4.3 Islam
Jeg var selv de menneskene som jeg
såret, og jeg var selv de menneskene jeg hjalp til å
få det godt. Vitnespyrd
etter nær-døden-opplevelse
4.31 Opprinnelsen
Islam betyr å underkaste seg Gud. Muhammed, religionens
stifter, var en enkel og ulært mann som ifølge tradisjonen
ble født år 570 eller 571. Gjennom åpenbaringer
fra Gud mottok han over en periode på ca. 10 år -
fra han var ca. 40 til han var ca. 50 år - et enkelt budskap
som han bragte videre til folket. (Ahmadiyya-bevegelsen sier at
denne perioden varte 23 år). Han var en profet, en sendemann
fra Gud, som til å begynne med hadde lav status i samfunnet.
Etter 10 års innsats under stadige vanskeligheter hadde
han ca. 100 troende. Da han prøvde å forkynne i nabobyen,
ble han stenjaget. Folk mente at Gud kunne ha funnet en bedre
enn han til denne oppgaven. Men da han i år 622 - begynnelsen
for Islams tidsregning - reiste til Medina, hadde han fremgang,
både som religiøs og politisk leder. Her døde
han av malaria i år 632 mens han planla et felttog mot Byzans.
Muhammed opprett aldri noe organisert presteskap og innstiftet
ingen sakramenter, (83). På grunn av et forbud finnes ingen
bilder eller skulpturer av Muhammed i hele den islamske verden.
4.32 Kort omtale
Islam er en religion som griper inn på alle livets områder.
Det henger sammen med innholdet i Koranen, Islams hellige skrift.
"Her finnes spredte moralske oppfordringer, oppbyggelige
fortellinger, bibelsk stoff og jødiske fortellinger, samt
rettsregler. Også apokalyptiske beretninger, himmel og helvete...."
(fra innledningen til 47). Det er særlig leve- og rettsreglene
som gjør at Islam blir en livsstil for tilhengerne. Utviklingen
av individet skal skje gjennom å adlyde forskriftene. Løfter
om belønning og trusler om straff, særlig i det hinsidige,
står sentralt. Islam er strengt monoteistisk: Det finnes
bare én Gud, og Koranen angriper de kristnes tro på
en treenighet. Det er ikke behov for en frelser. Menneskene frelser
seg selv gjennom tro, bønn og rettskaffenhet. Islam gir
bare et grovmasket bilde av Guds vesen, av tilværelsen,
skapelsen, menneskets vesen og hvordan de hinsidige verdener er.
Islam ser på seg selv som en fortsettelse av kristendommen
og jødedommen. Jødenes profeter er også profeter
i Islam. Også Jesus er en profet i Islam. I Koranen omtales
han både som Jesus og Kristus. Da disse profetenes lære
ikke lenger foreligger i sin opprinnelige form, har behovet for
en ny profet oppstått. Dette behovet har Gud fylt ved profeten
Muhammed og Koranen som idag foreligger i samme form som da den
første gang ble til. På denne måten blir Muhammed
profeten over profetene.
Islam er idag delt opp i flere hovedretninger, og da særlig
i disse tre. Ahmadiyya-bevegelsen ser på Mirza Ghulam Ahmed
(1835-1908) fra Qadian i India som oppfyllelsen av deres messiasforventninger,
en forventning de mente at også Muhammed hadde. De mener
at Jesus overlevde korsfestelsen og at han døde en naturlig
død mange år senere i Kashmir, hvor graven hans fremdeles
finnes. Krishna, Zoroaster, Buddha med flere betraktes også
som profeter i Islam. Antagelig støtter de seg på
kapittel 35 vers 22 i Koranen som sier: "Vi har sendt deg
med Sannheten, med gledesbudskap og advarsler. Der er intet folk
uten at en advarsler var hos dem." Dessuten sier Koranen:
13,39: "Hver tidsepoke har sin skrift. Gud utvisker eller
fastholder det Han vil. Hos Ham finnes Skriftens opphav!"
Kan det bety at også fremtidige tidsepoker har sine skrifter?
I likhet med Ahmaiyya-bevegelsen ser også Shiamuslimene på Adam, Noah, Moses med videre til og med Jesus og Muhammed som profeter av én og samme religion, nemlig Islam. Koranen inkluderer det opprinnelige innholdet i de tidligere hellige skriftene foruten å komplettere dem. (24,.91). I motsetning til de to nevnte retningene sier Sunnimuslimene at Muhammed gjorde utallige mirakler. Det fremgår ikke av Koranen. Islams viktigste, og obligatoriske, fem såkalte søyler er: Trosbekjennelsen - Bønn - Faste - Almisse - Pilgrimsreiser. Dette har de felles med Ahmadiyya-bevegelsen.
4.33 Kildene
Religionen Islams kilder er Koranen og noen andre, mindre hellige
skrifter. Og Koranens kilder? Vi sakser fra (83): "Muhammed
som sannsynligvis var en følsom og grublende natur, trakk
seg ofte tilbake til ensomheten på fjellet Hira. En natt
hadde han et syn hvor engelen Gabriel åpenbarte seg for
ham og ropte: "Du skal tale til menneskene om det som blir
åpenbart for deg." Muhammed adlød, og da han
talte, formet de første setninger i Koranen seg."
Han ble først redd. "...men da nye åpenbaringer
fulgte, ble han overbevist om at han var kalt til å være
Allahs profet, den eneste og sanne Guds profet." Muhammeds
syner fortsatte gjennom mer enn ti år. "Iblandt strømmet
rytmisk prosa over leppene hans når han mot sin vilje kom
i ekstase på gatene eller i nærheten av Kaba."
Koranen skal altså være et åpenbaringsskrift. Hvordan ble tekstene formidlet fra Herren til Muhammed? Som nevnt, skjedde begynnelsen ved formidling av engelen Gabriel. Hans første åpenbaring (i en hule i nærheten av Mekka) med oppdraget til Muhammed finnes i Koranen. Den er gjengitt slik:
I Allahs den barmhjertige Forbarmers navn.
Forkynn i din Herres navn, Han som skapte,
som skapte mennesket av en blodklump!
Forkynn, for din Herre er den mest høysinnede,
Han som har undervist i (bruken av) skriverøret [= skrive-røret?],
underviste mennesket om hva det ikke visste.
Nei, for visst! Mennesket er sannelig hovmodig,
idet det mener å være seg selv nok.
Til din herre fører for visst veien tilbake.
Har du sett han som hindrer en trell når han ber?
Har du sett om han er på den rette veien,
og om han befaler gudsfrykt?
Har du sett om han holder sannheten for løgn
og vender den ryggen? Vet han ikke at Allah ser?
Nei, for visst! Hvis han ikke hører opp,
vil vi sannelig gripe ham i luggen,
en løgnaktig og syndefull lugg.
La ham bare tilkalle sine hjelpesmenn,
så skal vi tilkalle helvetes voktere!
Nei, for visst! Lyd ham ikke, men fall ned og kom nær!
Om dette oppdraget som Muhammed fikk av Gud,
sier Koranen blant annet: 17,106: "Med sannhet har Vi sendt
den [Koranen] ned, og med Sannhet er den kommet. Deg har Vi sendt
som gledesbudbringer og advarer. Koranen har Vi delt opp, slik
at du kan fremlese den i ro og mak for folk. Vi har sendt den
i mange åpenbaringer."
Men Muhammed synes også å ha fått noe av dette
stoffet på annen måte. Kanskje de følgende
sitater fra Koranen kan kaste et visst lys over dette? 42,50 sier:
"Det er ikke for et menneske at Gud skulle tale til ham,
unntatt ved åpenbarings inspirasjon, eller fra bak et slør,
eller ved at Han sender et sendebud, som med Hans gode vilje inspirert
meddeler det Han vil. ..." Og 8,45: "Dengang viste Gud
dem [nemlig fienden] i drømme som få. Hadde Han vist
deg dem som mange, ville dere ha mistet motet, ..."
"Det er usikkert om hele Koranen ble nedskrevet
mens Muhammed levde. Men kort etter hans død har sannsynligvis
en av hans fortrolige latt utarbeide en "tjenestelig"
versjon, som ble godkjent av hans tilhengere, og som senere ble
"kanonisert" (83,86). "Det er ikke sikkert at Muhammed
kunne lese eller skrive, men nesten helt fra begynnelsen skrev
hans tilhengere ned alt han sa på "stumper av pergament
og lær, stentavler, palmetrevler, kamelskulderblader og
ribben, plankestumper og menneskebryst. Kort etter Muhammeds død
i år 632 ble disse bruddstykkene samlet og Koranen redigert."
(83,87).
En annen kilde (47) sier at Koranen forelå ferdig redigert
20 år etter Muhammeds død, og at den siden har beholdt
sin opprinnelige form. Stort sett er boken redigert slik at forkynnelsens
avslutning, altså de seneste kapitler, som også er
de lengste, kommer først. Og forkynnelsens første
utsagn, som er korte, er plassert sist i boken.
Hva Muhammed ellers har sagt er bevart i Hadith ("Tradisjon"),
som ikke ansees for å være hellig i samme forstand
som Koranen. (83,87). Bortsett fra nærmere angitte sitater,
er det Koranen i norsk oversettelse (47) som er kilden for avsnitt
4.3. Eventuelle tilføyelser av forfatteren er satt i [
].
En troende muslim vil betrakte alt i Koranen
som åpenbaring fra Gud. At den er redigert av mennesker,
er klart, og at det har satt sitt preg på boken, som virker
lite systematisk. Boken (83,86) sier som religionhistorikerens
syn: "Boken [dvs. Koranen] inneholder mange legender og tradisjoner
som går tilbake til bibelsk eller arabisk-hedensk opprinnelse."
Leseren får heller ingen forklaring på hvordan Koranen
kan si noe om Koranen når Koranen først forelå
20 år etter Muhammeds død.
Også et annet forhold savner en forklaring. Hvem er til
enhver tid fortelleren? Fortelleren er av og til Vi, Jeg (dvs.
Gud) som omtaler seg selv som Meg eller Oss. Av og til omtales
Gud som Han eller Herren. Og skiftet mellom de forskjellige fortellerne
kan komme brått og umotivert som her: 17,88: "Om Vi
vil, kan Vi ta bort det Vi har åpenbart deg. Og du finner
ingen som i den anledning kan fremme din sak overfor Oss, - unntatt
Herrens nåde. Men hans godhet mot deg er stor! Si, 'Om mennesker
og dsjinner [se avsnitt 4.34] slo seg sammen for å legge
frem noe tilsvarende denne Koran, kunne de aldri lage dens like,
selvom de hjalp hverandre'." Og her: 25,50: "Han er
det, som sender vindene som budbærere foran Sin godhet.
Og Vi sender ned fra oven det reneste vann, for å gi liv
til en jord i dvale, og leske med det, kveg og mennesker, som
Vi har skapt i hopetall."
Koranen synes å være påvirket
av tiden og stedet den oppsto, de arabiske kulturene ved det østlige
Midelhav. Den innholder mye formaninger med løfte om belønning
(i det hinsidige liv) for den som underkaster seg Guds påbud
og profetens ord - og med tilsvarende beskrivelse av hvor ille
det i motsatt fall vil gå.
Koranen taler i første rekke til menn, slik det fremgår
av følgende tre sitater: I beskrivelser av paradiset heter
det bl.a., 55,56: "Der er jomfruer med blyge blikk, som verken
menneske eller dsjinn har rørt før dem." I
16,74 står: "Og Gud har gitt dere hustruer fra deres
egen krets, og har ved dem gitt dere barn og barnebarn. Han har
gitt dere gode gaver! ... " Og: 23,1-9: "De troende
går det godt, som er ydmyke i sine bønner, og som
vender seg bort fra tomt prat, som betaler det rituelle bidrag,
som holder sitt kjønnsliv i tømme, unntatt når
det gjelder hustruer og slavinner, for da kan de ikke lastes,
- men de som begjærer noe ut over dette går over grensen,
som passer betrodd gods og sine forpliktelser, og som overholder
sine bønner."
Koranen gjenspeiler også vanskelighetene med å få
aksept for disse nye tankene i de eksisterende samfunn, hvor Herren
beklager seg over menneskenes avgudsdyrkelse og vantro. Boken
inneholder mange gjentagelser. Det kommer antagelig av at mange
av tekstene oppsto gjennom inspirerte taler til stadig nye forsamlinger,
taler som ble skrevet ned av andre.
"Vi har snudd og vendt på det for folk, med alskens
sammenligninger i denne Koran. Men folk avviser alt, unntatt vantro,
- og sier, vi kan aldri tro på den før du lar en
kilde velle frem av Jorden for oss, eller du får en have
med palmer og druer, og lar bekker sprudle mellom dem i overflod,
eller du lar himmelen falle ned over oss i småstykker ...."
osv. Koranen vitner her om Koranen. Og det gjør den på
en rekke steder. I sitatene ovenfor og i det følgende er
Herren, Vi, Oss osv. skrevet med store bokstaver. De store bokstavene
stammer fra oversetteren av Koranen fra arabisk til norsk, da
arabisk ikke skiller mellom store og små bokstaver. De kildene
som er brukt i denne boken er (24), (47) og (83).
Den opprinnelige, håndskrevne Koranen skal ligge i Istambul.
Men det hevdes at ingen får se den. Derved er det heller
ikke mulig å sammenligne originalen med den trykte utgaven
som foreligger nå.
4.34 Begrep
Dsjinner må være navnet på en folkegruppe. Ibliis,
den senere satan, hørte til dsjin-nene, som ikke var vanlige
mennesker, fordi Koranen bruker uttrykket mennesker og dsjinner,
eller folk og dsjinner, som opptrådte i flokk. Likevel må
det være en type mennesker, som ikke er nærmere forklart
i Koranen. Koranen inneholder ellers ingen vanskelige begrep som
krever nærmere omtale.
4.35 Kjernespørsmålene
Hvordan er virkeligheten?
Koranen sier lite om universet og menneskets vesen (psykologi).
Det finnes en Gud og et hinsides. Om Gud og Guds evner
sier Koranen en god del. Men Koranen gir ellers forholdsvis få
opplysninger om den andre siden. Følgende sitater gjengir
stort sett det Koranen har å si om hvordan Gud og "den
andre siden" er:
Om Gud og skaperverket
112: "Si, 'Han er Gud, Én. Gud den éne Omsorgskilde.
Ikke har Han avlet noen, ei heller er Han selv blitt avlet. Ingen
er Hans like'." 16,42: "Når Vi ønsker en
ting, er Vårt ord til den ganske enkelt 'Bli'! Og den blir."
57,2: "Ham tilhører herredømmet over himmel
og jord! Han gir liv og død, - Han evner alle ting. Han
er den Første og den Siste, den Åpenbare og den Skjulte,
- Han kjenner alle ting. Han er det som skapte himmel og jord
på seks dager. Så tok Han plass på tronen. Han
vet hva som går ned i jorden, og hva som kommer opp av den,
- hva som kommer ned fra himmelen, og hva som går opp dit.
Han er med dere, hvor dere enn er. Gud ser hva dere gjør.
Ham tilhører herredømmet over himmel og jord! Fremfor
Gud bringes alle ting. Han lar natten bli til dag, og lar dagen
bli til natt. Han kjenner vel til det som bor i hjertene."
7,52: "Gud er deres Herre! Han som skapte himmel og jord
på seks dager. Så tok Han plass på tronen. Han
breder natten over dagen, - den følger beredvillig. Og
sol, måne og stjerner, underdanige ved hans bud. Skapelsen
og makten tilhører Ham! Velsignelsesrik er Gud, all verdens
Herre." 41,11: "Og Han gjorde dem ferdig som syv himler
på to dager, og Han inngav hver himmel dens oppgave. Vi
prydet den nederste himmel med lysbluss, - også til vern.
Dette er anmodningen til den Mektige, - som vet." 65,12:
"Gud er det som skapte syv himler, og jorden likeledes! Ordet
stiger ned mellom dem, - at dere må vite, at Gud evner alt,
og at Gud omfatter alle ting i visdom!" 67,3: "Han er
det som skapte syv himler lagvis. Du ser ikke i den Barmhjertiges
skapning noen mangler. Blunk med øynene, - ser du noen
revner?"
55,13: "Han skapte mennesket av leire, som pottemakerens, og Han har skapt dsjinnene av klar ild, ..." Og: 15,26: "Vi skapte mennesket av fuktig leire. Dsjinnene hadde Vi tidligere skapt av flammende ild." 4,1: "Dere mennesker, frykt Herren, Ham som har skapt dere av et enkelt individ. Av dette skapte Han dets make. Fra disse to har han spredt utover menn og kvinner i hopetall." 40,59: "Sandelig, skapelsen av himmel og jord er større verk enn skapelsen av menneskene. Men folk flest vet det ikke."
Den "andre siden"
39,75: "Og du vil se englene kretsende om tronen, idet de
vil synge Herrens pris. ..." 15,28-40: "Engang sa Herren
til englene, 'Jeg vil skape mennesket av fuktig leire! Når
Jeg har formet ham ferdig og innblåst Min ånd i ham,
så fall til fote for ham'. Og englene falt ham til fote.
Unntatt Ibliis [Satan]. Han nektet å falle til fote sammen
med de andre. Gud sa, 'Hva er det med deg Ibliis, at du ikke faller
ned som de andre?' Han svarte, 'Jeg vil ikke falle et menneske
til fote, som du har skapt av fuktig leire'. Gud sa, 'Ut med deg
herfra! Du er forkastet! Forbannelsen skal hvile over deg til
Dommens dag!' Han svarte, 'Herre, gi meg frist til den Dag de
oppvekkes!' Gud sa, 'Du får frist til en viss tids Dag'.
Han svarte, 'Herre, fordi Du har latt meg komme galt avsted, så
vil jeg la alt fremtre prydelig for dem på jorden, og jeg
skal sannelig føre dem galt avsted alle sammen, - unntatt
de av dem som er Dine oppriktige tjenere'." Etter dette syndefallet
fantes også et helvete i det hinsidige.
På den annen side finnes også en frister: 114,1: "Jeg søker tilflukt hos menneskenes Herre, menneskenes Konge, menneskenes Gud, mot ondt fra den smygende frister, som hvisker i menneskenes hjerter, - av dsjinner eller mennesker." Her brukes ordet djinner om onde ånder.
Relasjoner mellom Jorden og det hinsidige
40,42: "Mitt folk, dette jordelivet
er bare en kort nytelse, men i det kommende liv er et varig hjem."
4,32: "Gud ønsker å vise dere miskunn, men de
som følger sine lyster, ønsker at dere kommer i
fristelse og stort fall. Gud ønsker å lette tingene
for dere, for mennesket ble skapt svakt."
Koranen sier en del om hvordan jordelivet påvirker
den enkeltes liv når de kommer til den andre siden. Men
den nevner også en påvirkning fra det hinsidige på
livet på Jorden. Koranen sier ikke direkte noe om preeksistens,
men det at Gud sendte forskjellige profeter, kan kanskje oppfattes
i den retning? En viss form for skjebnetro kan leses ut av Koranen.
Hvem blir ifølge Koranen anerkjent som "troende",
og hvordan er samspillet mellom Gud og de troende?
49,15: "Troende er kun de, som tror på Gud og Hans
sendebud, og så ikke tviler, men satser liv og eiendom for
Guds sak. Disse er de oppriktige." 2,172: "Fromheten
består ikke i at dere vender ansiktene [i bønn] mot
øst eller vest. Sann fromhet er: Å tro på Gud
og på Dommens dag, på englene, Skriften og profetene,
å gi bort av det man har, om det enn er kjært, til
slektninger, faderløse og fattige, veifarende og tiggere,
og til frikjøping av slaver, å forrette bønnen,
å utrede det rituelle bidrag, å overholde inngåtte
avtaler, å være tålmodig i ulykke og nød
og i trengselens tid. Disse gjør troen sann. Disse er de
sanne gudfryktige."
23,64: "Vi pålegger ingen mer enn
han evner! Vi har en regnskapsførsel som sier sannheten,
og det gjøres ingen urett!" Koranen ser ut til å
omtale to bøker, en bok som inneholder alt og en regnskapsbok:
50,4: "Vi vet hva jorden tar av dem. Hos Oss er en Bok som
inneholder alt!" 78,27: "De så ikke frem
til en avregning, og fornektet trossig Vårt ord. Alt har
Vi opptegnet i en regnskapsbok."
15,4: "Vi har aldri utslettet en by uten at den hadde sin
skrevne bestemmelse. Og intet folk kan foregripe sin frist, eller
utsette den." 47,8: "Dere troende, om dere hjelper Gud,
hjelper Han dere og gir dere fotfeste." 42,3: "Det er
som om himmelen spaltes over dem, når englene lovsynger
sin Herre og ber om tilgivelse for dem på jorden. Gud er
visselig tilgivende og nåderik." 53,26: "Hvor
mange engler er det ikke i himmelen hvis forbønn ikke hjelper?
Medmindre Gud har gitt sitt samtykke, - for den Han vil og som
finner Hans behag." 13,12: "Enhver har et følge,
[engler] foran seg og bak seg, som passer på ham på
Guds bud. Gud forandrer ikke et folks vilkår, før
de forandrer seg selv!"
39,43: "Gud tar til Seg sjelene ved deres
død, - og også den som ikke er død, i dens
søvn. ..." 56,82: "Når den dødende
har sjelen oppe i halsen, mens dere står og ser på,
- men Vi er ham nærmere enn dere, uten at dere ser det-,
..."
Som nevnt, er Koranen meget opptatt av konsekvensene av god og dårlig livsførsel ved livets slutt. 11,103: "Vi har ikke gjort noen urett, men deres egen urett har slått tilbake på dem selv. Deres guder som de påkalte utenom Gud kunne intet gjøre for dem, da Herrens beslutning ble iverksatt, - men øket bare ødeleggelsen for dem." Det hersker altså lovmessigheter her som utøver rettferdighet.
52,21: "De som tror, og hvis efterkommere fulgte dem i troen, dem vil Vi føre sammen med deres efterkommere, og Vi forminsker ikke deres innsats det ringeste. ... Og Vi forsørger dem rikelig med frukt og kjøtt, slik de ønsker, ..." 9,73: "Gud har lovet de troende, menn og kvinner, paradisets haver, hvor bekker sildrer, og der skal de være og bli, - herlige boliger i Edens haver. Og Guds velbehag, større enn alt. Dette er den store seier!" 3,163: "Anse ikke dem som ble drept for Guds sak som døde. Nei, de er levende hos Herren og mottar Hans gaver ..."
17,74: "Men den som er blind i denne verden er også blind i den neste, - og ennu mer på villstrå." 64,7: "De som er vantro påstår at de aldri skal gjenoppvekkes. Si 'Jo, så sannelig, - ved Herren! Dere skal gjenoppvekkes! Og så vil dere bli fortalt hva dere bedrev. Dette er lett for Gud.'"
Det er ofte tale om oppstandelse og dom i Koranen. Det ser ut til at oppstandelse og dommens dag hører nøye sammen. 35,10: "Gud er det, som sender vindene som bringer opp skyer. Så driver Vi dem til det døde land, og gir derved jorden liv, efter dens dvale. Slik er oppstandelsen! 30,24: "Blant Hans tegn er at himmel og jord består på Hans bud. I sin tid, når Hans røst kaller dere ut av jorden, - se, dere vil komme frem." 75,5-13: "Mennesket vil fortsette et syndefullt liv, og han spør, 'Når kommer så Oppstandelsens dag?' Når synet blendes, og månen formørkes, når sol og måne blir ett, - denne Dag vil mennesket si, 'Hvor finnes tilflukt?' Nei! Der finnes intet fristed. På denne dag blir oppholdsstedet hos Herren! På denne dag får mennesket vite hva han har utrettet, og hva han har forsømt."
51,10-14: "Død over alle løgnmakere,
som i sin forvirring tar seg blindt til rette, og spør,
'Når inntreffer Dommens dag?' Jo, den Dag de prøves
over Ilden, 'Smak deres prøvelse! Dette er det dere ville
påskynde!' De gudfryktige skal være i paradisets haver
blant kilder, og mottar det Herren gir dem, - de handlet vel før
dette, brukte lite av natten til søvn, og bad ved morgengry
om tilgivelse, og tiggere og utstøtte hadde del i det de
eide." 66,6: "Dere som tror, pass dere selv og deres
familier for Ilden, hvis brensel er mennesker og stener! Strenge
og hårde engler forestår den, [engler] som ikke er
ulydige mot Gud i det Han befaler dem, og gjør det de er
pålagt." Englene er altså ikke ulydige mot Gud
selv om de forestår streng og hård behandling. De
gjør bare det de er pålagt.
58,11 "Hemmelig råd er Satans verk,
for å gjøre de troende bedrøvet, men han kan
ikke skade dem det ringeste uten Guds tillatelse. På Gud
skal de troende forlate seg!"
Om forholdet mellom Gud og skapning
3,139: "Intet menneske dør uten at Gud så vil,
og når tiden kommer. Den som ønsker seg jordelivets
belønning, ham gir Vi av den. Den som ønsker seg
det kommende livs belønning, ham gir Vi av den. Vi belønner
de takknemlige."
53,33: "For dem som unngår grov synd
og umoral, unntatt mindre feiltrinn, se, - Gud er raus med tilgivelse.
Han kjenner dere godt, da Han laget dere av jord, og da dere var
fostre i mors liv. ..."
24,21: "Dere som tror, følg ikke i Satans fotspor.
For den som følger i Satans fotspor, - se, han oppfordrer
til skjendighet og urett. Hadde det ikke vært for Guds godhet
mot dere, og Hans nåde, så ville ikke en eneste en
av dere noen gang blitt ren. Men Gud renser den Han vil. Gud hører,
- vet."
Bortsett fra paranormale fenomen knyttet til Koranens åpenbaringer, forteller Koranen lite om paranormale fenomen.
Mål og middel på Jorden
Målet for den enkeltes liv
Vi har hørt noe om hvordan skapelsen fant sted, og hvordan
ondskapen kom inn i tilværelsen. I de tidligere sitatene
har vi også fått et inntrykk av frelsen, og hvordan
den oppnås. Her følger noen sitater som mer spesifikt
belyser frelsen som målet for den enkelte.
2,59: "Men, de troende, og jøder,
kristne og sabéere, alle som tror på Gud og på
Dommens dag, og som gjør det som er rett, de har lønn
i vente hos sin Herre. Over dem skal ingen frykt hvile, ei heller
sorg." 16,33: "I Edens haver går de inn, hvor
bekker sildrer. Her får de alt de ønsker. Slik lønner
Gud de gudfryktige, dem som englene henter som gode mennesker,
- idet de sier, 'Fred være med dere! Tred inn i paradiset
for det dere utrettet'." Frelsen gjelder altså også
jøder, kristne og sabéere.
89,27-30: "Du sjel, som har ro og harmoni,
vend tilbake til din Herre tilfreds og godtatt: Gå inn blant
mine tjenere! Gå inn i mitt paradis!" Kommentar: Her
er det ikke hva man har gjort, men hva man er, som er vesentlig.
I andre sammenhenger blir det lagt stor vekt på hva man
har gjort. Dessuten står det "vend tilbake". Det
må vel bety at man har vært der før?
Utdrag av læren
Skal mennesket komme til paradiset, må det, ifølge
Koranen, tro, be, adlyde, hjelpe andre og følge visse leveregler,
slik det fremgår av følgende sitater. Dessuten er
minst én pilgrimsreise til Mekka nødvendig:
64,16: "Vis gudsfrykt så langt dere kan, og hør
og adlyd, og gi gode gaver til deres egen fordel! De som bevares
mot sin egen gjerrighet - disse vil det gå godt!" 41,34:
"En god og en ond gjerning er ikke like. Vis [det onde] tilbake
med det som bedre er, - og se, den du lever i fiendskap med blir
som din venn!"
Koranen sier ikke så mye om å be,
men legger vekt på tilbedelse og lydighet. Likevel finner
vi bl.a. dette: 40,62: "Herren sier, 'Be til Meg, og Jeg
vil bønnhøre dere. De som er for stolte til å
tjene meg, vil gå inn i helvete i ydmykelse'." 11,116:
"Forrett bønnen ved dagens ytterpunkter og i de nære
nattetimer. De gode gjerninger fordriver de onde. Det er en påminnelse
for dem som viser omtanke."
Man skal også vise takknemlighet for de dagligdagse ting:
36,63-73: "Har dere tenkt over jorden dere dyrker? Er det
dere som står bak utsæden, eller er det Vi som sår?
... Har dere tenkt over vannet som dere drikker? Er det dere som
sender det ned fra skyene? Eller er det Vi som sender det? Har
dere tenkt over ilden, som dere tenner? Har dere frembragt dens
brensel? Eller Vi? Det er Vi som har gjort dette, som en påminnelse,
og til nytte for dem som er i ørkenen. Så pris din
store Herres navn."
Leveregler
Religionen omfatter mange leveregler.
Etterlevelsen av disse er av stor betydning for fremtiden. 5,8:
"Dere som tror, når dere stiller opp til bønn,
vask ansiktet og hendene opp til albuen. Tørk over hodet,
og vask føttene opp til anklene."
5,4: "Forbudt [som føde] for dere er det selvdøde,
blod, svinekjøtt, alt som er helliget en annen enn Gud,
det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget
ihjel, eller som er angrepet av rovdyr medmindre dere har nådd
å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk
offersten. Likeledes [er det forbudt] å utforske skjebnen
ved spådomspiler. Dette er synd." 5.92: "Dere
som tror, alkohol, hasard, offerstener og spådomspiler er
en gru og et Satans verk. Unngå det, - at det må gå
deg godt!"
Å hjelpe andre spiller en stor rolle. 4,40: "Tjen Gud,
og sett intet ved Hans side. Vis godhet mot foreldre, nærbeslektede,
foreldreløse og fattige, mot naboer av klanen, og naboer
utenfor, vennen ved deres side, den veifarende, og de slaver dere
rår over. Gud liker ikke innbilske skrythalser." 2,280:
"Hvis noen er i vanskeligheter, så gi henstand, inntil
forholdene blir bedre. Men å eftergi som gave er det beste
for dere, om dere bare visste." 17,24: "Herren har bestemt
at dere skal tjene Ham alene. Mot foreldre skal dere vise godhet.
Om en av dem, eller begge, når høy alder hos deg,
så si ikke 'Uff', og vær ikke brysk mot dem, men tal
respektfullt til dem."
90,12-17: "Vet du da hva den trange vei er? Det er å
skaffe en slave frihet, og på hungerens dag å gi mat
til en foreldreløs slektning, eller til en fattig stakkar,
- og så være av dem som tror, og som anbefaler hverandre
standhaftighet, og råder hverandre til medfølelse."
Samfunnsregler
2,220: "Gift dere ikke med hedningekvinner, før de
har antatt troen. En troende slavepike er bedre enn en avgudsdyrkende
kvinne, selv om hun tiltaler dere. Gift ikke bort [deres kvinner]
til hedninger, før de har antatt troen. En troende slave
er bedre enn en avgudsdyrkende mann, selvom han tiltaler dere."
Familierettslige og strafferettslige spørsmål blir
også regulert, slik disse eksemplene viser: 2,176: "Det
er foreskrevet dere, at når en av dere ligger for døden
og efterlater seg verdier, å bestemme testamentarisk til
fordel for foreldre og nære slektninger på tilbørlig
måte. Dette er en plikt for den gudfryktige."
5,37: "Deres lønn, som bekjemper Gud og Hans sendebud
og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være
at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges
kryssvis, eller at de forvises fra landet. ..... Dette, medmindre
de angrer seg før dere har dem i deres makt."
24,1-2: "Dette er et avsnitt som Vi har
åpenbart og gjort bindende. Vi har i det åpenbart
klare Ord, - at dere må komme til eftertanke. Horkvinnen
og horkarlen, gi hver av dem hundre piskeslag. La ingen medlidenhet
for dem gripe dere når det gjelder Guds religion, - om dere
tror på Gud og Dommens dag. Og la en gruppe troende overvære
deres avstraffelse."
Mål og hensikt i en større
sammenheng
11,123: "Guds er himmelens og jordens mysterium. Til Ham
føres alt tilbake. Tjen Ham, og forlat deg på Ham!
Herren er ikke likegyldig med det dere gjør."
Kan dette bety at mennesket tidligere har vært
i paradiset. Da utgjorde hele menneskeheten ett trossamfunn. 10,20:
"Menneskeheten utgjorde engang ett [tros]samfunn. Så
ble de uenige. Hadde der ikke foreligget et Ord fra Herren, så
ville deres uenighet vært opp- og avgjort." Så
oppsto en form for syndefall, hvor noen falt fra og menneskeheten
ble splittet. Likevel skal alt tilbakeføres til Herren?
4.36 Kommentar
Koranen sier at Koranens Gud også er jødenes og de
kristnes gud. Slik bekreftes på en måte jødedommen
og kristendommen, men med visse forbehold. 57,26-27: "Og
Vi sendte Noa og Abraham, og la profetkallet blant deres efterkommere,
og Skriften. Noen av dem har funnet rett vei, men mange er syndefulle.
Og vi lot følge i deres fotspor Våre sendebud. Således
sendte Vi Jesus, Marias sønn, og gav dem Evange-liet, og
la i deres hjerter, som følger ham, mildhet og medfølelse.
Munkevesenet fant de på, - Vi foreskrev dem det ikke-, kun
for å søke Guds velbehag. Men de overholdt det ikke
på rett måte...."
3,42: "Og hun [Maria] sa, 'Herre, hvordan skal jeg kunne
få en sønn, når ingen mann har rørt
meg?' Sa Gud, 'Det blir så, Gud skaper det Han vil. Når
Han bestemmer en ting, sier Han bare 'Bli' og den er'."
4,155-56: "... og fordi de hevder, 'Se, vi har drept Messias,
Jesus, Marias sønn, Guds sendebud!' Men de drepte ham ikke
og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem.
De som er uenige om ham, er i tvil med hensyn til dette. De har
ingen kunnskap om det, men følger formodninger. De har
ikke drept ham med sikkerhet. Tvert imot, Gud har tatt ham til
seg."
4,169: "Dere som har mottatt Skriften, overdriv ikke i deres religion. Si ikke om Gud annet enn det som er sant! Messias, Jesus, Marias sønn, var bare et Guds sendebud, og Hans Ord, som Han inngav Maria, - en Ånd fra Ham! Tro på Gud og Hans sendebud, og si ikke, '[Gud er] tre'. La det være til deres eget beste! Gud er én Gud! Ære være Ham, - at Han skulle ha en sønn! Ham tilhører alt i himmel og på jord! Gud er tilstrekkelig som beskytter!"
Dette og de følgende sitater henger åpenbart sammen med Koranens strengt monotéistiske syn. 5,19: "De er vantro som sier, 'Gud er Kristus, Marias sønn'. Si, 'Hvem kan vel utrette det ringeste mot Gud, om Han ønsket å tilintetgjøre Kristus, Marias sønn, hans mor, og alle som er på jorden?'" 5,76: "Vantro er de som sier, 'Gud, det er Kristus, Marias sønn!' Men Kristus sa, 'Dere Israels barn, tilbe Gud, min Herre og deres Herre'. Sandelig, for dem som gir noen plass ved Guds side, har Gud stengt paradiset, og deres herberge er ilden! For illgjerningsmenn er der ingen hjelpere." Og 5,79: "Kristus, Marias sønn, var bare et sendebud! Sendebud var vandret bort før ham. Hans mor var en rettferdig kvinne." 9,30: "Jødene sier, 'Ezra er Guds sønn', og de kristne sier, 'Messias er Guds sønn'. Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!"
En omtale av visse jøder og kristne
finnes også i Koranen: 4,48: "Blant jødene er
slike som forvrir ordene og tar dem ut av sin sammenheng, idet
de sier, 'Vi har hørt, men vi hører ikke', og 'Hør,
uten at det er deg gitt å høre', og 'Ta oss i varetekt'.
Alt dette ved å forvri sproget, og for å gi religionen
et stikk." 4,158: "Og på grunn av jødenes
urettferdighet har Vi forbudt dem goder, som [tidligere] var dem
tillatt, fordi de legger hindringer på Guds vei for mange,
fordi de driver åger, - som vitterlig ble
dem forbudt, og tilegner seg folks eiendom på uhederlig
måte. Vi har beredt de vantro blant dem en smertelig straff."
Koranen inneholder også versjoner av fortellinger i det
gamle (og det nye) testamente. 2,44: "Israels barn, kom ihu
den nåde som Jeg har vist dere, og at Jeg valgte dere fremfor
all verden!" 2,81: "Vi gav i sin tid Moses Skriften,
og Vi sendte sendebud efter ham. Jesus, Marias sønn, gav
Vi klare bevis, og Vi støttet ham med den Hellige Ånd.
Er det ikke slik at hver gang et sendebud kommer til dere med
noe dere ikke liker, så opptrer dere hovmodig, beskylder
noen av dem for løgn, og dreper andre?"
3,78: "Si, 'Vi tror på Gud, på det som er åpenbart for oss, for Abraham, Ismael, Isak, Jakob og stammene, og som på det som ble gitt Moses, Jesus og profetene fra Herren. Vi gjør ingen forskjell på noen av dem! Og til Ham har vi hengitt oss.' " 5,17: "Vi sluttet også en pakt med dem som sier, 'Vi er kristne'. Men de har glemt en del av sin formaning. Og så har vi fremkalt fiendskap og hat blant dem til Oppstandelsens dag. Gud vil fortelle dem hva de har stelt istand." 5,21: "Jødene og de kristne sier, 'Vi er Guds barn som Han elsker', Si, 'Hvorfor straffer Han dere da for deres synder? Nei, dere er bare alminnelige mennesker som Han har skapt'."
I avslutningen av flere beretninger fra det
gamle testamentet - som foreligger i flere versjoner - står
det. 12,111: "I beretningene om dem er visselig noe å
lære for dem som har hjertets forstand. Dette er ingen oppdiktet
historie, men en stadfelstelse av det som foreligger fra før,
og en utlegning av det hele, - som ledelse og nådesbevisning
for folk som tror."
4.4 Jødedommen
Det som skjedde meg, er det merkeligste
jeg har opplevd. Det har fått meg til å innse at det
er et liv etter døden. Vitnespyrd
etter nær-døden-opplevelse.
4.41 Opprinnelsen
De fleste jøder synes å knytte opprinnelsen av jødedommen
til en spesiell hendelse på Sinai-fjellet, hvor Moses en
gang i det 13. århundre f.Kr. mottok de ti bud direkte fra
Gud og - slik mange jøder mener - også de fem Mosebøkene
i det gamle testamentet. Selv om patriarkene Abraham, Isak og
Jakob mange hundre år tidligere hadde erkjent Gud, ble det
nå klart for menneskene, som var på vandring i ørkenen
under Moses' ledelse, at Gud - eller Jahve, som de kalte han -
var den ene, sanne Gud og at de var et folk som Gud ville noe
med.
4.42 Kort omtale
Jødedommen er ingen "vanlig" religion, og det
på flere måter. For det første kan den ikke
tilbakeføres til én "religionsstifter",
men snarere til en stor både politisk og religiøs
leder, nemlig Moses og dessuten en rekke profeter gjennom mer
enn 500 år. For det annet er religionen sterkt (men ikke
helt entydig) knyttet opp til et folk, dets historie og gener.
(Idag gjelder at den som er født av en jødisk kvinne,
er jøde. Men man kan også konvertere til jødedommen,
selv om misjonering er forbudt.) Dessuten griper religionen svært
sterkt inn i dagliglivets hverdag og fest, og er på den
måten også orientert mot de små og større
jordiske ting. Slik er det idag, og slik var det for over 2'500
år siden. Det kan dreie seg om riktig tilberedning av mat,
om å gi almisser eller om å erstatte skader med videre.
"Jødedommen kjenner [idag] ingen kirke som på
overnaturlig måte er innstiftet som frelsende institusjon."
(83,120). Hver menighet er selvstendig i utformingen av sitt religiøse
liv.
Jødene tror på den ene, usynlige, personlige Gud.
"Du skal ikke ha fremmede guder for meg." Ethvert menneske
er skapt i Guds bilde. Alle er like mye verdt, født uten
synd og med en guddommelig gnist i seg, med en fri vilje som gjør
det mulig å gjøre både godt og ondt. Menneskene
er kallet til å arbeide for fred og rettferdighet med henblikk
på opprettelsen av Guds rike. Det er ikke kommet ennå.
Men jødene har en forventning om at Messias skal komme
og opprette fredsriket - Guds rike på Jorden, (Jes. 11,6-9).
En kortversjon av jødenes opprinnelige historie finner
vi i (Jer.32.21): "Du førte ditt folk Israel, ut av
Egypt med tegn og under, med sterk hånd og utstrakt arm,
med store, gruvekkende gjerninger. Du gav dem dette landet som
du med ed hadde lovet deres fedre, et land som flyter av melk
og honning. De kom og tok landet i eie. Men de ville ikke høre
på deg og levde ikke etter din lov. De gjorde ikke noe av
alt det du hadde gitt dem påbud om å gjøre.
Derfor lot du all denne ulykken ramme dem." Jødenes
tro innbefatter troen på en rekke paranormale hendelser
som har spilt en stor rolle i løpet av deres historie.
Jødene er idag delt opp i en rekke trosretninger. Hovedskillet
gjelder hvor strengt de forskjellige leveregler skal praktiseres.
4.43 Kildene
Religionens hovedkilde er identisk
med det Gamle Testamentet (GT). Det finnes en tredeling av GT
som også er en kvalitativ oppdeling: Toraen, profetene og
visdomsskriftene. Toraen eller veiledning (også kalt "Den
skriftlige lære" eller loven) består av de fem
Mosebøkene. Foruten de 10 bud, inneholder Toraen 613 religiøse
forpliktelser - 248 påbud og 365 forbud. Men det fortellende
stoffet er like dominerende. Profetene omfatter de historiske
bøkene fra og med Josua til og med Esther og dessuten de
profetiske bøker. Visdomsskriftene omfatter de poetiske
bøkene.
Den andre store kilden er Talmud. Kjernen i Talmud er "Den
mundtlige lære" eller Mischna'en som tolker og kommenterer
Toraen. Den ble avsluttet som skriftlig dokument omkring år
200 av rabbiner Jehuda ha-Nassi. Dette skjedde på tross
av forbudet mot å nedtegne Den mundtlige lære. Da
Mischna'en lot mange spørsmål stå ubesvart,
fortsatte lovnormeringsprosessen i flere hundre år. Disse
lovene, som også foreligger i skriftlig form, ble avsluttet
ca. år 500. (Andre kilder sier at det først skjedde
i det 13. århundre.) De nye lovene og kommentarene kalles
Gemara. Summen av Mischna'en og Gemara omfatter 12 tykke bind,
og bokens navn er altså Talmud. Hensikten med Gemara var
bl.a. å oppdatere de strenge levereglene etter hvert som
samfunn, omgivelser og teknologi utviklet seg. Denne prosessen
pågår fremdeles.
Jødefolkets historie gjenspeiles på mange måter
i levereglene som finnes i Talmud. Ellers inneholder Talmud tanker
om alle mulige livsspørsmål, slik som lov, lære,
skriftfortolkning, historiefortelling og anekdoter i nokså
usystematisk blanding. Også Den mundtlige lære skal
- ifølge tradisjonen - være gitt Moses av Gud på
fjellet Sinai.
Tidligere utgaver av GT omfattet også
flere såkalte apokryfe skrifter, dvs. skrifter uten guddommelig
opprinnelse. Fremdeles kan man finne gamle bibler som inneholder
slike apokryfer til GT. Jødenes og katolikkenes apokryfe
skrifter er de samme. Luther sa om disse skriftene at det var
bøker som ikke var likeverdig Den Hellige Skrift, men som
likevel var nyttige og gode å lese.
Omfanget til det hebraiske GT ble først offisielt fastlagt
ca. år 100 e.Kr. Men den var i realiteten stort sett fastlagt
ved slutten av det 2. århundre f.Kr. På dette tidspunkt
var Septuaginta - en oversettelse til gresk - allerede fullført.
Inntil langt inn i vårt århundre måtte man støtte
seg til hebraiske håndskrifter fra det 9. til 11. århundre
e.Kr. Men i 1947 fant man mange tekster som var over 1000 år
eldre enn de man hadde hatt tidligere. Det dreier seg om avskrifter
fra GT på hebraisk, gresk eller arameisk.
GT fra den bibelen som kalles Septuaginta, oppsto i det tredje
århundre f.Kr. Dessuten fantes oversettelser på arameisk,
syrisk og andre språk. Bibelvarianten kalt "Vulgata"
betraktes av romerkirken som den autentiske bibeloversettelsen.
Den er en oversettelse til latin av det hebraiske GT i kombinasjon
med reviderte utgaver av de oversettelser av det Nye Testamentet
(NT) som til da forelå. Luthers bibeloversettelse bygger
på den greske Septuaginta, men også på hebraiske
kilder.
Kildenes kilder
Hvor kommer så kildene fra? Hvordan Talmud har oppstått,
er nevnt ovenfor. Når det gjelder skriftene i GT har de
stort sett følgende kilder som er knyttet til de forskjellige
typer innhold. Vi har historieskrivningen som ble utført
av skrivere. Riksskriver var et embete i Israel allerede tidlig:
(2.Krøn.34.15); "Da tok Hilkia til orde og sa til
[riks-]skriveren Sjafan: 'Jeg har funnet lovboken i Herrens tempel!'"
Sentralt står også Herrens åpenbaringer gjennom
profetene. GT's profeter med spesielle kanaler til Gud spilte
en stor politisk og religiøs rolle for jødene i
mange hundre år. Hva skal til for å få Herrens
ord ned på papiret eller bokrullene? Hvordan mottok profetene
Herrens ord? Bortsett fra steintavlene med de ti bud, var budskapet
mundtlig, enten som diktat eller til skriftlig nedtegning etter
hukommelsen. (Esek.3.23): "Jeg sto opp og gikk ut på
sletten. Og se, der sto Herrens herlighet slik jeg så den
ved Kebar-elven. Jeg kastet meg ned med ansiktet mot jorden. Men
da kom det ånd i meg og den reiste meg opp på føttene.
Og Herren talte med meg og sa til meg.: ..."
(Jer.36.1) i (28): "I det fjerde året Jojakim.... var
konge i Juda, kom dette ordet til Jeremia fra Herren: Ta en bokrull
og skriv i den alle de ord jeg har talt til deg mot Jerusalem,
mot Juda og mot alle de andre folkeslagene, fra [første
gang] jeg talte til deg, siden Josjia's dager og frem til idag."
Og etter at denne bokrullen var blitt brent, hendte dette: (Jer.36.32):
"Så tok Jeremia en ny bokrull og ga den til skriveren
Baruk, Nerias sønn. Jeremia dikterte, og Baruk skrev ned
i den alt det som hadde stått i den rullen Juda-kongen Jojakim
brente opp, og dessuten mange lignende ord i tillegg til dem."
Også Jeremia kapittel 32 sier en del om dette. Forskerne
kan likevel ikke si med sikkerhet at Jeremias skrifter stammer
fra Jeremia. Det finnes også to ulike versjoner. Profetene
forkynte mundtlig, og det de sa, kan ha blitt overlevert i flere
generasjoner før det ble nedtegnet. Man antar at Esekiel
var med ved nedtegningen av hans profetiske skrift.
Det er også noen som har redigert tekstene i GT. (2.Krøn.20.34):
"Det som ellers er å fortelle om Josjafat fra først
til sist, det er skrevet opp i et skrift av Jehu, Hananis sønn,
som er tatt inn i boken om Israels konger." Det må
i flere tilfeller ha gått en viss tid mellom hendelsen og
nedtegningen av hendelsen for det foreligger også en kommentar
vedrørende konsekvensen av hendelsen: Det er f.eks. tilfelle
i (1.Mos.32.32). Så dette er rimeligvis skrevet i flere
omganger. Tilsvarende kan sies om (4.Mos.20.13) og (5.Mos.34.6)
og (5.Mos.1.1-). Og (5.Mos.31.21) sier at Moses selv har skrevet
noe av det som står i GT.
Men alt gikk ikke alltid riktig for seg. (Jer.8.8): "Hvordan
har dere lov å si 'Vi er vise, vi har jo Herrens lov hos
oss?' Ja, sannelig, til løgn gjør jo de skriftlærde
den [loven] med sin løgngriffel." Her sier altså
GT om seg selv at noe er forfalsket! Det er også verdt å
legge merke til at (28) sier at de skriftlærde har forfalsket,
mens (21) sier det er skriverne.
Etter Jerusalems fall i år 70 f.Kr. da også tempelet
deres ble ødelagt, fantes ingen konger mer som kunne advares
og rettledes av profeter. Toraen og dens lærere, rabbinerne,
kom i stedet for profetene.
Senere er nye viktige skrifter kommet til.
Størst betydning ser Moses ben Maimon (Maimonides) å
ha hatt. Han levde i Spania fra 1135-1204. Han var filosof og
lærer. Hans tretten trossetninger "er det mest berømte
forsøk på å dogmatisere den jødiske
læres innhold." (83,130). Det dreier seg altså
her ikke om en tilføyelse til GT, men om å tolke
en slags kvintessens ut av det.
De tretten trossetningene er: Skaperen har skapt alle skapninger
og styrer og leder dem - Skaperen var, er og vil alltid bli én,
vår Gud. Ingen er Hans like. - Skaperen er ikke et legeme,
at intet legeme hefter ved ham. - Skaperen er den første
og vil være den siste. - Skaperen alene fortjener tilbedelse.
- Alle profetenes ord er sanne - Vår lærer Moses'
profetier er sanne, og han er mester over alle profeter før
og etter han. - Hele Toraen, slik vi har den nå [dvs. på
Maimonides' tid], ble gitt av Moses. - Denne Tora vil aldri bli
byttet ut og ingen annen vil utgå fra Skaperen. - Skaperen
kjenner alle menneskers handlinger og tanker. - Skaperen viser
godhet mot dem som holder hans bud og straffer dem som bryter
hans bud. - Jeg tror på Messias' komme, selv om han nøler,
kan han komme hver dag. - De dødes oppstandelse vil finne
sted til den tid det vil behage Skaperen.
Avsnittets kilder
Kildene til dette avsnittet er (24) og (83) og dessuten en norsk
bibeloversettelse fra Det norske Bibelselskap (21) og en fra Verlag
der Zwingli-Bibel Zürich, Sveits (28). Den norske bibelen
sier ikke noe om kildeskriftene som er brukt. Under "Forklaringer"
bruker man et sted ordet "grunnteksten", uten å
beskrive nærmere hvilken eller hvilke det er. Bok (28),
som også har en flere hundreårig oversetter-tradisjon,
sier at grunntekstene er håndskrevne. Og fra fotnoter til
tekstene får vi vite at greske og hebraiske grunntekster
har vært benyttet. På en rekke steder i teksten gjør
man dessuten oppmerksom på skader og mangler ved grunntekstene,
og at de valgte tekstene bare må ansees som forsøk
på å gjenskape det opprin-nelige, f.eks. Hiob 30.
Dessuten kan grunnteksten være flertydig og gi flere mulige
alternativ.
Det øker tilliten til arbeidet når oversetteren gjør
oppmerksom på sin egen tvil. Ved forskjeller mellom (28)
og (21) har jeg valgt en oversettelse av (28) mens den avvikende
teksten fra (21) følger i ( ), hvis avviket er vesentlig.
Grunnen er altså at den sveitsiske oversettelsen virker
mer objektiv. Ikke alt i det GT er i vår sammenheng betraktet
som kilde. Profetenes ord er tillagt spesiell vekt, selv om også
de ofte gjelder de nære og aktuelle ting. Alt kan vanskelig
betraktes som like hellig.
Innholdet
GT inneholder jødenes historie, hvor Gud har ledet folket
ved hjelp av sine profeter - som har vært Guds talerør
vis a vis jødefolket - ledet, advart og forutsagt hva som
nå ville skje; hvordan folket har oversett og syndet mot
Guds bud - og hvodan straff har rammet dem som følge av
dette; hva Gud har gitt anvisninger om - samfunnsregler, regler
for den enkelte, for tempelet, kriger, gudstjenester, vandringer
i ørkenen samt dikt etc.
I et historisk perspektiv handler det særlig om: Skapelsen
- Syndefallet - Patriarkene, deres etterkommere og deres liv.
Om hvordan Gud førte folket ut av Egypten og organiserte
samfunnet i samråd med dem. Moses' oppdrag i to versjoner
(f.eks. de 10 bud) Nøye anvisninger om åpenbaringsteltet
med utforming og utrustning i to versjoner - omfang - innvielse
av Aron med sønner i to versjoner - historiebok - krigsbytte
osv. Det finnes altså en rekke gjentagelser, men også
fortellinger som er samtidige, men som involverer forskjellige
personer.
4.44 Begrep
Av de begrep vi har bruk for i denne sammenheng, finnes ingen
som trenger spesiell forklaring. Likevel vil vi gjøre oppmerksom
på at det greske ordet aeon, som vanligvis oversettes med
evig, også kan bety en meget lang tid, som tross alt tar
slutt en gang. Det betyr at ordet evig i sitatene nedenfor kan
bety et svært langt, men likevel avgrenset tidsavsnitt.
En nærmere undersøkelse tyder på at ordet død
er brukt i to sammenhenger, dvs, i to betydninger. For det første
dør man den kjente jordiske død som fører
til oppløsning av det jordiske legemet. Men det å
leve i opposisjon og/eller atskilt fra Gud kan bli kalt å
være (åndelig) død. Man kan altså leve
på Jorden og likevel være (åndelig) død,
dvs. leve atskilt fra Gud. Lever man i det hinsidige, kan man
også være åndelig død. Da lever man i
dødsriket. Lever man i det hinsidige i pakt med Gud, da
lever man, selv om man dør en jordisk død.
4.45 Kjernespørsmålene
Hvordan er virkeligheten?
Om Gud og noen av hans egenskaper
Jødene tror på én
usynlig, men allmektig Gud. (Jer.32.26): "Da kom Herrens
ord til Jeremia, og det lød som så: Jeg er Herren,
alle skapningers Gud. Skulle noe være umulig for meg?"
(2.Mos.20.1-17): Slik sa Moses til folket etter
å ha mottatt de ti bud: "Og Gud talte alle disse ord
og sa: 'Jeg er Herren din Gud som førte deg ut av Egypt,
av slavehuset. Du skal ikke ha andre guder ved siden av meg. ...
For jeg, Herren, din Gud er en sjalu Gud, som hjemsøker
fedrenes synd hos barnene i det tredje og fjærde ledd til
dem som hater meg, men som øver nåde inntil det tusende
ledd hos deres barn som elsker meg og holder mine bud. (For jeg,
Herren, din Gud er en nidkjær gud. Jeg lar straffen for
fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når
de hater meg, men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker
meg og holder mine bud.)" og så de ni øvrige
bud, som forutsettes å være kjent. Som man ser, er
det betydelig meningsforskjell i de to oversettelsene. Den norske
har tolket vekk den vanskelige arvesynden og erstattet den med
selvfølgeligheter, nemlig at Gud er nådig mot dem
som elsker ham og omvendt.
(2.Mos.33.20): "Da sa han: 'Du kann ikke se ansiktet mitt, for intet menneske som ser meg, kan opprettholde livet.'" Og (Jer.23.23): "Er jeg en gud som bare er nær, sier Herren, og ikke en gud langt borte? Kan noen skjule seg på hemmelige steder, så jeg ikke ser ham? sier Herren. Fyller ikke jeg både himmel og jord? lyder ordet fra Herren." Og (Ordspr.15.3 og 11): "Overalt er Herrens øyne, overvåker onde og gode." "Underverden og avgrunn ligger åpne for Herren, hvor mye mer da menneskebarnas hjerter!"
Av tekstene fremgår det flere steder
at Gud ikke synes å vite riktig alt om fremtiden. Dette
innebærer at alt ikke kan være forutbestemt. (1.Sam.15.10):
"Da gikk Herrens ord til Samuel: 'Jeg angrer at jeg gjorde
Saul til konge; for han har vendt seg bort fra meg og ikke utført
mine ordre.'" (2.Krøn. 36.15): "Herren, deres
fedres Gud, sendte dem advarsler sent og tidlig gjennom sine sendebud;
for han ville skåne sitt folk og sitt tempel (bolig). Men
de spottet Guds sendebud, foraktet hans ord og spottet (holdt)
hans profeter (for narr), inntil Herrens harme mot hans folk ble
så stor at det ikke fantes boteråd mer." Og (2.Sam.24.16):
"Men da engelen strakte hånden sin ut mot Jerusalem,
for å ødelegge byen, da angret Herren ulykken (da
endret Herren sin plan og stanset ulykken), og han sa til engelen
som herjet blant folket: Det er nok! Trekk din hånd tilbake!"
I (Esek.13.19) finner vi Herrens ord mot kvinner
som driver med spådom og trolldom: "Dere vanhelliger
meg hos mitt folk for noen never bygg og noen biter brød
for å tilintetgjøre sjeler (når dere dreper
mennesker), som ikke skulle dø, og holder sjeler i live
(berger livet for andre) som ikke skulle leve." Spåkvinnene
kunne etter dette påvirke livets lengde. Og i (1.Krøn.17.9):
sier Gud gjennom profeten Natan i Davids regjeringstid: "Jeg
vil gjøre istand et bosted for mitt folk Israel og plante
det der. De skal få bli i sitt land og ikke (aldri) bli
uroet mer." Det viste seg siden ikke å bli tilfelle.
I (1.Kong.3.10) sies derimot noe om hva Gud setter pris på:
: "Herren likte at Salomo ba om slikt. Og Gud sa til ham:'Siden
du ber om slikt og ikke om et langt liv eller rikdom eller dine
fienders død, men om innsikt, å forstå det
rette [das Recht], så gjør jeg som du sier:... "
Og (1.Sam.16.7): "For Gud ser ikke på det som menneskene
ser på; Mennesket ser på det ytre; men Herren ser
på hjertet."
Skaperverket
GT sier lite om skaperverkets utforming, bortsett fra selve skapelsesberetningen,
som stort sett dreier seg om Jorden og det som er på og
rundt den, og som forutsettes kjent. (1.Mos.1.26): "Gud sa:
'La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av
oss!'" Gud bruker her flertall før mennesket ble skapt.
Kan det tyde på at han hadde skapt andre intelligente vesener
før mennesket? Og "Da lot Gud, Herren, en dypsøvn
falle på mennesket. slik at han sovnet. Og han tok ut et
av hans ribben og fylte stedet med kjøtt. Og Gud, Herren,
bygde en kvinne av ribbenet som han hadde tatt fra mennesket og
førte henne til mennesket. Da sa mennesket:'Denne er da
endelig ben av mine ben og kjøtt av mitt kjøtt.
Hun skal kalles manninne (kvinne); for hun er tatt av mannen.'"
(1.Mos.2.21)
Menneskets vesen (psykologi)
GT sier lite om utformingen av menneskets psyke, bortsett fra
at mennesket er svakt og lett lar seg forføre til å
gjøre det Herren misliker.
Den "andre siden"
Som det vil fremgå av flere av sitatene i dette avsnittet,
finnes det et hinsidig, og det finnes åndevesener og engler
der. Men det fremgår også at det hinsidige er delt
i en god og en ond verden, hvor Satan bor.
(Dom.6.22): "Da Gideon skjønte at det var Herrens
engel [han hadde sett], sa han: Oh! Herren min Gud, jeg har sett
Herrens engel ansikt til ansikt." Dom.6 inneholder en hel
samtale mellom en av Guds engler og Gideon. Det forhold at betegnelsene
Herren og Herrens engel brukes om hverandre må vel tolkes
dithen at alt det engelen sier og gjør, det gjør
den i oppdrag av Herren og i hans ånd.
(1.Sam.16.14/23): "Da Herrens ånd hadde forlatt Saul,
ble han plaget av en ond ånd, sendt av Herren. (Herrens
ånd forlot Saul, og en ond ånd fra Herren skremte
ham.).... Når den onde ånden (når så ånden
fra Gud) kom over Saul, tok David lutten (harpen) og spilte; da
ble det lettere og bedre for Saul, og den onde ånden forlot
ham." Som man ser, er forskjellen mellom de to oversettelsene
betydelig.
(Job.1.6): "Så hendte det en dag
at Guds sønner kom og trådte frem for Herren; blant
dem var også Satan. 'Hvor kommer du fra?' spurte Herren.
'Jeg har streifet omkring på Jorden,' svarte Satan. ...."
Og det fremgår av det følgende at han påfører
menneskene skade.
I Jesaias nidvise om Babels konge heter det bl.a.: "Du som
var så stor og stolt, er støtt ned i dødsriket
med dine klingende harper. Nå ligger du på et råttent
leie, mark og kryp er ditt teppe." Og videre: "Det var
du som sa med deg selv: '.... Jeg vil stige opp over de høye
skyer og gjøre meg lik den høyeste.' Nei, til dødsriket
er du støtt ned, lengst ned i den dype hulen." (Jes.14.11/13).
Relasjonene mellom Jorden og det hinsidige
Det finnes en kommunikasjon mellom menneskene og det hinsidige.
Profetene spiller en sentral rolle her. Men engler og Gud selv
gjør også bruk av slik kommunikasjon. Dessuten har
altså onde makter muligheter for å innvirke på
menneskene og på jordiske forhold.
(2.Mos.23.20): "Se, jeg sender en engel
foran deg for å passe på deg underveis, og for å
bringe deg dit jeg har bestemt. Vær aktsom overfor han,
og hør på det han sier. Sett deg ikke opp mot ham;
han vil ikke tilgi deres overtredelser, for jeg er selv (mitt
navn er) i ham."
(Esek.18.26): "Når en rettferdig
mann vender seg bort fra sin rette ferd og gjør urett,
skal han dø på grunn av dette. For den urett han
har gjort, skal han dø. Men når den ugudelige vender
om fra sin gudløshet (ondskap) og gjør det som er
rett og rettferdig, da skal han berge livet til sin sjel (berge
livet). .... Derfor, Israels ætt, vil jeg dømme dere
slik at enhver får igjen etter det han har gjort, lyder
ordet fra Herren, Gud." Kommentar: Å gå fra liv
til død, er vi kjent med, men av dette fremgår at
man også kan gå fra død til liv, hvis man vender
om. Det kan se ut til at det å være gudløs
er det samme som å være (åndelig) død.
I (Jer.1.4) står noe interessant: "Herrens ord kom til meg, og det lød så: Før jeg formet deg i mors liv, valgte (kjente) jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til profet for folkene satte jeg deg." Her sier Herren gjennom Jeremias at han, Herren, valgte Jeremias før fosteret utviklet seg i morens liv. For å kunne velge, må det man velger mellom eksistere. Det synes å bety at Jeremias eksisterte før han ble til i mors liv. Hans kvaliteter var da slik at Herren utså han til å bli profet.
Om forholdet mellom Gud og skapning/folk
(1.Krøn.17.21): "Og hvor er en annen nasjon (Hvem
er) som ditt folk Israel? Fins det et eneste folk på jorden
som Gud selv kom og gjorde til sitt eget folk? ... Du satte ditt
folk Israel til å være ditt eget folk til evig tid;
og du, Herre, er blitt deres Gud."
Profetene og noen konger - slik som David -
kunne snakke med Gud fra ansikt til ansikt: (1.Krøn.17.16):
"Da gikk kong David inn og ble der for Herrens ansikt og
sa: 'Hvem er vel jeg, Herre Gud, og hva er min ætt, siden
du har ført meg helt til nå? .... Og du har sett
på meg som en mann av høy rang.'" (5.Mos.18.17):
"Da sa Herren til meg: 'Det er bra det de har sagt. En profet,
som deg, vil jeg la oppstå blant deres brødre (landsmenn)
og legge mine ord i hans munn, og han skal meddele dem det jeg
vil han skal si.'" (2.Krøn.18.13): "Men Mika
svarte: 'Så sant Herren lever: Det min Gud sier til meg,
det må jeg tale.'"
Hvordan skjer slike ting?
(2.Mos.18.15): "Moses svarte sin svigerfar og sa: 'Menneskene
kommer til meg for å spørre Gud. Når de har
en sak, så kommer de til meg og jeg avgjør mellom
partene, og informerer dem om Guds lover og bud.'" (Jer.1.9):
"Så rakte Herren ut hånden og rørte ved
min munn. Og Herren sa til meg: 'Se, jeg legger mine ord i din
munn .... '"
(Jer.25.3): "I tjuetre år fra ...
til denne dag, har Herrens ord kommet til meg, og jeg [Jeremia]
har talt til dere både sent og tidlig. Men dere ville ikke
høre. Gang på gang sendte Herren alle sine tjenere
profetene til dere. Men dere ville ikke høre ... "
(1.Sam.19.20): "Da sendte Saul noen menn
for å hente David. Som de nå så alle profetene
i trance (i profetisk henrykkelse), med Samuel i spissen, da kom
Guds ånd over Sauls utsendinger, slik at også de falt
i trance (ble grepet av profetisk henrykkelse)."
(1.Sam.10.22): "Da spurte de Gud påny:
'Er mannen overhode kommet hit?' Herren svarte: 'Ja, han holder
seg skjult i bagasjen.' Da løp de hen og hentet han der."
Her yter Herren hjelp på det praktiske plan. (1.Kong.19.7):
"Og Herrens engel kom for annen gang, berørte ham
og sa: 'Stå opp og spis! Ellers blir veien for lang for
deg.' Da sto han opp, spiste og drakk og gikk i kraft av dette
måltidet førti dager og førti netter til gudsfjellet
Horeb."
- Beskjeder fra Gud
(1.Krøn.22.10): Herrens ord til David om sønnen
Salomo: "..... Han skal bygge et hus for mitt navn. Han skal
være min sønn og jeg skal være hans far, og
hans kongetrone i Israel vil jeg trygge til evig tid." (1.Krøn.21.18):
"Da sa Herrens engel til Gad at han skulle gå ... .
Da han [Ornan] snudde seg, fikk han se engelen ... " Gad
var navnet på Davids seer. (1.Krøn.21.9). Og (2.Kong.1.15):
"Herrens engel sa til Elia: 'Gå ned med ham og vær
ikke redd ham.'"
- Ofring og bønn
(2.Krøn.29.21): "De kom med sju okser, sju værer,
sju lam og sju geitebukker som syndoffer for kongehuset (riket),
for helligdommen og for folket i Juda. Og kongen bød Arons
sønner, prestene å ofre dem på Herrens alter.
De slaktet oksene, og prestene tok imot blodet og stenket det
på alteret. Så slaktet de værene osv. ... "
Det synes ikke å være kjent hva hensikten var med
alle ofringene som vies mye plass i GT.
- Om de som synder
(Jer.7.19): Herren sier om de i Juda som drev med avgudsdyrkelse:
"Gjør de meg vondt? sier Herren, ikke langt mer seg
selv, (Det er ikke meg de krenker, sier Herren, men seg selv),
så de skal rødme (av skam)?"
(1.Kong.18.22): "Da sa Elia til folket:
'Jeg er den eneste tilbake av Herrens profeter mens 450 er Ba'als
profeter." Ba'al er en avgud.
(1.Sam.28.6): "Og Saul spurte Herren, men
Herren svarte ikke, verken i drømme eller det hellige lodd
(urim) eller gjennom profetene. Da sa Saul til sine tjenere: Finn
en kvinne som har makt over dødsånder (kan mane frem
gjenferd). Så kan jeg gå og spørre henne."
Jødene trodde også på onde
ånder, da noe av den avgudsdyrkelsen de bedrev, gjaldt tilbedelse
av onde ånder. (2.Kong.23.8): "... Og landdjevelens
helligdom rev han [Josjia] også ned. (Han rev også
ned haugene der de hadde dyrket onde ånder).... "
Paranormale fenomen
Det vrimler av paranormale fenomen i GT. Det ligger på siden
av dette arbeidet å systematisere alle disse fenomenene,
men vi skal likevel nevne - og gi eksempler på - noen av
de oftest forekommende typer paranormale fenomen. Det gjelder
særlig: Meddelelser fra Gud "ansikt til ansikt",
som vi allerede har behandlet, meddelelser gjennom direkte stemme,
indirekte gjennom materialisering og dematerialisering, gjennom
syn og drømmer. Det finnes også eksempler på
at profeter er klarsynte.
- Direkte stemme
(5.Mos.5.22): Moses sier her: "Dette sa Herren på fjellet
[Sinai] til hele samfunnet deres (menigheten) med høy røst
ut av ilden, skyene og mørket, og ikke noe mer. Han skrev
budene på to steintavler som han gav meg."
(2.Mos.19.9): "Men Herren sa til Moses:
'Se, jeg vil komme til deg i en tett sky, slik at folket hører
når (at) jeg snakker med deg, og for alltid viser deg tillit."
- Materialisering og dematerialisering
(2.Mos.4.2): "Herren sa til ham [Moses]: 'Hva har du i hånden?'
Han svarte: 'En stav.' Da sa han: 'Kast den på jorden.'
Og han kastet den på jorden; da ble den til en slange, og
Moses sprang bort fra den. Men Herren sa til Moses: 'Strekk ut
hånden og grip den i halen!' Og han strakte ut hånden
og grep den; da ble den til stav igjen." I (2.Kong.4.42)
metter Elisjia 100 mann med tjue byggbrød og noe nyhøstet
korn.
- Syn og drømmer (med spesiell betydning)
(1.Mos.28.12): "Da drømte han [Jakob] at det sto en
stige på jorden som nådde til himmelen, og Guds engler
steg opp og ned på stigen."
(Esek.8.2): "Da fikk jeg se en skikkelse
som lignet en mann. Nedover fra hoftene så den ut som ild,
og fra hoftene og oppover var det liksom en glans, som skinnende
metall å se til. Han rakte ut noe som lignet på en
hånd og tok tak i hårluggen min. Ånden løftet
meg opp mellom jord og himmel, og i syner fra Gud tok den meg
med til Jerusalem, til porten i nord som fører inn i den
indre tempelgård. Der står det gudebilde som vekker
(vakte) [Guds] sjalusi (brennende harme)."
Om Elisjias' klarsynthet: (2.Kong.5.25): "Da
Gehasi kom inn og gikk bort til sin herre, sa Elisjia til ham:
'Hvor kommer du fra, Gehasi?' 'Jeg har ikke vært noe sted',
svarte han. Men profeten sa til ham: 'Tror du ikke jeg var der
i ånden da mannen snudde seg fra vognen og gikk imot deg?'
... " Og (2.Kong.8.13): "Hasael sa: 'Hvordan skulle
din tjener, en hund som jeg, gjøre så store ting?'
Elisjia svarte: 'Herren har latt meg se deg som konge over arameerne."
(2.Krøn.7.12): "Da Salomo var ferdig
med tempelet og slottet, ... viste Herren seg for ham om natten
og sa til ham: .... "
- Fenomen i tilknytning til gudstjenesten
(2.Mos.33.9): " Og når Moses gikk inn (var kommet inn)
i teltet, kom skysøylen ned og stilte seg ved inngangen
til teltet, og han [Herren] snakket med Moses. Når hele
folket så skysøylen stå ved inngangen til teltet,
sto de alle opp og kastet seg ned, hver foran inngangen til sitt
eget telt. Men Herren snakket med Moses fra ansikt til ansikt,
slik enhver snakker til sin venn (som en mann taler med en annen).
Så gikk han [Moses] tilbake til leiren, mens hans tjener
Josua, Nuns sønn, en ung mann, aldri forlot (stadig holdt
til i) teltet."
(2.Mos.40.34): "Da dekket skyen det hellige
teltet (møteteltet), og Herrens herlighet fyllte boligen
(helligdommen). Og Moses kunne ikke gå inn i det hellige
teltet, fordi skyen hvilte på det, og Herrens herlighet
fylte rommet. Og når skyen hevet seg vekk fra rommet, brøt
israelittene opp, sålenge de var på sin vandring.
Men når skyen ikke hevet seg, brøt de ikke opp, til
den hevet seg. For Herrens sky var over teltet om dagen; om natten
lyste den som ild foran øynene på hele Israels hus,
sålenge de var på vandringen."
(4.Mos.12.5): "Da fôr Herren ned
i en skysøyle, og stilte seg ved inngangen til teltet.
Han ropte på Aaron og Mirjam, og begge gikk ut. Og han sa:
'Hør mine ord! Når det er en Herrens profet blant
dere, så åpenbarer jeg meg i syner og taler i drømme
med ham. Ikke slik med min knekt Moses: Han er betrodd (trofast)
hele mitt hus. Fra munn til munn (ansikt til ansikt) snakker jeg
med ham, ikke med syn (klart og tydelig) og ikke med (i) gåter,
og han ser Herrens skikkelse."
- Spesielle fenomen
(1.Mos.18.13): "Da sa Herren til Abraham: 'Hvorfor ler Sara
og tenker: "Skulle jeg virkelig kunne bli mor, jeg som jo
er gammel?" Er noe umulig for Herren?'" Som kjent, sier
skriften at Sara ble mor i høy alder.
(2.Mos.3.2): "Og Guds engel viste seg for
ham [Moses] i en flammende ild som slo ut fra tornebusken. Men
da han så etter, så han at busken brant uten å
brenne opp. Da tenkte Moses: 'Jeg vil se nærmere på
dette underfulle fenomenet, hvorfor busken ikke brant opp.' Og
Herren så at han kom bort for å se. Og Gud ropte på
ham ut fra tornebusken: 'Moses, Moses!' Han svarte: 'Her er jeg.'
Da sa han: 'Kom ikke nærmere! Ta skoene av deg; for stedet
du står er hellig jord."
(2.Mos.31.18): "Og da han hadde snakket
ferdig med Moses på berget Sinai, overgav han ham de to
tavlene med lovene, stentavler som var beskrevet med Guds finger."
(2.Mos.14.21): "Og Moses strakte hånden
ut over havet. Og Herren drev havet tilbake hele natten gjennom
en sterk østavind og la havet tørt; og vannene delte
seg. Slik gikk israelittene på det tørre midt i havet
mens vannet til høyre og venstre for dem sto som murer."
(2.Kong.1.10): "Elia svarte: 'Såsant
jeg er en gudsmann, skal ild fare ned fra himmelen og fortære
deg og dine femti menn!' Og ild for ned fra himmelen og fortærte
føreren og hans femti menn."
(2.Kong.2.3-12): "Dengang Herren tok Elia opp til himmelen
i en storm, gikk det slik til: ..... Profetdisiplene i Betel kom
ut til Elisja og sa til ham: 'Vet du at Herren idag vil ta din
mester opp (bort) over hodet på deg?' Han svarte: 'Ja, jeg
vet det, jeg også. Bare ti stille!' .... Mens de [Elias
og Elisja] gikk der og talte sammen, kom det brått en ildvogn
med ildhester foran og skilte dem fra hverandre. Og Elia for opp
til himmelen i stormen." med Elisja som vitne.
Elisjia oppvekker en gutt fra det døde.
(2.Kong.4.32): "Da Elisja kom frem til huset, lå gutten
død i sengen. Han gikk da inn og stengte døren,
så han ble alene med gutten. Han ba til Herren, og så
steg han opp i sengen og la seg over gutten med munnen mot hans
munn og øynene mot hans øyne og hendene mot hans
hender. Da han bøyde seg ned over han, ble guttens kropp
varm. Så sto han opp og gikk en gang frem og tilbake i huset.
Da han steg opp i sengen igjen og bøyde seg over gutten,
nøs gutten sju ganger og slo øynene opp."
Dette er bare et lite utvalg av de forunderlige
tingene GT kan fortelle om. Blant disse finnes også tallrike
fenomen med svært mange vitner. Og det finnes fenomen som
har pågått i en lang rekke år.
Mål og middel på Jorden
Mål for den enkeltes liv
Jødedommens kilder synes ikke
å være mye opptatt av frelse for den enkelte. Folket
og folkets skjebne synes å ha vært vesentligst. Herren
ville noe med dette folket som han "investerte" så
mye i. Men det fremgår ikke klart hva Herren ville
med det.
(Jes.45.16): "Alle som lager gudebilder,
skal bli til spott og skam; de skal alle gå bort med vanære.
Men Israel skal finne redning (frelse) hos Herren, en evig redning
(frelse) skal det være. Dere skal aldri bli til spott og
skam." Er det dette frelsen innebærer?
Utdrag av læren
Det som er sagt hittil, kaster også
et visst lys over troslæren. De ti bud står selvsagt
sentralt. I tillegg vil noen få sitater være informative
uten på noen måte å være uttømmende.
Sabbaten varer fra fredag kveld til lørdag
kveld. Den skal holdes hellig. I den tiden er det en rekke ting
man ikke har lov å gjøre og noe er påbudt å
gjøre. Det er ikke lov å arbeide eller reise, ikke
å ta i penger, ikke telefonere, ikke bære noe etc.
(Neh.13.16): "Også noen menn fra Tyrus som holdt til
i Jerusalem, kom dit med fisk og alleslags varer og solgte dem
til jødene på sabbaten. Da irettesatte jeg stormennene
i Judea og sa til dem: 'hvordan kan dere bære dere så
ille at og vanhellige sabbaten?'"
Arvesynd er et anliggende i (Jer.2.9): "Derfor vil jeg fremdeles
føre klagemål mot dere, lyder ordet fra Herren, ja,
føre klagemål mot deres barnebarn."
(Esek.33.14): "Og hvis jeg sier til den
ugudelige (Om den ugudelige sier jeg): 'Du må dø
(Han skal dø)'. Men så vender han kanskje om fra
sin synd og gjør det som er rett og riktig. Han gir tilbake
et pant han har tatt, erstatter det han har røvet, og følger
de forskrifter som gjelder for livet, så han ikke gjør
noen urett. Da skal han ikke dø, men leve." Konferer
det som tidligere er sagt om det å dø og å
leve. (1.Sam.15.23): "For ulydighet er like mye synd som
å spå, og gjenstridighet som avgudsdyrking."
Leveregler
Forskjellige leveregler på en rekke områder spiller
en sentral rolle i ortodokse jøders tro og liv. Noe av
dette er opprinnelig, det vil si del av Toraen. Andre deler er
kommet til siden. For våre behov er en detaljert gjennomgåelse
av levereglene ikke interessant. Nedenfor følger likevel
noen sitater fra Toraen som illustrerer bredden og detaljeringen
i disse levereglene.
Koke- og spiseregler omfatter blant mye annet at man ikke må
blande kjøtt og melk: "Du skal ikke koke et kid i
dets mors melk." (5.Mos.22.5): "En kvinne skal ikke
bære mannsklær, og en mann ikke ta på seg kvinneklær.
For Herren, din Gud har avsky for enhver som gjør slikt."
(Dom.13.7): "Han sa til meg: 'Se, du skal bli med barn og
få en sønn. Drikk ikke vin eller berusende drikker
og spis ikke noe urent, for gutten skal være viet Gud (en
Guds nasireer) fra mors liv til hans død."
(1.Mos.17.12): "I en alder av åtte dager skal alle
av manns-kjønn blant dere omskjæres, slekt etter
slekt. [Også slaven] som er født i huset, liksom
den som er kjøpt, og som ikke er av din stamme: ... "
Det fremgår ikke klart hva som er hensikten med de strenge
levereglene.
Samfunnsregler
Da jødedommen gjelder troen og historien til et folk, er
det nærliggende at det også finnes mange forskrifter
som regulerer samfunnet. Slik er det da også. Og vi illustrerer
det med noen eksempler:
(Esra.9.12): "Derfor skal dere ikke gifte
bort døtrene deres til menn av den fremmede befolkningen.
Dere skal heller ikke finne koner til sønnene deres blant
dem og aldri hjelpe dem til velferd og lykke."
(Neh.13.27): "Er det ikke uhørt av dere å gjøre
all denne store urett og handle så troløst mot vår
Gud ved at dere bringer hjem utenlandske kvinner. (Skal det nå
sies om dere også at dere gjør den store synd å
svike vår Gud ved å gifte dere med fremmede kvinner)?"
(Esek.18.5): "Om en mann er rettferdig
og gjør det som er rett og godt, ..... . Han krenker ikke
sin nestes kone og kommer ikke nær en kvinne når hun
er uren. Han er ikke hard mot noen, men lar skyldneren få
sin pant tilbake. Han driver ikke med ran og rov, men gir brød
til den som sulter, og klær til den som er naken. Han låner
ikke ut mot renter og driver ikke åger. Han holder sin hånd
fra urett og dømmer rett i strid mellom mann og mann. Han
følger mine forskrifter og tar vare på mine lover
i troskap." (Mal.2.16): "Jeg vil ikke vite av skilsmisse,
sier Herren, Israels Gud, ... "
(Jes.1.16): "Vask dere, gjør dere
rene! Få de onde gjerningene bort fra mine øyne!
Hold opp å gjøre ondt, lær å gjøre
det gode! Legg vinn på det som rett er, sett grenser for
voldsmenn (før voldsmannen på den rette vei), hjelp
den farløse til hans rett, og ta dere av enkers sak."
(Neh.10.31): "Hvert sjuende år skal
vi la jorden hvile og ettergi all gjeld. Vi tar også på
oss den forpliktelse at vi hvert år skal betale en tredels
sekel til tjenesten i vår Guds hus.... Tiende av det som
vokser på vår jord, skal vi gi til levittene og selv
skal de kreve den inn i alle våre jordbruksbyer."
Mål og hensikt i en større sammenheng
Hvordan det onde kom inn i verden
(1.Mos.2.16): "Og Gud, Herren, gav menneket [før Eva
var skapt] dette påbud og sa: 'Du har lov å spise
av alle trærne i hagen; bare av erkjennelsens tre [som gir
kunnskap om] godt og ondt må du ikke spise. For straks (den
dagen) du spiser av dette treet, må du dø.'"
Fortellingen om syndefallet i (1.Mos.kap.3)
er kjent, hvor mennesket spiste av det forbudte eplet og derfor
ble utestengt av paradiset. Men det må ha vært et
syndefall før dette, som Mose-bøkene ikke forteller
om. For på dette tidspunkt eksisterte allerede fristeren
i slangens drakt som visste forskjellen på godt og ondt.
Også bruken av ordet dø er av interesse her: For
Adam og Eva døde jo ikke en jordisk død da de spiste
av eplet. Derimot ble de utestengt av paradiset, fordi de hadde
vært ulydige mot Gud. Bevisst å være ulydige
mot Gud - innebærer det en form for (åndelig) død?.
(Jes.14.1): "Herren skal forbarme seg over Jakob og velge ut Israel enda en gang og la dem få bo i sitt land. Fremmede skal slutte seg til dem og holde seg til Jakobs ætt. Folkeslag skal ta dem og føre dem hjem, og så skal Israels ætt i Herrens land gjøre andre folk til sin eiendom, til treller og trellkvinner." Denne forutsigelsen om fremtiden angår åpenbart Israels tilbaketog fra Babylon. Men det finnes andre forutsigelser som ikke er så entydige.
Messiasforventning?
GT har på en rekke steder utsagn som kan knyttes til en
messiasforventning. (2.Sam.7.13-16 og mange kapitler i Jesaia:
7,9,27,28,61). Her skal vi dessuten ta med: (Mika.5.1): "Men
du, Betlehem - Efrata, du minste (ringeste) blant fylkene (ættene)
i Juda! Fra deg lar jeg komme en mann som skal være hersker
i (over) Israel. Han har sitt opphav i gammel tid, i utenkelig
(fra eld-)gamle dager."
(Jes.11.1): "En kvist skal skyte fra Isais
stubb, og et skudd fra hans røtter bære frukt. Herrens
Ånd skal hvile på (over) ham, Ånden med visdom
og forstand, Ånden med råd og styrke, Ånden
som gir innsikt (kunnskap) om Herren og frykt for ham. .... Da
skal ulven være gjest hos (bo sammen med) lammet og leoparden
legge seg hos kjeet. ...
Det kan være tvil om hvordan Jes. kap. 53 skal oppfattes?
Kapitlet som er skrevet i fortid, gir noen karakteristikker av
en Herrens lidende tjener: "Han hadde ingen herlig skikkelse,
vi gledet oss ikke ved synet av ham. Han var ringeaktet, forlatt
av mennesker, en smertens mann, vel kjent med sykdom, en foraktet
mann som man skjulte sitt ansikt for (ingen ville se på),
vi regnet han ikke for noe. ... Straffen lå på ham
for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått
legedom. ... Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham.
Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; ... De gav ham en grav
blant ugudelige, blant rike menn, da han var død, enda
han ikke hadde gjort noen urett, og det ikke fantes svik i hans
munn. Det var Herrens vilje å knuse ham med sykdom. Men
fordi han gav sitt liv til soning, skal han få etterkommere
og leve lenge, og ved ham skal Herrens vilje ha fremgang."
Herrens lidende tjener er overskriften til dette kapitlet. Men
hvem er det tale om her? Messias eller en annen?
Gud vil noe med jødefolket, men det fremgår ikke av GT hva det er. Profeten Esaias sier: Profetenes lidelser kan frelse hele folket, men hele folket Israels lidelser kan frelse hele verden. Jødene av idag synes ikke å ha en entydig messiasforventning, heller ikke om de religiøse og politiske sider ved en messias. Det synes heller ikke klart hva jødene mener om hvorfor Herren i sin tid etablerte jødefolket. Var det for å vise hvem Han er? Var det for å skape et "arbeidsredskap" når Han vil kalle alle menneskene til seg?
4.46 Kommentar
Da jødedommen er så nær knyttet til et folks
historie, har historikerne i våre dager en viss mulighet
for å kontrollere riktigheten av en del av opplysningene
i de hellige skriftene. Denne sammenligningen foregår da
også fortløpende. Det vi kan konstatere her er, at
noen av opplysningene i de hellige skriftene er funnet å
være i samsvar med det historikerne har funnet. Noe er åpent,
fordi historikerne (hittil?) ikke har funnet et motstykke i (den
arkeologiske) virkeligheten. Og på enkelte punkter mener
historikerne å kunne påvise at det finnes direkte
feil opplysninger i de hellige skriftene. Som viktige eksempler
kan nevnes (Fra Illustrert Vitenskap nr. 1,97): Utgravinger viser
at Jeriko ikke eksisterte på det tidspunktet (ca. 1350 f.
Kr.) da Josva - ifølge bibelen - erobret byen. Før
det skal Moses ha ført folket Israel ut fra Egypt og til
det nåværende Israel. Men de første tegn til
bosettinger i dette området oppsto først ca. 150
år senere. Og intet tyder på at det var hebreerne.
Som vi har sett, har de paranormale fenomen spilt en stor rolle for jødene, deres tro og historie. Var det bare fantasi eller var det reelle, paranormale fenomen? Slike fenomen er rapportert fra hele historien, over et tidsrom på ca. 1300 år. Mange paranormale hendelser hadde et stort antall vitner. Fenomenene er dessuten omhyggelig nedtegnet av mennesker som måtte vite at det var svært alvorlig å slurve eller å skrive feil, selv om det, ifølge skriftene, også har forekommet. På den annen side er det påfallende at hebreerne stadig falt tilbake til avgudsdyrkelsen på tross av alle tegnene de hadde fått.
Skriftene forteller om en røff tid med krig og råskap. Også Israels Gud brukte drastiske virkemidler etter vår målestokk. Var folkets utroskap og avguderi bakgrunnen for de sterke virkemidlene? Var det faren for at falske profeter skulle forpurre Guds plan? Var dét Herren ville med jødefolket så viktig, at det som var nødvendig å gjøre, også vis a vis nabofolkene, måtte gjøres - for at Herren skulle nå sine mål? Vi ser også at Herren ofte bruker menneskelige virkemidler, men ikke alltid: (2.Kong.19.35): "Den natten gikk Herrens engel ut og slo ihjel 185 000 mann i assyrernes leir." Men i det neste eksemplet måtte menneskene trå til selv (Esra.10.44): "Alle disse hadde giftet seg med fremmede kvinner, men nå sendte de fra seg både kvinnene og barna." Ifølge Esra skjedde dette slik Gud ville.
Ifølge Talmud er mannen husets herre, men konen nyter den største aktelse som hustru og mor: "Elsk din hustru som deg selv" påbyr Talmud, "og ær henne høyere enn deg selv. Beveg aldri din hustru til tårer, for Gud vil telle hennes tårer."
I et nøtteskall er jødedommen
et folk, en tro og et detaljert levesett. Spørsmålet
er i hvilken grad skriftenes fortellinger bare gjelder den tiden
de oppsto i, eller om deler av innholdet peker fremover og helt
inn i vår tid. Vi overlater svaret til leseren på
grunnlag av dette avsnittet og egne, uhildete studier av skriftene.
Kristendommen og til dels Islam bygger begge på jødedommen,
men deres misjonerende virksomhet stammer ikke fra jødedommen,
som ikke er en misjonerende religion.
Til hovedsiden | Til Innholdsfortegnelsen | Til 4.5 Kristendommen |