivå,
molekyl- eller atomnivå? Og er det slik at larvens hode
blir til sommerfuglens hode, at fordøyelsessystemet transformeres
osv.?
Men hva blir til sommerfuglens vinger? Hvor er programmet som
styrer prosessene? Er det DNA, som er det samme i begge stadier,
men hvor forskjellige deler er virksom-me? Nyere forskning tyder
på det. Men hva er det som sørger for energi- og
stoffbalansen? Er det i prinsippet det samme som skjer når
menneskefosteret går gjennom sin fiske- og krypdyrlignende
fase? Bare med den forskjell at sommerfug-lens mellomstadier,
larven og puppen, må bestå og klare seg i den ytre
verden?
Planter
Også i planteverdenen finnes merkelige fenomen i erkjennelsens
grenseland. Vi skal se på noen av dem: Planter kan "føle".
Evnen er knyttet til deler av plantens DNA som blir "skrudd"
på eller av ved forskjellige former for berøring.
Fjellbjerkens forvridde form er en følge av denne effekten.
Den indiske forskeren I. C. Boose påviste allerede i første
halvdel av vårt århundre at planter har en slags dødskrampe.
Vi har ikke funnet noen forklaring på dette fenomenet i
litteraturen.
Det finnes også forskere som mener å ha påvist
at planter har en slags paranormal følelse. Planter skal
reagere forskjellig på et utsagn fra en person avhengig
av om utsagnet er sant eller løgn. Er planten utstyrt med
de rette måleinstrumenter som gjør dens fine reaksjoner
synlige, vil planten kunne brukes som løgndetektor. Selv
om det synes å ligge en seriøs forskning bak disse
påstandene, har vi her ikke godtatt fenomenet som tilstrekkelig
dokumentert.
Samspill mellom planter og insekter
Det finnes et stort antall tilfeller hvor planter og insekter
er avhengige av hverandre. Vi skal nevne noen få: Blomstenes
form og farger er tilpasset slik at de frister de insektene som
er nødvendige for bestøvningen. Biene ser dessuten
ultrafiolette farger, som en rekke planter har, men som vi ikke
kan se. (IV.4.90).
En orkidéart har en blomst som ved sin form og duft narrer
en billehann til å tro at blomsten er en parringsvillig
billehunn. Derved blir orkideen bestøvet. Heldigvis for
orkideen har hannen ikke mistet lysten når den riktige billehunnen
kryper frem av jordhulen sin noen uker senere. Hvis naturen ikke
også hadde gått sin riktige gang, ville billearten
som orkidéen er avhengig av, ha dødd ut, (69). Det
finnes også en orkidé som går aktivt frem for
å påvirke bien som oppsøker den, til å
gjøre det riktige. Det er en orkidé med atskilte
og ganske forskjellige hann- og hunnplanter. Har en bie oppsøkt
en hannplante, gir blomsten bien et slag som den kommer til å
huske lenge. Samtidig får bien en porsjon pollen over seg.
Med den dårlige erfaringen i friskt minne, vil bien nå
oppsøke hunnblomster som gir fra seg den samme duften.
Derved er orkidéens avkom sikret, (IV.7.87). Kommentar:
Samtidig kan fenomenet tyde på at biene har hukommelse og
kan samle erfaringer av emosjonell karakter!
Disse og et stort antall andre eksempler gir innblikk i en
forunderlig verden som reiser mange spørsmål. Hva
består dette samspillet vanligvis i, og hvordan kan det
ha oppstått? Insektet synes særlig å ha to mulige
nytteverdier: Beskyttelse i form av kamuflasje og velsmakende
mat i form av nektar (eller sågar en syntetisk kjærlig-hetsakt).
For planten synes dette samarbeidet å ha en sentral nytteverdi:
Hjelp i forplantningen, hvor planten bruker en rekke virkemidler:
Lokkemiddel i form av duft, form og farge. Avskrekking - og belønning
i form av nektar eller på mer raffinerte måter.
Hvordan kan alt dette ha oppstått? Har insektet merket at
det var mindre utsatt for angrep nær den kamuflerende planten
og tatt lærdom av det? Men hvordan har insektet begynt å
ligne beskyttelsesplanten så sterkt? Kan det være
mutasjoner og naturlig utvalg? Kan det være en direkte overføring
av arvestoff vha. plasmider? Har omgivelsenes utseende funnet
veien inn i insektets DNA på andre måter? Eller er
det en skapende intelligens som står bak? Har det vært
en overgang fra gjensidig uavhengighet til gjensidig avhengighet
og i så fall, har den vært gradvis eller plutselig?
Og hvordan kan det eventuelt ha skjedd? Eksisterer slike overgangsstadier
nå?
Andre former for samspill
Det eksisterer former for sameksistens og samspill mellom individer
av samme art som fortjener spesiell oppmerksomhet. De danner enten
funksjonsdelte samfunn, slik som hos biene. Eller de danner samfunn
av like individer som tilsynelatende opptrer koordinert. Men også
samspill mellom individer av forskjellige arter er interessante.
La oss se på noen eksempler.
Mellom en firfisle og en ørkenkaktus i Brasil finnes et
livsviktig samarbeid. Kaktusfruktene forsyner firfislen daglig
med mat og vann, mens firfislen sørger for at kaktusen
kan formere seg. Det henger sammen med at frøet ikke er
istand til å spire før det har vært igjennom
firfislens fordøyelsessystem, (IV.1.94).
En maurart har dyrket den samme soppart (eller utviklingslinje)
til mat i minst 23 millioner år. Det vil si at mauren og
soppen har utviklet seg sammen. Det har ført til at mauren
nå er blitt så spesialisert at den ikke kan overleve
uten nøyaktig denne soppvarianten, (NS.17.12.94). En mindre
sympatisk form for samarbeid praktiseres av amasonasmauren. Den
fanger tusenvis av andre maur på sine tokt og holder dem
som slaver.
Samarbeid mellom en vill fugleart og mennesket forkommer også.
Fuglen fører afrikanske honningsankere til bolet til de
ville biene og får vokskaker som lønn for innsatsen.
Kommentar: Kan dette være noe annet enn ikke-instinktiv,
intelligent atferd fra fuglens side?
Siste års forskning har vist at flere typer bakterier ikke
bare legger seg sammen i aggregater, men også danner geometriske
figurer. Et merkelig fenomen er knyttet til en av disse bakterietypene,
idet bakterien ikke finnes som enkeltcelle. Mange bakterier ligger
bestandig sammen. Og de vandrer sammen i form av rytmiske bølger
som går gjennom hele aggregatet av millioner av bakterieceller.
Dette kan tyde på at bakteriene samarbeider etter et visst
mønster. Har bakteriene biologiske klokker som setter dem
i stand til å programmere en felles utvikling? Det kan også
være en felles klokke knyttet til stoffer på cellenes
overflate som sørger for denne reguleringen, (49, 50).
Slim-mugg amøben er et encellet vesen som hovedsakelig
lever av bakterier, og som formerer seg ved deling. Normalt vil
man finne disse amøbene spredt enkelt-vis utover det området
kolonien befolker, men når de har formert seg til et punkt
hvor det oppstår matmangel, begynner det å skje noe
merkelig. De slutter å formere seg og begynner i stedet
å bevege seg mot hverandre inntil de har dannet en slags
felles "kropp" av flere titusen enkeltamøber.
Av denne fellesorganismen vokser det så opp en høy
fot eller stengel hvor det ytterst danner seg en klump av sporer.
En mengde selvstendige enkeltorganismer har altså plutselig
gått sammen og danner en felles organisme som mest av alt
ligner en plante eller en sopp, og med et helt annet formeringsprinsipp
enn deres vanlige. Derved kan de, som et svar på en lokal
næringsmangel, sikre artens overlevelse ved å spre
sine etterkommere til langt fjernere områder enn den vanlige
celledelingen ville gjort mulig (23.225).
Kommentar: Hva styrer prosessen, og hvordan kan noe så eksepsjonelt
ha oppstått? Korallene viser en beslektet oppførsel.
Ifølge (20) er de et enestående eksempel på
økosystembyggende organismer eller dyr. Korallpolyppene
er små flercellede organismer som slår seg sammen
i store kolonier og fungerer på en uhyre koordinert måte.
De har felles nervesystem og reproduksjonsorganer, slik at det
i mange tilfeller kan være vanskelig å se på
dem som individuelle organismer.
Symbiose er en annen type fenomen: Mange organismer, som har
vært regnet som veldefinerte arter, har ved nærmere
undersøkelse vist seg å bestå av to eller flere
ulike arter i intime biologiske forbindelser. Symbiose er vidt
utbredt og må regnes som et sentralt aspekt ved livet. Mange
kan ha etablert forbindelsen i en fjern fortid. Det finnes symbiose
på flere nivåer. Ett eksempel er bakterier i en vertsorganisme,
f.eks. fordøyelsesbakterier. I enda mindre målestokk
mener man symbiose finnes i cellenes mitokondrier, cellenes kraftverk,
fordi de driver nesten alle cellulære energi-systemer. De
inneholder sitt eget genetiske materiale, og kan som vi har sett,
reprodusere seg uavhengig av cellenes reproduksjon, men likevel
koordinert. På lignende måte mener man de grønne
plantenes kloroplasma må forklares, som inneholder klorofyll
og fotosyntesens mekanisme. Også disse elementene er selvstendig
selvreproduserende innbyggere i plantecellene, (20).
De fleste organismer er i realiteten økosystemer, som inneholder
en rekke mindre organismer med en betydelig grad av autonomi,
selv om de er integrert i helhetens funksjon på en harmonisk
måte. Økosystemet kan være så viktig
for vertsorganismen at den kan utvikle anomaliteter ved oppvekst
i et sterilt miljø, (20).
Diverse
Fenomenet biologisk klokke er påvist i celler eller organismer
i hele dyreriket ned til encellede organismer. Rytmiske variasjoner
i kropp og psyke i takt med døgn, måned eller år
synes derfor å være knyttet til praktisk talt alt
liv.
Kommentar: Det ser faktisk ut til at det er rytmene i den fysiske
verden som på en eller annen måte har funnet veien
inn i genene til alt som lever. Bringer det med seg fordeler i
kampen for å overleve på generel basis, eller er det
andre forhold som har gjort dette prinsippet så gjennomgående?
For organismer som må tilpasse seg flo og fjære, har
en innebygget rytme antagelig vært en hjelp til å
overleve. Var det ut fra denne mekanismen at rytmene opprinnelig
kom inn i genene til disse og de etterfølgende artene?
Og hvis ja, hvordan?
3.4 Spesielle sanseorganer
I dyreverdenen finner vi de samme sansene som hos mennesket
(se avsnitt 4.2), selv om den tekniske utformingen ikke nødvendigvis
er den samme. Hos enkelte dyrearter er en eller flere av disse
sansene utviklet til langt større fullkommenhet enn hos
mennesket, selv med de prinsipielt sett samme tekniske løsningene.
Vi minner om hundens luktesans og ørnens syn. Dessuten
har en rekke organismer sanser som vi mennesker ikke har. Derfor
er det vanskelig, eller umulig for oss å forestille oss
hvordan det er å ha slike sanser.
Øynene spiller en sentral rolle i de fleste organismers
liv. Den enkleste form for øyne er flekker av celler som
kan skjelne lys fra mørke. Mer avanserte øyne kan
også oppfatte bevegelser. Og de best utformete øynene
kan i tillegg se former. Evnen til å oppfatte farger er
noe for seg selv, og kan være til stede både hos avanserte
og enklere former for øyne. Øynene kan også
inndeles i bildedannende øyne og slike som ikke er i stand
til å danne bilder. Det er tre prinsipper som ligger til
grunn for de bildedannende øynene: (1) Kameraprinsippet
i menneskets øyne. I et ekstremt tilfelle er linsen erstattet
av et kikkhull. (2) Fasettøyet hos insekter og andre dyr
består av mange smålinser, og (3) scanningøyet
som danner bilder etter samme prinsipp som TV-kameraet, (IV.4.87).
Det finnes en reke som er ganske enestående, fordi den på
en måte har fire øyne, to er utformet etter fasettprinsippet,
og to er linseøyne som hos pattedyrene. Øyenparene,
ett av hver sort, sitter tett sammen på to stilker som kan
snu seg og se i alle retninger. Man antar at linseøynene
har utviklet seg ved relativt små endringer i DNA'et til
fasettøynene. (NS.11.6.94).
I tillegg til de vanlige sansene finner vi en rekke andre
sanser i dyreverdenen, sanser som bare finnes hos enkelte
arter: Sjøkneleren har meget avanserte øyne med
fargeanalysator og fokus som et geværsikte. Noen fiskearter
og nebbdyret har en 6. sans, idet de kan oppfange selv helt svake
elektriske signaler, slik som de elektriske utladningene fra musklene
til andre dyr, (IV.11.88). Uglen har dybdehørsel og ser
i mørke. Ferskvannsdelfiner i Amasonas har sonár.
For øvrig er de nesten blinde. Flaggermusen "ser"
med en form for radar. Brevduen orienterer seg vha. en slags magnetisk
sans. Det finnes øgler som har ultraviolett syn. (IV.2.90).
Og slanger kan ha ultrarødt syn. Fisker som går i
stim, skal ha en såkalt "bølgesans" som
skal gjøre det mulig for dem å koordinere sine bevegelser.
I IV.3.92 kan vi lese om en firfisle som har et tredje, usynlig
øye i pannen eller øverst på hodet som den
orienterer seg med i ukjent terreng. Det usynlige øyet
fungerer akkurat som et vanlig øye. Slangenes todelte tunge
gir stereo-luktesans som setter dem istand til å finne retningen
lukten kommer fra, (IV.9.94).
Også blant insektene finnes mange interessante utforminger
av sansene og fenomen knyttet til dem. Eksempelvis må små
insekter kunne se små ting, tilpasset deres verden. Fluen
ser og oppfatter raske bevegelser bedre enn oss osv. Sansene viser
en rik variasjon i konstruksjon og ytelse, fra avanserte- til
svakt utviklede sanser hos primitive organismer. Ja, selv plantene
må ha en slags sans som sørger for at den grønne
delen strekker seg mot lyset og røttene nedover i jorden.
Dessuten har vi nettopp sett at planter kan "føle".
Visse forhold tyder på at paranormale sanser også
finnes i dyreverdenen (se kapittel 6). Ja, det kan ikke utelukkes
at alle dyrene av en art kan ha slike evner. Dessverre foreligger
bare spredte enkeltberetninger og ingen resultater fra systematisk
forskning.
3.5 Dyrs psyke
Det forhold at mennesket kjenner sitt eget sinn såpass dårlig, gjør det ekstra vanskelig å tenke seg inn i dyrs psyke. At ferdige, nedarvete programmer, kalt instinkter, behersker dyrs liv i betydelig grad, synes klart. Det er likevel forbløffende å se en flere år gammel fugl ta maurbad med den største selvfølgelighet, selv om den aldri har gjort det før og heller aldri har sett andre fugler gjøre det.
Dyr kan også lære. De kan lære i form av
å registrere og gjenkjenne, som er en form for tenkning,
og de kan lære å utøve ferdigheter.
At dyr kan lagre emosjonelle energier i tilknytning til lagret
informasjon synes også klart, fordi de bl.a. kan uttrykke
angst, sinne og glede. Som vi har sett, gjelder det også
visse insekter. Ut over dette kan vel de fleste dyrearter ikke
tenke, bortsett fra de mest intelligente, slik som sjimpansen
og delfinen, som synes å kunne løse enkle oppgaver.
Også ravner har i forsøk kunnet løse enkle
intelligenstester.
Forskerne mener at dyr ikke kan tenke i fortid-fremtid. De har
bare en direkte assosierende hukommelse som er knyttet til hendelser
i øyeblikket, (NS.29.1.94). At dyr likevel kan lage lynraske
prognoser fremgår av en opplevelse forfatteren hadde for
en tid siden. Jeg kom kjørende med min bil da jeg til høyre
litt lenger fremme så en liten fugl som fløy i stor
fart på tvers inn mot veien. Hvis vi begge fortsatte som
før, ville vi kollidere. Det var min raske tanke, men fuglen
må på sin måte ha tenkt akkurat det samme. For
et par meter fra bilen endret den brått retning, slik at
kollosjonen ikke fant sted.
Sjimpansen og delfinen er vel de dyreartene som er mest intelligente
og har størst interesse i vår sammenheng. Delfinen
har den forholdsvis største hjernen av alle dyr i havet.
Nyere forsøk har vist at delfiner, i motsetning til sjimpanser
og hunder, har en velutviklet sans for språklige nyanser.
Sier man eksempelvis: "Frisbee opp på surfebrettet",
så gjør den det straks. Men snur man på ordene
og sier: "Surfe-brett opp på Frisbee", ser den
ut til å forstå at det er den omvendte situasjonen.
Delfinen kan også forestille seg ting, f.eks. en fisk, selv
om den ikke er der. Delfinen kommuniserer ved hjelp av to typer
lyder. Undersøkelser kan tyde på at delfinen faktisk
er istand til å kommunisere sinnsstemninger. Det er også
all grunn til å anta at delfinen har en humoristisk sans
som får den til å utføre skøyerstreker,
(IV.12.92).
Blekkspruten er en fantastisk og ressurssterk skapning med skarpt
fargesyn, evne til kamuflasje ved å etterligne omgivelsenes
former og farger, med angrepsvåpen, evne til å sende
ut lys osv. Går de i stimer, kommuniserer de så avansert
at forskerne ennå ikke har funnet ut hvordan. Blekkspruten
har en intelligens som kan måle seg med huskattens. Den
kan både lære seg ferdigheter og løse oppgaver.
I akvarier har blekkspruter åpnet flasker lukket med kork
og gummistrikk for å få tak i lokkematen der. Italienske
forsøk har også vist at blekkspruter kan gi sine
erfaringer videre, også uten bruk av belønning og
straff.
Nattergaler har i forsøk lært seg kompliserte, nye
strofer med opptil 60 enkeltlyder i løpet av 2-3 uker når
fuglene fikk høre strofene én gang per dag, (IV.11.95).
Det er også en form for læring når dyr påføres
betingete reflekser.
Dyr er altså ikke så blottet for mental virksomhet,
som man ofte synes å anta. Sågar evnen til abstraksjon
trodde man lenge var noe spesifikt menneskelig. Men en slags evne
til abstraksjon har man etter hvert også funnet hos enkelte
dyr og insekter(!)
Dyrs evne til å kommunisere er i høy grad
psykisk betinget. Selv om dyr ikke har språk i vår
forstand, kan mange av dem kommunisere. Forskning pågår
for å finne ut hvor differensiert og intelligent denne kommunikasjonen
er, og hvilke prinsipper som ligger til grunn for den. Dyr kommuniserer
gjennom lukter og gjennom kropps-språk som vesentlig synes
å være ritualisert og instinktive. Dessuten kommuniserer
dyr ved hjelp av signaler. Grensen mellom et knippe signaler og
det som kan kalles språk er flytende. Noen dyr har et så
omfattende signalsystem at det kanskje ligner et språk.
Det gjelder særlig apearter som er særlig godt studert.
"Sjimpansen Kanzi kjenner og forstår 100 ord. Ved hjelp
av en tavle med symboler kan den føre en enkel samtale."
(IV.5.94). Det kan være utformingen av munnhulen og svelget
som gjør at sjimpansene ikke kan snakke. At sjimpansene
kan være listige, er avdekket flere ganger. De kan spille
rivaler ut mot hverandre og sende ut falske signaler, for å
oppnå det de ønsker ved å narre andre.
Også maur og andre insekter synes å ha en form for
psyke. Forsøk har nemlig vist at maur husker forbausende
godt. Et fransk forsøk viser at maur av forskjellige arter
som vokser opp sammen, kan huske hverandre i opptil halvannet
år, et forhold som må bero på gjenkjennelse
av lukter, (IV.5.95).
Den enkelte maur kan også dresseres til å finne mat.
Maurens atferd er altså ikke bare styrt av instinkter. Også
her er det franske forskere som har påvist at etter 14 dagers
trening, hadde maurene lært å gå til den riktige
foringsplassen nøyaktig på det tidspunkt da det var
honning å få. Maurene var intelligente nok til å
skille mellom tid og sted, (IV.7.95).
Forskerne vet lite om hvorfor dyr sover. Kan det være
hvile, anledning til å drømme eller noe annet? Nesten
alle pattedyr har REM- og non-REM søvn. (REM står
for Rapid Eye Movement = rask øyenbevegelse.) Det betyr
for det første at alle pattedyr sover og det tyder også
på at dyrene drømmer. Drømmefunksjonen er
ikke bare forbeholdt pattedyr og fugler. Også landskilpadder
drømmer, selv om den drømmer lite. I et forsøk
lagde landskilpadden svømmebevegelser med bena under drømmesøvn.
(Den drømte kanskje om en svømmetur i havet, der
forfedrene levde før de gikk på land? IV.7.89). Vanligvis
har REM-søvnen forbindelse med hjernebarken, som er den
mest avanserte delen av hjernen. Fugler og krypdyr har ingen hjernebark.
Likevel drømmer de. Det tyder på at søvn og
drøm kan være knyttet til mer sentrale deler av hjernen.
Fisker sover også, men man mener at de ikke drømmer,
(IV.11.92). Delfinen sover med halve hjernen om gangen med en
søvnperiode på fra 30 - 60 min.! Samtidig søvn
med hele hjernen forekommer nesten ikke.
Grensen mellom våken tilstand og søvn er uskarp hos
de fleste dyr. Mellomstadiet er døsing som mange dyr, f.
eks. kua, befinner seg i flere timer om dagen. Ved siden av søvn
finnes former for dvale som ikke er det samme som søvn,
(9). Man forsker nå for å finne søvnens utviklingsmessige
opprinnelse. Det synes som om søvn eller søvnlignende
tilstander kom tidligere i utviklingen enn hittil antatt. Noen
forskere mener at biorytmene (se avsnitt 5.1.6) kan være
søvnens forløper.
Hele den velkjente rangordningen mellom individer i en dyreflokk er åpenbart et resultat av dyrepsykologi. Forsøk med kaniner har vist at den sosiale rangordningen gjenspeiler seg i dyrenes fysiologi. Hjerterytmen hos de lavest rangerte kaninene var 10% raskere enn hos de dominerende kaninene. Fikk disse hevet sin status ved at deres dominerende motstandere ble fjernet, avtok hjerte-rytmen med 8%, (IV.3.93). Et interessant trekk ved sjimpansens psyke er dessuten avdekket ved studier av de sosiale strukturer i en gruppe. Mødre søker å gi sine unger en plass høyere oppe i det sosiale hierarkiet. Det gjør de ved å ta seg av "høyerestående" unger og la dem leke med sine egne. Om denne hypotesen holder, og om vennskapet mellom unger fra forskjellige nivåer gir muligheter for sosial forfremmelse er gjenstand for ytterligere forskning, (IV.2.93).
En utstrakt forskning har avdekket merkelige ting innenfor dyrs psyke: Hvordan kan marsvinet lære at f.eks. et spesielt lys betyr at en hudtransplantasjon forestår, med den følge at hjernen sender beskjed til T-lymfocyttene om å være på vakt mot problemer der hjernen forventer at hudtransplantasjonen skal finne sted?
Kommentar: Marsvinets hjerne forutser altså en fare på
et bestemt sted i kroppen og dirigerer forsvarstroppene dit før
det har skjedd noe som helst annet enn et lyssignal, som hjernen
har gjort tilsvarende erfaringer med tidligere. Dette skjer antagelig
ubevisst. Og det må vel bety at dyrets ubevisste psyke kan
innvirke direkte på immunforsvaret? Sier dette noe om tilsvarende
forhold hos mennesket?
Andre forsøk tyder på at stress kan mobilisere immunforsvaret,
hvis man kan gjøre noe med situasjonen. I motsatt fall
synes stress, kroniske smerter og så videre å svekke
immunforsvaret. Eksperimenter kan sågar tyde på at
dyr kan dø hvis man får dem til å "tro"
at de befinner seg i en dødbringende tilstand, (68.179).
3.6 Hva med planter?
Også planter har en slags sanser. De har en sans som
merker tyngdekraften. De føler også en slags irritasjon
som gjør at de søker å vokse vekk fra irritasjonskilden.
Når planter vokser seg skjeve når de er mye utsatt
for vind fra en retning, så henger det ikke bare sammen
med vindens fysiske påvirkning. Men planten prøver
selv å vokse bort fra vinden som den må oppfatte som
irritasjon. Noen planter har også innebygget en klokke som
forteller dem om det er natt eller dag. Denne klokken styrer ut-
og sammenfoldingen av blomstene til visse arter. Denne rytmen
skyldes altså ikke lyset, men er genetisk innebygget i planten,
(IV.1.95).
Utsettes tomater for en liten daglig dose spesiell musikk, kan
man få dem til å bli minst dobbelt så store
som vanlige tomater. Det spesielle ved musikken er at den svinger
i takt med dannelsen av visse proteiner i tomaten, for å
si det enkelt, (IV.12.94). Ikke noe tyder på at planter
har psyke og bevissthet i vanlig forstand. Planter har ikke nerver
og føler antagelig ikke smerte. Men de kan sende elektriske
signaler fra et skadet sted til resten av planten. [Det er kanskje
en forutsetning for at sår i treets bark gror?] Man antar
at de elektriske signalene blir overført fra plantecelle
til celle via spesielle forbindelseskanaler, (IV.9.94).
3.7 Fotosyntesen
Vi må ganske kort si noe om fotosyntesen, fordi den er så sentral for nesten alt liv på Jorden. Dessuten ligger den fremdeles i erkjennelsens grenseland, fordi visse sider ved prosessen ikke er avklart. Prosessen skjer ved hjelp av plantenes bladgrønt, klorofyllet. Input til prosessen er vann som planten har ført opp til bladet fra jorden, kulldioksid fra atmosfæren og energien fra sollyset (eller annet lys). Resultatet er sukkermolekyler i planten og oksygen som avgis til atmosfæren. Det er en meget komplisert prosess med over 75 kjemiske reaksjoner, fra lysenergi til elektrisk energi og via mekanisk energi for til slutt å ende som kjemisk bundet energi i det svært energirike stoffet ATP i cellene. Ved å transportere ATP transporterer plantene energien dit den trengs. ATP er faktisk drivstoffet i cellene til (nesten?) alle levende organismer. Det har ikke lykkes å etterligne prosessen i reagensrør med uorganiske stoffer. Men forskere i mange land mener at de er på god vei.
3.8 Styringsprinsipper og andre gjennomgående prinsipper
Å se litt nærmere på noen styringsprinsipper
og andre gjennomgående prinsipper i organismene kan kanskje
gi oss impulser som kan øke vår forståelse
av hvordan livet på Jorden har utviklet seg. Vi har allerede
sett at DNA'ets språk langt på vei er universelt.
Informasjonen i DNA er lagret i form av en kode som er nesten
identisk for alle levende organismer. Derfor er DNA-utveksling
og genspleising på tvers av artsgrensene mulig. Et gen fra
en organisme vil nesten alltid kode for dannelsen av det samme
produktet.
Det er et viktig prinsipp i all biologi at naturen beskytter
arten, ikke individet. Alle arters individer er konstruert
for selvdestruksjon, enten ved deling eller ved naturlig død.
De gamle må gi plass til de unge som på en måte
gis mulighet til å bidra i utviklingsprosessen. Dessuten
bidrar den sosiale organiseringen og atferden til en rekke dyre-
og insektarter til at arten overlever, eventuelt på bekostning
av individet.
Hva gir individet form? Hvordan "vet" en del
av et befruktet egg at det skal utvikle seg til hode, ben osv?
Forsøk med bananfluen har vist at det er ett bestemt protein
som fastsetter hvilken del av egget som skal utvikle f.eks. fluehodet.
Og det skjer selv om arvematerialet er mutert, slik at det tilsier
utvikling av hodeløse fluer! Nevnte protein finnes overalt
i egget. Det er de forskjellige konsentrasjonene av dette
ene proteinet som bestemmer om en del av det befruktede egget
skal utvikle seg til hode, ben osv. (IV.3.89).
Opplysningen gir grunnlag for flere refleksjoner i tilknytning
til dette styringsprinsippet. For det første må det
være konsentrasjonen av dette spesielle proteinet på
et sted i egget som bestemmer at hodet skal utvikle seg på
vedkommende sted. Tilsvarende må rimeligvis gjelde for de
øvrige kroppsdelene. Vil det bety at fluens form finnes
beskrevet i det befruktede egget gjennom hvordan de forskjellige
konsentrasjonene av dette ene proteinet er plassert i det befruktede
egget? Hva har så styrt konsentrasjonen av dette proteinet
på rett plass i egget?
Dessuten: Fluen utvikles altså med hode selv om DNA'et tilsier
utvikling av en hodeløs flue! Mer generelt uttrykt: Kroppsdelene
utvikler seg slik de skal på de riktige stedene, selv om
DNA'et ikke er til stede! I denne fasen kan altså DNA'et
ikke være den instansen som styrer utviklingsprosessen.
Hvilken rolle spiller da DNA'et, og hva er det som står
for styringen? Har DNA'ets rolle vært å styre proteinet
frem til rett konsentrasjon på rett plass i egget? I så
fall må det vel ha skjedd før befruktningen. Aktiverer
proteinet et DNA for utvikling av hodet, et DNA som ellers ville
ha vært passivt? Eller utvikles fluehodet uten bruk av DNA?
Hvordan virker i så fall dette prinsippet? Og hvilken rolle
spiller i så fall DNA? Virker det på samme måte
hos andre organismer eller hos mennesket?
Ny forskning har bragt oss et lite skritt nærmere svaret
på denne problemstillingen. La oss i forenklet form prøve
å beskrive vesentlige trekk ved det man har funnet. Det
eksisterer et hierarki av styrende gener (master genes). Noen
av disse synes å være knyttet til kroppens form, fordi
også kroppens form synes å være inndelt i en
hierarkisk struktur som motsvarer strukturen i de styrende genene,
og det før kroppen foreligger. Dette tyder på at
det finnes en hierarkisk gruppe gener (segmentation genes) som
"kjenner" og spenner ut kroppens hierarkiske cellestruk-tur
i riktig rekkefølge under fosterets utvikling, og en type
gener som fyller celle-strukturene med de riktige proteinene.
Det hele styres av overordnete gener. Som eksempel på hvor
fantastisk dette fungerer, skal vi nevne en liten detalj: Delstrukturene
i kroppens inndeling overlapper hverandre, og det gjør
også virkefeltet til de tilhørende genene. Gjennom
dette samarbeidet over grensene sikres "konstruksjonens"
kontinuitet, og "skjøtene" i "konstruksjonstegningene"
etterlater ingen spor i den ferdige konstruksjonen. Om alt dette
er nok til å bestemme kroppens form er ikke kjent. Det er
heller ikke kjent i hvilken grad disse forhold, som i første
rekke gjelder bananfluen (drosophila), også finnes hos mennesket,
selv om man har funnet ut at ganske meget er likt eller sammenlignbart.
Stemmer dette, finner vi informasjon om organismens form både
i det ubefruktede egget til de aktuelle insektene (gjennom konsentrasjonen
av et protein) og i strukturen til de genene som spenner ut cellestrukturen
i fosteret (Hox-genene). Kan det være slik at det er kombinasjonen
av disse to informasjonene som gir cellestrukturen i det befruktede
egget sin riktige form? Hva er det som styrer de styrende genene?
Her ligger et stort og spennende forskningsfelt som er i rivende
utvikling. En akseptabel hypotese må kunne dekke den nevnte
og alle andre registrerte anormaliteter, slik som riktig utvikling
av et organ på feil sted på kroppen som følge
av en mutasjon i et styrende gen.
Et annet spennende trekk ved denne forskningen gjelder en del
likheter mellom de styrende genene i insekter og hvirveldyr. Det
kan peke hen mot en felles ane som kan ha levd for ca. 600 millioner
år siden.
Enzymer er spesielle proteiner som tar seg av alle livets
kjemiske reaksjoner med forbløffende effektivitet. De (1)
gjenkjenner de molekylene som skal være med i den kjemiske
reaksjonen. De (2) fanger inn disse molekylene, de (3) bringer
molekylene i riktig posisjon til hverandre, slik at bare den ene
ønskede av mange mulige kjemiske reaksjoner mellom de innfangede
stoffene finner sted, og (4) de sørger for at reaksjonen
skjer opp til flere milliarder ganger fortere enn den ellers ville
ha gjort! Det skjer ved å bringe molekylene litt tettere
sammen. Energiforbruket blir også mindre. I en levende celle
finnes flere hundre stoffer som kan reagere med hverandre på
nesten utallige måter. Men de "fintfølende"
enzymene kan likevel styre oppbyggingen av ufattelig kompliserte
proteiner. Hvordan kan dette skje?
Enzymene er svært følsomme overfor temperatursvingninger.
Effektiviteten øker med stigende temperatur. Men etter
40 gr.C begynner enzymene å gå i stykker. Surhetsgraden
er også avgjørende for effektiviteten. De fleste
enzymer fungerer bare i nøytrale vesker. Men noen er i
stand til å fungere i svært sure miljøer, slik
som i magesaften, (IV.3.88). Som vi har sett, er virkefeltene
mellom DNA/RNA og enzymene ikke alltid helt atskilt.
Vannets gåtefulle oppførsel er kanskje forklaringen
på hvorfor kroppstemperaturen til mennesket og mange varmblodige
dyr er ca. 37 gr.C. En forklaring går ut på at de
kjemiske prosessene til enzymene fungerer best ved denne temperaturen.
Men kanskje har enzymene i løpet av utviklingshistorien
måttet venne seg til denne temperaturen i stedet for å
ha forårsaket den? Dersom det er tilfelle, må det
finnes andre grunner til at kroppstermostaten er innstilt på
37 gr. Forklaringen kan være at nettopp ved 37 gr. kreves
det minst energi for å varme opp eller kjøle ned
vann 1 gr. Dette innebærer store fordeler for organismer
som har mye vann i seg. Den må bare skape eller frigi et
minimum av energi for å holde temperaturen sin konstant.
Dette forhold er avgjørende for hvordan organismen vil
trives. (IV.2.87).
Evnen til å regenerere avtar med organismens økende
kompleksitet. Flatormer, polypper og sjøstjerner kan regenerere
nesten hele sitt legeme ut fra en liten del; firfisler, salamandre,
krabber, hummer og mange insekter kan erstatte et tapt organ eller
en legemsdel; og høyere dyrearter, inklusive mennesket,
kan fornye vev og på den måten helbrede sine skader,
(20). Leveren synes å stå i en særstilling hva
angår evnen til regenenrering. Ved dyreforsøk har
man oppdaget at selv om man fjerner så mye som 3/4 av leveren,
gjendannes den fjernete delen. (IV.10.89). Også menneskets
lever har en betydelig evne til å regenerere seg selv. Vi
har også nevnt tidligere at DNA'et i noen grad har evnen
til å reparere seg selv. Det samme gjelder virer.
Nervecellenes evne til å sende signaler er svært
lik hos mennesket, katter og igler. De kjemiske stoffene, transmitter-substansene
er like, og mønsteret i samspillet mellom synapsene er
også svært likt. Men forhold som bare finnes i mennekehjernen
vil selvsagt kunne avdekkes. Biorytmer er et fenomen som
ikke bare finnes hos mennesket. Det finnes biologiske klokker
i celler helt ned til encellede organismer, (49, 50).
I avsnitt 3.2 beskrev vi hvordan RNA'et blir renset for intronene
og hvordan rest-DNA'et blir spleiset sammen etterpå. I visse
tilfeller kan RNA selv foreta spleisingen, dvs. virke som enzym
(kalt ribozym). Også på dette nivået finner
vi altså det som er karakteristisk for liv, nemlig
en sammensmeltning mellom informasjon og maskin, mellom software
og hardware, for å bruke dataspråket. (S. Fossum i
Aftenposten 9.11.93.)
Ovenfor har vi kort nevnt en rekke forhold som er mer eller mindre
gjennom-gående i organismene, og som vi vil ha i mente når
vi diskuterer hvordan livet kan ha utviklet seg på Jorden.
Til LEG - Innhold | Til LEG - kapittel 4 |