(artikkel på 5 sider) |
Sammendrag
Hypotesen er sprunget ut av "Langs Erkjennelsens Grenseland". I den resulterende skissen av et mer helhetlig syn på tilværelsen spiller bevissthet en sentral rolle. På tross av metodiske vanskeligheter synes det mulig å skjelne visse hovedtrekk: Bevisstheten er sitt innhold, men også et slags subtilt "stoff" med visse egenskaper som er felles for mennesker og dyr. Informasjon gjør potensiell bevissthet bevisst. Forskjellige typer informasjon, sanseinntrykk og tanker, ledes til bevisstheten gjennom "kanaler" som muliggjør og begrenser bevisst liv. Det finnes ingen tenker atskilt fra tanken. Menneskets bevissthet må ha ubrukte potensialer. Potensiell bevissthet var en egenskap ved det opprinnelige "tomme" rom. Den er blitt bevisst gjennom en oppvåkningsprosess. Alt som er blitt til, har et aspekt av den opprinnelige bevissthet. Det er blitt til gjennom en kreativ handling. Ikke-lokalitet er en egenskap ved bevissthet.
1. Tre vanskeligheter
Tre vanskeligheter melder seg når bevisstheten skal utforskes,
og når resultatene skal kommuniseres. I vanlig forskning
er det en avstand mellom forskerens bevissthet og det som skal
utforskes. Da bevissthet ikke fremstår som et objekt som
kan utforskes utenfra, gjenstår bare den mulighet at forskerens
bevissthet utforsker seg selv. Derved bortfaller muligheten for
en rent objektiv måling og registrering.
Dessuten er vi i vår
kultur lite kjent med vår egen psyke. Vår tredje vanskelighet
er en konsekvens av dette. Vi har ikke engang et realistisk og
alment akseptert begrepsapparat på dette området.
Derved blir kommunikasjonen vanskelig. På vår vei
gjennom teksten må vi derfor foreta noen begrepsavklaringer.
2. Hovedtrekkene i hypotesen
Bevisstheten er, psykologisk sett, sitt innhold. Fjernes
alt innhold fra bevisstheten, blir bevisstheten bevisstløs
eller potensiell. Denne tilstanden foreligger f.eks. i
drømmeløs søvn.
Bevissthetens innhold
består av forskjellige former for inntrykk eller informasjon,
slik som sanseinntrykk fra omverdenen eller fra kroppen, f.eks.
smerte, balanse og tyngde. Andre eksempler er de emosjonelle følelsene,
slik som angst, lengsel, irritasjon osv.; dessuten tankerekkene
som projiseres fra hjernen til bevisstheten. Avhengig av hvordan
bevissthetens innhold er sammensatt, kan man snakke om forskjellige
bevissthetstilstander.
Forskerne strides om
bevisstheten er et subtilt "stoff" eller et resultat
av kjemisk-fysiske prosesser i hjernen. Ingen av disse synspunktene
er vitenskapelig begrunnet, (så langt jeg har kunnet se.)
Under arbeidet med Langs Erkjennelsens Grenseland ble det nærliggende
å gå ut fra at bevissthet er et slags subtilt "stoff".
Vår "bevisste psyke" er betegnelsen
på den potensielle bevissthet, (det subtile stoffet) med
sitt innhold. Innholdet har gjort den potensielle bevisstheten
bevisst. Er innholdet "dagligdags", vil vi kalle det
dagsbevissthet.
For at bevisstheten
skal få et innhold, må hjernen gjøre et stort
og komplisert arbeid på det ubevisste plan. Det gjelder
både sanseinntrykkene, tankene og de emosjonelle følelsene.
Disse prosessene og de lagrede inntrykkene og energiene i nervesystemet
som tjener disse prosessene, kaller vi den "ubevisste
psyken".
Informasjonskanalene
De forskjellige inntrykkene formidles til bevisstheten gjennom
egnete "kanaler". Noen av disse er lette å få
øye på, rent fysisk. Synsinntrykkene kommer gjennom
øynene og synsnervene. Tilsvarende gjelder for andre sanser.
Vi kjenner kanalenes begynnelse. Hvor og hvordan de "tømmer"
den formidlete informasjonen i bevisstheten, er derimot en gåte.
Men vi vet altså tilstrekkelig til å anta at kanaler
kan være en realistisk forestilling, selv om ikke alle kanalene
og alt ved dem er kjent.
Speil-analogien
Vi kan danne oss et mer konkret bilde av dette gjennom en analogi:
Speilet representerer bevisstheten. Vi vet at et speil bare er
istand til å speile ved å la det speile noe.
Slik speilbildet, dvs. speilets innhold, gjør speilet til
speil, slik gjør bevissthetens innhold den potensielle
bevisstheten bevisst. Derfor sier vi at bevisstheten er
sitt innhold. Også speilet er sitt innhold, slik bevisstheten
er sitt. Det fortsetter å være slik selv om innholdet
er minimalt. Men i fullstendig mørke opphører speilet
å være speil. Det befinner seg i "drømmeløs
søvn". Det fysiske speilet er likevel til stede. Det
er et "potensielt" speil, slik som bevisstheten er potensiell
når innholdet er borte. Slik speilet beholder evnen til
å speile straks lys slipper til, slik beholder den potensielle
bevissthet evnen til å bli og være bevisst, straks
informasjonsinntrykk formidles til den gjennom en egnet kanal.
Forslag vedrørende bevissthetens egenskaper
En egenskap ved den potensielle bevisstheten er altså at
informasjonsinntrykk gjør den bevisst. Har den potensielle
bevisstheten og bevisstheten andre egenskaper? Vi sier at den
har: Bevisstheten synes å foreta en slags "evaluering"
av de mottatte inntrykkene. Det må være denne evnen
som skiller mellom typer inntrykk, slik som farger og former.
Og den synes å ordne inntrykkene ut fra et slags behagelighetskriterium,
fra smerte over nøytral til velbehag. Dette er persepsjon,
og slike egenskaper er genuint knyttet til bevisstheten. Dessuten
synes bevisstheten å kunne sette seg selv i forskjellige
grader av våkenhet eller oppmerksomhet. Går man nærmere
inn på bevissthetens egenskaper, synes det mulig å
erkjenne ytterligere noen egenskaper, slik som en slags intelligens.
Bevissthetens persepsjonsevne innebærer å "se"
det som er slik det er. Og det er en form for intelligens,
hvor tanken ikke er til stede. Vi sier dessuten at det synes mulig
å erkjenne en slags vilje, en slags kreativitet og kanskje
til og med en slags individualitet atskilt fra den individualitet
tanken identifiserer seg med.
Bevissthet og tanke
Det er åpenbart at bevisstheten er helt sentral i livet:
Uten bevissthet, intet bevisst liv. Livet vårt er
det vekslende innholdet i bevisstheten. Og det bevisste "jeg"
er særlig resultatet av det som projiseres til bevisstheten
via interne kanaler i form av tanker og følelser. Dette
innebærer at det ikke finnes en tenker atskilt fra tanken,
men bare en tenkeprosess i hjernen som frembringer tanker. Både
moderne hjerneforskning og introspektiv observasjon er kommet
frem til dette resultatet. Ordet "jeg" blir da et ord
i tankerekken omtrent på linje med mange andre ord. Dette
er noe enhver kan oppdage i seg selv gjennom årvåken
og passiv iakttagelse av sine egne reaksjoner.
La oss stanse litt ved
dette punktet, fordi det idag er en utbredt forestilling blant
vestens mennesker at det finnes en tenker i deg og meg som er
atskilt fra tanken; en tenker som mer eller mindre "fritt"
kan tenke tanker. Denne forestillingen må altså være
en illusjon. Den har også ført til den utbredte oppfatning
at bevissthetens eksistens er avhengig av evnen til å tenke.
Men en person mister ikke bevisstheten om bare tankevirksomheten
faller til ro. Da vil bevisstheten være fylt av inntrykkene
som de øvrige kanalene formidler. Problemet er at få
mennesker kjenner tilstander hvor tankevirksomheten har falt til
ro. Fordi vi moderne mennesker ikke kjenner slike tilstander,
lager vi urealistiske forestillinger om dem.
Bevissthet i dyr og ellers i naturen
Vi sier derfor at dyr har bevissthet, dvs. at de kan føle
glede og smerte, oppfatte farger og former og ha mer nøytrale
følelser. Ja, vi sier at dette også gjelder for dyr
som ikke har noen mulighet for tankevirksomhet. Gjeldende oppfatninger
går i retning av at også dyrs bevissthet er knyttet
til tenkeevnen. Det er på tide å revidere slike oppfatninger,
fordi de i høy grad påvirker våre holdninger
og handlinger overfor dyr. Selvsagt finnes en rekke forskjeller
mellom dyrs og menneskers psyke. Den mest iøynefallende
synes å være at dyrs reduserte tenkekapasitet i noen
grad er erstattet av programmer i hjernen. Men vi sier altså
at i den grad dyr har sanseorganer, har de også bevissthet
inklusive bevissthet av smerte og glede. De har i likhet med oss
"subtilt bevissthets-stoff", potensiell bevissthet.
Dermed er vi over på spørsmålet om hvor vi
ellers finner bevissthet i det som eksisterer fra naturens side,
og hvordan slik bevissthet harmonerer med den foreliggende hypotesen.
Da livet på Jorden stort sett har utviklet seg fra primitive
til stadig mer avanserte livsformer eller arter, må vi gå
ut fra at det må være samme type bevissthet som
finnes overalt der bevissthet finnes. Det som forandres i løpet
av utviklingen, er informasjonstilfanget som gjør (den
potensielle) bevisstheten bevisst: Det bestemmes av hvilke
sanseorganer som har vært til stede og hvor avanserte de
er, samt av hjernens evne til å tenke og føle. Med
andre ord: Hvilke kanaler som formidler informasjon til dyrs bevissthet,
og vilken type informasjon de formidler.
Utviklingen synes å ha foregått gradvis eller i små
trinn. Det er derfor vanskelig å si på hvilket utviklingstrinn
prosessen som omfatter bevissthet begynte. Kanskje eksisterer
ingen begynnelse i det hele tatt? Kanskje er en nesten sovende
bevissthet til stede selv i de mest primitive formene for liv?
Et slikt syn ville harmonere med det vi ellers har sagt om bevissthetens
egenskper, at den kan være sovende med alle overganger til
"full" våkenhet. Dessuten finnes idag fysikere
som sier at det sågar kan eksistere en form for rudimentær
bevissthet i all materie. Uten å kunne gå nærmere
inn på dette her, kan vi si at dette syn særlig er
avledet av materiens oppførsel i supraledende tilstand.
Det er interessant at
enkelte dyr har sanser som mennesket ikke har, f.eks. evnen til
å "se" magnetiske felt. I vår terminologi
innebærer dette at en ny type kanal leder en ny type informasjon
til den samme bevisstheten. Derved er en ny side ved den
potensielle bevisstheten gjort bevisst. Dette innebærer
at bevisstheten generelt er begrenset av de antall og typer kanaler
som leder inntrykk til den. Stemmer dette, vil det bety at bevissthet
i mennesket (og dyr) kan ha et ubrukt potensiale for bevisst
opplevelse som kan gå langt utover de vanlige bevissthetstilstander.
Dette kan åpne for en bedre forståelse av noen av
de paranormale fenomen. De kan forklares ved at noen mennesker,
og kanskje noen dyr, kan ha "paranormale" kanaler i
operativ funksjon, kanaler som fører "paranormal"
informasjon til bevisstheten. Videre undersøkelser har
vist at det må finnes et stort antall forskjellige bevissthetstilstander.
Informasjon og bevissthet
Det virker påfallende at informasjon og bevissthet opptrer
sammen på mange plan og i mange varianter. Vi sa at informasjon
gjør potensiell bevissthet bevisst. Og gjennom årvåken
iakttagelse gjør bevissthet lagret informasjon fra den
ubevisste psyken bevisst. Er denne dualiteten noe grunnleggende?
Kan den også bli funnet i informasjonsfelt i materie, i
levende organismer og sågar i universet?
Bevissthet og rom
Et sentralt spørsmål melder seg gjerne for den som
er opptatt av bevissthetens natur: Har bevissthet blitt til, eller
er bevissthet opprinnelig i betydningen genuin? Noe må
ha vært opprinnelig. Særlig er det nærliggende
å spørre: Har materie og energi frembragt bevissthet
og intelligens, eller har bevissthet med sin umiddelbare, perseptuelle
intelligens frembragt materie? At bevissthet og intelligens er
del av universet idag, er generelt akseptert, fordi mennesket
er del av universet. Mye tyder også på at materie
har en alder, dvs. en begynnelse. (Mange vitenskapsmenn sier at
materie og energi har frembragt bevissthet og intelligens, selv
om det ikke foreligger noen vitenskapelig begrunnelse for det.)
Universet må ha
utviklet seg fra det opprinnelige til dagens tilstand, og det
er fremdeles under utvikling. Ingen bestrider det. Da per definisjon
intet eksisterer som kan påvirke universet utenfra, må
utviklingen hele tiden ha vært en selvutviklende prosess,
og det må den være fremdeles. Det er vanskelig å
tenke seg en selvutviklende prosess uten i det minste følgende
egenskaper: En viss form for energi må være til stede.
Uten energi, ingen bevegelse, ingen forandring, utvikling. Og
det som eksisterer, må ha minst to aspekter forat en selvutvikling
skal kunne begynne og opprettholdes, aspekter som innvirker gjensidig
på hverandre. Bare en dualitet (eller noe med flere enn
to aspekter) synes å kunne gjennomføre en slik prosess.
Kan vi finne en slik dualitet?
I samsvar med disse generelle betraktningene gir vår
hypotese følgende beskrivelse: Det opprinnelige "tomme"
rom var - i samsvar med moderne kosmologers syn - ikke uten egenskaper.
Vi sier at potensiell bevissthet var en egenskap ved dette
opprinnelige rommet, og at potensiell bevissthet også
var en form for "nullpunkt-energi". Denne nullpunkt-energien
påvirket sitt andre aspekt - den potensielle bevissthet
- slik at en meget langsom oppvåkningsprosess ble
satt igang. Den ekstremt svake starten kan ha berodd på
en tilfeldighet ved at energien skapte en form for informasjon.
Derved ble den potensielle bevissthet ørlite grann bevisst.
Dette kan ha summert seg langsomt over enorme tidsrom inntil den
sakte oppvåknende bevissthet var blitt så bevisst
at den selv kunne frembringe ny informasjon. Fra da av må
den oppvåknende prosessen ha gått raskt og stadig
raskere. (Det må her tas forbehold vedrørende riktigheten
av å bruke våre begreper om tid. Ut fra enkelte vitenskapelige
teorier er det "tidens vugge" vi behandler her. Det
kan derfor neppe være slik tid som idag "måles"
med vitenskapens instrumenter.)
Dualiteten - potensiell
bevissthet og informasjon - hadde altså evnen til å
påvirke hverandre gjensidig i en nesten uendelig langsom
prosess, som etter hvert skapte større våkenhet og
mer informasjon. Prosessen økte i hastighet etterhvert.
Den var og er irreversibel. Kanskje pågår den fremdeles,
eventuelt med redusert hastighet, hvis det finnes en grense for
våkenhet som den genuine bevissthet nærmer seg asymptotisk.
Men det kan også tenkes at nye inntrykk kan skape større
bevissthet som igjen skaper nye inntrykk osv. i en utviklingsprosess
uten ende. Det er ikke kjent om det eksisterer andre dualiteter
med et tilsvarende utviklingspotensiale. I tillegg til den opprinnelige
energien kan energi, slik vi kjenner den, være blitt laget
ved å spalte intet i positiv og negativ energi. Den positive
energien er den potensielle energien til massene i universet.
Den negative energien er energien som er bundet i materien i universet
og i strålingen etc.
Den kreative akt
Det som ut fra dette kan ha skjedd, er at den oppvåknende
bevissthet ble seg selv og sine egenskaper bevisst. I tråd
med det vi vet om menneskets bevissthet, må disse egenskapene
ha hatt et enormt potensiale for innsikt og skaperkraft, samt
et slags ønske om å bruke sine evner. Ved begynnelsen
av den kreative akt - før det materielle universet
ble til - kan man derfor si, som en moderne utgave av et meget
kjent utsagn: I begynnelsen var informasjon, og informasjon var
hos bevissthet, og informasjon var bevissthet. På
dette punktet avtegner det seg altså en mulig forbindelse
mellom vitenskapsfilosofisk og religiøs forestillingsverden.
Da intet kan frembringe noe som er helt vesensforskjellig fra seg selv, kan man si at alt som kom og kommer ut av den kreative akt, har noe av den opprinnelige bevissthet i seg. Og at mennesket i sin opprinnelige form på en måte ble skapt i den opprinnelige bevissthets bilde. Dette innebærer at også materie må ha et bevissthetsaspekt som åpner en mulighet for at materie kan påvirkes av bevissthet "innenfra", slik visse paranormale fenomen kan tyde på.
To spesielle fenomen
Det første fenomenet er det som er kalt "Å bli
ett med den universelle bevissthet". Hvis fenomenet er ekte,
rent "objektivt" - ikke bare subjektivt psykologisk,
så kan det innebære at denne tilstanden oppstår
ved at ukjente kanaler i menneskesinnet åpner seg mot den
opprinnelige bevissthet. Derved får menneskets bevissthet
direkte kontakt med noe av sin opprinnelse. Den fraskilte og individualiserte
"dråpe" av menneskelig bevissthet går midlertidig
opp i det store bevissthetshav som er "fylt" av informasjon.
La oss også se på et annet fenomen i lys av denne
hypotesen: "Ikke-lokalitet" er et begrep i moderne fysikk.
Det innebærer at det finnes forbindelser mellom fenomen
uavhengig av avstand. Og det mer spekulative begrepet "ormehull"
går ut på at "man" kan "slippe ut av"
universet og dukke opp på et fjernt sted uten bruk av tid.
Har bevissthet noe å gjøre med disse fenomenene?
En slags evne til å være overalt eller hvorsomhelst
samtidig synes å være felles for bevissthet og disse
fenomenene, og det kan indikere en slags forbindelse. Er ikke-lokalitet
en egenskap ved bevissthet, og er ikke-lokalitet den "tekniske
løsningen" på bevissthetens speil-lignende egenskaper?
Jeg fremkaster tanken at det er, og at man, som en konsekvens
kan si - uten å innføre et paradoks - at bevissthet
er ikke-lokalitetens lokalisering. Det vil si at ikke-lokalitet
er bevissthetens natur, at ikke-lokaliteten finnes i bevisstheten(?).
Det kan kanskje være en medvirkende årsak til at det
har vært umulig å lokalisere bevisstheten i mennesket?
Kan det tenkes at det er gjennom denne egenskapen bevisstheten
får sine tilsynelatende speilende egenskaper som kommer
til syne i visse paranormale fenomen, slik som klarsyn, gjennom
en slags ikke-lokal projeksjon? Kan vi tenke oss at bildet av
det som speiles, forlater det materielle universet, inngår
i bevissthetsspeilets ikke-lokalitet og blir - ad ikke-lokal "overføring"
- generelt tilgjengelig? Da må det antagelig være
mottagerens beredskap som avgjør hvor det ikke-lokalt tilgjengelige
bildet "materialiserer" seg i den materielle verden.
Å gå opp i den kosmiske bevissthet ville da - for
bevisstheten til et menneske - innebære å gå
opp i ikke-lokaliteten, som i sitt vesen har tilgang til
alt.
Er ikke-lokalitet en
egenskap ved bevissthet, kan man omvendt tenke seg at der hvor
ikke-lokalitet er til stede, der er også bevissthet. Det
er bevissthetens ikke-lokale natur som gir bevisstheten dens speilende
egenskaper. Ikke-lokaliteten er selve speilet.
Ut fra dette - og støttet av resonnementene i Langs Erkjennelsens
Grenseland - avtegner det seg et bilde av i det minste tre subtilitetsnivåer:
Den materielle verden, finstofflige verdener samt bevissthet med
sin ikke-lokalitet, som også "favner" den finstofflige
og den materielle verden.
Vi bruker her subtilitet på
samme måte som fysikeren David Bohm gjør i sin teori
om den innfoldete orden. Men vi sier at det finnes "trinn"
på den kontinuerlig tiltagende subtiliteten. Trinnene sørger
for stabile former innen den tilværelsen som utspiller seg
på dette subtilitetsnivået. Kontinuiteten sørger
for at alt henger sammen, og at det finnes overganger fra trinn
til trinn, hvis forutsetningene for det ellers er til stede.
Kontakt forfatteren!