1 INNLEDNING
1.1 Bakgrunn og hensikt
Vi lever på mange måter i en brytningstid, politisk,
religiøst og psykologisk. Vitenskap og religion arbeider
fortsatt hver for seg. Det er liten vilje fra religionenes side
til å oppdatere seg i tråd med nye vitenskapelige
erkjennelser. Og det er liten vilje fra vitenskapens side til
å se fordomsfritt på nye impulser, å danne seg
et helhetssyn og å ta ansvar for konsekvensene av sin forskning.
For mange filosofer er verden dessuten blitt for spesialisert
og forskningsfronten for teknisk preget til at de klarer å
danne seg et overordnet syn.
Som en reaksjon på denne situasjonen er det oppstått
en strøm av "alterna-tiver"; livssynspregede
strømninger basert på tro, illusjoner, eventuelt
også på realiteter som er neglisjert av vitenskapen.
Behovet for en slags avklaring er derfor stort; en avklaring av
hvor vi befinner oss og hva vi er. Denne boken er ment å
være et lite bidrag i denne prosessen.
Det bredt anlagte prosjektet som ligger bak boken hadde to hensikter:
Å "gå opp" forsknings- og erkjennelsesfronten
for i store trekk å se hva vi mennesker vet - eller tror
vi vet - om den fantastiske naturen og oss selv. Dessuten ville
jeg prøve å forstå virkeligheten noe bedre
ved å se alt i sammenheng.
Forfatterens forutsetninger
For å gi seg i kast med en så stor og vanskelig oppgave
må visse forutsetninger være til stede. Jeg har skilt
mellom faglige, sosiale og økonomiske krav. De faglige
gjelder evnen til å sette seg inn i mye stoff av forskjellig
karakter og å se ting i sammenheng.
Min brede, naturvitenskapelige ingeniør- (og forsker-)bakgrunn
har vært av stor verdi ved studiet av de fleste aktuelle
disipliner. Dessuten har jeg hatt nær kontakt med to av
hovedfeltene, nemlig menneskets psyke og parapsykologi. Ved et
vanlig psykologistudium lærer man om psyken gjennom bøker.
Har man evnen til introspeksjon, kan man i tillegg lære
om sin egen psyke - og derigjennom om menneskets psyke - ved direkte,
årvåken iakttagelse av - eller innsyn i - det som
foregår i ens eget indre. Introspeksjon er altså ikke
analyse, men ren iakttagelse av det som skjer mens det skjer.
Introspeksjon er ingen paranormal evne, men noe enhver, under
visse forutsetninger, kan oppdage i seg selv. Selv har jeg praktisert
introspeksjon, men jeg har ingen paranormale evner. Derimot har
jeg i nærmere førti år på nært
hold fulgt et familiemedlem med noen slike evner.
For en person som ikke tilhører noen organisasjon eller
organisert gruppe, er det ikke så vanskelig å være
sosialt uavhengig, dvs. uavhengig av de nære omgi-velsers
innflytelse og dom. Derfor møter den genuine interessen
for realiteter ingen sosiale hindringer i form av press, angst
for utstøtelse av det gode selskap, prestisje eller lignende.
Men det finnes også klare begrensninger. På hvert
område vil spesialistene kunne langt mer en det som kommer
frem her. La meg derfor presisere at dette ikke er en lærebok
i alle disse fagene. Det er også praktisk umulig å
være helt a'jour med forskningsfronten på alle disse
områdene samtidig. Men å få frem den aller nyeste
kunnskap langs erkjennelsens grenseland er heller ikke denne bokens
hovedoppgave. Oppgaven er å se de forskjellige typer fenomen
fra dette grenselandet i sam-menheng og å drøfte
hva som kan ligge bak, for derved eventuelt å oppnå
ny og mer helhetlig forståelse.
1.2 Analysemetoder
Enhver vitenskapelig undersøkelse begynner med
et overraskende fenomen som utfordrer våre tidligere
tanker om hva verden skulle være. C.S.
Pierce
1.2.1 Generelt
Denne boken er resultatet av et prosjekt som ble avslutt høsten
1997. Boken gjenspeiler stort sett systematikken i undersøkelsene.
For det første skal faktaopplysninger i størst mulig
grad danne utgangspunkt for resonnementene. Dessuten blir konklusjonene
fra ett hovedområde samkjørt med konklusjonene fra
de tidligere hovedområdene. Hensikten er at leseren i stor
grad selv skal skulle kunne følge resonnementene fra faktagrunnlaget
og over til konklusjonene for å få et stadig mer helhetlig
syn. På denne måten kan leseren lettere selv finne
ut hva han eller hun skal mene. Faktastoffet fra forskningsfronten
kan ofte være svært detaljert. For at informasjonen
likevel skal kunne gi et bredt bilde av vår forunderlige
verden og være en referanseramme for behandlingen av stoffet,
har det enkelte steder dessuten vært nødvendig å
gi en mer generell beskrivelse av deler av virkeligheten.
Hensikten har vært å behandle dette svært omfattende,
vanskelige og i noen grad ømtålige stoffet så
objektivt som mulig. Det er ikke tale om å argumentere for
et gitt syn. Forfatteren ønsker ikke å overbevise
noen om noe. Det er derfor ikke tale om å avvise fenomen
og mulige forklaringer fordi de går på tvers av aksepterte
oppfatninger. Forfatteren ønsker ganske enkelt å
se hva som eksisterer, ut fra vår nåværende
kunnskap, og hva det innebærer hvis man ser det i sammenheng.
Informasjonstilfanget for temaene i denne boken er nesten uten
begrensning. Utvalget er foretatt ut fra et ønske om å
bruke oppdatert informasjon av betydning for problemstillingen.
I noen grad vil utvalget være preget av forfatterens oppfat-ninger,
men bestrebelsen har vært å være så "objektiv"
som mulig. Tittelens første ord, "Underveis ..."
gjør det klart at bokens innhold ikke kan være det
"endelige svar" på noe som helst. Boken er ikke
en kilde til informasjon for dem som søker "sikre
konklusjoner". Virkeligheten er utrolig sammensatt og forunderlig
og våre oppfatninger vil derfor være høyst
foreløpige.
Men visse, ideelle krav til et verdensbilde kan man likevel stille
opp, og forfatteren har forsøkt å leve opp til dem:
Det skal være "reelt" ("" er benyttet
fordi det ikke alltid er så lett å vite hva som er
reelt). Det skal være sammenhengende, og det skal være
konsistent, dvs. uten indre motsetninger. Dessuten må det
få alle kjente brikker til å falle på plass,
dvs. kunne "forklare" alle kjente fenomen. Vi kan ikke
regne med at vi noengang vil kunne tilfredsstille disse kravene
fullt ut. Men dette mål må likevel tilstrebes.
Det er ikke bare å studere litteratur om forskningsfronten
på de forskjellige områdene og så skrive en
slik bok. Forfatterens hovedbidrag, å se sammenhenger mellom
delene, krever studium og analyse. Hvordan går man frem
for å bli minst mulig påvirket av aksepterte sannheter
og den eksisterende faginndeling? Nesten all relevant litteratur
er inndelt etter konvensjonelle kriterier. Fremgangsmåten
har ut fra dette vært som følger: Jeg har satt meg
inn i fem hovedområder, som skulle dekke det aller meste
som eksisterer fra naturens side, nemlig: (1) Menneskets psyke
og hjernen, (2) menneskekroppen, som den mest avanserte biologiske
"maskin", (3) parapsykologiske fenomen, (4) livets tilblivelse
og utvikling på Jorden og (5) vår materielle verden,
fra makro- over "mellomkosmos" til mikrokosmos.
Innenfor disse områdene ble faktastoff søkt; fenomen
av interesse i vår sammenheng. Enkelte fenomen blir så
diskutert med henblikk på å finne ut hva som kan ligge
bak, hva som kan forårsake fenomenet.
Kapittel syv inneholder et slags oppdatert menneskesyn, og kapittel
9 er en sammenfatning av alle de tidligere kapitlene. De modeller
som resonnementene leder frem til, blir flere steder sammenholdt
med de modeller som "vitenskapen" for tiden opererer
med.
Med dette er også en annen struktur i stoffet antydet, da
stoffet grovt sett består av (1) faktaopplysninger, observasjoner
og forskningsresultater. (2) Eksisterende teorier med kommentarer.
(3) Egne resonnementer vedrørende årsaker og sammenhenger
på grunnlag av faktaopplysningene og (4) egne modellbeskrivelser
eller hypoteser. De inneholder også noen dristige tanker,
men representerer ikke noen form for "tro". De er uttrykk
for en fri tenkning ubundet av ideologi og prestisje. Modellene
vil derfor bli oppdatert straks nye faktaopplysninger gir grunnlag
for det. Hvis leseren skulle ergre seg over denne form for fri
tenkning, åpner det en mulighet for å se inn i leserens
egen ergerlige reaksjon. Derved kan man lære noe vesentlig
om seg selv, og om man bærer på fordommer.
Av og til har det vært spørsmål om et fenomen
er ekte eller ei. Det gjelder særlig de parapsykologiske.
Det har forfatteren måttet "avgjøre" ut
fra foreliggende forskningsresultater og undersøkelser,
egne observasjoner og vurdering av beretninger i litteraturen.
Om et fenomen er forstått eller akseptert, har ikke vært
aktuelle kriterier for å godta det som ekte. Stort sett
har jeg regnet med at sikre opplysninger foreligger:
- Når overveldende, likelydende og uavhengig dokumentasjon
foreligger fra
flere forskjellige kilder som man har grunn til å
feste lit til.
- Når jeg har opplevd noe selv, gjentatte ganger.
- Når jeg gjentatte ganger har vært vitne til fenomen
i familien.
I tillegg har jeg lagt vekt på faglige uttalelser fra
eksperter. Ofte vil flere av disse
kriteriene være oppfylt. Forhold som kan bidra til å
gjøre informasjonen mindre
pålitelig har også vært vurdert. Et spesielt
tilfelle foreligger når ekspertene er uenige.
Forfatterens bedømmelse av fenomenenes ekthet kan opplagt
diskuteres. Mange vil være mer restriktive. Den som sier
nei, behøver på en måte ikke like god begrunnelse
som den som sier ja. Det er derfor lett i vår tid å
være avvisende, være såkalt "realistisk"
og ikke "naiv". Det som glemmes er at begrunnelsen for
å avvise bør være like god som begrunnelsen
for å akseptere. Ved avgjørelsen om et fenomens ekthet
har forfatteren gått ut fra at fenomenet er ekte, hvis den
foreliggende (brede) informasjonen gjør det mest nærliggende
å anta det. Jeg er klar over at det i praksis ofte ikke
foregår slik. Samme feil har man også gjort tidligere.
Derfor var det i middelalderen så lett å opprettholde
den tidens aksepterte, men feilaktige verdensbilde. De som sier
nei bare fordi det nye er "utenkelig", kan lett komme
til å spille samme rolle som geisteligheten i middelalderen.
Som et resultat av den nevnte fremgangsmåten inneholder
boken mange uvanlige tanker og forklaringsforslag. Det kan også
tenkes at teksten virker mer konkluderende enn det som er ment.
Men det har vært lite praktisk å anbringe altfor mange
forbehold og tvil. Likevel er de til stede hele tiden. Det er
da nærliggende å spørre, hvor "vitenskapelig"
dette arbeidet er. Vitenskap er et ofte misbrukt ord. Vi skal
derfor se litt nærmere på det nå.
1.2.2 Den vitenskapelige metode
Vitenskap er prosessen med å utlede universelle mønstre av nøyaktige observasjoner. Brian Goodwin
Vi beveger oss i denne boken langs erkjennelsens grenseland.
Da vi i betydelig grad oppnår erkjennelse vha. vitenskapen,
er det nærliggende kort å komme inn på den vitenskapelige
metode. Vitenskap er utforskningen av det som eksisterer,
inklusive det som bare eksisterer som en mulighet. Forskning er
den del av det vitenskapelige arbeidet som genererer ny informasjon,
som øker vår kunnskap, innsikt og forståelse
om den reelle, synlige og usynlige verden, inklusive oss selv.
Mer konkret er vitenskapens oppgave å
vise hvordan virkeligheten er og å forstå eksisterende
sammenhenger.
Skal forskningen kalles vitenskapelig, må den tilfredsstille
visse krav. Disse kravene er laget av mennesker som til enhver
tid har laget dem ut fra sine forutsetninger. Etter hvert er det
blitt akseptert også å bruke betegnelsen vitenskap
om forskning og undersøkelser som ikke helt oppfyller,
eller ikke kan oppfylle, de strengeste krav til vitenskapelig
metode. Man kan trinnvis stille opp mindre strenge kriterier og
diskutere hvor grensen for vitenskapelighet bør trekkes:
Trinn
1: Forskningen oppfyller de strengeste krav til vitenskapelighet, nemlig: (1) krav til observerbarhet, direkte eller indirekte, (2) reproduserbarhet og (3) innbyrdes sammenheng. Kjeden av aktiviteter er da gjerne: Hypotese, eksperiment, systematisk observasjon, eventuell lovmessighet, forklaring og forutsigelse. Kravet til reprodu-serbarhet innebærer at eksperimentenes resultater skal være de samme uavhengig av tid og sted, forutsatt at de er gjennomført på samme måte.
2: Ikke alt kan observeres direkte. Å fremsette konseptuelle eller matematiske hypoteser, er akseptert som vitenskapelig arbeid. En hypotese bør da kunne "forklare" alle kjente fenomen innen det området hypotesen dekker. En hypotese kan ikke verifiseres (=bekreftes), bare sannsynliggjøres eller falsifiseres (=avsannes). Er den sannsynliggjort, blir den teori. Den kan brukes til å forstå og beskrive realiteter og til å forutsi hendelser, når gitte forutsetninger er til stede. Som vi vil se, finnes mange spekulative hypoteser i de vitenskapelige miljøer.
3: Forskning på områder hvor reproduserbare eksperimenter ikke er mulig, slik som meteorologi, sosiologi, konsekvenser av engangsforeteelser, slik som mulige sammenhenger mellom spontanaborter og Tsjernobyl-ulykken med videre. Kravene til den vitenskapelige metode må her være systematikk og logikk i observasjonene, og i arbeidet med å finne eventuelle, kausale (=årsaksbestemte) sammenhenger.
På tvers av inndelingen ovenfor finnes et generelt metodeaspekt ved en del forskning. På et visst nivå søker forskerne hele tiden enhet og helhet, samlende teorier og tankemodeller. Må flere delteorier brukes for å forklare en gruppe samhørige fenomen, så vil en overordnet teori bli ansett som bedre, hvis den kan forklare det hele. De tidligere teoriene dekker da spesialtilfeller av en større helhet. Et annet grunnleggende vitenskapelig metodeaspekt er logisk tenkning ut fra observerte fenomen, med etterfølgende verifikasjon. Men:
Det finnes ikke grunnlag for å
si at alt som ikke kan utforskes
med de aksepterte vitenskapelige metoder, ikke kan eksistere.
Vitenskapen uttaler seg ikke om det som ikke kan
utforskes; den sier ikke at det ikke kan eksistere, bare at det
ligger utenfor området til dagens vitenskap. Det henger
sammen med at det finnes områder som ut fra sin natur ikke
kan utforskes på foreskrevet måte, og som man derfor
lett overser. Som eksempler kan nevnes bevissthet, visse parapsykologiske
fenomen og tidens natur. Overser man dette forhold, innfører
man "vitenskapelige tabu-områder". At det ikke
fremmer erkjennelsen er åpenbart. Mange forskere og forskningsinstitusjoner
har tatt konsekvensen av dette. De har sluttet seg sammen til
nettverk på tvers av landegrensene for å unngå
den isolasjon som de ellers kunne blitt utsatt for i sine respektive
miljøer. Det åpner seg en ny og spennende verden
for dem som vil undersøke "tabuområdene"
på en så kritisk og saklig måte som mulig.
Denne boken omhandler derfor ikke bare vitenskapens, men erkjennelsens
grenseland på "alle" de områder som eksisterer
fra naturens side. Mange ganger vil erkjennelsen ile forut for
vitenskapen. Det er tilfelle når en forsker i et klart øyeblikk
har skjønt hvordan det han/hun undersøker, henger
sammen. Etterpå kommer de forsøk eller eksperimenter
som påviser at det som ble innsett, er riktig. Da er det
blitt vitenskap. Men det omvendte kan også være tilfelle,
at vitenskapen iler forut for erkjennelsen. Det er eksempelvis
tilfelle når en matematisk formulert teori foreligger, en
teori som er testet og funnet i orden på flere punkter.
Formelverket er blitt vitenskap. Men implisitt i dette formelverket
ligger muligheter for ytterligere erkjennelse, erkjennelse som
venter på en forsker.
Begrensninger
Selv om det som er vitenskapelig fundert, med rette har en høy
status, må man samtidig være klar over at vitenskapelig
forskning også har sine begrensninger. De tekniske, økonomiske
og etiske begrensninger skal vi ikke komme inn på her. Derimot
kan det være kulturelle begrensninger som primært
bestemmer hva som skal betraktes som vitenskapelig eller ei. Denne
grensedragningen er i våre dager ennå påvirket
av det mekanistiske verdensbildet som hittil i betydelig grad
har vært bestemmende i de vitenskapelige miljøene
og i samfunnet for øvrig. Ut fra dette syn blir eksempelvis
forskning av paranormale fenomen et ikke-tema, og man overser
den forskningen som faktisk foregår på dette området
idag. Nytt i dette århundre er at det ikke bare er mangel
på informasjon som kan begrense erkjennelsen, men også
våre hjerners kapasitet. Som eksempel nevner vi vanskelighetene
med å forestille oss det bilde av tid og rom som relativitetsteorien
bærer bud om.
Historisk utvikling
De normene som bevisst og ubevisst regulerer det vitenskapelige
arbeidet, er underlagt forandring. Enhver tidsepoke har altså
sin vitenskapelige referanseramme. Våre foreldre og besteforeldre
hadde Newtons mekanistiske verdensbilde som sin referanseramme
på fysikkens område. I mellomtiden er relativitetsteorien
og kvante-teorien kommet. Som kjent har de begge, hver på
sin måte, rokket ved det mekanis-tiske verdensbildet.
Alle observerte fenomen søkes i første omgang forklart
ut fra den (eller de) gjeldende referanseramme(r), den naturens
orden, som man på ethvert tidspunkt mener å ha erkjent.
Avdekkes fenomen som ikke kan forklares ut fra denne referanserammen,
søker man i første omgang å "presse"
fenomenet inn likevel, eller man kan enkelte ganger sågar
velge å overse det.
Historien har vist at det finnes en stor treghet når det
gjelder å ta slike "avvikende" fenomen som en
impuls til å sette spørsmålstegn ved de aksepterte
referanserammenes universelle gyldighet. Denne tregheten er også
til stede idag. Gang på gang har det vist seg at slike "avvikende"
fenomen har vært et hint om at referanserammen bør
forbedres. Forbedringen innebærer ofte at det man hittil
har ment, fremstår som ett eller flere spesialtilfeller
av en mer universell orden, spesialtilfeller hvis gyldighet er
begrenset til den erfaringsverden man hittil har hatt.
Gjennom bruken av den vitenskapelige metode, og forskjellige varianter
av den, har menneskehetens erkjennelse økt enormt de siste
100 årene. Og utviklingen er i full gang. Men store oppgaver
venter. Ikke bare gjelder det å finne de overordnede prinsipper
som forener relativitetsteorien og kvanteteorien. Alle immaterielle
feno-men - slik som intelligens og bevissthet - og de naturlover
som ventelig regulerer dem, venter også på å
bli "anerkjent", å bli formulert og å finne
sin rettmessige plass i helheten. Men vitenskapen søker
primært etter enhet og helhet med utgangspunkt i det fysiske,
det materielle. Spørsmålet er om helhet kan finnes
på den måten.
Det vitenskapelige bevis står sentralt innen dagens vitenskapelige
metode. Hva er et vitenskapelig bevis og hvilken rolle spiller
det? Etter å ha studert mange områder og bøker,
må jeg si: Jeg vet ikke. Et matematisk bevis er relativt
uproblematisk. Det viser at noe kan utledes fra gitte forutsetninger
vha. logiske regler. Men hvor mange realiteter kan bevises matematisk?
I siste instans støtter et bevis seg på at noe er
observert. Et "bevis" i noe snevrere forstand foreligger
når noe er påvist gjennom en streng vitenskapelig
metode.
La det være klart: Fenomeners eksistens avhenger ikke av bevis. Alt er slik det er. Det er vår informasjon om realiteter som eventuelt kan avhenge av bevis. Dessuten beror ethvert bevis på forutsetninger som kan svikte. Det er likevel lettere å bevise enn å motbevise. Ett positivt tilfelle er nok til å vise at noe er mulig. Den som vil motbevise, må påvise at alle enkelttilfellene ikke stemmer, eller at noe prinsipielt sett ikke er mulig. Utgangspunktet både for den som sier ja, og for den som sier nei, må være at vi ikke vet. Det må være den samme bevisplikt for alle "konkurrerende" syn.
1.2.3 Stilltiende forutsetninger
Det man vet, eller tror man vet, er påvirket av det som
her er kallt de stilltiende forutsetningene. Et eksempel: Sålenge
man observerte under den stilltiende forutsetning at Jorden var
flat, bekreftet resultatene innen et visst geografisk område
denne antagelsen. Først når observasjonene og målingene
ble mer nøyaktige eller strakte seg ut over det tilvante
gyldighetsområdet, fant man avvik. Også vår
samtid har sine stilltiende forutsetninger. De kan vise seg å
være interessante punkter i vår problemstilling. Kanskje
er de ikke så godt begrunnet som man har trodd? Kanskje
åpnes nye forklaringsmuligheter når man rokker ved
noen av dem?
At universet styres av fortiden, er en stilltiende forutsetning
som preger tenkningen om universet. Man mener at universet ble
til ved et kjempesmell, "The Big Bang" for ca. 15 milliarder
år siden. Alt som har skjedd siden, antas å være
en konsekvens av de betingelsene som var til stede den gangen.
Det er vanskelig å se det annerledes enn at dette synet
springer ut av et mekanistisk verdensbilde. Ikke alle forskere
deler dette syn.
Det finnes fire naturkrefter som man mener vedrører all
materie. Dessuten har man en tro på at det finnes en altomfattende
lov som forener disse fire lovene. Med denne stilltiende forutsetning
har man eliminert, eller rettere, blokkert sin egen tilgang til
eventuelle immaterielle "ting". Men man kan vel ikke
se bort fra eksis-tensen av forskernes egen intelligente bevissthet,
som til syvende og sist er det instrumentet de selv forsker med?
Mange hjerneforskere synes stilltiende å forutsette at alt
som foregår i hjernen, foregår på det materielle
plan, dvs. kjemisk-elektrisk-mekanisk. Som følge av dette
skal hjerneprosessene forårsake bevissthet. Er dette holdbart?
Man får inntrykk av at mange biologer betrakter organismen
som en mekanisk maskin, en maskin som består av atskilte
deler som griper inn i hverandre. Men er det en holdbar tankemodell?
Også her tar man det tilsynelatende for gitt at bevisstheten
er en del av den organiske maskinen, og at parapsykologiske fenomen
ikke eksisterer hverken hos dyr eller mennesker. Biologene synes
også stilltiende å forutsette at organismen ikke kan
påvirkes av noe usynlig utenfor kroppen. Enkelte forskere
er nå tvilende til dette.
I medisinen antar man stilltiende, dvs. man tar det vanligvis
for gitt uten at det er bevist, at større doser av medisiner
alltid fremkaller kraftigere virkning enn mindre doser. Homøopater
derimot setter et spørsmålstegn ved dette.
Tanken om at den som eksperimenterer står utenfor eksperimentet,
uten å være en del av det, synes fremdeles å
prege den vitenskapelige tenkningen i betydelig grad. Dette til
tross for at det grunnleggende trekk ved kvanteteorien er at den
som eksperimenterer, er nødvendig både for å
observere egenskaper ved de atomære fenomener og for å
frembringe disse egenskapene.
Ved utforskningen av mikrokosmos forutsettes det stilltiende at
når materien analyseres i stadig mindre deler, vil disse
bli stadig enklere. Ikke alle fysikere er så sikre lenger
på at det som er fysisk lite, nødvendigvis må
være enklere.
Videre forutsetter vi stilltiende at våre tilvante begreper og tenkemåter kan beskrive det reelle realistisk. Dessuten forutsetter vi at tilværelsen er kausal, at den kan "forstås" vha. observasjon og logisk tenkning. Ved at forskerne forsker ved hjelp av matematiske teorier, forutsetter de også former for lovmessigheter som favner hele universet. Har man tilstrekkelig "vitenskapelig" belegg for å opprettholde disse forutsetningene? Mye tyder på at tanken om en i videste forstand objektiv beskrivelse av naturen, må oppgis.
1.2.4 Vitenskapeligheten
i den vitenskapelige metode
Husker du hvordan man lo av elektriske og "usette
bølger"? Kunnskapene om mennesket er fremdeles i sin
spedbarnsalder. Albert Einstein
Når noe er "vitenskapelig", gir det inntrykk
av å være objektivt, saklig, sant. Men så bra
er det nok ikke alltid. De vitenskapelige miljøer er preget
av mennesker med ambisjoner, konkurranse og opportunisme slik
de fleste andre organisasjoner og miljøer er. Forskerne
er først og fremst mennesker, og de bare er eksperter på
den del av virkeligheten som ligger innenfor deres område.
Dette kan få konsekvenser for forskningsresultatene på
flere måter.
Å oppdatere vitenskapens referanserammer er en vanskelig
prosess, ikke bare faglig, men også av to psykologiske årsaker.
For det første har også vitenskapsmenn og -kvinner
en faglig og kulturell bakgrunn som preger deres tenkning på
en slik måte at det kan være vanskelig å ha
den nødvendige avstanden til den tilvante tenkemåten,
som da virker som en binding til tidligere tankemodeller. Dessuten
viser historien at også slike personer ikke er så
saklige som man kunne forvente av vitenskapens pionerer. Det å
se seg forbigått, la andre "få rett" osv.
er ikke alltid like lett, heller ikke i disse miljøer.
Logisk sett skulle den prosessen som justerer vitenskapens referansesystem
være virksom hele tiden. Men slik har det i det minste ikke
vært. Støttet av den menneskelige treghet i forskningsmiljøene,
av det statlige etablissementet og eventuelt av kirken har de
konserverende kreftene kunnet demme opp for utbredelsen av ny
erkjennelse gjennom generasjoner. Når demningen endelig
gav etter, fikk vi det som er kalt paradigmeskifter - hvor mange
forestillinger faller på plass i en ny orden - og som i
det minste delvis er en kunstig foreteelse, basert på menneskelig
treghet og prestisje.
Men også innenfor gitte referanserammer må sakligheten
ofte vike. Det kan komme til syne når konkurrerende teorier
står mot hverandre. Forskningsmiljøer som har identifisert
seg med en teori, kan også nekte å godta nye fakta
som fakta, fordi det ville kullkaste den teorien de har identifisert
seg med.
Når sterke grupper har samlet
seg om en felles illusjon,
har den som har gjennomskuet illusjonen, dårlige kår.
Ønsket om å komme først kan dessuten føre
til forhastede slutninger og mangel på saklighet. Fremdeles
er det slik at nye fakta, observasjoner, kan snu opp-ned på
tilvante forestillinger. Det kan føre til at bevis eller
bevislignende dokumentasjon ikke blir godtatt. Har forskerne,
og vi alle, nå den indre beredskap som setter oss i stand
til å oppdatere oss?
Ser vi tilbake, er vitenskapens historie også historien
om en lang rekke feiltagelser: Feil i referanserammene, de stilltiende
forutsetningene, konklusjoner på for spinkelt grunnlag,
menneskelige svakheter osv. Hvordan reagerte man på disse
feilene? Ofte med prestisje og protest med den følge at
man tok (og tar) de gamle forstillingene med i graven. Først
nye generasjoner klarer å befri seg fra vrangforestillingene.
Kunsten er å forholde seg saklig og droppe det gale til
fordel for det riktige - umiddelbart. Da må man unngå
å identifisere seg med sine meninger.
1.3 Om erkjennelsens grenseland
Våre kunnskaper er alltid begrenset, men vår
uvitenhet er alltid ubegrenset.
Sir Karl Popper
Jo lenger man oppholder seg i erkjennelsens grenseland, desto mer overveldet blir man av all kunnskapen som etter hvert finnes. Samtidig får man en tiltagende anelse om at alt dette bare er en forsvinnende del av det hele. Jo mer man studerer, desto klarere blir det altså hvor lite man vet. Grenselandet er også "ullent". Grensen mellom det man vet og det man ikke vet, er uklar, og det ut fra forskjellige kriterier: Det kan (1) være mangelfull kunnskap og forståelse, (2) menneskelige svakheter og (3) manglende fatteevne.
I dette grenselandet finnes hypotesene og teoriene, som skal
beskrive hva som finnes og hvordan sammenhenger kan forklares.
Hva vet vi, hva skjønner vi, hva vet og skjønner
vi kanskje? Man kan ha en godt underbygget teori eller modell,
en teori som tilfredsstiller noen, men ikke alle fenomen som hører
hjemme i problemstillingen. Man kan ha en uverifisert hypotese
eller bare en anelse. Forskjellige fagmiljøer som steller
med en og samme sak, kan også komme til forskjellige, konkurrerende
hypoteser.
I grenselandet finnes også teorienes tilhengere og motstandere
som forkludrer grenselandet på sin måte. På
flere områder er grenselandet også preget av et offisielt
syn og andre, ikke aksepterte meninger. Historien har vist at
det riktigste synet også kan finnes blant de andre. I så
fall har altså et uoffisielt syn ligget i erkjennelsesfronten,
mens et annet, men feilaktig syn er blitt anerkjent som riktig.
Det er ingen grunn til å tro at slike situasjoner bare hører
fortiden til.
Grenselandet er også ullent fordi noen kan forstå,
mens andre ikke gjør det. Innenfor flere sektorer av dette
grenselandet beveger jo de fleste seg også langs grensen
av sin intellektuelle yteevne. Det kan i mange tilfeller være
nyttig å spørre seg om det er manglende kunnskap,
manglende forståelse eller manglende fatteevne (f.eks. av
det "krumme" rom) som gjør at vi på dette
stedet befinner oss i erkjennel-sens grenseland.
Spørsmålet denne boken stiller er da: Er viktig erkjennelse
gått tapt pga. den tradisjonelle faginndelingen av forskningen?
Er det mulig å erkjenne, og/eller ane mer hvis man ser bort
fra faginndelingen og ser ting i sammenheng, ting som vanligvis
ikke blir sett i sammenheng? Vi skal nå sammen gå
opp forsknings- og erkjennelsensfronten på alle de nevnte
områdene. Med utgangspunkt i det vi her finner av realiteter
- om de er akseptert eller ei - vil vi undersøke om det
i tillegg er mulig å erkjenne mer, erkjenne større
sammenhenger når vi prøver å se "alt"
i sam-menheng. Det får leseren avgjøre for sitt eget
vedkommende.
Til LEG - Innhold | Til LEG - kapittel 2 |